nu.nlquote:Begrafenis Yassin in Gaza-stad begonnen
Uitgegeven: 22 maart 2004 11:05
Laatst gewijzigd: 22 maart 2004 11:09
GAZA - De begrafenis van de maandagochtend gedode Palestijnse sjeik Yassin is enkele uren later in Gaza-stad begonnen. De Amerikaanse nieuwszender CNN toonde beelden van tienduizenden Palestijnen in de straten van Gaza-stad. Strijders van Hamas droegen het lichaam van Yassin. Daaromheen scandeerden sympathisanten woedende leuzen.
De kist met daarin het lichaam van Yassin was gehuld in de groene Hamas-vlag. De optocht ging van het ziekenhuis al-Shifa eerst naar de woning van Yassin. Daarna volgt een korte gebed in een moskee in het centrum van Gaza-stad. De 67-jarige Yassin wordt naar verwachting begraven op het 'martelarenkerkhof' van Gaza-stad.
Arafat is een blokkade geweest voor vrede, dat klopt. Dat neemt niet weg dat hij met de rug tegen de muur moest onderhandelen.... Overigens was een verdeeld Jeruzalem best een optie geweest voor de Palestijnen, maar niet zonder dat er ook maar enige goodwill kwam van Israelische zijde...(er is onlangs een onafhankelijk voorstel geweest dat hierin voorziet) Israel heeft zich bijvoorbeeld nooit teruggetrokken uit de bezette gebieden. Natuurlijk hebben ook de radicale elementen in palestina er mede voor gezorgd dat er geen doorbraak kwam, dat is ook duidelijk, maar Israel had de macht hier overheen te stappen en deden dat helaas nooit.quote:Op maandag 22 maart 2004 11:11 schreef Strolie75 het volgende:
[..]
Als Arafat de vredesvoorstellen van de vorige Israëlische regering en de VS had geaccepteerd in plaats van te blijven hammeren op een onverdeeld Jeruzalem als hoofdstad (iets dat voor Israël onacceptabel is) dan was er ook al jarenlang vrede geweest.
die haven is trouwens even vaak door Palestijnse mortieren bestookt als door Israelische raketten (om ook maar is inside info te gebruiken) ... nee geen bron vanquote:Op maandag 22 maart 2004 11:26 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
[..]
... (zoals de door Nederlandse ontwikkelingshulp gefinancierde haven) ...
quote:Op maandag 22 maart 2004 11:28 schreef robh het volgende:
Ik zou de eerstkomende tijd de stadsbus maar niet nemen in Israel.
En de trein kan ook al niet meer,quote:Op maandag 22 maart 2004 11:28 schreef robh het volgende:
Ik zou de eerstkomende tijd de stadsbus maar niet nemen in Israel.
Ik ben het met je eens dat Israël, zeker wat de nederzettingen politiek, fout bezig is. Maar door aan de lopende band aanslagen te plegen zal Israël nooit tot concessies bereid zijn. Wat dat betreft vind ik de harde aanpak dus zeker gerechtvaardigd. En met de redenering dat je een leider van Hamas moet ontzien omdat hij ietsje gematigder is als de rest van die terroristische organisatie ben ik het echt niet eens. Terroristen, en dan vooral hun leiders, moeten uitgeroeid worden. Punt.quote:Op maandag 22 maart 2004 11:26 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Zoals al gezegd heeft Yassin er wel voor gezorgd dat het conflict nationaal bleef, je zal zien dat Hamas nu de handen ineen zal slaan met organisaties als Al-Qaeda en dat de tegenstellingen alleen maar scherpt zullen worden....
quote:'Israël heeft de poorten van de hel geopend'
De gewapende tak van de Hamas-beweging heeft beloofd 'honderden' Israëli's te doden, uit wraak voor de dood van sjeik Yassin. Dit staat in een communiqué van Hamas.
Zwarte hemel
De Palestijnen reageren woedend op de dood van sjeik Yassin. "Sharon heeft de poorten van de hel geopend", zegt een Hamas-leider. De hemel over Gaza-stad is zwart, meldt CNN-verslaggever ter plaatse. Tienduizenden woedende Palestijnen zijn de straat op gegaan. Bij een protest werd een jongen van 13 jaar doodgeschoten.
Nooit meer rust
Militante Palestijnen hebben beloofd 'de dood naar Israël te brengen', in een verwijzing naar mogelijke nieuwe terreuraanslagen. Mannen met megafoons riepen in de straten van Gazastad: "Zij zullen nooit rust hebben. Wij zullen de dood sturen naar elk huis, elke stad, elke straat in Israël.''
Idioot
Ook de Palestijnse Autoriteit heeft de moord scherp veroordeeld. "Dit is een laffe en idiote daad. Yassin was gematigd, juist daarom is het zo stom", zegt premier Qurei. Sjeik Haniyah, een Hamas-leider, voorspelt dat 'heel Palestina zal veranderen in een vulkaan die de vijanden zal verbranden'.
Exact.quote:Op maandag 22 maart 2004 11:30 schreef Strolie75 het volgende:
[..]
Terroristen, en dan vooral hun leiders, moeten uitgeroeid worden. Punt.
Als je land bezet wordt zijn er altijd wel delen van de bevolking die verzet plegen, actief/passief.quote:Op maandag 22 maart 2004 11:30 schreef Strolie75 het volgende:
[..]
Ik ben het met je eens dat Israël, zeker wat de nederzettingen politiek, fout bezig is. Maar door aan de lopende band aanslagen te plegen zal Israël nooit tot concessies bereid zijn. Wat dat betreft vind ik de harde aanpak dus zeker gerechtvaardigd. En met de redenering dat je een leider van Hamas moet ontzien omdat hij ietsje gematigder is als de rest van die terroristische organisatie ben ik het echt niet eens. Terroristen, en dan vooral hun leiders, moeten uitgeroeid worden. Punt.
is de volgende.quote:Op maandag 22 maart 2004 11:31 schreef -Mk- het volgende:
[..]
Sjeik Haniyah[..]
Ik denk dat dat een oversimplificatie is, sla je geschiedenisboeken er maar eens op na en je zal zijn dat er veel meer actoren zijn dan alleen deze twee en dat hun geschiedenis niet pas in 1948 begint.quote:Op maandag 22 maart 2004 11:32 schreef freud het volgende:
Ik denk dat de israeliers begonnen zijn met het creeeren van een voedingsbodem voor de huidige terreur.
Ben ik mee eens nu nog de Israelische ambassadeurs overal uitroeien en we zijn op de goede wegquote:Op maandag 22 maart 2004 11:32 schreef Sniper het volgende:
[..]
Exact.
quote:Hamas zweert wraak; ook VS doelwit
Moslim-groeperingen over de hele wereld zullen samenwerken om de dood van Achmed Yassin te wreken. Dat heeft de militante Hamas-beweging laten weten na de moord op hun oprichter vanmorgen.
Ook de Verenigde Staten zouden het doelwit kunnen worden van vergeldingsacties, zo luidde de verklaring in een fax aan het Britse persbureau AP. "De joodse nationalisten zouden deze operatie nooit hebben uitgevoerd zonder instemming van de Amerikanen. En daarom moeten ook zij de verantwoordelijkheid nemen voor deze misdaad."
Met de dreigingen naar de VS toe heeft de militante groepering zijn tactiek gewijzigd. Hamas heeft tot dusver altijd gezegd dat het in conflict is met Israël en niet met de VS.
Het Franse persbureau AFP ontving een bericht van Hamas waarin staat dat de organisatie honderden Israëli's zal doden uit wraak voor de dood van sjeik Yassin.
Inmiddels is bij een grensovergang tussen de Gazastrook en Israël een luide explosie gehoord. Of daarbij slachtoffers zijn gevallen, is niet bekend.
De Verenigde Staten hebben alle partijen in het Midden-Oosten opgeroepen tot kalmte. Volgens een woordvoerder van het ministerie van Buitenlandse Zaken volgt Washington de ontwikkelingen op de voet en is er contact met zowel de Palestijnen als de Israëliërs.
NOSNieuws.nl
Behoort Israel dan de Palestijnen toe?quote:Op maandag 22 maart 2004 11:33 schreef OldJeller het volgende:
Als je land bezet wordt [...]
Ja, Israel heeft nederzettingen over de grens die vroeger is bepaald als 'Palestijns grondgebied'.quote:Op maandag 22 maart 2004 11:35 schreef Kaalhei het volgende:
[..]
Behoort Israel dan de Palestijnen toe?
ga eens langs een dokter..quote:Op maandag 22 maart 2004 11:35 schreef Chadi het volgende:
[..]
Ben ik mee eens nu nog de Israelische ambassadeurs overal uitroeien en we zijn op de goede weg![]()
Ik zou zeggen: Pak de trein naar Den Haag en kijk hoever je komt. Ik voorspel dat je voor het einde van de dag tussen de maagden met ogen zo groot als halve eieren zit.quote:Op maandag 22 maart 2004 11:35 schreef Chadi het volgende:
[..]
Ben ik mee eens nu nog de Israelische ambassadeurs overal uitroeien en we zijn op de goede weg![]()
Precies... De kans op vrede is 0, was 0 en zal altijd 0 blijven. En dat er binnenkort weer een bus met kinderen uiteen gereten wordt stond ook voor de eliminatie van die terrorist al vast.quote:Op maandag 22 maart 2004 11:32 schreef CeeJee het volgende:
Ondanks alle huff en puff van de Palestijnen kunnen ze in de praktijk de strijd niet zo escaleren als ze nu dreigen te doen. Een paar aanslagen zullen komende week waarschijnlijk lukken, net zoals in zoveel andere weken de afgelopen 15 jaar.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |