Wij hebben echt heel veel gehad aan een boekje dat we meekregen op het CB. Naam en titel kan YPPY zo vast wel even aanvullen, maar het komt er in het kort op neer dat alles rondom de baby in een vast ritme en met een vaste structuur dient te gebeuren. Voor ons is dat eten, schone luier, voorlezen uit een boekje, spelen met een knuffel en dan bij de eerste de beste gaap naar bed. Wakker naar bed dus, dat was vooral de truuk.
In het begin hebben we Anna echt VEEL moeten laten huilen, soms wel drie kwartier tot een uur (na elk kwartier mag je wel even gaan troosten - in het bedje laten!) maar dat was eigenlijk maar een paar dagen. 's Nachts sliep ze eigenlijk toch al wel redelijk dus daar zat de pijn niet zo, het ging bij ons vooral om overdag. Anna was erg onrustig overdag en zat hele dagen bij YPPY op schoot. Erg gezellig, maar je wil soms ook wel eens even plassen. Zelfs na 2 tellen in de box huilde ze al en in bed leggen overdag hoefden we al helemaal niet aan te denken.
Ik weet niet of het boekje ook van toepassing is op echte huilbaby's, maar wij hebben er echt heel veel aan gehad. Een vervolg op het boekje gaat over inbakeren geloof ik.
Maar goed, waar het dus op neerkomt is ritme en regelmaat en dat tot in den zotte doorvoeren. Geen eten geven of spelen met de tv keihard aan, elke keer in dezelfde kamer, maak het voorspelbaar voor ze. Op een gegeven moment werd het gewoon saai in huis want ze ging wel 16 of 18 uur slapen per dag!
![]()
.
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"