abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 29 januari 2007 @ 22:54:31 #201
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_45808982
Ik ben in November en December 4 weken geweest voor de 3e keer , Florida blijft mijn favorite vakantie bestemming
Ik ben inmiddels overleden
pi_45809745
quote:
Op zondag 28 januari 2007 14:59 schreef Fannetje het volgende:
Ik ga in mei twee weken naar Florida, maar dan wel specifiek naar Orlando. Het doel van de vakantie is dus ook het bezoeken van alle Disney parken, Seaworld en de beide Universal Studios parken.
He Fannetje, ik heb in het Orlando topic vorige week nog wat tips geschreven voor je waar je naar vroeg. Misschien heb je daar nog wat aan! Ik zet ze ook even hier neer!

quote:Op dinsdag 28 november 2006 21:40 schreef Fannetje het volgende:
Ik was eigenlijk behoorlijk verbaasd dat ik geen topic over Orlando kon vinden (ja, eentje van 5 jaar geleden met 4 posts ), maar aangezien ik hoop dat er hier toch wel wat mensen zitten die in Orlando zijn geweest open ik er zelf een

Wij (mijn vriend en ik) gaan van 5 t/m 17 mei 2007 naar Orlando
Alles is al geboekt, vlucht (continental airlines via Houston), hotel (Courtyard by Marriott Lake Buena Vista), huurauto (economy auto via Alamo) en zelfs de tickets (10 dagen Disneyworld voor de prijs van 6, incl. zwemparken optie, Universal Studios hopper ticket en Seaworld dagticket).
Het doel is dus ook om lekker 11 a 12 dagen te gaan pretparkhoppen!

Wie is er al wel eens in Orlando geweest en heeft nog leuke tips?

Qua pretparken heb ik alleen Disney gedaan. Trek voor Magic Kingdom echt een hele lange dag uit. Daar vond ik echt alles fantastisch. Epcot en Animal Kingdom kan je mooi combineren. Vooral Animal Kingdom vond ik tegenvallen. Het dierentuingedeelte vind ik niks aan! Maar Dinosaur en Expedition Everest zijn wel de moeite waard. Van Epkut vind ik alleen Soarin' de moeite waard. MGM studios zijn leuk voor een dag!

Universal ga ik binnenkort bekijken.

Qua malls is Premium de beste. Alles zit er bij elkaar: Gap, Calvin Klein, Ralph Lauren, Nike, Timberland EN Tommy Hillfiger
En het kost allemaal geen drol daar! Verder is het een openlucht mall, dus gezellig winkelen.

Andere outletmalls zoals Prime zijn wel aardig, maar te weinig leuke winkels.

Voor de gewone malls zijn er twee erg de moeite waard: Mall At Millenia, daar waan je je in de meest overbodige luxe. Wat mooi! De beste mall is Florida Mall! Lekker relaxed shoppen met een flink vreetplein om te lunchen!

Ook gaaf is Downtown Disney. Daar zit een mega Virgin, een mega Disney shop en een geweldige bioscoop!

Qua eten vind ik de all you can eat-buffets niet echt de moeite waard. Ga liever naar een Chili's of Outback. Goed eten voor een goede prijs! En nog gezellig ook (uit eten zoals in Nederland!).

Voor de beste milkshakes ga je naar Dunkin' Donuts (gemaakt van vers ijs! Tientallen smaken!) en Walmart.

Aunt Anne's Pretzeldogs zijn aan te raden!

En ga niet alleen naar de Walmart, maar ook naar Target om te winkelen!
Nothing takes the past away like the future!
pi_45830192
Dat had ik al wel gelezen hoor, maar toch bedankt!
pi_45896352
23 Feb vertrekt mijn vliegtuig richting Florida. Can't wait!
pi_45896747
quote:
Op donderdag 1 februari 2007 20:59 schreef -Dries- het volgende:
23 Feb vertrekt mijn vliegtuig richting Florida. Can't wait!
Echt waar, jij gaat een geweldige vakantie krijgen.....
pi_45897887
Veel plezier alvast! Ik moet nog iets meer dan 3 maandjes wachten!
  donderdag 1 februari 2007 @ 22:00:00 #207
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_45898973
Hoe goed is je Spaans?

Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_45908341
Nog 5 weken!
  zaterdag 3 februari 2007 @ 21:07:33 #209
157031 roosjeroosje1988
viesdik/lelijk/daddy-issues
pi_45953504
Nu mijn topic naar dit topic is verplaatst leest niemand mijn OP meer. Dus ik wil nog ff een keer mijn bericht duidelijk maken.
quote:
Op zondag 28 januari 2007 13:31 schreef roosjeroosje1988 het volgende:
Eind 1998 zijn we (ik, m'n moeder, oma, moeders zus, moeders zwager en nichtje) daar heengeweest omdat m'n moeders broer daar ging trouwen. We zijn daar 2 en een halve week geweest en heb nog altijd heimwee terug daarheen. Daar was het net zulk weer als het hier in de zomer is. We logeerden daar in een huis en we hadden ergens buiten een buurtzwembad in de buurt waar verder niemand kwam (waarschijnlijk omdat het midden in de winter was?), 1 keer kan ik me herinneren dat er 2 mensen op die stoelen lagen die om het zwembad heen stonden maar voorderest was er niemand. We gingen ook naar een winkelcentrum in de buurt waar je eetbare legosteentjes kon kopen. Verder hadden we Disney, Universal Studio´s, See World en Kennedy Space Center bezocht. Kortom, het was een leuke tijd. Ik vroeg me af wie er nog meer zijn geweest zodat we het er hier over kunnen hebben.
pi_46822235
Lekker weertje hier in Key West, mensen
pi_46822292
quote:
Op donderdag 1 maart 2007 21:22 schreef -Dries- het volgende:
Lekker weertje hier in Key West, mensen
Hehehe eindelijk gearriveerd? Veel plezier! en drink er eentje van me op de pier
  donderdag 1 maart 2007 @ 21:58:42 #212
156145 Lucifer_Doosje
Licht ontvlambaar
pi_46823977
Eind september voor de eerste keer die kant op
Op zaterdag 26 juli 2008 11:43 schreef Kali-Mist1 het volgende:
lucifer FTW!!!!
  donderdag 1 maart 2007 @ 22:19:40 #213
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_46825027
quote:
Op donderdag 1 maart 2007 21:23 schreef Beelzebub85 het volgende:

[..]

Hehehe eindelijk gearriveerd? Veel plezier! en drink er eentje van me op de pier
jaloers is
pi_46852401
quote:
Op donderdag 1 maart 2007 21:23 schreef Beelzebub85 het volgende:

[..]

Gedaan, helaas moet je 21 zijn voor een biertje Als ik terug ben heb ik foto's! Wel belabberde, maar toch..
pi_46870819
quote:
Op vrijdag 2 maart 2007 17:23 schreef -Dries- het volgende:

[..]

Gedaan, helaas moet je 21 zijn voor een biertje Als ik terug ben heb ik foto's! Wel belabberde, maar toch..
Ik was er ook 2 maanden voordat ik 21 werd.... Gelukkig voorzach schoonpa me van de nodige biertjes....
pi_46871815
Ik was 19. Heb dan ook niets gedronken.
pi_48386242
Wij gaan in september naar Disney world orlando USA
En vroegen ons af of iemand op fok hier wel eens is geweest
en of er tips zijn,dingen die je echt moet doen,welk park je het beste als eerste kan doen etc

We gaan 3 weken naar Amerika, waarvan 2 weken verblijf in een disneyhotel en daarvan 7 dagen entree(moet je binnen 14 dagen opmaken)

Dus iemand tips etc

alvast bedankt
erik en patries
pi_48387267
Ik ben er geweest, maar dat is 14 jaar geleden, dus daar weet ik niet zoveel meer van.
Maar je zou eens kunnen kijken op http://www.dlrpfans.be/forum/index.php?showforum=38 , daar staan wel interessante dingen tussen.
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_48414139
In de afgelopen 1,5 jaar zijn wij er vier keer geweest. We zijn verslaafd geraakt aan zowel Orlando als de parken!
Tips zijn er ontelbare. Wellicht dat je aan kan geven wat je wilt weten of waarover je iets wilt weten.

De beste tip die ik je kan geven is www.orlandotips.nl
Daar vind je alleen maar tips, do's en don'ts over Orlando en al het vermaak dat je er kan vinden!

Overigens is Disney te gek, maar Universal is ook een must see!
pi_48417074
Ik ben er 2 keer geweest en heb wel een paar favorieten eigenlijk.
Magic Kingdom, Animal Kingdom, Universal Studios, MGM Studios, Sea World. Eigenlijk de enige waar ik erg weinig aan vind is Epcot Centre. Universal is mijn all-time-favorite!
Oh, en dan heb je ook nog dat Alligator gebeuren, ben er niet geweest, maar schijnt ook leuk te zijn.
  maandag 18 juni 2007 @ 11:46:29 #222
92117 Cydex
Pennywise but Poundfoolish
pi_50571782
quote:
Op maandag 16 april 2007 17:22 schreef Patries86 het volgende:
en of er tips zijn,dingen die je echt moet doen,welk park je het beste als eerste kan doen etc

We gaan 3 weken naar Amerika, waarvan 2 weken verblijf in een disneyhotel en daarvan 7 dagen entree(moet je binnen 14 dagen opmaken)

Dus iemand tips etc

alvast bedankt
erik en patries
In 1998 ben ik o.a in Florida geweest. Wat ik voor een dagtochtje leuk vond, was St. Augistine. Het oudste plaatsje van Florida. Leuk om doorheen te lopen. En lekker wat eten, museum bezoeken, oud fort bekijken. Goed te doen.

Verder in het zuiden naar de Everglades geweest en een bezoek gebracht aan een Alligator farm en een tocht gemaakt op een propeller boot. Zeer leuk.
"Werk, en de vreugde komt vanzelf" - Goethe -
  maandag 18 juni 2007 @ 12:15:28 #223
117222 HMaster-II
<3 HMistress
pi_50572696
quote:

Dus iemand tips etc

alvast bedankt
erik en patries
2 weken disney hotels is wel errug lang hoor.
Probeer als het lukt ook tickets te scoren voor het Halloween-festival in Magic Kingdom op de dinsdag of donerdagavond. Is eind september/oktober op de agenda. In 2005 ook geweest. Erg leuk die avonden. DIt jaar staat Disney World Orlando weer op de planning in oktober.
En Epcot zien.
En probee een dagje Kennedy Space Center te doen
Op zondag 1 maart 2009 16:07 schreef RonaldV het volgende: Jij bent nog niet verzuurd genoeg :{w
Canon 500n | 300D | 30D | 1DmkIII | 24-105mm F/4 L | 70-200mm F/2.8 L | 50mm F/1.8 | 8mm Peleng Fish | 580EX-II | Metz44 | + de rest van de kitlensjes
  maandag 18 juni 2007 @ 12:29:13 #224
36945 Robertje
Slam Dunk The Funk
pi_50573101
Ik vond KSC een beetje tegenvallen. Misschien is het leuk om een basketballwedstrijd daar te bekijken van de Orlando Magic. Of de Miami Heat...paar uurtjes rijden.
No one goes to Hooters for wings.
Well polish my nuts and serve me a milkshake.
A-one and a-two and a-chicka booma chick!
  maandag 18 juni 2007 @ 12:43:55 #225
117222 HMaster-II
<3 HMistress
pi_50573561
quote:
Op maandag 18 juni 2007 12:29 schreef Robertje het volgende:
Ik vond KSC een beetje tegenvallen. Misschien is het leuk om een basketballwedstrijd daar te bekijken van de Orlando Magic. Of de Miami Heat...paar uurtjes rijden.
KSC moet in je interssegebied liggen Bij mij wel dus.. En voor mijn moeder die mee was lag de Apollo-13 missie redelijk goed in het geheugen en daarom haar interesse.

Sportwedstrijden zijn wel leuk om eens heen te gaan idd.
Op zondag 1 maart 2009 16:07 schreef RonaldV het volgende: Jij bent nog niet verzuurd genoeg :{w
Canon 500n | 300D | 30D | 1DmkIII | 24-105mm F/4 L | 70-200mm F/2.8 L | 50mm F/1.8 | 8mm Peleng Fish | 580EX-II | Metz44 | + de rest van de kitlensjes
  maandag 18 juni 2007 @ 12:59:26 #226
36945 Robertje
Slam Dunk The Funk
pi_50574086
Maar als je een beetje fan bent van ruimtevaart is het zeker een aanrader.
No one goes to Hooters for wings.
Well polish my nuts and serve me a milkshake.
A-one and a-two and a-chicka booma chick!
  maandag 18 juni 2007 @ 13:01:26 #227
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_50574141
KSC vond ik wel leuk, m'n vrouw wat minder

Eind augustus vorig jaar stond Atlantis er ook nog, maar kon vanwege Ernesto niet lanceren, dat heb ik dus helaas gemist.
Where law ends, tyrrany begins.
pi_50585204
quote:

Dus iemand tips etc

alvast bedankt
erik en patries
Als je het nog niet kent, neem dan eens een kijkje op www.floridaforum.nl en www.orlandotips.nl (en kijk dan ook eens op het forum). Véél tips daar!

Ik ben nu een maandje terug van twee weken Orlando. En het was geweldig, ik zou zó weer gaan
  maandag 18 juni 2007 @ 19:06:53 #229
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_50586817
quote:
Op maandag 18 juni 2007 18:12 schreef Fannetje het volgende:

[..]

Als je het nog niet kent, neem dan eens een kijkje op www.floridaforum.nl en www.orlandotips.nl (en kijk dan ook eens op het forum). Véél tips daar!

Ik ben nu een maandje terug van twee weken Orlando. En het was geweldig, ik zou zó weer gaan
Doe 's ff reisverslag
Ik wou dit jaar eigenlijk weer , maar heb besloten om het geld in m'n huis te pompen dit jaar.
Volgend jaar misschien Californie , als het aan mij ligt ga ik zo weer naar Florida , maar m;n vriendin wil na 3 keer Florida wel eens de andere kant van USA zien
pi_50587253
Reisverslag linkje staat in mijn signature
  maandag 18 juni 2007 @ 19:55:02 #231
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_50588739
quote:
Op maandag 18 juni 2007 19:18 schreef Fannetje het volgende:
Reisverslag linkje staat in mijn signature
pi_50592701
quote:
Op maandag 18 juni 2007 18:12 schreef Fannetje het volgende:

[..]
Wát is Orlando toch verslavend..!
Wij zijn er in 2005 kort geweest, op doorreis. In '06 voor het eerst uitgebreid naar Orlando geweest en waren er zó weg van dat we later dat jaar nog eens zijn geweest. In maart dit jaar waren we er nog eens en wéér jeukt het...
Mei volgend jaar hebben we al vastgelegd, maar ik sluit niet uit dat we tussentijds nog eens moeten om onze Orlando-honger te stillen...
pi_50622545
quote:
Op maandag 18 juni 2007 21:31 schreef Michiel72 het volgende:

[..]

Wát is Orlando toch verslavend..!
Wij zijn er in 2005 kort geweest, op doorreis. In '06 voor het eerst uitgebreid naar Orlando geweest en waren er zó weg van dat we later dat jaar nog eens zijn geweest. In maart dit jaar waren we er nog eens en wéér jeukt het...
Mei volgend jaar hebben we al vastgelegd, maar ik sluit niet uit dat we tussentijds nog eens moeten om onze Orlando-honger te stillen...
Orlando is heel verslavend
Als we volgend jaar weer gaan, wordt het wederom in mijn meivakantie (eind april-begin mei).
Meerdere keren in een jaar ga ik financieel niet redden, maar ach, nog genoeg andere dingen te doen
pi_50627473
quote:
Op dinsdag 19 juni 2007 18:14 schreef Fannetje het volgende:

[..]

Orlando is heel verslavend
Als we volgend jaar weer gaan, wordt het wederom in mijn meivakantie (eind april-begin mei).
Meerdere keren in een jaar ga ik financieel niet redden, maar ach, nog genoeg andere dingen te doen
Wij gaan ook eind april. Ziet er naar uit dat we tegelijkertijd in Orlando zijn...
pi_50629935
Bij ons is het nog niet zeker dat we gaan hoor Hebben jullie al geboekt?
pi_50633920
Nee, nog niet. De terugreis is nog niet te boeken. En de heenreis is nog niet echt goedkoop.
We wachten nog even tot de vliegmaatschappijen normale prijzen in hun aanbod hebben staan...
Denk dat we in augustus wel normale prijzen kunnen vinden.
Zijn er nog niet uit of we dit keer een huis huren of weer een hotel nemen. We gaan nu met een bevriend koppel, voor hen is het de eerste keer. Dat zal dus vast leuk worden...

Wanneer zijn jullie van plan een knoop door te hakken?
pi_50658316
Zodra mijn vriend weet of hij volgend jaar in die periode wel vakantie op kan nemen.

En ik vind juist ontzettend goedkope tickets voor die periode, ben benieuwd hoe lang die zo goedkoop blijven....
  woensdag 20 juni 2007 @ 17:03:59 #238
117222 HMaster-II
<3 HMistress
pi_50658435
quote:
Op dinsdag 19 juni 2007 23:03 schreef Michiel72 het volgende:
Nee, nog niet. De terugreis is nog niet te boeken. En de heenreis is nog niet echt goedkoop.
We wachten nog even tot de vliegmaatschappijen normale prijzen in hun aanbod hebben staan...
Denk dat we in augustus wel normale prijzen kunnen vinden.
Zijn er nog niet uit of we dit keer een huis huren of weer een hotel nemen. We gaan nu met een bevriend koppel, voor hen is het de eerste keer. Dat zal dus vast leuk worden...

Wanneer zijn jullie van plan een knoop door te hakken?
Ik snap ook zelf niet, waarom de KLM zo godsgruwelijk duur is ten opzichte van MartinAir of een Delta Airlines. Op sommige zelfde routes is de KLM EUR 700 duurder dan de rest. Ik snap niet waarom dat moet..
Okee KLM heeft andere vliegtuigen dan een Delta, maar ze vliegen de zelfde route zowat. En bij Delta heb je 99,9% kans dat je al je bagage terugkrijgt en bij de KLM is dat 60% kans.
pi_50661796
Nu zijn de tickets bijna 500 euro per persoon. Wij zijn eigenlijk gewend maar 700 a 750 te betalen voor twee tickets naar Orlando. Dus hopelijk lukt dat weer!
pi_50662236
quote:
Op woensdag 20 juni 2007 18:55 schreef Michiel72 het volgende:
Nu zijn de tickets bijna 500 euro per persoon. Wij zijn eigenlijk gewend maar 700 a 750 te betalen voor twee tickets naar Orlando. Dus hopelijk lukt dat weer!
700 a 750 is wel heel erg weinig! Wij betaalden vorig jaar 850 voor twee tickets, ik hoop dat we dat nu weer redden
pi_50663214
Veel mensen nemen te snel genoegen met prijzen van tickets en hotels (al helemaal in packagedeals).
Het kost helemaal niet zoveel moeite om hele nette vluchten te vinden (als in goede maatschappijen en nette overstapmogelijkheid) voor zo'n ¤ 700 tot ¤ 750...
Niet te snel "ja" zeggen en even verder zoeken loont! Als ik op fora lees hoeveel geld mensen betalen voor hun reis en verblijf, daar ga ik 2 keer van op vakantie. En royaal ook..! Flink shoppen, parken bezoeken en lekker eten. Het kan zonder de hoofdprijs te betalen, zeker in de regio Orlando..!
pi_50671850
700 euro? Ik had 2 jaar geleden 500 euro betaald naar Miami, dat is pas goedkoop.
pi_50675102
Welke luchtvaartmaatschappij was dat dan? Klinkt inderdaad als een lowest price ever...
pi_50679920
quote:
Op woensdag 20 juni 2007 22:15 schreef versteegrob het volgende:
700 euro? Ik had 2 jaar geleden 500 euro betaald naar Miami, dat is pas goedkoop.
500 euro voor 2 tickets?
pi_50701096
Ik heb nu een oogje op twee tickets a 356 euro p/s, dat lijkt me wel redelijk
pi_50705251
Zou je jouw geheimpje met ons willen delen???
Daar wil ik ook wel voor boeken! We wachten nu op een goede prijs, maar beter dan dit zal het niet snel worden...
Met welke maatschappij vlieg je dan?

Vertel, vertel, vertel!
pi_50705489
Ik ben er ook geweest, samen met mijn ex, geweldige vakantie gehad. Van Miama naar Key West, van Key West naar Marco's Island, naar Orlando. Toen we waren Katrina 4 dagen voor steeds . M.a.w. echt totaal geen last van gehad, top vakantie. Mustang Cabrio gehuurd via Hertz, lekker flexibel ook met terugbrengen etc.

Er is genoeg te zien of te doen, vooral in Orlando, theme park central .
https://gulden.com/nl/ - Hoe gulden jouw vermogen laat groeien!
pi_50707966
quote:
Op donderdag 21 juni 2007 21:19 schreef Michiel72 het volgende:
Zou je jouw geheimpje met ons willen delen???
Daar wil ik ook wel voor boeken! We wachten nu op een goede prijs, maar beter dan dit zal het niet snel worden...
Met welke maatschappij vlieg je dan?

Vertel, vertel, vertel!
Sorry, maar aangezien de goedkope tickets als warme broodjes over de toonbank gaan, hou ik het even voor me. Ik zou behoorlijk balen als jij er met de twee laatste tickets voor die vlucht vandoor zou gaan.
Als we boeken (of besluiten het niet te doen) zal ik het alsnog even doorgeven hier
  donderdag 21 juni 2007 @ 22:59:06 #249
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_50709636
Ach ,zoals eerder gezegd , je kan het zo duur maken als je zelf wil.
Wij zijn afgelopen november en december 4 weken geweest.
En we waren voor 2 tickets , autohuur (Ford Taurus + tomtom kloon en verzekering) , 2 nachten hotel (Best Western int. drive) , 4 daagse cruise naar de Bahama's (incl havengeld , fooien , avondeten(5 sterren) , ontbijt (op bed) , nog geen ¤. 1500,00 per persoon kwijt.
Gewoon alles rechtstreeks boeken
pi_50719483
En wat heb je die andere drie weken dan gedaan? Geslapen in je auto? Geen parken bezocht enzo?
M.a.w. je zult nog wel iets meer hebben uitgegeven dan dat!

Wij waren afgelopen mei voor twee weken 1800 euro pp kwijt en daar zit dan ook echt álles bij, tot het laatste ijsje aan toe.
pi_50721054
356 ex luchthaven belasting ?
A command line lets you get intimate with your computer, data and protocols. GUIs are like wearing full body condoms.
pi_50721386
quote:
Op vrijdag 22 juni 2007 10:51 schreef Joene het volgende:
356 ex luchthaven belasting ?
352 incl. luchthavenbelasting zelfs.
pi_50721574
quote:
Op vrijdag 22 juni 2007 11:00 schreef Fannetje het volgende:

[..]

352 incl. luchthavenbelasting zelfs.
Zeeeer nette prijs
A command line lets you get intimate with your computer, data and protocols. GUIs are like wearing full body condoms.
pi_50887222
460 PLUS 15 dagen auto!
pi_50887226
Maar sorry Fannetje, ik ga niet zeggen waar... pas als ik geboekt heb
pi_50890900
Mag ik zeggen dat ik het heel kinderachtig vind om te spiegelen met iets zonder dat je het wilt delen...
Hou je mond tot je geboekt hebt, zou ik zeggen.

Beetje flauw.
pi_50905224
Net of jullie dat wel zouden zeggen zeg...

Het ging over prijzen voor vliegtickets, daar reageerde ik op.
Maar goed, heb toch weer te lang gewacht en die tickets waren een dag later al van de site (cheaptickets.nl) verdwenen. Misschien was het ook wel een foutje ofzo.

Maar goed, terug ontopic: Ik kan nu niks goedkoops meer vinden en de tickets voor 26 april "vliegen" weg. Ik heb verschillende offertes laten maken bij reisbureau's, ben benieuwd.
En Hapertje, leuk voor je Als je geboekt hebt, ben ik benieuwd waar en op welke datum.
pi_50926193
Die prijs op Cheapflights.nl heb ik ook gezien... maar wat een oplichterij is dat zeg! Er staat inderdaad inclusief luchthavenbelasting... maar toen ik doorklikte kwamen er allerlei verrassende taxes bij voor het boeken en dat soort ongein. Uiteindelijk werd 323 euro alsnog 480 euro per persoon. Het mag niet meer volgens de wet, maar we worden nog steeds genept!
  donderdag 28 juni 2007 @ 11:29:08 #259
110962 Jaguarized
Globetrotter
pi_50931558
Gelukkig is er nog www.vluchtzoeker.nl
Travelling in 2015: Parijs // Luxemburg // Verenigde Staten // Frankfurt (?)
pi_50949209
quote:
Op donderdag 28 juni 2007 03:10 schreef Hapertje het volgende:
Die prijs op Cheapflights.nl heb ik ook gezien... maar wat een oplichterij is dat zeg! Er staat inderdaad inclusief luchthavenbelasting... maar toen ik doorklikte kwamen er allerlei verrassende taxes bij voor het boeken en dat soort ongein. Uiteindelijk werd 323 euro alsnog 480 euro per persoon. Het mag niet meer volgens de wet, maar we worden nog steeds genept!
Dat is bij Delta. Bij United kwam ik wel echt uit op die 352 euro, incl. alle taxes. Maar goed, inmiddels zijn zo'n beetje alle stoelen voor die bewuste vlucht al hartstikke uitverkocht, het lijkt wel of iederen tegelijk met mij naar Orlando wil
pi_50959807
United komt ineens met vluchten waarbij je 2 x moet overstappen. Dus eerst kom je aan in Washington, dan word je ver het land in gedreven en dan mag je weer terugkeren richting Florida. Pas dan is het te betalen... nou, daar pas ik voor!
pi_50959809
Nog zoiets leuks! Er bestaat zelfs 11 september tax!
  vrijdag 29 juni 2007 @ 10:21:28 #263
128950 sturky100
bijten bijten!
pi_50962396
waarom boeken jullie niet bij Delta of United zelf?
Of anders bij bv. ATP, vliegwinkel etc.
cheapflights is gewoon
god bless america!
pi_50964987
Wij boeken eigenlijk altijd bij de maatschappij zelf. Ticketsites zijn handig om een prijspeil te hebben, maar de volgende bestemming is dan toch echt de sites van de maatschappijen die ons aanstaan...

Voordeeltje van diep in het binnenland overstappen, is dat je snel airmiles spaart!
pi_50970237
Ik ben een beetje bang voor allerlei toeslagen die je nog krijgt als je direct bij bijv. United boekt. Weet iemand daar wat van?
pi_50972335
Het is vaak goedkoper om het direct te boeken.
Soms hebben andere partijen aanbiedingen, maar dat is vaak dichtbij de vertrekdatum. Als je afhankelijk bent van bepaalde data, moet je toch vroeg boeken.
Normaal zijn we nooit gebonden aan vakanties, vermijden ze liever. Komend jaar willen we met vrienden die in het onderwijs werken op pad, en dan loop je tegen een beperking aan.
Daarom nu maar vast geboekt voor mei. Iets dat ik nog nooit gedaan heb. Bij ons gaat dat in de regel een stuk spontaner...

However. Vrees niet voor extra kosten. Sowieso kun je je boeking nog afbreken vóór betaling. Je ziet precies wat je kwijt bent. Pas dan geef je je creditcard op....
pi_50972991
Ik heb zojuist geboekt! Voor de periode 26 april t/m 9 mei (terug op 10 mei).
Via Usafunvacations. Niet goedkoop hoor (480 euro pp incl alle toeslagen), maar wel heel prettige vertrektijden! En United vonden we in 2006 top, dus dat is ook fijn!

Hotel ook al geboekt, en autohuur ook!

Nu alleen nog 10 maanden wachten
pi_50974317
Zoiets zijn wij nu ook kwijtgeweest. We hebben gisteren bij Delta geboekt. Heerlijke tijden; 9:10 vertrekken en om 16:33 aankomen. Heb je tenminste nog een avond...

Autohuur hebben we nog niet geregeld. eAutohuur heeft de periode nog niet beschikbaar. Nog even wachten. Maar er is niet echt haast bij om een auto te huren. Dat lukt altijd wel voordelig...

Hotel moet ook nog, ook Hotelopia heeft nog niet het gewenste hotel in de lijst voor de periode dat we gaan.

10 maanden, da's nog ver weg... Vrees dat we dat niet uithouden en dat we tussendoor nog eens gaan.
pi_50975056
Wij vertrekken later, 12.30 en zijn dus ook later in Orlando (19.13), maar dan kunnen we wel met de trein naar Schiphol. Delta hadden we trouwens ook kunnen boeken voor deze prijs, maar United heeft wat leuke extra's (met op één de eigen videoschermpjes).

Wij hebben via Usafunvacations ook de auto gehuurd, maar dit zijn nog tarieven van afgelopen jaar en dat kan dus nog wel wat duurder worden.

Welk hotel willen jullie? Wij gaan nu naar Country Inn & Suites in Lake Buena Vista. Prima regio, zaten we dit jaar ook (maar dan in een ander hotel)
pi_50975251
We zullen om de hoek zitten. Wij gaan altijd naar Extended Stay Lake Buena Vista. Dat is aan het einde rits hotels aan Palm Parkway, net voordat je leegte richting Universal ingaat.

We vertrekken graag vroeg, meestal slapen we dan de nacht voor vertrek al bij Schiphol. Dan ga je heel releaxed op reis en ben je niet aan het stressen en haasten op het allerlaatste moment. Voor ons perfect; je vertrek als je klaar bent richting hotel. Daar blijft de auto dan staan (gratis!) tot je weer terugkomt.
pi_50975698
Sinds wij een directe treinverbinding met Schiphol hebben, reizen we het liefst per trein. Maar helaas is dat niet altijd mogelijk. Dit jaar vertrokken we om 9.10 met Continental, toen zijn we gebracht (nóg beter).

En dat hotel heb ik afgelopen jaar gezien, wij zaten toen ook aan Palm Parkway (Courtyard by Marriott).
Wat betalen jullie gemiddeld voor dat hotel?
pi_50976247
Verschilt in welke periode we er blijven. Tussen de 50 en 90 dollar per nacht.
pi_50976371
50 dollar is wel okee, 90 vind ik wel vrij veel.

Wij betalen nu 42 euro per nacht voor dit hotel, inclusief ontbijt. Lijkt me wel een aardige deal. Wellicht ook iets voor jullie?
pi_50976449
90 is ook in hoogseizoen. We zaten er dit jaar in Springbreak (wat we vooraf niet wisten).
Normaal betalen we dat ook niet voor een hotel.

Hoe is je ervaring met het hotel? Ben nogal huiverig voor slechte bedden (heb snel last van mijn rug) en wat ranzige hotels (ook al eens de fout mee ingegaan).
Foto's op internet zijn niet altijd representatief te noemen...
pi_50976673
Ik ben er nog niet geweest, dus ik kan niet uit eigen ervaring praten.

Maar een beoordeling van 4 uit 5 lijkt me wel heel aardig en ik heb op het floridaforum wel wat goede recensies gelezen in dit topic. Wel even goed kijken, want het gaat over twee verschillende hotels. Maar de ervaringen met dit hotel zijn allemaal positief. Hier staat ook nog iets.
pi_50976748
Wat ik las op tripadvisor vond ik niet denderend. De meest recente reacties waren niet bepaald 4.5...
Ga eens uitgebreid zoeken dit weekend. Vooralsnog wil ik graag in Extended Stay, maar wie weet durf ik eens te wisselen!

Ga nu weer even op mijn werk concentreren... Moet ook gebeuren!
pi_50976992
quote:
Op vrijdag 29 juni 2007 17:36 schreef Michiel72 het volgende:
Wat ik las op tripadvisor vond ik niet denderend. De meest recente reacties waren niet bepaald 4.5...
Ga eens uitgebreid zoeken dit weekend. Vooralsnog wil ik graag in Extended Stay, maar wie weet durf ik eens te wisselen!

Ga nu weer even op mijn werk concentreren... Moet ook gebeuren!
Mwoah, alleen de bovenste recensie is heel slecht, verder zijn ze allemaal wel redelijk positief toch?

Jouw hotel komt er minder goed uit trouwens, dat scoort een 3.5. Klik

Werk ze verder, ik ben net begonnen aan mijn zomervakantie, dus heb tijd zat
pi_50977113
Da's waar, had ik niet opgezocht. We zijn er dit jaar nog geweest en het beviel nog. Die ervaring telt altijd zwaarder

Mochten we eerder nog tijd hebben om te gaan, moeten we maar eens wat hotel-hoppen. Met coupons een paar hotels proberen, is goed om een volgende trip een goed afgewogen hotelkeuze te maken...

Geniet van je vakantie!
  zondag 12 augustus 2007 @ 11:24:14 #279
4259 JK
In for a penny, in for a pound
pi_52301361
Eens kijken of we dit topic nog een beetje leven in kunnen blazen, het is al anderhalve maand stil

Wij zijn van plan om volgend jaar naar Amerika te gaan, maar dan willen we in September en dan was het de bedoeling om 2 weken California te pakken en dan een binnenlandse vlucht naar Florida en daar no geen weekje te blijven. Nu willen we absoluut niet 13 maanden daar op gaan wachten, dus willen we eind feb/begint maart alvast 9 dagen naar Florida en dan laten we het in het najaar zitten en doen we misschien 1 weekje extra California (ligt er aan hoeveel vakantiedagen ik nog heb tegen die tijd).

Nu zagen we hier al een tijdje terug van een Fok!ker dat hij via americanestates.nl een reis naar Florida had geboekt in 2004 ( http://fly.to/florida2004 ) en dat dus via dit bedrijf deed. Echter zie ik dat ze voornamelijk luxe villa's aanboden, maar de betreffende Fok!ker heeft hotels gebruikt.

Nu willen wij wel in zo'n luxe villa in Kissimmee zitten. Het meeste is best te doen, de pretparken in Orlando/Tampa zijn zo te bereiken, Kennedy Space Center is anderhalf uur rijden ofzo, het enige is Miami, dat is een eind rijden en dus willen we denk ik 2 dagen daar nog zitten in een hotel ofzo. Een vriendin van ons werkt op Ocean Drive in de Mango's en dat willen we wel eens zien

Iemand ervaring met americanestates.nl en met deze villa's ?
Deze 9 dagen zijn dus eigenlijk om een beetje de honger te stillen naar de langere trip rond sep. 2008. Volgens mij is 9 dagen veelste kort, maar beter 9 dagen, dan 0 dagen
pi_52313807
Groot gelijk..! Een waarschuwing is wel op z'n plaats: eenmaal omgeving Orlando gezien, dan blijf je terugkomen!

Heb geen ervairng met americanestates. Maar wel met boeken van hotels via hotelopia.com. ALs je dat overweegt kan ik je die club aanraden! Wij zijn nu 2 keer in Extended Stay Deluxe geweest; heerlijk ruime suite voor een nette prijs. Op een steenworp van Disney en Universal en zo de snelweg op naar Tampa/Kennedy SC... Prima plek om te zitten!
  zondag 12 augustus 2007 @ 21:55:12 #281
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_52314107
Ik heb wel ervaring met American Estates , alleen niet met Villa's , ik verblijf liever in een hotel , we gaan toch elek avond uit eten en het enigste waarvoor ik een hotel heb is om te slapen, de rest van de dag ben je er toch niet.
Een villa is denk ik wel leuk als je met kleine kinderen zit ofzo
  zondag 12 augustus 2007 @ 22:58:20 #282
4259 JK
pi_52316234
Maar is American Estates wel verder een goed bedrijf?
Tuurlijk blijf je weinig in je accomodatie, maar een villa is even duur of misschien wel ietsje goedkoper (zal wel niet ) dan een hotel en veel ruimer (en een prive zwembad )
9 dagen zou met 2 personen ongeveer 700 euro kosten incl. vlucht, autohuur en de villa.....
We gaan dan ook wel veel uit eten, maar een keer 'thuis' wat eten zal ook wel gebeuren.

Orlando verslavend? Wie weet, maar in het najaar volgend jaar willen we dus naar de westkust toe en dan is de kans best groot dat we elk jaar wel willen.... kan nu al niet wachten.. het geld is er wel, maar de vrije dagen op het werk niet meer
pi_52316542
Westkust is ook fantastisch. Ben ik 8 jaar terug geweest. Wil er nog steeds graag naar terug.
Op één of andere manier blijven we de laatste jaren in Florida hangen (is onze costa geworden, zeg maar).
Volgend jaar oktober/november reizen we noord/oost Amerika en een stukje Canada. Weer eens een ander stuk van het land. Lijkt me wel tof om tijdens de verkiezingen daar te zijn...
  maandag 13 augustus 2007 @ 00:09:09 #284
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_52318008
quote:
Op zondag 12 augustus 2007 22:58 schreef JK het volgende:
Tuurlijk blijf je weinig in je accomodatie, maar een villa is even duur of misschien wel ietsje goedkoper (zal wel niet ) dan een hotel en veel ruimer (en een prive zwembad )
9 dagen zou met 2 personen ongeveer 700 euro kosten incl. vlucht, autohuur en de villa.....
We gaan dan ook wel veel uit eten, maar een keer 'thuis' wat eten zal ook wel gebeuren.

Orlando verslavend? Wie weet, maar in het najaar volgend jaar willen we dus naar de westkust toe en dan is de kans best groot dat we elk jaar wel willen.... kan nu al niet wachten.. het geld is er wel, maar de vrije dagen op het werk niet meer
Wat ik weet van het orlando/florida forum is dat American estates alleen maar goede kritieken krieg , dus dat zit wel goed
pi_52322549
quote:

Als je met zo'n 4-6 personen gaat is een villa idd goedkoper. Wij verblijven in Orlando altijd in villa's (via American Vacation Homes en Advantage Vacation Homes), heel tof Zijn gewoon villa's van mensen die ze beschikbaar zetten voor toeristen, dus het interieur en faciliteiten kunnen heel erg verschillen. Vorig jaar hadden wij bijvoorbeeld een villa met zalmroze muren Maar het huis was wèl weer versierd voor Halloween. In 2005 hadden we een villa met overal alarmsystemen, je kon de achterdeur niet eens openlaten of dat ding ging af. Vrij irritant. Het aantal badkamers verschilt ook nog wel bij grote villa's, in 2005 hadden wij 4 slaapkamers (8 personen) en 3 badkamers, vorig jaar 4 slaapkamers en 2 badkamers.

Verder is het gewoon heel relaxt, 's ochtends ontbijtje van WalMart of naar de Golden Corral, 's avonds eten in één van de parken, of één van de 1728649 fastfoodrestaurants, of gewoon lekker Domino's bestellen thuis.

Maar als je met z'n tweeën bent zal een hotelkamer wel beter zijn denk ik. Ook als je elke dag weg bent overdag zou een villa vrij nutteloos zijn. Wij nemen bijvoorbeeld ook een rustdag, en we trekken ook een dagje uit om te shoppen dus we verblijven toch best veel in de villa zelf.
pi_52335875
quote:
Ik neem aan dat je per persoon bedoelt, anders zou het wel érg goedkoop zijn

Wij hebben dit jaar ons hotel, huurauto en Disneytickets bij American Estates geboekt en de service was gewoon oké. Voor volgend jaar hebben we bij USA Fun Vacations geboekt, die waren een stuk sneller en hulpvaardiger met het zoeken naar een goedkope vlucht in de meivakantie. Daar zou je dus ook nog even kunnen informeren. Verder heb je nog American Vacations, waar ik ook veel goede dingen over hoor, maar die in ons geval dezelfde vlucht voor ¤200 pp meer aanboden.

http://usafunvacations.nl/
http://www.americanvac.nl/
  maandag 13 augustus 2007 @ 20:29:48 #287
4259 JK
pi_52340495
Even een reactie op iedereen ;

¤ 700 p.p. inderdaad Anders zou denk ik half Nederland er al zitten.

Heb American Estates gemaild gister, maar nog geen reactie gehad.
Wij zullen ook niet elke dag in een park zitten, planning is om maar 3 parken ofzo te bezoeken en voor de rest zien we wel.. winkelen, kennedy space center enz, gewoon een dagje rondrijden met de auto en zien waar we terecht komen.... ik denk dat een villa best leuk is, hotels heb ik al genoeg gezien

Maar zal ook eens kijken bij usafunvacations en die americanvac, wie weet kan het nog voordeliger, maar ik vind zo'n villa wel wat hebben.. je eigen zwembad, kamers genoeg, eigen garage....
Staat trouwens nog niet vast dat we met z'n 2en gaan, er kunnen nog meer mee gaan, we zijn nog vrienden aan het werven of ze mee willen
  donderdag 16 augustus 2007 @ 23:28:15 #288
4259 JK
pi_52437854
AmericanEstates is op vakantie (mochten ze ook wel op de website zetten eigenlijk).
Nu met USAFunVacations bezig, die lui zijn inderdaad erg fanatiek met het uitzoeken van een goede reis !!

De zwembaden van de villa's schijnen ook niet verwarmd te zijn (tenzij je er extra voor betaald), nu maakt dat in de zomer niet uit, maar in februari is het misschien net wat tè koud). Ik vind een koud zwembad niet erg, m'n vriendin wel. UsaFunVacations bood een townhome aan.. ook niet verkeerd ! Het lijkt me echt leuker dan een hotel !

Maar in de nazomer van 2008 worden het wel alleen maar hotels... kan ik beide vergelijken en daarover mijn bevindingen geven hier.

Iemand hier trouwens in Tampe naar Busch Gardens geweest en in de SheiKra gestapt ? Ik denk dat ik daar in moet Een achtbaan die gewoon steil naar beneden stort, 90 graden omlaag. Als je daar in durft, is geen enkele achtbaan meer eng.

Bedankt voor jullie tips tot zover!
pi_52450361
quote:
Op donderdag 16 augustus 2007 23:28 schreef JK het volgende:
AmericanEstates is op vakantie (mochten ze ook wel op de website zetten eigenlijk).
Nu met USAFunVacations bezig, die lui zijn inderdaad erg fanatiek met het uitzoeken van een goede reis !!
Dat is inderdaad ook mijn ervaring!
En American Estates alweer op vakantie? Dat zeiden ze ook toen wij ze in juni belden omdat ze niet reageerden op onze mail. Volgens mij is het gewoon een flauw excuus.
quote:
Iemand hier trouwens in Tampe naar Busch Gardens geweest en in de SheiKra gestapt ? Ik denk dat ik daar in moet Een achtbaan die gewoon steil naar beneden stort, 90 graden omlaag. Als je daar in durft, is geen enkele achtbaan meer eng.
Na 10 mei 2008 kan ik je er meer over vertellen
  vrijdag 17 augustus 2007 @ 17:52:27 #290
4259 JK
pi_52456339
Ik had gemaild en m'n vriendin belde naar American Estates en kreeg toen op een antwoordapparaat te horen dat ze dus met vakantie waren. Waarschijnlijk nieuwe woningen checken in the USA

Hmm dus misschien kan ik jou over de SheiKra meer vertellen na maart 2008 Ik wil wel, maar denk dat m'n vriendin niet durft, die wil al niet in de Python (wie nu nog wel overigens )

Maar ik denk dat het dus USA FunVacations wordt, vriendelijke lui en ze zijn echt actief op zoek en bellen je dan ook op als ze een vraag hebben enz. Je merkt gewoon dat ze je graag willen hebben als klant

Ik zal trouwens eventjes je reisverslagen gaan lezen dit weekend. Leuk!
Ik zie nu even snel die M&M's World in Las Vegas ofzo...

[ Bericht 16% gewijzigd door JK op 17-08-2007 17:57:29 ]
pi_52456583
quote:
Op vrijdag 17 augustus 2007 17:52 schreef JK het volgende:
Ik had gemaild en m'n vriendin belde naar American Estates en kreeg toen op een antwoordapparaat te horen dat ze dus met vakantie waren. Waarschijnlijk nieuwe woningen checken in the USA
Maar wel een beetje vreemd, in juni en augustus op vakantie.
quote:
Hmm dus misschien kan ik jou over de SheiKra meer vertellen na maart 2008 Ik wil wel, maar denk dat m'n vriendin niet durft, die wil al niet in de Python (wie nu nog wel overigens )
Oh ja, jij gaat eerder!
Denk je er wel aan dat het in maart heel druk kan zijn in Orlando en omgeving vanwege spring break?
quote:
Maar ik denk dat het dus USA FunVacations wordt, vriendelijke lui en ze zijn echt actief op zoek en bellen je dan ook op als ze een vraag hebben enz. Je merkt gewoon dat ze je graag willen hebben als klant
Zeker! Zeer vriendelijke mensen. Mijn mail kwam bijvoorbeeld niet door en toen belden ze na een uur of het gelukt was. Goede service!
quote:
Ik zal trouwens eventjes je reisverslagen gaan lezen dit weekend. Leuk!
Ik zie nu even snel die M&M's World in Las Vegas ofzo...
Doe dat!
  vrijdag 17 augustus 2007 @ 18:45:30 #292
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_52457588
Als je niet echt een strandtype bent, Disneyland niet hoeft te zien en al in Univeral Studios in LA bent geweest, is Florida dan wel een leuke vakantiebestemming?

Eigenlijk hoef ik geen pretparken te zien. Vorig jaar rondreis bij de Westkust gemaakt trouwens. Ben benieuwd of Florida net zo vet kan zijn als California + LV.
  vrijdag 17 augustus 2007 @ 18:56:25 #293
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_52457862
quote:
Op vrijdag 17 augustus 2007 18:45 schreef Zwansen het volgende:
Als je niet echt een strandtype bent, Disneyland niet hoeft te zien en al in Univeral Studios in LA bent geweest, is Florida dan wel een leuke vakantiebestemming?

Eigenlijk hoef ik geen pretparken te zien. Vorig jaar rondreis bij de Westkust gemaakt trouwens. Ben benieuwd of Florida net zo vet kan zijn als California + LV.
Disneyland kan je niet echt vergelijken met Disneyworld (van wat ik heb horen zeggen , ben alleen in world geweest) , Disneyworld is veel groter bestaat uit 4 verschillende parken en heeft ook nog eens een gebied downtown disney (shopping en uitgaans gelegenheid)
Universal heeft ook nog Islands of adventure .
Plus er is genoeg te doen in Florida ; Key west , Everglades , Miami , shoppen , Kennedy Space centre , etc etc
  vrijdag 17 augustus 2007 @ 18:59:54 #294
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_52457970
quote:
Op vrijdag 17 augustus 2007 18:56 schreef Enchanter het volgende:

[..]

Disneyland kan je niet echt vergelijken met Disneyworld (van wat ik heb horen zeggen , ben alleen in world geweest) , Disneyworld is veel groter bestaat uit 4 verschillende parken en heeft ook nog eens een gebied downtown disney (shopping en uitgaans gelegenheid)
Plus er is genoeg te doen in Florida ; Key west , Everglades , Miami , shoppen , Kennedy Space centre , etc etc
Voor shoppen ga ik niet naar de VS toe...

En DisneyWorld/Land whatever. Zit ik niet op te wachten.
  vrijdag 17 augustus 2007 @ 19:16:54 #295
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_52458457
quote:

Ik ben er in geweest. dat ding is gaaaaaaaaf !!

Zelf gemaakte foto

vrijdag 17 augustus 2007 @ 19:18:12 #296
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_52458488
Er bestaat natuurlijk maar één echt pretpark in de VS en dat is Cedar Point, met zo'n 16 achtbanen alleen al. Wel een beetje uit de buurt maar goed.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_52458738
quote:
Op vrijdag 17 augustus 2007 18:56 schreef Enchanter het volgende:

[..]

Ja maar volgensmij is Magic Kingdom bijna exact Disneyland Parijs(ik ben alleen maar in Orlando geweest) bovendien vond ik de groote trouwens wel meevallen. 2 x de Efteling en dan heb je het wel gehad.
  vrijdag 17 augustus 2007 @ 19:26:48 #298
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_52458743
Beetje uit de buurt zegt ie
  vrijdag 17 augustus 2007 @ 19:44:18 #299
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_52459224
quote:
Op vrijdag 17 augustus 2007 19:26 schreef Gunner het volgende:
Beetje uit de buurt zegt ie
2000 km maar, binnen een dag ben je er.
pi_52459995
quote:

Ben er niet in geweest, maar er zijn genoeg achtbanen die waarschijnlijk enger zijn.

Zoals deze tilit-coaster in Taiwan:
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')