analoge ir-film ??quote:Op zaterdag 27 maart 2004 11:54 schreef Fixers het volgende:
Heeey dat staat niet in de handleiding, maar de mijne (fuji 602) doet het wel .Da is weer mat makkelijker werken dan met analoge ir-film dat schijnt nogal lastig te zijn.
Ik bedoel meer dat je zo voorzichtig moet zijn met licht tijdens het laden (en ir film het best in de vriezer bewaard zou kunnen worden.quote:Op zaterdag 27 maart 2004 12:10 schreef hassanjassan het volgende:
[..]
analoge ir-film ??![]()
![]()
als je ir filmrolletjes bedoeld...ja daar heb je weer het nadeel dat je amper wat door je zoeker ziet, want het is dan pikkedonker..maar focussen doetie meestal toch wel goed hoor !
Ah een ervarings deskundige. ven 2 vraahjesquote:Op zaterdag 27 maart 2004 13:18 schreef Kermit77 het volgende:
@kzin: petje af hoor! mooie foto's. De onscherpte die je hebt met IR komt me niet onbekend voor. Deze foto's zijn een selectie uit ongeveer honderd stuks
@fixers: Tja het werken met IRfilm is iets bewerkelijker dan normale film maar met trial and error kun je ier veel mooiere resultaten mee bereiken dan digitaal. Ik heb de verschillende films afgelopen winter verzameld en zal deze zomer weer druk in de weer met de traditionele IR fotografie.
Het is in de zomer veel mooier werken omdat je veel extremere foto's krijgt.
Bedankt voor de tip, het werkt inderdaad met een stukje zwarte diafilm als filter. Ga ik nog eens mee verder.quote:Op zaterdag 27 maart 2004 14:10 schreef y0ze het volgende:
WOW echt gaaf. Jamer dat die filters zo duur zijn.... Gaaf!
Een tip voor alternatief filter, heel wat goedkoper... gratis IR filter
Je kunt op twee manieren zelf knutselen, namelijk door een bestaande lichtbron van filters te voorzien, of door een IR-lichtbron te bouwen. Bij die laatste mogelijkheid kun je gebruik maken van infrarood-LED's die je onder andere kunt bestellen bij Conrad (en dan even zoeken op 'LED infrarood')quote:Op zaterdag 1 mei 2004 12:03 schreef Caen het volgende:
ik weet wel waar normaal ligt uit bestaat hoor...
mja.... dat was dus m'n vraag.. moet ik zelf gaan knutselen?.. of bestaat er al iets..
als ik een gewone foto maak is het niet erg als ik flits...
maar bij bewaking bij feesten wil ik de mensen niet storen...en daarom vroeg ik ook naar een IR-zon... voor filmcameras en continu observeren zonder dat de mensjes dat doorhebben....
Ik vind het een leuk experiment, vdlubbe, maar moet je mij daarvoor echt zo voor lul zetten?quote:Op zondag 2 mei 2004 17:59 schreef mvdlubbe het volgende:
Ook vandaag weer prul qua zonlicht. En met weinig zonlicht helaas slecht resultaat. Niettemin wil ik het u niet onthouden...
1. Met 2 lagen ontwikkeld negatief voor de lens.
[afbeelding]
2. Wederom, nu met zonnebril.
[afbeelding]
3. En dezelfde zonnebril zonder negatief.
[afbeelding]
ik zie geen foto'squote:Op zondag 2 mei 2004 17:59 schreef mvdlubbe het volgende:
Ook vandaag weer prul qua zonlicht. En met weinig zonlicht helaas slecht resultaat. Niettemin wil ik het u niet onthouden...
1. Met 2 lagen ontwikkeld negatief voor de lens.
[afbeelding]
2. Wederom, nu met zonnebril.
[afbeelding]
3. En dezelfde zonnebril zonder negatief.
[afbeelding]
Op die site staat dat je een onbelicht negatief moet gebruiken, maar hoe wil je dat doen als je hem voor de lens wil houden? dan wordt hij toch vanzelf belicht?quote:Op zaterdag 27 maart 2004 14:10 schreef y0ze het volgende:
...
Een tip voor alternatief filter, heel wat goedkoper... gratis IR filter
Probeer het eens met een stukje onbelichte en ontwikkelde diafilm...quote:Op woensdag 26 mei 2004 18:30 schreef FremantleDockers het volgende:
Niet ontwikkeld, uiteraard wel belicht. Gewoon een fotorolletje slopen.
Dat werkt namelijk een stuk beterquote:...
Take a piece of developed unexposed slide film, put in front of the lens and.... that's it!
...
Spullen zijn eindelijk geleverd.quote:Op dinsdag 25 mei 2004 07:34 schreef mvdlubbe het volgende:
Zo. Vandaag gaan we eens proberen een IR Filter te bestellen bij de lokale goede fotoboer. 80 euro, zeii hij. We zullen zien! *bounce*
oepsquote:Op dinsdag 7 september 2004 21:58 schreef Ouwesok het volgende:
Omdat er zich weer wat infraroodgedruis in andere topics voordeed geven we deze even een welgemikte rotschop.
Infrarood met de digicam staat hier nog even in het Duits uitgelegd op digitalkamera.de. Doe er je voordeel mee![]()
Fotozaak in Hilversum...Hoya heeft ze niet op voorraad hoorde ikquote:Op dinsdag 7 september 2004 22:13 schreef RuDe1234 het volgende:
Waar heb je hem besteld Robertje? Ik wacht al 2 weken op mijn Hoya R72...vind ik eigenlijk al te lang (www.fotovideostore.nl).
Die lucht is wel erg gaaf geworden. Ondanks het boompje vind ik het een schitterende foto.quote:Op zondag 12 september 2004 15:46 schreef RuDe1234 het volgende:
De mijne is gisteren binnen gekomen, gelijk maar ff getest.
Ik vind ze in kleur mooier dan in zwart/wit.
Dan bewogen boompje op de voorgrond is niet echt fotografisch verantwoord misschien, ik wilde alleen ff een voorbeeldje plaatsen.
[afbeelding]
Sony DSC-V1
Hoya R72-IR
10 sec
f/8
[zwaar off-topic]quote:Op woensdag 8 september 2004 11:42 schreef Kermit77 het volgende:
Tevens zitten er 6 rolletjes Kodak HIE in de pijplijn waarvan er in ieder geval nog twee belicht moeten gaan worden...
O.a. biij Van Puffelenquote:Op maandag 8 november 2004 11:42 schreef Shark.Bait het volgende:
[zwaar off-topic]
Waar koop jij je HIE? Ik kan er bijzonder moeilijk aan komen...
[/zwaar off-topic]
Mijn dank is grootquote:Op maandag 8 november 2004 16:08 schreef axon het volgende:
O.a. biij Van Puffelen
[spam]
http://www.vanpuffelen.nl/afy_prodgroup_id_KODAKZWWF.htm
[/spam]
Dus niet bij van Puffelen omdat die het de laatste keer niet kon leveren. De site van vP wordt blijkbaar niet geupdate. Ik heb via via op een voordelige manier 10 rolletjes kunnen bemachtigen en deze meteen ingevroren zodat ik nog even voorrraad heb.quote:Op maandag 8 november 2004 11:42 schreef Shark.Bait het volgende:
[..]
[zwaar off-topic]
Waar koop jij je HIE? Ik kan er bijzonder moeilijk aan komen...
[/zwaar off-topic]
ow! dat zal ik zeker doen. Want ik kan ze wel per 10 bestellen bij foto Klein te Rotterdam. Maar da's wel 150 euro.quote:Op dinsdag 9 november 2004 13:58 schreef Kermit77 het volgende:
Dus niet bij van Puffelen omdat die het de laatste keer niet kon leveren. De site van vP wordt blijkbaar niet geupdate. Ik heb via via op een voordelige manier 10 rolletjes kunnen bemachtigen en deze meteen ingevroren zodat ik nog even voorrraad heb.
Het blijkt in NL zeer moeilijk te zijn om aan HIE te komen dus wanneer ik door de voorraad heen ben zal ik het waarschijnlijk in Duitsland gaan proberen. Maar voorlopig ben ik dus nog voorzien.
Je kunt natuurlijk vP nog eens bellen (sowieso aan te raden voordat je vanaf het internet besteld) of ze weer voorraad hebben.
Email gstuurd:quote:Op dinsdag 9 november 2004 16:03 schreef Kermit77 het volgende:
Zo zeg... 15 euro per rolletje is niet mis!
Das ongeveer 15 euro meer dan ik de laatste keer heb betaald!
Vraag bij van Puffelen wel even welke datum er op de rolletjes staat want dit materiaal is nogal gevoelig...
Ik had vorige week 3 HIE in UK besteld voor 18 euro de stuk, zodat ik ff vooruit kon. En dan nu geld opzij leggen voor een 10-pack....quote:Op dinsdag 9 november 2004 16:20 schreef Kermit77 het volgende:
Ai.... pijnlijk!!!
Dus dat wordt een 10-pack?
Nee, dat zijn gewoon nachtzoekers. Licht wordt zoveel maal versterkt. Het is groen omdat het menselijk daar het meest gevoelig voor is..quote:Op zaterdag 27 november 2004 13:30 schreef robbedoeseos300d het volgende:
Nou ben ik niet zo bekent met IR technologie.
Maar hoe heten dan die nachtkijkers van bv het leger.
Daar zie je toch alleen maar de volgende beelden van
[afbeelding]
Of is dit geen IR technologie
Bedankt voor je antwoord.quote:Op zaterdag 27 november 2004 14:59 schreef Ker_Plunk het volgende:
[..]
Nee, dat zijn gewoon nachtzoekers. Licht wordt zoveel maal versterkt. Het is groen omdat het menselijk daar het meest gevoelig voor is..
Dat weet niet ik niet precies, heb nooit met IR geschoten. Normaal heeft IR met warmte te maken. Vind het op de bovenste foto's lijken op negatieven.quote:Op zaterdag 27 november 2004 15:18 schreef robbedoeseos300d het volgende:
[..]
Bedankt voor je antwoord.
Maar waar bestaat dan het IR foto gebeuren uit.
Met andere woorden wat maakt die techniek zo speciaal?
Dat heb ik dus ook altijd gedacht totdat ik deze foto's zag.quote:Op zaterdag 27 november 2004 15:29 schreef Ker_Plunk het volgende:
[..]
Dat weet niet ik niet precies, heb nooit met IR geschoten. Normaal heeft IR met warmte te maken. Vind het op de bovenste foto's lijken op negatieven.
Het infrarood blocking filter verwijderen.quote:Op vrijdag 26 maart 2004 16:31 schreef Kermit77 het volgende:
Mocht er iemand nog tips hebben voor IR fotografie dan hou ik me natuurlijk aanbevolen....
Sodemieters.... da's wel een érg gewaagde methode!quote:Op maandag 6 december 2004 02:37 schreef backstabber het volgende:
[..]
Het infrarood blocking filter verwijderen.
http://astrosurf.com/buil/d70/ircut.htm
Tja...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |