abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_17916655
SA-Sturmführer Horst Ludwig Wessel

Horst Wessel als SA-Sturmführer

Als op 23 februari 1930 de 23-jarige SA-Führer Horst Wessel (1907-1930) wordt doodgeschoten door enkele leden van de KPD (Kommunistischen Partei Deutschlands), stileert Goebbels Wessel als 'Martelaar van het Derde Rijk'. Uit wat nagelaten poëzieschrijfsels van Wessel wordt korte tijd later het Horst Wessel-lied geboren en tot nazi-hymne verheven. In werkelijkheid was Wessel verliefd geworden op een hoer, Erna Jaenicke. Tijdens een vechtpartij in haar 'logement' werd Horst Wessel door haar verbitterde rivaal en vroegere souteneur, een zekere Ali Hoehler, in de mond geschoten waarna hij drie weken later aan zijn verwondingen overleed.

Ali Hoehler

Het lied word van zijn oorspronkelijke titel "'Die Fahne Hoch" omgedoopt tot het "Horst Wessellied" en door het propaganda ministerie in 1933 tot tweede volkslied na het "Deutschlandlied" benoemd.

Segelschulschiff "Horst Wessel"

De door Dr. Goebels gestarte heldenverering gaat verder met de doop van het "Horst Wessel" Schip en de benoeming van het 18. Freiwilligen SS-Panzergrenadier Division "Horst Wessel"

Kraaginsignia SS-Panz. Gr. Dv. Horst "Wessel"

'Die Fahne Hoch' (Het Horst Wessel lied)

Die Fahne hoch die Reihen fest geschlossen
S.A. marschiert mit ruhig festem Schritt
|: Kam'raden die Rotfront und Reaktion erschossen
Marschier'n im Geist in unsern Reihen mit :|

Die Straße frei den braunen Batallionen
Die Straße frei dem Sturmabteilungsmann
|: Es schau'n auf's Hakenkreutz voll Hoffnung schon Millionen
Der Tag für Freiheit und für Brot bricht an :|

Zum letzten Mal wird nun Appell geblasen
Zum Kampfe steh'n wir alle schon bereit
|: Bald flattern Hitler-fahnen über allen Straßen
Die Knechtschaft dauert nur mehr kurze Zeit :|

Die Fahne hoch die Reihen fest geschlossen
S.A. marschiert mit ruhig festem Schritt
|: Kam'raden die Rotfront und Reaktion erschossen
Marschier'n im Geist in unsern Reihen mit :|
pi_17916700
is een mooi lied (ik doel dus NIET op de tekst, maar op de muziek zelf).
Dit lied gebruikten ze ook in Wolfenstein 3D (dat pc spelletje ja)
The house that produces the most spice will control dune.
There are no set territories and no rules of engagement.
  Moderator dinsdag 23 maart 2004 @ 17:19:27 #3
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_17917144
tekst is op zich ook niet zo verschrikkelijk ... als het Engels en gezongen zou zijn door Engelse soldaten dan zongen we/ze het nu nog
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  dinsdag 23 maart 2004 @ 17:19:42 #4
20435 Dante_A
Multidisciplinair
pi_17917152
Overigens lijkt het ook op het stadslied van Zwolle en vind ik "Och, was ik maar bij moeder thuisgebleven" er ook veel op lijken.
Liever elke anderhalve minuut een vliegtuig over mijn hoofd dan één keer in de week een draaiorgel in m'n straat.
Europeanen aller landen verenigt u.
Meten is weten, zolang je weet wat je meet.
Chanson du jour: Sonic Youth - Cross the Breeze
  dinsdag 23 maart 2004 @ 17:21:49 #5
70256 Baklap
it's true,I ate your flag
pi_17917208
Idd een goed nummer. We willen het nog weleens zingen als we gewonnen hebben met voetbal
Look who's here everyone! It's Zoidberg, the lovable tramp!
  † In Memoriam † dinsdag 23 maart 2004 @ 17:49:22 #6
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_17917811
quote:
Op dinsdag 23 maart 2004 16:58 schreef _The_General_ het volgende:
[
'Die Fahne Hoch' (Het Horst Wessel lied)
MP3-tje
  † In Memoriam † dinsdag 23 maart 2004 @ 17:50:02 #7
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_17917821
quote:
Op dinsdag 23 maart 2004 17:19 schreef sp3c het volgende:
tekst is op zich ook niet zo verschrikkelijk ... als het Engels en gezongen zou zijn door Engelse soldaten dan zongen we/ze het nu nog
quote:
Raise high the flag,
The ranks are closed and tight,
Storm Troopers march,
With firm and steady step.
|: Souls of the comrades
Shot by Reds and Countermight
Are in our ranks
And march along in step. :|

Open the road
Just for the brown battalion.
Let's clear the way
For the storm trooperman.
|: In hope, to the swastika
Raised are eyes of millions,
Dawn breaks for freedom
And bread for all man. :|

This is the final
Bugle call to arms.
Already we are set
Prepared to fight.
|: Soon Hitler's flags will wave
O'er every single street.
Enslavement ends
When soon we set things right. :|
  Moderator dinsdag 23 maart 2004 @ 18:08:23 #8
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_17918216
je zou het op een aantal punten aan moeten passen maar op zich vind ik er nix vreselijks aan.
pi_17923561
quote:
Op dinsdag 23 maart 2004 17:49 schreef Loedertje het volgende:

[..]

MP3-tje
aah, bedankt
  dinsdag 23 maart 2004 @ 21:52:10 #10
25797 Bolderbast
Nachoooooooooo
pi_17923997
mooi nummer, hoorde het idd voor het eerst in Wolfenstein 3D

alleen nogal genant dat ik soms de neiging heb onbewust een beetje die melodie te neurien/fluiten

maargoed er zijn nog meer (muzikaal) prachtige liederen gemaakt in die tijd, bvErika auf der Heide, Treue um Treue en Ob's Sturmt oder Schneit
Nobody fucks with The Jesus
  † In Memoriam † dinsdag 23 maart 2004 @ 22:02:43 #11
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_17924355
quote:
Op dinsdag 23 maart 2004 21:52 schreef Bolderbast het volgende:

maargoed er zijn nog meer (muzikaal) prachtige liederen gemaakt in die tijd, bvErika auf der Heide, Treue um Treue en Ob's Sturmt oder Schneit
Off topic--> die kun je hier vinden
pi_17933476

aus "SS-Liederbuch" Arban, urspr. Zentralverlag der NSDAP, München
  woensdag 24 maart 2004 @ 18:04:51 #13
25797 Bolderbast
Nachoooooooooo
pi_17942366
ow top.....helaas is notenlezen niet meer mn sterkste kant....niet dat het nu zo'n moeilijk lied is om te spelen
Nobody fucks with The Jesus
pi_18041736
Ik vind het een lekker meebralnummer. Schalt hier op zaterdagavonden regelmatig door het huis

Tekst vind ik niet zo bijzonder, wel fout natuurlijk.
BEAR... FORCE... ONE! HOO HA!
pi_18056220
de melodie komt oorspronkelijk van een communistisch lied, zoals wel meer nummers van de SA Berlijn (zoals Auf auf zum Kampf) Het was ook makkelijk voor de overgestapte ex communisten binnen de SA Berlijn.
A man is the less likely to become great the more he is dominated by reason: few can achive greatness -and none in art-if they are not dominated by illusion.
  dinsdag 30 maart 2004 @ 16:19:11 #16
86314 klokjesluider
for whom the bell tolls
pi_18064804
quote:
Op dinsdag 30 maart 2004 07:13 schreef pro_jeex het volgende:
de melodie komt oorspronkelijk van een communistisch lied, zoals wel meer nummers van de SA Berlijn (zoals Auf auf zum Kampf) Het was ook makkelijk voor de overgestapte ex communisten binnen de SA Berlijn.
het grappige is: het is in modern duitsland zelfs verboden om het wijsje maar te neurien/fluiten wat dan ook. Never mind dat de oorsprong niks met nazisme te maken heeft, het mag gewoon niet daar.
we are the muslims of Borg. Resistance is futile. you will all be assimilated
greetings,
Osama Bin Seven Of Nine Laden
pi_18068267
quote:
Op dinsdag 30 maart 2004 16:19 schreef klokjesluider het volgende:

[..]

het grappige is: het is in modern duitsland zelfs verboden om het wijsje maar te neurien/fluiten wat dan ook. Never mind dat de oorsprong niks met nazisme te maken heeft, het mag gewoon niet daar.
ja klopt, maar heel veel mensen snappen neit dat vooral SA nummers herschreven nummers van de communisten zijn.
A man is the less likely to become great the more he is dominated by reason: few can achive greatness -and none in art-if they are not dominated by illusion.
pi_18068457
quote:
Op dinsdag 23 maart 2004 17:00 schreef Famas het volgende:
is een mooi lied (ik doel dus NIET op de tekst, maar op de muziek zelf).
.
Op zaterdag 5 maart 2005 19:55
Moet je je voorstellen dat zo'n beetje een kwart van de criminelen 'Jezus' zou heten. Werkelijk een schande voor je religie :D.
pi_18068479
quote:
Op dinsdag 23 maart 2004 21:35 schreef _The_General_ het volgende:

[..]

aah, bedankt
had je die nog niet dan?
  Moderator dinsdag 30 maart 2004 @ 19:19:58 #20
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_18068574
quote:
Op dinsdag 30 maart 2004 19:08 schreef pro_jeex het volgende:

[..]

ja klopt, maar heel veel mensen snappen neit dat vooral SA nummers herschreven nummers van de communisten zijn.
het is niet verboden vanwege de oorsprong maar vanwege de geschiedenis ... zelfde geld voor bijvoorbeeld het hakenkruis de nazi's hebben het dan wel niet uitgevonden maar ze hebben het wel als symbool van hun denkbeelden ingesteld en daar worden de Duitsers liever niet aan herinnerd heel veel mensen snappen dat niet.
pi_18069232
Onder zijn mannen (Horst Wessel) bevonden zich talrijke voormalige activisten van de KPD (Communisten) en de aan deze gelieerde Rotfrontkämpferbund (RFB), wat ook tot uitdrukking kwam in de vorming van en tot dan toe alleen bij de RFB aanwezige Schalmeinenkapelle (muziekkorps). De student Wessel dichtte aan de hand van een communistisch strijdlied het bekende "Die Fahne Hoch!" (toen nog "Hitlerfahnen über Barrikaden! Oorspronkelijke titel), dat later, op bevel van Röhm van zijn scherpe kantjes ontdaan, tot het tweede nationale volkslied van het Derde Rijk zou worden. Na een weinig opgemerkt debuut in Frankfurt/Oder beleefde "Die Fahne Hoch!" zijn premiére in Berlijn op 6 september 1929. Korte tijd laterwerd het ook in de "Angriff" (door Dr. Goebbels uitgegeven Kampfblatt voor de gouw Größberlin) afgedrukt.
pi_18076072
quote:
Op dinsdag 30 maart 2004 19:46 schreef pro_jeex het volgende:
Onder zijn mannen (Horst Wessel) bevonden zich talrijke voormalige activisten van de KPD (Communisten) en de aan deze gelieerde Rotfrontkämpferbund (RFB), wat ook tot uitdrukking kwam in de vorming van en tot dan toe alleen bij de RFB aanwezige Schalmeinenkapelle (muziekkorps). De student Wessel dichtte aan de hand van een communistisch strijdlied het bekende "Die Fahne Hoch!" (toen nog "Hitlerfahnen über Barrikaden! Oorspronkelijke titel), dat later, op bevel van Röhm van zijn scherpe kantjes ontdaan, tot het tweede nationale volkslied van het Derde Rijk zou worden. Na een weinig opgemerkt debuut in Frankfurt/Oder beleefde "Die Fahne Hoch!" zijn premiére in Berlijn op 6 september 1929. Korte tijd laterwerd het ook in de "Angriff" (door Dr. Goebbels uitgegeven Kampfblatt voor de gouw Größberlin) afgedrukt.
Ik ben niet zo thuis in de SA, was het hoge aantal ex KPD-ers een van de redenen voor de zuivering?
pi_18077870
quote:
Op woensdag 31 maart 2004 00:56 schreef _The_General_ het volgende:

[..]

Ik ben niet zo thuis in de SA, was het hoge aantal ex KPD-ers een van de redenen voor de zuivering?
Nee, dat was niet de reden, althans niet direct. De reden voor de zuivering was het revolutionaire karakter van de SA. Ernst Röhm wilde de SA omtoveren tot het Volksleger en was er voor de Wehrmacht slechts een rol weggelegt voor de binnenlandse verdediging. De reactionairen en nationalisten in München waren daar op z'n minst gelukkig mee en zagen hun positie in gevaar komen.

Meer wil ik hier best overschrijven, maar is dat hier wel in het juiste topic voor?
Ik heb nog wel heel veel te schrijven over Horst Wessel overigens.
pi_18078619
quote:
Op woensdag 31 maart 2004 08:50 schreef pro_jeex het volgende:

[..]

Nee, dat was niet de reden, althans niet direct. De reden voor de zuivering was het revolutionaire karakter van de SA. Ernst Röhm wilde de SA omtoveren tot het Volksleger en was er voor de Wehrmacht slechts een rol weggelegt voor de binnenlandse verdediging. De reactionairen en nationalisten in München waren daar op z'n minst gelukkig mee en zagen hun positie in gevaar komen.

Meer wil ik hier best overschrijven, maar is dat hier wel in het juiste topic voor?
Ik heb nog wel heel veel te schrijven over Horst Wessel overigens.
Rohm kon niet meer in toom gehouden worden door Hitler en werd gevaarlijke concurrentie voor de machtspositie van Hitler. Daarom moest hij uit de weg geruimd worden en de macht van de Sa gebroken
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')