[OffTopic]quote:Op maandag 5 april 2004 21:17 schreef Mork_Van_Ork het volgende:
[...]Ze zouden enige tijd na het programma haar ingestraalde water testen op een paar mensen om te kijken of deze gezonder bleven dan anderen (paar zouden placebo's krijgen). Als de proef afgelopen was zouden ze wereldkundig maken wat de uitkomst was, echter heb ik hier nooit meer wat van gehoord.
Iemand anders wel toevallig??
[...]
Je geeft hier zelf al aan dat je de Chinese horoscoop gebruikt; er zijn er inderdaad veel meer. Op heel veel punten verschillen die van elkaar. Welke heeft gelijk denk je? Of denk je dat het uitmaakt tot welke 'groep' je behoort, m.a.w. een Chinese horoscoop is alleen voor Chinezen bedoelt, Europeanen moeten persé van de Westerse horoscopen gebruik maken. Zelfs daar zijn er al heel veel verschillende van. Sterker nog, astrologen mogen ieder gegeven dat ze binnenkrijgen op iets van 9 verschillende manieren interpreteren, al naar gelang de situatie - dat is inclusief een 'andersom'-tag ("je hebt een gat in je hand maar het kan ook betekenen dat je heel zuinig bent"). Dan wordt het wel heel gemakkelijk om (achteraf) iemand te beschrijven.quote:Na aanleiding van een korte chat in truthirc
Mijn stelling is eigenlijk vrij simpel uit te leggen. Ik neem even de CHinese Horoscoop als voorbeeld, omdat die uitgebreider en langer bestaat dan de Westerse. IIk ben geit, volgens de horoscoop artistiek ingesteld. Dit is een algemene geitkaraktereigenschap die uiteraard later wordt uitgebreid naar het moment dat je geboren bent etc. etc.
Een ander probleem met deze onderzoeksmethode is dat je per definitie pas achteraf gegevens gaat koppelen. Heel erg onbetrouwbaar. Beter kun je een aantal mensen interviewen, kijken welke eigenschappen ze hebben, deze koppelen aan de horoscoop van je keuze en dan bepalen in welk jaar, of welke maand / dag ze geboren zijn. Uiteraard mag dit niet in het interview naar voren komen; en nog beter is een schriftelijk of on-line interview zodat je ook niet iemands leeftijd kunt raden; de intrerviewer mag de geïnterviewde dus niet zien, en de verkregen gegevens moeten door weer iemand anders geïnterpreteerd worden. Deze methode zal iets moeten worden uitgewerkt - ik weet niet in hoeverre diverse horoscopen ook gebruik (moeten) maken van geboortelocatie.quote:Zet dit tegenover een ander dier uit de riem die deze karaktereigenschap niet heeft. Neem een steekproef uit meerdere landen en bekijk bijvoorbeeld of in de geitsteekproef een significant aantal mensen meer in een artistiek beroep belanden. Als dit zo is, is hiermee dan de Chinese horoscoop bewezen?
Uiteraard is deze stelling wetenschappelijk en objectief ontzettend moeilijk te bewijzen, de methode zou men lang over kunnen discussieren, maar ergens is deze hele versimpelde versie toch gewoon een mogelijkheid om de horoscopen te bewijzen of te ontmantelen.
Oh, er is gedegen onderzoek naar gedaan. De conclusie is dat astrologie geen wetenschappelijk verantwoorde basis heeft. Optimisten interpreteren dat als "het is nog niet bewezen."quote:Dus waarom zijn we hier nog niet wat verder ingegaan? Als Chinese horoscoop zijnde, zou ik dit toejuichen om meer mensen bewust te maken, als sceptici zou ik het graag gebruiken om die eeuwige horoscoop eens uit de krant te halen.
Nee niet iedereen, door antecedenten, maar ook door cultuur en alles om je heen is uiteraard niet iedereen creatief. Maar als je een normale populatie hebt waarvan zeg 5% creatief is ingesteld, en in een geitenpopulatie zeg 15% dan is er in mijn idee toch iets bewezen zonder dat iedereen het doet.quote:Op maandag 5 april 2004 23:06 schreef DzjieDub het volgende:
Je geeft hier zelf al aan dat je de Chinese horoscoop gebruikt; er zijn er inderdaad veel meer. Op heel veel punten verschillen die van elkaar. Welke heeft gelijk denk je? Of denk je dat het uitmaakt tot welke 'groep' je behoort, m.a.w. een Chinese horoscoop is alleen voor Chinezen bedoelt, Europeanen moeten persé van de Westerse horoscopen gebruik maken.
[quote] Dat kan uiteraard aangetoond worden lijkt me, als je de uitslagen uit de verschillende landen bekijkt. Stel dat het wel klopt in China, niet in Europa, dan kun je verder onderzoek doen waarom het daar wel zo is (even daargelaten dat mensen in China naar hun horoscoop gaan leven)
[quote]
Overigens, denk je echt dat iedereen die in hetzelfde jaar geboren is - je refereert hier bijvoorbeeld aan de geit - artistiek ingesteld is? Ik denk dat je die vraag zelf wel goed kunt beantwoorden.
Overigens II: Ik ben geboren in het jaar van de hond volgens een Vietnamese collega van me. Het Griekse woord voor hond, kynos, heeft geleid tot ons woord 'cynicus'. En ja, dat is inderdaad stom toeval
quote:Een ander probleem met deze onderzoeksmethode is dat je per definitie pas achteraf gegevens gaat koppelen. Heel erg onbetrouwbaar. Beter kun je een aantal mensen interviewen, kijken welke eigenschappen ze hebben, deze koppelen aan de horoscoop van je keuze en dan bepalen in welk jaar, of welke maand / dag ze geboren zijn. Uiteraard mag dit niet in het interview naar voren komen; en nog beter is een schriftelijk of on-line interview zodat je ook niet iemands leeftijd kunt raden; de intrerviewer mag de geïnterviewde dus niet zien, en de verkregen gegevens moeten door weer iemand anders geïnterpreteerd worden. Deze methode zal iets moeten worden uitgewerkt - ik weet niet in hoeverre diverse horoscopen ook gebruik (moeten) maken van geboortelocatie.
[..]
O? Evenals Recreative dacht ik ook dat de Chinese een jaar-horoscoop is.quote:Op dinsdag 6 april 2004 13:59 schreef Tha_BlonT het volgende:
Voor recreative : in mijn chinese horoscoop staat dat de geit overeenkomt met het Westerse kreeft?
[..]
Maar wat is dan de scheidslijn? Om bij het voorbeeld van creativiteit te blijven: Iemand die kinderkleertjes maakt aan de hand van patronen in een tijdschrift, of iemand die zelf die kleertjes ontwerpt (of op z'n minst de patronen aanpast)? Creativiteit is iets wat iedereen zich wel op een aantal punten toedicht; ben je niet handig met de handen dan kun je vast wel schrijven, maak je leuke foto's of worden je kookkunsten geroemd. You get the idea. Dus, je moet al ruim van tevoren afbakenen wat je als persoonskenmerken gebruikt, en wat wél, en wat niet meer geldt als criterium voor dat kenmerk.quote:Nee niet iedereen, door antecedenten, maar ook door cultuur en alles om je heen is uiteraard niet iedereen creatief. Maar als je een normale populatie hebt waarvan zeg 5% creatief is ingesteld, en in een geitenpopulatie zeg 15% dan is er in mijn idee toch iets bewezen zonder dat iedereen het doet.
Ik hd duidelijker moeten zijn, sorry. Ik bedoelde, je bepaalt van een aantal mensen de karaktereigenschappen. Je weet niet, en vraagt ook niet, wat geboortedatum of -jaar van die personen zijn. Vervolgens ga je de verkregen kenmerken naast een horoscoop leggen; om 't even simpel te zeggen: "Deze persoon is eigenwijs => steenbok". Het eerste deel van het onderzoek is hiermee afgesloten. Vervolgens ga je kijken of de gegevens kloppen. Dus, je gaat naar die persoon terug en zegt, "OK, ik heb je gegevens naar je horoscoop gelegd en er is 80% kans dat je geboren bent in eind december 1969" (of zoiets). En dan wordt het tellen - bij hoevelen klopt het.quote:Dat is een goede mogelijkheid van onderzoek, maar achteraf onderzoeken op basis van demografische gegevens gekoppeld aan bepaalde psychologische begrippen doet in mijn insziens precies hetzelfde. Uiteindelijk heb je van tevoren namelijk bepaald welke horoscopen bij welke eigenschappen horen. Je kijkt dus of het erbij past... de methode heeft dan hetzelfde resultaat...
Jouw methode kan ook maar 't is moeilijker (denk ik) om beroepsgroepen te koppelen aan persoonskenmerken die in een horoscoop staan. Een leidinggevende kan dat alleen maar in naam zijn - niemand luistert naar 'm maar er staat wel "directeur" op z'n visitekaartje, om maar een voorbeeldje te geven. Jouw methode is uiteraard wel heel geschikt om grote groepen te controleren.quote:Geboortelocatie wordt wel gebruikt, maar ik weet niet precies hoe trouwens. Ik denk overigens dat het hier met name gaat om grote getallen, dus ik zou de onderzoeksmethode naar schriftelijk doen, met uiteraard geen enkele verwijzing naar horoscopen. Maar misschien kun je enkel met demografische gegevens vanuit het CBS al heel veel doen!
Neem:
Geboortejaar
Beroepsgroep
Koppel de beroepsgroepen uiteraard van tevoren aan de 12 horoscopen (lastig, maar opzich wel te doen met de huidige HRM psyhologie) ...
ZIe daar een mogelijk resultaat met significante verschillen...
Tja, wat betreft de horoscopen in de kranten, tijdschriften e.d., die zijn erg compact natuurlijk. Alleen de globale dingen betreffende het sterrenbeeld en (soms) de planetenstand op dat moment nemen ze er (vaak) in op + (soms) gekeken naar het weer, de maand (winter/zomer), actualiteiten (is het economisch een gunstige tijd of niet) etc.quote:Op maandag 5 april 2004 20:59 schreef Tha_BlonT het volgende:
Dus waarom zijn we hier nog niet wat verder ingegaan? Als Chinese horoscoop zijnde, zou ik dit toejuichen om meer mensen bewust te maken, als sceptici zou ik het graag gebruiken om die eeuwige horoscoop eens uit de krant te halen.
Oh, dus daar komen die paar vage karaktertrekken van mij vandaanquote:Op zondag 11 april 2004 15:26 schreef Rasing het volgende:
Er is zojuist een nieuwe 'planeet' ontdekt. Sedna. Of het een planeet is of een soort komeet, is niet zo belangrijk, waar het om gaat is dat zo'n nieuwe planeet de hele astrologie omvergooit. Voordat deze planeet bekend was, kon er geen rekening mee worden gehouden in de astrologie. Maar de invloed was er wel!
James Randi heeft er iets over geschreven.
Da's niet helemaal waar. De astrologie gaat ook uit van de tot op heden onontdekte planeten Hermes, Demeter en Persephone. Dit zijn de zogenaamde hypothetische planetenquote:Op zondag 11 april 2004 15:26 schreef Rasing het volgende:
Er is zojuist een nieuwe 'planeet' ontdekt. Sedna. Of het een planeet is of een soort komeet, is niet zo belangrijk, waar het om gaat is dat zo'n nieuwe planeet de hele astrologie omvergooit. Voordat deze planeet bekend was, kon er geen rekening mee worden gehouden in de astrologie. Maar de invloed was er wel!
James Randi heeft er iets over geschreven.
Dus je past de resultaten van de oude planeten aan op de nieuwe planeet? Wat heeft dan de hele astrologie voor zin gehad tot nu toe?quote:Op maandag 12 april 2004 10:59 schreef Tha_BlonT het volgende:
Ja, stel dat je met de huidige planeten kloppende berekeningen hebt gemaakt (dus juiste voorspellingen doet) dan betekent het dat wanneer je een nieuwe planeet vindt de data van de andere planeten moet aanpassen. Er is een onbekende bijgekomen, maar de uitkomst blijft hetzelfde. HEt heeft dus vergaande implicaties voor de huidige antescedente maar niet voor de uitkomst, want die klopte al (dus tegelijk nee; geen verregaande gevolgen voor ons.
Als voorbeeldje normaal was 5 + 6 = 11
Nieuwe planeet Z
Dus de vergelijking wordt nu
x + Y + z = 11 waarvan je eigenlijk niet eens weet of de plusjes geen minnen zijn. Dus het vinden van nieuwe planeetjes heeft inderdaad wel vergaande gevolgen....
Verschil is dat dat gedrag voorspelbaar en herhaalbaar is. De veronderstelde invloed van de stand van de planeten en de sterren is dat niet.quote:Jammer, maar in de real wetenschap weten we ook nog niet precies hoe de subatomen werken, maar we werken wel met hun gedrag //...
Geboortesymbiose? Mijn Chinese jaarteken is Tijger; mijn Zodiacteken Schorpioen. Maakt mij dat tot tijger met schorpioenenstaart? Het venijn zit hoe dan ook in de staart?quote:Op maandag 5 april 2004 21:15 schreef Fixxxer het volgende:
Weet je dat in Noorwegen een aantal jaren geleden een onderzoek is geweest. Daaruit bleek dar over een aantal jaar genomen het aantal ooiervaars evenredig groeit en daalt met het aantal baby's...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |