abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 13 april 2004 @ 19:07:42 #1
52589 sjun
uit solidariteit
pi_18398636
Naar aanleiding van de twee draadjes over Paul Cliteur wil ik graag wat aandacht voor het artikel van Paul Fentrop waarin hij bepleit om de invloed van godsdienst op politiek te beperken.
quote:
GODSLASTERING ALS GRONDRECHT - Paul Fentrop

Het is niet mijn bedoeling om een bevolkingsgroep te kwetsen. Daar staat in Nederland immers een jaar gevangenisstraf op. Maar, bien étonnés de se trouver ensemble, zeg ik met Elsbeth Etty (NRC Handelsblad, 29 november 2003): "Hoeveel ellende moet er nog worden aangericht voordat de beschaving verlost is van die funeste invloed van godsdienst op politiek?"

Die invloed is alleen te keren door godsdienst waar nodig te bekritiseren. Artikel 7 van de Grondwet stelt: "Niemand heeft voorafgaand verlof nodig om door de drukpers gedachten of gevoelens te openbaren, behoudens ieders verantwoordelijkheid voor de wet."

Wie die vrijheid gebruikt, kan echter achteraf gedonder krijgen. Want artikel 1 van de Grondwet stelt: "Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld." Dat gebod verplicht te overheid. Het betekent echter niet dat alle mensen gelijk zijn, laat staan iedereen gelijk heeft. Aan dat artikel is echter een zin toegevoegd die ons impliciet verbiedt om godsdienstige ideeën te bekritiseren: "Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan." Rechtsgeleerden leggen ons uit:
"Het begrip discriminatie duidt op onderscheid dat krenkend is. Veelal zullen dominante opvattingen bepalen of iets als discriminatie moet worden gezien."

In artikel 1 van onze Grondwet staat dus dat dominante religieuze opvattingen niet mogen worden
aangevallen als degene die ze huldigt die aanval krenkend vindt. Dat verbod is natuurlijk overbodig;
dominante opvattingen behoeven geen bescherming van de wet. Daarentegen behoeft het recht om die opvattingen aan te vallen, ook in een democratie, waar de meerderheid regeert, die bescherming juist wél. In On Liberty betoogde John Stuart Mill al in 1859: "De neiging van de mensheid om, als heersers of medeburgers, haar eigen opvattingen en voorkeuren als gedragsregel aan anderen op te leggen, wordt (-) vrijwel zelden ingetoomd, behalve door gebrek aan macht."

Het is behalve overbodig ook schadelijk om mensen die macht te geven. Een belangrijk onderdeel van de Europese cultuur is dat godsdienstige opvattingen sinds de Middeleeuwen zijn beledigd. Erasmus liet in zijn Lof der zotheid nog fijntjes zien waarom de paus niet in de hemel zou komen. Luther sprak over de katholieke kerk als de 'Hoer van Babylon'. Zonder overdrijving mogen we zeggen dat onze nationale identiteit is gebaseerd op de belediging van een dominante geloofsovertuiging.

Het is daarom middeleeuws dat we in Nederland de belediging van godsdiensten nog steeds verbieden. Dat wij steeds religieuze partijen in de regering hebben gehad - met uitzondering van acht jaar Paars - zal aan die achterlijkheid niet vreemd zijn. W.F. Hermans schreef in de jaren vijftig, toen het katholieke volksdeel goed was voor een derde van de Kamerzetels: "De katholieken! Dat is het meest schunnige, belazerde, onderkruiperige, besodemieterde deel van ons volk! Maar die naaien erop los! Die planten zich voort! Als konijnen, ratten, vlooien, luizen. Die emigreren niet! Die blijven wel zitten in Brabant en Limburg met puisten op hun wangen en rotte kiezen van het ouwels vreten." Hermans werd aangeklaagd op basis van een artikel dat in 1934 in het Wetboek van Strafrecht was opgenomen om het mogelijk te maken een halt toe te roepen aan anti-semitisme. Reeds bij de behandeling ervan had een Kamerlid erop gewezen dat dit wetsartikel de vrijheid van meningsuiting naar believen kon ondergraven: "Hier wordt een mes geslepen, zonder dat men weet ten behoeve van wien het geschiedt en tegen wie het eens zal worden getrokken."

Dat mes ligt er nog steeds.
Als u in het citaat van Hermans voor 'katholieken' een andere bevolkingsgroep invult, dan riskeert u een jaar cel. Maar sinds de jaren zeventig bleef het mes in de schede. Ik ben daarom opgevoed met de gedachte dat we alles wat we willen zeggen ook mógen zeggen; alleen ten aanzien van uitspraken over joden maakten we een uitzondering op dit principe. Daarvoor bestonden twee redenen, een goede en een slechte. De goede was het leed dat de joden in de Tweede Wereldoorlog was aangedaan. De slechte was dat veel mensen, net als de nazi's, meenden dat joods zijn geen geloof of cultuuruiting was, maar een genetische zaak. Kritiek op joodse overtuigingen leek dan een soort rassendiscriminatie.

Dat was natuurlijk onzin. Dat het joodse geloof stelt dat een kind van een joodse moeder joods is,
betekent niet dat de joodse identiteit genetisch is bepaald. Maar nette mensen maakten voor joden een uitzondering op het principe dat levensovertuigingen bekritiseerd mogen worden. De afgelopen decennia beperkten ze hun spotlust tot de katholieken en de protestanten, en ze ontzagen het naar eigen zeggen 'uitverkoren volk'.

Deze clementie ten aanzien van joden driegt echter het principe van vrijheid van meningsuiting verder te verwateren. Over anti-christenisme werd nooit gesproken, maar in het kielzog van het anti-semitisme kennen we inmiddels ook het anti-islamisme. Net zoals Fassbinders toneelstuk Het vuil, de stad en de dood niet mocht worden opgevoerd omdat het anti-semitisch was, zo werd afgezien van de opvoering van het toneelstuk Aisja en de vrouwen van Medina van Assian Djebar, dat krenkend zou zijn voor islamieten. Zo raken we van de regen in de drup. In de jaren dat Nederland seculariseerde, was die religieuze inbreuk op het prinicpe van de vrijheid van meningsuiting weinig relevant. Maar nu belemmert ons gedogen van gesjoemel met dat principe de integratie van islamieten.

Dat kwam duidelijk aan het licht in mei 2001, toen de Rotterdamse imam El-Moumni zei dat homoseksualiteit een besmettelijke ziekte is. Dat mag je niet zeggen, vertelde minister Van Boxtel hem, en zestien islamitische organisaties verontschuldigden zich voor de imam, indien 'zijn woorden kwetsend zijn overgekomen bij een bepaalde bevolkingsgroep. Hij heeft nooit de bedoeling gehad om wie dan ook in de Nederlandse samebleving te kwetsen'.

De minister had, als hij zich al met de zaak had moeten bemoeien, de imam natuurlijk beter kunnen
uitleggen waarom homoseksualiteit geen besmettelijke ziekte is. In de daaruit voortvloeiende discussie hadden de imam en de minister misschien op nieuwe inzichten kunnen stuiten. Zo komt de mensheid verder. In plaats daarvan werd dat debat verboden en bleef iedereen bij zijn eigen mening. Het was geheel volgens deze Van Boxtel-doctrine dat toen Ayaan Hirsi Ali in januari 2003 in Trouw zei dat de profeet Mohammed naar westerse maatstaven een tiran en een pervers man is, islamitische organisaties aangifte deden en ambassadeurs van moslimlanden bij minister Zalm hun beklag deden.

Hadden Zalm en de officier van justitie hun toen maar gewoon kunnen antwoorden dat je in Nederland mag zeggen wat je vindt. Maar dat konden ze niet, want dat is niet zo.
De officier van justitie zag toch van vervolging af, maar de dreiging van juridisch ingrijpen is niet bevordelijk voor de broodnodige gedachtewisseling. Ook elders zien we dat. De Franse schrijver Michel Houellebecq werd een halve eeuw na W.F. Hermans aangeklaagd omdat hij in een interview op de vraag of hij haat koesterde tegen de islam, had geantwoord: "Ik heb een soort negatieve openbaring gehad in de Sinaï, waar Mozes zijn Tien Geboden ontving... plotseling voelde ik een totale weertin tegen alle monotheïsmen. En de kloterigste godsdienst is toch de islam." Hij werd in oktober 2002 vrijgesproken, maar besloot geen interviews meer te geven. We moeten het dus zonder zijn inzichten doen, totdat zijn volgende boek uitkomt.

Ayaan Hirsi Ali nam even later haar uitspraak terug dat ze de islam een 'achterlijk geloof' vond. Hoewel Roel Janssen op 25 juli 2003 in NRC Handelsblad had geschreven: "Pim Fortuyn beweerde dat de islam 'een achterlijke cultuur' is. Uit onverwachte - en overdachte - hoek wordt zijn opvatting bevestigd. Namelijk in het First Arab Human Development Report, dat de UNDP, het VN-programma voor ontwikkeling, onlangs heeft uitgebracht."

De Verenigde Naties mogen zeggen wat ze willen, maar de wet maakt het in Nederland onmogelijk de vraag of de islam achterlijk is, te beantwoorden, omdat discussie daarover krenkend is voor een bevolkingsgroep. De islam - het woord betekent 'onderwerping' - heeft toch al de neiging om kritiek op dominerende opvattingen te verbieden. Met name het orthodoxeisme van de soenni's legt, in reactie op de schisma's die zich binnen de islam hebben voorgedaan, veel nadruk op de waarde van traditie die de mening van de meerderheid heeft vastgelegd. Minderheidsgroepen zijn gedoemd tot de hel, en Gods beschermende hand strekt zich altijd uit boven de meerderheid van de gemeenschap, die zich niet kan vergissen.

Bovendien zetten sommige aanhangers van de islam ook in de 21ste eeuw niet-wettelijke middelen in om kritiek te pareren. Net als Hirsi Ali werd ook VVD-Kamerlid Wilders met de dood bedreigd vanwege zijn kritiek op de islam; daarop werd in Nederland uiterst lauw gereageerd. Meer energie werd gestoken in de kritiek op een kardinaal die had gezegd dat condooms niet helpen tegen de verspreiding van aids, en in een juridische aanklacht tegen de SGP, omdat deze partij vrouwen niet gelijkwaardig zou behandelen. Maar over het feit dat geloofsafval in de islam met de dood wordt bestraft, maken westerse tegenstanders van de doodstraf minder ophef dan over het voltrekken van de doodstraf aan zware misdadigers in Texas, hoewel bijna geen enkele ex-moslim zich in Europa durft te uiten. Terwijl we uit puur zelfbehoud toch nodig iets moeten doen aan die inbreuk op de vrijheid van meningsuiting.

Volgens de huidige demografische trends is de meerderheid van de jongeren in Nederland in 2020 islamiet. In hun land van herkomst mag je de islam niet bespotten. Konden we die jongeren maar leren dat in Nederland alle godsdiensten mogen worden bespot. Alle andere normen en waarden kunnen immers slechts op basis van vrijheid van meningsuiting worden bediscussieerd.

John Stuart Mill leerde ons ruim een eeuw geleden al waarom het van het grootste belang is dat dominerende opvattingen worden aangevallen: "Overal waar niet iemands eigen karakter, maar de tradities en gewoonten van anderen het gedrag bepalen, ontbreekt een van de hoofdbestanddelen van menselijk geluk - stellig het voornaamste ingrediënt van persoonlijke en maatschappelijke vooruitgang."

Maar de man die opperde om de Nederlandse Grondwet met dat doel te wijzigen is vermoord.
En hij wordt door bijna niemand beschouwd als een martelaar voor het vrije woord, en door velen als een rare kwibus. In plaats van dat we na die ultieme aanval op de vrijheid van meningsuiting onze Grondwet verbeteren, doen we het tegenovergestelde: het CDA maakt zich hard om in de Europese grondwet een verwijzing naar onze religieuze tradities op te nemen. Wij hebben artikel 6 van onze eigen Grondwet, dat stelt dat eenieder het recht heeft zijn godsdienst of levensovertuiging vrij te belijden. Laten we aan dat artikel de zinsnede toevoegen: 'maar alle godsdienstige en andere opvattingen mogen bespot worden, of dat nu mensen kwetst of
niet'.

Dan geven we de volgende generatie een juridisch houvast om nu reeds voorzienbare problemen via het publieke debat, in plaats van met andere middelen, aan te pakken.
Dat is toch wel het minste wat we kunnen doen om de funeste invloed van godsdienst op politiek te keren voordat het te laat is.
Ik ben er een voorstander van om een volgende generatie het juridische houvast te geven voor het recht op vrije meningsuiting en dit te verankeren in de europese grondwet. Hierbij wil ik wel de kanttekening maken dat niet elke vrije meningsuiting opbouwt en dat dus met beleid en fatsoen gebruik gemaakt zou moeten worden van dat recht op vrijheid van meningsuiting.

[ Bericht 1% gewijzigd door sjun op 13-04-2004 19:18:46 ]
Niets is dommer te censureren dan hetgeen men niet begrijpt.
  dinsdag 13 april 2004 @ 19:28:00 #2
46464 Flumina
Lekker ruig heien!
pi_18399157
Ik denk vooral dat het duidelijk moet zijn dat vrijheid van meningsuiting een groot goed is. En dat alles is toegestaan te zeggen, behalve als
1. je onwaarheden zegt, terwijl je pretendeert de waarheid te spreken
2. je oproept tot (zware) wetsovertredingen.
we hebben een reëel probleem, dus we zoeken naar reële oplossingen
in dit specifieke geval maken twee helften één
pi_18399374
Ik ben er een voorstander van het woord 'GOD' UIT de Europese grondwet te laten.. het is maar een klein beginnetje
  dinsdag 13 april 2004 @ 19:40:30 #4
50965 Drumkruk
Passief actief
pi_18399482
quote:
Op dinsdag 13 april 2004 19:36 schreef Koos Voos het volgende:
Ik ben er een voorstander van het woord 'GOD' UIT de Europese grondwet te laten.. het is maar een klein beginnetje
Hier ben ik het helemaal mee eens... als er geen "god" was geweest, hadden we er ook geen ruzies over. Bijna alle oorlogen worden gevoerd om geloofsovertuiging, of om verschillen in opvattingen over "hoe te leven" wat in direct verband staat met een geloof van een bepaalde bevolkingsgroep. Een geloof zorgt alleen maar voor problemen. Ik vind het prima dat mensen een houvast hebben aan hun "god", maar om nou de mensen die ergens anders in geloven uit te roeien en te discrimineren... nee... god UIT de europese wet zou een veel beter bestaan geven...
  dinsdag 13 april 2004 @ 19:46:07 #5
27951 Leonardo1504
[b]dit is vet![/b]
pi_18399642
quote:
Op dinsdag 13 april 2004 19:36 schreef Koos Voos het volgende:
Een verwijzing naar 'God' staat dan ook nog helemaal niet in de ontwerpteksten:
quote:
Verwijzing naar God
Al sinds de start van de Europese Conventie, die het concept voor de Europese Grondwet heeft opgesteld, rees de vraag of de Grondwet een verwijzing moest bevatten naar christelijke tradities, die een belangrijke stempel hebben gedrukt op de geschiedenis van het werelddeel. De Conventie heeft ervoor gekozen deze niet op te nemen, maar het debat hierover is nog niet afgesloten.
Het debat is weliswaar nog niet afgesloten, maar voorlopig staat die verwijzing er nog niet in.

zie ook http://www.grondweteuropa.nl/
  dinsdag 13 april 2004 @ 19:50:36 #6
52589 sjun
uit solidariteit
pi_18399782
Moet je in Nederland kunnen zeggen wat je vindt?
  dinsdag 13 april 2004 @ 19:56:31 #7
8369 speknek
Another day another slay
pi_18399966
Ik geloof dat het geen verdere uitleg behoeft dat ik mezelf geheel in de lijn van het artikel kan vinden.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_18400340
Sjun, je titel is bezijden de waarheid als artikel 1 wordt afgeschaft.

Meer relevanter, ter zake, actueler zou zijn als titel: " Discriminatie als grondrecht"

Is toch niet wat jij wil??
  dinsdag 13 april 2004 @ 20:12:12 #9
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_18400470
Wat mij betreft mag artikel 1 worden afgeschaft of aangepast. De overheid zou niet moeten mogen discrimineren bij de handhaving en implementatie van de wet, burgers wel.
pi_18400815
Helemaal mee eens. Ik ben voor het afschaffen vd woordjes godsdienst en levensovertuiging uit artikel 1 vd Grondwet.
Dora Bora.
pi_18400861
quote:
Op dinsdag 13 april 2004 19:07 schreef sjun het volgende:
Volgens de huidige demografische trends is de meerderheid van de jongeren in Nederland in 2020 islamiet.
Is het echt zo erg??
Dora Bora.
  dinsdag 13 april 2004 @ 20:32:21 #12
8369 speknek
Another day another slay
pi_18401085
quote:
Op dinsdag 13 april 2004 20:12 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Wat mij betreft mag artikel 1 worden afgeschaft of aangepast. De overheid zou niet moeten mogen discrimineren bij de handhaving en implementatie van de wet, burgers wel.
Nou de burgers ook niet, lijkt me. Anders zou je als werknemer straks ook nergens meer aan de bak kunnen komen.

Wellicht is het verstandig de wet zo te wijzigen dat je niet discriminerend mag handelen.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  dinsdag 13 april 2004 @ 20:38:12 #13
52589 sjun
uit solidariteit
pi_18401251
quote:
Op dinsdag 13 april 2004 20:07 schreef Bluesdude het volgende:
Sjun, je titel is bezijden de waarheid als artikel 1 wordt afgeschaft.

Meer relevanter, ter zake, actueler zou zijn als titel: " Discriminatie als grondrecht"

Is toch niet wat jij wil??
Nog maar even voor de helderheid:
Artikel 1 van de Grondwet stelt: "Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld." Dat gebod verplicht te overheid. Het betekent echter niet dat alle mensen gelijk zijn, laat staan iedereen gelijk heeft.

Aan dat artikel is echter een zin toegevoegd die ons impliciet verbiedt om godsdienstige ideeën te bekritiseren: "Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan."

Niet de afschaffing van Artikel 1 wordt bepleit. Het gaat erom de aandacht te vestigen op de impliciete bijwerking van de toegevoegde zin. Als iedereen gelijk is, is de toegevoegde zin niet nodig. Waartoe dan onderscheid maken? Gaan we er nu gewoon vanuit dat iedereen gelijk is dan moet het dus ook mogelijk zijn om kritiek te leveren op gedragingen van mensen die menen de waarheid in pacht te hebben. Waarom zou je dit openbare debat willen knevelen door de tendentieuze uiting: Discriminatie als grondrecht?

Het hele artikel is juist geschreven om openheid van zaken te bewerken en de verplichte zwijgdoctrine die aan de kaak stellen van misstanden verhult kwijt te raken zonder dat dit nu weer tot haar andere uiterste: het belasteren van bevolkingsgroepen zou moeten leiden.

Artikel 7 van de Grondwet stelt: "Niemand heeft voorafgaand verlof nodig om door de drukpers gedachten of gevoelens te openbaren, behoudens ieders verantwoordelijkheid voor de wet."

Dat is wat ik wil. Ik ben niet uit op discriminatie maar op mogelijkheden tot belichting van maatschappelijke misstanden waarbij zeer goed acht moet worden gegeven op de noodzakelijke nuance om tegen te gaan dat hele bevolkingsgroepen het gedrag van kleine minderheden krijgen toegeschreven. Als deugdelijk gesignaleerd kan worden kan een deugdelijk actieplan voor probleemaanpak worden opgezet.
  dinsdag 13 april 2004 @ 20:42:09 #14
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_18401359
quote:
Op dinsdag 13 april 2004 20:32 schreef speknek het volgende:
Nou de burgers ook niet, lijkt me. Anders zou je als werknemer straks ook nergens meer aan de bak kunnen komen.
Dat is doemdenken, hoeft helemaal niet waar te zijn. Je zou wel een erg domme werkgever zijn als je jezelf in de vingers snijdt door een goede kracht niet aan te nemen. Daarnaast zou je denk ik eerder zien dat een autochtoon geweigerd wordt bij een islamitische slagerij, dan een allochtoon bij een kantoorbaan oid. (bij betere geschiktheid)
Daarnaast is het zo dat jij iemand niet in jouw huis hoeft te laten om welke reden dan ook. Als je een eigen bedrijfje begint, zou je, vind ik, dus ook je eigen normen en waarden mogen gebruiken bij het aannemen van een medewerker.
quote:
Op dinsdag 13 april 2004 20:32 schreef speknek het volgende:
Wellicht is het verstandig de wet zo te wijzigen dat je niet discriminerend mag handelen.
Misschien wel, maar dan is het raar dat je wel bepaalde denkbeelden zou mogen uiten en tegelijkertijd naar andermans denkbeelden zou moeten handelen.

Maar goed, ik ging nogal off-topic, want zoals sjun hierboven schrijft gaat het topic niet over het discrimineren mogen handelen, maar over vrijheid van meningsuiting.
pi_18401470
Wederom een mooie onderbouwde column waar ik het volledig mee eens ben.
pi_18401483
Er zijn grondrechten en grondplichten, een groot grondrecht is imo het recht op vrijheid van meningsuiting, maar daar komt wel bij dat je verantwoordelijk bent voor wat je zegt. Imo is een grondplicht dat ik me aan de wetten in een land zal houden, en als daar handelen met discriminatie verboden is zal ik mij daaraan moeten houden. Iets zeggen is nog altijd wat anders dan iets doen.
"Common sense is not so common" - Voltaire
pi_18401523
quote:
Op dinsdag 13 april 2004 20:46 schreef Quasar_de_Duif het volgende:
Wederom een mooie onderbouwde column waar ik het volledig mee eens ben.
Wheeh, ik zit te posten zonder dat ik de hele column heb gelezen.
Ben benieuwd, ff lezen.
"Common sense is not so common" - Voltaire
  dinsdag 13 april 2004 @ 20:49:13 #18
8369 speknek
Another day another slay
pi_18401558
quote:
Op dinsdag 13 april 2004 20:42 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Dat is doemdenken, hoeft helemaal niet waar te zijn.
Daar moet je altijd vanuit gaan bij het opstellen van een wet.
quote:
Maar goed, ik ging nogal off-topic, want zoals sjun hierboven schrijft gaat het topic niet over het discrimineren mogen handelen, maar over vrijheid van meningsuiting.
ok.
  dinsdag 13 april 2004 @ 21:05:53 #19
52589 sjun
uit solidariteit
pi_18402016
In dit artikel van Paul Cliteur uit 2001 wordt ook een licht op deze zaak geworpen.
pi_18403554
quote:
Op dinsdag 13 april 2004 20:38 schreef sjun het volgende:

[..]

Artikel 1 van de Grondwet stelt: "Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld." Dat gebod verplicht te overheid. Het betekent echter niet dat alle mensen gelijk zijn, laat staan iedereen gelijk heeft.

Aan dat artikel is echter een zin toegevoegd die ons impliciet verbiedt om godsdienstige ideeën te bekritiseren: "Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan."
Is onzin wat je zegt..
Kritiek hebben op een levensbeschouwelijke overtuiging is sinds onheuglijke tijden toegestaan.
Er is geen noodzaak dus om te rommelen met de grondwet.
En kritiek is ook mogelijk op 'mensen die denken de waarheid in pacht te hebben'.
Wat jij noemt " verplichte zwijgdoctrine" .... is een gevoelszaak van jezelf.
Nergens zegt artikel 1 dat over bepaalde kwesties niet gesproken mag worden..

[ Bericht 0% gewijzigd door Bluesdude op 14-04-2004 00:20:05 ]
  dinsdag 13 april 2004 @ 22:05:39 #21
57381 DeGroeneRidder
Compassionate Conservatism
pi_18403684
quote:
Op dinsdag 13 april 2004 19:40 schreef Drumkruk het volgende:
Bijna alle oorlogen worden gevoerd om geloofsovertuiging, of om verschillen in opvattingen over "hoe te leven" wat in direct verband staat met een geloof van een bepaalde bevolkingsgroep. Een geloof zorgt alleen maar voor problemen.
Opvattingen over "hoe te leven" vloeien voort uit een ideologie sensu lato, niet noodzakelijk uit een godsdienst. Problemen kunnen zich voordoen bij conflicterende ideologiën, ongeacht of dat nu de christelijke bekerenigsijver van weleer is, of de universaliteit van de mensenrechten zoals die gepropageerd wordt door liberalen met een tunnelvisie (bv. de momenteel erg populaire Paul Cliteur). Een Europese grondwet die de mensenrechten verankert (zoals nu al het geval met het Europees verdrag voor de rechten van de mens) legt mensen eveneens een bepaalde visie op (nl. intolerantie ten aanzien van intolerantie). Een samenleving zonder ideologie/geloof, waar sommige post-modernen naar hunkeren, is m.a.w. geen samenleving aangezien elk instituut dat die samenleving zou maken meteen een institutionalisering van een bepaalde moraal zou zijn.

Persoonlijk ben ik tegen een vermelding van God in een Europese grondwet, maar met die nuancering dat we onszelf niet moeten wijs maken dat het mogelijk is een (grond)wet te maken die niet 1 bepaalde morele opvatting omtrent "hoe te leven" institutionaliseert.

[ Bericht 4% gewijzigd door DeGroeneRidder op 13-04-2004 22:11:30 ]
-6- Gehoorzaam de wetten van de HERE, uw God. Volg Zijn weg en heb ontzag voor Hem.
  dinsdag 13 april 2004 @ 22:25:05 #22
57381 DeGroeneRidder
Compassionate Conservatism
pi_18404282
Wie het boek "Understanding Power" van Noam Chomsky heeft moet trouwens zeker eens pp. 268-276 lezen, waarin hij zijn visie op vrijheid van meningsuiting uiteenzet.
-6- Gehoorzaam de wetten van de HERE, uw God. Volg Zijn weg en heb ontzag voor Hem.
pi_18409707
quote:
Op dinsdag 13 april 2004 22:25 schreef DeGroeneRidder het volgende:
Wie het boek "Understanding Power" van Noam Chomsky heeft moet trouwens zeker eens pp. 268-276 lezen, waarin hij zijn visie op vrijheid van meningsuiting uiteenzet.
Ik heb het boek niet. Beknopte samenvatting plz?

Edit: Ik wist trouwens niet dat Chomsky zich ook op het politieke vlak roerde. Weet wel dat hij de plank flink mis heeft geslagen op het gebied van taalwetenschap.
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_18409732
Ik vind overigens dat niet alleen godsdienst, maar elke ideologie bespot en negatief besproken moet kunnen worden, mits de kanttekeningen niet aanzetten tot gewelddadige handelingen jegens de belijders/volgenlingen ervan. Er is m.i. dus eern verschil tussen "islam moet een halt toegeroepen worden, desnoods met geweld" en "islam is een achterlijke godsdienst". Ik ben het met geen van beide uitspraken eens, maar ik vind dat het laatste gezegd mag kunnen worden, en het eerste niet.
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_18409786
Godslastering dient bestraft te worden, als de wet daar niet in voorziet dan moet je zelf actie ondernemen.
A man is the less likely to become great the more he is dominated by reason: few can achive greatness -and none in art-if they are not dominated by illusion.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')