En dat komt omdat het de economische groei toen heeft gebruikt om alles in het korte termijn beleid te pompen, nog tegen het einde van Paars 2 merkte men al dat er teveel en te snel met geld was gegooid en men merkte toen ook al dat het niet goed zou komen voor de kabinetten erna.quote:Op woensdag 14 april 2004 13:32 schreef SCH het volgende:
Paars 1 is in mijn ogen nog steeds een van de betere kabinetten die we ooit in ons land hebben gekend, dat drammerige gebash op Paars: ik word er een beetje lacherig van.
Nou ja, denk eens aan wetgeving op het gebied van euthanasie en het homohuwelijk. Dat is errug lange-termijn.quote:Op woensdag 14 april 2004 13:41 schreef Refragmental het volgende:
[..]
En dat komt omdat het de economische groei toen heeft gebruikt om alles in het korte termijn beleid te pompen, nog tegen het einde van Paars 2 merkte men al dat er teveel en te snel met geld was gegooid en men merkte toen ook al dat het niet goed zou komen voor de kabinetten erna.
Op het lange termijn heeft Paars nauwelijks iets gedaan. Jah... de bodemloze put van de betuwelijn aanleggen.
Oh jawel hoor ze hebben de nutsbedrijven en het OV verkwanseld.quote:Op woensdag 14 april 2004 13:41 schreef Refragmental het volgende:
Op het lange termijn heeft Paars nauwelijks iets gedaan. Jah... de bodemloze put van de betuwelijn aanleggen.
Wow 2 HELE punten die er toch al aan zaten te komen in ons progressief land.quote:Op woensdag 14 april 2004 13:43 schreef SCH het volgende:
[..]
Nou ja, denk eens aan wetgeving op het gebied van euthanasie en het homohuwelijk. Dat is errug lange-termijn.
quote:Op woensdag 14 april 2004 14:07 schreef Refragmental het volgende:
[..]
Wow 2 HELE punten die er toch al aan zaten te komen in ons progressief land.
Verder heb ik het meer over ECHT beleid, niet gewoon een aantal puntjes.
quote:Op woensdag 14 april 2004 14:09 schreef SCH het volgende:
[..]Alsof de euthanasiewet geen echt beleid is man. Dat is een enorm grote lap in human kind.
Misschien dat voor jou alles om economie draait, dat is niet voor iedereen zo. Maar ook op dat gebied hebben ze het goed gedaan. Beter dan het huidige kabinet in ieder geval. En die punten zaten er trouwens niet aan te komen: die waren er nooit gekomen met het CDA in een kabinet dus dat homo's mogen trouwen is aan de PvdA en aan D66 en aan de VVD te danken en daar ben ik ze dankbaar voor.
Lange termijn? Wat voegen die wetten op dit moment en in de toekomst structureel toe aan Nederland?quote:Op woensdag 14 april 2004 13:43 schreef SCH het volgende:
[..]
Nou ja, denk eens aan wetgeving op het gebied van euthanasie en het homohuwelijk. Dat is errug lange-termijn.
Huh - dat vind ik een vreemde formulering. Dan doe je onrecht aan al die mensen die tussen 2000 en 2010 van de wetten gebruik hebben kunnen maken. Dit zijn juist wetten voor op de lange termijn die iets structureels veranderd hebben op het gebied van vrijheid en ethiek.quote:Op woensdag 14 april 2004 14:50 schreef Xeus het volgende:
[..]
Lange termijn? Wat voegen die wetten op dit moment en in de toekomst structureel toe aan Nederland?
Niets idd, ze zouden precies hetzelfde effect hebben als ze in 2010 ingevoerd zouden worden.
De 'lange termijn' is dan in mijn voorbeeld 10 jaar. Ik ben ook voor die wetten maar zie ze niet als structureel. Democratie juist weer wel, dat kan 'groeien' en veel meer dingen tot gevolg hebben.quote:Op woensdag 14 april 2004 14:55 schreef SCH het volgende:
[..]
Huh - dat vind ik een vreemde formulering. Dan doe je onrecht aan al die mensen die tussen 2000 en 2010 van de wetten gebruik hebben kunnen maken. Dit zijn juist wetten voor op de lange termijn die iets structureels veranderd hebben op het gebied van vrijheid en ethiek.
Ik snap eerlijk gezegd niet wat je bedoelt. Die wetten zijn toch structureel - het is een verandering voor de toekomst. Net als dat het kiesrecht voor vrouwen er ooit kwam, dat is nu ook niet meer weg te denken maar was lange tijd niet zo gewoon en zo zijn er vele voorbeelden.quote:Op woensdag 14 april 2004 14:57 schreef Xeus het volgende:
[..]
De 'lange termijn' is dan in mijn voorbeeld 10 jaar. Ik ben ook voor die wetten maar zie ze niet als structureel. Democratie juist weer wel, dat kan 'groeien' en veel meer dingen tot gevolg hebben.
Ik snap nog steeds niet zo goed wat er zo mis was met Paars. Persoonlijk vond ik dat 1 van de beste kabinetten van onze na-oorlogse geschiedenis.quote:Op woensdag 14 april 2004 02:49 schreef Goodluck het volgende:
Laat me duidelijk zijn, dit is geen bash-topic.
De PvdA, we kennen de partij allemaal. In Paars medeverantwoordelijk voor het beleid wat electoraal massaal afgestraft is en daarna teruggekomen na het kwakkelende Balkenende1 dat ten val kwam door de fratsen van de LPF.
Alle veranderingen hebben effect op de toekomst, dus die definitie klopt niet.quote:Op woensdag 14 april 2004 15:07 schreef SCH het volgende:
[..]
Ik snap eerlijk gezegd niet wat je bedoelt. Die wetten zijn toch structureel - het is een verandering voor de toekomst.
Yup, tis op die manier wel lange termijn.quote:Net als dat het kiesrecht voor vrouwen er ooit kwam, dat is nu ook niet meer weg te denken maar was lange tijd niet zo gewoon en zo zijn er vele voorbeelden.
En daar sla je precies de spijker op zijn kop. Sociaal democratie=sociaal democratie. Wouter Bos meent dat te moeten omvormen en durft zelfs van een totaal nieuwe partij te spreken. Hiermee verworden hij en de PvdA een beetje tot de "Kanis en Gunnink" van Den-Haag.quote:Op woensdag 14 april 2004 07:12 schreef Sidekick het volgende:
De PvdA hoeft helemaal niet flink te veranderen. Waarom radicaal veranderen?
De manier waarop Bos dat doet geeft juist helemaal geen vertrouwen. Hij vormt de sociaal democratie in Nederland om tot een beweging waarvan bijna niemand meer weet welke kant ze nou opwillen. Natuurlijk, nu doet de PvdA het goed in de peilingen als grootste oppositiepartij in tijden van bezuinigingen. Straks, als het nieuwe en fonkelende van Wouter Bos voor veel kiezers er vanaf is, is hij gewoon "one of the guys" uit Den-Haag die een PvdA achterlaat die haar ideologie totaal verloren is. Ik deel daarom de veel geuitte kritiek uit de PvdA gelederen.quote:Ik zie Bos de boodschap duidelijk over te maken, waarbij fouten onder Paars worden onderkend en dat geeft vertrouwen.
Uitstraling alleen is niet genoeg om goede politiek te kunnen bedrijven......quote:En natuurlijk zijn uitstraling is goed, wat ook mede de schuld was van het massale weglopen bij de PvdA onder Melkert.
Ik wou dat het electoraat dat ook eens ging inzien.......quote:"Vernieuwend" "nieuw", het zijn leuke termen, en qua duidelijkheid en uitstraling is er misschien sprake van, maar je moet je daarop niet blind staren.
De inhoud kwakkelt en er wordt niet voldoende ingespeeld op moderne hedendaagse sociaal democratie. Men is zo in de ban van "vernieuwing" dat er aan daadwerkelijke verandering voorbij gegaan wordt.quote:Want de inhoud/visie is goed. Voldoende zorg voor de zwakkeren, ruimte bieden voor eigen initiatief.
Een partijleider moet juist inhoudelijke veranderingen en hervormingsprocessen in gang zetten en aansturen. Het is overduidelijk dat Wouter Bos niet verantwoordelijk is voor inhoudelijke veranderingen maar voor het "plaatje" . Het is ook overduidelijk dat het de oud-PvdA gedienden zijn, die achter de schermen hun Paars-beleid voortzetten waarop de kiezer zo is afgeknapt. Veel kiezers zijn door dit "rollenspel' vervreemd geraakt van wat sociaal democratie nou eigenlijk is. Men stemt op een poppetje.quote:Bos is op zich wel iets te "commercieel" bezig. Hij is duidelijk op marketing-niveau bezig met de partij. Maar de PvdA is niet Bos, er zijn veel meer mensen. Als leider van een partij is het zorgen dat de boodschap overkomt je prioriteit, dus enigzinds logisch is die instelling van hem wel.
Helemaal mee eens!quote:Op woensdag 14 april 2004 13:32 schreef SCH het volgende:
Ik zou graag zien dat de PvdA terug gaat naar de wortels en eens goed luistert naar mensen als Wallage en Margreeth de Boer die nog wel weten waar hun idealistische drijfveren zitten. De PvdA is een middenpartij geworden, imo hoort ze momenteel eerder bij rechts dan bij links thuis. De PvdA zou veel harder stelling moeten nemen tegen de onverdraagzaamheid die door LPF, VVD en CDA zijn ontstaan jegens minderheden in ons land en ze zou veel en veel meer stelling moeten nemen tegen het uiverkoop beleid in de sociale sector en de zorg. Want de PvdA heeft het electoraat, ze heeft een historie
Wat is er verkeerd om over een nieuwe bredere partij te spreken?quote:Op woensdag 14 april 2004 15:45 schreef Goodluck het volgende:
[..]
En daar sla je precies de spijker op zijn kop. Sociaal democratie=sociaal democratie. Wouter Bos meent dat te moeten omvormen en durft zelfs van een totaal nieuwe partij te spreken. Hiermee verworden hij en de PvdA een beetje tot de "Kanis en Gunnink" van Den-Haag.
Tot op het heden gaat het niet om die brede progressieve volkspartij. Daarop is Bos niet "beoordeeld" door de kiezers, en nu is het ook nog niet aan de orde voor de kiezers. Ik zie ook weinig kritiek over een eventele brede partij, maar meer over het leiderschap van Bos ten aanzien van de democratische vernieuwing.quote:[..]
De manier waarop Bos dat doet geeft juist helemaal geen vertrouwen. Hij vormt de sociaal democratie in Nederland om tot een beweging waarvan bijna niemand meer weet welke kant ze nou opwillen. Natuurlijk, nu doet de PvdA het goed in de peilingen als grootste oppositiepartij in tijden van bezuinigingen. Straks, als het nieuwe en fonkelende van Wouter Bos voor veel kiezers er vanaf is, is hij gewoon "one of the guys" uit Den-Haag die een PvdA achterlaat die haar ideologie totaal verloren is. Ik deel daarom de veel geuitte kritiek uit de PvdA gelederen.
Klopt. Dat ontken ik dan ook niet.quote:[..]
Uitstraling alleen is niet genoeg om goede politiek te kunnen bedrijven......
Wat is dan volgens jouw de hedendaagse sociaal-democratie? Waarom moet de PvdA daar op inspelen? Ik vind dat een partij niet tot in het uiterste een bekende ideologie moet aanhangen. Zolang het maar wel een consequente visie is, en die mag best iets verschillen van de oude sociaal-democratie. Een stroming die meerdere interpretaties kent, zoals alle stromingen trouwens. Wrs is het gewoon niet jouw interpretatie.quote:[..]
De inhoud kwakkelt en er wordt niet voldoende ingespeeld op moderne hedendaagse sociaal democratie. Men is zo in de ban van "vernieuwing" dat er aan daadwerkelijke verandering voorbij gegaan wordt.
En onder Melkert was de grote kritiek dat hij teveel stuurde en te weinig discussie in de partij dulde. Tsja, het blijft fout, wat Bos ook doet.quote:[..]
Een partijleider moet juist inhoudelijke veranderingen en hervormingsprocessen in gang zetten en aansturen. Het is overduidelijk dat Wouter Bos niet verantwoordelijk is voor inhoudelijke veranderingen maar voor het "plaatje" . Het is ook overduidelijk dat het de oud-PvdA gedienden zijn, die achter de schermen hun Paars-beleid voortzetten waarop de kiezer zo is afgeknapt. Veel kiezers zijn door dit "rollenspel' vervreemd geraakt van wat sociaal democratie nou eigenlijk is. Men stemt op een poppetje.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |