Dan heb je de uitzending van bijv. 29 januari gemistquote:Op vrijdag 16 april 2004 01:57 schreef Davitamon het volgende:
Enkel beelden van zielige personen als het hun 'uitkomt', bijvoorbeeld zielige asielzoekers, Palastijnen
Ook nog na de affaire Kelly waar de BBC toch best wel door het stof moest?quote:Op vrijdag 16 april 2004 01:00 schreef YuckFou het volgende:
ik heb meer vertrouwen in de BBC
Ik ben het met je eens, en als het wel zou gebeuren zou dat om te kotsen zijn.quote:Mijn stelling, iets meer algemeen: NOVA hoeft niet vanwege zijn vermeende linkse sympathieën en vanwege vermeende slechte journalistiek van de buis af worden gehaald, dan wel aangepakt te worden.
Wie is het daar mee eens of niet??
Maar ze dekken zich al wel een beetje in:quote:Op vrijdag 16 april 2004 08:23 schreef calvobbes het volgende:
[..]
Over het algemeen word imo aan alle kanten van het verhaal wel genoeg aandacht besteed.
quote:Volgens NOVA-hoofdredacteur C. Kuyl heeft zijn programma de affaire wel goed behandeld. ,,We hebben de onderzoeksmethode van beide bladen tegen de loep gehouden en Gay Krant-hoofdredacteur Henk Krol in de studio kritisch ondervraagd'', zei hij donderdag.
Kuyl geeft donderdag wel toe dat het beter was geweest om de ontkenning van de topambtenaar in diezelfde uitzending te vermelden. De Raad voor de Journalistiek geeft alleen een oordeel over een klacht. De raad kan geen sancties opleggen.
Ik ook. Actualiteitenrepublieken mogen best een mening verkondigen. Het is dan echter niet de bedoeling dat de waarheid geweld wordt aangedaan. Daar gaat die klacht ook over, dat er volgens Donner wel heel selectief bericht is. Uiteindelijk moesten Panorama en de Gay-Krant ook diep door het stof, omdat er gewoon niets van het verhaal klopte.quote:Op vrijdag 16 april 2004 10:00 schreef convinced het volgende:
[..]
Ik ben het met je eens, en als het wel zou gebeuren zou dat om te kotsen zijn.
Dat zijn ook de enige die wat zinnigs te vertellen hebben.quote:Op donderdag 15 april 2004 19:00 schreef lionsguy18 het volgende:
NOVA is een linx programma bedoeld om de PvdA weer aan de macht te brengen.
Alle redacteuren stemmen links.
Er werken allang rechtse redacteuren, al jaren. Maar dat gaat uit van de veronderstelling dat journalisten zich laten leiden door hun eigen politieke voorkeur en dat jij daar ook achter staat. Ik vind dat kwalijk, journalisten moeten hun privemening van hun werk kunnen scheiden.quote:Op donderdag 15 april 2004 18:07 schreef Tikorev het volgende:
[..]
NOVA hoeft van mij niet van de buis maar ook eens wat rechtse redacteuren en verslaggevers aannemen zodat het geheel eens wat neutraler wordt mag wel eens een keer.
Een tijdje terug zond Netwerk een aangekochte docu uit van de Beeb, "Het ware gezicht van Arafat". Waaruit naar voren kwam dat hij zeer nauwe banden heeft met de Al Aqsa terreurorganisatie. En waarin diens woordvoerder zegt te zullen stoppen met het plegen van aanslagen als Arafat daarnaar vraagt. En tevens heb ik een een docu gezien van ziekenbroeders die de rotzooi opruimen als iemand zich heeft opgeblazenquote:Op vrijdag 16 april 2004 01:57 schreef Davitamon het volgende:
NOS en NAVO zijn linkse bolwerken, dat is zo langzamerhand wel vrij algemeen bekend. Altijd zielige huilende Palastijnen spreken over vluchtelingenkampen (terwijl het gewoon woonwijken zijn), ik heb werkelijk nog nooit een familielid van een door een bomaanslag vermoorde Israelier ervoor gezien, en ik kijk tot vrijwel dagelijk deze programma's. Enkel beelden van zielige personen als het hun 'uitkomt', bijvoorbeeld zielige asielzoekers, Palastijnen, WAOers en anders uitkeringtrekkers. Overigens is de NOS dus wel een staatsomroep; ze worden gefinancierd door de overheid.
Er is nogal een verschil tussen 'moeten' en het daadwerkelijk 'doen'.quote:Op vrijdag 16 april 2004 10:45 schreef SCH het volgende:
Ik vind dat kwalijk, journalisten moeten hun privemening van hun werk kunnen scheiden.
Nee hoor dat is niet naief. Ik zie dat dagelijks om me heen, ook bij mezelf. Ik ben daar zeer goed toe in staat.quote:Op vrijdag 16 april 2004 13:24 schreef Lemmeb het volgende:
Als jij denkt dat mensen zich in hun werk niet laten beinvloeden, wellicht onbewust, door hun prive-mening, of dat daar iets aan te doen zou zijn, dan ben je wel heel erg naief.
Daar kun jij helemaal niet zelf over oordelen. Dat kan alleen je publiek.quote:Op vrijdag 16 april 2004 13:26 schreef SCH het volgende:
Nee hoor dat is niet naief. Ik zie dat dagelijks om me heen, ook bij mezelf. Ik ben daar zeer goed toe in staat.
Alles is subjectief. Ik kan het beter beoordelen dan jij omdat ik het proces volg.quote:Op vrijdag 16 april 2004 13:42 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Daar kun jij helemaal niet zelf over oordelen. Dat kan alleen je publiek.
Ik zie dagelijks op TV hoe journalisten hun manier van verslaggeven laten beinvloeden door hun eigen mening. Al is het alleen maar dat ze op voorhand verkondigen hoe verschrikkelijk iets is, zonder alle partijen te hebben gehoord.
Ja, sporadisch ook rechtse kanten, zeker. Maar de verhouding is compleet zoek. Het zijn vaak subtiele dingetjes waar een mening uit te voelen is, maar soms ook minder subtiel (de beeld/onderwerp keuze). Dit wordt in het HP/DeTijd bijzonder goed duidelijk. Dat is ongetwijfeld we ergens op internet te vinden en echt niet zo heel lang. Het kan echt geen kwaad eens de andere kant van 'het verhaal' te lezen, echt niet.quote:Op vrijdag 16 april 2004 11:46 schreef schatje het volgende:
[..]
Een tijdje terug zond Netwerk een aangekochte docu uit van de Beeb, "Het ware gezicht van Arafat". Waaruit naar voren kwam dat hij zeer nauwe banden heeft met de Al Aqsa terreurorganisatie. En waarin diens woordvoerder zegt te zullen stoppen met het plegen van aanslagen als Arafat daarnaar vraagt. En tevens heb ik een een docu gezien van ziekenbroeders die de rotzooi opruimen als iemand zich heeft opgeblazen
Nee, ik blijf er bij dat beide kanten van het verhaal worden belicht.
Juist niet. Omdat jij zelf journalist bent, ben jij daardoor juist vele malen subjectiever en nog minder capabel om een eerlijk oordeel hierover te vellen.quote:Op vrijdag 16 april 2004 13:57 schreef SCH het volgende:
Alles is subjectief. Ik kan het beter beoordelen dan jij omdat ik het proces volg.
Oh maar als dat zo is: volgens velen zijn we veel te rechts en volgens anderen zijn veel te links - wat zou ik daar dan mee moeten???quote:Op vrijdag 16 april 2004 14:08 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Juist niet. Omdat jij zelf journalist bent, ben jij daardoor juist vele malen subjectiever en nog minder capabel om een eerlijk oordeel hierover te vellen.
Ik daarentegen heb geen weet van het proces, maar dat is ook helemaal niet belangrijk. Het gaat alleen om het resultaat, om datgene wat ik op TV zie en hoor. Hoe dat precies tot stand is gekomen zal me worst wezen, maar je hoeft niet helderziend te zijn om op te merken dat bijvoorbeeld het NOS-journaal vol zit met persoonlijke meningen en andere subjectieve zaken. Of dat dan altijd de mening is van degene die het voorleest, is meestal niet duidelijk, maar ook onbelangrijk. Een gekleurde tekst blijft een gekleurde tekst.
Dit is bijvoorbeeld ook precies 1 van de redenen waarom bedrijven en overheden veelal externen inhuren bij reorganisaties e.d. Zij hebben als buitenstaanders tegenstelling tot de eigen werknemers nog wel een frisse, onbevooroordeelde kijk.
Ik denk dat HP/De Tijd zich af en toe ook wel een spiegetje mag voorhouden. Ook zij voeren soms slechte journalistiek. Door geen hoor en wederhoor toe te passen. Bijvoorbeeld met dat artikel over Peter R. De Vries.quote:Op vrijdag 16 april 2004 14:03 schreef Davitamon het volgende:
[..]
Ja, sporadisch ook rechtse kanten, zeker. Maar de verhouding is compleet zoek. Het zijn vaak subtiele dingetjes waar een mening uit te voelen is, maar soms ook minder subtiel (de beeld/onderwerp keuze). Dit wordt in het HP/DeTijd bijzonder goed duidelijk. Dat is ongetwijfeld we ergens op internet te vinden en echt niet zo heel lang. Het kan echt geen kwaad eens de andere kant van 'het verhaal' te lezen, echt niet.
Wie roepen er dan allemaal dat journalisten te rechts zijn? Dat heb ik nog nooit gehoord. Behalve van andere journalisten, maar hun mening telt dus niet.quote:Op vrijdag 16 april 2004 14:12 schreef SCH het volgende:
Oh maar als dat zo is: volgens velen zijn we veel te rechts en volgens anderen zijn veel te links - wat zou ik daar dan mee moeten???
quote:Op vrijdag 16 april 2004 14:15 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Wie roepen er dan allemaal dat journalisten te rechts zijn? Dat heb ik nog nooit gehoord. Behalve van andere journalisten, maar hun mening telt dus niet.
Palestijnsen vluchtelingen die getroffen zijn door een raketaanval en vervolgens aan het woord, of hun familie, worden gelaten.quote:Op vrijdag 16 april 2004 14:10 schreef Davitamon het volgende:
Berichtgeving hoort neutraal te zijn en als het wel gekleurd is moet dat duidelijk merkbaar zijn dat het een opinie betreft. En dus niet zoals het NOS en NOVA het doen, via erg subtiele, maar vaak erg krachtige kleuring.
Het is ook een opinieblad. Dat is wat opiniebladen doen, meningen geven. En dat wil zeker niet zeggen dat het daarom per definitie niet klopt wat ze zeggen. Het is ook niet naast programma's als NOVA te houden omdat ze zich compleet verschillend profileren. Lezen doet echt geen pijn trouwensquote:Op vrijdag 16 april 2004 14:15 schreef schatje het volgende:
[..]
Ik denk dat HP/De Tijd zich af en toe ook wel een spiegetje mag voorhouden. Ook zij voeren soms slechte journalistiek. Door geen hoor en wederhoor toe te passen. Bijvoorbeeld met dat artikel over Peter R. De Vries.
Maar het bewuste artikel wat jij bedoelt heb ik niet gelezen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |