Laat ik het bijbehorende lulverhaal dan ook maar schaamteloos van ad.nl kopieëren.
Juweeltje in het oog
Door Ronald van Geenen
Wie denkt dat piercings trendy zijn, loopt alweer achter. De allernieuwste manier om op te vallen is een glimmend sieraad ín het oog. Verkrijgbaar bij de hippere oogarts.
Zeven Nederlanders (zes vrouwen, één man) lopen inmiddels rond met een glimmertje - Jewel Eye - dat operatief is aangebracht in het slijmvlies van het oogwit. De groep werd zes maanden gevolgd om risico's uit te sluiten.
,,Dit is medisch gezien volkomen verantwoord'', concludeert oogarts Gerrit Melles, directeur van Rotterdamse bedrijf NIIOC dat oogheelkundige operatietechnieken ontwikkelt.
Om het glimmertje te implanteren, wordt het oog eerst verdoofd met druppels. Dan maakt de oogarts een klein sneetje in het slijmvlies dat het oogwit bedekt. Daarna wordt het sieraad op zijn plaats geschoven. Daar blijft het, zolang de drager het wil, stevig zitten zonder te verschuiven.
De ingreep is voor oogartsen betrekkelijk eenvoudig en snel uit te voeren. Het sieraad is ook weer eenvoudig te verwijderen. De Jewel Eye is inmiddels verkrijgbaar in de vorm van een hartje, halve maan of euroteken, elk met een diameter van ongeveer 3,5 millimeter. Melles: ,,In principe kunnen mensen ook een eigen vormpje bedenken en voorleggen aan onze ontwerper. Enige voorwaarde is dat er geen dunne lijntjes aan zitten. Die kunnen ombuigen en beschadigen tijdens de implantatie.''
Het juweel kan van verschillende materialen worden gemaakt, zolang het menselijk lichaam die verdraagt. Daarbij zijn vrijwel alle denkbare kleuren mogelijk.
Het idee voor de Jewel Eye is min of meer toevallig ontstaan. Melles: ,,Lichaamsverfraaiing met tatoeages of piercings vormt een algemene trend. Wij bedachten dat er eigenlijk nog niets is voor de ogen, hoewel die toch heel belangrijk zijn in het contact tussen mensen. Door nieuwe medische technieken die wij ontwikkelen, is het ook mogelijk en veilig.''
Geïnteresseerden zullen voor de behandeling rond de 500 euro moeten neerleggen. Verscheidene Nederlandse oogartsen bieden de operatie inmiddels aan.
Artsen van het Oogziekenhuis Rotterdam vinden het oogjuweel ‘geen goede ontwikkeling'. Oogarts Tjeerd de Faber heeft naar aanleiding van een artikel in het vakblad Medisch Contact overlegd met collega's: ,,Ik heb niemand gesproken die deze vinding toejuicht. Er kleven altijd risico's aan een operatie. Als er geen klachten zijn, moet je niet opereren. Mensen moeten vooral zelf weten wat zij doen, maar oogartsen zouden er niet aan moeten meewerken.''
Deborah Boer (37) uit Driebergen liet als eerste ter wereld een oogjuweel implanteren. ,,Ik hou van gekke dingen. Lang voordat het hip werd, had ik al een tatoeage boven mijn billen.''
U heeft zeker ook piercings?
,,Nee, vind ik niet spannend. Daar loopt tegenwoordig iedereen al mee. Ik zou er trouwens wel eentje in mijn navel willen. Maar daar moet je wel een strakke buik voor hebben. En die heb ik, moeder van vier kinderen, helaas niet echt.''
Hoe kwam u op het spoor van het oogjuweel?
,,Ik werk op de administratie van een oogzorgcentrum. Oogartsen daar hadden ervan gehoord en wisten dat er proefpersonen werden gezocht. Typisch iets voor jou, zeiden ze. En dat hadden ze goed gezien, want ik ben best een apart type. Meteen na een vakantie in Israël vorig jaar, werd ik opgeroepen voor de operatie. Veel tijd om zenuwachtig te worden, had ik eigenlijk niet.''
Was er, achteraf bezien, een reden om zenuwachtig te zijn?
,,Nee, helemaal niet. Van de operatie voelde ik niets. En ik vond het ook niet eng. De arts verdoofde mijn oog met druppeltjes en bracht een apparaatje aan om mijn oogleden open te houden. Daarna moest ik naar een vast punt kijken. Voordat ik er erg in had, was het al gebeurd. De dag na de ingreep was mijn oog een klein beetje branderig.''
Hoe reageerde uw omgeving?
,,Sommigen verklaarden mij volledig voor gek. Vooral de buren, die vonden het een gruwelijk idee. Mijn man vond het meteen heel leuk en stond ook achter mijn beslissing om de operatie te laten doen. En weer anderen zeiden: dat je dat durft! Ik snap zo'n reactie wel. Het gaat tenslotte om je oog. Maar ik was van tevoren goed over de operatie geïnformeerd. Ik wist dat er nauwelijks risico's of bijwerkingen zouden zijn.''
U bent dus de eerste ter wereld.
,,Ja, nu je dat zo zegt. Ik heb daar eigenlijk nog niet zo bij stilgestaan. Cameraploegen?! Dat zal toch zeker niet!''
Zien mensen wel dat u een oogjuweeltje heeft?
,,Nee, nauwelijks. Het is ook hartstikke klein. Je moet heel dichtbij komen om het goed te kunnen zien. Ik stond laatst met iemand te praten die ineens vroeg: wat heb jij nou weer op je oog geplakt?! Het is een hartje van platina. Heel mooi, echt iets aparts.''
I intend to live forever, or die trying.