quote:
Op donderdag 1 april 2004 11:25 schreef Samarinde het volgende:
Met het groeien van de polarisatie na dhr Fortuyn heeft links het eigenlijk altijd gedaan. Voor mij is dat al reden genoeg om links te zijn, maar dat terzijde.
Ik zou me niet zo in een slachtofferrol laten manouvreren. Na verloop van tijd wil niemand je meer komen redden.
quote:
Rechts beleid is sociaal, is de stelling. Als ik naar de geschiedenis kijk is rechts beleid bijna nooit sociaal geweest en zeker als het om rechten voor de 'gewone man' gaat. Alle rechten die in de vorige eeuw door linkse partijen en vakbonden zijn opgebouwd worden door rechtse partijen stelselmatig afgebroken.
Opbouw kon slechts geschieden door voldoende financiële onderbouwing. Gezien er nog nooit zoveel monden hebben moeten eten van wat er wordt verdiend is er domweg per hoofd minder te verdelen. Dat betekent inschikken.
quote:
Ongenuanceerd komen de rechtsen op voor de rijken en de werking van de markt. Beide vertrouw ik niet, want als het aan een baas (rechts) lag werkte de gewone man geen 40 maar 50 of 60 uur in de week en dat liefst voor hetzelfde geld.
Met deze toeschrijving van gedrag geef je aan dat je je niet helemaal in de schoenen van een baas weet te verplaatsen. Een baas heeft namelijk niets aan niet fitte medewerkers. Die maken fouten en die fouten kosten het bedrijf geld. Zou de baas daadwerkelijk slechts voor de centen gaan dan denkt deze nog aan zijn medewerkers omdat een fitte medewerker beter is voor zijn bedrijf als werknemer, als pruducent van een goed of dienst en als visitekaartje.
quote:
Als het aan rechts lag hadden we nooit meer staatsschuld, maar wel armoede onder de bevolking.
Wederom kan het geen kwaad je wat meer in zaken te verdiepen. Ook rechts is niet gebaat bij mensen die niets te verliezen hebben. Daarom wordt onvrede en onveiligheid die dat met zich meebrengt afgekocht met uitkeringen. Het is het belang van rechts dat zoveel mogelijk mensen meedoen in de samenleving. Dat scheelt aan de afkoopsommen op de uitkeringen en aan de investeringen in justitie.
quote:
En dat rechts niet altijd met geld om kan gaan bewijst de Regering Bush in de VS dagelijks en ook de rechtsen van Frankrijk bakken er financieel niet veel van.
Bush heeft dan ook een ultrarechts verhaal. Leuk dat de man belastingen teruggeeft en prijzige oorlogen begint maar hij vergeet dat de verschillen in zijn samenleving tussen hebbenden en niet-hebbenden te groot worden. De prijs hiervoor vertaalt zich in criminaliteit en onveiligheid. Eens krijgt Amerika de rekening gepresenteerd voor het ongebreideld bijdrukken van dollars. Bijvoorbeeld als Groot Brittanië besluit om de Euro in te voeren. Ik vermoed dat het dan gauw gedaan zal zijn met de dollar als ijkpunt en dat ook de OPEC vlot overgaat tot Euroberekeing per vat Olie. Vanaf dat moment betaalt de wereld niet langer mee aan de Amerikaanse rekeningen.
Overigens staat de democraat Kelly politiek gezien ook nog rechts van de VVD.
quote:
Dat links niet met geld om kan gaan is een rechts dogma om mensen af te schrikken om links te stemmen. "Links laat het tekort oplopen en dat is asociaal en uw kleindkinderen moeten daarvoor betalen" is de redenering.
In Nederland zit er toch echt wat in die redenering.
quote:
Maar de economie afremmen door nog meer te gaan bezuinigen, is dus wel sociaal? Dus komt er weer minder geld in de staatskist, dus het tekort weer groter, dus opnieuw bezuinigen. Dat kan ik niet sociaal noemen, dat is een asociale vicueuze cirkel.
De grootste vicieuze cirkel zit hem in het kostspelig rondpompen van geld. Een voorbeeld: Huurwaardeforfait innen en hypotheekrente-aftrek toestaan.
![]()
Melkert en WIW-baantjes creëren inplaats van de lasten op arbeidsloon te verlagen (waarmee het lonender wordt om arbeid in te huren).
![]()
De rente op het overheidstekort moet gewoon jaarlijks worden betaald terwijl je daar als volk niets voor terugziet. Voor dit geld hadden lnuttige dingen kunnen worden gedaan daarom vind ik het zaak dat die schuld wordt ingelost.
quote:
Er zijn genoeg rechtse regeringen aan te wijzen die het geld over de balk hebben gesmeten en er zijn genoeg linkse regeringen te noemen die wel goed met geld konden omgaan. Ik denk aan Blair in de UK en Clinton in de VS. En Kok was een prima minister van Financiën, zo goed dat zelfs rechts met hem wegliep.
Kok voerde rechts beleid uit als minister van financiën. Momenteel verrijkt hij zich ook op door jou verfoeide wijze.
quote:
In de jaren negentig zijn er mensen geweest die bakken met geld verdiend hebben, miljoenen. Maar wie is de lul zodra het een beetje slechter gaat: de mensen aan de onderkant. Belasting verhogen voor mensen die het goed, beter en best hebben? Dat kan niet, is niet eens een issue. Maar bezuinigen op een bijstandsmoeder die maar net de eindjes aan elkaar kan knopen kan natuurlijk wel.
Dat komt omdat er nog iets is als het principe van dubbele solidariteit. Raakt dit evenwicht zoek dan gaan mensen minder geld binnenbrengen bij de overheid en zetten zij zich ertoe om creatief geld weg te sluizen of gewoon minder te gaan produceren daar dit loont als er teveel wordt afgeroomd. Er wordt ook aan de onderkant bezuinigd omdat er steeds meer mensen ontdekt hebben dat ziek, zwak en misselijk zijn loont. Er kan hier vast wel iemand de exacte cijfers geven hoeveel mensen er mee-eten van een werkende. Daarbij zou je overigens wel degelijk eens kritisch kunnen kijken naar het uitgavenpatroon voor mensen. Ik zie bijvoorbeeld niet in waarom iemand per se duur zou moeten roken op kosten van een ander.
quote:
Rechts praat over integratie, terwijl het bezuinigt op taalcursussen en inburgering. Lekker sociaal en links de schuld geven van het politieke correcte klimaat en de mislukte multiculturele samenleving. Wat een kul.
De problemen bij de integratie lopen vooral vast op de mate van instroming. Het huidige kabinet stelt daar mijns inziens terecht paal en perk aan. Er is te lang genegeerd dat de Nederlandse arbeidsmarkt nauwelijks iets kon met instromers die niet vlot de taal spraken. Zeker nu het werk hoogwaardiger wordt is er voor eenvoudiger arbeiders in Nederland steeds minder te doen. Volgmigranten zullen dus iets moeten meebrengen want instromen en automatisch doorstromen in een uitkering is domweg niet langer op te brengen voor de nederlandse samenleving. Links heeft op dergelijke conclusies tot op heden een taboe laten bestaan. Het lijkt er nu op dat ook bij de PvdA het besef is doorgedrongen dat dergelijke misstanden benoemd moeten worden en verholpen in het belang van ingezetenen en nieuwkomers. Dat voorkomt dat aan hele bevolkingsgroepen een negatief beeld wordt toegeschreven. Schelto Patijn is daar momenteel actief mee.
Ik ga met je mee dat er meer gedaan kan worden om de wchtlijsten voor de taalcurussen weg te werken. In Nederland zelf maar ook in wat er van migranten gevraagd wordt bij binnenkomst. Mensen zouden bijvoorbeeld al in eigen land kunnen beginnen met de voorbereiding op hun migratie zoals een nederlander die naar Canada of Zweden gaat ook alvast tevoren de taal leert en zih wat in de daar geldende cultuur verdiept.
quote:
Rechtse partijen zouden het liefts een homohuwelijk terugdraaien de abortuswet en euthanasie ook.
Niet iedere rechtse partij is religieus. Wat zou er voor een 'geldwolf' tegen zin als er meer rijke tweeverdieners in Nederland in centen kwamen besteden?
Abortus en euthenasie zijn ook eerder een religieuze onderwerpen. Je zou juist denken dat beide zaken de samenleving geld besparen aan onderhoud op verzorgingskosten (als je dan toch graag in rechtse karikaturen denkt).
quote:
Terwijl het altijd schermt met de keuzevrijheid van het individu, maar tegelijkertijd is het de eerste die privacyregels aan zijn laars lapt en uit "veiligheidsoverwegeingen" alles van de burger wil weten en ondertussen links de schuld geeft van overheidsbemoeienissen.
Niets schendt 's mensen privacy zo onnodig als de sociale dienst die mensen hospitaliseert en van hen afhankelijken van een uitkering maakt. Die afhankelijkheid wordt nog eens vergroot door de armoedeval waarin mensen die weer aan het werk willen zoveel subsidies verliezen bij de acceptatie van een baan dat het voor hen aantrekkelijker blijft om werkloos te blijven.
quote:
Daarom is rechts voor mij de slechte voetbalscheidsrechter die meet met twee maten en verder denkt: Ieder voor zich en God voor ons allen.
Rechts gaat voor "verneuk de massa, en grijp de kassa" en om dat nou sociaal te noemen. Sorry maar nee.
Je zou ook eens jezelf wat meer in het onderwerp samenlevingsinrichting kunnen verdiepen voordat je met een rijmpje komt dat tekort doet aan mensen en omstandigheden.
[ Bericht 1% gewijzigd door hoppe op 01-04-2004 13:51:21 ]