En ik ben dus bang dat dat in de huidige maatschappij niet meer kan...quote:Op zondag 4 april 2004 22:54 schreef Leah het volgende:
Ik als ouder bepaal wanneer en hoe ik dat aan mijn kind wil vertellen, daar gaat het me om, niet om de voorlichting an sich.
"Mama, laat nog eens zo'n baby groeien dan."quote:Op zondag 4 april 2004 23:02 schreef CarOnline het volgende:
Nou ik zou er ook niet erg blij mee zijn als Britt en Romée thuiskomen op een goeie dag en me het hele verhaal van voor tot achter kunnen vertellen.
Dat vertellen wìj ze wel op de dag dat wij vinden dat de tijd daar is. En af en toe vragen ze ook wel, maar dan ga ik nog niet expliciet vertellen hoe het allemaal werkt. Op de vraag hoe Lara in mijn buik kwam vonden ze 'die groeide daar' een ontzettend logisch antwoord
Haha ben ik blij dat ze echt geen broertje of zusje meer willen, 'deze' vinden ze wel genoegquote:Op zondag 4 april 2004 23:06 schreef MrBean het volgende:
[..]
"Mama, laat nog eens zo'n baby groeien dan."
Exact. Die sexuologe van gister vond ik wat dat betreft ook erg vervelend.quote:Op zondag 4 april 2004 23:07 schreef Leah het volgende:
Juist Caronline! Ik vind het vergelijkbaar als bv mijn kind op een goede dag thuis komt met bv het scheppingsverhaal terwijl ik hem op een openbare school gedaan zou hebben.
Sommige zaken blijven de verantwoording (en recht!) van de ouders.
Ja daar ben ik het wel mee eens.quote:Op zondag 4 april 2004 23:19 schreef danosa het volgende:
Ik heb vroeger ook nooit echte voorlichting gehad en ik begrijp je wel Jessie dat er niks mis mee is dat kinderen voorlichting krijgen op school, alleen niet in groep 1. Laat ze daar vooral nog lekker kind blijven en niet belast worden met seks. Ik ben er wel voor om serieuze voorlichting te geven op de basisschool als kinderen ouder zijn (8 - 10 jaar), hebben de ouders dan nog niks zelf uitgelegd dan hebben ze de boot gemist en is het aan de opvoedkundigen om te zorgen dat er wel enige info aanwezig is. Helaas worden kinderen steeds sneller rijp.
Precies, dat lijkt mij ook het bestequote:Op zondag 4 april 2004 23:34 schreef Leah het volgende:
Wat is er mis mee om dan in de kleutergroepen gewoon te zeggen dat je dat vanavond maar even aan Mama of Papa moet vragen dan?
nou ja, als er misbruik oid in 't spel is kan het dus wel zijn dat ze daar mee bezig zijn en kunnen ze niet vroeg genoeg leren dat dat niet de normale gang van zaken is. maar ja, wat jessie ook al zegt: als je ze zo vroeg al allerlei negatieve dingen over seks gaat vertellen krijgt het ook zo'n sombere lading. dus dan misschien ook maar het hele verhaal...? het is best een lastige kwestie.quote:Op zondag 4 april 2004 23:32 schreef Dezz het volgende:
Kinderen in groep 1 al sexuele voorlichting geven vind ik echt belachelijk. Wat is daar nou het nut van?
Die kinderen horen nog gewoon lekker te spelen enzo, die zijn echt nog niet met sex bezig!
quote:Op zondag 4 april 2004 23:11 schreef Jessicaa het volgende:
Waarom zou je dat erg vinden Caronline als ze je het op een goede manier konden vertellen?
Als ik er een beetje over nadenk zo denk ik dat het niet zo gek is eigenlijk. Er is niks mis met seks, er is niks vies aan, het kan geen kwaad het erover te hebben. En waarom zouden de ouders moeten beslissen waneer het kind er aan toe is om daarover te praten. De ouder beslist ook niet waneer het toe is aan rekenen (even heel zwart wit gezegd)
Dat is nou precies wat ik ook dacht!quote:Op zondag 4 april 2004 23:34 schreef Leah het volgende:
Wat is er mis mee om dan in de kleutergroepen gewoon te zeggen dat je dat vanavond maar even aan Mama of Papa moet vragen dan?
Maar zou zoiets als handvaten aanreiken niet iets kunnen zijn van ouder en kind zorg. Je kind gaat toch ook op oudere leeftijd naar het CB (sorry, dit weet ik niet zeker, kan me wel herinneren dat ik op oudere leeftij die ellendige prikkies kreeg). Het is iig wel zo dat ik van menig ben dat er wel een serieus programma voor moet liggen bij scholen in bv groep 5.quote:Op zondag 4 april 2004 23:42 schreef bixister het volgende:
ik denk dat veel ouders het hartstikke moeilijk vinden om goede seksuele voorlichting te geven. hen neem je in ieder geval wel een deel van die last uit handen. en natuurlijk betekent zo'n voorlichting op school allerminst dat je er thuis niet alsnog met je kind over zult kunnen praten, maar je hebt die hele verantwoordelijkheid dan niet meer alleen. het kan elkaar zelfs versterken: het biedt ouders op deze manier wat extra handvaten om hun eigen 'versie' met het kind door te nemen.
maar het tijdstip van groep 1 vind ik nog steeds erg vroeg.
Nee, dat denk ik ook niet. Hoe jong kinderen ook zijn, het zijn toch dingen waar ze zich voor schamen en die ze niet uiten. Of ze nu 4, 14 of 24 zijn. En terecht. Dat hoeft toch niet de hele klas te wetenquote:Op maandag 5 april 2004 12:28 schreef Leah het volgende:
*stort zich vol goede moed weer in de discussie*
Bovendien denk ik niet dat kinderen hierdoor eerder met misbruikervaringen voor de dag zullen komen, zeker niet in een klassikaal gesprek.
Groot gelijk dat jij dat niet ging uitleggen. Want je weet niet hoe ver de ouders willen gaan met hun uitleg. Wat je in zo'n geval volgens mij wel kunt doen is vragen: wat denk je zelf? Dan kom je er min of meer achter wat hij zelf al weet en kun je eventueel een beetje bijsturenquote:Op maandag 5 april 2004 12:40 schreef miss_dynastie het volgende:
Nee hoor rewimo, dat maak je mij ook niet wijs. Mijn achterneefje van vier vroeg mij 'Mama heeft een baby in dr buik. Hoe komt ie erin en hoe gaat ie er weer uit?' Een beetje verbaasd heb ik geantwoord dat hij dat het beste even aan mama zelf kon vragen. Die mij vertelde dat ik dat best zelf 'even' had mogen uitleggen. Nou, sorry, dat doe ik dus niet. Dergelijke vragen en antwoorden horen toch echt bij papa en mama thuis
Later heeft hij me overigens ook nog even opgebeld om uit te leggen hoe het allemaal zit, hij dacht dat ik het nog niet wist en daarom niet had geantwoord
Ja, had gekund, maar je moet in een impuls handelen op zo'n momentquote:Op maandag 5 april 2004 12:44 schreef Rewimo het volgende:
[..]
Groot gelijk dat jij dat niet ging uitleggen. Want je weet niet hoe ver de ouders willen gaan met hun uitleg. Wat je in zo'n geval volgens mij wel kunt doen is vragen: wat denk je zelf? Dan kom je er min of meer achter wat hij zelf al weet en kun je eventueel een beetje bijsturen
Ja, errug handig ja... vlak daarna ontmoette ik mister_d, dus stel je voor dat ik het niet had gewetenquote:Op maandag 5 april 2004 12:47 schreef Rewimo het volgende:
Hihi, ja dat is wel grappig, en ook fijn: nu snap jij het ook
Ben ik helemaal met je eens, maar ik vind dit absoluut niet een taak van de school, maar van de ouders zelf.quote:Op zondag 4 april 2004 22:45 schreef overhyped het volgende:
Ik heb zelf geen kinderen (gelukkig) maar vindt dat je met een basis vorm van voorlichting niet vroeg genoeg kan beginnen. Als een kind wat basis dingen weet, dan is het kind weerbaarder tegen misbruik.
Natuurlijk! Daar gaat het me ook helemaal niet om, het gaat me erom dat bepaalde zaken tot het "takenpakket" van de ouders behoren, en niet bij de school.quote:Op maandag 5 april 2004 15:17 schreef vamperotica het volgende:
*heeft niet alles gelezen en stort zich nu met volle overgave in de discussie met het gevaar dat ze iets roept wat allang geroepen is!*
Ik vind sexuele voorlichting idd iets voor de ouders, maar er mag zeker wel gewezen worden op het verschil tussen jongens en meisjes!
Ook kan er toch best verteld worden dat je lichaam van jou is en dat als iemand daar aanzit je dat best mag vertellen, ook al zegt die ander dat het een geheimpje is?
Idd het "echte werk" behoort de ouders toe vind ik!quote:Op maandag 5 april 2004 18:50 schreef Leah het volgende:
[..]
Natuurlijk! Daar gaat het me ook helemaal niet om, het gaat me erom dat bepaalde zaken tot het "takenpakket" van de ouders behoren, en niet bij de school.
Ten overvloede, het gaat me dus om de kleuters, de hogere groepen vind ik weer een ander verhaal.
Kijk, en om dit soort vreemde verhalen te voorkomen is het imo niet verkeerd voorlichting te geven. Op niveau. Als het ter sprake komt. Overigens levert dat vaak erg leuke en gezellige gesprekken op! Ik (als juf van groep 3) laat meestal de kinderen verwoorden wat zij weten, en dat verduidelijk of corrigeer ik (indien nodig).quote:Op maandag 5 april 2004 12:12 schreef Luchtbel het volgende:
Mij is gister door een jongetje dat vorige week 4 is geworden (dus precies de doelgroep) uitgelegd hoe babies ontstaan. 'De piemel gaat in de navel bij de moeder, dan gaat de navelklep open en wordt de baby wakker gekust'
Hij sprak navelklep overigens uit als navul klep waardoor ik heel hard moest lachen.
Het officiele verhaal was hem overigens door een 10jarig buurmeisje uitgelegd en hij maakte er z'n eigen versie van. Volgens mij maakt het helemaal geen indruk op die kinderen.
Ligt er ook een beetje aan in wat voor bewoording en tot in welk detail een en ander verteld wordt!!quote:Op dinsdag 6 april 2004 00:11 schreef Moonah het volgende:
[..]
Kijk, en om dit soort vreemde verhalen te voorkomen is het imo niet verkeerd voorlichting te geven. Op niveau. Als het ter sprake komt. Overigens levert dat vaak erg leuke en gezellige gesprekken op! Ik (als juf van groep 3) laat meestal de kinderen verwoorden wat zij weten, en dat verduidelijk of corrigeer ik (indien nodig).
In het geval van bovengenoemde geboorte uit een navelklepje, had ik toch echt wel wat van de hoed en de rand verteld. Immers, als een kind beweert dat 1+1=11, dan leg ik toch ook uit dat dat niet zo is...
Ik denk dat ik zou vertellen dat mama's een babygaatje hebben, en dat het zaadje daarin gaat en later als de baby goed gegroeid is, de baby eruit.quote:Op dinsdag 6 april 2004 07:45 schreef vamperotica het volgende:
[..]
Ligt er ook een beetje aan in wat voor bewoording en tot in welk detail een en ander verteld wordt!!
Ik heb toen ook verteld dat het zaadje niet door de navel ging, maar ik ben er niet aan toe gekomen om te vertellen hoe het wel in zijn werk ging! Er moest namelijk weer gespeeld worden!!!![]()
Ik zou ook eerlijk gezegd niet weten wat ik ze precies zou vertellen....![]()
Tips, iemand???
Vaak interesseert het vervolg kinderen ook helemaal niet. Weer wat geleerdquote:Op dinsdag 6 april 2004 07:45 schreef vamperotica het volgende:
Ik heb toen ook verteld dat het zaadje niet door de navel ging, maar ik ben er niet aan toe gekomen om te vertellen hoe het wel in zijn werk ging! Er moest namelijk weer gespeeld worden!!!![]()
Dan zou ik dus juíst (laten) uitleggen wat het kind nou eigenlijk roept!quote:Op dinsdag 6 april 2004 08:48 schreef roofless het volgende:
Want als een kleuter "kut" roept is dat meestal geen referentie aan de vagina...
Neefje roept kut. Miss_d vraagt wat dat betekent. Neefje zegt: als papa op zijn duim slaat en het au doetquote:Op dinsdag 6 april 2004 12:09 schreef Moonah het volgende:
[..]
Dan zou ik dus juíst (laten) uitleggen wat het kind nou eigenlijk roept!
quote:Op dinsdag 6 april 2004 12:12 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Neefje roept kut. Miss_d vraagt wat dat betekent. Neefje zegt: als papa op zijn duim slaat en het au doet![]()
Hoe een baby eruit komt weet ze!quote:Op dinsdag 6 april 2004 08:29 schreef Rewimo het volgende:
[..]
Ik denk dat ik zou vertellen dat mama's een babygaatje hebben, en dat het zaadje daarin gaat en later als de baby goed gegroeid is, de baby eruit.
Maak het niet te ingewikkeld
Nou okee dan: waar de baby eruit is gekomen, is eerst het zaadje ingegaanquote:Op dinsdag 6 april 2004 14:17 schreef vamperotica het volgende:
[..]
Hoe een baby eruit komt weet ze!
Toen ik zwanger was, wilde ze persee "de bevalling" zien op tv. Ze mocht een klein stukje zien (ze is 7 ) en toen heeft ze gelijk besloten dat ze er niet bij wilde zijn als haar nieuwe broertje geboren zou worden!
Ja maar hoe dan?quote:Op dinsdag 6 april 2004 15:51 schreef Rewimo het volgende:
[..]
Nou okee dan: waar de baby eruit is gekomen, is eerst het zaadje ingegaan
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |