het vereist best een flinke portie wilskracht om je eigen gezonde verstand op sommige gebieden weg te vlakken inderdaad. maar je hebt gelijk, het is iets wat je niet kunt negeren. de gelovige denkt waarschijnlijk meer dan anderen na over wat in de wereld gebeurt...quote:Op woensdag 7 april 2004 16:40 schreef Débrouilleur het volgende:
Okee, ik ga stoppen met de discussie.
Heb in ieder geval niet het idee dat de gemiddelde gelovige niets van de wereld weet, niets weet van theorieen tegen de bijbel, en ookal had 'ie er weet van, toch gewoon dom door zou gaan met geloven.
We denken er wel degelijk over na, maar het verschil is:
Je moet er in geloven! That's it.
Je bedoelt scheiding van kerk en staat, dat is toch reeds het geval?quote:Op woensdag 7 april 2004 17:24 schreef Haushofer het volgende:
Ja, je kunt met je gezond verstand zelf ook wel bedenken dat zoiets tegen de wil van een kind in gaat. t Staat er ook wat naief misschien. Maar ik zoek naar een maatschappij waarbij we niet handelen vanuit geloof, maar vanuit eigen redenatie. En dat staat natuurlijk niet zoiets als verkrachting toe. Daarvoor heb je geen geloof nodig, lijkt me.
Dan ligt het er maar weer net aan hoe je redeneert !quote:Op woensdag 7 april 2004 17:24 schreef Haushofer het volgende:
ik zoek naar een maatschappij waarbij we niet handelen vanuit geloof, maar vanuit eigen redenatie.
heb je een paar specifieke voorbeelden?quote:Op donderdag 8 april 2004 08:41 schreef Débrouilleur het volgende:
Je maakt je beslissingen en keuzes als mens èn als maatschappij toch altijd op basis van een set waarden en normen waar je het toch op een of andere manier met elkaar over eens bent.
In de westerse cultuur zijn nu eenmaal veel waarden en normen in elk geval gebaséérd op de joods-christelijke ethiek.
Weet ik eigenlijk ook niet. Is er zoiets als een algemeen en cultuuroverschrijdend besef van goed en kwaad? Ik heb het idee van wel, maar echt hardmaken kan ik dat niet.quote:Op donderdag 8 april 2004 10:34 schreef Pete het volgende:
Goed en kwaad. Wat is dat? Wie bepaalt wat dat is? Vanuit welk referentiekader beoordeel je of goed inderdaad goed is en of kwaad inderdaad kwaad is?
Gelovige mensen beredeneren dat vanuit de bijbel óf, ze zouden dat moeten doen..
En ga nou niet zeggen: de Nederlandse wet, ik heb het over morele normen en waarden.
quote:Op donderdag 8 april 2004 10:39 schreef Débrouilleur het volgende:
[..]
Weet ik eigenlijk ook niet. Is er zoiets als een algemeen en cultuuroverschrijdend besef van goed en kwaad? Ik heb het idee van wel, maar echt hardmaken kan ik dat niet.
Iedereen weet dat moorden verkeerd is, bijvoorbeeld (volgens mij).
Maar waarom zou dat per se verkeerd zijn?
Dieren vechten bijv. met elkaar, en daar vallen ook wel eens slachtoffers, maar zouden die daarbij een gevoel hebben 'dit kan eigenlijk niet' o.i.d.?
Ik denk, dat het kenmerkende van de mens o.a. is, dat ze een geweten hebben, waar goed en kwaad (over het algemeen) toch vrij bepalende zaken zijn.
ik denk eerder dat de mens een sociaal gevoelig dier is. Als een mens moord heeft hij de kans uit de groep te vallen wat evolutionair niet handig kan zijn omdat je geen voortplantingspartner kunt vinden.quote:Op donderdag 8 april 2004 10:39 schreef Débrouilleur het volgende:
Ik denk, dat het kenmerkende van de mens o.a. is, dat ze een geweten hebben, waar goed en kwaad (over het algemeen) toch vrij bepalende zaken zijn.
quote:Op donderdag 8 april 2004 10:50 schreef Viola_Holt het volgende:
[..]
ik denk eerder dat de mens een sociaal gevoelig dier is. Als een mens moord heeft hij de kans uit de groep te vallen wat evolutionair niet handig kan zijn omdat je geen voortplantingspartner kunt vinden.
het zal misschien niet in onze genen geschreven zijn, maar om te kunnen voortplanten is voorlopig nog een partner nodig en dan is een sociaal netwerk prachtig. als jij jezelf buiten de bepaalde normen & waarden plaatst, plaats je jezelf buiten de groep.quote:Op donderdag 8 april 2004 10:55 schreef Pete het volgende:
Het is niet zo dat wij instinctief het goede doen omdat in onze genen geschreven staat dat wanneer wij kwaad doen niet evolutionair handig bezig zijn..
Als wij instinctief het goede zouden doen zou er geen kwaad zijn op de wereld.
toch is het vreemd dat de bijbel juist tegen persoonlijke vrijheid preekt, maar juist op sociale controle (paulus). wat je precies met oosterlingen bedoelt weet ik niet (midden-oosten gok ik); daar is dat inderdaad nog niet doorgedrongen. is dit met de bijbel wel het geval vraag ik me alleen af? verder naar het oosten toe (china bijvoorbeeld) geldt juist wel volledige gelijkheid, en dat zonder bijbel of koran...quote:Op donderdag 8 april 2004 10:33 schreef Débrouilleur het volgende:
Bijvoorbeeld: de aandacht die er is voor de persoonlijke vrijheid. Waarom zie je dat vooral juist westerse landen vooral democratisch zijn, en oosterse landen vaak meer centralistisch?
Nu is dit een heel algemeen voorbeeld, maar het heeft toch te maken met een bepaalde 'instelling', een bepaalde achtergrond.
Bij oosterlingen hoef je (generaliserend gesproken) niet aan te komen met het idee 'we zijn allemaal gelijk' of 'iedereen moet recht van spreken hebben'.
quote:Op donderdag 8 april 2004 10:57 schreef Viola_Holt het volgende:
[..]
het zal misschien niet in onze genen geschreven zijn, maar om te kunnen voortplanten is voorlopig nog een partner nodig en dan is een sociaal netwerk prachtig. als jij jezelf buiten de bepaalde normen & waarden plaatst, plaats je jezelf buiten de groep.
Heeft verder niets met religie te maken.
dat is slechts verplaatsing van de vraagstelling. hoe is het zo gekomen dat je door moorden buiten de groep valt?quote:Op donderdag 8 april 2004 10:57 schreef Viola_Holt het volgende:
[..]
het zal misschien niet in onze genen geschreven zijn, maar om te kunnen voortplanten is voorlopig nog een partner nodig en dan is een sociaal netwerk prachtig. als jij jezelf buiten de bepaalde normen & waarden plaatst, plaats je jezelf buiten de groep.
Heeft verder niets met religie te maken.
Omdat je je buiten een sociale groep plaatst. Niemand wil vermoord worden en als een bepaald individu daarom bekend staat zal hij gemeden worden.quote:Op donderdag 8 april 2004 11:00 schreef Débrouilleur het volgende:
Maar jij zegt zelf: als je moordt dan heb je minder kans om een partner te vinden.
Waarom dan?
Op universe schaal niet nee, in de menselijke context wel.quote:Moorden is an sich toch niet verkeerd dan?
Er was geen enkele aanwijzing dat de in 1999 ter hand genomen harde aanpak die leidde tot beknotting van de fundamentele vrijheden, werd versoepeld. Duizenden mensen zijn willekeurig gedetineerd voor het vreedzaam uitoefenen van hun recht op vrijheid van meningsuiting, van vereniging of van godsdienst. Sommigen werden op grond van nationale veiligheidswetgeving na oneerlijke processen tot lange gevangenisstraffen veroordeeld, anderen werden zonder te zijn berecht gedetineerd en naar kampen voor `heropvoeding door arbeid' gestuurd voor perioden die opliepen tot drie jaar. Marteling en mishandeling van gevangenen kwam ook in 2000 op grote schaal voor. De beperkte en onvolledige gegevens duiden erop dat ten minste 1511 mensen ter dood zijn veroordeeld en ten minste duizend mensen zijn terechtgesteld. De werkelijke cijfers liggen vermoedelijk veel hoger. In de autonome regio's Xinjiang en Tibet bleef de vrijheid van godsdienst aan ernstige beperkingen onderhevig en zijn van nationalistische activiteiten of sympathieën verdachte personen buitengewoon wreed onderdrukt.quote:Op donderdag 8 april 2004 11:00 schreef Alicey het volgende:
[..]
verder naar het oosten toe (china bijvoorbeeld) geldt juist wel volledige gelijkheid, en dat zonder bijbel of koran...
angst voor de dood. in dit geval verzorgt iemand anders je reis naar het dodenrijk en zul je die persoon niet tegen willen komen of zelfs opsluiten.quote:Op donderdag 8 april 2004 11:05 schreef Alicey het volgende:
[..]
dat is slechts verplaatsing van de vraagstelling. hoe is het zo gekomen dat je door moorden buiten de groep valt?
tijd voor een vrije markt economie voor reizen naar het dodenrijk dusquote:Op donderdag 8 april 2004 11:09 schreef Viola_Holt het volgende:
[..]
angst voor de dood. in dit geval verzorgt iemand anders je reis naar het dodenrijk en zul je dier persoon niet tegen willen komen of zelfs opsluiten.
dit zegt niets over de mensen in china. het zegt wel dat de regering mensenlevens weinig waard vindt. ik heb de indruk dat je de bevolking probeert te beoordelen op grond van de overheidquote:Op donderdag 8 april 2004 11:08 schreef Débrouilleur het volgende:
[..]
Er was geen enkele aanwijzing dat de in 1999 ter hand genomen harde aanpak die leidde tot beknotting van de fundamentele vrijheden, werd versoepeld. Duizenden mensen zijn willekeurig gedetineerd voor het vreedzaam uitoefenen van hun recht op vrijheid van meningsuiting, van vereniging of van godsdienst. Sommigen werden op grond van nationale veiligheidswetgeving na oneerlijke processen tot lange gevangenisstraffen veroordeeld, anderen werden zonder te zijn berecht gedetineerd en naar kampen voor `heropvoeding door arbeid' gestuurd voor perioden die opliepen tot drie jaar. Marteling en mishandeling van gevangenen kwam ook in 2000 op grote schaal voor. De beperkte en onvolledige gegevens duiden erop dat ten minste 1511 mensen ter dood zijn veroordeeld en ten minste duizend mensen zijn terechtgesteld.
je spreekt het niet tegen. het zal de regering jeuken wie je bent. als je net iets te nieuwsgierig bent, ben je de sjaak ongeacht wie je verder bent. in dusverre gelijkheidquote:Op donderdag 8 april 2004 11:21 schreef Débrouilleur het volgende:
Ik zeg ook niet, dat alle chinezen een verkeerde mentaliteit zouden hebben.
Ik reageer op wat jij zei, over dat 'verder naar het oosten' volledige gelijkheid zou bestaan.
Dat is namelijk niet waar.
ik bespeur hier enkele niet-christelijke waarden en normenquote:Op donderdag 8 april 2004 11:26 schreef Débrouilleur het volgende:
Ja, en zo kletsen we ons overal uit; ook al we het bij het verkeerde eind hebben in ons enthousiasme! JAJA![]()
net als bij elk geloof !quote:Op donderdag 8 april 2004 11:26 schreef Débrouilleur het volgende:
Ja, en zo kletsen we ons overal uit; ook al we het bij het verkeerde eind hebben in ons enthousiasme! JAJA![]()
achja ook in dit forum waart de duivel rondquote:Op donderdag 8 april 2004 11:29 schreef Débrouilleur het volgende:
Erg hè! Ik glij helemaal af!![]()
![]()
![]()
niet allemaal moet zijn allemaal niet !quote:Op donderdag 8 april 2004 11:40 schreef Débrouilleur het volgende:
Ach ja, we zijn niet allemaal perfect!!
quote:Op donderdag 8 april 2004 11:45 schreef Viola_Holt het volgende:
[..]
niet allemaal moet zijn allemaal niet !
wie is er dan perfect, en op welke wijze is bepaald dat dit perfect is? (oftewel kan niet beter)quote:Op donderdag 8 april 2004 11:46 schreef Débrouilleur het volgende:
Nee
[..]
quote:Op donderdag 8 april 2004 12:00 schreef Alicey het volgende:
[..]
wie is er dan perfect, en op welke wijze is bepaald dat dit perfect is? (oftewel kan niet beter)
als je er niet in thuis bent, moet je ook niet claimen dat het bestaatquote:Op donderdag 8 april 2004 12:02 schreef Débrouilleur het volgende:
Is dit niet meer een onderwerp voor de afdeling 'filosofie' ofzo?
In dit soort praat ben ik niet zo thuis.
[..]
quote:Op donderdag 8 april 2004 12:06 schreef Alicey het volgende:
[..]
als je er niet in thuis bent, moet je ook niet claimen dat het bestaat
quote:Op donderdag 8 april 2004 12:08 schreef Débrouilleur het volgende:
Wat bestaat?
[..]
op deze laatste was je antwoord "nee". we zijn dus volgens jou niet allemaal perfect => sommigen zijn wel perfect => perfectie bestaatquote:niet allemaal moet zijn allemaal niet !
oh ja sorry hoor, ik was even vergeten dat het logisch is om op een discussieforum niet in discussie te willen gaan. hiernaast moet ik mij tevens verontschuldigen voor het feit dat het aan mij ligt dat ik op een wetenschappelijk forum verwacht dat iemand die iets zegt dit kan staven, en dat het ook geheel aan mij te wijten is dat het vreemd is als iemand iets zegt over materie waar diegene niet in thuis isquote:Op donderdag 8 april 2004 12:10 schreef Débrouilleur het volgende:
Punt is, ik ben er niet enorm in thuis. Punt twee is: ik heb geen zin in een filosofische discussie, duurt me allemaal zo ellenlang.
net als roze olifantjesquote:Op donderdag 8 april 2004 12:12 schreef Débrouilleur het volgende:
Maar perfectie bestaat, tuurlijk
Als mensen met eenzelfde neerbuigende ondertoon zich over godsdienst uitlaten, komt men - hoe diffuus zulke gesprekken soms ook kunnen verlopen - nooit nader tot elkaar. We mogen volgens jou dus wel hemelsbreed uitwijden over God en zijn wil - maar de menselijke wijsheid verdient daarentegen geen aandacht. Een ietwat bekrompen opstelling voor zo'n godsvruchtige, ruime geest...quote:Op donderdag 8 april 2004 12:02 schreef Débrouilleur het volgende:
Is dit niet meer een onderwerp voor de afdeling 'filosofie' ofzo?
In dit soort praat ben ik niet zo thuis.
[..]
het is niet per se goed of fout, maar als je niet wilt discussieren over stellingen die je wel maar al te graag verkondigt, vraag ik me af wat je op een discussieforum doet. mij lijkt dit een legitieme vraagquote:Op donderdag 8 april 2004 12:44 schreef Débrouilleur het volgende:
Geen goed en kwaad bestaat dus, feitelijk. Het is iets wat mensen hebben bedacht, wordt hier gezegd.
Waarom zou het dan niet goed zijn, om (zoals ik (per ongeluk) vaak doe) uit te gaan van je eigen gelijk en vervolgens geen discussie willen voeren? Tell me.
je wilt alleen je denkbeelden posten om zieltjes te winnen ?quote:Op donderdag 8 april 2004 12:10 schreef Débrouilleur het volgende:
ik heb geen zin in een filosofische discussie, duurt me allemaal zo ellenlang.
nee, slechts meningen.quote:Op donderdag 8 april 2004 12:50 schreef Débrouilleur het volgende:
Ookal is dit een discussieforum?
Of zijn er op een discussieforum wel dingen die goed of fout kunnen zijn?
op een discussieforum worden (weliswaar vooral eenzijdig) afspraken gemaakt, en werkt het het prettigst als iedereen zich daar aan houdt. ook hier zijn trouwens zat gebruikers te vinden die menen dat dat fout isquote:Op donderdag 8 april 2004 12:50 schreef Débrouilleur het volgende:
Ookal is dit een discussieforum?
Of zijn er op een discussieforum wel dingen die goed of fout kunnen zijn?
in de vs wordt de doodstraf ook als afschrikmiddel gebruikt, maar er is nederland, waar we die onmenselijke straf niet kennen, een heel stuk minder crimineelquote:Op donderdag 8 april 2004 12:59 schreef rindert het volgende:
Beetje off-topic inmiddels, maar ik wilde nog even iets aanstippen/rechtszetten whatever over een post gister. Over het stenigen van vrouwen, tips/regels:
de tip van God is niet: stenig vrouw die overspel heeft gepleegd, maar pleeg geen overspel.
Het 'doden' is de sanctie, bedoeld als afschrikmiddel. Net als in het huidige strafrecht trouwens: sanctie als straf en als afschrikmiddel.
Het is denk ik niet Gods bedoeling geweest om allerlei mensen de dood in te jagen, maar om overspel tegen te gaan. Het afschrikmiddel werkte helaas niet zo goed.
Nou ja, dit nog even ter verduidelijking, omdat sommigen (met name ToT) door mij niet bedoelde conclusies trokken![]()
Maar dat is dus niet fout?quote:Op donderdag 8 april 2004 13:17 schreef Alicey het volgende:
[..]
op een discussieforum worden (weliswaar vooral eenzijdig) afspraken gemaakt, en werkt het het prettigst als iedereen zich daar aan houdt. ook hier zijn trouwens zat gebruikers te vinden die menen dat dat fout is
het onderscheid wordt bepaald door de overheid voor zover nodig. moorden is fout, stelen is fout, etc. de overheid onthoudt zich echter een oordeel te vellen over homoseksualiteit, de kleur van je haar, hardlopen, etc. kortom, alles waarvan het duidelijk is dat er niemand negatieve effecten van ondervindt, zegt de overheid niets over. hetgeen waar de overheid wel een oordeel over velt, valt ook over te discussieren. het staat nog steeds niet vast of die dingen goed of fout zijn. 60 km/h rijden in plaats van 50 km/h vind ik niet fout. de overheid denkt daar anders over. de afspraak is gemaakt dat 50 km/h gewenst isquote:Op donderdag 8 april 2004 13:18 schreef Débrouilleur het volgende:
Iemand reageerde net, dat ik niet op zo'n kortzichte manier moest redeneren.
Waar ik naartoe wil, is dat we erachter komen, dat er wel degelijk zoiets als goed en kwaad bestaat.
Men beweerde toen, dat dat puur menselijke afspraken waren, die tot een bepaald doel moeten leiden, namelijk: dat de maatschappij 'goed draait'.
Maar als je nastreeft, dat je een zo perfect mogelijke maatschappij hebt, maak je toch ook onderscheid tussen goed en kwaad?
hat kan niet goed of fout zijn, omdat goed/fout een waarde-oordeel inhoudtquote:Op donderdag 8 april 2004 13:22 schreef Débrouilleur het volgende:
[..]
Maar dat is dus niet fout?
rethinkquote:Want wat is goed en fout? Gebaseerd op afspraken? Dan bestaat het dus ineens wel? Maar als absolute grootheid niet?
Negatieve effecten?quote:Op donderdag 8 april 2004 13:22 schreef Alicey het volgende:
[..]
het onderscheid wordt bepaald door de overheid voor zover nodig. moorden is fout, stelen is fout, etc. de overheid onthoudt zich echter een oordeel te vellen over homoseksualiteit, de kleur van je haar, hardlopen, etc. kortom, alles waarvan het duidelijk is dat er niemand negatieve effecten van ondervindt, zegt de overheid niets over. hetgeen waar de overheid wel een oordeel over velt, valt ook over te discussieren. het staat nog steeds niet vast of die dingen goed of fout zijn. 60 km/h rijden in plaats van 50 km/h vind ik niet fout. de overheid denkt daar anders over. de afspraak is gemaakt dat 50 km/h gewenst is
wat is je punt?quote:Op donderdag 8 april 2004 13:25 schreef Débrouilleur het volgende:
[..]
Negatieve effecten?
Maar hoezo, negatieve effecten?
Als goed en kwaad niet bestaat, wat is er dan erg aan, als ik een kind doodrij?
de staat vindt van wel. het staat je echter vrij om de maatschappij (vertegenwoordigd door het om) uit te leggen hoe je het zelf zietquote:Het is wel jammer, maar ben ik dan verkeerd bezig?
voornamelijk dat het geen puinhoop wordtquote:En wat is het doel uiteindelijk van al die regels?
Dat we met z'n allen in goede harmonie samenleven?
het merendeel misschien. er zijn genoeg mensen die het er niet over eens zijn dat het het label "goed" krijgtquote:Maar dan is het doel toch een doel waarvan we met ons allen over eens zijn, dat het 'goed' is?
dat is het primaire doel. orde-handhavingquote:Op donderdag 8 april 2004 13:37 schreef Débrouilleur het volgende:
Dus we proberen een puinhoop te voorkomen, begrijp ik?
oordeel zelfquote:Op donderdag 8 april 2004 13:40 schreef Débrouilleur het volgende:
Orde, is dat iets goeds of iets kwaads?
ik ben geneigd voor neutraal te kiezen. het is erg leuk als je met een heleboel mensen bij elkaar wilt wonen, maar wanneer je dit niet wenst is het alleen maar tot lastquote:Op donderdag 8 april 2004 13:41 schreef Débrouilleur het volgende:
Of is het een neutraal iets dat alleen nuttig is? Kan natuurlijk!
quote:Op donderdag 8 april 2004 13:45 schreef Alicey het volgende:
[..]
oordeel zelf
ik kan nu weer een nieuwe vraag stellen, maar zo dwalen we alleen maar af.quote:Op donderdag 8 april 2004 13:46 schreef Débrouilleur het volgende:
Iets goeds.
Orde = goed
wanorde = niet goed
[..]
quote:Op donderdag 8 april 2004 13:47 schreef Viola_Holt het volgende:
orde lijkt me goed in de context van een dicussie, maar chaos kan op andere momenten juist weer goed zijn. het ligt maar net aan de context
Vraag 't hem, ik weet het niet.quote:Op donderdag 8 april 2004 13:18 schreef Alicey het volgende:
god heeft zich dus vergist, en dacht dat de doodstraf wel zou afschrikken?
dat is niet echt vergelijkbaar. de overheid zegt niet "als je wilt roken, dan mag een burger die dat ziet je doodschieten"quote:Op donderdag 8 april 2004 13:59 schreef rindert het volgende:
[..]
Vraag 't hem, ik weet het niet.
Los daarvan: westerse overheden garanderen mensen vrijheid. 'Hier heb je je leven, doe ermee wat je goed dunkt, alleen roken is slecht voor je gezondheid, daarom leggen we er een accijns op en mag je nergens binnen roken. Dat noemen we ontmoedigingsbeleid' -> vervolgens mag je zelf uitmaken of je wel of niet gaat roken, aanvaardt je de tip of neem je risico's. Snap je wat ik bedoel: God zegt: hier heb je je leven, doe ermee wat je goed dunkt, maar overspel is niet goed voor je, daarom geef ik mensen toestemming om je daarvoor te straffen als dat nodig is. Ik hoop dat je het niet doet, maar jij mag het weten.
en wat is de reden dat het slechts voor de vrouw geldt?quote:misschien heeft de mate van 'ongewenstheid' van overspel ook invloed op de gekozen sanctie?
Zie verder terug in de discussie over de betere Aarde en vrije wil!quote:Op donderdag 8 april 2004 14:12 schreef cyber_rebel het volgende:
Maar je zei ergens dat het lijden van de mens wordt veroorzaakt door de slechtheid van de mensheid. Of daar kwam het op neer. Echter er is ook genoeg lijden waar niet de hand van de mensheid in zit. Zoals het soort dat aardbevinge, vulkaanuitstortingen, verhongeringen door langdurige droogtes enz. veroorzaakt. Als er een almachtige goede God is waarom heeft Hij dan geen betere Aarde gecreeerd?
dat zijn vergelijkbare subjectieve oordelen.quote:Op donderdag 8 april 2004 13:51 schreef Débrouilleur het volgende:
Overigens lijk je nu de begrippen goed en nuttig door elkaar te halen?
voor jou wel dusquote:Op donderdag 8 april 2004 14:22 schreef Débrouilleur het volgende:
Dus iets dat nuttig is, is ook goed?
Waarom zijn dat vergelijkbare subjectieve oordelen?
Het kan voor mij heel nuttig zijn, mijn vervelende collega uit de weg te ruimen, maar is het daarom ook goed?
quote:Op donderdag 8 april 2004 14:34 schreef Alicey het volgende:
[..]
voor jou wel dus
inderdaad. subjectief dus. context afhankelijk.quote:Op donderdag 8 april 2004 14:34 schreef Alicey het volgende:
[..]
voor jou wel dus
Lees het hele verhaal...quote:Op donderdag 8 april 2004 14:10 schreef Alicey het volgende:
dat is niet echt vergelijkbaar. de overheid zegt niet "als je wilt roken, dan mag een burger die dat ziet je doodschieten"
[..]
quote:Op donderdag 8 april 2004 14:36 schreef Viola_Holt het volgende:
[..]
inderdaad. subjectief dus. context afhankelijk.
want, de mens gaat er door stuk?quote:Op donderdag 8 april 2004 14:36 schreef rindert het volgende:
[..]
Lees het hele verhaal...
Overspel gaat behoorlijk in tegen de mens zelf, daarvoor is 'ie niet bedoeld.
moorden om leven te beschermen, geweldige constructiequote:Om de mens te beschermen tegen zichzelf werd de hardste sanctie toegestaan.
ik kies voor een niet-moordende god. iedereen zijn eigen godquote:Dat zie ik niet als lompheid van God, maar als liefde
dank, dit spreekt een stelling van mij van vorige pagina oid voldoende tegenquote:lev. 20:10
"En een man, die echtbreuk pleegt met iemands vrouw, echtbreuk pleegt met de vrouw van zijn naaste, zal zeker ter dood gebracht worden; zowel de overspeler als de overspeelster"
En nu citeerde ik lettelijk uit de bijbel, omdat daar om gevraagd werd...
wellicht heb jij reden om Viola de huid vol te schelden. Dat zou toch kunnen, nietwaar?quote:Op donderdag 8 april 2004 14:40 schreef Débrouilleur het volgende:
Sorry, maar dit vind ik echt rare praat.
Het is dus contextafhankelijk of iets goed is of kwaad.
Dus op het moment dat ik Viola de huid volscheldt op z'n minst, is daar niks mis mee. Het is wel vervelend voor Viola (misschien), maar mij valt niets aan te rekenen; ik heb daar nu eenmaal behoefte aan.
Onzin, echt onzin.![]()
![]()
[..]
dat kan. nieuwe dingen zijn altijd raarquote:Op donderdag 8 april 2004 14:40 schreef Débrouilleur het volgende:
Sorry, maar dit vind ik echt rare praat.
ja...er is geen universeel goed of kwaadquote:Het is dus contextafhankelijk of iets goed is of kwaad.
Als jij mij de huild wil volschelden omdat je je daar beter door voelt, moet je dat vooral doenquote:Dus op het moment dat ik Viola de huid volscheldt op z'n minst, is daar niks mis mee. Het is wel vervelend voor Viola (misschien), maar mij valt niets aan te rekenen; ik heb daar nu eenmaal behoefte aan.
Onzin, echt onzin.![]()
![]()
Goh, ik ga deze discussie nog leuk vindenquote:Op donderdag 8 april 2004 14:46 schreef Alicey het volgende:
moorden om leven te beschermen, geweldige constructie
ik ga vannacht een bank leeghalen om te voorkomen dat er geroofd wordt
quote:Op donderdag 8 april 2004 14:56 schreef Viola_Holt het volgende:
[..]
dat kan. nieuwe dingen zijn altijd raar
[..]
ja...er is geen universeel goed of kwaad
[..]
Als jij mij de huild wil volschelden omdat je je daar beter door voelt, moet je dat vooral doen
ok, en hoe zie je dit als je de situatie in de vs er naast legt?quote:Op donderdag 8 april 2004 15:31 schreef rindert het volgende:
[..]
Goh, ik ga deze discussie nog leuk vinden![]()
![]()
Om het cru te zeggen: er is pas sprake van moord als overspel begaan IS. Om overspel te voorkomen wordt er met dood GEDREIGD. Pas als mens in de fout gaat, volgt de straf. Zie je het verschil? Mens kan zelf nog bedenken of 'ie dat risico wil nemen. Dat kan niet als je de bank leeghaalt om te voorkomen dat er geroofd wordt: er is dan niets meer om te roven
wat ik zelf denk is niet relevant. de feiten laten zien dat het niet afschrikwekkend werkt, en dat het juist het tegenovergestelde oplevert : enkel-plegers worden veelplegersquote:Op donderdag 8 april 2004 15:42 schreef Débrouilleur het volgende:
In ieder geval laat men daar zien, hoeveel waarde wordt gehecht aan het niet-vermoorden van je medemens.
Of dit werkelijk afschrikkend werkt, weet ik ook niet.
Wat denk je zelf?
of er iets mis is,is voor iedereen verschillend. moet er tegen jou per se gezegd worden "dit is fout", wil je iets niet proberen? of "dit is goed", wil je het wel proberen? zo werkt het toch niet, volgens je subjectieve invulling van goed en slecht bepaal jij wat er gebeurt. jouw invulling van wat goed en slecht is, wordt integraal niet door anderen gedeeldquote:Op donderdag 8 april 2004 15:43 schreef Débrouilleur het volgende:
Maarja, als je zegt dat goed en kwaad niet bestaan als absolute waarheden, tja, wat is er dan nog mis met iemand vermoorden?
Is dat zo? Waar baseer je dat op?quote:Op donderdag 8 april 2004 15:45 schreef Alicey het volgende:
[..]
enkel-plegers worden veelplegers
op het feit dat in landen waar de doodstraf bestaat de criminaliteit voor vergrijpen waar de doodstraf op staat vrijwel geen enkel-plegers bestaan, alsmede het feit dat er meer criminele delicten plaatsvindenquote:Op donderdag 8 april 2004 15:48 schreef Débrouilleur het volgende:
[..]
Is dat zo? Waar baseer je dat op?
Is dat zo? Hoe weet je dat dan?quote:Op donderdag 8 april 2004 15:52 schreef Alicey het volgende:
[..]
op het feit dat in landen waar de doodstraf bestaat de criminaliteit voor vergrijpen waar de doodstraf op staat vrijwel geen enkel-plegers bestaan, alsmede het feit dat er meer criminele delicten plaatsvinden
En dat is dus het hele punt. Ik zeg niet, dat dit mijn subjectieve invulling is. Ik zeg, dat er een God is, die heeft laten zien wat werkelijk goed en kwaad is. Of ik het er daar nu mee eens ben of niet, dat maakt niet uit.quote:Op donderdag 8 april 2004 15:48 schreef Alicey het volgende:
[..]
of er iets mis is,is voor iedereen verschillend. moet er tegen jou per se gezegd worden "dit is fout", wil je iets niet proberen? of "dit is goed", wil je het wel proberen? zo werkt het toch niet, volgens je subjectieve invulling van goed en slecht bepaal jij wat er gebeurt. jouw invulling van wat goed en slecht is, wordt integraal niet door anderen gedeeld
waarom argumenten, het spreekt toch voor zichzelf dat goed en kwaad subjectief is ?quote:Op donderdag 8 april 2004 15:31 schreef Débrouilleur het volgende:
Wel leuk, zo'n grote mond, maar argumenteren ho maar
[..]
![]()
en als god dus als opdracht geeft om overspelige vrouwen dood te stenigen is dat dus goed, omdat god het zegt. dit is zeer gevaarlijk, omdat je hiermee je eigen geweten kunt uitschakelen, omdat god laat zien wat goed en slecht is (lees : in een boek staat dat god dat zegt)quote:Op donderdag 8 april 2004 15:55 schreef Débrouilleur het volgende:
[..]
En dat is dus het hele punt. Ik zeg niet, dat dit mijn subjectieve invulling is. Ik zeg, dat er een God is, die heeft laten zien wat werkelijk goed en kwaad is. Of ik het er daar nu mee eens ben of niet, dat maakt niet uit.
Dat heb ik ook al eens eerder trachten te laten zien; ik zou niet weten waarom twee mannen (of vrouwen) die echt van elkaar houden geen seks zouden mogen hebben, ik zie er het bezwaar niet zo van in.
Maar God wel. Dus is het slecht.
gevaarlijkquote:Kortzichtig? Onnozel? Ge-indoctrineerd?
Noem het gerust hoe je het noemen wil!
quote:Op donderdag 8 april 2004 15:59 schreef Viola_Holt het volgende:
[..]
waarom argumenten, het spreekt toch voor zichzelf dat goed en kwaad subjectief is ?wat begrijp je daar niet aan ? iets wat voor mij goed is kan voor jou slecht/kwaad zijn.
ook
quote:Op donderdag 8 april 2004 16:02 schreef Alicey het volgende:
[..]
en als god dus als opdracht geeft om overspelige vrouwen dood te stenigen is dat dus goed, omdat god het zegt. dit is zeer gevaarlijk, omdat je hiermee je eigen geweten kunt uitschakelen, omdat god laat zien wat goed en slecht is (lees : in een boek staat dat god dat zegt)
[..]
gevaarlijk
maargoed, om in je eigen termen te blijven... als een vrouw in nederland overspel pleegt, en iemand stenigt haar dood, zal diegene moord ten laste gelegd worden. feitelijk is hier de nederlandse overheid dus "fout", en de verdachte in deze case is "goed", omdat god heeft gezegd dat het goed is, ookal zijn er weinig (westerse) mensen die dat zullen beamen?
Nee dan. Ik kan daarbij geen voorbeelden verzinnen. Althans niet als algemene grootheden (universeel interpreteerbaar)quote:Op donderdag 8 april 2004 16:03 schreef Débrouilleur het volgende:
Nonsens. Dan heb je het toch niet meer over goed of kwaad?
We hebben het over goed en fout (kwaad), en of die als algemene grootheden bestaan.
ik ben het met je eens dat je dat niet moet doen, maar het feit dat ik vind dat je dat niet moet doen zegt niets over goed en kwaadquote:Op donderdag 8 april 2004 16:22 schreef Débrouilleur het volgende:
Maar je bent het toch met me eens, dat je bijv. niet zomaar iedereen mag vermoorden, als die je in de weg staat.
dat het door de mens wordt aangenomen zegt iets over "goed" en "kwaad" in een menselijke context. een tijger could'nt care less. en ik zie de mens niet als kroon op een evt. schepping.quote:Tuurlijk kan je erover discussieren of de staat dat wel of niet mag, dat is niet zo helder, maar dat jij dat zelf niet mag, dat wordt in principe door de hele mensheid aangenomen. Of ze het niet doen, is vers twee.
ja, als een mens zelf bedonderd wordt dan zijn ze het daar al snel overeensquote:Je mag niet liegen, een ander niet bedriegen. Natuurlijk gebeurt het wel, maar elk mens is het erover eens, dat het niet goed is, wanneer je bedonderd wordt.
De mormonen denken daar anders over en in het dierenrijk gebeurt dit volgens mij geregeld. Er worden zelfs sexuele partners gedood na de daad.quote:Je mag niet maar elke vrouw/man nemen die je maar wil. Tuurlijk kan je erover discussieren of je meer dan een vrouw/man mag hebben, maar vaststaat wel, dat niet elke man maar elke vrouw kan grijpen.
Dat kan ook helemaal niet. Want een man heeft geen vaginaquote:Op donderdag 8 april 2004 16:54 schreef Débrouilleur het volgende:
12. Lev 18,22
En gij zult geen gemeenschap hebben met een, die van het mannelijk geslacht is, zoals men gemeenschap heeft met een vrouw: een gruwel is het.
Ja, bloedschuldquote:
13. Lev 20,13
Een man die gemeenschap heeft met iemand van het mannelijk geslacht, zoals men gemeenschap heeft met een vrouw, – beiden hebben een gruwel gedaan, zij zullen zeker ter dood gebracht worden, hun bloedschuld is op hen.
Paulus had last van Temporaal kwab epilepsie, over zijn homosexualiteit is mij niets bekendquote:Leviticus 20 vers 13
Wanneer ook een man bij een manspersoon zal gelegen hebben, met vrouwelijke bijligging, zij hebben beiden een gruwel gedaan; zij zullen zekerlijk gedood worden; hun bloed is op hen!
quote:Op donderdag 8 april 2004 16:57 schreef Viola_Holt het volgende:
[..]
Dat kan ook helemaal niet. Want een man heeft geen vagina
[..]
Ja, bloedschuldJe moet eerst een gat boren aan de voorkant
flauw inderdaad, maar op dergelijke beweringen kan je weinig anders dan flauw reageren voor je eigen lol. op basis van argumenten wordt het toch niets want God staat natuurlijk boven elke argumentatie.quote:Op donderdag 8 april 2004 16:59 schreef Débrouilleur het volgende:
Flauw natuurlijk; wat jij doet is niet reageren.
Ik heb ook niets tegen homo's. Een leuke oom van me is er zelf één. Niets mis mee verder.quote:Maar als er gezegd wordt, dat wij de bijbel zouden misbruiken om onze eigen idee-en te propageren, dat is natuurlijk onzin.
Zoals ik al zei, ik heb niets tegen homo's en wat ze zouden willen doen. Echt niet!
Maar de bijbel zegt nee.
Jouw twijfelachtige aard is dus wel in staat de bijbel op waarde te schatten ?quote:Ik volg liever de bijbel dan m'n eigen twijfelachtige aard.
dat maak ik op uit jouw eerdere beredenering. indien dit fout is, licht dan a.j.b. nader toequote:Op donderdag 8 april 2004 16:06 schreef Débrouilleur het volgende:
Hoezo gevaarlijk?
Nee, als mensen zeggen: goed en kwaad bestaat niet, wat voor mij goed is is goed. Dan heb je helemaal geen enkele leidraad, behalve jezelf... Goed bezig!!!
[..]
![]()
je eigen metertje dat instinctmatig een gevoel van "goed" of "fout" doorgeeft, wat regelmatig afwijkt van de gangbare opinie hieroverquote:Op donderdag 8 april 2004 16:09 schreef rindert het volgende:
wat is 'je eigen geweten'?
(o, jammer Alicey is er vandoor...)
dit vind ik ook een vrij krasse uitspraak. heb je misschien enige bewijzen die kunnen staven dat bepaalde ziekten te wijten zijn aan homosexualiteit? wil je me ook uitleggen wat er minder hygienisch is aan homosexualiteit dan aan heterosexualiteit?quote:Op donderdag 8 april 2004 16:45 schreef Haushofer het volgende:
In zulke omstandigheden moest het leven op-en-top hygienisch zijn, wou je overleven. Maar dat is nu niet meer nodig. Ik denk dat homosexualiteit in die tijd voor veel ziektes zorgden ( nu ook, touwens )
ik ken weinig niet-bijblistische bronnen over paulus (misschien een linkje) uit de teksten lijkt het vooral dat paulus asexueel isquote:Op donderdag 8 april 2004 16:55 schreef Débrouilleur het volgende:
Het schijnt inderdaad, dat paulus homofiel was.
wanneer je deze tekst wat beter leest zie je dat wat hier veroordeeld wordt een heterosexueel is die homosexueel is (en misschien zelfs ook andersom), maar niet de "geboren" homosexueel...quote:24 Daarom heeft God hen in hun hartstochten overgegeven aan onreinheid, zodat bij hen het lichaam onteerd wordt. 25 Zij immers hadden de waarheid Gods vervangen door de leugen en het schepsel vereerd en gediend boven de Schepper, die te prijzen is tot in eeuwigheid. Amen. 26 Daarom heeft God hen overgegeven aan schandelijke lusten, want hun vrouwen hebben de natuurlijke omgang vervangen door de tegennatuurlijke. 27 Eveneens hebben de mannen de natuurlijke omgang met de vrouw opgegeven, en zijn in wellust voor elkander ontbrand, als mannen met mannen schandelijkheid bedrijvende en daardoor het welverdiende loon voor hun afdwaling in zichzelf ontvangende.
luister eens naar je eigen gewetenquote:Op donderdag 8 april 2004 16:59 schreef Débrouilleur het volgende:
Flauw natuurlijk; wat jij doet is niet reageren.
Maar als er gezegd wordt, dat wij de bijbel zouden misbruiken om onze eigen idee-en te propageren, dat is natuurlijk onzin.
Zoals ik al zei, ik heb niets tegen homo's en wat ze zouden willen doen. Echt niet!
Maar de bijbel zegt nee.
Ik volg liever de bijbel dan m'n eigen twijfelachtige aard.
[..]
De Heer was in paulus - niet alleen geestelijk maar ook vleselijk?... Overigens, los van de historische juistheid, wat is schandelijk aan lusten? Wat is erop tegen je aan je hartstochten over te geven? Wat is rein, en wie daardoor onrein? Wat is het bedrijven van schandelijkheid. En uit welke natuurlijke substantie, en uit welke (geestelijke) uitstorting bestaat dat welverdiende loon? Wie wind zaait zal stormen oogsten...quote:Op donderdag 8 april 2004 16:55 schreef Débrouilleur het volgende:
Het schijnt inderdaad, dat paulus homofiel was.
Hij schrijft dit:
24 Daarom heeft God hen in hun hartstochten overgegeven aan onreinheid, zodat bij hen het lichaam onteerd wordt. 25 Zij immers hadden de waarheid Gods vervangen door de leugen en het schepsel vereerd en gediend boven de Schepper, die te prijzen is tot in eeuwigheid. Amen. 26 Daarom heeft God hen overgegeven aan schandelijke lusten, want hun vrouwen hebben de natuurlijke omgang vervangen door de tegennatuurlijke. 27 Eveneens hebben de mannen de natuurlijke omgang met de vrouw opgegeven, en zijn in wellust voor elkander ontbrand, als mannen met mannen schandelijkheid bedrijvende en daardoor het welverdiende loon voor hun afdwaling in zichzelf ontvangende.
je ouders, leerkrachten, vrienden, collega's, iedereen met wie je omgaatquote:Op vrijdag 9 april 2004 10:51 schreef Speher het volgende:
waarom doe je niet gewoon 1 post met daarin je stellingen, lijkt wel ofdat je wilt gaan voor de posts.
Maar idd God heeft ook je verstand en geweten geschapen en die moeten we ook zeer zeker gebruiken, maar door wie wordt het geweten gevormd wat wij hebben, wat of wie heeft mijn verstand gevormd?
maar wat als de bijbel je eigen verstand tegenspreekt? vertrouw je dan op je eigen verstand en geweten, dat uit vele bronnen gevormd is, of vertrouw je meer op een boek?quote:Het is goed om na te denken, maar als ik keuzes maak dan maak ik die met wat ik heb geleerd en dat is mijn omgeving geweest en mijn omgeving heeft me heel veel over de bijbel mee gegeven, dus als ik een keuze maak dan zal ik hoogst waarschijnlijk een bijbelse keuze maken, omdat ik daar mee ben op gegroeid en omdat ik me daarmee nog steeds vol gooi.
iemand stenigen kan inderdaad geen kwaadquote:Omdat ik zie dat de dingen die in de biojbel staan helemaal geen kwaad kunnen voor ieder mens of je nu gelooft of niet, de regels zijn goed voor een mens, mischien niet altijd leuk, maar wel goed.
Dan zeg ik: sorry God, ik begrijp er weer geen donder van, wilt U helpen te zien wat U bedoeld hebt (in de bijbel) en hoe ik om moet gaan met allerlei mensen?quote:Op vrijdag 9 april 2004 11:45 schreef Alicey het volgende:
maar wat als de bijbel je eigen verstand tegenspreekt? vertrouw je dan op je eigen verstand en geweten, dat uit vele bronnen gevormd is, of vertrouw je meer op een boek?
dit vind ik wel erg moeilijk klinken. hoe weet je dan of je het goed doet of niet? (ik ga er even gemakshalve vanuit dat dit een vraag is die je bezighoudt)quote:Op vrijdag 9 april 2004 13:05 schreef rindert het volgende:
[..]
Dan zeg ik: sorry God, ik begrijp er weer geen donder van, wilt U helpen te zien wat U bedoeld hebt (in de bijbel) en hoe ik om moet gaan met allerlei mensen?
De bijbel geeft indicatie van Gods bedoeling met wereld/mensen en daaruit vloeien allerlei regels of tips hoe een mens zou moeten leven om volledig mens te zijn zoals Hij dat bedoeld heeft.
Wat je goed in de gaten moet houden (de meeste) christenen de bijbel zien als een openbaring van God(*). De bijbel is niet God zelf, maar een openbaring. God is meer dan de bijbel. Dit betekent dat God en Zijn bedoeling met wereld/mens niet volledig door het lezen en naleven van de bijbel te kennen is.
zijn er andere perspectieven mogelijk dan een menselijke?quote:Daarnaast is het zo dat de bijbel vanuit menselijk perspectief gezien zichzelf soms tegenspreekt.
het komt op het zelfde neer, aanspreken op zondig gedrag (het is immers jouw oordeel dat dit zondig is. in die zin oordeel je). de meeste christenen bestrijden dit tot het uiterste, ik weet niet hoe jij daar tegenover staatquote:Bijvoorbeeld die dingen die Leviticus over homoseksualiteit zegt. Als je dat uitlegt als: homo's zijn fout, dan zou je dat als mens een veroordeling van het homoschap noemen. Terwijl elders weer staat dat je niet mag oordelen, omdat God dat wel doet. En dan staat er ook nog dat je andere mensen wel moet aanspreken op hun zondige gedrag.
er zijn nog steeds gelovigen die dit doen. het leger des heils is hier een mooi voorbeeld van. dit zijn gelovigen waar ik respect voor weet op te brengen. ze verkondigen niet te pas en te onpas hun geloof, en vervullen een belangrijke taak in de maatschappijquote:En ten slotte trok Jezus juist erg veel op met mensen, die het uitschot van de toenmalige samenleving waren (bv. hoeren en tollenaars), omdat deze naar de letter van de wetten van Leviticus onrein/zondig waren.
het is niet een grapjas, het zijn een heleboel grapjassenquote:combineren we de twee (geloofs)feiten:
1) God is niet volledig te kennen uit bijbel
2) bijbel is niet altijd duidelijk in wat wel en niet mag/moet
Er zijn twee conclusies mogelijk:
-de grapjas die God en bijbel verzonnen heeft, heeft dit op een bijzonder ongeloofwaardige manier gedaan
verklaarbaar zijn ze wel, er is vrijwel geen tegenstelling die niet naar de geest van de bijbel tegen te spreken is. het blijft wel een interessante vraag waarom die fouten er dan in staan (en het antwoord is waarschijnlijk dat dat dan weer komt door mensen. het feit dat homoseksualiteit wordt veroordeeld is echter wel absoluut goddelijk, en wordt niet gezien als persoonlijke mening van paulus)quote:-de 'tegenstellingen' in de bijbel zijn slechts schijn, want bij het volledig kennen van God zijn ze er niet of logisch verklaarbaar
de mens kent god als zichzelfquote:De mens kan God niet helemaal kennen (dan zou Hij niet meer hun God zijn, maar een gelijke).
met ratio kom je er op uit dat god voor 67% bestaatquote:God probeert daarom telkens genoeg aan de mens geven, zodat deze kan 'geloven' dat god God is, waaronder de bijbel, maar ook profeten (of: evangelisten), ervaringen, wonderen. Voor sommigen is dit voldoende om te erkennen dat er 'meer tussen hemel en aarde is'; anderen blijven altijd sceptisch; weer anderen geloven niet, omdat het niet rationeel is (en dat klopt, want dat is in wezen ook niet zo, of: met ratio alleen kom je niet bij God uit)
die zijn er zeer zeker. de vraag hier is echter ook weer wat je als god ziet. en daarover verschillen wij van meningquote:Iemand stelde in deze discussie al een aantal malen dat geloof geen keuze is, maar iets wat je overkomt. Bijzonder interessante stelling!^O^![]()
Ik denk dat het bijna klopt: geloof is in eerste instantie iets wat je overkomt. God geeft immers aanwijzingen die Zijn bestaan aantonen.
waarom zouden we een god, al zou die wat doen, volgen?quote:Soms op persoonlijk niveau (ervaringen, wonderen) en soms voor iedereen (bijbel, profeten). Maar geloven is pas volledig als een mens kan zeggen: God, ik geloof!, dank voor de aanwijzingen, ik wil U volgen voor de rest van mijn leven.
de lengte is "functioneel", en had volgens mij niet veel korter gekundquote:(sorry voor het lange verhaal, maar compacter uitleggen zou betekenen dat ik minder volledig zou zijn (wil niet zeggen dat ik nu volledig ben, want hoe zou ik dat moeten weten??).
dank hiervoorquote:Onvolledigheid leidt waarschijnlijk weer tot onjuiste conclusies bij de lezer. Ik heb getracht om zoveel mogelijk tegenwerpingen bij voorbaat 'in te koppen')
en hoe helpt God dan om dat te laten zien ?quote:Op vrijdag 9 april 2004 13:05 schreef rindert het volgende:
[..]
Dan zeg ik: sorry God, ik begrijp er weer geen donder van, wilt U helpen te zien wat U bedoeld hebt (in de bijbel) en hoe ik om moet gaan met allerlei mensen?
En hoe strookt dat dan met de vrije wil ? Bedoel je dat ik als ongelovige niet volledig mens ben ?quote:De bijbel geeft indicatie van Gods bedoeling met wereld/mensen en daaruit vloeien allerlei regels of tips hoe een mens zou moeten leven om volledig mens te zijn zoals Hij dat bedoeld heeft.
ja, dus wel zeggen, maar niet doen. zoiets als politieke steun, maar geen militaire steunquote:Wat je goed in de gaten moet houden (de meeste) christenen de bijbel zien als een openbaring van God(*). De bijbel is niet God zelf, maar een openbaring. God is meer dan de bijbel. Dit betekent dat God en Zijn bedoeling met wereld/mens niet volledig door het lezen en naleven van de bijbel te kennen is.
Daarnaast is het zo dat de bijbel vanuit menselijk perspectief gezien zichzelf soms tegenspreekt. Bijvoorbeeld die dingen die Leviticus over homoseksualiteit zegt. Als je dat uitlegt als: homo's zijn fout, dan zou je dat als mens een veroordeling van het homoschap noemen. Terwijl elders weer staat dat je niet mag oordelen, omdat God dat wel doet. En dan staat er ook nog dat je andere mensen wel moet aanspreken op hun zondige gedrag. En ten slotte trok Jezus juist erg veel op met mensen, die het uitschot van de toenmalige samenleving waren (bv. hoeren en tollenaars), omdat deze naar de letter van de wetten van Leviticus onrein/zondig waren.
er zijn nog veel meer conclusies mogelijk.quote:combineren we de twee (geloofs)feiten:
1) God is niet volledig te kennen uit bijbel
2) bijbel is niet altijd duidelijk in wat wel en niet mag/moet
Er zijn twee conclusies mogelijk:
-de grapjas die God en bijbel verzonnen heeft, heeft dit op een bijzonder ongeloofwaardige manier gedaan
-de 'tegenstellingen' in de bijbel zijn slechts schijn, want bij het volledig kennen van God zijn ze er niet of logisch verklaarbaar
jij zegt dat god telkens genoeg aan de mensen geeft om te geloven. hij geeft dus genoeg om jou te laten geloven. waarom geeft hij niet genoeg zodat ook ik geloof ?quote:Wat is dan het nut van de bijbel?
De mens kan God niet helemaal kennen (dan zou Hij niet meer hun God zijn, maar een gelijke). God probeert daarom telkens genoeg aan de mens geven, zodat deze kan 'geloven' dat god God is, waaronder de bijbel, maar ook profeten (of: evangelisten), ervaringen, wonderen. Voor sommigen is dit voldoende om te erkennen dat er 'meer tussen hemel en aarde is'; anderen blijven altijd sceptisch; weer anderen geloven niet, omdat het niet rationeel is (en dat klopt, want dat is in wezen ook niet zo, of: met ratio alleen kom je niet bij God uit)
jij zegt zelf al dat het tot onjuiste conclusies leidt bij lezers. onjuist als in niet strokend met jouw conclusiesquote:(sorry voor het lange verhaal, maar compacter uitleggen zou betekenen dat ik minder volledig zou zijn (wil niet zeggen dat ik nu volledig ben, want hoe zou ik dat moeten weten??). Onvolledigheid leidt waarschijnlijk weer tot onjuiste conclusies bij de lezer. Ik heb getracht om zoveel mogelijk tegenwerpingen bij voorbaat 'in te koppen')
dat is natuurlijk wel een antwoord, maar niet op de vraagquote:Op vrijdag 9 april 2004 15:43 schreef rindert het volgende:
-Hoe weet je wanneer je iets goed doet? Hoe geeft God hulp bij het zoeken naar hoe dat moet?
Dit is idd een lastig punt. Ik heb nog nooit een briefje uit de hemel ontvangen o.i.d. (). Er zijn wel aantal 'ervaringen': soms weet je niet alleen dat God er is, maar ervaar je dat ook echt zo. En soms geeft Hij een opdracht. (wellicht doet Hij dat vaker, maar loop ik dat keihard te ontkennen).
maar weet je ook met volle zekerheid wat god wel tof vindt en wat niet?quote:Ik maak dit alles niet concreet met voorbeelden, omdat het daar eigenlijk niet om gaat (al zijn het prima bijverschijnselen). In wezen gaat het om overgave. Elke dag opnieuw tegen God te zeggen dat je Hem die dag wilt volgen (lees: alles goed wilt doen, hoe Hij het wil) en ook sorry te zeggen omdat je weet dat je dingen niet goed hebt gedaan. Daarmee geef ik elke dag weer aan Hem.
Het gaat dus niet altijd goed: niet alles wat ik doe of zeg is juist. Dat betekent niet dat God me niet meer hoeft of zo. Hij wil wel weer opnieuw beginnen. Daardoor krijg je de kans om steeds meer te leren van Hem en wordt ik steeds meer degeen die Hij bedoeld heeft die ik ben. En ik blijf volledig mens, doordat ik nog steeds de keus heb: ik volg God (probeer dat) of keer me tegen Hem -> vrije wil.
is maar de vraag of gods perspectief bestaat, maar als het bestaat is het niet relevant om te melden (daar een mens er niets aan heeft)quote:-Zijn er andere perspectieven dan de mensenlijke?
ja, Gods perspectief.
(heb daar geen keihard bewijs voor; maar dat is er ook niet voor de stelling dat God door mensen bedacht is)
je kunt je hier niet verschuilen. je bent het met god eens, dus ben je zelf mede-verantwoordelijk voor wat god zegt, en draagt hiervoor dus zelf de volledige verantwoordelijkheid voor de juistheid er vanquote:-mijn oordeel of Gods oordeel:
Op het moment dat ik iemand aanspraak op zondig gedrag (vermanen), dan heeft dat in principe niets met veroordelen te maken. Ik verwoord dan alleen Gods wil.
het siert je dat je het niet te pas en te onpas doetquote:Dit is de reden dat ik het niet vaak doe, alleen als ik echt zeker weet dat iets zondig is en vrijwel alleen tegen mensen die zelf ook christen zijn. Waarom: moeilijk om te ontdekken of God iets goed/fout vindt. Niet-christenen vatten dit doorgaans op als respectloos, als verwerping. Dat probeer ik te voorkomen, omdat het alleen maar onnodig afstand schept
sommigen liegen er toch echt niet omquote:-tegenstellingen in de bijbel:
kun je uitleggen als 'fouten'. Doe ik niet: ik zie het als SCHIJNBARE tegenstellingen.
hoe weet je nou of god het logisch vindt?quote:Als ik God zou zijn zou'k het logisch vinden.
hoe weet je dat nou weer?quote:God heeft zeg maar een helicopterview.
zijn dit gescheiden stukjes?quote:Ik zie alleen maar stukjes van de wereld en van Hem.
is het dan wel de werkelijkheid?quote:Met die stukjes kan ik een beeld vormen van hoe de werkelijkheid is, maar de werkelijkheid is niet perse gelijk aan de stukjes die ik zie
die uitleg is mij ook bekend inderdaad. hoewel een flink deel van de christelijke wereld deze uitleg erkent, is helaas het merendeel deze mening niet toegedaan. wie hebben er hier eik gelijk?quote:-homoseksualiteit
er zijn ook mensen die denken dat homoseksualiteit in de bijbelse tijden alleen bestond als vergelijkbaar met prostitutie of pedofilie. Daar zou God/Paulus zich tegen keren. Dit ter informatie...
de mens is door god geschapen naar zichzelf. de mens is hiermee in zekere zin gelijk aan god. je zegt dat god nooit te doorgronden is. ik geef je een beetje half gelijk hierin. jezelf doorgronden is erg moeilijk, zoniet onmogelijk. tegelijkertijd ken je dit, ookal is het niet onder woorden te brengen. is god mogelijk insgelijks?quote:-'de mens kent god als zichzelf'
Kun je dit uitleggen (of zelfs bewijzen)?
maar waarom wordt dat geloof gebaseerd op de bijbel? hoe weet je dat de bijbel gods woord is?quote:-"geloven is puur gebaseerd op persoonlijke ervaringen"
persoonlijke ervaringen maken deel uit van geloof. Maar een deel van geloof wordt ook gebaseerd op bv. bijbel (en dat is geen persoonlijke ervaring)
en wat doe je met waarheid als je het volgt? en waar gaat de waarheid heen? en hoe weet je zo zeker dat het god is, en niet thor, allah of G-d?quote:-waarom wil ik God volgen?
Omdat Hij de waarheid is. Wat die waarheid concreet inhoudt, dat is een soort ontdekkingsreis.
je hoeft er niet eens iets voor te doen, je kunt alles al om je heen aanschouwenquote:David schreef (en ik ben 't wil met hem eens):
"Een ding heb ik van de Here gevraagd,
dit zoek ik:
te verblijven in het huis des Heren
al de dagen van mijn leven,
om de liefelijkheid des Heren te aanschouwen,
en om te onderzoeken in zijn tempel."
Waarschijnlijk zegt dit jullie niets, maar ik vind het erg mooi.
he, wat jammer nou. god wil het wel, maar het lukt hem nietquote:-Waarom geeft God mij niet genoeg om te geloven?
moeilijke vraag. Misschien doet Hij wel heel erg z'n best, maar zie je't (nog) niet.
wie eischt bewijscht. als ik claim dat er roze olifantjes bestaan, is het aan mij om dit te bewijzen. zolang ik dit niet bewijs, bestaan ze nietquote:'Er is geen God' is eigenlijk ook een geloof, omdat je bij een aanname begint en daar vervolgens alles op baseert
jij ook bedankt !quote:Op vrijdag 9 april 2004 15:43 schreef rindert het volgende:
Beste Alicey en Viola,
bedankt voor jullie reacties!
wat jij als muggezifterij beschouwd is voor mij mogelijk een wezenlijke vraag die ik mijzelf stel inzake het geloof. dat jij de vraag evt. niet serieus neemt, kan komen door het onbegrip voor mijn standpunten. dit zal wederzijds voorkomen, laten we proberen daar doorheen te kijken en ervan uitgaan dat het hier om de discussie gaat en niet om elkaar af te zeiken.quote:Ik wil proberen te reageren op een aantal dingen. Niet op alles, aangezien van jullie kant of volgens mij ook niet alles serieus is bedoeld. Ik reageer ook niet op de dingen die ik als dusdanige muggezifterij ervaar, dan een serieuze reactie niet nodig/mogelijk is.
bv. dat de bijbel een samenraapsel is van allerlei religies waarmee de kanaanieten te maken hebben gehad. Babylonische, Egyptische verhalen etc...quote:-welke conclusies zijn nog meer mogelijk (volgens Viola?)
Er is geen god is een aanname, net als dat geldt voor het geloof in het bestaan van een God. Dus jij baseert jouw geloof ook op een aanname. Een aanname die je mogelijk met de papleper is ingegeven of een aanname die je gedaan hebt op basis van ervaringen in je leven.quote:-Waarom geeft God mij niet genoeg om te geloven?
moeilijke vraag. Misschien doet Hij wel heel erg z'n best, maar zie je't (nog) niet. Dat is jammer, maar absoluut niet dom of zo. Ik hoop dat dat duidelijk is uit de vorige posts. Uitzondering misschien voor mensen die het niet willen zien. 'Er is geen God' is eigenlijk ook een geloof, omdat je bij een aanname begint en daar vervolgens alles op baseert
doorgaans niet, ben ook vrij kritisch ingesteld. Vooral als dingen uit bijbel voor meerdere uitleg vatbaar zijn. Uitzondering: als God rechtstreeks spreekt. Gebeurt niet zo vaak, bij andere christenen misschien wel meer...quote:Op vrijdag 9 april 2004 16:04 schreef Alicey het volgende:
maar weet je ook met volle zekerheid wat god wel tof vindt en wat niet?
Waarom zou een mens hier niets aan kunnen hebben?quote:is maar de vraag of gods perspectief bestaat, maar als het bestaat is het niet relevant om te melden (daar een mens er niets aan heeft)
eens.quote:je kunt je hier niet verschuilen. je bent het met god eens, dus ben je zelf mede-verantwoordelijk voor wat god zegt, en draagt hiervoor dus zelf de volledige verantwoordelijkheid voor de juistheid er van
goed dat je probeert te definieren wat respectloos behandelen is. Jouw definitie aanhoudende Gods wil uitspreken respectloos zijn (als de ander dat zo op vat), maar dat is geen reden om het niet te doen. Het zou ook respectloos zijn om de ander Gods liefde (en een uitspraak op basis daarvan) te onthoudenquote:wanneer is er sprake van respectloosheid? respectloosheid zie ik als zuivere beoordeling van de persoon tegen wie iets gericht is. ook met de beste bedoelingen is het mogelijk om iemand respectloos te behandelen.
waarop ik dan dus blijf denken dat die schijn zijn, vanuit Gods perspectief te gezien. Waarschijnlijk heb je geloof nodig om dit zo te zien, dus kan ik je uitleg wel begrijpen. Geloven is eigenlijk ook een cirkelredeneringquote:sommigen liegen er toch echt niet om
weet ik nietquote:die uitleg is mij ook bekend inderdaad. hoewel een flink deel van de christelijke wereld deze uitleg erkent, is helaas het merendeel deze mening niet toegedaan. wie hebben er hier eik gelijk?
de eerste zin klopt en de laatste denk ik ook. Ik ben i.i.g. niet in staat om God volledig onder woorden te brengen (anders hadden we deze discussie ook nietquote:de mens is door god geschapen naar zichzelf. de mens is hiermee in zekere zin gelijk aan god. je zegt dat god nooit te doorgronden is. ik geef je een beetje half gelijk hierin. jezelf doorgronden is erg moeilijk, zoniet onmogelijk. tegelijkertijd ken je dit, ookal is het niet onder woorden te brengen. is god mogelijk insgelijks?
geen 100% zeker antwoord op te vinden? Waarheid bevestigt zich wel telkens weer in mij en mensen om mij heen. Maar dat is wellicht ook weer cirkelredeneringquote:en wat doe je met waarheid als je het volgt? en waar gaat de waarheid heen? en hoe weet je zo zeker dat het god is, en niet thor, allah of G-d?
God wil en kan het (en heeft daar behoorlijk veel voor gedaan), maar het gebeurd niet altijd. Hij doet denk ik niet aan wonderen op afroep, geen 'doe iets, want anders geloof ik lekker niet (meer)'. Dan zou Hij een volgeling van ons worden. Hij legt het ook niet op: i.s.m. vrije wilquote:he, wat jammer nou. god wil het wel, maar het lukt hem niet
helemaal mee eens. Weet ik nu dat jij ook serieus bent, i.p.v. mij vast te laten lopen/hak te zetten. Soms is dat lastig vast te stellen als je geen gezichten ziet!quote:Op vrijdag 9 april 2004 16:12 schreef Viola_Holt het volgende:
[quote]wat jij als muggezifterij beschouwd is voor mij mogelijk een wezenlijke vraag die ik mijzelf stel inzake het geloof. dat jij de vraag evt. niet serieus neemt, kan komen door het onbegrip voor mijn standpunten. dit zal wederzijds voorkomen, laten we proberen daar doorheen te kijken en ervan uitgaan dat het hier om de discussie gaat en niet om elkaar af te zeiken.
zou idd kunnen. Voer voor psychologen: hoe kan het dat miljarden mensen er toch telkens weer 'in trappen/hebben getrapt'? En telkens hun geloof weer opnieuw ervaren?quote:bv. dat de bijbel een samenraapsel is van allerlei religies waarmee de kanaanieten te maken hebben gehad. Babylonische, Egyptische verhalen etc...
Er is geen god is een aanname, net als dat geldt voor het geloof in het bestaan van een God. Dus jij baseert jouw geloof ook op een aanname. Een aanname die je mogelijk met de papleper is ingegeven of een aanname die je gedaan hebt op basis van ervaringen in je leven.
Je trapt erin omdat het op je pad komt. Als het je aanspreekt en je hebt het "nodig" in je leven ben je hier ontvankelijker voor lijkt mij. Waarin dat nodig hebben zit is geheel persoonlijk. Een ieder heeft z'n motieven om wel of niet te geloven. Het motief om te geloven zal bij veel gelovigen ook verschillen.quote:Op vrijdag 9 april 2004 17:25 schreef rindert het volgende:
zou idd kunnen. Voer voor psychologen: hoe kan het dat miljarden mensen er toch telkens weer 'in trappen/hebben getrapt'? En telkens hun geloof weer opnieuw ervaren?
volgens mij is het een aanname dat iets er pas is als je het kunt bewijzen dat het er is: ik kan niet bewijzen dat ik besta, dus besta ik niet??quote:Op vrijdag 9 april 2004 16:04 schreef Alicey het volgende:
wie eischt bewijscht. als ik claim dat er roze olifantjes bestaan, is het aan mij om dit te bewijzen. zolang ik dit niet bewijs, bestaan ze niet
Hoe bedoel je dat ?quote:Op vrijdag 9 april 2004 18:06 schreef rindert het volgende:
Behalve misschien dat ik leven zonder God ook vrij irrationeel vind.
ik merk hier toch enige twijfel.. zo duidelijk is het dus blijkbaar niet wat god goed en slecht vindt?quote:Op vrijdag 9 april 2004 17:18 schreef rindert het volgende:
[..]
doorgaans niet, ben ook vrij kritisch ingesteld. Vooral als dingen uit bijbel voor meerdere uitleg vatbaar zijn. Uitzondering: als God rechtstreeks spreekt. Gebeurt niet zo vaak, bij andere christenen misschien wel meer...
als je stelt dat de mens niet vanuit een goddelijk perspectief kan kijken, is het voor de mens niet relevant hier rekening mee te houdenquote:[..]
Waarom zou een mens hier niets aan kunnen hebben?
Kan iemand die maar 1 perspectief ziet, wel iets over de waarde van een evt. 2e zeggen? (wil je niet de mond snoeren...)
het is je eigen uitspraak, en feitelijk zeg je het zelf, en niet god (ongeacht de communicatie-lijn tussen jou en god). het is hierbij dus handig als je zelf ook achter die uitspraak staatquote:[..]
eens.
Als ik zeker weet dat ik Gods wil sta te verkondigen, dan heb ik geen reden om dat niet te doen. Dat zou drie keer verkeerd zijn: t.o God (ik luister niet), t.o. mezelf (niet gehoorzamen) en t.o. degene tegen wie ik/God het zegt (aangezien God ook van die ander houdt, zal Hij diegeen geen kwaad doen)
Blijft staan dat ik t.o. de mensen wel verantwoordelijk blijf voor m'n uitspraak, mochten zij iemand er op willen aanspreken of straffen
gods liefde breng je niet over door (bijvoorbeeld) homoseksualiteit te veroordelen, integendeel. ik hoop dat je dit zelf ook inziet. respect is erkenning van iemand. als diegene niets met "Gods liefde" te maken wil hebben, getuigt het van respect diegene dat dan niet op te dringen (ongeacht of diegene er iets aan heeft)quote:[..]
goed dat je probeert te definieren wat respectloos behandelen is. Jouw definitie aanhoudende Gods wil uitspreken respectloos zijn (als de ander dat zo op vat), maar dat is geen reden om het niet te doen. Het zou ook respectloos zijn om de ander Gods liefde (en een uitspraak op basis daarvan) te onthouden
opnieuw kom ik terug dat gods perspectief niet relevant is voor mensenquote:[..]
waarop ik dan dus blijf denken dat die schijn zijn, vanuit Gods perspectief te gezien. Waarschijnlijk heb je geloof nodig om dit zo te zien, dus kan ik je uitleg wel begrijpen. Geloven is eigenlijk ook een cirkelredenering
omdat god de schepping heeft voortgebracht in een reis naar zichzelf. in zijn eenzaamheid en perfectie kon god hiermee niet zichzelf ervaren, omdat er geen referentie was. uiteindelijk heeft god zichzelf een ontelbaar maal opgedeeld, om zodoende zichzelf te ervaren. bijvoorbeeld door een mens. de huidige mens is naar gods beeldquote:[..]
de eerste zin klopt en de laatste denk ik ook. Ik ben i.i.g. niet in staat om God volledig onder woorden te brengen (anders hadden we deze discussie ook niet). Vraag: waarom geloof je dat God de mens naar Zijn beeld schiep? Is de huidige mens per definitie nog steeds naar Gods beeld?
de zondeval is het punt waar de mens bewustzijn krijgt, en zelf ook begint te scheppen. de zondeval is niet negatief, maar dualistisch. de mens leert hierbij de uitersten kennenquote:(dat laatste klopt i.i.g. bijbels gezien niet, vanwege zondeval en ik ervaar dat ook niet zo)
waarheid bevestigt zich. hoe zit het echter met de verborgen leugen hierin?quote:[..]
geen 100% zeker antwoord op te vinden? Waarheid bevestigt zich wel telkens weer in mij en mensen om mij heen. Maar dat is wellicht ook weer cirkelredenering
ik blijf een god die tegen de door hemzelf geschapen vrije wil ingaat, maar besluit dit niet te hard te doen, toch een beetje een vreemd verhaal vindenquote:[..]
God wil en kan het (en heeft daar behoorlijk veel voor gedaan), maar het gebeurd niet altijd. Hij doet denk ik niet aan wonderen op afroep, geen 'doe iets, want anders geloof ik lekker niet (meer)'. Dan zou Hij een volgeling van ons worden. Hij legt het ook niet op: i.s.m. vrije wil
eerst weer voldoende, succes!
ach ja, stom !quote:Op woensdag 14 april 2004 17:26 schreef Bloodwashedgirl het volgende:
ze worden allemaal als waarheidsgetrouw gezien![]()
Dat komt omdat jouw Bach-kennis niet toereikend is. Er is wel degelijk een Johannes-passion! De Markus-Passion is verloren gegaan, en er is ook een Lukas-passion die aan Bach wordt toegeschreven maar waarover nogal gesteggeld wordt.quote:Op maandag 12 april 2004 00:56 schreef Viola_Holt het volgende:
weet iemand toevallig waarom Bach de Matteus Passion gemaakt heeft ? Waarom niet de Marcus passion of de Johannes Passion of eh...nou ja, de Lucas passion ?
Wordt het evangelie van Matteus als het meest waarheidsgetrouwe evangelie gezien ?
quote:Op vrijdag 16 april 2004 13:32 schreef Doffy het volgende:
[..]
Dat komt omdat jouw Bach-kennis niet toereikend is. Er is wel degelijk een Johannes-passion! De Markus-Passion is verloren gegaan, en er is ook een Lukas-passion die aan Bach wordt toegeschreven maar waarover nogal gesteggeld wordt.
Bij mijn weten wordt Mattheus niet gezien als 'waarheidsvoller'. Wel beschouwt men vaak de 'optelsom' van de evangelien als 'waarheidsvoller': Het geboorteverhaal van Lukas, plus wat details (kindermoord) van Mattheus, plus een selectie uit de leringen van alle 4 de evangelien. Gek genoeg hoor je vaak weinig van Markus; dat komt natuurlijk omdat alle andere evangelien (behalve misschien Johannes) sterk op Markus leunen en die daarom 'overbodig' maken. Ook is Markus niet 'spannend': geen maagdelijke geboorte, geen hemelvaart, etc. etc. etc.
Welcomequote:Op vrijdag 16 april 2004 13:35 schreef Viola_Holt het volgende:
bedankt voor de info !
De Johannes passion is ook best bekend, maar muzikaal ver inferieur aan de geniale Mattheus. Ook is het evangelie van Johannes sterk anti-joods, wat hem, kunstzinnig gezien, door de eeuwen heen nooit goed gedaan heeft.quote:Zal terloops eens een opmerking maken aan het adres van m'n vader die zichzelf als Bachliefhebber ziet. Heb hem nog nooit over die andere passions gehoord.
welke test ?quote:Op zondag 31 oktober 2004 19:42 schreef Mayadevi het volgende:
Heeft iemand de bijbelkennistest gedaan?
bedankt !quote:Op maandag 1 november 2004 15:16 schreef STORMSEEKER het volgende:
http://www.denationalebijbeltest.nl
ach ja, Jezus had het nooit zo op met de schriftgeleerdenquote:Op maandag 1 november 2004 15:52 schreef STORMSEEKER het volgende:
Het is ook niet enorm moeilijk. Maar het Gospelteam dat meedeed op die avond (zo'n quizshow net als de Nat. IQ-test) had een 4.3 !! Whahaha wat slecht.
Maar dan heb je ook 2 soorten gelovige, (ff kortzichtig beredeneert)quote:Op maandag 1 november 2004 15:52 schreef STORMSEEKER het volgende:
Het is ook niet enorm moeilijk. Maar het Gospelteam dat meedeed op die avond (zo'n quizshow net als de Nat. IQ-test) had een 4.3 !! Whahaha wat slecht.
zoals je in elk geloof hebt !quote:Op zaterdag 6 november 2004 14:34 schreef Boomstam het volgende:
mensen die aan de hand van belevenis en gevoel geloven.
ik heb de teksten even gelezen ! ehm...wat bedoel je ?quote:Op zaterdag 6 november 2004 18:21 schreef Rereformed het volgende:
Hoe durfde je die bijbeltest te nemen Fokschaap? (lees 2 Kronieken 7: 5, Exodus 12: 21)
Jezus zei: ‘Als u uzelf leert kennen, dan zult u gekend worden en u zult beseffen dat u een zoon van de levende Vader bent. Maar als u uzelf niet zult kennen, zult u in armoede verblijven en bent u die armoede.’quote:Op maandag 1 november 2004 15:56 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
ach ja, Jezus had het nooit zo op met de schriftgeleerden
Zou Rereformed misschien bedoelen wat Jezus alsvolgt verwoordde: ‘Als zij die u leiden tegen u zeggen, ‘Zie het Koninkrijk is in de hemel’, dan zullen de vogels van de hemel u voorgaan. Als zij u zeggen, ‘Het is in de zee’, dan zullen de vissen u voorgaan.quote:Op zaterdag 6 november 2004 23:13 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
ik heb de teksten even gelezen ! ehm...wat bedoel je ?
Nee, maar deze 'geheime uitspraken' van Jezus staan opgetekend in het Evangelie naar Thomas dat als volgt begint: 'Dit zijn de geheime uitspraken die de levende Jezus deed en die Didymos Judas Thomas heeft opgetekend.'quote:Op zaterdag 6 november 2004 23:38 schreef Alicey het volgende:
Staat die uitspraak van Jezus ook in de bijbel, lucida? (En zo nee, waar staat-ie dan wel.)
Ah, ok.quote:Op zaterdag 6 november 2004 23:53 schreef lucida het volgende:
[..]
Nee, maar deze 'geheime uitspraken' van Jezus staan opgetekend in het Evangelie naar Thomas dat als volgt begint: 'Dit zijn de geheime uitspraken die de levende Jezus deed en die Didymos Judas Thomas heeft opgetekend.'
![]()
quote:Op zaterdag 6 november 2004 23:58 schreef Alicey het volgende:
[..]
Ah, ok.
Het Thomas-evangelie heb ik wel eens gelezen ja.. Niet heel erg veel van onthouden echter.
heel mooi natuurlijk, maar er wordt niet bijgezegd wat je moet vindenquote:Op zondag 7 november 2004 00:06 schreef lucida het volgende:
[..]
Jezus zei: ‘Laat hij die zoekt doorgaan met zoeken tot hij vindt. Als hij vindt, zal hij het moeilijk krijgen. Als hij het moeilijk krijgt, zal hij verbaasd zijn, en hij zal heersen over het Al.’
Met de manier waarop jij het benadert raak je nooit uitgezocht - maar misschien is dát wel de bedoeling.quote:Op zondag 7 november 2004 14:07 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
heel mooi natuurlijk, maar er wordt niet bijgezegd wat je moet vinden
je vindt iets, je bent blij, blijkt dat dat niet hetgene is wat je moest vinden
ik weet niet of het de bedoeling is.quote:Op zondag 7 november 2004 14:24 schreef lucida het volgende:
[..]
Met de manier waarop jij het benadert raak je nooit uitgezocht - maar misschien is dát wel de bedoeling.![]()
Een beetje vaag is het wel, maar dat ligt voor de hand als je aan het leven geen bedoeling (meer) hecht. En natuurlijk wordt zonder een vooropgezette bedoeling het leven en de invulling daarvan uiteindelijk iets puur persoonlijks. Maar ik wil wel benadrukken dat deze 'kennis van zaken' - en nogmaals onbedoeld kan leiden tot onverschilligheid en algehele vrijblijvendheid - of we daar nou doelloos op zitten te wachten?!quote:Op zondag 7 november 2004 14:29 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
ik weet niet of het de bedoeling is.volgens mij is die bedoeling er niet en moet je zelf maar bedenken of je al dan niet wil zoeken en evt. denken dat je HET gevonden hebt.
ervan uitgaande dat we ergens op zitten te wachtenquote:Op zondag 7 november 2004 14:33 schreef lucida het volgende:
of we daar nou doelloos op zitten te wachten?!![]()
hmmm, het gaat in de teksten om het offeren van een dier....misschien een fokschaapquote:Op zaterdag 6 november 2004 23:35 schreef lucida het volgende:
[..]
Zou Rereformed misschien bedoelen wat Jezus alsvolgt verwoordde: ‘Als zij die u leiden tegen u zeggen, ‘Zie het Koninkrijk is in de hemel’, dan zullen de vogels van de hemel u voorgaan. Als zij u zeggen, ‘Het is in de zee’, dan zullen de vissen u voorgaan.![]()
‘Als zij die u leiden tegen u zeggen, ‘Zie het Koninkrijk is bij het lam Gods’, dan zullen de schapen u een voor een voorgaan.quote:Op zondag 7 november 2004 14:41 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
hmmm, het gaat in de teksten om het offeren van een dier....misschien een fokschaap
zover ik begreep uit dante's inferno test kom ik tussen de ketters te zitten in de helquote:Op zondag 7 november 2004 15:57 schreef Rereformed het volgende:
Met Rereformed is het erger gesteld, maar hij heeft één troost: de christelijke hel is niet zo erg als de moslimhel.
Christenen zijn verdeeld over de vraag of de hel een plaats is. Sommigen geloven dat de hel een plaats van pijniging is (Voornamelijk ook erg heet en brandend), anderen geloven dat de hel de eeuwige dood is : Het licht voor eeuwig uit, weer anderen geloven dat de hel "slechts" afwezigheid van God voorstelt. Buiten het christendom zijn er nog meer interpretaties/visies op wat "de hel" inhoudt.quote:Op dinsdag 9 november 2004 18:44 schreef ee-04 het volgende:
misschien dat ik het hier kan vragen...hoorde net van iemand dat de Paus heeft verklaard dat de hel geen plek is, is dit zo?
Hier weet ik helaas te weinig van af om iets zinnigs op te kunnen zeggen..quote:En de Spear of Christ is dat een mythe of zijn er bewijzen voor gevonden?
daar staat inderdaad veel over in andere topics maar vroeg me juist daarom af wat de Paus erover gezegd heeftquote:Op dinsdag 9 november 2004 19:20 schreef Alicey het volgende:
Christenen zijn verdeeld over de vraag of de hel een plaats is. Sommigen geloven dat de hel een plaats van pijniging is (Voornamelijk ook erg heet en brandend), anderen geloven dat de hel de eeuwige dood is : Het licht voor eeuwig uit, weer anderen geloven dat de hel "slechts" afwezigheid van God voorstelt. Buiten het christendom zijn er nog meer interpretaties/visies op wat "de hel" inhoudt.
Blijkbaar wel:quote:Op dinsdag 9 november 2004 19:23 schreef ee-04 het volgende:
[..]
daar staat inderdaad veel over in andere topics maar vroeg me juist daarom af wat de Paus erover gezegd heeft
Voor zover mij bekend is het vagevuur (Afaik purgatory in het Engels) een plaats waar gelovigen terecht komen die niet helemaal netjes hebben geleefd. In het vagevuur worden hun zonden er als het ware afgebrand zodat ze uiteindelijk toch naar de hemel mogen.quote:Op dinsdag 9 november 2004 20:13 schreef ee-04 het volgende:
ik snap het niet helemaal, als ik het goed begrijp zou een plek, de hel, van eeuwige verdoemenis er niet zijn, maar het vage vuur wel? wat is het verschil daartussen dan precies?
Ben je niet de enigequote:Op dinsdag 9 november 2004 23:02 schreef Purkmistr het volgende:
Hallo mensen,
Ik ben hier een newbie op het forum en voorafgaand wil ik even melden dat ik niet de moeite heb genomen de FAQ te lezen![]()
Mat 8,11quote:Op dinsdag 9 november 2004 22:01 schreef STORMSEEKER het volgende:
Niet iedereen gaat zonder meer naar de hemel. Er wordt in de bijbel slechts gesproken over een kleine groep die een hemelse hoop heeft (de 144.000 die mederegeerders zullen zijn met Christus)
"En ik zag, en zie! het Lam stond op de berg Sion, en met hem honderd vierenveertig duizend, die zijn naam en de naam van zijn Vader op hun voorhoofd geschreven droegen" (Openbaring 14:1).
Openb 14
3 En zij zingen als het ware een nieuw lied vóór de troon en vóór de vier levende schepselen en de oudere personen; en niemand kon zich dat lied eigen maken dan de honderd vierenveertig duizend, die van de aarde zijn gekocht.
De overige gelovigen hebben een aardse hoop. Immers, als iedereen naar de hemel zou gaan zou de hemelse regering ook onnodig zijn. Waar moet je over regeren als je geen 'onderdanen' hebt?
Waarom wordt dit dan ook gezegd in het modelgebed?:
Math 6
10 Uw koninkrijk kome. Uw wil geschiede, gelijk in de hemel, zo ook op aarde
Psalm 37
29 De rechtvaardigen, díe zullen de aarde bezitten,
En zij zullen er eeuwig op verblijven.
En zo zijn er nog vele voorbeelden.
Kortom, het is niet de bedoeling (vanuit de bijbel iig) dat iedereen naar de hemel zou gaan.
Derhalve kan het vagevuur er ook niet voor zorgen dat mensen alsnog naar de hemel zouden mogen.
Dat koninkrijk geldt ook op aarde.quote:Op woensdag 10 november 2004 00:01 schreef Boomstam het volgende:
Mat 8,11
Ik zeg jullie dat velen uit het oosten en uit het westen zullen komen en met Abraham, Isaak en Jakob zullen aanliggen in het koninkrijk van de hemel,
Waarom zouden het er meer zijn? Is daar in ieder geval niet uit op te maken. De bijbel noemt slechts een ''kleine kudde'' van 144.000 die mederegeerders zullen zijn met Christus, niet, meer)quote:
Zijn er dan toch stukkie meer.
En zelfs geen 144.000 joden waar jij het over heb. (uit de 12 stammen enzo)
ik denk toch dat het misschien verstandig kan zijn de bijbel op een andere manier proberen te inpreteren.
Openbaring 21quote:Nu wil ik niet zeggen dat iedereen in de hemel komt of een hoop mensen.
Maar de huidige hemel en aarde zullen beide voorbij gaan.
en er zal een nieuwe komen. en op die nieuwe aarde zal God bij ons zijn
ik ben als een opgezweepte zee. zo voel ik me anders nietquote:Op woensdag 10 november 2004 01:07 schreef STORMSEEKER het volgende:
Jesaja 57
20 "Maar de goddelozen zijn als de opgezweepte zee, wanneer die niet tot rust kan komen, waarvan de wateren zeewier en slijk blijven opwerpen.
Veel gelovigen zijn echter ook onrustig... Hoe moeten we dat dan zien?quote:Op woensdag 10 november 2004 19:53 schreef STORMSEEKER het volgende:
Er staat: ongelovigen. Dus niet zozeer 1 persoon op zich misschien, maar de totale massa aan mensen. Je hoeft alleen maar naar de heisa in Nederland te kijken op het moment en je kan zien dat de onrust onder de mensen inderdaad best te vergelijken is met een onrustige, woelige zee.
‘hoed u voor de valse profeten. Ze komen naar u toe in de gedaante van schapen, maar in werkelijkheid zijn het roofzuchtige wolven' (Mattheüs 7: 15-20).quote:Op zondag 7 november 2004 15:55 schreef Rereformed het volgende:
Maar aan de andere kant, Fokschaap, je weet toch hoe Jezus omgaat met verdwaalde schaapjes, dus wie weet word je gespaard en komt het wel goed met je.
Gezien jouw naam ligt het voor de hand dat je al gauw tot zulke 'woelige' vergelijkingen komt, laat ik speciaal voor jou een mooi citaat aanhalen:quote:Op woensdag 10 november 2004 19:53 schreef STORMSEEKER het volgende:
Er staat: ongelovigen. Dus niet zozeer 1 persoon op zich misschien, maar de totale massa aan mensen. Je hoeft alleen maar naar de heisa in Nederland te kijken op het moment en je kan zien dat de onrust onder de mensen inderdaad best te vergelijken is met een onrustige, woelige zee.
H. Ambrosius in zijn commentaar op Ps. 118, 22, 30: "Kom dan en zoek uw schaap, niet meer door dienstknechten, maar door uzelf.quote:Op zondag 7 november 2004 17:58 schreef het_fokschaap het volgende:
zover ik begreep uit dante's inferno test kom ik tussen de ketters te zitten in de hel
Misschien was mijn dichterlijke toeschrijving, achteraf bezien, inderdaad iets te vrijpostig...quote:Op woensdag 10 november 2004 20:48 schreef STORMSEEKER het volgende:
Elke overeenkomst of vergelijking met, door of van mijn naam berust op louter toeval en is niet door de eigenaar bedoeld of op de 1 of andere manier opzettelijk danwel met voorbedachte rade te relateren danwel terug te voeren op enige personen, gebeurtenissen, plaatsen of objecten.
Zo.
Welaan in aansluiting op jouw quote;quote:Nog een betekenisvolle quote (nu we toch aan het quoten zijn)
Markus 13
23 Weest dus op UW hoede; ik heb U alles van tevoren gezegd.
quote:Op woensdag 10 november 2004 23:12 schreef lucida het volgende:
Misschien was mijn dichterlijke toeschrijving, achteraf bezien, inderdaad iets te vrijpostig...
@REREFORMED,quote:Op zondag 7 november 2004 15:57 schreef Rereformed het volgende:
Met Rereformed is het erger gesteld, maar hij heeft één troost: de christelijke hel is niet zo erg als de moslimhel.
Ik ben het op veel standpunten niet mee eens. Zo over de naam, drie-enigheid, bloedtransfusie en het evangeliseren.quote:Jehovas Getuigen; wie zijn dat precies?
Jehova s Getuigen zijn deel van het Wachttoren-genootschap. Dit is weer onderdeel van het internationale "Watchtower Bible and Tract Society" uit Amerika. In 1870 heeft Charles Taze Russell dit genootschap in Amerkia gesticht.
Het genootschap is streng georganiseerd en veel bijbelstudies-materiaal is vanuit het genootschap al helemaal uitgewerkt (vanuit hun eigen vertaling: De Nieuwe Wereldvertaling). Over andere onderwerpen (ook niet bijbelse) is veel informatie beschikbaar binnen eigen beheer en daardoor is er weinig noodzaak (en ruimte) voor eigen onderzoek van Bijbel en andere onderwerpen. Wat zegt de naam?
De naam: Jehovas Getuigen bestaat uit 2 delen: Jehova's en Getuigen.
Getuigen' (van God)
Jehova's Getuigen noemen zich getuigen van God. Ze baseren dit op een tekst uit Jesaja 43: vers 10 en vers 12. Volgens hen heeft God zijn opdracht om van Hem te getuigen van Israël afgenomen (omdat die ongehoorzaam waren). Iedereen die getuigt van Jezus en van God mag zich Jehova's Getuigen noemen.
'Jehova' - onjuiste vertaling
Het stukje Jehova in de naam is gebaseerd op een onjuiste vertaling uit het Hebreeuws. De onuitspreekbare naam van God, bestaan de uit de letter: JHWH, wordt het Hebreeuws uitgesproken als Adonai: Heer. Dit is niet hetzelfde woord, maar de naam van God is (vanuit het Hebreeuws) zo heilig dat je hem niet kan en mag uitspreken en dus zeg je in plaats daarvan Adonai. Dit is voor iedereen die Hebreeuws leest bekend.
Nu is het zo dat het Hebreeuws oorspronkelijk alleen uit medeklinkers bestaan. Uit deze medeklinker, samen met je kennis van de Schrift, moest je dat opmaken hoe je een woord moest uitspreken. De Masoreten hebben later klinkertekens in de Schrift toegevoegd, om het lezen gemakkelijk te maken.
Omdat de naam van God (JHWH) altijd als Adonia werd uitgesproken hebben ze de klinker tekens van het woord Adonai onder de letters JHWH geplaatst.
Wanneer je JHWH ziet staan, zeg je automatisch Adonai.
Jehovas Getuigen lezen echter de klinkers van het woord Adonai in de naam van God (JHWH) en vormen zo het woord: Jehova. Dit is een niets betekenent woord en toont ook geen ontzag voor de naam van God.
Zelf geeft men echter een andere uitleg aan het 'woord' JHWH. Deze vorm komt voor in de vervoeging van het werkwoord 'worden' en betekent dan: Hij die veroorzaakt te worden. Op deze manier betekent 'Jehovah' dus zoiets als 'De Veroorzaker'.
--------------------------------------------------------------------------------
De belangrijke kenmerken in het geloof van Jehova's Getuigen
- De eigen bijbelvertaling: 'De nieuwe wereldvertaling' uit 1950.
- De aarde zal altijd blijven bestaan en bewoond blijven. God maakt op deze aarde een nieuw paradijs.
- De drie-eenheid klopt niet.
- Slechts 144.000 mensen zullen met Jezus in de hemel regeren.
- Geen bloed eten en geen bloedtransfusies.
- Het koninkrijk van God is in 1914 gesticht en Jezus komt spoedig terug om de 144.000 op te halen om met hem te regeren.
- Geen feestdagen of verjaardagen vieren.
- Veel evangeliseren.
--------------------------------------------------------------------------------
De overeenkomsten tussen Jehova's Getuigen en andere Christenen
- Jehova's getuigen hebben weliswaar hun eigen Bijbelvertaling, maar nemen de Bijbel wel als uitgangspunt voor hun leven.
- Jehova's getuigen erkennen Jezus als Zoon van God.
- Jehova's getuigen geloven dat een christen zich vere moet houden van 'wereldse zaken'.
- Jehova's getuigen geloven dat satan (de duivel) nu de macht heeft op aarde, maar dat Jezus's offer satan heeft overwonnen en dat Jezus straks zal regeren.
- Jehova's getuigen geloven in de schepping van de aarde en de mens.
- Jehova's getuigen geloven in de opdracht om anderen het Evangelie te vertellen.
Jehova hoort niet bij het christendom, menen vele.quote:Op donderdag 25 november 2004 13:04 schreef Alicey het volgende:
Boomstam, mag ik vragen welke kant je precies op wilt met deze topic? Er is een centrale christendom topic, is er een reden om dit deelonderwerp apart in een topic te behandelen?
ik dacht dat jehova;s meende dat dat de werkelijke naam van God zou zijn.quote:Op donderdag 25 november 2004 13:10 schreef ThE_ED het volgende:
In adonai zit helemaal geen "e".
Dus dat lijkt me onzin, echter als je JHWH probeert uit te spreken kom je automatisch op jehowa of jahweh uit, lijkt me dat het daar in ligt dus.
het topic wel, maar de odnerwerpen daarin nietquote:Op donderdag 25 november 2004 13:51 schreef Alicey het volgende:
Jehova's getuigen zijn een christelijke stroming, ik denk dat daar weinig twijfel over mogelijk is.
Deze zal worden samengevoegd met het centrale christendom-topic. Overigens had je het topic eenvoudig gevonden als je even alles van de laatste 30 dagen had opgevraagd .;)
Dat is volgens mij niet specifiek voor wachttoren. Andere christelijke stromingen zijn hier ook niet vies van.quote:Op donderdag 25 november 2004 13:58 schreef Haushofer het volgende:
Wat mij opvalt, is dat als je zo'n wachttoren leest, elke vorm van drogredenering voorbijkomt.
Evangelisten van andere stromingen gaan vaak niet zo ver als je hier beschrijft, ook zij missen echter vaak wel een stukje respect en bredere kijk.quote:Ze spreken je gelijk aan met "deze ontmoeting is niet toevallig", " maar geloof je niet in leven na de dood" ," wil je geen echte invulling geven aan je leven" etc. Op mij komen ze over alsof ze totaal geen inlevingsvermogen hebben jegens on/anders -gelovigen.
Ik heb de indruk dat Boom vooral probeert te onderzoeken waar nou de verschillen en waar de overeenkomsten liggen.quote:De blaadjes heb ik meerdere keren aangenomen, maar komen op mij primitief over. Elke vorm van concrete argumentatie mist. Maar ej, als zij daar mee kunnen leven, prima. Waarschijnlijk zit Boom niet te wachten op dit betoog
Ik neem aan dat je Hyde Park bedoelt, maar als je Paulus daarmee vergelijkt, dan moet ook Paulus een bijzonder amusante verschijning zijn geweest; bij Speakers' Corner hoor je echt de meest fantastische en hilarische onzin!quote:Op donderdag 25 november 2004 14:01 schreef Boomstam het volgende:
Om vervolgens als 2de daad op het marktplein te evangeliseren, wat men nu nog ziet in londonpark.
Hyde Park kan ook wel jaquote:Op donderdag 25 november 2004 17:29 schreef Doffy het volgende:
[..]
Ik neem aan dat je Hyde Park bedoelt, maar als je Paulus daarmee vergelijkt, dan moet ook Paulus een bijzonder amusante verschijning zijn geweest; bij Speakers' Corner hoor je echt de meest fantastische en hilarische onzin!![]()
Wat dat betreft vind ik de scene's uit Monty Python's Life of Brian met alle predikers en profeten wel erg toepasselijk!
Dat zal best wel gebeuren, maar daar zijn de Jehova's getuigen niet de enige stroming in. Bij elke strikte/strenge stroming ontstaan breuken tussen familie's, vrienden, enzovoort.quote:Op donderdag 25 november 2004 18:18 schreef lionsguy18 het volgende:
Het is een amerikaans geloof dat van deur tot deur gaat zoals amerikanen merchandising beleven.
Veel gezinnen zijn op die manier kapot gemaakt en hebben heel wat menselijk leed veroorzaakt.
Relatie verbreken is in de meeste religies sowieso taboe.. Maar voorkomen dat een relatie duurzaam wordt, alleen maar omdat de partner een andere of geen religie aanhangt is helaas wel vrij gewoon in sommige religieuze kringen..quote:Op donderdag 25 november 2004 18:45 schreef lionsguy18 het volgende:
Een religieuze overtuiging mag nooit of te nimmer een argument zijn om je relatie te verbreken.
Voor zover mij bekend gebeurt dit ook niet in de meeste religies.
Helaas komt dat voor, ik ken een vrouw die tot geloof gekomen zou zijn en daarbij der ouders heeft afgestoten omdat deze niet geloofde. onder het mom van ik mag niet met heidenen omgaanquote:Op donderdag 25 november 2004 18:56 schreef Frezer het volgende:
Ik doelde ook op meer extreme gevallen. Bijvoorbeeld, een tijd geleden was er een streng protestandse (weet de exacte richting niet meer) vrouw op de tv met nog al extreme denkbeelden oa mbt homo's. Maar zij had haar dochter dus laten vallen omdat ze niet mee ging in het geloof van haar moeder.
Vredelievend accoord, mild is de vraag wat daar precies mee bedoeld wordt, maar m.b.t. tolerant zijn mijn ervaringen toch anders, hoewel sommigen ook dat leren.quote:Op donderdag 25 november 2004 20:10 schreef lionsguy18 het volgende:
Daarom zijn vrome mensen vrijwel uitsluitend mild, tolerant en vooral vredelievend.
Ome Bush voert echter genoeg oorlog om het voor de andere gelovigen te compenseren.quote:Op donderdag 25 november 2004 20:27 schreef lionsguy18 het volgende:
Gelovige mensen ontketenen vrijwel nooit een oorlog in tegenstelling tot heersers die vanuit ongelovige, atheistische machtswellust een onleefbaar klimaat scheppen op deze aarde.
Volgens mij voert Bush geen religieuze oorlog.quote:Op donderdag 25 november 2004 20:30 schreef Alicey het volgende:
[..]
Ome Bush voert echter genoeg oorlog om het voor de andere gelovigen te compenseren.
Waaruit maak je dat op? Vrijwel bij welke toespraak komt toch uitgebreid de christelijke identiteit van de VS naar voren...quote:Op donderdag 25 november 2004 20:36 schreef lionsguy18 het volgende:
[..]
Volgens mij voert Bush geen religieuze oorllog.
Zijn inspiratie is een andere dan het geloof.
Ach toe nou toch, heb je soms last van een selectief gehoor?quote:Op donderdag 25 november 2004 20:38 schreef Alicey het volgende:
[..]
Waaruit maak je dat op? Vrijwel bij welke toespraak komt toch uitgebreid de christelijke identiteit van de VS naar voren...
Je kunt moeilijk ontkennen dat Bush erg prat gaat op God en het christendom.. Helaas wordt er ook een link naar gelegd waar Bush zijn oorlogstoespraken houdt.quote:Op donderdag 25 november 2004 20:51 schreef lionsguy18 het volgende:
[..]
Ach toe nou toch, heb je soms last van een selectief gehoor?
Wat heeft dat ermee te maken?quote:Worden de moslims daar soms vervolgd of erger?
Kan Bush dan God niet buiten zijn toespraken houden?quote:Op donderdag 25 november 2004 21:20 schreef lionsguy18 het volgende:
De aanslag op de WCT torens was toch echt de aanleiding en niet om het christendom in Alghanistan te verkondigen.
Ik begrijp niet dat sommigen dat niet willen inzien.
zal ik het overnemen danquote:Op donderdag 25 november 2004 21:55 schreef lionsguy18 het volgende:
Ik stop over Bush.
De reacties zijn te zot voor woorden.
Men noemt dit ergens naar toe redeneren door er alles bij te halen wat er niets mee te maken heeft.
Ik riskeer liever geen tweede ban.
Ja dat is niet gek ook, als bepaalde groeperingen de boel blijven ontregelen.quote:Op donderdag 25 november 2004 22:59 schreef het_fokschaap het volgende:
las net in de krant dat er momenteel meer honger is onder kinderen in Irak dan onder Saddam
quote:Want iedereen die het zwaard trekt, zal ook door het zwaard omkomen.
Oh, zeer zeker. Ik reken sowieso dat soort dingen een mens aan, en niet het geloof. De stelling dat een gelovige altijd tolerant, mild en vredelievend is, is hiermee echter wel geinvalideerd, en daar hadden we het (in ieder geval in eerste instantie) over.quote:Op donderdag 25 november 2004 22:14 schreef Boomstam het volgende:
[..]
zal ik het overnemen dan![]()
Ik vind dat bush er voor uit mag komen waar hij voor staat, in welke toespraak dan ook.
Of lenin nou zijn ideeen haalde uit marx zijn boek, of dat Bush het doet uit de bijbel.
Ook moet je beseffen of het wel agressief gedrag is van Bush.
Dit zijn hele leuke geloofsvragen.quote:Als je 2 mensen ziet vechten op straat ben je dna christelijk bezig door de aanvaller van de slachtoffer eraf te meppen of ben je christelijk bezig doro te zeggen, foei dat mag niet. waar na vervolgens de aanvaller gewoon vrolijk doormept.
Dat is dan weer een volgende vraag. In mijn optiek gaan religie en bestuur niet samen. Oftewel, Bush zou er imho het beste aan doen om zijn geloofsbelijdenis buiten zijn bestuurstaak te verrichten. Mocht je daar over willen discussieren loopt er een andere topic in dit forum waar het beter in past.quote:misschien is het wel een scheve vergelijking metde oorlog in irak maar hoe bepaal je wat goed is.
Het zou namelijk niet gaan om een land te bezetten, maar om een dictator van het toneel doen verwijderen.
( - typvouten)
Mja, die oorlog was natuurlijk ook om economische redenen. En gelijk hebben die Amerikanen, zo'n oorlog kost veel geldquote:Op donderdag 25 november 2004 22:14 schreef Boomstam het volgende:
[..]
zal ik het overnemen dan![]()
Ik vind dat bush er voor uit mag komen waar hij voor staat, in welke toespraak dan ook.
Of lenin nou zijn ideeen haalde uit marx zijn boek, of dat Bush het doet uit de bijbel.
Ook moet je beseffen of het wel agressief gedrag is van Bush.
Als je 2 mensen ziet vechten op straat ben je dna christelijk bezig door de aanvaller van de slachtoffer eraf te meppen of ben je christelijk bezig doro te zeggen, foei dat mag niet. waar na vervolgens de aanvaller gewoon vrolijk doormept.
misschien is het wel een scheve vergelijking metde oorlog in irak maar hoe bepaal je wat goed is.
Het zou namelijk niet gaan om een land te bezetten, maar om een dictator van het toneel doen verwijderen.
( - typvouten)
quote:Op donderdag 25 november 2004 20:27 schreef lionsguy18 het volgende:
Gelovige mensen ontketenen vrijwel nooit een oorlog in tegenstelling tot heersers die vanuit ongelovige, atheistische machtswellust een onleefbaar klimaat scheppen op deze aarde.
Er zullen meer redenen zijn, waaronder wereldeconomie misschien er ook wel 1 van is.quote:Op vrijdag 26 november 2004 09:32 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Mja, die oorlog was natuurlijk ook om economische redenen. En gelijk hebben die Amerikanen, zo'n oorlog kost veel geldVind het wat naief om te willen dat de Amerikanen zo'n oorlog zijn begonnen alleen om " de wereld veiliger te krijgen", om " een dictator omver te werpen", etc.
Ikzelf denk dat oorlog nooit te rechtvaardigen is naar christelijke maatstaven. Het is ook een van de redenen waarom m.i. scheiding van kerk en staat belangrijk is.quote:Op vrijdag 26 november 2004 12:35 schreef Boomstam het volgende:
[..]
Maar waar ligt de grens of die oorlog nu na christelijke maatstaven gerechtvaardigd is of niet?
ik ken mijn geschiednis daarom kan ik dit verdedigenquote:Op vrijdag 26 november 2004 09:56 schreef Doffy het volgende:
[..]
Kent uw geschiedenis, meneer...
jouw geschiedenis ? Lionsguy18, 18 jaar geschiedenis neem ik aan dan...dan heb je net de twee golfoorlogen meegemaakt. Die zijn beiden gestart door een christen. Bush sr., W. Bushquote:Op vrijdag 26 november 2004 16:28 schreef lionsguy18 het volgende:
[..]
ik ken mijn geschiednis daarom kan ik dit verdedigen
Dan zou je moeten weten dat mensheid en oorlog voeren samengaan, gelovig of niet. En Christenen doen daar even vrolijk aan mee, zelfs onderling.quote:Op vrijdag 26 november 2004 16:28 schreef lionsguy18 het volgende:
[..]
ik ken mijn geschiednis daarom kan ik dit verdedigen
De grootste massaslachtingen van de 20ste eeuw zijn:quote:Op vrijdag 26 november 2004 17:21 schreef Frezer het volgende:
[..]
Overigens ben ik wel benieuwd naar al die conflikten die door die machtswellustige atheisten zijn begonnen... Communisten kan ik me indenken, Hitler is er ook wel ééntje, maar zijn volk die er aan mee deden waren voor het grootste deel weer Christenen.
mensen, waaronder christenen, veroorzaken ellendequote:Op zaterdag 27 november 2004 00:24 schreef lionsguy18 het volgende:
Het is maar dat u het weet en voortaan wil ik geen kwaad woord meer horen over ellende die christenen veroorzaken , want dat is een pertinente leugen.
Wat, ben jij dan voor de herinvoering van (christelijke) zelfcensuur en gewetensinquisitie?quote:Op zaterdag 27 november 2004 00:24 schreef lionsguy18 het volgende:
en voortaan wil ik geen kwaad woord meer horen over ellende die christenen veroorzaken.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |