Ik begrijp dat (een deel) van de nederlandse bevolking op sommige momenten zo gaat denken. Je voelt je machteloos als je hoort wat er dagelijks gebeurt. Toch is het goed om een klein beetje te weten hoe ons strafrecht is opgebouwd.
We hebben in nederland gekozen voor een maximale gevangenisstraf van 20 jaar. Daarboven ligt nog wel "levenslang" maar die wordt slechts in een zeer uitzonderlijk geval gegeven. De achterliggende gedachte hierbij is dat iemand die een misdrijf pleegt na verloop van tijd ook, dus na het "uitzitten" van zijn straf, terug moet keren en een normaal leven verder moet kunnen lijden. Tja, dit is een keus die is gemaakt, en of deze nu goed of slecht is, we moeten het ermee doen. Deze gevangenisstraf op zich is dus de straf. Laten we dat even helder hebben, dus de vrijheidsberoving is de straf. Daarom kan iemand die is ingesloten ook recht hebben op van alles en nog wat volgens de basisiprincipes van de nederlandse wetgeving. "We" zijn beschaafd en zetten iemand niet in een koud donker nat hok op water en brood tot ie gek wordt, want dan verniel je een mens (dader) en gaat het voorbij aan het basisprincipe van onze wetgeving.
Nu zijn alle andere "straffen" gerelateerd aan deze 20 jaar, en wordt de rest eigenlijk een heel simpel rekensommetje.... Je kunt deze 20 jaar pas krijgen als uiterste....dus 1 persoon vermoorden levert geen 20 maar (bijvoorbeeld !!!!!!!!!!!) 13 jaar op. zijn er dan ook nog verzachtende omstandigheden dan wordt het bijvoorbeeld 10 jaar.....en ga zo maar een tijdje door.
Dat betekent dus dat, op het moment dat je helemaal beneden heel aan de lijn aankomt en je "jat" een pak koffie...tja, daar staat een boete op..... Logisch ook, want als je daar al een gevangenisstraf van 10 jaar voor zou geven, krijg je van die absurde zaken zoals in amerika, waar iemand levenslang krijgt voor diefstal van een TV...en werkelijk alle realiteit zoek is. Daar kan iemand 7x levenslang plus een gevangenisstraf van 70 jaar krijgen, wat werkelijk afbreuk doet aan de slachtoffers (of hij nu 7, 8, of 9 mensen vermoord, maakt dan ook geen bal meer uit) en nabestaanden en wat in mijn ogen dus ook een lachertje is voor het strafrecht in zijn algemeenheid. Wat dat betreft zijn we hier nog niet zo verkeerd bezig denk ik...
Het verkeersrecht is eigenlijk ook een beetje zo opgebouwd. De uitzondering is dat in principe alle "fouten" of misdragingen die je in het verkeer pleegt simpele overtredingen zijn, en dus bestraf worden met relatief lichte boetes. Fout parkeren staat in de lijn van straffen echt een heel stuk lager dan iemand mishandelen en wordt daarom ook heel simpel bestraf met een boete van 46,- Niks mis mee, je moet wel gestraft worden, maar als je je boete betaalt kun je gewoon verder met je leven. Er zijn tegenwoordig wel enkele misdrijven toegevoegd aan het verkeer maar ook deze zijn weer gerelateerd aan dezelfde lijn van straffen. Iemand dronken aanrijden is weliswaar een misdrijf, maar doe je dat moedwillig ??? Tja, dat is de vraag, immers, als je bezopen bent stap je niet in de auto met als DOEL iemand anders aan te rijden. Dat is slechts het gevoilg......
Kortom, ik zou persoonlijk niet willen naar een situatie zoals je schetst, handen afhakken en schandpalen en andere middeleeuwse werktuigen. Ik ben het misschien wel met je eens dat we eens moeten bekijken of die max van 20 jaar in onze gecompliceerde samenleving niet bijgesteld moet worden... Ik denk alleen dat dat geen vraag is die wij hier kunnen beantwoorden, want die ligt zo pricipieel in ons strafrecht vastgebakken dat je een behoorlijke zwieper zou moeten maken om het omhoog te trekken....(met als gevolg dat je dochter van 16, die een pakje sigaretten jat met een paar vriendinnetjes een gevangenisstraf kan krijgen van 3 jaar ?????) Willen we dat wel, want elke actie heeft dus wel een re-actie!!!