Ik had vroeger een beetje wannabe-criminele vriend die bij mij in de straat woonde. Ik was een jaar of acht, negen en hij ook. Hij vertelde me hoe je een rookbom kon maken. Benodigdheden: een PVC-buis (jeweetwel, zo'n blaaspijp-buisje van plastic) en een pakje sterretjes. Vervolgens stop je alle sterretjes helemaal in het PVC-buisje en laat je er eentje in het midden een centimeter uitsteken. Die steek je aan, en het resultaat is een zwarte rookwolk van redelijk grote omvang.
Nou alles goed en wel, wij vanzelfsprekend sterretjes kopen dus. Vervolgens zijn we door enkele achtertuinen van mensen in de buurt geklommen, en we kwamen na over een ijzeren hek te hebben geklommen uit bij de 'achtertuin' van een kerk. Niet echt een tuin, meer een plein. Maar oke, daar was dus een creche. Het was zaterdag dus de creche was dicht, en wij liepen naar de voordeur van die creche en staken de rookbom aan. Wij lachend wegrennen, en natuurlijk harstikke bang dat 'de politie ons komt pakken'. Dus wij over het hek, door de tuinen, en voila, we zijn 4 straten verder. Wat denk je? Zien we ineens de brandweer met loeiende sirene langsrijden!
![]()
De brandweer was op de rookbom afgekomen met
twee wagens en
twaalf man!
![]()
Nu kan ik er wel om lachen, toen was ik vooral erg bang
![]()
(voor de politie
![]()
) Stond even later nog in de 'buurtkrant', de Gooi en Eembode als ik me niet vergis