Ja. En als ze ingrijpen in Irak dan gaat om imperialisme, doen ze het niet dan is het onwil. Wordt er ingegrepen in Somalie dan is het Amerikaans imperialisme, wordt het niet gedaan in Soedan dan is het racisme.quote:Op dinsdag 13 april 2004 08:43 schreef RichardQuest het volgende:
Werd godverdomme 's tijd dat daar ingegrepen werd. Ze zijn al jaren bezig met elkaar aan het afslachten, maar het zijn zwartjes, minder belangrijk dan Irak
Als je het heel zwart-wit bekijkt is het inderdaad nooit goedquote:Op dinsdag 13 april 2004 08:57 schreef Robert_Jensen het volgende:
[..]
Het maakt niet uit, het is TOCH nooit goed.
Nee, dit alles heb ik namelijk niet gezegdquote:Op dinsdag 13 april 2004 08:57 schreef Robert_Jensen het volgende:
[..]
Ja. En als ze ingrijpen in Irak dan gaat om imperialisme, doen ze het niet dan is het onwil. Wordt er ingegrepen in Somalie dan is het Amerikaans imperialisme, wordt het niet gedaan in Soedan dan is het racisme.
nee jij had aangekaart dat Nederland die missie zou gaan leiden en dat die missie in voorbereiding was (projectland noemde je het geloof ik).quote:Op dinsdag 13 april 2004 11:06 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
ik kan me herinneren dat ik dat eens had aangekaart een paar maanden terug, maar toen geloofde niemand dit......
- waarom passen tanks en jachtvliegtuigen niet in een VN missie?quote:Missie in Soedan zit eraan te komen, prima wat mij betreft. Ik hoop dat Nederland hier een forse bijdrage aan gaat leveren en dan denk ik aan minstens 1500 man met helicopters. jachtvliegtuigen en tanks passen niet in een VN missie in Soedan denk ik. Ik denk meer aan mariniers met ondersteunend Chinook helicopterdetachement en evt apaches als backup.
nee dat is onzin, de Mariniers hebben een jaar in Irak en Eritrea gezeten.quote:Op dinsdag 13 april 2004 11:38 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Een VN missie is een missie die een vredesbestand moet handhaven, als je daar met tanks, jachtvliegtuigen komt, intimideer je de bevolking teveel.... De VN wil dat niet, zie weer als voorbeeld de ethiopie eritrea missie , waar de apaches in buurland Djibouti gestationeerd moesten worden omdat de VN ze niet in het gebied wilde hebben... Je zou F16's nu natuurlijk wel als backup kunnen stationeren in bijvoorbeeld Addis Abbeba, maar in Soedan is denk ik niet acceptabel voor de VN... Verder zijn de mariniers natuurlijk het meest ervaren met dit soort missie, dus daarm de mariniers, aangezien de landmacht nu grootschalig in Irak zit.
mwah dat er een derde bataljon moet komen ben ik wel mee eens maar dan nog zouden de mariniers er niet de meest geschikte mensen voor zijn.quote:De krapte van personeel voor dit soort missies bewijs wel eens te meer dat Nederland vaart moet maken van het opzetten van meer van dit soort eenheden.. (o.a. 3e mariniersbateljon) en bijbehorend materieel..
http://www.hbvl.be/nieuws(...)F-AABC-DD8085189363}quote:13/04 VN vragen hulpt tegen Arabische extremisten in Sudan
De Verenigde Naties hebben de lidstaten maandag om 115 miljoen dollar gevraagd voor humanitaire hulpverlening in Darfur, een streek in het westen van Sudan waar Arabische extremisten een etnische zuiveringscampagne tegen Afrikanen zouden voeren.
Het geld is onder meer nodig om voedsel, medicijnen, water en bescherming te bieden aan meer dan zevenhonderdduizend vluchtelingen.
De Sudanese regering ontkent dat zij achter het geweld zit. Zij heeft de VN uitgenodigd de humanitaire nood in kaart te brengen en heeft zelf een noodhulpprogramma op poten gezet. Om de hulpverlening mogelijk te maken is vorige week in Darfur een bestand van 45 dagen afgekondigd.
Klopt, hier maken extremistische moslims (gohquote:Op dinsdag 13 april 2004 14:28 schreef Monidique het volgende:
Dit is trouwens een ander conflict dan die tussen het zuiden en het noorden.
Als we niet uit kijken en de fundi's hier niet uit europa knuppelen kan dat ons ook hier gebeurenquote:Op dinsdag 13 april 2004 17:55 schreef Robert_Jensen het volgende:
Klopt, hier maken extremistische moslims (goh) niet-arabieren koud. Gewoon een etnische zuivering wat daar gebeurt, genocide in naam van Allah weer
![]()
hoe machtig is de Soedanese regering eigenlijk in hun regeringsgebied?quote:Op dinsdag 13 april 2004 18:16 schreef DrWolffenstein het volgende:
[..]
Als we niet uit kijken en de fundi's hier niet uit europa knuppelen kan dat ons ook hier gebeurenBovendien werd het hoog tijd dat er ingegrepen werd. Maar als de troepen eerst door de bureaucratische molen moeten zijn we nog tot in 2010 bezig op de operatie op te starten
Machtig genoeg om invloed uit te oefenen.quote:Op dinsdag 13 april 2004 18:18 schreef zakjapannertje het volgende:
hoe machtig is de Soedanese regering eigenlijk in hun regeringsgebied?
en waarom oefent dan de internationale gemeenschap (nog) geen voldoende druk op deze regering om de wanorde in sommige gebieden vh het land te stoppen, als de invloed vd regering tenminste voldoende is die wanorde te laten stoppenquote:Op dinsdag 13 april 2004 18:19 schreef DrWolffenstein het volgende:
[..]
Machtig genoeg om invloed uit te oefenen.
De genocide is juist aan de gang buiten deze gecontroleerde gebieden.quote:Op dinsdag 13 april 2004 18:24 schreef zakjapannertje het volgende:
en waarom oefent dan de internationale gemeenschap (nog) geen voldoende druk op deze regering om de wanorde in sommige gebieden vh het land te stoppen, als de invloed vd regering tenminste voldoende is die wanorde te laten stoppen
Omdat de internationale gemeenschap met de VN voorop 0,0% macht heeft misschien?quote:Op dinsdag 13 april 2004 18:24 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
en waarom oefent dan de internationale gemeenschap (nog) geen voldoende druk op deze regering om de wanorde in sommige gebieden vh het land te stoppen, als de invloed vd regering tenminste voldoende is die wanorde te laten stoppen
blijkbaar onvoldoende belang hierbij, denk ik, misschien verkopen VN-leden ook veel wapens ad partijen, zodat zij aan een eind vd conflicten geen behoefte hebben?quote:Op dinsdag 13 april 2004 18:31 schreef Robert_Jensen het volgende:
[..]
Omdat de internationale gemeenschap met de VN voorop 0,0% macht heeft misschien?
Dit is ene heel ander conflict dan die al jaren woedt. Dit is voornamelijk in het westen van Sudan die tegen de regering van Khartoum is gericht. Heel het land is Khartoum beu. Dit is dus niet het oude conflict tussen noord en zuid.quote:Op dinsdag 13 april 2004 08:43 schreef RichardQuest het volgende:
Werd godverdomme 's tijd dat daar ingegrepen werd. Ze zijn al jaren bezig met elkaar aan het afslachten, maar het zijn zwartjes, minder belangrijk dan Irak
het lijkt me zeer waarschijnlijk dat die conflicten op één of andere manier veel met elkaar te maken hebben. de ene regering steunt weer een rebellenleger in een ander land wat op zijn beurt weer een andere regering bestrijdt dat weer een andere rebellenleger steunt etc, etc.quote:Op dinsdag 13 april 2004 21:40 schreef Chadi het volgende:
[..]
Dit is ene heel ander conflict dan die al jaren woedt. Dit is voornamelijk in het westen van Sudan die tegen de regering van Khartoum is gericht. Heel het land is Khartoum beu. Dit is dus niet het oude conflict tussen noord en zuid.
Alleen Frankrijk, die hebben al troepen in Tsjaad. Maar sinds ze Carlos uitleverden zijn Frankrijk en het Soedanese regime goeie maatjes.quote:Op woensdag 14 april 2004 09:26 schreef Mwanatabu het volgende:
Er is mi geen enkele "vredesmacht" die dit conflict aankan. Het is veel te ziek. Ik denk niet dat er ook maar één Europese legermacht is die iets kan uitrichten daar.
Gut ja, en het vreemdelingenlegioen schijnen ook niet van die lekkertjes te zijn. Mijn tip: alles wat op een paard zit neerknallen (in het zuiden zijn ruiters altijd geïndoctrineerde mujaheddin die niet direct voor rede vatbaar zijn).quote:Op woensdag 14 april 2004 10:08 schreef CeeJee het volgende:
[..]
Alleen Frankrijk, die hebben al troepen in Tsjaad. Maar sinds ze Carlos uitleverden zijn Frankrijk en het Soedanese regime goeie maatjes.
Of ze Carlos echt uitleverden of dat de Fransen hem gewoon ala Israel weg geplukt hebben mbv hun geheime dienst is nog altijd niet helemaal duidelijk.quote:Op woensdag 14 april 2004 10:08 schreef CeeJee het volgende:
Alleen Frankrijk, die hebben al troepen in Tsjaad. Maar sinds ze Carlos uitleverden zijn Frankrijk en het Soedanese regime goeie maatjes.
Tsk, das een eh...interessante manier om het begrip gruwelijk te omschrijven ja. Er zijn op dit ogenblik een paar miljoen Dinka's, Nuer, Nuba en wat al niet de hongerdood aan het sterven en met hen sterft ws. een hele taalgroep uit (Nilo-Saharaans). Vrouwen en kinderen worden in slavernij genomen en naar het noorden gevoerd. Precieze aantallen zijn niet beschikbaar aangezien de Soedanese regering geen inmenging van wat voor soort dan ook duldt. Tevens zijnde zuidelijke milities op niks anders uit dan zoveel mogelijk land te pikken voordat er weer een nieuw staakt het vuren is. De burgers zitten er lekker tussenin. En er zit olie dus de wereld kijkt kwijlend toe. Walgelijk.quote:Op woensdag 14 april 2004 10:38 schreef HarigeKerel het volgende:
[..]
Of ze Carlos echt uitleverden of dat de Fransen hem gewoon ala Israel weg geplukt hebben mbv hun geheime dienst is nog altijd niet helemaal duidelijk.
We mogen natuurlijk wel even vermelden hierbij dat de Arabische troepen zelfs met grote vlaggen inc hakenkruizen de negers daar de stuipen op het lijf jagen (ze zien zichzelf als blanken) en dat er olie zit in Soedan, vandaar dat er inmiddels ook Chineze soldaten rondhangen en de Arabieren helpen met hun genocide op de negers.
Een intressant conflict, en nu maar hopen dat het OM het onze jongens niet te moeilijk maakt.![]()
Weet ik weet ik, ik zal ff een smiley invoegen ok?quote:Op woensdag 14 april 2004 10:47 schreef HarigeKerel het volgende:
Ik bedoelde het niet op een denigrerende manier, het spreekt voor zich dat het een afschuwelijk gegeven is dat er zoveel mensen moeten sterven wegens de waanzin van deze Arabische bevolkingsgroep.
www.nieuws.nlquote:Sudan: hulporganisaties mogen naar Darfur 19-04-2004
De Sudanese minister van humanitaire zaken Ibrahim Hamid heeft maandag internationale hulporganisaties opgeroepen naar Darfur in het westen van Sudan te komen. Hamid zei dat het staakt-het-vuren tussen de rebellen en de regering standhoudt en dat de regio veilig is.
De regering heeft hulporganisaties en journalisten geweerd uit de regio, die het toneel is geweest van geweld. Het regeringsleger zou zich er samen met Arabische milities op grote schaal schuldig maken of hebben gemaakt aan de etnische zuivering van niet-islamitische zwarten.
Westerse hulporganisaties zeiden in het weekeinde nog dat zij geen toegang kregen tot de zwaarst getroffen gebieden in Darfur. Ook zou het hulpverleners verboden zijn camera's mee te nemen naar de gebieden waar zij werkzaam zijn.
Het geweld in Darfur heeft sinds februari 2003 duizenden mensen het leven gekost. Meer dan 860.000 mensen zijn gevlucht, van wie ongeveer honderdduizend naar buurland Tsjaad. Het op 8 april afgekondigde bestand zal in eerste instantie 45 dagen duren. Het kwam tot stand via onderhandelingen in Tsjaad, die nog steeds doorgaan.
De VN vroegen de lidstaten vorige week om 115 miljoen dollar voor hulpverlening in Darfur. Het geld is onder meer nodig voor voedsel, medicijnen en water voor de vluchtelingen.
[Copyright 2004, Novum Nieuws / Associated Press]
www.nieuws.nlquote:Vredesbesprekingen voor West-Sudan gestart in Tsjaad 21-04-2004
Leden van de Sudanese regering en afgevaardigden van twee rebellengroepen zijn woensdag in Tsjaad onderhandelingen begonnen over de beëindiging van een veertien maanden oud conflict in de West-Sudanese regio Darfur, dat het leven heeft gekost aan duizenden mensen en honderdduizenden op de vlucht heeft doen slaan.
Overheidsfunctionarissen uit Tsjaad en afgevaardigden van de Afrikaanse Unie treden bij de besprekingen op als bemiddelaars tussen de Sudanese regering en de twee rebellenbewegingen, het Bevrijdingsleger van Sudan en de Beweging voor Gerechtigheid en Gelijkheid . De twee groepen begonnen hun strijd voor meer autonomie in februari 2003. Sinds 8 april geldt er in Darfur een wankel staakt-het-vuren van 45 dagen, dat voortgekomen is uit een eerdere ronde onderhandelingen in Tsjaad.
[Copyright 2004, Novum Nieuws / Associated Press
http://www.hbvl.be/nieuws(...)0-A9D6-571F8E32F597}quote:22/04 VN-team vindt aanwijzingen voor oorlogsmisdaden in West-Sudan
Het Sudanese leger en Arabische milities hebben in Darfur, in het westen van Sudan, niet-Arabische vrouwen en meisjes verkracht, burgerdoelen gebombardeerd en andere wreedheden begaan die vermoedelijk neerkomen op misdaden tegen de menselijkheid. Dat staat in een voorlopig rapport van een team van de Verenigde Naties dat eerder deze maand naar schatting een deel van de 110.000 Sudanese vluchtelingen in het buurland Tsjaad bezocht.
Het rapport, dat woensdag in handen kwam van Associated Press, zou aan de Mensenrechtencommissie van de Verenigde Naties worden gepresenteerd, die momenteel bijeen is. De zes weken durende zitting wordt echter vrijdag afgerond en het is de vraag of het rapport nog kan worden behandeld. De Sudanese regering zorgde voor vertraging door de VN'ers pas maandag toestemming te geven voor een bezoek aan Darfur. Het team had Darfur vorige week donderdag al willen bezoeken. Joanna Weschler van Human Rights Watch beschuldigde de Sudanese regering ervan het bezoek opzettelijk te hebben getraineerd. VN-secretaris-generaal Kofi Annan zei eerder deze maand te vrezen dat zich in Darfur een etnische zuivering voltrok tegen zwarte, niet-islamitische Afrikanen.
Volgens het rapport zijn er luchtaanvallen uitgevoerd op dorpen en steden in Darfur, die werden gevolgd door grondaanvallen. Gewassen en bezittingen werden vernield. Dorpelingen werden niet zelden vermoord, en vrouwen en meisjes verkracht, vaak meerdere keren achtereen door verscheidene mannen in uniform. Het gevolg was dat honderdduizenden mensen op de vlucht sloegen. Niet alleen vluchtten ongeveer 110.000 bewoners van het gebied over de grens naar Tsjaad, ook sloegen ongeveer 700.000 mensen in Darfur zelf op de vlucht.
In Tsjaad zijn inmiddels onderhandelingen tussen twee rebellenbewegingen uit Darfur en de regering op gang gekomen. Op 8 april werd een staakt-het-vuren van 45 dagen overeengekomen. Het was de bedoeling dat humanitaire organisaties op grote schaal toegang tot Darfur zouden krijgen, maar tot dusver kreeg slechts een handjevol hulpverleners permissie. Journalisten worden tegengehouden.
In Darfur, dat ongeveer zo groot is als Californië, wonen zes miljoen mensen.
quote:Dramatic new allegations have been made about a massacre allegedly committed by pro-government forces in western Sudan.
ik denk dat EU nu zeker afziet van die vredesmacht.quote:"We fear a terrible famine to come when tens of thousands may well perish," the US envoy Richard Williamson said. "The commission so far has failed to meet its responsibility today."
The UN says more than 10,000 people have been killed and over one million displaced over the past year as a result of conflict in Darfur.
dat voor de veroordeling van misdaden van Rusland in Tsjetjenie weer niet, door veel islamitische landen:quote:Op zaterdag 24 april 2004 12:52 schreef spearor het volgende:
Waren enkele dubieuze, wat betreft mensenrechten, islamitsche landen leden van de mensenrechten-commissie van de VN. Ik geloof dat Syrie en/of Libie lid was.
Het schijnt ook dat deze landen een veroordeling of ingrijpen van de VN richting Sudan blokkeren.
Vreemd dat het conflict in Israel zo erg speeld bij deze naties, en daar erg begaan zijn met de
(palestijnse) mensenrechten, maar wanneer het niet-moslims aangaat en de moslims de wrede agressors zijn hun neus bloedt.
Ik poep op deze islamitsche landen.
http://news.bbc.co.uk/2/hi/africa/3652521.stmquote:Unlike the original draft resolution, the text does not go into details about the targeting of civilians by the Arab militias in Sudan, or mention rape, sexual assault and forced removals of black communities in the area.
http://www.nrc.nl/buitenland/artikel/1082697445490.htmlquote:Ruzie in VN over veroordeling van Soedan
GENÈVE, 23 APRIL. Binnen de Mensenrechtencommissie van de Verenigde Naties is grote ruzie onstaan over de veroordeling van Soedan voor grootschalige terreur in de westelijke regio Darfur.
De Amerikaanse vertegenwoordiger in de Commissie, Richard Williamson, vergeleek de ,,etnische schoonmaak'' in Darfur met de genocide in Rwanda tien jaar geleden.
Maar de kans is klein dat de Mensenrechtencommissie van de VN een hard oordeel velt over Soedan, zoals de VS bepleiten. Een stemming over Soedan werd gisteren voor de tweede keer uitgesteld uit vrees dat Afrikaanse landen en moslimstaten een veroordeling zouden torpederen. In de loop van vandaag zou de Commissie stemmen over een nieuwe verklaring die een zwak aftreksel is van de oorspronkelijke resolutie die de Europese Unie had ingediend.
In die resolutie werden de Soedanese schendingen van de mensenrechten in Darfur zwaar bekritiseerd, zoals ook de systematische aanvallen van regeringstroepen en Arabische milities op dorpen en vluchtelingkampen. Ook werd de Soedanese regering gehekeld omdat ze geen einde maakt aan de terreur en er niet voor zorgt dat hulporganisaties vrij toegang hebben tot het getroffen gebied. Verder werd de aanstelling van een speciale mensenrechtenrapporteur voor Soedan bepleit.
Inmiddels heeft de Europese Unie de resolutie vervangen door een een veel mildere veroordelingsvorm, de zogenaamde voorzittersverklaring. Dat is in overleg met de Afrikaanse leden gebeurd. In die verklaring wordt de Soedanese regering opgeroepen om de Arabische milities ,,te neutraliseren''. Zo'n voorzittersverklaring moet met algemene stemmen worden goedgekeurd.
De VS die de oorspronkelijke resolutie hadden gesteund, vinden de afgezwakte versie zwaar ontoereikend. Volgens de Amerikaanse vertegenwoordiger in de Commissie zijn al zeker 10.000 zwarte Soedanezen vermoord en meer dan 700.000 mensen verjaagd. Ook internationale mensenrechtenorganisaties hebben geen goed woord over voor de nieuwe tekst. ,,De mensen in Darfur zijn nu aan het sterven'', zei Peter Splinter van Amnesty International. ,,De Mensenrechtencommissie laat hen in de steek.'' ,,Moet Kofi Annan over tien jaar de genocide in Darfur herdenken zoals hij dat onlangs voor Rwanda heeft gedaan'', zei Beatrice Quadranti van de Internationale Federatie voor de Mensenrechten.
Moslimlanden reageerden gisteren gepikeerd op het uitlekken van een rapport van mensenrechtenexperts van de Verenigde Naties waarin Soedanese regeringstroepen en Arabische milities worden beschuldigd van aan genocide grenzende gruweldaden. Hun rapport is gebaseerd op getuigenverklaringen van vluchtelingen in Tsjaad. Volgens de experts voert Soedan in de regio ,,een schrikbewind''.
Vlak voor de openbaarmaking kregen de experts deze week alsnog toestemming van de Soedanese regering om naar Darfur te reizen en zich ter plaatse op de hoogte te stellen van de situatie. (AFP, AP, Reuters)
quote:Op zaterdag 24 april 2004 14:03 schreef spearor het volgende:
Wat zei ik over moslim-landen die Sudan niet willen veroordelen?
quote:Op zaterdag 24 april 2004 12:52 schreef spearor het volgende:
Waren enkele dubieuze, wat betreft mensenrechten, islamitsche landen leden van de mensenrechten-commissie van de VN. Ik geloof dat Syrie en/of Libie lid was.
Het schijnt ook dat deze landen een veroordeling of ingrijpen van de VN richting Sudan blokkeren.
Vreemd dat het conflict in Israel zo erg speeld bij deze naties, en daar erg begaan zijn met de
(palestijnse) mensenrechten, maar wanneer het niet-moslims aangaat en de moslims de wrede agressors zijn hun neus bloedt.
Ik poep op deze islamitsche landen.
http://www.nieuws.nl/news(...)d=5&article_id=38291quote:Sudanese regering sluit akkoord met rebellen in Darfur 26-04-2004
Vertegenwoordigers van de Sudanese regering en rebellen uit Darfur in West-Sudan hebben maandag overeenstemming bereikt over het oprichten van gezamenlijke commissies die toezicht moeten uitoefenen op een staakt-het-vuren. Ook zal een internationale conferentie worden georganiseerd die zich zal buigen over de problemen in Darfur.
..
http://www.nrc.nl/buitenland/artikel/1084165215300.htmlquote:Oorlog Darfur breidt uit
Soedanese milities in Tsjaad slaags
Door onze correspondent
NAIROBI, 10 MEI. Soedanese milities zijn de afgelopen week drie keer buurland Tsjaad binnengevallen en slaags geraakt met het Tsjadische regeringsleger. Het Tsjadische leger doodde bij een aanval ten minste zestig militieleden.
Ook hebben helikopters van het Soedanese regeringsleger het luchtruim van Tsjaad geschonden. Tsjaad dreigt met repercussies als deze aanvallen niet onmiddellijk stoppen, zo zei gisteren de Tsjadische (plaatsvervangende) minister van Defensie, Emmanuel Nadingar.
In de aan Tsjaad grenzende Soedanese regio Darfur woedt sinds begin vorig jaar een oorlog tussen enerzijds twee rebellengroepen van Afrikaanse afkomst en anderzijds het regeringsleger dat samenwerkt met de Janjaweed, een militie van Arabische Soedanezen. Meer dan honderdduizend bewoners van Darfur van Afrikaanse afkomst zijn naar Tsjaad gevlucht, waar zij doelwit blijven van de Janjaweed.
De afgelopen week voerden de Janjaweed-strijders drie aanvallen uit tot op 25 kilometer diep in Tsjadisch grondgebied. De grootste actie was woensdag waarbij Tsjadische regeringstroepen zestig militieleden doodden en één regeringsmilitair het leven verloor. ,,Verscheidene malen zijn Tsjadische strijdkrachten en bewoners doelwit geworden van agressie door de Janjaweed'', aldus minister Emmanuel Nadingar, die daaraan toevoegde: ,,Hier gaat een einde aan komen, we zullen onze bevolking beschermen.''
De aanvallen zijn de grootste sinds de oorlog in Darfur begon en dreigen gevolgen te hebben voor de relaties tussen Tsjaad en Soedan. Het Tsjadische regime van president Idriss Deby en dat van zijn Soedanese collega Omar el Beshir hebben een soort haat-liefdeverhouding. Deby kwam in 1990 met Soedanese hulp aan de macht. Hij was eind jaren tachtig een rebellie begonnen en mocht van Beshir Darfur daarvoor als uitvalbasis gebruiken. Hij heeft dus een schuld te vereffenen bij Beshir.
Tsjaads fragiele stabiliteit wordt bedreigd door de oorlog in Darfur. De machtsbasis van Deby ligt bij zijn stam, de Zaghawa, een volk dat zowel in Oost-Tsjaad als in Darfur leeft. De opstandelingen in Darfur rekruteren onder de Zaghawa en de clanoudsten van de Zaghawa oefenen druk uit op Deby de rebellie te steunen.
Sommigen in het Tsjadische leger en de overheid verlenen assistentie aan de rebellen, anderen houden zich aan het officiële bondgenootschap met Beshir. Die dubbelzinnige politiek lijkt moeilijk vol te houden nu de oorlog van Darfur zich uitbreid naar Tsjadisch grondgebied.
www.nieuws.nlquote:SPLA waarschuwt voor grote crisis in Zuid-Sudan 11-05-2004
In het Shilluk Kingdom in Zuid-Sudan dreigen ongeveer zeventigduizend vluchtelingen met honger en ziekte te worden geconfronteerd als niet snel hulporganisaties naar de regio terugkeren. Een woordvoerder van het Sudanese Volksbevrijdingsleger (SPLA), Lam Akol, heeft hiervoor dinsdag gewaarschuwd. De vluchtelingen zijn uit hun dorpen en steden verdreven door gevechten tussen het regeringsleger en de rebellen.
Volgens Akol is de strijd in de provincie Boven-Nijl inmiddels gestopt, maar zwerven de vluchtelingen nog rond en voeden ze zich voornamelijk met waterlelies. Hulpverleners van de Verenigde Naties en andere organisaties werden door het geweld gedwongen de regio, op ongeveer achthonderd kilometer ten zuidwesten van de Sudanese hoofdstad Khartoem, te verlaten.
De strijd brak in maart dit jaar uit ondanks een van oktober 2002 daterend staakt-het-vuren en vredesbesprekingen die nu bijna twee jaar aan de gang zijn. De jongste gevechten vonden plaats op 2 mei, toen de rebellen een aanval van door de regering gesteunde milities afsloegen, zei Akol.
Een internationale bestandscommissie meldde vorige maand dat regeringstroepen in strijd met het staakt-het-vuren aanvallen op dorpen en stellingen van de rebellen in Shilluk hadden ondernomen. Net als Akol maakte de commissie gewag van ongeveer zeventigduizend vluchtelingen.
Het SPLA en de regering begonnen in juli 2002 vredesoverleg in Kenia. Door onenigheid over resterende vraagstukken is het beraad in een impasse beland. De crisis in Zuid-Sudan valt samen met een crisis in de regio Darfur in West-Sudan, waar meer dan een miljoen mensen op de vlucht zijn gejaagd. Internationale hulporganisaties zeggen dat het regeringsleger met behulp van Arabische milities er bezig is met een etnische zuivering van niet-islamitische Afrikanen.
[Copyright 2004, Novum Nieuws / Associated Press]
dit is goed nieuws op het oog, voor iedereenquote:p 165 VRT-tekst
Vredesakkoord bereikt in Soedan
De Soedanese regering en de rebellenbeweging in het zuiden SPLA hebben in Washington een vredesakkoord bereikt.
Dat moet een einde maken aan een oorlog die 21 jaar geduurd heeft. Volgens de VS die zijn opgetreden als bemiddelaar.
Zuid-Soedan wordt vooral bewoond door christelijk en animitische zwarten. Die kwamen decennia geleden in opstand toen de door Arabieren gedomineerde regering de moslimwet wou invoeren.
Volgens het akkoord zou Zuid-Soedan nu een grote autonomie krijgen. De bevolking zou ook meer vat krijgen op de olierijkdommen die onlangs ontdekt zijn.
Dit staat overigens los van Darfur. Sudan is met twee genocides tegelijk bezig tegen de niet-moslims, en nu is er voor de zoveelste keer een bestand gesloten op een van de fronten.quote:Op dinsdag 11 mei 2004 23:43 schreef zakjapannertje het volgende:
nog meer nieuws over de situatie in het zuiden van Soedan
[..]
dit is goed nieuws op het oog, voor iedereen
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |