i know.. 32x speed max. maar ik wil multi-tasken/intensief gebruik maken van de pc.. en daar hoort ook 2 cd's tegelijk branden bijquote:Op woensdag 7 april 2004 18:29 schreef Quara het volgende:
alleen die 80gb schijf zou ik meenemen. of die 10,2 moet 7200 rpm + ata133 (of SATA) ofzo zijn, kan je daar je os op zetten.
En zeker een nieuwe grafische kaart, en minimaal 1024mb geheugen.
dvd brander meenemen, en bespaar niet op die monitorzoiets gaat altijd jaren mee.
Die dvd-brander is ook een cd-r brander hoor... dus die ouwe (cd-brander) hoeft er niet weer in.
waarom doe je er nog die HP brander in die NEC kan ook cd's brandenquote:Op woensdag 7 april 2004 18:20 schreef Marvin het volgende:
Uit mijn oude pc neem ik mee:
NEC ND-2500a DVD Brander
Lite-On DVD speler LTD-122
HP CD-ReWriter Plus 8200 series
10,2 GB HD
80 GB HD
Onderdelen waar ik nog over twijfel zijn:
Mobo (gaat alles hierop passen..)
Geluidskaart (Creative SB Live! 1024 heb ik nu)
Videokaart (NVIDIA GeForce MX 400 32 MB. incl. TV-out heb ik nu)
320 MB RAM (denk dat ik al wat verouderde latjes heb..)
Mijn target (waar natuurlijk van afgeweken mag worden) is:
Nieuwe kast (geen standaard)
Intel Pentium IV minimaal 2,5-3 GHz.
19" TFT monitor
Draadloze muis en toetsenbord (mits duurzaamheid batterijen goed is)
Voor de rest sta ik open voor van alles!
Leg is uit waarom ...quote:Op woensdag 7 april 2004 18:24 schreef Black-Hole het volgende:
Als je hem gaat gebruiken voor gamen zou ik een AMD aanbevelen ipv een Pentium.
AMD doet z'n floating point berekeningen sneller... En da's vrij belangrijk bij het spelen van spellen...quote:Op woensdag 7 april 2004 19:02 schreef method21 het volgende:
[..]
Leg is uit waarom ...
err, waar denk je dat die p4p800 voor staat aapje (Pentium 4 Prescott 800 fsb) , en daar ga jij een AMD processor opzettenquote:Op woensdag 7 april 2004 19:46 schreef Drugshond het volgende:
Ik zou gaan voor een AMD incombinatie met een Asus M.B. (P4P800 Deluxe of iets dergelijks)
Oeps.... geblunder in the jungle...... Asus A7N8X- Deluxe... dan....quote:....voor staat aapje ?!
Dan zou ik met een stevige AMD op de proppen komen, 2 vrienden van mij hebben AMD, waarvan 1 er een XP3000 heeft, en mijn 3,4 Intel HTT draait hij er toch niet uit bij spellen, ook al heeft hij een Radeon 9600 256MB en ik een Ti-4200 128mb ....quote:Op woensdag 7 april 2004 19:17 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
AMD doet z'n floating point berekeningen sneller... En da's vrij belangrijk bij het spelen van spellen...
Asus Moederbord! Een P800 of een C800, die hebben onboard een 6.1 DTS Digital soundsystem, gebruik het zelf ook, goed geluid! Bovendien zit alles erop, Glan, Raid, Sata, enzo.quote:Op maandag 14 juni 2004 22:34 schreef Marvin het volgende:
Oke het schip met geld is inmiddels binnen, dus ik kan actief gaan worden! Uit de oude pc gaat dus alleen de (vrij nieuwe) DVD brander mee en de 80 GB HD.
Dus in principe heb ik nog vrij weinig..
Is het aan te bevelen om een (kleinere) 7200 rpm HD te halen voor je OS? Of kan ik m gewoon op mn 80 GB HD zetten, die is gewoon 5400 rpm..
NIeuw videokaart.. ATI Radeon 9600/9800 zat ik aan te denken.. eerst nog even de prijzen opzoeken.
Dan nog de processor, een PIV 3,0 Ghz. met 2x512 Dual channel (800 MHz. denk ik). Wat voor moederbord moet ik dan hebben, dat is het onderdeel waar ik het minst verstand van heb.. Liefst één met ingebouwde geluidskaart.
Ik sta open voor allerlei suggesties!!
Die gozer met die XP3000 waar ik het net over had heeft hetzelfde. Dure koeler erop, extra fan in de kast, mag niet baten. Geregeld topt hij tegen de 70 graden op zijn cpu zodat zn systeem begint te miepen en vastloopt of rebootquote:Op dinsdag 15 juni 2004 09:11 schreef Ghostbuster het volgende:
Nou ik koop never een amd meer,dat gezeik met die warmte van die processor,de volgende word zeker een dikke pentium
Per definitie niet, althans, volgens de cijfers niet veel, maar de praktijk laat vaak wat anders zien, is mijn ervaring.quote:Op dinsdag 15 juni 2004 09:20 schreef erikkll het volgende:
een amd wordt tegenwoordig niet meer warmer dan een intel hoor....
quote:Op dinsdag 15 juni 2004 09:17 schreef HTT-Thalan het volgende:
[..]
Die gozer met die XP3000 waar ik het net over had heeft hetzelfde. Dure koeler erop, extra fan in de kast, mag niet baten. Geregeld topt hij tegen de 70 graden op zijn cpu zodat zn systeem begint te miepen en vastloopt of reboot
Echt wel een beetjequote:Op dinsdag 15 juni 2004 10:48 schreef sir_dalord het volgende:
[..]
![]()
ik heb geen dure koeler hoor, ik heb een flutding erop zitten... Maar hij wordt wel te warm, dat geef ik toe.
en ohja, bij 3d mark 2003 blaas ik je er niet een 'beetje' uitEn far cry heb ik nog niet gespeeld, dus daar kan ik nog niks over zeggen
man, mijn systeem schopt kont in 3d mark 2003quote:Op dinsdag 15 juni 2004 10:51 schreef HTT-Thalan het volgende:
[..]
Echt wel een beetje
En je hebt dacht ik zo'n luxe cooler met fanguard en alles ... maar misschien is jouw systeem net zo kortademig als jij zelf vanwege al die sigarettenrook
En ik haal je bijna in in 2003 hoor
Ben MAaAaAaArits! *Mine*Mine*Mine*Mine*Mine*Mine*Mine*quote:Op dinsdag 15 juni 2004 10:53 schreef sir_dalord het volgende:
[..]
man, mijn systeem schopt kont in 3d mark 2003![]()
maar ik heb geen dure cooler hoor, ik heb zo'n ^#^#^!#$@!$! ding van amd zelf omdat onze grote vrind zei: daar kunnen we op bezuinigen![]()
Pci is niet aan het verdwijnen, er is een opvolger gekomen die voortaan samen met gewoon pci gebruikt gaat worden, net zoals vroeger isa en pci naast elkaar leefden. AGP gaat daarintegen waarschijnlijk wel verdwijnen, omdat pci express (de nieuwe dus) alleen maar voordelen bied boven agp.quote:Op dinsdag 15 juni 2004 11:18 schreef Marvin het volgende:
De meesten raden dus wel een Asus moederbord aan.. Ik ben er alleen lang niet mee bezig geweest, dus ik weet niet waar ik op moet letten.. Ik had laatst iets gelezen dat PCI zo'n beetje aan het verdwijnen was? Kan iemand misschien een voorstel doen voor een systeem met mijn eisen?
Een amd is goedkoop en levert tegen de prijs die ze vragen leuke prestaties. Ok, de FPU is best goed ivm een Intel. Intel levert echter cpu's die op vele vlakken stukker beter draaien dan de AMD. Als het om pure kracht gaat legt de AMD het af tegen elke intel in de klasse. Het is knap dat AMD het presteert met een interne kloksnelheid van bv 2,0 ghz (xp2600/2800) een intel bij te houden die op 2,4 draait, maar dan moeten ze niet bewerken dat hij net zo snel is als een echte HTT2800, want dat is niet zo. Een tijdje terug (jaartje) vond ik het erg grappig om te zien welke vergelijking AMD zelf maakte op de site, ze bevonden hun XP3000 net zo snel als een 3,0 Intel met HTT uitgeschakeld, das voor mij hetzelfde als een eend die een porsche op zijn handrem inhaalt ...quote:Op dinsdag 15 juni 2004 11:39 schreef erikkll het volgende:
wil ik toch nog ff terugkomen op die temp
mijn amd wordt maar 54 graden terwijl m'n kamer op dat moment 29 graden was (zolder)
bij normale omgevingstemps komt de temp niet boven de 50 uit.
ik zou dus zeker een amd wel aanraden, want veel iets goedkoper en minstens even soms best goede prestaties
Pak 2 x 512quote:Op dinsdag 15 juni 2004 11:52 schreef Marvin het volgende:
Ik ben al een stapje terug aan het doen ivm de prijzen..
Het wordt denk ik een PIV 2,8 Ghz/800/1MB voor rond de 180 euro met 1x512 Dual Channel geheugen a 100 euro erbij. Radeon 9600 voor zo'n 180 euro plus een Asus moederbord van rond de 100 euro. Dus ik zit nu rond de 500 en ik wil zo rond de 600/650 uitkomen.
Ik vergeet te vragen of je ook al een andere voeding hebt gekocht? Intel P4 vereist een speciale P4 stroomstekker aan je voeding, iets wat de voeding uit een P-3 500 waarschijnlijk niet heeft ...quote:Op dinsdag 15 juni 2004 11:54 schreef HTT-Thalan het volgende:
[..]
Pak 2 x 512![]()
En je zou een Snelle 7200rpm harde schijf kunnen overwegen voor je OS, alsmede een goede stille cpu koeler, ook altijd fijn om te hebben. Verder is een Tv tuner altijd een leuke gadget, of geef iets meer uit voor een 3,0 HTT cpu.
Dat kan kloppen, en dat houdt verand met jullie videokaarten, de ati 9600 heeft maar 4 pipelines, waar de jouwe er geloof ik 6 heeft. 3d mark is ook bedoeld voor het testen van je videokaart, daar worden de meeste punten op behaald. 3dmark2003 is trouwens volkomen onbetrouwbaar ivm sjoemelen met drivers van NVIDIA en ATiquote:Op dinsdag 15 juni 2004 09:08 schreef HTT-Thalan het volgende:
[..]
Dan zou ik met een stevige AMD op de proppen komen, 2 vrienden van mij hebben AMD, waarvan 1 er een XP3000 heeft, en mijn 3,4 Intel HTT draait hij er toch niet uit bij spellen, ook al heeft hij een Radeon 9600 256MB en ik een Ti-4200 128mb ....
Sterker nog, alles draait bij mij stukker beter: Far Cry, Generals, Unreal2K4. Het enige waar hij (iets) beter op scoort is 3dmark2003, want op 2001 draai ik bijna 16k en dat haalt bij bij lange niet, hoogstens 11k.
Ik speel wel een béétje vals ja, mijn Videokaart betreft de SF-Editie van Asus, met 630Mhz 3,3Nanosec BGA geheugens van Samsung, en een GPU op 290Mhz, aangestuurd door de laatste *niet*Nforce drivers maar gewoon detonator (45.31 ofzo) en een Zalmann HP80-C met 2 Fansquote:Op dinsdag 15 juni 2004 11:58 schreef Rampestamper het volgende:
[..]
Dat kan kloppen, en dat houdt verand met jullie videokaarten, de ati 9600 heeft maar 4 pipelines, waar de jouwe er geloof ik 6 heeft. 3d mark is ook bedoeld voor het testen van je videokaart, daar worden de meeste punten op behaald. 3dmark2003 is trouwens volkomen onbetrouwbaar ivm sjoemelen met drivers van NVIDIA en ATi
Ik heb nog helemaal niks gekocht, ik ga ook een nieuwe kast halen en dan zal daar wel zo'n nieuwe voeding bijzitten als ik zeg dat t voor een PIV is?quote:Op dinsdag 15 juni 2004 11:55 schreef HTT-Thalan het volgende:
[..]
Ik vergeet te vragen of je ook al een andere voeding hebt gekocht? Intel P4 vereist een speciale P4 stroomstekker aan je voeding, iets wat de voeding uit een P-3 500 waarschijnlijk niet heeft ...
Klopt, maar het heeft geen zin een HTT te kopen als je maar 1 reepje geheugen plaatst, douw er dan 2 x 256 in als je bij 512 wilt blijven. De HTT cpu loopt namelijk op 800mhz FSB, en de geheugens zijn 400Mhz. Wil je de volle snelheid halen, moet je dus 2x400mhz modules plaatsen om de cpu te bedienen. Dus 2x256 of 2x512.quote:Op dinsdag 15 juni 2004 12:03 schreef Marvin het volgende:
[..]
Ik heb nog helemaal niks gekocht, ik ga ook een nieuwe kast halen en dan zal daar wel zo'n nieuwe voeding bijzitten als ik zeg dat t voor een PIV is?
En verder denk ik dat ik begin met een 2,8 Ghz + 512 MB geheugen, dat kan altijd nog uitgebreid worden en het scheelt me op het totaal plaatje al gauw zo'n 200 euro.
En die is niet goed? Want ik zag die nl. ook staan voor zo'n 180 euro..quote:Op dinsdag 15 juni 2004 12:01 schreef HTT-Thalan het volgende:
[..]
Ik speel wel een béétje vals ja, mijn Videokaart betreft de SF-Editie van Asus, met 630Mhz 3,3Nanosec BGA geheugens van Samsung, en een GPU op 290Mhz, aangestuurd door de laatste *niet*Nforce drivers maar gewoon detonator (45.31 ofzo) en een Zalmann HP80-C met 2 Fans
hij heeft gewoon zo'n bulk sapphire kaartje van de beurs
De kwaliteit is gerust in orde, maar hij is niet megasnel uitgerust. Standaard koeling, standaard geheugens. Ik heb een ouder type, maar dan de opgevoerde versie, zeg maar. Dat scheelt een hoop. Van de Radeon 9600 heb je ook XT varianten, van verschillende merken, ook Asus. Die zijn soms bijna 2x sneller dan de Pro of SE variant van diezelfde kaart. Scheelt weinig geld tegenover de prestatiewinst die je krijgt.quote:Op dinsdag 15 juni 2004 12:06 schreef Marvin het volgende:
[..]
En die is niet goed? Want ik zag die nl. ook staan voor zo'n 180 euro..
Wat houdt dat HTT in, en zit dat ook al bij een 2,8 Ghz.?quote:Op dinsdag 15 juni 2004 12:05 schreef HTT-Thalan het volgende:
[..]
Klopt, maar het heeft geen zin een HTT te kopen als je maar 1 reepje geheugen plaatst, douw er dan 2 x 256 in als je bij 512 wilt blijven. De HTT cpu loopt namelijk op 800mhz FSB, en de geheugens zijn 400Mhz. Wil je de volle snelheid halen, moet je dus 2x400mhz modules plaatsen om de cpu te bedienen. Dus 2x256 of 2x512.
HTT Houd in dat de CPU zichzelf als het ware kan splitsen, om 2 taken tegelijk te verwerken, zoals bij een dual-processorsysteem. Je zal in de taakmanager van Windows ook zien dat je 2 cpu's lijkt te hebben. Het maakt je systeem op bepaalde punten efficienter. Zo goed als alle borden ondersteunen het, en het is maar een fractie duurder dan zonder HTT (waarbij de FSB ineens nog maar 533 is) en dus is het geen moeite HTT te kopen. Vooral bij mensen die intens rekenwerk vereisen zoals bij renderen of fotosoep helpt het. Ik merk zelfs snelheidswinst bij het simultaan downloaden/branden/gamen en surfen.quote:Op dinsdag 15 juni 2004 12:10 schreef Marvin het volgende:
[..]
Wat houdt dat HTT in, en zit dat ook al bij een 2,8 Ghz.?
De 2,4 tot en met 3,06 (let op de ,06) cpu's heb je in zowel met htt als zonder, al worden de 2,4 en 2,6 bijna nergens meer verkocht. Vanaf 2,4 tot en met 3,4 en verder is er een lijn met HTT cpu's te krijgen. Je zal zien dat de snelheid iets wijzigt. Een 3 Ghz HTT is precies 3000Mhz, terwijl eentje zonder HTT 3,06 Ghz heeft. Dat komt door de snelheid in de FSB (800 tegenover 533)quote:Op dinsdag 15 juni 2004 12:10 schreef Marvin het volgende:
[..]
Wat houdt dat HTT in, en zit dat ook al bij een 2,8 Ghz.?
Aangezien ik hem ga gebruiken voor multi-tasken heb ik dat dus wel nodig..quote:Op dinsdag 15 juni 2004 12:12 schreef HTT-Thalan het volgende:
[..]
HTT Houd in dat de CPU zichzelf als het ware kan splitsen, om 2 taken tegelijk te verwerken, zoals bij een dual-processorsysteem. Je zal in de taakmanager van Windows ook zien dat je 2 cpu's lijkt te hebben. Het maakt je systeem op bepaalde punten efficienter. Zo goed als alle borden ondersteunen het, en het is maar een fractie duurder dan zonder HTT (waarbij de FSB ineens nog maar 533 is) en dus is het geen moeite HTT te kopen. Vooral bij mensen die intens rekenwerk vereisen zoals bij renderen of fotosoep helpt het. Ik merk zelfs snelheidswinst bij het simultaan downloaden/branden/gamen en surfen.
Zoals ik al zei is het prijsverschil nihil, dus het is jammer om het niet te doen.quote:Op dinsdag 15 juni 2004 12:15 schreef Marvin het volgende:
[..]
Aangezien ik hem ga gebruiken voor multi-tasken heb ik dat dus wel nodig..
Wat je nu zegt is dat 533 een snellere kloksnelheid heeft dan een 800?quote:Op dinsdag 15 juni 2004 12:14 schreef HTT-Thalan het volgende:
[..]
De 2,4 tot en met 3,06 (let op de ,06) cpu's heb je in zowel met htt als zonder, al worden de 2,4 en 2,6 bijna nergens meer verkocht. Vanaf 2,4 tot en met 3,4 en verder is er een lijn met HTT cpu's te krijgen. Je zal zien dat de snelheid iets wijzigt. Een 3 Ghz HTT is precies 3000Mhz, terwijl eentje zonder HTT 3,06 Ghz heeft. Dat komt door de snelheid in de FSB (800 tegenover 533)
Nee. In een Intel systeem, is de CPU in staat 4 opdrachten per tik uit te voeren. De basis snelheid van een systeem met 133 Mhz word dus met 4 vermenigvuldigt, zodat je uitkomt op een effectieve snelheid van 533 Mhz. Bij een HTT systeem is de basissnelheid 200, x4 is dat dus effectief 800Mhz. Wanneer je de CPU gaat plaatsen, gebeurt dat met een zogenaamde multiplier, dwz je moet de basissnelheid keer zoveel doen om aan de echte cpu snelheid te komen. Een HTT3,0 ghz processor heeft een multiplier van 15, want 200 x 15 is 3000Mhz precies rond. Een cpu die echter op 533 en dus eigenlijk 133 Mhz draait, moet een andere berekening maken. Dat word dan 133 Mhz x 23, wat op 3056 Mhz uitkomt. Hij heeft door de berekening dus een andere afronding, maar in de praktijk blijkt de HTT 3 Ghz sneller.quote:Op dinsdag 15 juni 2004 12:18 schreef Marvin het volgende:
[..]
Wat je nu zegt is dat 533 een snellere kloksnelheid heeft dan een 800?
Dat zou je denken. De multiplier is echter niet de gene die de snelheid bepaalt. De CPU draait dan wel op 3058 Mhz, de onderlinge communicatie tussen de processor en de rest van de computer is echter maar 533 Mhz. Harder dan dat zal het dus nooit gaan. Bij HTT 800 heb je ineens 800Mhz bandbreedte tot je beschikking, en is de potentiele/maximum snelheid dus veel hoger.quote:Op dinsdag 15 juni 2004 12:27 schreef Marvin het volgende:
Maar die hogere multiplier van de 533 is dus niet beter? Dan zou het toch juist sneller moeten gaan?
Je hebt wel iets met auto's he.. net ook al met je eend en de porschequote:Op dinsdag 15 juni 2004 12:30 schreef HTT-Thalan het volgende:
[..]
Dat zou je denken. De multiplier is echter niet de gene die de snelheid bepaalt. De CPU draait dan wel op 3058 Mhz, de onderlinge communicatie tussen de processor en de rest van de computer is echter maar 533 Mhz. Harder dan dat zal het dus nooit gaan. Bij HTT 800 heb je ineens 800Mhz bandbreedte tot je beschikking, en is de potentiele/maximum snelheid dus veel hoger.
De Multiplier is puur de snelheid waarmee het naar de cpu verstuurd word. Vergelijk het een beetje met een 2 liter met een turbo en een 2,2 liter motor. De 2,2 is iets krachtiger, zou je denken, maar de 2liter met zijn turbo en grotere benzineleidingen presteert beter en heeft meer vermogen.
Dat klopt, deze heeft idd Htt. Maar nu je deze aanbieding aanhaalt moet ik nog iets uitleggen.quote:Op dinsdag 15 juni 2004 12:33 schreef Marvin het volgende:
Dit wordt dan denk ik de processor: http://www.pczaak.nl/cata(...)_60&products_id=1376
Zit daar wel HyperTreading op?
Er zijn zoveel vergelijkingen te maken, maar de auto spreekt bij erg veel mensen goed tot de verbeeldingquote:Op dinsdag 15 juni 2004 12:35 schreef Marvin het volgende:
[..]
Je hebt wel iets met auto's he.. net ook al met je eend en de porsche
Ik wil het verhaal niet al te technisch voor je maken, maar doordat de Prescott een langere pipeline heeft in de cpu, moeten de opdrachten een langere weg afleggen. In de praktijk is de prescott niet sneller (eerder langzamer op sommige punten) dan een gewone northwood.quote:Op dinsdag 15 juni 2004 13:03 schreef Marvin het volgende:
Ik zie nergens een 2,8 staan die veel goedkoper is hoor.. Die ik net aangaf is een Prescott en heeft dus dubbel zoveel cache. (1MB)
Dat klopt, dat zei ik ook. Het heeft echter wel tot gevolg dat hij momenteel niet sneller is dat een Northwood.quote:Op dinsdag 15 juni 2004 13:12 schreef Marvin het volgende:
Dat de Prescott een langere pipeline heeft is toch juist goed, omdat je hierdoor later hogere kloksnelheden kunt bereiken?
Review van tweakers: http://www.tweakers.net/reviews/449
Het betekent, dat de limiet qua snelheid voor de huidige pentium 4 wel bereikt is. Door die processor op een andere manier te construeren, kunnen ze hem verder pushen. Dat betekent dus dat de prescott's verkocht zullen worden bij snelheden van dik over de 4ghz, terwijl de snelste Northwood momenteel 3,4 ghz heeft.quote:Op dinsdag 15 juni 2004 13:17 schreef Marvin het volgende:
Met dat "later" wordt er dan bedoeld dat je je huidige, nieuwe cpu kan overklokken of bedoelen ze dat het pas zin heeft bij latere versies van de PIV Prescott?
Er zijn de laatste tijd een beetje (te) veel borden uitgekomen, ook bij Asus zelf. Dit maakt het allemaal wat verwarrend. En moederbord heeft tegenwoordig bijna altijd wel een geluids- en netwerkkaart aan boord. Ik werk zelf met een Asus P4C800 Deluxe, maar die is er ook met een P uitvoering, de P800 Deluxe dus. Ik vind het een perfect bord, maar dat betekent niet dat er geen andere borden zijn die minstens net zo goed zijn.quote:Op dinsdag 15 juni 2004 14:00 schreef Marvin het volgende:
Nouja ik hak de eerste knoop maar door en ga voor de Northwood aangezien die ook wat minder snel warm wordt en ik dus misschien genoeg heb aan mn Boxed cooler. Scheelt ook weer centen!
Een Intel Pentium IV 2,8 Ghz. Northwood besteld a 169 euro.
Nu de rest.. een moederbord maar om te beginnen.. Ik hoor veel over Asus, dus dat zal wel een goede zijn. Nu moet mijn PIV er natuurlijk wel oppassen. Dus ik moet een socket 478 hebben, geloof ik? En natuurlijk een onboard geluidskaart.. Bestaan er ook onboard geluidskaarten die ik later op mn Dolby Surround set kan aansluiten eventueel?
En wat zijn GLAN, RAID en SATA?
Dat heb ik eerder in het topic uitgelegd. Je cpu draait inderdaad op 800 Mhz, en om die snelheid te kunnen rijmen met je geheugen is het altijd verstandiger 2 modules te plaatsen, dus 2x256 ipv 1x512, en 2x512 ipv 1x1024. Anders loop je vertraging op.quote:Op dinsdag 15 juni 2004 14:27 schreef Marvin het volgende:
Misschien een domme vraag maar ik zie 400 Mhz. DDR staan en mijn PIV is 800 Mhz...? Of heeft dat alleen met het geheugen te maken? Aangezien DDR geheugen is, zal dat wel..
Die krijg je aan het eindequote:Op dinsdag 15 juni 2004 14:33 schreef HTT-Thalan het volgende:
Ik vind dit een potentieel Schouderklopjes-topic [afbeelding]
Niet zo heel erg. Je hebt modules met 2x133(266) 2x166(333) en 2x200(400) Mhz. In principe moet jij met 2x400Mhz werken, om aan die 800mhz van je cpu te voldoen. Ik gebruik zelf altijd a-merken. Meestal kun je die herkennen omdat er op de modules een sticker zich met de exacte "timings" zoals ze dat noemen, exact technische informatie over de verschillende snelheden van de chips. wil je zeker weten dat je a-merk koopt, ga dan voor kingston of corsair. Ik heb zelf de value line van Corsair genomen. Daar zit 10 jaar garantie op. Die modules zijn perfect geschikt voor dit bord.quote:Op dinsdag 15 juni 2004 14:38 schreef Marvin het volgende:
Oke, moederbord en pentium hebben we nu.. nu het geheugen, zoals je al aangaf is het verstandig om 2 modules te nemen. Ik ga dan voor 2x512 Dual Channel. Je chipset heeft ook nog iets te maken met wat voor soort geheugen je moet gaan werken?
Het is inderdaad zo dat je 2 dezelfde reepjes moet gebruiken. Anders heb je kans op problemen. Als je echter 2 modules van hetzelfde type koopt, is de kans dat je 2 verschillende types krijgt inmens klein. Fabrikanten spelen op die angst in door speciale paartjes te verkopen, waar ze dan weer meer geld voor vragen omdat ze getest zijn. Heb ik niet gedaan, koop gewoon 2 exact dezelfde modules dan is er niets aan de hand, je hebt sowieso garantie.quote:Op dinsdag 15 juni 2004 14:47 schreef Marvin het volgende:
Deze dus: http://www.pczaak.nl/cata(...)132&products_id=1071
Ik las ook ergens dat het beter is een matched pair te halen, omdat je anders de kans hebt dat ze niet samenwerken?
Dat is het aantal kloktikken van de cpu dat er nodig is om iets van de modules te lezen/schrijven. Hoe minder tikken, hoe beter. 3 is dus het traagst, en 2 het snelst. 2,5 is een mooie middenmoot en is betaalbaar, voor 2 betaal je weer meer, terwijl je het eigenlijk niet echt merkt, tenzij je erop gaat letten, dmv benchmarks bijvoorbeeld.quote:Op dinsdag 15 juni 2004 14:50 schreef Marvin het volgende:
En wat houdt dat CL 2.0/2.5/3.0 precies in ?
Dual Channel heeft niets te maken met de reepjes zelf, maar de manier waarop je ze gebruikt. Als je 2 modules plaatst, heb je dus 2 kanalen in gebruik, vandaar de term dual channel.quote:Op dinsdag 15 juni 2004 14:56 schreef Marvin het volgende:
En waar kan ik nou zien of het Dual Channel is? Ik zie alleen Value Ram van Kingston en de Value Line van Corsair.. Of zijn die latjes standaard Dual Channel?
Als je voor een echte A-Merk gaat, heb je meestal de beste chips en geheugens erop zitten, maar die zijn iets duurder. Ik denk aan Asus, maar ook aan Bv Hercules, MSI en Aopen.quote:Op dinsdag 15 juni 2004 15:28 schreef Marvin het volgende:
Ik zat zelf ook al in de buurt van de Ati Radeon 9600 XT te denken.. Ik heb er nu nog steeds een Geforce2 32 MB met tv-out inzitten.. Eigenlijk doet die het ook nog behoorlijk, op de allerlaatste spellen na.. Tot een jaar geleden deed hij nog goed mee.
Ik sluit hem weer aan op de tv en ik wil nu ook wel eens proberen om die tv-in aan de praat te krijgen, dus ze moeten er beiden opzitten. Ik ga eens kijken wat die 9600 XT kan, en misschien nog wel belangrijker, kost.
quote:Op dinsdag 15 juni 2004 15:41 schreef Marvin het volgende:
Geheugen is inmiddels besteld. Corsair 2x512 DDR geheugen voor 216 euro. CL 2.5.
Tja wat mooi is is persoonlijk, daar kan ik je niet in adviseren, maar zorg dat je op 2 dingen goed let:quote:Op dinsdag 15 juni 2004 15:50 schreef Marvin het volgende:
Ik heb nu een Midi Tower en ik ben op zoek naar een mooie kast (misschien een High/Big Tower?). Je hebt ook van die voorgebouwde mod-cases. Die vind ik er altijd wel heel vet uitzien, met blacklight enzo..
1) Je hoeft hier te reagerenquote:Op dinsdag 15 juni 2004 16:03 schreef Da_DvD het volgende:
Fijne slowchat hier..
Grappig om te zien hoe 2 mensen, de één redelijk veelwetend wbt hardware, de ander niet echt, het toch zo eens over kunnen zijn dat Intel veel beter is dan AMD enz..
HALLO HTT (Hyperthreading?) Thalan, welcome to the real world, AMD is gewoon 100% stapiel hoor. Moet je er natuurlijk geen klote moederbordje voor halen, geen wonder dat het ding vaker vastloopt. En ja die eerste Athlon XP's worden warm... maar dat wordt de nieuwste P4 Prescott ook! (En nog warmer).
Waarom bij "AMD" alleen wordt gedacht aan Athlon XP icm goedkope moederbordjes weet ik ook niet. Tegenwoordig loopt AMD met zijn Athlon 64 op vrijwel alle fronten voor op Intel, hij is koeler, sneller, 100% stabiel en heeft 64 bits. Hoe je dan nog een P4 of een Athlon XP kan kiezen, weet ik ook niet meer hoor.
Waarom zou je een Pro nemen in dat geval? Een XT is sneller.quote:Op dinsdag 15 juni 2004 16:06 schreef Marvin het volgende:
Ati Radeon 9600 Pro 256 MB ben ik naar op zoek, is nog best lastig te vinden van een A-merk. De meeste A-merken maken alleen de Pro/XT 128 en de XT 256, wat ik tot nu toe tegen kom dan.
Wat voor systeem heb jij eigenlijk?
Omdat er eigenlijk geen XT wordt uitgegeven op 256 of je moet heel diep in de buidel tasten (350 euro). En ik wil eigenlijk toch wel meteen een 256 dan.. En die is bij de Pro versie wel te betalen (130-150 euro)quote:Op dinsdag 15 juni 2004 16:09 schreef HTT-Thalan het volgende:
[..]
Waarom zou je een Pro nemen in dat geval? Een XT is sneller.
Mijn systeem: http://www.tweakers.net/gallery/115031/sys
Dan moet je voor de Pro gaan, die zal sowieso wel voldoende zijn voor de recente spellen. Ik heb een Ti-4200 en speel Far Cry op de allerhoogste settings, behalve Anti-Aliasing, daar heeft mijn Kaartje een broertje dood aan.quote:Op dinsdag 15 juni 2004 16:12 schreef Marvin het volgende:
[..]
Omdat er eigenlijk geen XT wordt uitgegeven op 256 of je moet heel diep in de buidel tasten (350 euro). En ik wil eigenlijk toch wel meteen een 256 dan.. En die is bij de Pro versie wel te betalen (130-150 euro)
Maakt die ook je bed op enzo?quote:Op dinsdag 15 juni 2004 16:32 schreef HTT-Thalan het volgende:
Dat is het wel waard vind ik. Ik heb gisteren de prijs vernomen van de kaart die ik graag wil hebben ...
De Asus V9999 6800 Ultra Deluxe VIVO TD/DVI voorrrrrr Slechts ¤549,-
Nee, maar hij blaast wel je haar droog met een verbruik van slechts 120 watt, dat doet de gemiddelde fohn je niet naquote:Op dinsdag 15 juni 2004 16:35 schreef Marvin het volgende:
[..]
Maakt die ook je bed op enzo?
Ja ik dacht dat je de oude voeding ging gebruiken, maar dat doe je niet.quote:Op dinsdag 15 juni 2004 16:44 schreef Marvin het volgende:
Asus Ati Radeon 9600 XT/TD besteld voor ¤164.
Dus ik heb nu een moederbord, het geheugen en een videokaart.
Nu moet ik nog een kast waar alles in kan/moet. Je zei iets over de voeding die anders was bij een PIV?
Gigabit Ethernet is compatible met 10BaseT en 100BaseT Ethernet, maar als je van de maximale snelheid van Gigabit Ethernet gebruik wil maken moet je daar inderdaad andere hardware voor aanschaffen. En Gigabit netwerkcomponenten zijn niet bepaald goedkoop.quote:Op dinsdag 15 juni 2004 16:58 schreef Marvin het volgende:
Nu ik GLAN op mn moederbord heb, moet ik dan ook een andere router kopen? Ik heb er nog geen, maar ben wel van plan er 1 aan te schaffen..
3Dmark is niet betrouwbaar, de enige reden dat ik lager scoor is vanwege een driverfout. Ik gebruik namelijk ook expres geen forceware.quote:Op dinsdag 15 juni 2004 18:19 schreef Mauritsl het volgende:
*Bla Bla*
Doe ik toch al?quote:Op dinsdag 15 juni 2004 16:07 schreef HTT-Thalan het volgende:
[..]
1) Je hoeft hier te reageren
Zijn keuze is gemaakt uit onwetendheid. Jij zou beter moeten weten. Waarom prefereer je Intel? (serieuze vraag)quote:2) Ik heb eerlijk uitgelegd dat niets slecht is, puur dat ik intel prefereer, hij heeft die keuze zelf gemaakt
Ok zal best, sorry.quote:3) Ik heb nooit gezegd dat Athlon niet stabiel is
Zucht... de Athlon 64 is het snelste in 32 bits. Voor de 64 bits functionaliteit betaal je niets extra, de A64 is ongeveer gelijk geprijst aan gelijkwaardige P4's (in 32-bit)quote:5) De Athlon 64 is ongetwijfeld een leuk ding, maar nutteloos zolang er geen 64-bits software gebruikt word. En naar mijn bescheiden mening zijn er geen 64-bits spelletjes te krijgen.
Voor de mensen die niet helemaal weten wat een pipeline of hyperthreading is.quote:Op dinsdag 15 juni 2004 13:12 schreef Marvin het volgende:
Dat de Prescott een langere pipeline heeft is toch juist goed, omdat je hierdoor later hogere kloksnelheden kunt bereiken?
Review van tweakers: http://www.tweakers.net/reviews/449
Nee, inderdaad.quote:Op dinsdag 15 juni 2004 09:20 schreef erikkll het volgende:
een amd wordt tegenwoordig niet meer warmer dan een intel hoor....
Als je je had ingelezen, had je gezien dat hem die techniek allang haarfijn uitgelegd is.quote:Op dinsdag 15 juni 2004 18:53 schreef Mauritsl het volgende:
Htt-Thalan: je scoort zo laag doordat je een Direct x 8.1 kaart hebt en geen directx 9.
Even ontopic: Marvin: Kijk eens naar Maxtor schijven: Zijn snel en betrouwbaar. En kijk ook eens naar Raid 0 daarmee verdubbel je theoritisch gezien je snelheid van je harddisk. Mocht je meer informatie erover willen kan ik je wel wat informatie sturen per mail.
En ik heb het nog wel simpel proberen te houdenquote:Op woensdag 16 juni 2004 08:36 schreef HTT-Thalan het volgende:
@ DevZero, ik denk dat je verhaal iets te technisch voor hem is
de buizen links zijn koeling, de buizen rechts zijn rounded IDE en kabelhoezen, en onder in de kast loopt een kabeltje met extra poorten voor in de achterkant... volgens mijquote:Op woensdag 16 juni 2004 23:52 schreef Marvin het volgende:
Zoiets is eigenlijk bij iedere kast wel mogelijk met een blacklight, ik doelde meer op de buitenkant...
Wat zijn in godsnaam al die tubes joh??
quote:Op donderdag 17 juni 2004 00:03 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
de buizen links zijn koeling, de buizen rechts zijn rounded IDE en kabelhoezen, en onder in de kast loopt een kabeltje met extra poorten voor in de achterkant... volgens mij
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |