abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator dinsdag 11 mei 2004 @ 11:20:18 #51
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_19041001
die vredesmacht zit er niet meer in neem ik aan
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_19053447
ondertussen in het zuiden van Soedan
quote:
SPLA waarschuwt voor grote crisis in Zuid-Sudan 11-05-2004

In het Shilluk Kingdom in Zuid-Sudan dreigen ongeveer zeventigduizend vluchtelingen met honger en ziekte te worden geconfronteerd als niet snel hulporganisaties naar de regio terugkeren. Een woordvoerder van het Sudanese Volksbevrijdingsleger (SPLA), Lam Akol, heeft hiervoor dinsdag gewaarschuwd. De vluchtelingen zijn uit hun dorpen en steden verdreven door gevechten tussen het regeringsleger en de rebellen.

Volgens Akol is de strijd in de provincie Boven-Nijl inmiddels gestopt, maar zwerven de vluchtelingen nog rond en voeden ze zich voornamelijk met waterlelies. Hulpverleners van de Verenigde Naties en andere organisaties werden door het geweld gedwongen de regio, op ongeveer achthonderd kilometer ten zuidwesten van de Sudanese hoofdstad Khartoem, te verlaten.

De strijd brak in maart dit jaar uit ondanks een van oktober 2002 daterend staakt-het-vuren en vredesbesprekingen die nu bijna twee jaar aan de gang zijn. De jongste gevechten vonden plaats op 2 mei, toen de rebellen een aanval van door de regering gesteunde milities afsloegen, zei Akol.

Een internationale bestandscommissie meldde vorige maand dat regeringstroepen in strijd met het staakt-het-vuren aanvallen op dorpen en stellingen van de rebellen in Shilluk hadden ondernomen. Net als Akol maakte de commissie gewag van ongeveer zeventigduizend vluchtelingen.

Het SPLA en de regering begonnen in juli 2002 vredesoverleg in Kenia. Door onenigheid over resterende vraagstukken is het beraad in een impasse beland. De crisis in Zuid-Sudan valt samen met een crisis in de regio Darfur in West-Sudan, waar meer dan een miljoen mensen op de vlucht zijn gejaagd. Internationale hulporganisaties zeggen dat het regeringsleger met behulp van Arabische milities er bezig is met een etnische zuivering van niet-islamitische Afrikanen.
[Copyright 2004, Novum Nieuws / Associated Press]
www.nieuws.nl
  Moderator dinsdag 11 mei 2004 @ 19:34:28 #53
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_19053470
nee die vredesmacht wordt nog besproken denk ik
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_19060474
nog meer nieuws over de situatie in het zuiden van Soedan
quote:
p 165 VRT-tekst

Vredesakkoord bereikt in Soedan

De Soedanese regering en de rebellenbeweging in het zuiden SPLA hebben in Washington een vredesakkoord bereikt.

Dat moet een einde maken aan een oorlog die 21 jaar geduurd heeft. Volgens de VS die zijn opgetreden als bemiddelaar.

Zuid-Soedan wordt vooral bewoond door christelijk en animitische zwarten. Die kwamen decennia geleden in opstand toen de door Arabieren gedomineerde regering de moslimwet wou invoeren.

Volgens het akkoord zou Zuid-Soedan nu een grote autonomie krijgen. De bevolking zou ook meer vat krijgen op de olierijkdommen die onlangs ontdekt zijn.
dit is goed nieuws op het oog, voor iedereen
pi_19060545
quote:
Op dinsdag 11 mei 2004 23:43 schreef zakjapannertje het volgende:
nog meer nieuws over de situatie in het zuiden van Soedan
[..]

dit is goed nieuws op het oog, voor iedereen
Dit staat overigens los van Darfur. Sudan is met twee genocides tegelijk bezig tegen de niet-moslims, en nu is er voor de zoveelste keer een bestand gesloten op een van de fronten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')