Heb je gezien hoeveel tijdschriften er verschrikkelijk op elkaar lijken? Het aanbod van titels is wel groot, maar het aanbod van onderwerpen is gering.quote:Op maandag 12 april 2004 19:00 schreef accelerator het volgende:
[..]
Het aanbod is groot en divers:
- films (er echt niet alleen maar de Lion king hoor, kijk bv naar bollywood , of LOTR, etc.) Ik ben niet zo met films bezig dus echt spetterende voorbeelden kan ik niet geven
- dance feesten en rock concerten
- Kijk hoe ongelooflijk veel tijdschriften je bij de boekenwinkel kan kopen
- Kijk eens naar al die muziek die is uitgebracht, ik zit nu weer naar supermooie atmospherische d'n'b te luisteren
- Alle boeken die sinds de uitvinding van de drukpers geschreven zijn.
[..]
- paardenquote:Heb je gezien hoeveel tijdschriften er verschrikkelijk op elkaar lijken? Het aanbod van titels is wel groot, maar het aanbod van onderwerpen is gering.
Ik dacht het niet. Kan je hiervan hard bewijs aanleveren. Grote namen als Mullish en Reve niet toch?quote:Heel veel Nederlandse auteurs krijgen subsidies, ook de grote namen.
van chinese vechfilms tot films over verstrooide wiskundigen. Het is er allemaalquote:Films: don't get me started. LOTR was vanaf het eerste idee een box office hit, De Tweeling was niet te filmen zonder subsidie.
ik kom op deze manier aardig in de buurtquote:"voor de 10e keer. Ook zonder subsidie is het aanbod groot en divers."
Je bent nog lang niet aan de tiende keer toe.
KinkFMquote:Op zondag 4 april 2004 19:47 schreef pesci het volgende:
[..]
Ik denk dat er best markt is voor een commerciele VPRO....
Daar zeg je wat.quote:Op maandag 12 april 2004 09:21 schreef Potus het volgende:
Dat is nog niet gebeurd, en kennelijk is er nog steeds geen meerderheid te vinden om de kunstenaarsubsidie af te schaffen.
net of cultuur alleen maar de opera en het toneel isquote:Op dinsdag 13 april 2004 02:07 schreef MOVO het volgende:
Wat een flauwekul hier zeg....
Kunst is een cultuurgoed en dat mag je best subsidieren of eigenlijk zou je moeten zeggen: investeren in je eigen cultuur.
waarom kon dat vroeger door particulieren en moet nou de overheid bij springen?quote:Van oudsher zijn de kunstenaars afhankelijk geweest van weldoeners en dat zal altijd zo blijven,
niet waarquote:het is nu eenmaal onmogelijk om een volledig symphonie orkest inclusief de benodigde organisatie (totaal ongeveer 70 man) in stand te houden van de kaartverkoop.
dat kan de markt best zelf doen.quote:Kunst heeft waarde, waarde als cultuurgoed, onze nationale trots, en economische waarde: laat de toeristen maar komen, en daar mag je dus best in investeren!
net of cultuur alleen maar de opera en het toneel isquote:Op dinsdag 13 april 2004 03:31 schreef APK het volgende:
Een land zonder cultuur is een land zonder ziel.
ik ben absoluut geen filmkijker maar is een film als "de lift" en "als je begrijpt wat ik bedoel" niet ongesubsidieerd? Moet je verder kijken wat er met die subsidie gemaakt wordt: oa Costa.quote:Op dinsdag 13 april 2004 08:58 schreef Potus het volgende:
Ha, medestanders! Die in minder zinnen nog duidelijker zijn dan ik (MOVO).
Ik hoor accelerator niet over mijn argument voor de Nederlandse film (dat zonder subsidie een heelboel mooie films, inclusief Oscarwinnaars, niet kunnen worden gemaakt. In Nederland, en we hebben het over Nederlandse subsidie. Ik neem geen genoegen met een afhankelijkheid van buitenlandse films).
misschien omdat er geen vraag naar was!quote:Hij noemt bovendien veel tijdschriftonderwerpen die allemaal een gegarandeerd ruim publiek hebben, en dus (bv. computerbladen) heel veel adverterrders. Het kwaliteitsblad Amerika, dat probeerde meer te zijn dan een advertentievehikel voor reisorganisaties, ging vorig jaar ten onder en had veel bij gehad bij een subsidie.
argh . . . als al die mensen echt goed waren hadden ze geen subsidie nodig.quote:Kijk even bij het Fonds voor de Letteren, dan kan je zien dat veel schrijvers een subsidie nodig hebben om boeken te schrijven. Ik had nergens geschreven dat de groten als Mulisch en Reve niet zonder subsidie kunnen, maar ik vermoed dat zij ooit in hun carrière gebruik hebben gemaakt van een subsidieregeling. Dat is namelijk ook de bedoeling van subsidies: mensne de kans geven om hun talent te helpen ontwikkelen. Is het talent groot genoeg geworden, dan heeft de subsidie zijn werk gedaan, en is de subsidie niet meer nodig. Dat kan je een dom bevoogdend middel vinden, maar daarover verschillen kennelijk de meningen.
maar dat zal hij niet doen want hij maakt er geen/te weinig winst op.quote:De vaste boekenprijs bij Nederlandse literatuur maakt het voor de uitgever mogelijk om ook minder courante namen (debutanten bijvoorbeeld) uit te geven.
de bewering er is een groot divers ongesubsidieerd kunstaanbod is subjectief (wat is groot, wat is divers) maar ik vind dat hij waar is en daar probeer ik anderen van te overtuigen.quote:maar als je iets veel herhaald is dat nog niet per se waar
en dat kan.quote:Je gaat er vanuit dat mensen uit het niets een godgegeven talent hebben en dan meteen op eigen benen kunnen staan.
was het maar zo'n feestquote:De overheid dat zijn we zelf
Zeg ik dat?quote:Op dinsdag 13 april 2004 09:47 schreef accelerator het volgende:
net of cultuur alleen maar de opera en het toneel is
Heb jij die Serie in het NRC gelezen waar het geld van het Publieke bestel heengaat?quote:Op dinsdag 13 april 2004 11:34 schreef Potus het volgende:
En begrijp me niet verkeerd, ik ben dol op film en tv uit het buitenland, maar ik hecht ook belang aan een diverser Nederlands aanbod, en zonder subsidie is het Nederlandse aanbod mager (ik vind: te mager).
kunstenaars doen vaak dingen met muziek, film, literatuur.quote:Op dinsdag 13 april 2004 11:34 schreef Potus het volgende:
De discussie begon over subsidies voor Nederlandse kunstenaars. Daarna kwamen daar muziek, literatuur en films bij.
kijk, daar zit hem de kink in onze kabel.quote:De voorbeelden die je aandraagt (vaak buitenlandse zoals d 'n b in Engeland) overtuigen me niet van je bewering Accelerator, want ik kijk niet naar het totale bereik aan kunst maar naar het Nederlandse bereik aan kunst.
Probleem is. . . het zijn ook mijn belastingcenten. Belasting = stelen. Moet geminimaliseerd worden. Alleen als het echt niet anders kan. bv JSFquote:en ik ben er van overtuigd dat we de Nederlandse kunst tekort doen wanneer we in de subsidies gaan snoeien of ze zomaar opheffen omdat je wel genoeg hebt aan de buitenlandse cultuur. Ik vind Nederlands cultureel erfgoed belangrijk, en belangrijk genoeg om daar een deel van mijn belastingcenten aan te besteden.
quote:En begrijp me niet verkeerd, ik ben dol op film en tv uit het buitenland, maar ik hecht ook belang aan een diverser Nederlands aanbod, en zonder subsidie is het Nederlandse aanbod mager (ik vind: te mager).
Mondriaan:quote:Op dinsdag 13 april 2004 13:12 schreef accelerator het volgende:
Zijn mondriaan en rietveld gesubsidieerd door de overheid?
Was een studiebeurs voor de kunstacademie.quote:1892: Krijgt studiebeurs van Koningin Emma en verhuist naar Amsterdam
Borsato is tenminste wel ongesubsidieerdquote:Op dinsdag 13 april 2004 11:17 schreef APK het volgende:
[..]
Zeg ik dat?
Joh, spring lekker in je Opel met brede velgen en zet Marco Borsato op in de file.![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |