abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 12 april 2004 @ 12:33:02 #1
13973 ranja
image means nothing
pi_18366057
Gister heb ik eindelijk de eerste verfilming van het bekende verhaal Dracula gezien, de 1922 versie.
Aangezien ik nu al een aantal Dracul films gezien heb vraag ik me af wat de beste is/zijn en welke eventueel minder.

Degene die ik tot nu toe gezien heb zijn in elk geval allemaal erg goed:

Nosferatu, eine Symphonie des Grauens (1922)
Dracula (1931)
Nosferatu: Phantom der nacht (1979)
Bram Stoker's Dracula (1992)

Allemaal zijn ze vanwege verschillende redenen erg goed, natuurlijk vertellen ze allemaal vrijwel hetzelfde verhaal (alleen ligt de nadruk niet altijd op hetzelfde en wordt wel eens wat overgeslagen)

De eerste is wel apart, met die tekstborden in plaats van gesproken tekst. De tweede met Bela Lugosi en zonder muziek, de derde is echt een behoorlijk indringende, enge versie en de 4e... die moet ik zeer binnenkort nog weer eens gaan zien om te vergelijken.

Waar ik wel nieuwsgierig naar ben is deze: Dracula: Pages from a Virgin's Diary, iemand die het kent?

Verder ben ik benieuwd wat nog meer goeie versies zijn, maar dus alleen van het orginele verhaal van Stoker, en wat jullie van de mij bekende versies vinden...
  maandag 12 april 2004 @ 13:07:47 #3
13973 ranja
image means nothing
pi_18366653
quote:
Op maandag 12 april 2004 13:06 schreef Damiaen het volgende:
Kijk eens op: http://www.imdb.com/find?(...)a
Lees eens een openingspost
pi_18366718
Ik postte de link voor het geval je op zoek was naar meerdere titels.

Shoot the messenger.

* Damiaen vraagt 2 cents terug
pi_18366730
Nou Dracula 2000 kun je in ieder geval over slaan.. dat is imo een van de slechtste films ever..
  maandag 12 april 2004 @ 13:17:11 #6
13973 ranja
image means nothing
pi_18366843
quote:
Op maandag 12 april 2004 13:11 schreef Bigs het volgende:
Nou Dracula 2000 kun je in ieder geval over slaan.. dat is imo een van de slechtste films ever..
die vertelt ook niet het boek-verhaal...
  maandag 12 april 2004 @ 13:18:30 #7
13973 ranja
image means nothing
pi_18366865
quote:
Op maandag 12 april 2004 13:10 schreef Damiaen het volgende:
Ik postte de link voor het geval je op zoek was naar meerdere titels.
de titels vinden is niet zo lastig, zie openingspost met 5 links naar imdb. het gaat mij om meningen.
  maandag 12 april 2004 @ 13:35:05 #8
3527 Wepeel2
zoals het is
pi_18367123
Ik vond het een matige verfilming. Teveel nadruk op het kasteelgebeuren en te weinig op de scenes in het stadje. Het einde voelde erg afgeraffeld. Qua artdirection en make-up zag het er wel prachtig uit. Ik had er hoge verwachtingen van, maar die werden helaas niet waargemaakt.
Ik vond de scene waarin de hoofdrolspeler uit het kasteel vertrekt ook wat raar. Hij ziet Nosferatu vertrekken en gaat dan moeilijk uit het raam springen/klimmen. Terwijl hij niet eens opgesloten zat, althans, nergens waar dat uit bleek.

Niet gezien, maar hier ben ik erg benieuwd naar. Ik hoop dat hij dezelfde creepy sfeer heeft als het origineel, maar wat consistenter is wat het verhaal betreft. Ik wil hem binnenkort op dvd bestellen.

Bram Stoker's Dracula (1992)
Mooie film. Althans, wat ik me ervan kan herinneren. Wil hem graag nog een keer weer zien.

Ik heb het boek trouwens nooit helemaal gelezen, wel fragmenten. Het staat hier in de kast dus het wordt wellicht een keer tijd.
xenofoob, misantroop, antiloop, limonadesiroop.
  maandag 12 april 2004 @ 15:07:42 #9
13973 ranja
image means nothing
pi_18368913
quote:
Op maandag 12 april 2004 13:35 schreef Wepeel2 het volgende:
Ik vond het een matige verfilming. Teveel nadruk op het kasteelgebeuren en te weinig op de scenes in het stadje. Het einde voelde erg afgeraffeld. Qua artdirection en make-up zag het er wel prachtig uit. Ik had er hoge verwachtingen van, maar die werden helaas niet waargemaakt.
Ik vond de scene waarin de hoofdrolspeler uit het kasteel vertrekt ook wat raar. Hij ziet Nosferatu vertrekken en gaat dan moeilijk uit het raam springen/klimmen. Terwijl hij niet eens opgesloten zat, althans, nergens waar dat uit bleek.
Ja, dat afreaffelen idee had ik ook wel een beetje. Ik zat te kijken en te verwonderen hoe langzaam en uitgebreid alles ging, ik geloof dat de film al een uur bezig is als hij nog op die boot zit! En toch duurt de film maar 90 minuten. Maar het was wel mooi om eens te zien, eigenlijk meer een 'novelty' dan echt een goeie film. Dan is er in 9 jaar (Bela Lugosi in 1931) wel veel veranderd!
quote:
Niet gezien, maar hier ben ik erg benieuwd naar. Ik hoop dat hij dezelfde creepy sfeer heeft als het origineel, maar wat consistenter is wat het verhaal betreft. Ik wil hem binnenkort op dvd bestellen.
Absoluut een aanrader... veel beter uitgewerkt en vooral het deel van de pest in het dorpje is behoorlijk beklemmend uitgewerkt. Ook veel meer tijd genomen voor wanneer Dracula in Engeland is, hij komt nog bij hun op bezoek enzo wat ook leuke scenes oplevert.
  maandag 12 april 2004 @ 20:31:13 #10
3527 Wepeel2
zoals het is
pi_18376181
quote:
Op maandag 12 april 2004 15:07 schreef ranja het volgende:

[..]

Absoluut een aanrader... veel beter uitgewerkt en vooral het deel van de pest in het dorpje is behoorlijk beklemmend uitgewerkt. Ook veel meer tijd genomen voor wanneer Dracula in Engeland is, hij komt nog bij hun op bezoek enzo wat ook leuke scenes oplevert.
Ik heb de Werner Herzog versie vanmiddag meteen maar even besteld bij Play.com. De 2dvd versie. Toevallig zat hij in een leuke 2 voor 15,99 pond actie, dus meteen maar even de 2dvd versie van The Hills Have Eyes erbij gedaan.
Het zal nog wel even duren voor de dvd binnen is, en dan moet ik hem ook nog kijken, maar ik zal zeker even laten weten wat ik van de film vind.

Ik vind het trouwens wel opvallend dat de originele Nosferatu zo hoog ingeschat wordt. Ik denk dat het vooral te maken heeft met de vernieuwende manier waarop het gefilmd is. Als totaalfilm vind ik hem echt overrated en zeker geen 8,1 waard op imdb.
  maandag 26 april 2004 @ 22:49:42 #11
3527 Wepeel2
zoals het is
pi_18707972
Inmiddels de 1979 versie van Nosferatu gekeken: erg mooi! Eén van de betere vampierfilms die ik gezien heb. Wat een beklemmende sfeer, mede dankzij de prachtige muziek. De eerste tien minuten moest het allemaal wel erg op gang komen en was ik bang dat het allemaal te karikaturaal zou worden, maar toen de hoofdrolspeler (Jonathan) eenmaal op weg was werd ik helemaal in de film gezogen. De film bleef traag, maar juist deze traagheid zorgde mede voor de beklemmende sfeer van de film. Je kreeg de kans om elk beeld echt in je op te nemen.
Ik vond hem inderdaad ook stukken beter uitgewerkt dan de 1922 Nosferatu versie, hoewel die natuurlijk alle credits krijgt voor een aantal vrijwel rechtstreeks gekopieerde scenes én het uiterlijk van de vampier.
Het camerawerk was overigens ook erg mooi gedaan. Veel vanuit de hand geschoten waardoor het lijkt of je achteloos meekijkt. Op het moment dat de hoofdrolspeler in het kasteel is en het kasteel gaat verkennen werkt dit heel beklemmend, alsof je achter de hoofdrolspeler aanloopt.
Ook de pleinscenes vielen mij in positieve zin op (de scene met de doodskisten die worden gedragen en de scene waar de dorpelingen feest vieren).
De film besluit ook nog eens met een prachtig shot. Om dat dan ook maar even te vermelden.

Enige minpuntje vond ik de vrouwelijke hoofdrolspeelster die weinig toevoegde. Kinski als vampier vond ik zeer overtuigend.
Ergens in de film moet Rijk de Gooyer ook nog voorbij komen, maar ik heb hem niet kunnen ontdekken.
pi_18708128
Komt Nosferatu dan van het boek van Bram Stoker?? Of afgeleid ervan, wat dan ook.
pi_18708184
Wat vind ik nou..
http://www.imdb.com/title/tt0353816/
Plot Outline: The horror classic, Nosferatu, remastered with a soundtrack by Type-O Negative and hosted by David Carradine.
Wist ik niet eens, die moet ik maar eens proberen te zien
  maandag 26 april 2004 @ 22:57:16 #14
3527 Wepeel2
zoals het is
pi_18708229
quote:
Op maandag 26 april 2004 22:53 schreef ParanoidEv het volgende:
Komt Nosferatu dan van het boek van Bram Stoker?? Of afgeleid ervan, wat dan ook.
Ja. Maar ze hadden de rechten niet ten tijde van de 1922 versie, dus ze hebben de namen maar veranderd en vervolgens het verhaal bijna regelrecht gekopieerd van Stoker. Zijn nog een hoop rechtszaken om geweest en uiteindelijk moesten vrijwel alle Kopieën vernietigd worden (hoe het precies zit weet ik zo 1,2,3 niet).

In de 1979 versie heet Nosferatu overigens weer gewoon Dracula en wordt Nosferatu gebruikt als benaming voor een vampierachtig wezen.
  Trouwste user 2022 maandag 26 april 2004 @ 23:01:07 #15
7889 tong80
Spleenheup
pi_18708352
Nosferatu is toch in Delft opgenomen ?

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_18708422
zit hier mischien wat leuks tussen?

maar ontopic

ik vind de Hammers het beste
pi_18708437
quote:
Op maandag 26 april 2004 23:01 schreef tong80 het volgende:

voor een gedeelte ja

maandag 26 april 2004 @ 23:05:43 #18
3527 Wepeel2
zoals het is
pi_18708474
quote:
Op maandag 26 april 2004 23:01 schreef tong80 het volgende:

Onder andere ja:
http://www.imdb.com/title/tt0079641/locations

En Rijk de Gooyer staat als Town Official vermeld op imdb. Die moet dus wel te ontdekken zijn.
  maandag 26 april 2004 @ 23:26:05 #19
13973 ranja
image means nothing
pi_18709033
quote:
Op maandag 26 april 2004 23:05 schreef Wepeel2 het volgende:

[..]

Onder andere ja:
http://www.imdb.com/title/tt0079641/locations

En Rijk de Gooyer staat als Town Official vermeld op imdb. Die moet dus wel te ontdekken zijn.
Ja, ik heb 'm wel herkend toen ik de film zag Die beelden deden me soms zo aan Nederland denken... dus toen ik op de extra's zag dat-ie deels in Delft was opgenomen verbaasde me dat niet eens.

Overigens heb ik sinds een week de Copolla versie op dvd... binnenkort maar eens kijken en vergelijken.
pi_18709656
Christopher Lee speelde ook een aantal keer de rol van de graaf, eenmaal zelfs in een bewerking van het originele boek, El Conde Drácula (1970). Het resultaat is helaas nogal lachwekkend. Maar interessant voor de jonge pikkies die denken dat hij is ontdekt door peter jackson

Ik vind denk ik de recente nosferatu en de FFC-versie de mooiste verfilmingen van het originele verhaal. Interview with the vampire vind ik de allermooiste vampierenfilm trouwens, maar dat werd niet gevraagd geloof ik..
Domheid is de geestelijk vader van arrogantie
  Trouwste user 2022 maandag 26 april 2004 @ 23:55:19 #21
7889 tong80
Spleenheup
pi_18709713
Herinner me plots dat ze Delft gebruikten in Nosferatu bij de ratten scene.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  donderdag 29 april 2004 @ 16:07:26 #22
93474 Sasandra
Mary Poppins
pi_18773386
The shadow of the vampire, over de verwikkelingen op de filmset van Nosferatu. Errug leuk.
A spoonful of sugar...
  donderdag 29 april 2004 @ 16:31:39 #23
13973 ranja
image means nothing
pi_18774006
quote:
Op donderdag 29 april 2004 16:07 schreef Sasandra het volgende:
The shadow of the vampire, over de verwikkelingen op de filmset van Nosferatu. Errug leuk.
Die was laatst op BBC maar volgens mij had ik m'n video toen ergens anders voor nodig. Leek me wel interessant ja... dat was over de eerste Nosferatu en met name de onbekende acteur Max Schreck (grootste schrik?) toch?
  donderdag 29 april 2004 @ 17:24:53 #24
93474 Sasandra
Mary Poppins
pi_18775208
quote:
Op donderdag 29 april 2004 16:31 schreef ranja het volgende:

[..]

Die was laatst op BBC maar volgens mij had ik m'n video toen ergens anders voor nodig. Leek me wel interessant ja... dat was over de eerste Nosferatu en met name de onbekende acteur Max Schreck (grootste schrik?) toch?
inderdaad, ja, met William Dafoe als Max Schreck
A spoonful of sugar...
  donderdag 29 april 2004 @ 22:37:53 #25
3527 Wepeel2
zoals het is
pi_18781863
quote:
Op donderdag 29 april 2004 16:07 schreef Sasandra het volgende:
Zeker een amusante film. Nu ik de originele Nosferatu heb gezien wil ik Shadow of the Vampire graag nog een keer zien. Maar ook zonder die film gezien te hebben is Shadow zeker vermakelijk. Die scene waar de acteurs rustig zitten te praten en Max plotseling een vleermuis de kop af bijt is erg amusant.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')