Ik heb liever dat een uitkeringstrekker zich bezighoud met vrijwillegerswerk, dan dat deze de hele dag voor de tv in zijn/haar neus loopt te boren.quote:Op woensdag 14 april 2004 13:36 schreef Refragmental het volgende:
WAO en dan dit... "Schaap leeft van 730 euro in de maand en doet vrijwilligerswerk voor onder meer het Rode Kruis en kindervakantiekampen."
Hoe kun je vrijwilligerswerk doen als je arbeidsongeschikt bent?
Schrappen die handel, ze kan blijkbaar toch werken, gaat ze maar ergens solliciteren ofzo. Profiteur!!
waar zie jij staan dat ze arbeidsongeschikt is.quote:Op woensdag 14 april 2004 13:36 schreef Refragmental het volgende:
WAO en dan dit... "Schaap leeft van 730 euro in de maand en doet vrijwilligerswerk voor onder meer het Rode Kruis en kindervakantiekampen."
Schrappen die handel, ze kan blijkbaar toch werken, gaat ze maar ergens solliciteren ofzo. Profiteur!!
Inderdaad, met je rolstoel de deur openhouden is ook vrijwilligerswerkquote:Op woensdag 14 april 2004 13:40 schreef SCH het volgende:
Kom eens onder je steen vandaan Reframental
WAO is toch voor arbeidsongeschikten?quote:Op woensdag 14 april 2004 13:40 schreef SCH het volgende:
Kom eens onder je steen vandaan Reframental
kortzichtiger dan dit kan niet hoorquote:Op woensdag 14 april 2004 13:43 schreef Refragmental het volgende:
[..]
WAO is toch voor arbeidsongeschikten?
Spreek je dit tegen?
Wanneer je vrijwilligerswerk doet verricht je arbeid.
Spreek je dit tegen?
Ze verricht arbeid, blijkbaar is ze dus niet arbeidsongeschikt.
Spreek je dit tegen?
Wat doet ze dan in de WAO?
Wees blij dat ze ondanks haar ziekte toch iets kan doenquote:Op woensdag 14 april 2004 13:43 schreef Refragmental het volgende:
[..]
WAO is toch voor arbeidsongeschikten?
Spreek je dit tegen?
Wanneer je vrijwilligerswerk doet verricht je arbeid.
Spreek je dit tegen?
Ze verricht arbeid, blijkbaar is ze dus niet arbeidsongeschikt.
Spreek je dit tegen?
Wat doet ze dan in de WAO?
Care to elaborate?quote:Op woensdag 14 april 2004 13:44 schreef MissyMirjaM het volgende:
[..]
kortzichtiger dan dit kan niet hoor
Welke ziekte?quote:Op woensdag 14 april 2004 13:45 schreef SCH het volgende:
[..]
Wees blij dat ze ondanks haar ziekte toch iets kan doen
Spreek het eens tegen zou ik zeggen... lukt je nietquote:Op woensdag 14 april 2004 13:44 schreef MissyMirjaM het volgende:
[..]
kortzichtiger dan dit kan niet hoor
Hoop aannames, wie weet zit ze in een rolstoel folders uit te delen voor het rode kruis. Vind jij maar een werkgever die je wil betalen voor zulke activiteiten. Maargoed daar gaat dit hele topic niet over.quote:Op woensdag 14 april 2004 13:48 schreef Refragmental het volgende:
[..]
Welke ziekte?
Je leest blijkbaar meer dan mij.
En ze kan vrijwilligerswerk doen, dus ze kan ook gewoon werk doen... wat doet ze dan in de WAO?
Is niet kortzichtig... is realistisch, de WAO wordt al zo ontzettend misbruikt, en als ik dit zo lees snap ik ook meteen waarom, mensen die gewoon kunnen werken worden ook gewoon in de WAO gestopt.
Er zijn zat kantoren e.d. waar een rolstoel geen probleem is.quote:Op woensdag 14 april 2004 13:50 schreef ShaoliN het volgende:
[..]
Hoop aannames, wie weet zit ze in een rolstoel folders uit te delen voor het rode kruis. Vind jij maar een werkgever die je wil betalen voor zulke activiteiten. Maargoed daar gaat dit hele topic niet over.
Je lult dus maar watquote:Op woensdag 14 april 2004 13:54 schreef Refragmental het volgende:
niemand hier weet wat ze heeft.
Nee JIJ lult maar wat.quote:Op woensdag 14 april 2004 13:55 schreef SCH het volgende:
[..]
Je lult dus maar wat
Het punt is dat de WAO wordt gebruikt voor zaken waar het helemaal niet voor bedoeld is.quote:Op woensdag 14 april 2004 13:55 schreef Klonk het volgende:
Even wat voorlichting:
WAO is niet alleen als je gehandicapt ofzo bent, de WAO moet je meer zien als een inkomensverzekering, toen ik na een burnout (ziektewet dus) werd ik ook opgeroepen voor een wao keuring. En ik krijg dus ook (een klein bedrag) wao omdat ik na die burnout nooit meer dat zou kunnen verdienen in mijjn nieuwe baan wat ik in mijn oude baan als vrachtwagenchauffeur verdiende. Mij is toen ook gezegd dat ik die wao puur en alleen om die reden kreeg, als ik minder uren had gemaakt met hetzelfde salaris had ik dat geld dus niet gehad.
Maar refragmental is iemand die het zelf allemaal maar eens moet meemaken en dan heel blij kan zijn met het mooie sociale vangnet wat er in nederland is.
Ik ben niet blij met mensen die oordelen zonder kennis van zaken. En nou opklooien met je domme praat.quote:Op woensdag 14 april 2004 13:59 schreef Refragmental het volgende:
[..]
Het punt is dat de WAO wordt gebruikt voor zaken waar het helemaal niet voor bedoeld is.
Ik ben juist HEEEEEEEL blij met het sociaal vangnet, ik ben alleen niet blij met profiteurs en fraudeurs die er veelvuldig gebruik van maken.
Goh, toevallig, dit wilde ik net naar jou toe posten!quote:Op woensdag 14 april 2004 14:01 schreef SCH het volgende:
[..]
Ik ben niet blij met mensen die oordelen zonder kennis van zaken. En nou opklooien met je domme praat.
Ze zit in de WAO dus wordt ze gekeurd dus is ze arbeidsongeschikt. Dat ze nog wel vrijwilligerswerk kan doen is fantastisch voor haar en voor de maatschappij. Dat is alles wat er over te zeggen valt maar jij hebt meteen een oordeel klaar.quote:Op woensdag 14 april 2004 14:04 schreef Refragmental het volgende:
[..]
Goh, toevallig, dit wilde ik net naar jou toe posten!
Geen kennis van zaken en toch maar blaten hoe erg ziek die vrouw is enzo.
Maar inhoudelijks heb je echt nog 0,0 toegevoegd aan deze discussie, als ik ongelijk heb zou dat toch ontzettend makkelijk voor jou moeten zijn om dat aan te tonen... maar het lukt je niet.
Sorry, maar waarom snap je niet dat vrijwilligerswerk ook arbeid is?quote:Op woensdag 14 april 2004 14:06 schreef SCH het volgende:
[..]
Ze zit in de WAO dus wordt ze gekeurd dus is ze arbeidsongeschikt. Dat ze nog wel vrijwilligerswerk kan doen is fantastisch voor haar en voor de maatschappij. Dat is alles wat er over te zeggen valt maar jij hebt meteen een oordeel klaar.
Die vorige user heeft gelijk: jij bent typisch zo'n iemand die het zelf moet overkomen voordat hij zich een heel klein beetje kan verplaatsen in een ander.
Van mij had ze best een miljoentje mogen houden trouwens.
Het gaat hem erom dat als iemand vrijwilligersWERK kan verrichten, die persoon ook arbeid kan plegen tegen betaling. Hij houdt er geen rekening mee dat wat die mensen vrijwillig doen, misschien niet in trek is als betaalde arbeid. Daarintegen vind ik wel dat als iemand afgekeurd is voor iets, dat ze dan niet gelijke arbeid op vrijwillige basis mogen doen met behoudt van WAO.quote:Op woensdag 14 april 2004 14:19 schreef SCH het volgende:
Vrijwilligerswerk is vrijwilligerswerk en geen betaalde arbeid - dat jij het verschil niet kunt zien, is mijn probleem niet. Talloze mensen in de WAO verrichten wel vrijwilligerswerk maar zijn niet in staat om betaalde arbeid te verrichten. Maar jij hebt liever dat ze dat vrijwilligerswerk maar niet doen? Lekker sociaal
Vrijwilligerswerk = arbeidquote:Op woensdag 14 april 2004 14:19 schreef SCH het volgende:
Vrijwilligerswerk is vrijwilligerswerk en geen betaalde arbeid - dat jij het verschil niet kunt zien, is mijn probleem niet. Talloze mensen in de WAO verrichten wel vrijwilligerswerk maar zijn niet in staat om betaalde arbeid te verrichten. Maar jij hebt liever dat ze dat vrijwilligerswerk maar niet doen? Lekker sociaal
Dus gewoon lekker weg laten rotten thuis? Snap je dan niet hoe belangrijk vrijwilligerswerk is? Voor anderen en voor die persoon zelf. Voor de eigenwaarde. Leer nou ook eens dingen uit een iets ander perspectief te bekijken dan dat van repressie en regels: iemand die niet betaald kan werken kan misschien wel twee uurtjes wandelen met een bejaarde mevrouw of gaan zwemmen met dat gehandicapte jongetje uit de buurt. Dag mag dus niet??????????????quote:Op woensdag 14 april 2004 14:24 schreef freud het volgende:
[..]
Het gaat hem erom dat als iemand vrijwilligersWERK kan verrichten, die persoon ook arbeid kan plegen tegen betaling. Hij houdt er geen rekening mee dat wat die mensen vrijwillig doen, misschien niet in trek is als betaalde arbeid. Daarintegen vind ik wel dat als iemand afgekeurd is voor iets, dat ze dan niet gelijke arbeid op vrijwillige basis mogen doen met behoudt van WAO.
Mijn vader is begin jaren 70 op 32jarige leeftijd 100%afgekeurd.quote:Op woensdag 14 april 2004 13:36 schreef Refragmental het volgende:
Wie zegt dat je dat vrijwilligerswerk dan maar betaald moet doen?quote:Op woensdag 14 april 2004 14:24 schreef freud het volgende:
[..]
Het gaat hem erom dat als iemand vrijwilligersWERK kan verrichten, die persoon ook arbeid kan plegen tegen betaling. Hij houdt er geen rekening mee dat wat die mensen vrijwillig doen, misschien niet in trek is als betaalde arbeid. Daarintegen vind ik wel dat als iemand afgekeurd is voor iets, dat ze dan niet gelijke arbeid op vrijwillige basis mogen doen met behoudt van WAO.
Weg laten rotten heb ik nooit gezegd, ga nu geen domme dingen zeggen he.quote:Op woensdag 14 april 2004 14:26 schreef SCH het volgende:
[..]
Dus gewoon lekker weg laten rotten thuis? Snap je dan niet hoe belangrijk vrijwilligerswerk is? Voor anderen en voor die persoon zelf. Voor de eigenwaarde. Leer nou ook eens dingen uit een iets ander perspectief te bekijken dan dat van repressie en regels: iemand die niet betaald kan werken kan misschien wel twee uurtjes wandelen met een bejaarde mevrouw of gaan zwemmen met dat gehandicapte jongetje uit de buurt. Dag mag dus niet??????????????
Ja maar dan moet er eerst een werkgever zijn die zo'n mevrouw met haar beperkingen in loondienst wil nemen, ZIJ wil wel...maar willen de werkgevers haar ook?quote:Op woensdag 14 april 2004 14:29 schreef Refragmental het volgende:
Maar als jij als vrijwilligerswerk folders typt en uitdeelt, dan kun je ook op kantoor brieven typen.
Doe je als vrijwilligerswerk oppassen op mongole kinderen, dan kun je ook aan de slag in een chreche.
Ik keur vrijwilligerswerk absoluut niet af, maar wel als je arbeidsongeschikt bent verklaart en dus geld ontvangt.quote:Op woensdag 14 april 2004 14:30 schreef thabit het volgende:
Ik blijf het vreemd vinden dat als iemand werkt zonder dat er een geldelijke transactie bij plaatsvindt, dit toch weer wordt afgekeurd door sommigen, terwijl als bij precies dezelfde handelingen wel een geldelijke transactie zou plaatsvinden er ze er geen probleem van zouden maken.
Er zijn zat werknemers die zulke mensen in dienst hebben en nemen.quote:Op woensdag 14 april 2004 14:34 schreef Loedertje het volgende:
[..]
Ja maar dan moet er eerst een werkgever zijn die zo'n mevrouw met haar beperkingen in loondienst wil nemen, ZIJ wil wel...maar willen de werkgevers haar ook?
Neen dus
vind 365miljoen op je rekening krijgen toch wel een nieuwsgehalte. Dat is het BNP van Rwandaquote:Op woensdag 14 april 2004 14:11 schreef Bjoro het volgende:
wat is nou precies het nieuws in dit bericht ?
En wat is de toegevoegde waarde van het feit dat ze in de WAO zit ???
Krant moet vol, komkommer tijd !
Maar wat je niet weet is wat voor vrijwilligerswerk ze doetquote:Op woensdag 14 april 2004 13:48 schreef Refragmental het volgende:
[..]
Welke ziekte?
Je leest blijkbaar meer dan mij.
En ze kan vrijwilligerswerk doen, dus ze kan ook gewoon werk doen... wat doet ze dan in de WAO?
Is niet kortzichtig... is realistisch, de WAO wordt al zo ontzettend misbruikt, en als ik dit zo lees snap ik ook meteen waarom, mensen die gewoon kunnen werken worden ook gewoon in de WAO gestopt.
rente over twee dagen: 14.000e,quote:Op woensdag 14 april 2004 12:55 schreef err het volgende:
Wat een sukkels
Ik zou er trouwens gauw rente van trekken, 2 dagen wegzetten moet al een klein fortuin op kunnen leveren volgens mij..
Precies.quote:Op woensdag 14 april 2004 13:36 schreef Refragmental het volgende:
Wat dacht je van normaal werken.quote:Op woensdag 14 april 2004 13:45 schreef SCH het volgende:
[..]
Wees blij dat ze ondanks haar ziekte toch iets kan doen
waarom? Heeft iemand alleen maar recht op WAO als hij echt helemaal niets meer kan?quote:Op woensdag 14 april 2004 14:46 schreef Davitamon het volgende:
[..]
Precies.![]()
De mensen die dit tegen spreken leven waarschijnlijk zelf (of familieleden) van de WAO, want het druist tegen elk ratio in om dit te verdedigen.
[..]
Ik loop stage bij een reïntegratiebureau!quote:Op woensdag 14 april 2004 14:42 schreef Dirkh het volgende:
Ik heb 100% begrip voor Refragmental. Sterker nog, ik moedig hem aan, om dit de betreffende persoon te gaan vertellen. En omdat hij de beroertste niet is, kan ie meteen met haar op zoek gaan naar een baan die bij de persoon past, of in ieder geval bij de persoons handicap.
Zodra hij dat heeft gedaan, dan vind ik het een grote vent.
Tot nu toe, heb ik alleen maar dom gelul van hem gelezen.
Jij leest wel erg selectief, hij kon inderdaad alleen werken als hij zich goed voelde en kon werken.quote:Op woensdag 14 april 2004 15:00 schreef Davitamon het volgende:
Aah toen kwam de aap uit de mouw. Ja alleen werken als het je uitkomt, daar is men blijkbaar goed in.
Dan is het nog veel schrijnender dat je zo praat. Gelukkig is het nog maar je stage. Dat zegt genoeg. Ik heb zelf in de WAO gezeten en werd gestimuleerd om vrijwilligerswerk te gaan doen, en dat is erg goed uitgepakt. Op dat moment had ik dat werk niet in een betaalde organisatie kunnen doen maar wel op de voorwaarden die bij vrijwilligerswerk passen. Het heeft me denk ik geholpen (het is allang geleden) en in die zin heeft het de maatschappij alleen maar geld opgeleverd.quote:Op woensdag 14 april 2004 15:01 schreef Refragmental het volgende:
[..]
Ik loop stage bij een reïntegratiebureau!
Heb dagelijks te maken met dit soort mensen
Dus lul niet zo slap![]()
Waarom dan wel WAO en niet Bijstand?quote:Op woensdag 14 april 2004 15:05 schreef SCH het volgende:
[..]
Dan is het nog veel schrijnender dat je zo praat. Gelukkig is het nog maar je stage. Dat zegt genoeg. Ik heb zelf in de WAO gezeten en werd gestimuleerd om vrijwilligerswerk te gaan doen, en dat is erg goed uitgepakt. Op dat moment had ik dat werk niet in een betaalde organisatie kunnen doen maar wel op de voorwaarden die bij vrijwilligerswerk passen. Het heeft me denk ik geholpen (het is allang geleden) en in die zin heeft het de maatschappij alleen maar geld opgeleverd.
Omdat ik als wettelijk arbeids ongeschikt werd gekwalificeerd, en terecht. Ik was dermate ziek dat ik dagelijks doktoren zag en behandeld werd, maar ik wilde toch iets doen - dat ging in mijn geval gelukkig samen.quote:Op woensdag 14 april 2004 15:10 schreef Refragmental het volgende:
[..]
Waarom dan wel WAO en niet Bijstand?
Je kunt onbetaald arbeid verrichten, dus kun je ook betaald arbeid verrichten (al is het maar part-time).
Vrijwilligerswerk kun je ook in de bijstand doen.
Wie heeft er volgens jou dan recht op WAO? Hoe ziek moet je zijn en wat mag je nog wel kunnen doen en wat nietquote:Op woensdag 14 april 2004 15:10 schreef Refragmental het volgende:
[..]
Waarom dan wel WAO en niet Bijstand?
Je kunt onbetaald arbeid verrichten, dus kun je ook betaald arbeid verrichten (al is het maar part-time).
Vrijwilligerswerk kun je ook in de bijstand doen.
En de helft daarvan zit onterecht in de WAO.quote:Op woensdag 14 april 2004 15:09 schreef Davitamon het volgende:
En nog een aap uit de mouw...
Nouja de kans was dan ook vrij groot met 850.000 'zieken'
Oh. Dat weet deze stagiaire al zo goed. Tjongejonge, wat een oordelen toch.quote:Op woensdag 14 april 2004 15:16 schreef Refragmental het volgende:
En de helft daarvan zit onterecht in de WAO.
Juist rechts geleuter zonder precies te weten waar ie het over heeft, iets met de klok en de klepel.quote:Op woensdag 14 april 2004 15:17 schreef MissyMirjaM het volgende:
schiet t al op met je avatar?quote:Op woensdag 14 april 2004 15:19 schreef Klonk het volgende:
[..]
Juist rechts geleuter zonder precies te weten waar ie het over heeft, iets met de klok en de klepel.
En er zijn zat mensen die wettelijk arbeidsongeschikt zijn, maar toch dagelijks arbeid verrichten.quote:Op woensdag 14 april 2004 15:12 schreef SCH het volgende:
[..]
Omdat ik als wettelijk arbeids ongeschikt werd gekwalificeerd, en terecht. Ik was dermate ziek dat ik dagelijks doktoren zag en behandeld werd, maar ik wilde toch iets doen - dat ging in mijn geval gelukkig samen.
zwaar offtopic, ja hoor, hij is al klaar, kan het plaatje alleen maar als bmp opslaan, zal wel weer een of andere vage bug in windows zijnquote:Op woensdag 14 april 2004 15:20 schreef MissyMirjaM het volgende:
[..]
schiet t al op met je avatar?
1 op de 9quote:Op woensdag 14 april 2004 15:18 schreef SCH het volgende:
[..]
Oh. Dat weet deze stagiaire al zo goed. Tjongejonge, wat een oordelen toch.
Ja, ik vind het niet zo gek.quote:Op woensdag 14 april 2004 15:22 schreef Refragmental het volgende:
[..]
1 op de 9
Zo'n ziek volk zijn we toch niet?
Of vind jij dit werkelijk normaal?
Ja ik ook. Ben blij dat ze dat doen.quote:Op woensdag 14 april 2004 15:21 schreef Refragmental het volgende:
[..]
En er zijn zat mensen die wettelijk arbeidsongeschikt zijn, maar toch dagelijks arbeid verrichten.
Ken er genoeg van.
Nee zeker niet 1 van de weinigen, dat zijn er heel erg veel.quote:Jij bent dan 1 van de weinigen geweest die het ECHT nodig heeft gehad.
Nee, en misschien ook niet op vastgezette tijden. Je kunt zelfs vrijwilligerswerk van uit je slaapkamer verrichten zonder je bed uit te komen.quote:En als je al echt arbeidsongeschikt bent zul/kun je ook niet iedere dag, of 2/3 keer in de week vrijwilligerswerk verrichten.
Dat is dan jouw interpretatie. Twee keer per maand het bejaardenhuis bezoeken om bij de knutselmiddag te helpen is wel degelijk vrijwilligerswerk.quote:Dat is dus het enige onduidelijke in dit nieuwsbericht, misschien doet deze vrouw maar 2 dagen in de maand vrijwilligerswerk, maar dan vind ik dat je dat niet echt vrijwilligerswerk kunt noemen, bij vrijwilligerswerk denk ik aan mensen die dit redelijk vaak doen.
Reklax! Niet zo aanvallend! Ik ben het deels met je eens hoor! Het gaat mij erom dat mensen prima vrijwilligerswerk mogen doen, graag zelfs! Als dat werk echter dezelfde handelingen vereist waarop iemand afgekeurd is, dan is dat imo niet eerlijk. Je bent bijvoorbeeld als ITer afgekeurd op RSI, en als vrijwilliger maak je de school- en buurtkrantjes op je pc thuis. En tja, iemand die niet zwaar meer mag tillen kan volgens mij nog prima een zittende functie vervullen.quote:Op woensdag 14 april 2004 14:26 schreef SCH het volgende:
Dus gewoon lekker weg laten rotten thuis? Snap je dan niet hoe belangrijk vrijwilligerswerk is? Voor anderen en voor die persoon zelf. Voor de eigenwaarde. Leer nou ook eens dingen uit een iets ander perspectief te bekijken dan dat van repressie en regels: iemand die niet betaald kan werken kan misschien wel twee uurtjes wandelen met een bejaarde mevrouw of gaan zwemmen met dat gehandicapte jongetje uit de buurt. Dag mag dus niet??????????????
1 op de 9 is bij een ziekte al vaak een epedimie!!quote:Op woensdag 14 april 2004 15:24 schreef SCH het volgende:
[..]
Ja, ik vind het niet zo gek.
niet echt, maar ik vroeg aan je of je dan aan kan geven hoe ziek iemand moet zijn voor WAO, en wat hij volgens jou nog wel en niet kan doen om recht te hebben om een WAO uitkering, of weet je dat zelf ook niet.quote:Op woensdag 14 april 2004 15:22 schreef Refragmental het volgende:
[..]
1 op de 9
Zo'n ziek volk zijn we toch niet?
Of vind jij dit werkelijk normaal?
quote:Op woensdag 14 april 2004 15:28 schreef Refragmental het volgende:
Blijkbaar heeft je ziekte je verstand aangetast.
Iemand die arbeidsongeschikt is en dagelijks toch arbeid verricht kan makkelijk ook dagelijks betaald arbeid verrichten.quote:Op woensdag 14 april 2004 15:27 schreef SCH het volgende:
[..]
Ja ik ook. Ben blij dat ze dat doen.
[..]
Nee zeker niet 1 van de weinigen, dat zijn er heel erg veel.
[..]
Nee, en misschien ook niet op vastgezette tijden. Je kunt zelfs vrijwilligerswerk van uit je slaapkamer verrichten zonder je bed uit te komen.
[..]
Dat is dan jouw interpretatie. Twee keer per maand het bejaardenhuis bezoeken om bij de knutselmiddag te helpen is wel degelijk vrijwilligerswerk.
Kortom: je bent iets te snel in je oordeel geweest, hoop dat je dat nu toegeeft.
Voorbeelden zijn net door Freud gegeven.quote:Op woensdag 14 april 2004 15:29 schreef redted het volgende:
[..]
niet echt, maar ik vroeg aan je of je dan aan kan geven hoe ziek iemand moet zijn voor WAO, en wat hij volgens jou nog wel en niet kan doen om recht te hebben om een WAO uitkering, of weet je dat zelf ook niet.
Mag hij nog afwassen, grasmaaien, ramen lappen, wc schoonmaken. of moet hij hier iemand voor inhuren van zijn WAO uitkering
Het is niet zo monsterlijk hoog als het lijkt omdat de tellingen in andere landen heel anders in elkaar steken: in Nederland komt de score hoog uit omdat alles wordt meegeteld. Dus de vergelijking gaat niet op en het begrip monsterlijk hoog al helemaal niet.quote:Op woensdag 14 april 2004 15:35 schreef Davitamon het volgende:
1 op de 9 is monsterlijk hoog. Helemaal vergeleken met andere (Europese) landen. Stond een tijd terug een interessant artikel over in Elsevier. Het is ook geen wonder dat we economisch achterop raken met een dergelijk aantal 'zieken', als blok aan het been van van de economie. Wat misschien nog wel erger is, is dat sommigen hier het de normaalste zaak van de wereld lijken te vinden.
Waar een kanttekening bij is dat de mensen ook geschikt moeten zijn qua mogelijkheden om die andere functie te vervullen. Een metaalbewerker die niet meer mag typen kan je niet als secretaresse aan het werk zetten bijvoorbeeld. Daar loopt het vaak op stuk denk ik. Mensen die zwaar werk doen, zijn meestal niet zo goed bedeeld in het denkwerk (let op, is iets anders als dom!) en kunnen dus niet en statische functie vervullen, omdat ze daar de vermogens niet voor hebben.quote:Op woensdag 14 april 2004 15:35 schreef Refragmental het volgende:
Voorbeelden zijn net door Freud gegeven.
Een IT'er met RSI kan makkelijk ander werk verrichten waarbij z'n RSI niet opspeelt.
Iemand die door z'n rug is gegaan kan makkelijk zitten werk verrichten etc etc.
Nu worden deze mensen doodleuk in de WAO geflikkerd.
Mensen die BV chronisch pijn hebben en geen enkel werk kunnen verrichten hebben wat mijn betreft ECHT recht op WAO, mensen die door ademhalingsproblemen nog geen vinger kunnen optillen omdat ze dan al hyperventileren ook etc.
Mensen die simpelweg niets meer kunnen hebben recht op WAO, mensen die wel nog arbeid kunnen verrichten moeten maar aangepast werk gaan zoeken.
De mensen hier hebben denk ik niets tegen de echt behoevenden. Onze economie kan een stelsel voor die groep ook prima dragen. Er zijn echter te weinig maatregelen imo om de profiteurs eruit te filteren. Regelmatige herkeuringen door verschillende artsen zijn een must bijvoorbeeld. Mensen hebben doorgaans niets tegen het stelsel, maar tegen degene die het stelsel misbruiken en dus de echte doelgroep benadelen.quote:Op woensdag 14 april 2004 15:42 schreef SCH het volgende:
[..]
Het is niet zo monsterlijk hoog als het lijkt omdat de tellingen in andere landen heel anders in elkaar steken: in Nederland komt de score hoog uit omdat alles wordt meegeteld. Dus de vergelijking gaat niet op en het begrip monsterlijk hoog al helemaal niet.
Ik vind het niet de normaalste zaak van de wereld maar ik walg van het sfeertje waarin wordt gedaan alsof het een lolletje is om ziek te zijn en de meeste mensen daar bijna een hobby van hebben gemaakt.
Juist!quote:Op woensdag 14 april 2004 15:45 schreef freud het volgende:
[..]
De mensen hier hebben denk ik niets tegen de echt behoevenden. Onze economie kan een stelsel voor die groep ook prima dragen. Er zijn echter te weinig maatregelen imo om de profiteurs eruit te filteren. Regelmatige herkeuringen door verschillende artsen zijn een must bijvoorbeeld. Mensen hebben doorgaans niets tegen het stelsel, maar tegen degene die het stelsel misbruiken en dus de echte doelgroep benadelen.
Ik ben het geheel met je eens dat mensen die voor het één zijn afgekeurd nog prima ander werk zouden kunnen verrichten.quote:Op woensdag 14 april 2004 15:35 schreef Refragmental het volgende:
[..]
Voorbeelden zijn net door Freud gegeven.
Een IT'er met RSI kan makkelijk ander werk verrichten waarbij z'n RSI niet opspeelt.
Iemand die door z'n rug is gegaan kan makkelijk zitten werk verrichten etc etc.
Nu worden deze mensen doodleuk in de WAO geflikkerd.
Mensen die BV chronisch pijn hebben en geen enkel werk kunnen verrichten hebben wat mijn betreft ECHT recht op WAO, mensen die door ademhalingsproblemen nog geen vinger kunnen optillen omdat ze dan al hyperventileren ook etc.
Mensen die simpelweg niets meer kunnen hebben recht op WAO, mensen die wel nog arbeid kunnen verrichten moeten maar aangepast werk gaan zoeken.
en hoeveel % is daadwerkelijk 100% arbeidsongeschikt? 1 op de 9 is misschien hoog en er zal heus veel misbruik zijn maar om te concluderen dat als iemand vrijwilligerswerk doet dus arbeidsgeschikt is is dermate kortzichtig dat het bijna komisch isquote:Op woensdag 14 april 2004 15:35 schreef Davitamon het volgende:
1 op de 9 is monsterlijk hoog. Helemaal vergeleken met andere (Europese) landen. Stond een tijd terug een interessant artikel over in Elsevier. Het is ook geen wonder dat we economisch achterop raken met een dergelijk aantal 'zieken', als blok aan het been van van de economie. Wat misschien nog wel erger is, is dat sommigen hier het de normaalste zaak van de wereld lijken te vinden.
Ja, dat geloof ik best maar daar wordt dan wel heel erg gemakkelijk over gesproken en geoordeeld. En er wordt voorgesteld alsof dat om het merendeel zou gaan en daar geloof ik niks. Bij iedere sociale regel zal er altijd sprake zijn van fraude en misbruik maar of dat in de WAO nu zo enorm aan de hand is, is nooit bewezen. We kunnen het alleen niet meer betalen en dan gebruiken we het maar als stok om de hond mee te slaan. Ik zie veel meer mensen in de WAO die niets liever willen dan beter worden en weer aan de slag kunnen dan mensen die er moedwillig misbruik van maken. Maar als je tegenwoordig in de WAO zit, moet je je bijkans automatisch verantwoorden en dat vind ik van de gekke.quote:Op woensdag 14 april 2004 15:45 schreef freud het volgende:
[..]
De mensen hier hebben denk ik niets tegen de echt behoevenden. Onze economie kan een stelsel voor die groep ook prima dragen. Er zijn echter te weinig maatregelen imo om de profiteurs eruit te filteren. Regelmatige herkeuringen door verschillende artsen zijn een must bijvoorbeeld. Mensen hebben doorgaans niets tegen het stelsel, maar tegen degene die het stelsel misbruiken en dus de echte doelgroep benadelen.
Dat is het hele punt, de meeste mensen die in de WAO zitten zijn niet zo ziek als ze willen doen geloven, en doordat elk kwaaltje toegelaten werd, verdween elke incent om nog maar te gaan werken. Men gaat er immers nauwelijks op vooruit dus is de keuze 'ziek' te blijven snel gemaakt. En blijkbaar hoort 70% ook niet in de WAO, aangezien die eruit vallen door de huidige 'strengere eisen'. Verlaag de WAO maar eens en je zult zien hoeveel mensen er ineens weer beter worden. Alsof er zich een Godswonder voltrok, mij niet heus.quote:Op woensdag 14 april 2004 15:42 schreef SCH het volgende:
[..]
Het is niet zo monsterlijk hoog als het lijkt omdat de tellingen in andere landen heel anders in elkaar steken: in Nederland komt de score hoog uit omdat alles wordt meegeteld. Dus de vergelijking gaat niet op en het begrip monsterlijk hoog al helemaal niet.
Ik vind het niet de normaalste zaak van de wereld maar ik walg van het sfeertje waarin wordt gedaan alsof het een lolletje is om ziek te zijn en de meeste mensen daar bijna een hobby van hebben gemaakt.
Jij als WAO'er wilde natuurlijk graag weer werken, en je komt dus met mensen in contact dit ook heel graag willen werken via projecten e.d.quote:Op woensdag 14 april 2004 15:52 schreef SCH het volgende:
[..]
Ja, dat geloof ik best maar daar wordt dan wel heel erg gemakkelijk over gesproken en geoordeeld. En er wordt voorgesteld alsof dat om het merendeel zou gaan en daar geloof ik niks. Bij iedere sociale regel zal er altijd sprake zijn van fraude en misbruik maar of dat in de WAO nu zo enorm aan de hand is, is nooit bewezen. We kunnen het alleen niet meer betalen en dan gebruiken we het maar als stok om de hond mee te slaan. Ik zie veel meer mensen in de WAO die niets liever willen dan beter worden en weer aan de slag kunnen dan mensen die er moedwillig misbruik van maken. Maar als je tegenwoordig in de WAO zit, moet je je bijkans automatisch verantwoorden en dat vind ik van de gekke.
Nee - ik ben bij geen enkel project betrokken geweest. Ben op een gegeven moment gaan freelancen en heb de uitkering stop laten zetten.quote:Op woensdag 14 april 2004 15:56 schreef Refragmental het volgende:
[..]
Jij als WAO'er wilde natuurlijk graag weer werken, en je komt dus met mensen in contact dit ook heel graag willen werken via projecten e.d.
Daar zie je inderdaad alleen maar WAO'ers die echt weer willen werken, de fraudeurs en profiteurs zul je nooit van zo'n projecten gebruik zien maken.
Je beeld kan zo dus vertekend worden doordat je vaak tussen de mensen zit die wel willen werken.
Ik bedoel maar. Alles om maar niet te hoeven werken.quote:Op woensdag 14 april 2004 15:46 schreef freud het volgende:
PS
Ik werk als applicatiebeheerder bij een arbodienst, en ik kan erg goed zien wat voor trends er zijn mbt ziekmelden en vakanties bijvoorbeeld. Artsen worden hier bedreigd als ze mensen weer hersteld verklaren of iemand weigeren de WAO in te sturen...
Het zal zeker niet het merendeel zijn, dan had de overheid wel ingegrepen, zo dom zijn ze daar nou ook weer niet (toch?). En tja, dat WAOers af en toe moeten verantwoorden dat ze nog recht hebben op de regeling, tja, part of the package. Wat mij erg steekt, is dat de overheid moet snijden in de regeling, terwijl er mensen gebruik maken van de regeling zonder dat ze er recht op hebben. Het lijkt me dan structureel slimmer om de onterechte WAOers er eerst uit te halen, voordat er meer geld in gepompt wordt (zoals sommige linkse partijen voorstelden).quote:Op woensdag 14 april 2004 15:52 schreef SCH het volgende:
Ja, dat geloof ik best maar daar wordt dan wel heel erg gemakkelijk over gesproken en geoordeeld. En er wordt voorgesteld alsof dat om het merendeel zou gaan en daar geloof ik niks. Bij iedere sociale regel zal er altijd sprake zijn van fraude en misbruik maar of dat in de WAO nu zo enorm aan de hand is, is nooit bewezen. We kunnen het alleen niet meer betalen en dan gebruiken we het maar als stok om de hond mee te slaan. Ik zie veel meer mensen in de WAO die niets liever willen dan beter worden en weer aan de slag kunnen dan mensen die er moedwillig misbruik van maken. Maar als je tegenwoordig in de WAO zit, moet je je bijkans automatisch verantwoorden en dat vind ik van de gekke.
Hoe kom je dan in contact met "al" die andere WAO'ersquote:Op woensdag 14 april 2004 15:57 schreef SCH het volgende:
[..]
Nee - ik ben bij geen enkel project betrokken geweest. Ben op een gegeven moment gaan freelancen en heb de uitkering stop laten zetten.
Tja, het zijn natuurlijk excessen, maar het gebeurt wel! En het lijkt me niet meer dan logisch dat je die mensen dan nog eens goed doorlicht, of ze niet al die jaren de boel hebben lopen flessen...quote:Op woensdag 14 april 2004 15:58 schreef Davitamon het volgende:
[..]
Ik bedoel maar. Alles om maar niet te hoeven werken.
Ik heb gewoon een leven en via mijn werk blijf ik aardig op de hoogte van wat er leeft.quote:Op woensdag 14 april 2004 16:01 schreef Refragmental het volgende:
[..]
Hoe kom je dan in contact met "al" die andere WAO'ers
Nee dat weten we niet allemaal. Dat is slechts jouw aanname en ik denk niet dat het bullshit is.quote:Als je een enquete zou houden onder de WAO'ers dan willen ze allemaal uit de WAO en weer werken, maar we weten uiteraard dat dit bullshit is.
Dat van jou zijn dus ook allemaal maar aannames?quote:Op woensdag 14 april 2004 16:02 schreef SCH het volgende:
[..]
Ik heb gewoon een leven en via mijn werk blijf ik aardig op de hoogte van wat er leeft.
[..]
Nee dat weten we niet allemaal. Dat is slechts jouw aanname en ik denk niet dat het bullshit is.
quote:Op woensdag 14 april 2004 16:09 schreef Davitamon het volgende:
Dat 70% weer fit verklaart kan worden is voor mij genoeg bewijs dat dit geen echt zieke mensen waren.
Lees mijn reacties hierboven er nog even op na mocht het allemaal iets te snel voor je gaan.quote:Op woensdag 14 april 2004 16:17 schreef SCH het volgende:
[..]
Belachelijke situatie inderdaad.quote:Op woensdag 14 april 2004 13:36 schreef Refragmental het volgende:
Dat kan wel hoor. Bij mijn vriend in 't ziekenhuis werkte een mevrouw op vrijblijvende basis, die de ziekte van Crohn had. Ze kon geen baan houden, omdat ze nooit wist wanneer ze te ziek was om te komen. Maar als ze zich goed voelde, wilde ze wel wat doen.quote:Op woensdag 14 april 2004 17:08 schreef Tikorev het volgende:
[..]
Belachelijke situatie inderdaad.
Andere baan zoeken?quote:Op woensdag 14 april 2004 17:49 schreef Sessy het volgende:
Trouwens een leraar van ons was vanaf zijn bostkas aan naar beneden verlamd. Helemaal verlamd. En werd maar 70% arbeidsongeschikt verklaard.
Hoe moet een leraar in 's hemelsnaam voor de klas staan als hij niet eens kan bewegen! Het ging niet.
Hij kon vast met z'n neus nog wel briefjes typen, en Refragmental en consorten hadden hem dan aan een baan geholpen !quote:Op woensdag 14 april 2004 17:49 schreef Sessy het volgende:
Trouwens een leraar van ons was vanaf zijn bostkas aan naar beneden verlamd. Helemaal verlamd. En werd maar 70% arbeidsongeschikt verklaard.
Hoe moet een leraar in 's hemelsnaam voor de klas staan als hij niet eens kan bewegen! Het ging niet.
Hey daar is spuit 11!quote:Op woensdag 14 april 2004 17:59 schreef gelly het volgende:
[..]
Hij kon vast met z'n neus nog wel briefjes typen, en Refragmental en consorten hadden hem dan aan een baan geholpen !
Mijn God, wat een domme kortzichtige reacties, totaal geen inlevingsvermogen. Dit is niet gewoon rechts, dit is achterlijk rechts. Hoe kun je een op de eerste plaatst grappig nieuwsbericht tot op het bot verneuken.
Precies.quote:Op woensdag 14 april 2004 18:06 schreef Refragmental het volgende:
[..]
Mijn God, hoe achterlijk kun je wel niet zijn, totaal geen zicht op de realiteit.
Dat is de vraag niet!quote:Op woensdag 14 april 2004 18:08 schreef gelly het volgende:
[..]
Precies.
Wie zou jij aannemen als ondernemer, een leraar die verlamd in een rolstoel zit, of een gezonde werknemer ?
Dat is de vraag wel, want je kunt al die WAO'ers wel weer aan het werk willen hebben, maar dan moet er wel werk zijn. Ik vind een verlamd persoon niet minderwaardig, een verlamd persoon kan nou eenmaal minder en is minder flexibel. Misschien moet jij die knuffelmentaliteit van dat gehandicapten gelijk aan gezonde mensen zijn eens laten varen.quote:Op woensdag 14 april 2004 18:14 schreef Refragmental het volgende:
[..]
Dat is de vraag niet!
In het jaar 2004? Als gezonde mensen al niet aan een baan kunnen komen? Ja daag.quote:Op woensdag 14 april 2004 17:55 schreef Refragmental het volgende:
[..]
Andere baan zoeken?
Kantoorwerk bv? Hoef je je benen toch niet te gebruiken.
Dat is het probleem niet.quote:Op woensdag 14 april 2004 20:39 schreef Sessy het volgende:
[..]
In het jaar 2004? Als gezonde mensen al niet aan een baan kunnen komen? Ja daag.
Vrijwilligers werk gaat inderdaad wel. En dat bedoel ik dus precies, iemand kan nauwelijks te bemiddelen zijn, maar wel vrijwilligerswerk kunnen verrichten.
Oh mijn God wat ben jij goedkoop zeg...quote:Op woensdag 14 april 2004 21:04 schreef Sessy het volgende:
Weet je wat, zullen we meteen alle oude, hopeloos werkeloze, en zieke mensen maar euthaniseren? Scheelt ook een hoop op de begroting!
Zonder het minimumloon had die persoon waarschijnlijk gewoon betaald kunnen worden net als vele andere mensen die in de bijstand zitten of gedeeltelijk arbeidsongeschikt zijn. Ja, ze krijgen dan wel bruto wat minder geld (wat mij betreft onbelast, dus bruto = netto in dat geval en wellicht meer dan een premie), maar hebben tenminste een baan met een beter perspectief op te toekomst.quote:Op woensdag 14 april 2004 20:39 schreef Sessy het volgende:
[..]
In het jaar 2004? Als gezonde mensen al niet aan een baan kunnen komen? Ja daag.
Vrijwilligers werk gaat inderdaad wel. En dat bedoel ik dus precies, iemand kan nauwelijks te bemiddelen zijn, maar wel vrijwilligerswerk kunnen verrichten.
Daar zijn verzekeringen voor.quote:Op woensdag 14 april 2004 21:04 schreef Sessy het volgende:
Ja daag refragmental... Da-ag. Als WAO krijgt hij, zelfs met 70 procent, een flink stuk van zijn laatstverdiende salaris. Daar kan de hypotheek nog net mee worden betaald. Als hij in de bijstand gaat, moet dat huis eerst verdwijnen.
Gatverdamme wat ben jij asociaal zeg. Je mag hopen dat je zelf nooit serieus ziek wordt, anders zit je straks heel erg in de knoop met jezelf, dat kan ik je garanderen.
In mijn geboorteland heeft men een mooie gezegde, "zweer nooit dat je nooit in de gevangenis belandt, en zweer nooit dat je nooit zult moeten gaan bedelen", "ot turmi i ot surmi ne zarekaisia", maar jou maakt het toch niet uit, he, de medemens...
Weet je wat, zullen we meteen alle oude, hopeloos werkeloze, en zieke mensen maar euthaniseren? Scheelt ook een hoop op de begroting!
Gatverdamme wat ben jij een vreselijk mens.
Dan heb je het wel over dat moment. Mensen die op dat moment niet kunnen werken - dat wordt steeds voor een termijn bepaald. Dus niet voor de rest van hun leven.quote:Op woensdag 14 april 2004 21:27 schreef Refragmental het volgende:
De WAO is alleen voor mensen die echt niet meer kunnen werken vanwege hun ziekte, en dat is men weer helemaal vergeten.
Dit soort dingen heb ik idd ook teveel om me heen gezien. Studiegenootjes die altijd al liepen te sippen met hoofdpijn ("ik heb mijn deel van de opdracht niet kunnen doen, want ik had zo'n hoofdpijn. Toen ben ik maar piano gaan spelen" WTF!), moe, zielig, whatever. Die hebben nooit zin gehad om iets uit te voeren, en zochten dus ofwel een man die de poen binnenbracht, of zorgden dat ze z.s.m. in de WAO terechtkwamen.quote:Op woensdag 14 april 2004 22:24 schreef Aventura het volgende:
Het zijn vooral jonge meiden van rond de 25 die in de WAO zitten, las ik niet al te lang geleden nog in een opinieblad. Die krijgen dan een 'burnout' of hebben 'psychische problemen'.
Bij mijn vorige werk was er zo'n trutje die vanwege het uitgaan van haar relatie een half jaar ziek was en in de WAO belandde. In plaats daarvan had ze een trap onder d'r reet moeten krijgen.
Ik ben helemaal voor een strengere keuring. Ik schaam me haast om ook vrouw zijn.
Leuke Avatar heb je!quote:Op woensdag 14 april 2004 13:36 schreef Refragmental het volgende:
Bla bla bla enzo...
In mijn land is er een veel uitgebreider WAO dan hier, iemand met suikerziekte is bijvoorbeeld al invalide, en ondertussen ook werkloosheidsuitkeringen, gratis gezondheidszorg, en gratis scholing tot en met de universiteit.quote:Op woensdag 14 april 2004 21:27 schreef Refragmental het volgende:
[..]
Daar zijn verzekeringen voor.
Het WAO is alleen voor arbeidsongeschikten, wanneer snapt men dit nou eens?
Deze meneer raakt werkeloos door zijn ziekte, daardoor komt ie net als iedereen in aanraking voor de WAO, daar kijken de artsen of het echt om arbeidsongeschiktheid gaat, of dat deze persoon nog arbeid kan verrichten in een andere sector.
Deze persoon kan dat, dus komt ie in de bijstand of welk ander sociaal vangnet dan ook.
De WAO is alleen voor mensen die echt niet meer kunnen werken vanwege hun ziekte, en dat is men weer helemaal vergeten.
In jou land hebben ze trouwens waarschijnlijk geeneens zo'n mega uitgebreid sociaal vangnet als hier.
Welk land is dat? Ik meen me iets te herinneren dat je uit Rusland komt.quote:Op donderdag 15 april 2004 03:23 schreef Sessy het volgende:
In mijn land is er een veel uitgebreider WAO dan hier, iemand met suikerziekte is bijvoorbeeld al invalide, en ondertussen ook werkloosheidsuitkeringen, gratis gezondheidszorg, en gratis scholing tot en met de universiteit.![]()
We kunnen de emancipatie maar beter meteen helemaal terugdraaien. Wij vrouwen zijn duidelijk niet geschikt om te werken. Ik merk het bij mezelf ook al, ik raak helemaal overspannen van de probleemkinderen waarmee ik bezig ben.quote:Op woensdag 14 april 2004 22:46 schreef Aventura het volgende:
Ja, of van die tutjes die zich 'niet prettig voelen in hun werkomgeving' omdat er 'teveel stress' is waardoor ze 'overspannen' raken. Ga toch fietsen zeg. Als de sfeer je niet bevalt, dan zeg je toch je baan op en zoek je lekker een andere baan! Maar nee, de verzorggingsstaat heeft een hele generatie berekenende semi-hulpeloze vrouwtjes gecreeerd. Meiden, als je gewoon geen zin hebt om te werken maar om lekker thuis te keutelen zoals de meeste vrouwen vroeger, kom er dan eerlijk voor uit en trouw met een man die je lekker onderhoudt, maar blijf alsjeblieft van onze sociale voorzieningen af!
Ik kom ook uit Rusland, hoezo?quote:Op donderdag 15 april 2004 09:43 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
Welk land is dat? Ik meen me iets te herinneren dat je uit Rusland komt.
ja...quote:Op donderdag 15 april 2004 12:55 schreef MariekeP het volgende:
[..]
We kunnen de emancipatie maar beter meteen helemaal terugdraaien. Wij vrouwen zijn duidelijk niet geschikt om te werken. Ik merk het bij mezelf ook al, ik raak helemaal overspannen van de probleemkinderen waarmee ik bezig ben.
Oh, vroeg ik me eigenlijk gewoon af. Ik had begrepen dat de inkomstenbelasting laatst voor alle inkomens gelijk is gesteld op een vlakke 13%. Klopt daar iets van?quote:Op donderdag 15 april 2004 14:41 schreef Sessy het volgende:
Ik kom ook uit Rusland, hoezo?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |