Nu was mijn mening voordat ik dat artikel had gelezen ook al dat kunst niet gesubsidieerd moet worden, dus die is niet bijgesteld. De auteur heeft het echter beter op papier gezet dan dat ik zelf waarschijnlijk gedaan zou hebben.quote:Kunst is een bekend produkt waarvan linkse intellectuelen zeggen dat het gesubsidieerd moet worden. Kunst is een voorbeeld van wat wel een "verdienstelijk goed" wordt genoemd. Een "verdienstelijk goed" wordt gedefinieerd als een goed waarvan mensen meer moeten consumeren dan ze uit zichzelf doen. Daarom zou een "verdienstelijk goed" door de overheid gesubsidieerd moeten worden. Het goed wordt voor de mensen dan goedkoper zodat ze er meer van consumeren. Maar hoe kunnen we nu bepalen of een bepaald goed een verdienstelijk goed is? Volgens de definitie door na te gaan of mensen er meer van moeten consumeren. Moeten van wie? Ik doe een gok naar het antwoord: de linkse intellectuelen. Als ik goed gegokt heb dan is de definitie van een "verdienstelijk goed" dus eigenlijk: een goed waarvan mensen van linkse intellectuelen meer moeten consumeren dan ze uit zichzelf doen.
Mijn conclusie is dat in het begrip "verdienstelijk goed" de gedachte opgesloten ligt dat mensen bevoogd moeten worden en niet hun eigen leven mogen leiden. Linkse intellectuelen zullen bijvoorbeeld subsidie van kunst verdedigen op basis van het feit dat dit kunst beter bereikbaar maakt voor arme mensen. In de praktijk zullen de meeste arme mensen echter meer belasting voor de kunstsubsidies betalen dan dat ze ervan profiteren, omdat arme mensen nu eenmaal vaak geen kunstliefhebbers zijn, terwijl linkse intellectuelen er wel van profiteren, omdat zij zelf wel vaak liefhebbers zijn van de gesubsidieerde kunst. Het lijkt me daarom waarschijnlijker dat de betreffende linkse intellectuelen meer worden gemotiveerd door eigenbelang en het verlangen om hun eigen leefcultuur aan anderen op te leggen, dan door altruïstische gevoelens. Het besluit van de overheid om kunst te subsidiëren brengt ook de noodzaak met zich mee dat iemand erover besluit welke kunstenaars wel en welke geen subsidie krijgen. Zo verandert kunst van een vrije expressie van cultuur in een onderdeel van het politieke machtsspel.
Er werd slechts in overdrachtelijke zin gesproken over kunst als consumptieproduct. Nergens werd kunst als product getypeerd, behalve als er noodzakelijkerwijze zo over gesproken moest worden omdat de overheid bepaalde kunst financiert. De auteur is denk ik juist van mening dat kunst geen consumptieproduct is, maar wel onderhavig is (of zou moeten zijn) aan marktwerking of laten aan de pure expressie van de artiest zelf.quote:Op vrijdag 2 april 2004 03:05 schreef Schorpioen het volgende:
Ik vind het trouwens diep- en dieptriest dat er zelfs mbt kunst nog wordt gesproken van "consumeren". Godverdomme, is zelfs kunst nu ook al een consumptieproduct geworden???
Ja, en? Vroeger draaide het om ruilhandel, ten opzichte van hoe het was vind ik geld een stuk beter.quote:Op vrijdag 2 april 2004 03:07 schreef Dr.Droxz het volgende:
alles gaat toch om geld tegenwoordig ?!
Inderdaad, goed voorbeeld!quote:Op vrijdag 2 april 2004 03:14 schreef Schorpioen het volgende:
BTW praktijkvoorbeeld: in Nederland is er vrij veel subsidie voor popmuziek. Belgie heeft dit niet of nauwelijks. Terwijl iedere popliefhebber weet dat er veel meer kwaliteitsmuziek uit Belgie komt dan uit Nederland.
Jouw verwijderen van alle subsidie zal ook een verschraling tot gevolg hebben. Arbeidsloon is in ons land te prijzig geworden. Dat betekent dat organisatie van kunstuitingen een forse prijskaart kent. Ik vermoed dan concertgebouwen en musea als eerste zullen sneuvelen als alle subsidie sneuvelt. Het abeidsloon van een orkest wordt domweg onbetaalbaar en dan heb ik het nog niet over de huur van oefenruimte en een lokatie voor het concert. Vervolgens sneuvelen poppodia en bioscopen. Mogelijk ontstaat er hierdoor weer een hele nieuwe kunstvorm, wie zal het zeggen. Ik vermoed echter dat menigeen niet blij zal zijn met je voorstellen omdat dit een deel van de gekende cultuur laat sneuvelen.quote:Op vrijdag 2 april 2004 03:05 schreef Schorpioen het volgende:
Subsidie op kunst zal de kunst doen vervlakken. Kunst moet uit lijden geboren worden, kunst wordt gemaakt omdat het simpelweg gemaakt moet worden. Als onkruid moet het tegen alles in opkomen ondanks alle tegenstand. Er moet een drempel zijn om alle slechte kunstenaars eruit te filteren. Als je gaat subsidieren dan krijgt iedere talentloze nono de mogelijkheid "kunst" te maken zonder te verhongeren, en krijg je verwatering en wordt de echte kunst hierdoor niet of nauwelijks nog opgemerkt omdat er teveel slechte shit tussen zit.
Ik word een paar keer per week aangesproken door die gelegaliseerde bedelaars van het cultuurfonds die geld vragen, om kunstenaars de mogelijkheid te geven om kunst te maken. Ik heb ze een paar keer dit proberen uit te leggen maarze begrepen het niet. Er is ontzettend veel mooie kunst gemaakt, en geen van die kunst is gesubsidieerd. ALs Van Gogh gesubsidieerd was dan had hij wsch hele saaie en irrelevante schilderijen gemaakt. Ik ken eerlijk gezegd geen voorbeeld van gesubsidieerde kunst die echt iets te melden heeft.
Ik vind het trouwens diep- en dieptriest dat er zelfs mbt kunst nog wordt gesproken van "consumeren". Godverdomme, is zelfs kunst nu ook al een consumptieproduct geworden???
Net als Van Gogh, Picasso, Vermeer etc.quote:Op vrijdag 2 april 2004 04:34 schreef Megumi het volgende:
Rembrand kreeg ook geen subsidie.
Nee, de Subsidies zijn er voor de linkse intellectuelen.quote:Op vrijdag 2 april 2004 09:29 schreef SCH het volgende:
Is kunst alleen iets van linkse intellectuelen?
Rechtse elite zou minder gauw zijn voor subsidie op kunst lijkt me. Bovendien gaat het er niet om dat kunst een links item is, het betreft de subsidie erop.quote:Op vrijdag 2 april 2004 09:29 schreef SCH het volgende:
Is kunst alleen iets van linkse intellectuelen?
De discussie is oud maar altijd interessant maar dat kunst vooral voor de linkse elite zou zijn, is echt een waanzinnige gedachte. En maakt dat stukje vrij kansloos want dus alleen uit op tegenstelling en niet op een serieus debat.
Ik snap dit verhaal niet helemaalquote:Op vrijdag 2 april 2004 05:23 schreef hoppe het volgende:
Jouw verwijderen van alle subsidie zal ook een verschraling tot gevolg hebben. Arbeidsloon is in ons land te prijzig geworden. Dat betekent dat organisatie van kunstuitingen een forse prijskaart kent. Ik vermoed dan concertgebouwen en musea als eerste zullen sneuvelen als alle subsidie sneuvelt.Het abeidsloon van een orkest wordt domweg onbetaalbaar en dan heb ik het nog niet over de huur van oefenruimte en een lokatie voor het concert. Vervolgens sneuvelen poppodia en bioscopen. Mogelijk ontstaat er hierdoor weer een hele nieuwe kunstvorm, wie zal het zeggen. Ik vermoed echter dat menigeen niet blij zal zijn met je voorstellen omdat dit een deel van de gekende cultuur laat sneuvelen.
Onder links wordt in dit geval socialistisch bedoeld, niet zozeer progressief.quote:Op zaterdag 3 april 2004 00:46 schreef Johan_de_With het volgende:
Ik denk dat de rechtse elite eerder kunst zal subsidieren. Alle protesten tegen dergelijke subsidies die ik mij heugen kan, kwamen van links, van de Stopera tot het Centre Pompidou. (Dat vervolgens ook terstond volgekladderd werd met uitroepen als CIA go home.)
Ik bedoel iets anders te zeggen. Sommieg kunstvormen zijn cultuurdragers. Hierbij denk ik aan toneel, kleinkunst en klassieke concerten. Mij boeit dat allemaal wat minder maar ik geloof toch dat als deze kunstvormen het loodje leggen dat er dn veel inspiratie voor wat oppervlakkiger kunst verloren gaat. Dit hoeft niet zo te zijn,ik denk dat slechts.quote:Op vrijdag 2 april 2004 14:18 schreef Schepseltje het volgende:
[..]
Ik snap dit verhaal niet helemaal
Jij zegt eigenlijk, veel instellingen gaan verloren (omdat mensen er niet voor willen betalen) en vervolgens stel je dat "menigeen niet blij zal zijn" hiermee, blijkbaar is men wel blij met zo'n situatie omdat men anders er wel voor zou betalen
Ik zie dat een bepaalde elite ons een extra keuze biedt die er anders niet meer zou zijn.quote:ik vind subsidies een fout iets, de elite bepaald voor jou hoe jij je leven moet inrichten, welke producten voor jou correct zijn, welke gewoontes je moet doen en laten..
Voor dergelijke experimenten ter meerdere eer en glorie van een enkeling heb ik ook geen geld over. Volgens mij worden daar alleen de kunstenaar en zijn recensent of kunstpaus wijzer van.quote:dat bepaal ik zelf wel gvd! als er mensen zijn die zonodig met een trommel in de rimboe muziek willen maken, prima, maar verwacht niet dat ik het indirect ga betalen
LOL Als Van Gogh niet gesubsidieerd was door zijn broer dan hadden we waarschijnlijk niet eens van Van Gogh gehoort.quote:Als Van Gogh gesubsidieerd was dan had hij wsch hele saaie en irrelevante schilderijen gemaakt. Ik ken eerlijk gezegd geen voorbeeld van gesubsidieerde kunst die echt iets te melden heeft.
Ja en als de vader van rembrandt een varkensdarm om zijn pik geschoven had voor het neuken hadden we ook geen nachtwacht gehad.quote:Op zondag 4 april 2004 16:52 schreef Monus het volgende:
[..]
LOL Als Van Gogh niet gesubsidieerd was door zijn broer dan hadden we waarschijnlijk niet eens van Van Gogh gehoort.
Wat heeft dat met de verzorgingsstaat te maken ? Dit bestaat al veel langer.quote:Op zaterdag 3 april 2004 11:22 schreef Silmarwen het volgende:
Kunst is nu niet echt een eerste levensbehoefte. Dit vind ik een prachtig voorbeeld van een te ver doorgetrokke verzorgingstaat
Kun je het nog iets simpeler uitdrukken, zodat ik het ook kan begrijpen?quote:Op zondag 4 april 2004 18:36 schreef GewoneMan het volgende:
simpel als iemand kunst wil maken PRIMA en als ze daarvan kunnen leven hartstikke mooi voor ze maar het subsidieren NOOIT
...en ging diverse malen failliet...quote:Op vrijdag 2 april 2004 04:34 schreef Megumi het volgende:
Rembrand kreeg ook geen subsidie.
En?quote:Op zondag 4 april 2004 18:38 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
...en ging diverse malen failliet...
Wat valt er aan te beargumenteren dan? Het is toch zo klaar als een klontje?quote:Op zondag 4 april 2004 18:38 schreef Johan_de_With het volgende:
Kun je het nog iets simpeler uitdrukken, zodat ik het ook kan begrijpen?
Dwz.: met argumentatie ?
Ik denk dat er best markt is voor een commerciele VPRO....quote:Op zondag 4 april 2004 19:38 schreef Flumina het volgende:
Moeilijk onderwerp hoor. Ik vind subsidie's op kunst niet errug rechtvaardig maar...
... ik ga bijvoorbeeld liever naar een filmhuis dan naar een gewone bioscoop. Liever naar gesubsideerde uitgaancentra dan naar 'echte' discotheken. Liever naar de bieb dan zelf een boek kopen. Kijk ook vaker naar de publieke TV dan naar de commercielen. Een museum op zijn tijd vind ik leuk.
Dit lijkt me ten eerste een cirkelredenering en ten tweede kloppen de onderdelen op zich mijns inziens ook niet. Ik weet niet of echte kunst zichzelf verkoopt en of kunst die niets opbrengt, rotzooi is.quote:Op zondag 4 april 2004 19:21 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Echte kunst verkoopt zichzelf en behoeft geen subsidie. 'Kunst' die niks opbrengt, en waar de 'kunstenaar' zichzelf dus niet mee kan onderhouden, is in feite gewoon rotzooi en behoeft dus ook geen subsidie.
kunst is ontheven van gezond verstand?quote:Op zondag 4 april 2004 20:29 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Dit lijkt me ten eerste een cirkelredenering en ten tweede kloppen de onderdelen op zich mijns inziens ook niet. Ik weet niet of echte kunst zichzelf verkoopt en of kunst die niets opbrengt, rotzooi is.
Dat bedoelde ik niet. (Dat staat er volgens mij ook niet.)quote:Op zondag 4 april 2004 20:34 schreef pesci het volgende:
[..]
kunst is ontheven van gezond verstand?
da's bijna religie...
Een (aspirant) Sp-er raad ik in dit geval dringend een persoonlijk gesorek met Jan Marjinissen aan. Die kan je vast prima uit de doeken waarom hij niet direct de kont tegen de krib gooit bij subsidieëring van kunst.quote:Op zaterdag 3 april 2004 11:22 schreef Silmarwen het volgende:
Ik zie niet in waarom kunst gesubsidieerd zou moeten worden. Onzinnige geld verspilling.
Kunst heeft naar min idee weinig met verzorging te maken. Mogelijk doel je op de verzorging van de kunstenaar zoals er ook voor gehandicapten een bepaalde financiële bijdrage in de kosten bestaat?quote:Mensen die echt kunst willen maken doen dat ook zonder subsidies. En mensen die echt kunst willen zien doend at ook wel zonder subisidies. Kunst is nu niet echt een eerste levensbehoefte. Dit vind ik een prachtig voorbeeld van een te ver doorgetrokke verzorgingstaat.
Veel van wat kunst genoemd wordt krijgt daarmee ook naar mijn idee twee letters teveel.quote:Bovendien vind ik veel kunst te onzinnig voor woorden. Een wit vel met een rode stip. Kom op hey. Ik hou erg veel van kunst, heb zelfs een jaar lang een kunst opleiding gedaan, maar om het te subsidieren gaat mij echt te ver.
Ik postte ter ondersteuning van degene op wie je reageerde.quote:Op zondag 4 april 2004 20:36 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Dat bedoelde ik niet. (Dat staat er volgens mij ook niet.)
Er kan ook heel veel vraag naar zijn en toch kan het zichzelf niet bedruipen. Wil je de klassieke orkesten ook opheffen?quote:Op zondag 4 april 2004 21:10 schreef pesci het volgende:
Als iemand dingen maakt die niemand wil hebben, wat is er dan maatschappelijk relevant aan dat de overheid dit sponsort?
Denk je dat mensen zullen stoppen met klassieke muziek maken als de subsidiekraan dichtgaat?quote:Op zondag 4 april 2004 21:14 schreef SCH het volgende:
[..]
Er kan ook heel veel vraag naar zijn en toch kan het zichzelf niet bedruipen. Wil je de klassieke orkesten ook opheffen?
Het is zeker jammer ja.quote:Op zondag 4 april 2004 21:53 schreef SCH het volgende:
De orkesten zijn dan niet meer te horen. Dat wordt onbetaalbaar.
Dus mensen zullen wel individueel blijven spelen maar dat is de kwestie niet.
Als je het verband niet ziet tussen tussen subsidie en de support ven de broer van Van Gogh, coño, dan vraag ik me af of je het verschil van tussen een appel en een peer weet. Zonder die support kon Van Gogh niet gaan schilderen.quote:Op zondag 4 april 2004 18:14 schreef Schorpioen het volgende:
[..]
Ja en als de vader van rembrandt een varkensdarm om zijn pik geschoven had voor het neuken hadden we ook geen nachtwacht gehad.
Wat een irrelevante opmerking zeg. We heb het hier over subsidie vanuit de overheid, niet over financieel bijspringen door een familielid omdat iemand anders zou verhongeren. appels != peren.
Zonder die support ging hij zowat dood van de honger. Ik heb niks tegen een basisuitkering om te kunnen overleven, die er in Van Gogh's tijd niet was. Ik geloof ook niet dat de broer van Van Gogh alle andere, mss minder getalenteerde schilders ook centjes toestopte zodat die ook lekker met verf konden kliederen. Subsidie die door alle belastingbetalers opgehoest wordt, en uitgegeven wordt aan kunstenaars alleen zodat ze kunstenaar kunnen zijn, kunstenaars die hier natuurlijk in een ontzettende luxe-positie zitten (iedereen kan hier een basisuitkering krijgen), vind ik echt heel wat anders dan de steun die je je eigen broer in hoge nood geeft. Als mijn broer een slecht verkopende (maar wellicht "vernieuwende") kunstenaar zou zijn, zou ik hem ook financieel steunen als hij dat echt nodig heeft, al zou ik walgen van zijn werk. Omdat het mijn broer is en ik hem graag help. Niet omdat die kunst zo belangrijk is. Er is een verband tussen de 2 in de zin dat het beide om (financiele) ondersteuning gaat, maar daar houdt het wel zo'n beetje op. Appels en peren zijn ook beide fruit. Toch hebben ze een andere vorm, andere structuur, en smaken en ruiken ze compleet anders, en groeien ze aan verschillende bomen.quote:Op zondag 4 april 2004 22:04 schreef Monus het volgende:
[..]
Als je het verband niet ziet tussen tussen subsidie en de support ven de broer van Van Gogh, coño, dan vraag ik me af of je het verschil van tussen een appel en een peer weet. Zonder die support kon Van Gogh niet gaan schilderen.
Aan jouw mening te zien heb je geen recht van spreken als je je niet verdiept in wat kunst nu precies is, gelieve je voortaan bij dit soort topics afzijdig te houden, dank u..quote:Op zaterdag 3 april 2004 11:22 schreef Silmarwen het volgende:
Ik zie niet in waarom kunst gesubsidieerd zou moeten worden. Onzinnige geld verspilling.
Mensen die echt kunst willen maken doen dat ook zonder subsidies. En mensen die echt kunst willen zien doend at ook wel zonder subisidies. Kunst is nu niet echt een eerste levensbehoefte. Dit vind ik een prachtig voorbeeld van een te ver doorgetrokke verzorgingstaat.
Bovendien vind ik veel kunst te onzinnig voor woorden. Een wit vel met een rode stip. Kom op hey. Ik hou erg veel van kunst, heb zelfs een jaar lang een kunst opleiding gedaan, maar om het te subsidieren gaat mij echt te ver.
De laatste in elk geval niet. Kunst is een begrip en is derhalve moeilijk te omschrijven en zeker niet door een persoon te beoordelen of het kunst, danwel kitsch is. Voor de een is iets kunst en voor de ander rotzooi. De een biedt voor de mona lisa een knaak terwijl het Louvre de waarde schat op (onbetaalbaar, kortom een dik miljard). Het is voor de overhed lastig toe te zien hoe een kunstenaar presteert. Dit zullen ze helaas moeten doen met een ambtenaar inderdaad.quote:Op maandag 5 april 2004 13:08 schreef TheGreatDictator het volgende:
Maar wie kan er nu beter bepalen wat "kwalitatief" goede kunst is: het kunstminnend publiek of een ijverig subsidieambtenaartje op het ministerie?
Kom op zeg. Je geeft zelf al aan, de een vindt iets mooi, de ander niet. Kunst is dus per definitie subjectief. Maar waarom er dan kunstsubsidies moeten bestaan en een kunstenaar geen krantenwijk kan lopen om zijn inkomen aan te vullen is mij onduidelijk.quote:Op maandag 5 april 2004 13:34 schreef Elgigante het volgende:
De laatste in elk geval niet. Kunst is een begrip en is derhalve moeilijk te omschrijven en zeker niet door een persoon te beoordelen of het kunst, danwel kitsch is. Voor de een is iets kunst en voor de ander rotzooi. De een biedt voor de mona lisa een knaak terwijl het Louvre de waarde schat op (onbetaalbaar, kortom een dik miljard). Het is voor de overhed lastig toe te zien hoe een kunstenaar presteert. Dit zullen ze helaas moeten doen met een ambtenaar inderdaad.
Een kunstenaar heeft geen 8 tot 5 baan en is eigenlijk de ganse dag met zijn werk bezig. Het is verschrikkelijk moeilijk om te beoordelen of een kunstenaar genoeg arbeid levert, maar ik vind dit een vorm van werkgelegenheid en nu dus subsidie waar we niet NOG meer vanaf kunnen snoepen. Ze kunnen nu al nauwelijks rondkomen...quote:Op maandag 5 april 2004 13:56 schreef TheGreatDictator het volgende:
[..]
Kom op zeg. Je geeft zelf al aan, de een vindt iets mooi, de ander niet. Kunst is dus per definitie subjectief. Maar waarom er dan kunstsubsidies moeten bestaan en een kunstenaar geen krantenwijk kan lopen om zijn inkomen aan te vullen is mij onduidelijk.
Als kunst dus nu subjectief is, waarom moet iedereen dan gedwongen zijn geld af staan aan een ambtenaar die vervolgens op arbitraire gronden het geld gaat verdelen?
En ze kunnen nauwelijks rondkomen omdat er geen vraag is naar de hopen troep die ze maken.quote:Op maandag 5 april 2004 14:33 schreef Elgigante het volgende:
[..]
Een kunstenaar heeft geen 8 tot 5 baan en is eigenlijk de ganse dag met zijn werk bezig. Het is verschrikkelijk moeilijk om te beoordelen of een kunstenaar genoeg arbeid levert, maar ik vind dit een vorm van werkgelegenheid en nu dus subsidie waar we niet NOG meer vanaf kunnen snoepen. Ze kunnen nu al nauwelijks rondkomen...
Zo, en uit welk buurtonderzoek blijkt dit ?quote:Op maandag 5 april 2004 15:00 schreef Refragmental het volgende:
[..]
En "de ganse dag"? Van 12 tot 3 misschien, meer ook niet.
Gewoon, logica.quote:Op maandag 5 april 2004 15:02 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Zo, en uit welk buurtonderzoek blijkt dit ?
Nee, als dat jou eerder lijkt, dan ben ik overtuigd. Vooral omdat ik er zelf geen enkele ervaring mee heb.quote:Op maandag 5 april 2004 15:11 schreef Refragmental het volgende:
[..]
Gewoon, logica.
Veel van die troep die tevoorschijn wordt getoverd zit nog geen dag werk in.
Lijkt me eerder dat de gemiddelde "kunstenaar" pas om 12 uur uit z'n nest rolt, in z'n roes wat dingen inelkaar flanst en dan rond 3 uur echt wakker wordt.
8 tot 5Laat me niet lachen, kansloos!
Pffff, ja tuurlijk. Waarom is de gesubsidieerde kunstenaar nou zo anders dan Annie die in haar vrije tijd een cursus aquarelschilderen doet?quote:Op maandag 5 april 2004 14:33 schreef Elgigante het volgende:
Een kunstenaar heeft geen 8 tot 5 baan en is eigenlijk de ganse dag met zijn werk bezig. Het is verschrikkelijk moeilijk om te beoordelen of een kunstenaar genoeg arbeid levert, maar ik vind dit een vorm van werkgelegenheid en nu dus subsidie waar we niet NOG meer vanaf kunnen snoepen. Ze kunnen nu al nauwelijks rondkomen...
Wat een gelul!quote:Op maandag 5 april 2004 15:00 schreef Refragmental het volgende:
En ze kunnen nauwelijks rondkomen omdat er geen vraag is naar de hopen troep die ze maken.
En "de ganse dag"? Van 12 tot 3 misschien, meer ook niet.
Nee laat ze maar net zoals elke andere Nederlander echt werken voor hun centen.
Leg maar eens uit dan, waarom dit een cirkelredenering zou zijn. Het is namelijk gewoon simple economics, die voor elk produkt (ook voor kunst) op gaat. Basis, zegmaar. Zelfs m'n geestelijk gehandicapte nichtje van 8 snapt dit.quote:Op zondag 4 april 2004 20:29 schreef Johan_de_With het volgende:
Dit lijkt me ten eerste een cirkelredenering en ten tweede kloppen de onderdelen op zich mijns inziens ook niet. Ik weet niet of echte kunst zichzelf verkoopt en of kunst die niets opbrengt, rotzooi is.
Van Gogh verkocht ook vrijwel niks tijdens zijn leven, dus is zijn werk rotzooiquote:Op dinsdag 6 april 2004 16:20 schreef Lemmeb het volgende:
Kunst die niets opbrengt is per definitie rotzooi, net zoals een auto die niemand wil kopen ook gewoon rotzooi is. Marktwerking heet dat.
En dat weet jij omdatquote:En over dat vermeende 'harde werken' van de kunstenaar: sorry hoor, maar laat me toch niet lachen
Misschien snapt je geestelijk gehandicapte nichtje van acht ook dat je kunst niet met een auto kunt vergelijken. Of, voor de leek: appels met peren. Marktwerking heeft niets met de waarde van een kunstwerk te maken.quote:Op dinsdag 6 april 2004 16:20 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Leg maar eens uit dan, waarom dit een cirkelredenering zou zijn. Het is namelijk gewoon simple economics, die voor elk produkt (ook voor kunst) op gaat. Basis, zegmaar. Zelfs m'n geestelijk gehandicapte nichtje van 8 snapt dit.
Kunst die niets opbrengt is per definitie rotzooi, net zoals een auto die niemand wil kopen ook gewoon rotzooi is. Marktwerking heet dat.
En over dat vermeende 'harde werken' van de kunstenaar: sorry hoor, maar laat me toch niet lachen
En toch kunnen we van zijn werk 'genieten', dus wat is je punt?quote:Op dinsdag 6 april 2004 16:56 schreef APK het volgende:
Van Gogh verkocht ook vrijwel niks tijdens zijn leven, dus is zijn werk rotzooi
Omdat ik aardig wat kunstenaars persoonlijk ken.quote:En dat weet jij omdat
quote:Op dinsdag 6 april 2004 18:25 schreef Johan_de_With het volgende:
Maar het is wel weer van een heerlijke Jan Lul mentaliteit:
Dat krijgen ze dus ook na enige tijd niet meer.quote:Op dinsdag 6 april 2004 18:14 schreef thabit het volgende:
Maar de talentloze meuk die toch het grootste deel van de kunstenaars beslaat, daarvan zie ik niet waarom ze geld zouden moeten krijgen.
Ik ook, maar dat zijn dus blijkbaar niet van die werkschuwe losers waar jij mee omgaat.quote:Op dinsdag 6 april 2004 18:27 schreef Lemmeb het volgende:
Omdat ik aardig wat kunstenaars persoonlijk ken.
Getoetst op welke criteria?quote:Op dinsdag 6 april 2004 18:42 schreef APK het volgende:
[..]
Dat krijgen ze dus ook na enige tijd niet meer.
Het wordt regelmatig getoetst als ze weer een nieuwe aanvraag doen.
quote:Op dinsdag 6 april 2004 16:20 schreef Lemmeb het volgende:
Kunst die niets opbrengt is per definitie rotzooi
Of het van belang is voor de breedte en diversiteit van de Beeldende Kunst in Nederland bv.quote:Op dinsdag 6 april 2004 19:22 schreef Schorpioen het volgende:
Getoetst op welke criteria?
Nope, door adviseurs. Over het algemeen zijn dat mensen die zelf beroepsmatig als Beeldend Kunstenaar werkzaam zijn, curatoren, galeriehouders etc.quote:En door wie? Door een of ander ambtenaartje dat nog geen mondriaan van een spreadsheet kan onderscheiden.
Dat valt te lezen in het stuk dat je voor de aardigheid niet geciteerd hebt, maar ik wil het wel zeggen hoor:quote:Op dinsdag 6 april 2004 18:34 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Kom maar eens met een fatsoenlijke argumentatie waarom mijn verhaal een cirkelredenering was, i.p.v. met wat losse flodders, dan praten we wellicht verder.
Dit soort reacties zijn dus ook weer erg typisch.quote:Op dinsdag 6 april 2004 19:26 schreef SCH het volgende:jammer dat een discussie over dit interessante onderwerp niet op niveau kan worden gevoerd.
Dit soort reacties ontnemen serieuze mensen toch iedere lust om hier te reageren?
Deze omkering kun je met elk produkt uitvoeren, maar het heeft helemaal niks te maken met een cirkelredenering, maar alles met de definitie van het woordje 'slecht'.quote:Op dinsdag 6 april 2004 20:17 schreef Johan_de_With het volgende:
Dat valt te lezen in het stuk dat je voor de aardigheid niet geciteerd hebt, maar ik wil het wel zeggen hoor:
Waarom is dit een slecht kunstwerk?
Omdat het niet aanslaat.
Waarom slaat het niet aan?
Omdat het een slecht kunstwerk is.
Losers zou ik ze allerminst willen noemen. Werkschuw echter wel.quote:Op dinsdag 6 april 2004 18:44 schreef APK het volgende:
Ik ook, maar dat zijn dus blijkbaar niet van die werkschuwe losers waar jij mee omgaat.
Deze argumenten kun je voor elk produkt ophouden. Het duurt soms even voordat mensen iets mooi of zelfs maar nuttig vinden. Soms duurt het eeuwen. So what?quote:Op dinsdag 6 april 2004 22:38 schreef SCH het volgende:
Jij bekijkt kunst puur als iets economisch en dat is het niet. Daarom reageer ik zo. Het slaat echt nergens op. Kunst heeft niet per definitie te maken met 'produkt' en met economie en met geld. Soms duurt het jaren, decennia of een eeuw voordat iets ontdekt wordt. En ook als heel weinig mensen het mooi vinden kan het toch van grote waarde zijn.
Je hebt nu al ongelijk. Hoeven we geen drie eeuwen op te wachten. Er zijn zat voorbeelden van kunstenaars die pas ver na hun tijd gewaardeerd werden. Maar dat is helemaal niet de issue. Kunst is niet pas belangrijk of het waard om gemaakt te worden als het door een groot publiek gewaardeerd wordt.quote:Op dinsdag 6 april 2004 22:43 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Deze argumenten kun je voor elk produkt ophouden. Het duurt soms even voordat mensen iets mooi of zelfs maar nuttig vinden. Soms duurt het eeuwen. So what?
Moeten we er dan maar op gokken dat die ongeinspireerde zooi die tegenwoordig voor kunst doorgaat over drie eeuwen ineens geadoreerd wordt? Sorry, maar ik dacht het toch echt niet.
Weet je wat? Mocht ik over drie eeuwen ongelijk blijken te hebben, dan mag je me er nog eens op wijzen.
Dat ben ik met je eens. Maar dat betekent nog niet dat je het moet subsidieren.quote:Op dinsdag 6 april 2004 22:45 schreef SCH het volgende:
Kunst is niet pas belangrijk of het waard om gemaakt te worden als het door een groot publiek gewaardeerd wordt.
Dat weet jij helemaal niet. Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. Juist omdat de kwaliteit van de moderne kunst zo is verslechterd door die subsidiesquote:Op dinsdag 6 april 2004 22:45 schreef SCH het volgende:
Je hebt nu al ongelijk.
Maar met deze redenering zou je dus geen klassieke orkesten, geen dansgezelschappen, geen poppodia enzovoorts meer hebben. Je houdt dan alleen de heel erg commerciele kunst over. Er is geen ruimte en tijd meer om te innoveren, te experimenteren, nieuwe wegen in te slaan, van alles te verzinnen - wat juist een voorwaarde is, wil kunst zich vernieuwen en belangrijk blijven en zeggingskracht houden.quote:Op dinsdag 6 april 2004 22:49 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Dat ben ik met je eens. Maar dat betekent nog niet dat je het moet subsidieren.
Collectors items houd je altijd, zolang er gekken zijn die er geld voor neer willen tellen. Ik zou echt niet weten waarom dit voor kunst anders zou moeten zijn.
Juist het verleden toont aan dat dit niet waar is. Toen subsidieerde men nog niet, maar experimenteerde en vernieuwde men evengoed. Misschien nog wel harder en radicaler dan nu.quote:Op dinsdag 6 april 2004 22:53 schreef SCH het volgende:
Maar met deze redenering zou je dus geen klassieke orkesten, geen dansgezelschappen, geen poppodia enzovoorts meer hebben. Je houdt dan alleen de heel erg commerciele kunst over. Er is geen ruimte en tijd meer om te innoveren, te experimenteren, nieuwe wegen in te slaan, van alles te verzinnen - wat juist een voorwaarde is, wil kunst zich vernieuwen en belangrijk blijven en zeggingskracht houden.
Als je toneel niet meer subsidieert, hou je alleen Tineke Schouten over.quote:Op dinsdag 6 april 2004 22:57 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Juist het verleden toont aan dat dit niet waar is. Toen subsidieerde men nog niet, maar experimenteerde en vernieuwde men evengoed. Misschien nog wel harder en radicaler dan nu.
Misschien hadden die kunstenaars toen gewoon een bijbaantje, om in hun onderhoud te voorzien, weet ik veel. Maar wat is daar in godsnaam mis mee?
Het gaat toch over subsidie van kunst in het algemeen. Individuen worden nauwelijks nog echt gesubsidieerd sinds die regelingen zijn afgeschaft. En ik vind je oordeel nogal ongenuanceerd en enigszins cliche.quote:Op dinsdag 6 april 2004 23:01 schreef Lemmeb het volgende:
Magoed de ene kunst is de andere natuurlijk niet. Jij hebt het meer over gezelschappen. Ik doel meer op individuen. Individuen waarvan ik gewoon weet dat ze 50% (laat ik bescheiden blijven) van hun tijd uit hun neus zitten te boren.
'Ongenuanceerd' snap ik. Ik ben namelijk altijd ongenuanceerd. Dat vind ik leuk.quote:Op dinsdag 6 april 2004 23:04 schreef SCH het volgende:
Het gaat toch over subsidie van kunst in het algemeen. Individuen worden nauwelijks nog echt gesubsidieerd sinds die regelingen zijn afgeschaft. En ik vind je oordeel nogal ongenuanceerd en enigszins cliche.
Groot gelijk!!! Cliches worden onderschat. Ze geven het leven meer smaak. NL moet weer leren relativeren. Tenen afknippen, kan niemand er op gaan staan! Wat is er mis met politiek incorrect? Het is alleen ff wennen...quote:Op dinsdag 6 april 2004 23:07 schreef Lemmeb het volgende:
'Cliche' is voor mij net zoiets als 'politiek incorrect'. Daar heb ik gewoon geen boodschap aan.
Geef dan eens een paar goede voorbeelden, met bedragen, zodat we weten waar we het over hebben.quote:Op dinsdag 6 april 2004 22:38 schreef Lemmeb het volgende:
Losers zou ik ze allerminst willen noemen. Werkschuw echter wel.
Mensen die nota bene zelf hun lul uit hun broek lachen om de makkelijke manier waarop ze de maatschappij een poot uitdraaien, zou ik geen losers willen noemen. Eerder oplichters.
Ik ben zelf kunstenaar en heb in een adviescommissie van het Fonds voor Beeldende Kunsten gezeten.quote:Heb je weleens aan kunstenaars zelf gevraagd wat ze van al die subsidies vinden? Sommigen van hen zien daadwerkelijk ook zelf de kromheid van het systeem.
En dat doen ambtenaren en mensen in loondienst niet in de baas z'n tijd?quote:Op dinsdag 6 april 2004 23:01 schreef Lemmeb het volgende:
Ik doel meer op individuen. Individuen waarvan ik gewoon weet dat ze 50% (laat ik bescheiden blijven) van hun tijd uit hun neus zitten te boren.
D'r is nogal een verschil tussen het hebben van een baan met meetbaar nut en daarvoor betaald krijgen in de vorm van een salaris dat gegenereerd wordt door het bedrijf zelf, en het krijgen van subsidie voor het 'maken' van onverkoopbare drek. En aan luie ambtenaren heb ik evengoed een hekel.quote:Op woensdag 7 april 2004 00:08 schreef APK het volgende:
En dat doen ambtenaren en mensen in loondienst niet in de baas z'n tijd?
Oh nee, posten op Fok hoort bij de taakomschrijving.
Wanneer is iemand een kunstenaar?quote:Op woensdag 7 april 2004 00:04 schreef APK het volgende:
[..]
De meeste kunstenaars vinden de bedragen van de huidige subsidies veel te laag.
En dat zijn ze ook.
Joh!quote:Op vrijdag 9 april 2004 18:01 schreef Refragmental het volgende:
Had je maar een echt vak moeten leren.
quote:Op vrijdag 9 april 2004 19:25 schreef APK het volgende:
Joh!
Doe niet zo achterlijk!
Dan moet ik vroeg opstaan.![]()
Tegenwoordig: alstie van een stuk stront een ander stuk stront kan maken.quote:Op vrijdag 9 april 2004 18:01 schreef Refragmental het volgende:
Wanneer is iemand een kunstenaar?
NIET WAARquote:Maar met deze redenering zou je dus geen klassieke orkesten, geen dansgezelschappen, geen poppodia enzovoorts meer hebben. Je houdt dan alleen de heel erg commerciele kunst over. Er is geen ruimte en tijd meer om te innoveren, te experimenteren, nieuwe wegen in te slaan, van alles te verzinnen
Hallelujah!quote:Op zaterdag 10 april 2004 15:15 schreef thaleia het volgende:
Toetsing om te bepalen of je je geld nog wel krijgt? Mwah....een kennis hoefde daarvoor alleen maar te laten zien dat ze twee werken had verkocht. Die heeft haar vriendje dus zogenaamd gekocht, en hup, de WIK was weer binnen
Kun jij rondkomen van dat bedrag?quote:Op zaterdag 10 april 2004 15:33 schreef thaleia het volgende:
Zwaktebod
afschaffenquote:Boeren worden gesubsidieerd.
noem maar!quote:Hele industrieën worden gesubsidieerd.
belachelijk. Zie topic over hypotheekrentequote:Minder vermogende mensen krijgen huursubsidie.
Er is helemaal niks mis met het ter discussie stellen van subsidie regelingen. Mogen we? Het is tenslotte van gemeenschapsgeld betaald.quote:van een zo ontstellend triest egoïsme
ik wil een 3 weken durende luxe cruise naar de bahamas. Mag ik effe vangenquote:die andere dingen willen of nodig hebben dan ik.
we geven ook nog andere argumenten in deze topicquote:Het willen afschaffen van kunstsubsidie omdat de geproduceerde kunst je niet aanstaat
het hele leger word tog ook gesubsideert van mijn centen?quote:Op zondag 11 april 2004 22:46 schreef accelerator het volgende:
[..]
afschaffen
[..]
noem maar!
[..]
belachelijk. Zie topic over hypotheekrente
[..]
Er is helemaal niks mis met het ter discussie stellen van subsidie regelingen. Mogen we? Het is tenslotte van gemeenschapsgeld betaald.
Hoe zou jij het vinden als ik je geld kom afpakken (en je kan je er niet tegen verzetten) en geef het aan iemand anders?
[..]
ik wil een 3 weken durende luxe cruise naar de bahamas. Mag ik effe vangen
[..]
we geven ook nog andere argumenten in deze topic
Op zich hield je geen slecht betoog, maar je stelt samenleving gelijk aan overheid, dat is fundamenteel onjuist.quote:Op zondag 11 april 2004 18:21 schreef Potus het volgende:
Kennelijk hebben sommige mensen niet door dat we in een samenleving wonen,
hoe had je het anders willen doen?quote:Op maandag 12 april 2004 02:17 schreef pimmutjuh het volgende:
[..]
het hele leger word tog ook gesubsideert van mijn centen?
gelukkig welquote:Misschien spreek ik voor sommige industrieën inmiddels in de verleden tijd (zoals de eerste): vliegtuigbouw en scheepsbouw.
Ik snap natuurlijk ook wel dat een samenleving waar geen belasting betaald wordt een utopie is. Daarom kunnen we nog wel streven naar een minimum van belasting betalen (= afpakken van geld).quote:"Hoe zou jij het vinden als ik je geld kom afpakken (en je kan je er niet tegen verzetten) en geef het aan iemand anders?"
Tsja, dat gebeurt dus de hele tijd. Dat heet belastingheffing en daarvoor krijg je vanalles terug. Nuttige dingen, zoals infrastructuur, veiligheid, onderwijs, een sociaal vangnet en regulering (vooral met dat laatste ben ik vaak erg blij) en wat dingen die voor sommigenniet zo nodig hoeven, maar waar een ander deel van de samenleving wel behoefte aan heeft, zoals geld voor cultuuruitingen of miljarden voor een straaljager.
Om te beginnen is het ongelooflijk subjectief wat kwalitief goeie kunstt is. Wie bepaalt dat? Een ambtenaar? Een zogenaamde expert? Laat me niet lachen.quote:De overheid ziet het als taak om kunst (niet alleen moderne kunst, maar ook literatuur, dans, toneel etcetera) te steunen die anders niet tot stand zou kunnen zijn gekomen. Dat betekent niet meteen dat al die kunstuitingen en die kunstenaars maar afgeschaft moeten worden, want het feit dat een kunstenaar van zijn kunst niet rond kan komen betekent niet dat zijn kunst geen kwaliteit heeft, ,
Het aanbod is groot en divers:quote:Op maandag 12 april 2004 17:05 schreef Potus het volgende:
"Zoals ik al eerder zei: er is el een heel groot divers ongesubsidieerde kunst aanbod. Er is helemaal geen reden voor de overheid om daar nog eens extra aan bij te dragen"
Groot wel divers, dat waag ik te betwijfelen.
Ik wil het ook niet volledig afschaffen. Wel drastisch verminderen.quote:Ik heb er in de loop van de dag nog eens over na zitten denken, maar je hebt waarschijnlijk gelijk, en ik waarschijnlijk ook. Dat botst onherroepelijk.
voor de 10e keer. Ook zonder subsidie is het aanbod groot en divers.quote:Mij lijkt het subsidiëren van kunst te verdedigen omdat het bijdraagt aan de verrijking van de cultuur. Dat is heel persoonlijk, dat weet ik ook wel. Mij lijkt het een gruwel om alleen maar nog de Lion King en ander massavermaak over te houden.
Daar ging het niet over, vandaar zwaktebod.quote:Op zaterdag 10 april 2004 16:06 schreef APK het volgende:
Kun jij rondkomen van dat bedrag?
En wanneer het feit dat ie in jouw ogen geen kunstenaar is 'm er van weet te weerhouden om nog verder te schilderen, is ie pas echt geen kunstenaar.quote:Op maandag 12 april 2004 17:27 schreef thabit het volgende:
Ik heb ooit eens aan een kunstenaar een aantal hele elementaire vragen over kunst gesteld zoals:
Waarom is dit nu kunst? Leg dat eens uit.
Ok, dit is dus een kunstwerk. Als ik de kleurtint van dit dingetje daar nu iets verander, is het dan nog steeds kunst? En als ik dit lijntje nu niet zo, maar zo teken, is het dan nog steeds kunst?
Waarom is dit de beste kleurtint? Waarom is dit de beste manier om het lijntje te tekenen?
Iemand die dit soort simpele vragen al niet eens kan beantwoorden is in mijn ogen geen kunstenaar. Zoals ook degene aan wie ik de vragen stelde.
Heb je gezien hoeveel tijdschriften er verschrikkelijk op elkaar lijken? Het aanbod van titels is wel groot, maar het aanbod van onderwerpen is gering.quote:Op maandag 12 april 2004 19:00 schreef accelerator het volgende:
[..]
Het aanbod is groot en divers:
- films (er echt niet alleen maar de Lion king hoor, kijk bv naar bollywood , of LOTR, etc.) Ik ben niet zo met films bezig dus echt spetterende voorbeelden kan ik niet geven
- dance feesten en rock concerten
- Kijk hoe ongelooflijk veel tijdschriften je bij de boekenwinkel kan kopen
- Kijk eens naar al die muziek die is uitgebracht, ik zit nu weer naar supermooie atmospherische d'n'b te luisteren
- Alle boeken die sinds de uitvinding van de drukpers geschreven zijn.
[..]
- paardenquote:Heb je gezien hoeveel tijdschriften er verschrikkelijk op elkaar lijken? Het aanbod van titels is wel groot, maar het aanbod van onderwerpen is gering.
Ik dacht het niet. Kan je hiervan hard bewijs aanleveren. Grote namen als Mullish en Reve niet toch?quote:Heel veel Nederlandse auteurs krijgen subsidies, ook de grote namen.
van chinese vechfilms tot films over verstrooide wiskundigen. Het is er allemaalquote:Films: don't get me started. LOTR was vanaf het eerste idee een box office hit, De Tweeling was niet te filmen zonder subsidie.
ik kom op deze manier aardig in de buurtquote:"voor de 10e keer. Ook zonder subsidie is het aanbod groot en divers."
Je bent nog lang niet aan de tiende keer toe.
KinkFMquote:Op zondag 4 april 2004 19:47 schreef pesci het volgende:
[..]
Ik denk dat er best markt is voor een commerciele VPRO....
Daar zeg je wat.quote:Op maandag 12 april 2004 09:21 schreef Potus het volgende:
Dat is nog niet gebeurd, en kennelijk is er nog steeds geen meerderheid te vinden om de kunstenaarsubsidie af te schaffen.
net of cultuur alleen maar de opera en het toneel isquote:Op dinsdag 13 april 2004 02:07 schreef MOVO het volgende:
Wat een flauwekul hier zeg....
Kunst is een cultuurgoed en dat mag je best subsidieren of eigenlijk zou je moeten zeggen: investeren in je eigen cultuur.
waarom kon dat vroeger door particulieren en moet nou de overheid bij springen?quote:Van oudsher zijn de kunstenaars afhankelijk geweest van weldoeners en dat zal altijd zo blijven,
niet waarquote:het is nu eenmaal onmogelijk om een volledig symphonie orkest inclusief de benodigde organisatie (totaal ongeveer 70 man) in stand te houden van de kaartverkoop.
dat kan de markt best zelf doen.quote:Kunst heeft waarde, waarde als cultuurgoed, onze nationale trots, en economische waarde: laat de toeristen maar komen, en daar mag je dus best in investeren!
net of cultuur alleen maar de opera en het toneel isquote:Op dinsdag 13 april 2004 03:31 schreef APK het volgende:
Een land zonder cultuur is een land zonder ziel.
ik ben absoluut geen filmkijker maar is een film als "de lift" en "als je begrijpt wat ik bedoel" niet ongesubsidieerd? Moet je verder kijken wat er met die subsidie gemaakt wordt: oa Costa.quote:Op dinsdag 13 april 2004 08:58 schreef Potus het volgende:
Ha, medestanders! Die in minder zinnen nog duidelijker zijn dan ik (MOVO).
Ik hoor accelerator niet over mijn argument voor de Nederlandse film (dat zonder subsidie een heelboel mooie films, inclusief Oscarwinnaars, niet kunnen worden gemaakt. In Nederland, en we hebben het over Nederlandse subsidie. Ik neem geen genoegen met een afhankelijkheid van buitenlandse films).
misschien omdat er geen vraag naar was!quote:Hij noemt bovendien veel tijdschriftonderwerpen die allemaal een gegarandeerd ruim publiek hebben, en dus (bv. computerbladen) heel veel adverterrders. Het kwaliteitsblad Amerika, dat probeerde meer te zijn dan een advertentievehikel voor reisorganisaties, ging vorig jaar ten onder en had veel bij gehad bij een subsidie.
argh . . . als al die mensen echt goed waren hadden ze geen subsidie nodig.quote:Kijk even bij het Fonds voor de Letteren, dan kan je zien dat veel schrijvers een subsidie nodig hebben om boeken te schrijven. Ik had nergens geschreven dat de groten als Mulisch en Reve niet zonder subsidie kunnen, maar ik vermoed dat zij ooit in hun carrière gebruik hebben gemaakt van een subsidieregeling. Dat is namelijk ook de bedoeling van subsidies: mensne de kans geven om hun talent te helpen ontwikkelen. Is het talent groot genoeg geworden, dan heeft de subsidie zijn werk gedaan, en is de subsidie niet meer nodig. Dat kan je een dom bevoogdend middel vinden, maar daarover verschillen kennelijk de meningen.
maar dat zal hij niet doen want hij maakt er geen/te weinig winst op.quote:De vaste boekenprijs bij Nederlandse literatuur maakt het voor de uitgever mogelijk om ook minder courante namen (debutanten bijvoorbeeld) uit te geven.
de bewering er is een groot divers ongesubsidieerd kunstaanbod is subjectief (wat is groot, wat is divers) maar ik vind dat hij waar is en daar probeer ik anderen van te overtuigen.quote:maar als je iets veel herhaald is dat nog niet per se waar
en dat kan.quote:Je gaat er vanuit dat mensen uit het niets een godgegeven talent hebben en dan meteen op eigen benen kunnen staan.
was het maar zo'n feestquote:De overheid dat zijn we zelf
Zeg ik dat?quote:Op dinsdag 13 april 2004 09:47 schreef accelerator het volgende:
net of cultuur alleen maar de opera en het toneel is
Heb jij die Serie in het NRC gelezen waar het geld van het Publieke bestel heengaat?quote:Op dinsdag 13 april 2004 11:34 schreef Potus het volgende:
En begrijp me niet verkeerd, ik ben dol op film en tv uit het buitenland, maar ik hecht ook belang aan een diverser Nederlands aanbod, en zonder subsidie is het Nederlandse aanbod mager (ik vind: te mager).
kunstenaars doen vaak dingen met muziek, film, literatuur.quote:Op dinsdag 13 april 2004 11:34 schreef Potus het volgende:
De discussie begon over subsidies voor Nederlandse kunstenaars. Daarna kwamen daar muziek, literatuur en films bij.
kijk, daar zit hem de kink in onze kabel.quote:De voorbeelden die je aandraagt (vaak buitenlandse zoals d 'n b in Engeland) overtuigen me niet van je bewering Accelerator, want ik kijk niet naar het totale bereik aan kunst maar naar het Nederlandse bereik aan kunst.
Probleem is. . . het zijn ook mijn belastingcenten. Belasting = stelen. Moet geminimaliseerd worden. Alleen als het echt niet anders kan. bv JSFquote:en ik ben er van overtuigd dat we de Nederlandse kunst tekort doen wanneer we in de subsidies gaan snoeien of ze zomaar opheffen omdat je wel genoeg hebt aan de buitenlandse cultuur. Ik vind Nederlands cultureel erfgoed belangrijk, en belangrijk genoeg om daar een deel van mijn belastingcenten aan te besteden.
quote:En begrijp me niet verkeerd, ik ben dol op film en tv uit het buitenland, maar ik hecht ook belang aan een diverser Nederlands aanbod, en zonder subsidie is het Nederlandse aanbod mager (ik vind: te mager).
Mondriaan:quote:Op dinsdag 13 april 2004 13:12 schreef accelerator het volgende:
Zijn mondriaan en rietveld gesubsidieerd door de overheid?
Was een studiebeurs voor de kunstacademie.quote:1892: Krijgt studiebeurs van Koningin Emma en verhuist naar Amsterdam
Borsato is tenminste wel ongesubsidieerdquote:Op dinsdag 13 april 2004 11:17 schreef APK het volgende:
[..]
Zeg ik dat?
Joh, spring lekker in je Opel met brede velgen en zet Marco Borsato op in de file.![]()
Een studiebeurs is toch iets anders dan een na-opleiding-subsidiequote:Was een studiebeurs voor de kunstacademie.
Belasting is stelen? Einde discussie wat mij betreft.quote:Op dinsdag 13 april 2004 13:12 schreef accelerator het volgende:
Probleem is. . . het zijn ook mijn belastingcenten. Belasting = stelen. Moet geminimaliseerd worden. Alleen als het echt niet anders kan. bv JSF
[..]
Idd, alle realistische economen zullen zeggen dat belastingen nodig zijn.quote:Op dinsdag 13 april 2004 14:59 schreef Potus het volgende:
[..]
Belasting is stelen? Einde discussie wat mij betreft.
Aan de andere kant kan ik mij nog een relletje herinneren over de aankoop van het schilderij 'victory boogie woogie'. Een postume subsidie voor het behoud van ons cultuurgoed.quote:Op dinsdag 13 april 2004 13:28 schreef accelerator het volgende:
[..]
Een studiebeurs is toch iets anders dan een na-opleiding-subsidie
quote:Op dinsdag 13 april 2004 11:17 schreef APK het volgende:
Zeg ik dat?
Joh, spring lekker in je Opel met brede velgen en zet Marco Borsato op in de file.![]()
Ik heb eerlijk gezegd helemaal niks op met dit soort uitslagen. Er zijn wel meer dingen die het volk wil maar we gelukkig niet doen. vb: doodstraf en industrie politiek.quote:Op maandag 19 april 2004 18:38 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Poll op www.rtl.nl :
De Nederlandse overheid moet kunst en cultuur blijven subsidiëren.
Eens : 49%
Oneens : 51%
Aantal stemmen: 1158
Nee hoor. Er zijn er zat die zeggen dat het schadelijk is.quote:Op dinsdag 13 april 2004 15:12 schreef Xeus het volgende:
[..]
Idd, alle realistische economen zullen zeggen dat belastingen nodig zijn.
Wat natuurlijk ook fokking logisch is.
Owja, democratie wat moet je er mee........Democratie is alleen goed als het domme klootjesvolk hetzelfde denkt als de verlichte elite zoals accelerator.quote:Op maandag 19 april 2004 20:50 schreef accelerator het volgende:
[..]
Ik heb eerlijk gezegd helemaal niks op met dit soort uitslagen. Er zijn wel meer dingen die het volk wil maar we gelukkig niet doen. vb: doodstraf en industrie politiek.
Vast niet nee. Goudse kaas vind je vast ook 'vies'.quote:Op maandag 19 april 2004 20:50 schreef accelerator het volgende:
Ik heb eerlijk gezegd helemaal niks op met dit soort uitslagen.
Klopt, maar en er zijn ook economen die een klasseloze samenleving willen.quote:Op maandag 19 april 2004 22:06 schreef TheGreatDictator het volgende:
[..]
Nee hoor. Er zijn er zat die zeggen dat het schadelijk is.
Ik vind dat er sowieso een vorm van subsidie naar kunst zo moeten gaan, alleen de wijze waarop het nu gebeurd moet aan banden gelegd worden. Je kunt het deels vergelijken met de topsporters in nederland (muv de bekende voetballers, tenssers, wielrenners, schaatsers en andere fullprofs).quote:Op zondag 29 augustus 2004 20:18 schreef accelerator het volgende:
Mensen voor subsidie komen wel eens aanzetten met het argument dat de waarde van kunst niet in een prijs uit te drukken is en zich ontrekt aan de wetten van de markt. Echter ze willen wel dat de overheid er voor betaald en hiermee geven ze dus eigenlijk toe dat kunst wel waarde heeft en aan de wetten van de markt voldoet alleen willen zij er zelf niet voor betalen.
Daar zit wat in. Om even een mogelijk ietwat vreemde vergelijking te maken, je doelt mijns inziens op een struktuur a la sport. In gemeenten wordt infrastructuur ondersteund (faciliteiten), maar wordt er niet op persoonlijk niveau an ondersteuning gedaan, hooguit op verenigingsniveau en dat is vrij beperkt.quote:Op dinsdag 6 april 2004 23:07 schreef HarryMT het volgende:
Gezelschappen of individuen moeten niet gesubsidieerd worden. Wel mag er geld uitgegeven worden om ze in staat te stellen hun kunst te laten zien. Drempels verlagen. Daarnaast mogen de verschillende kunstinstanties wel eens wat meer aan marketing doen. Ook kunst is een product.
Ik wilde het eigenlijk bij museas en een enkel standbeeld in het park laten. Vond ik al heel royaal van mijn kant.quote:Dat lijkt me in principe een betere opzet dan zoals het nu gaat, je kunt dus theaters en dergelijke als faciliteiten ondersteunen, maar de rest moet van de mensen zelf afkomen.
hilarish. Wat een lelijk kunstwerk trouwens. Hoe komen ze aan een bedrag van 300 000 DM ???quote:Op maandag 30 augustus 2004 23:38 schreef Pietverdriet het volgende:
Een schoonmaker beschadigde eind jaren 80 een "kunstwerk" van Joseph Beuys, aan de Düsseldorffer kunstakademie ( hij maakte het schoon, of liever, hij maakte de wand schoon) en verwijderde het uit botervet bestaande "fettecke"
Het land NRW betaalde de kunstenaar een schadevergoeding van 300.000 DM..
Hier een foto van het kunstwerk
[afbeelding]
[afbeelding]
geen idee, dat is de schadevergoeding die destijds betaald is.quote:Op maandag 30 augustus 2004 23:46 schreef accelerator het volgende:
[..]
hilarish. Wat een lelijk kunstwerk trouwens. Hoe komen ze aan een bedrag van 300 000 DM ???
Dit is zo schraal dat het humor wordtquote:Op maandag 30 augustus 2004 23:38 schreef Pietverdriet het volgende:
Een schoonmaker beschadigde eind jaren 80 een "kunstwerk" van Joseph Beuys, aan de Düsseldorffer kunstakademie ( hij maakte het schoon, of liever, hij maakte de wand schoon) en verwijderde het uit botervet bestaande "fettecke"
Het land NRW betaalde de kunstenaar een schadevergoeding van 300.000 DM..
Hier een foto van het kunstwerk
[afbeelding]
[afbeelding]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |