abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 9 april 2004 @ 10:09:58 #1
44494 Rio
Republikeinen; tsss...
pi_18294047
...we destijds niet de geweldige deal hadden gemaakt om Manhattan te ruilen voor Suriname?

Wat zou dat voor mogelijke gevolgen gehad kunnen hebben? Nederlands als tweede wereldtaal(naast Chinees)? Of is dat wat te ver gezocht?

Wat zijn jullie gedachten daarover? Of over andere dingen die Nederland anders had kunnen moeten doen die nu nog merkbare invloed op de wereldgeschiedenis gehad zouden hebben?
Ik heb al een boek.
  vrijdag 9 april 2004 @ 10:10:46 #2
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_18294062
Nederlands is de wereldtaal geweest. In de 16e en 17e eeuw kon je in heel Europa, in half Azië en in japan prima met Nederlands terecht.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  vrijdag 9 april 2004 @ 10:12:14 #3
52191 DABAMaster
Powered by /me
pi_18294088
Lang leve de VOC
  vrijdag 9 april 2004 @ 10:13:01 #4
66444 Lord_Vetinari
pi_18294105
quote:
Op vrijdag 9 april 2004 10:12 schreef DABAMaster het volgende:
Lang leve de VOC
Dat was ook al het geval voor de VOC, hoor. Met name rond de Oostzee en tot diep in Rusland.
pi_18294130
Geschiedenis op de vroege morgen
  vrijdag 9 april 2004 @ 10:16:14 #6
44494 Rio
Republikeinen; tsss...
pi_18294161
wat heeft er dan voor gezorgd dat dat niet meer zo is? De overmacht van de Engelsen/Spanjaarden? Hebben wij ons op het 'verkeerde' deel van de wereld georienteerd?
Ik heb al een boek.
  vrijdag 9 april 2004 @ 10:18:23 #7
66444 Lord_Vetinari
pi_18294193
quote:
Op vrijdag 9 april 2004 10:16 schreef Rio het volgende:
wat heeft er dan voor gezorgd dat dat niet meer zo is? De overmacht van de Engelsen/Spanjaarden? Hebben wij ons op het 'verkeerde' deel van de wereld georienteerd?
'We' vonden het helemaal niet belangrijk. Bovendien leerden 'we' vlug andere talen. Het ging om handel, niet om kolonies. In kolonies wordt geschoold en krijg je dus een opleggen van de taal van de overheerser. De Nederlanders kwamen handelen, bouwden hun factorijtjes en hier en daar een stadje, maar dat was het wel. Spanjaarden en Portugezen kwamen met Jezuieten die scholen bouwden en kerken, waar Portugees en Spaans onderwezen werd.
  vrijdag 9 april 2004 @ 10:20:37 #8
90641 Uiteraard
mooi hè ? alles.....
pi_18294239
en as Ajax een rijke club was, konden we tenminste alle goede spelers houden

tel uit je winst... deden we elk jaar mee met de cl finale
  vrijdag 9 april 2004 @ 10:29:07 #9
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_18294369
quote:
Op vrijdag 9 april 2004 10:18 schreef Lord_Vetinari het volgende:

Het ging om handel, niet om kolonies. In kolonies wordt geschoold en krijg je dus een opleggen van de taal van de overheerser. De Nederlanders kwamen handelen, bouwden hun factorijtjes en hier en daar een stadje, maar dat was het wel.
En de Amerikanen beschouwden Engeland op een gegeven moment wél als overheerser, wat tot de Onafhankelijkheid leidde, en op die manier ook tot de huidige normen en waarden van het Amerikaanse volk.
Was New York Nederlands gebleven, dan hadden de Amerikanen misschien veel later, of helemaal niet, de noodzaak gevoeld om onafhankelijk te worden. Dan waren ze wellicht geen industriële grootmacht geworden en was de geschiedenis dus misschien heel anders verlopen.

Het lijkt me heel sterk dat als de Nederlanders in Amerika waren gebleven, Amerika er exact hetzelfde had uitgezien als nu, op de taal na.
  vrijdag 9 april 2004 @ 10:43:50 #10
44494 Rio
Republikeinen; tsss...
pi_18294659
Zouden daar onderzoeken naar gedaan zijn? Ben er serieus nieuwgierig naar, alhoewel we het nooit zeker zullen weten natuurlijk, is het wel een intrigerende gedachte vind ik. What if...
Ik heb al een boek.
pi_18294883
ik denk dat amerika wel nederlands gesproken zou hebben ja, want surinamers spreken het nu toch ook...
maar ik denk niet dat het dan leuk was geweest, want bijna iedereen kan je dan verstaan en nu kan je op vakantie tenminste een beetje nederlands praten zodat niemand je begrijpt. ja, daar heb ik lol in
  vrijdag 9 april 2004 @ 11:10:07 #12
44494 Rio
Republikeinen; tsss...
pi_18295167
Zou het postieve gevolgen hebben gehad voor bijvoorbeeld de Nederlandse economie? Dat we een zakencentrum waren geweest voor Europa ofzo? Meer dan we nu al zijn? Machtsmiddelpunt? Financiele grootmacht?
Ik heb al een boek.
  vrijdag 9 april 2004 @ 11:14:58 #13
87148 Stupide
Stompzinnig
pi_18295265
Da zouden we ook alle problemen van de hegemoon erven, zoals een ietsiepietsie verhoogde kans op terreuraanslagen enz. .
  vrijdag 9 april 2004 @ 11:18:52 #14
44494 Rio
Republikeinen; tsss...
pi_18295341
True, maar zouden we uberhaupt skyscrapers hebben gehad om met een Boeing naar binnen te vliegen? Of met een Fokker?
Ik heb al een boek.
  vrijdag 9 april 2004 @ 11:19:46 #15
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_18295365
--> C&H
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
  vrijdag 9 april 2004 @ 11:41:09 #16
44494 Rio
Republikeinen; tsss...
pi_18295853
... waarna het topic doodbloedde...
Ik heb al een boek.
pi_18295976
Ik meen dat er in Amerika ooit een stemming geweest is om te kiezen wat de taal van de VS zou worden.
NL had 1 stem minder dan Engels (dacht ik)
The house that produces the most spice will control dune.
There are no set territories and no rules of engagement.
pi_18296136
Als Nederland manhatten had behouden, was de VS dan zo groot geweest, erg lastig te beantwoorden vraag denk ik zo
pi_18296194
quote:
Op vrijdag 9 april 2004 11:46 schreef Famas het volgende:
Ik meen dat er in Amerika ooit een stemming geweest is om te kiezen wat de taal van de VS zou worden.
Dat is een fabeltje, geloof ik. De VS hebben geen echte taal.
pi_18296384
quote:
Op vrijdag 9 april 2004 11:54 schreef Johan_de_With het volgende:

[..]

Volgens mij is het geen fabeltje, hoor. Het ging niet om 1 stem, maar om een paar stemmen geloof ik. En anders ben ik op school verkeerd voorgelicht en eis ik nu m'n lesgeld terug.
pi_18296503
quote:
Op vrijdag 9 april 2004 12:03 schreef 8op het volgende:

[..]

Volgens mij is het geen fabeltje, hoor. Het ging niet om 1 stem, maar om een paar stemmen geloof ik. En anders ben ik op school verkeerd voorgelicht en eis ik nu m'n lesgeld terug.
Als die verkiezing al ooit gehouden is, dan ging het om de keuze tussen Duits en Engels, niet Nederlands en Engels.
pi_18296575
quote:
Op vrijdag 9 april 2004 11:54 schreef Johan_de_With het volgende:

[..]

Toch heb ik dat stemmingsverhaal eerder gehoord, lv. weet jij daar meer van?
pi_18296593
quote:
Op vrijdag 9 april 2004 11:46 schreef Famas het volgende:
Het ging om Duits en het ging helemaal niet om welke taal ze zouden spreken het was een stemming of ze rechtdocumenten in een staat waar veel Duitsers woonden ook in het duits vertaald moesten worden.

on topic/

het Nederlands aandeel in koloniaal Amerika was minuscuul, New York was ook niet echt belangrijk in die tijd behalve dat het een zeer goed gelegen handelspost was, Boston was ik geloof destijds de politieks hoofdstad.

Naast de Britten waren er veel meer Duitsers en Fransen dan Nederlanders in de Amerika dus zonder de Britten hadden waarschijnlijk een van die de dominanten geworden.
Nederland was heel mager vertegenwoordigd in Amerika destijds, behalve een piep klein stukje New york (wat gewoon een dorp was) en een klein gebied wat zuiderlijker bezaten de Nederlandse kolonisten niet echt veel en hadden helemaal geen inspraak op wat er gebeurden.
  vrijdag 9 april 2004 @ 12:47:54 #24
80178 Zhukov
Za Rodinyu
pi_18297558
Wel toevallig dan dat precies het onbelangrijke gebied waar de Nederlanders zaten is uitgegroeid tot het economische hart en toonbeeld van de Verenigde Staten
Вместе мы непобедимы
Alfa Romeo GT 1600 Junior
Disegno di Bertone
  vrijdag 9 april 2004 @ 12:52:18 #25
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_18297672
quote:
Op vrijdag 9 april 2004 12:47 schreef Zhukov het volgende:
Wel toevallig dan dat precies het onbelangrijke gebied waar de Nederlanders zaten is uitgegroeid tot het economische hart en toonbeeld van de Verenigde Staten
chauvinistisch als ik ben heb ik de neiging om te denken dat dat niet geheel toevallig is
Verdwaald in mijn eigen belevingswereld.
pi_18297901
In Nieuw-Amsterdam werden tientallen talen gesproken of zo. Veel emigranten waren immers niet van Hollandse komaf. Het ging inderdaad alleen om de handel.

Ik denk dat wanneer de Nederlanders Nieuw-Amsterdam hadden behouden (en de Engelsen dus bleven dwarsbomen in hun kolonisatie), de Zweden hun gebied zouden blijven behouden/herwinnen, de Fransen in Mississppi waren gebleven en Texas - de geboortegrond van Bush - nog steeds in Spaanse handen was. Reken ik Nieuw-Mexico en Californië ook maar tot Spaans grondgebied. Andere westerse landen zouden ook misschien hun kans hebben gegrepen, zoals de Denen, Italianen, Ieren, en Duitsers. Kortom, dan was tot op de dag van vandaag Amerika een vrij Europees gebied geweest. Hopelijk hadden de Indianen nog enkele grote gebieden tot hun eigendom mogen rekenen en bestonden er Indiaanse staten die hun cultuur wisten te behouden. In ruil voor hun steun tegen bijvoorbeeld de Spanjaarden, kregen de Indianen dan steun van de Fransen, Engelsen, Zweden o.i.d. Oorlogen werden vooral hier uitgevochten. De Europese twisten zorgden er voor dat er minder nieuwkomers zouden komen (je vlucht als hugenoot of Ier immers niet naar een gebied waar oorlog heerst). De Europese expansiedrift in de Nieuwe Wereld zou dus uiteindelijk denk ik veel kleinschaliger zijn geweest.
De Amerikaanse onafhankelijkheidsstrijd zou niet hebben plaatsgevonden. Waarschijnlijk wel in de Engelse gebieden. En de andere landen hielpen de kolonisten een beetje mee.
De Amerikaanse burgeroorlog, de eerste moderne oorlog, zou niet hebben plaatsgevonden. Wat ertoe leidde dat de oorlogen daarna (WOI en WOII) minder geavanceerd zouden zijn, als ze al zouden plaatsvinden. WOI zou niet zo lang duren, omdat de kolonien meteen steun zouden geven aan het moederland. En niet, zoals de Amerikanen deden, aan het eind van de oorlog ingrijpen.
Maar Roosevelt was wel eerste Minister van Nieuw-Holland!!
De beurskrach van 1929 zou misschien nooit plaatsvinden omdat er niet een enkele grote mogendheid was die de wereldeconomie dusdanig kon beïnvloeden. Er was meer economische stabiliteit. Daardoor kwam er geen crisis en heeft Hiltler nooit een goede voedingsbodem gehad om zijn ideeën populair te maken.
Het ontbreken van de uitputtende wereldoorlogen, zorgden ervoor dat de wereld qua technologie toch minder ver ontwikkeld was, dan nu het geval is (de wereldoorlogen hebben er immers voor gezorgd dat technologie een grote sprong heeft gemaakt).
De joden leefden gewoon voort te midden van de overige bevolking, maar er was in de loop der eeuwen wel een Joods staatje ontstaan op het grondgebied van het Amerkiaanse continent. Joden die zich onveilig voelden voor antisemitische geluiden konden hier naar toe. De Palesteinse kwestie bestond dus niet. Amerika bestond niet, de familie Bush was geen familie van oliemagnaten. Anti-Amerkaanse tendensen kende het midden-oosten dus niet. Sadam werd in de Iran-Irak oorlog nooit gesteund door de VS. In het midden-oosten zouden nog heel wat machtsslagen worden uitgevochten, maar uiteindelijk kwam men ook daar tot inzicht dat het beter was niet elkaar te bestrijden maar om samen te werken.
Texas was een rijk olieland, dat eind 19e eeuw onafhankelijk was geworden van Spanje. De koude oorlog zou ook niet plaats hebben gehad (aanleiding daarvoor was immers WOII). Geen wapenwedloop en dientengevolge zette pas begin 20e eeuw de eerste mens, vast een Nederlander , voet op de maan.

Hmm, ik denk dat de wereld beter af was geweest als New York nog steeds Nieuw-Amesterdam was...

Wel leuk dat speculeren!

P.S. als de wapentechnologie achter liep, dan was er misschien ook geen internet, laat staan Fokforum en had ik dit hele verhaal nooit geschreven...
  vrijdag 9 april 2004 @ 13:17:58 #27
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_18298271
quote:
Op vrijdag 9 april 2004 13:01 schreef 8op het volgende:
leuke fantasie
Je bent alleen de russen en compleet azië vergeten .
Om niet te vergeten Afrika, waar vrijwel alle problemen zijn ontstaan in de koloniale tijd en WOI.
pi_18298326
quote:
Op vrijdag 9 april 2004 10:09 schreef Rio het volgende:
...we destijds niet de geweldige deal hadden gemaakt om Manhattan te ruilen voor Suriname?

Wat zou dat voor mogelijke gevolgen gehad kunnen hebben? Nederlands als tweede wereldtaal(naast Chinees)? Of is dat wat te ver gezocht?

Wat zijn jullie gedachten daarover? Of over andere dingen die Nederland anders had kunnen moeten doen die nu nog merkbare invloed op de wereldgeschiedenis gehad zouden hebben?
Nederland verloor pas echt internationale kracht ten opzichte van Engeland na 1713. Het feit dat de Engelse taal overheerste ipv van het Franse was mede vanwege het feit dat de VS, engels als voertaal nam. Ik denk dat de alles-vernietigende taalslag pas is geleverd in de 20e eeuw met de opkomst van de VS als grote natie terwijl communicatie en massamedia de mensen dichter bij elkaar brachten.
Historicus en Moraalridder tegen de geesteszieke fokkertjes (m/v).
pi_18298782
quote:
Op vrijdag 9 april 2004 13:17 schreef kingmob het volgende:

[..]

Je bent alleen de russen en compleet azië vergeten .
Om niet te vergeten Afrika, waar vrijwel alle problemen zijn ontstaan in de koloniale tijd en WOI.

Nee hoor, sommige zaken zijn gaan lopen doordat ze een reactie waren op iets anders. Achter veel wereldellende schuilt een Europese oorzaak. Als de wereldoorlogen niet hadden bestaan was de hele Russiche kwestie van koude oorlog e.d. ook nooit ter sprake gekomen. De Balkan bijvoorbeeld, is pas bezet na WOII en volgens mij geldt dat voor nog veel meer gebieden.
Als West-Europa meer bezig was met een eigen strijd op Amerikaanse bodem dan konden ze gewoon minder energie steken in het Afrikaanse continent en Azië.
Misschien een egocentrische gedachtegang van me om te denken dat de wereldgeschiedenis door Europa is gemaakt, maar ze zijn wel degenen geweest die het eigen continent verlieten en over de rest van de wereld de boel op de kop zetten.
Die hele kolonisatie van Afrika door Engeland en Frankrijk snap ik niet. Wanneer ze onderling aan het ruziën waren in de VS, zouden ze nooit zoveel aandacht hebben gehad voor Afrika.
Ja, in mijn brainwave over de alternatieve wereldgeschiedenis klopt het plaatje volledig... Misschien moet ik er maar een boek over schrijven waarin het allemaal uitvoerig staat omschreven...

Super dat je de tijd nam om dat hele verhaal te lezen!!!
pi_18299298
Nederland heeft NA niet ingeruils voor suriname......
de britten hadden het veroverd op de nederlanders, die toen uit wraak suriname veroverden
  vrijdag 9 april 2004 @ 14:50:06 #31
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_18300758
quote:
Op vrijdag 9 april 2004 13:36 schreef 8op het volgende:

[..]

Nee hoor, sommige zaken zijn gaan lopen doordat ze een reactie waren op iets anders. Achter veel wereldellende schuilt een Europese oorzaak. Als de wereldoorlogen niet hadden bestaan was de hele Russiche kwestie van koude oorlog e.d. ook nooit ter sprake gekomen. De Balkan bijvoorbeeld, is pas bezet na WOII en volgens mij geldt dat voor nog veel meer gebieden.
Als West-Europa meer bezig was met een eigen strijd op Amerikaanse bodem dan konden ze gewoon minder energie steken in het Afrikaanse continent en Azië.
Misschien een egocentrische gedachtegang van me om te denken dat de wereldgeschiedenis door Europa is gemaakt, maar ze zijn wel degenen geweest die het eigen continent verlieten en over de rest van de wereld de boel op de kop zetten.
Die hele kolonisatie van Afrika door Engeland en Frankrijk snap ik niet. Wanneer ze onderling aan het ruziën waren in de VS, zouden ze nooit zoveel aandacht hebben gehad voor Afrika.
Ja, in mijn brainwave over de alternatieve wereldgeschiedenis klopt het plaatje volledig... Misschien moet ik er maar een boek over schrijven waarin het allemaal uitvoerig staat omschreven...

Super dat je de tijd nam om dat hele verhaal te lezen!!!
Dat bedoelde ik ook. Maar doordat de aandacht niet op die gebeiden gevestigd zou zijn, zou 1 van deze gebieden makkelijk kunnen uitgroeien tot wespennest, met name Rusland. En wie weet zou je dan een veel vervelender oorlogje hebben gehad... (waarbij ik niet bedoel dat de 'echte' oorlogen niet erg waren...).
  vrijdag 9 april 2004 @ 15:33:39 #32
26173 NathraX
Generaal Bajonet
pi_18301934
quote:
Manhattan te ruilen voor Suriname?
Ik dacht dat Nieuw-Amsterdam was veroverd door de Britten van de Hollanders, en Suriname is veroverd door de Hollanders van de Britten

En in de vrede stond dat we mochten hebben wat we hadden.

Ik kan het verkeerd hebben...
Qui deciderat pacem preaparet bellum
pi_18302255
quote:
Op vrijdag 9 april 2004 14:50 schreef kingmob het volgende:

[..]

Dat bedoelde ik ook. Maar doordat de aandacht niet op die gebeiden gevestigd zou zijn, zou 1 van deze gebieden makkelijk kunnen uitgroeien tot wespennest, met name Rusland. En wie weet zou je dan een veel vervelender oorlogje hebben gehad... (waarbij ik niet bedoel dat de 'echte' oorlogen niet erg waren...).
Ja, daar heb ik ook aan gedacht! Die wespennesten waren teveel op zichzelf gericht. Bijvoorbeeld, het was Peter R. de Grote die Rusland op de kaart zette. Na zijn tijd verdween dat grote rijk relatief van het internationale podium. Wat waren ze in godsnaam aan het doen daar in het Rusland? Teveel interne strubbelingen?? Het was het toneel van WOI en WOII dat de slapende reus weer wakker schudde. In mijn beschreven fatasiewereld (waar ook smurfen bestaan) zette ik mijn vraagtekens bij het plaatsvinden van de wereldoorlogen, zekers bij WOII. Omdat WOI snel was afgelopen, bleef ook Tsaar Nicholas II op zijn plaats... Dus don't worry, ik heb met alles rekening gehouden!!!!!.... Maar ja, wie weet wat Raspoetin had bekokstoofd... Raspoetin.. Poetin... hmmm...
  vrijdag 9 april 2004 @ 15:53:20 #34
85508 EMW
Vivimus quad somniamus
pi_18302411
Ik vind het zo jammer dat ze op discovery nooit eens wat laten zien over de Nederlanders in die tijd. Wie was dr ook al weer met de Nederlandse vloot de Thames opgevaren, Londen in en daar de Engelse vloot verwoest (of iets dergelijks)?
pi_18302931
Michiel Adriaanszoon de Ruyter!!!!

En als Engelse kinderen vroeger niet wilden slapen zeiden hun ouders: "Ga slapen, anders komt De Ruyter je halen!"
  vrijdag 9 april 2004 @ 17:20:16 #36
66444 Lord_Vetinari
pi_18304372
quote:
Op vrijdag 9 april 2004 13:54 schreef the_Napster het volgende:
Nederland heeft NA niet ingeruils voor suriname......
de britten hadden het veroverd op de nederlanders, die toen uit wraak suriname veroverden
Nee hoor. In eerste instantie is het veroverd door de Britten. Later is het teruggegeven en weer later is het geruild tegen Suriname. Op instigatie van Nederland, dat meer zag in het zout- en andere stoffen rijke Suriname dan in dat rare Nieuw Amsterdam.
pi_18304831
quote:
Op vrijdag 9 april 2004 15:46 schreef 8op het volgende:

[..]

Ja, daar heb ik ook aan gedacht! Die wespennesten waren teveel op zichzelf gericht. Bijvoorbeeld, het was Peter R. de Grote die Rusland op de kaart zette. Na zijn tijd verdween dat grote rijk relatief van het internationale podium. Wat waren ze in godsnaam aan het doen daar in het Rusland? Teveel interne strubbelingen?? Het was het toneel van WOI en WOII dat de slapende reus weer wakker schudde. In mijn beschreven fatasiewereld (waar ook smurfen bestaan) zette ik mijn vraagtekens bij het plaatsvinden van de wereldoorlogen, zekers bij WOII. Omdat WOI snel was afgelopen, bleef ook Tsaar Nicholas II op zijn plaats... Dus don't worry, ik heb met alles rekening gehouden!!!!!.... Maar ja, wie weet wat Raspoetin had bekokstoofd... Raspoetin.. Poetin... hmmm...
Rusland verdween niet echt van het internationale podium, hoor, wat Peter de Grote verrichtte (Zweden verslaan) was tamelijk bescheiden vergeleken met de overwinning op Napoleon. Rusland expandeerde tot aan 1914 gemiddeld met circa 90 vierkante kilometer per dag, het zat al in Californie voor de Yanks er kwamen.
pi_18308928
quote:
Op vrijdag 9 april 2004 17:43 schreef Johan_de_With het volgende:

[..]

Rusland verdween niet echt van het internationale podium, hoor, wat Peter de Grote verrichtte (Zweden verslaan) was tamelijk bescheiden vergeleken met de overwinning op Napoleon. Rusland expandeerde tot aan 1914 gemiddeld met circa 90 vierkante kilometer per dag, het zat al in Californie voor de Yanks er kwamen.
Oke, nu moet ik wat gaan bijschaven aan mijn verhaal...
De Russen waren aan het bakkeleien met de Spanjaarden over Californie.... hmmm wacht ff.... nu wordt Spanje in WOI betrokken..... Aan de zijde van Oostenrijk en Duitsland. Tegen Frankrijk, Engeland en Rusland. Frankrijk wordt van alle kanten in het nauw gedreven. De macht van Frankrijk begint te kraken. Duitsland en Oostenrijk weten grote delen van Frankrijk te annexeren. Evenals de Spanjaarden. "Alleen een kleine nederzetting bleef moedig weerstand bieden en maakte het leven van de Ibirische en Germaanse overweldigers in de omringende legerplaatsen niet bepaald gemakkelijk". Ook in de Koloniën begint Frankrijk te kraken. Zij zijn de grote verliezers van WOI. De Duitsers zullen nu dus helemaal geen reden meer hebben voor WOII. Anno 1916 is Frankrijks rol uitgespeeld. Ze zullen ook nooit Europees en wereldkampioen voetbal worden...
Zo mijn verhaal klopt weer

(En nog steeds is Nederlands geen wereldtaal, maar wel een heel belangrijke )
  vrijdag 9 april 2004 @ 21:02:01 #39
63036 Mons
Opgezwolle de Volle
pi_18308971
UTFS ... de OP was een ware deja-vu
"Even langs de kapper, hij pakt de tondeuze, shit is simpel plus gewoon goedkoopste keuze"
pi_18312621
quote:
Op vrijdag 9 april 2004 15:33 schreef NathraX het volgende:

[..]

Ik dacht dat Nieuw-Amsterdam was veroverd door de Britten van de Hollanders, en Suriname is veroverd door de Hollanders van de Britten

En in de vrede stond dat we mochten hebben wat we hadden.

Ik kan het verkeerd hebben...
Bah; jij hebt ook altijd gelijk he Was het ff aan het checken; en wat je zegt klopt

En voor al de Nieuw-Nederland-zwijmelaars:

http://www.nnp.org/ <---Das de site van Nieuw-Nederland!
Historicus en Moraalridder tegen de geesteszieke fokkertjes (m/v).
pi_18312670
Wacht even.

Kennelijk ga je er vanuit dat het New York van vandaag ook zo zou zijn geworden als het Nederlands bleef, maar, volgens mij, kon de Nederland op den duur gewoon niet op tegen de Engelsen, waardoor het alsnog Engels werd en New York is alleen maar zo groot, omdát het deel is van Amerika.
pi_18312997
Whoa, dit is bizar... Ik zat donderdag met een vriendin te discussieren of wanneer we Nieuw Amsterdam niet hadden geruild, iedereen nu in de USA Nederlands zou praten...

Wat een bizar toeval...
All good things must come to an end...
  zaterdag 10 april 2004 @ 10:54:30 #43
26173 NathraX
Generaal Bajonet
pi_18317269
quote:
Bah; jij hebt ook altijd gelijk he
Qui deciderat pacem preaparet bellum
  zaterdag 10 april 2004 @ 15:24:16 #44
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_18322485
Mwa, weet het eigenlijk niet. Ik heb zo'n gevoel dat het op den duur toch wel Engels/Amerikaans geworden zou zijn.
Ihmo heeft Nederlands niet de potentie om een wereldtaal te kunnen zijn. Er zitten klanken in die veel buitenlanders niet eens kennen. Engels heeft het voordeel dat de klanken veel toegankelijker zijn. Net als Spaans eigenlijk.
(Un)masking for the greater good.
pi_18322657
.

[ Bericht 99% gewijzigd door SHAKESPEARE2000 op 10-04-2004 15:32:27 ]
The Artist Subsequently Known As Vlens_de_Vos
pi_18322710
het zou het leven in ieder geval een stuk makkelijker hebben gemaakt
Wie zoekt zal niet vinden.
  zaterdag 10 april 2004 @ 15:59:00 #47
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_18322797
Koekepan, als je niet normaal kan reageren, blijft dan gewoon weg.
Dank u
(Un)masking for the greater good.
  zaterdag 10 april 2004 @ 18:01:14 #48
40093 Rock-shocker
No Charms Allowed
pi_18325179
Mijn persoonlijke mening is dat Rusland, al dan niet communistisch, de rol van wereldleider had gehad, aangezien het zo'n immens groot land is met zo immens veel bronnen. Waarschijnlijk had Nederland en met name het Nederlands geen grote invloed gehad aangezien het haast onuitspreekbaar is. Heb je ooit een Spanjaard "Neuken in de keuken" horen zeggen? Nou, je ligt dubbel van het lachen .
Als je niets te zeggen hebt, kan je maar beter je bek houden | Records | Last FM | PSN: Private_Jarhead | WOOHOO, DRESS BLUES WITH A SWORD!
pi_18352603
Had niet alleen de belediging weg kunnen worden gehaald uit d ie post van Koekepan? Hij kwam namelijk wel met een erg goed punt.
Een auto en een man en een rivier
Vanaf hier
Is alles wat het lijkt.
  dinsdag 13 april 2004 @ 08:50:36 #50
44494 Rio
Republikeinen; tsss...
pi_18385330
quote:
Op zaterdag 10 april 2004 15:24 schreef Natalie het volgende:
Mwa, weet het eigenlijk niet. Ik heb zo'n gevoel dat het op den duur toch wel Engels/Amerikaans geworden zou zijn.
Ihmo heeft Nederlands niet de potentie om een wereldtaal te kunnen zijn. Er zitten klanken in die veel buitenlanders niet eens kennen. Engels heeft het voordeel dat de klanken veel toegankelijker zijn. Net als Spaans eigenlijk.
Dat lijkt mij een beetje een onzinnig argument. Net of er in het engels allemaal klanken zitten die bijvoorbeeld de Indianen destijds ook al in hun taal hadden zitten. In Zuid-Afrika en Suriname spreekt men toch ook Hollands, of een afgeleide daarvan?

Wel grappig, inderdaad grote kans dat de VS dan helemaal niet bestaan hadden, maar dat Amerika gewoon een soort kopie van Europa was geworden, met allemaal verschillende kolonieen met verschillende talen. Net als Afrika min of meer. Dan waren er meer dan twee kampen geweest ipv North en South en was er ook geen grote brugeroorlog geweest in Amerika denk ik.
Ik heb al een boek.
  Moderator dinsdag 13 april 2004 @ 10:57:28 #51
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_18386994
als we New York hadden behouden dan hadden we het na de onafhankelijkheidsoorlog aan de Amerikanen cadeau gedaan in ruil voor wat mooie handelsovereenkomsten en wat schepen ... misschien wat eilandjes in de pacific.

denk niet dat het veel had veranderd en ik denk ook niet dat er dan nu nog Nederlands was geweest.
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_18420091
quote:
Op vrijdag 9 april 2004 17:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Nee hoor. In eerste instantie is het veroverd door de Britten. Later is het teruggegeven en weer later is het geruild tegen Suriname. Op instigatie van Nederland, dat meer zag in het zout- en andere stoffen rijke Suriname dan in dat rare Nieuw Amsterdam.
In dit verhaal hoort ook nog Guyana. Eerst was Guyana namelijk ook bezit van Nederland. Veel Guyanese steden/dorpen hebben ook Nederlandse namen. Volgens mij hebben Engeland en Nederland uiteindelijk Guyana en Suriname geruild. Dit is tenminste wat ik van mijn vader heb geleerd (kan ik mij vaag herinneren).
pi_18518436
quote:
Op vrijdag 9 april 2004 10:09 schreef Rio het volgende:

Zou Amerika wel dezelfde macht hebben als het uberhaupt een kolonie was geweest van NL?
  zondag 18 april 2004 @ 18:05:12 #54
66444 Lord_Vetinari
pi_18518457
quote:
Op zondag 18 april 2004 18:03 schreef Stratos het volgende:

[..]

Zou Amerika wel dezelfde macht hebben als het uberhaupt een kolonie was geweest van NL?
The Horror.. JP Balkenende als 'Leader of the Free World'. We hadden oorlog tegen ruimtewezens in ieder geval heel eenvoudig gewonnen. Aliens die zich doodlachen zijn een makkelijk doelwit
pi_18518520
Dan was de rol van Engeland nu met Nederland omgeruild
Nee solly meneel, alleen koleaans biel hiel
pi_18524163
quote:
Op woensdag 14 april 2004 17:09 schreef susiebel het volgende:

[..]

In dit verhaal hoort ook nog Guyana. Eerst was Guyana namelijk ook bezit van Nederland. Veel Guyanese steden/dorpen hebben ook Nederlandse namen. Volgens mij hebben Engeland en Nederland uiteindelijk Guyana en Suriname geruild. Dit is tenminste wat ik van mijn vader heb geleerd (kan ik mij vaag herinneren).
het gedeelte wat nu vnl. Brits-Guyana is hebben we niet teruggekregen van de Britten, die het in de Franse tijd hadden ingenomen, net zoals bv de Kaapkolonie, die hebben wij ook niet teruggekregen vd Britten na de Franse tijd
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')