No offence naar ToT, maar mijn uitlegversiedingesquote:Op dinsdag 30 maart 2004 15:41 schreef smsduim het volgende:
ja magoe.. 'kwillut oowk begrijpuh
je vraag is volkomen irrelevant.quote:Op dinsdag 30 maart 2004 17:18 schreef electrozone het volgende:
Haha, wat een reacties.. Maar het gaat helemaal over wat zwarte gaten betekenen, maar dat is juist niet me vraag, hele topic omgevormd haha, door ene smsduim whehe...
Maar goed, is het nou mogelijk om een ongevaarlijke zwarte gat zelf te creëren?
Pak van m'n hart.quote:Op dinsdag 30 maart 2004 20:20 schreef Steijn het volgende:
Gelukkig bleek na een snelle analyse dat de kans op een catastrofaal zwart-gat opgewekt door de LHC vrijwel nul is. Er ontstaan wel zwarte gaten bij de botsingen maar deze zijn zo klein dat ze ook weer snel verdwijnen.
-Ik-moest-gewoon-ff-reargeren-quote:Op dinsdag 30 maart 2004 20:20 schreef Steijn het volgende:
De bouw van de LHC-deeltjesversneller (Large Hadron Collider bij CERN) heeft ook een tijdje stilgelegen. Men was bang de men per ongeluk een mini-zwartgat zou kunnen opwekken door de gigantische energieen die vrijkomen tijdens de botsingen van de zware deeltjes. Dat zou aardig vervelend zijn omdat de we dan zo naar binnen zouden kunnen vliegen.
Gelukkig bleek na een snelle analyse dat de kans op een catastrofaal zwart-gat opgewekt door de LHC vrijwel nul is. Er ontstaan wel zwarte gaten bij de botsingen maar deze zijn zo klein dat ze ook weer snel verdwijnen.
quote:Op dinsdag 30 maart 2004 22:25 schreef BabeWatcher het volgende:
[Astronomie] gravastars
^-- interresante link
Ik geloof zelf niet zo in een "poort naar een andere dimensie". Dan zouden we in ons universum waarschijnlijk ook de uitgang van een zwart gat moeten hebben.
Dat klopt niet. Massa wordt inderdaad samengedrukt, maar de aantrekkinskracht wordt zeker niet groter. Als we nu onze zon samenpersonen tot een zwart gat, zou de aantrekkinskracht dus niet veranderen en de aarde gewoon zijn wandeling om de zon voortzetten. Het zou op aarde alleen iets donkerder worden, want het licht is zomaar ineens weg...quote:Op dinsdag 30 maart 2004 16:07 schreef ToT het volgende:
Over zwarte gaten verschillen de ideeën:
De één zegt dat als een grote zon opgebrand is, dat-ie na het supernova worden ineenstort en dat zijn volledige massa samengedrukt wordt tot een tennisbal. Omdat deze dichtheid extreem groot is, wordt zijn aantrekkingskracht zo groot dat alles er naar toe gezogen wordt, zelfs licht.
Klopt. Maar een wit gat bestaat slechts op papier. Het is slechts een wiskundig verschijnsel en bestaat simpelweg niet. (Bron: http://casa.colorado.edu/~ajsh/schww.html)quote:De ander zegt dat met het afsterven van een zon er een supernova ontstaat waardoor er een scheur ontstaat in het ruimte-tijd continuum, waardoor je een doorgang krijgt naar een andere dimensie. Alle materie die door zo'n zwart gat wordt opgeslokt, wordt uit een wit gat in die andere dimensie uitgespuwd en volgens allerlei wetenschappelijke berekeningen schijnt dit echt te kloppen.
Zoal zo vaak in de maatschappij is men vaak bang voor iets wat men niet kent of begrijpt. Op het moment dat je een kilootje materie weet samen te personen tot bijna een zwart gat, is dat dan zoveel minder 'eng' dat een zelfde kilo die is samengeperst tot net wel een zwart gat. Enige verschil is dat de ene kilo (wat nog steeds dezelfde massa heeft) licht wel afbuigt, maar niet opslokt en dat die andere kilo (wat ook nog steeds dezelfde massa heeft) licht ook afbuigt, maar zodanig dat het niet meer ontsnappen kan.quote:Op dinsdag 30 maart 2004 17:18 schreef electrozone het volgende:
Haha, wat een reacties.. Maar het gaat helemaal over wat zwarte gaten betekenen, maar dat is juist niet me vraag, hele topic omgevormd haha, door ene smsduim whehe...
Maar goed, is het nou mogelijk om een ongevaarlijke zwarte gat zelf te creëren?
Linkquote:Bevy of Black Holes Spotted in Andromeda
By Robert Roy Britt
Senior Science Writer
posted: 07:00 am ET
30 March 2004
Ja en nee... Stel dat we de zon kunnen voorstellen als een verzameling van 2 atomen (in werkelijkheid ietsjes meer). De atomen hebben onderling een afstand pak m beet: 1km. De aarde draait daar vrolijk omheen, uiteraard om hun gemeenschappelijk massa-middelpunt (dus 500m tussen die atomen) met een afstand van 4 km. Stel de lichamen staan allemaal in lijn met elkaar, dan trekt de verste (4,5km) atoom minder aan de aarde dan het atoom wat dichterbij de aarde staat (3,5km).quote:Op woensdag 31 maart 2004 09:54 schreef Haushofer het volgende:
Maar als je de zon tot een zwart gat perst, verandert het gravitatieveld wel degelijk. De straal neemt toch luttele honderdduizenden kilometers af? (Aan de andere kant:klassiek gezien doet alleen de massa ertoe....toch weer ART nodig. Lamaar).Maar de Aarde zal dus denk ik niet 'gewoon doordraaien'. Gokje
En die zwarte gaten die gevormd worden bij experimenten: Dat vind ik nog steeds vaag. Het is zoiets als het onzekerheidsprincipe voor dE*dT>hstreep/2. Wat meet je nu eigenlijk? Dat zijn ook effecten die je alleen maar meet, maar veroorzaakt wordt door deeltjes die je niet direct kun aantonen. Dat met die mini zwarte gaten moet je denk ik dan ook met een hele grote brok zout nemen.
hmmm het zal vandaag toch geen 1 april zijn he...quote:Op donderdag 1 april 2004 02:54 schreef Keromane69 het volgende:
PS ...
De topicstarter van dit topic is gebanned. Je kunt daarom niet reageren op zijn/haar topics
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |