abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_17862891
Het schoot me vanmorgen te binnen toen ik Bach opzette, de Air uit de suite BWV 1068, en naar buiten keek. Een zonnige buurt, de muziek, eigenlijk "paste" het zo mooi.

Ze zeggen wel eens: muziek raakt de ziel. Wat gebeurt er als wij naar zulke hoogstaande muziek luisteren? Wat maakt de muziek "mooi"? Ik weet wel dat veel muziekstukken die wij als mooi betitelen mathematisch idd "kloppen", volledig zijn, maar waarom vinden we het mooi? Wat doet ons de rijkdom en de perfectie van een stuk van bijvoorbeeld Bach beseffen? Wàt raakt hij bij ons?

Is er muziek die de ziel kan raken? Komt het gevoel van extase voort uit een stukje perfectie dat de ziel herkent? Of is het "gewoon" een stuk wat "wel mooi" is?

Muziek om inspiratie op te doen, beetje het bekende werk, staat vaak wel op van die verzamel-cd's:

• Bach - Air on a G String (BWV 1068, deeltje 2 )
  • Albinoni - Adagio for organ & strings
  • Barber - Adagio for Strings

En voor 's avonds:

• Beethoven - "Monschein", Adagio Sostenuto uit Sonata quasi una fantasia

Ik ben erg benieuwd of jullie een verband zien, erkennen of ervaren hebben tussen spiritualiteit en muziek. Wel eens een moment van extase of perfectie ervaren op muziek?

En bestaat dit alleen bij klassieke muziek? Is er popmuziek waarbij dit mogelijk is? Trance?

In TRU, vanwege de spiritualiteit

[ Bericht 2% gewijzigd door ReCreative op 21-03-2004 13:21:40 ]
  •   zondag 21 maart 2004 @ 11:07:30 #2
    73940 Choices
    Woordeloze lurker
    pi_17862905
    aandacht die ziel raakt:

requiem for a dream -6 min-. een symfonie vol met passie! echt, ik ga er helemaal in op.
    pi_17862972
    Omdat het geschreven is vanuit het hart, gaat het zonder omwegen direct door naar jóuw hart

Geldt voor alles eigenlyk dat met liefde wordt gedaan
      zondag 21 maart 2004 @ 11:15:02 #4
    61910 mymoodfentje
    SHENS troll'd hard
    pi_17862973
    jazz

John coltrane - my favourite things
    "If you had a million years to do it, you couldn't rub out even half the "Fuck you" signs in the world."
    Always look at the bright side of death
    pi_17863103
    Ik heb dat vooral met hele gevoelige nummers van de Beatles op de White Album. Julia, over de overleden moeder van John. Mothers Nature's Son en Long, Long, Long....en confortably numb van Pink Floyd...maar daar word je juist heel triest van....die gebroken stem van waters is echt.....heel gebroken....
    If we can't be free, at least we can be cheap (Frank Zappa)
    pi_17863980
    Hans Zimmer + Lisa Gerrard combinaties doen het ook wel vrij goed ..
      zondag 21 maart 2004 @ 13:46:09 #7
    74310 nanalune
    Melancholische optimist..
    pi_17864032
    voor inspiratie, en hartekracht : tschaikovski violinconcert in D-Major
      zondag 21 maart 2004 @ 13:47:30 #8
    73528 Ifyafeelme
    The fox and the fresh grapes.
    pi_17864061
    Noel Zancanella - Uno Impulso
    Life's A Mess, Don't Stress
    pi_17864087
    Dinand Woesthoff - Dreamer.
    pi_17864105
    ik he b het met Politic van Coldplay, en dan vooral het laatste stuk...
      zondag 21 maart 2004 @ 13:49:57 #11
    62161 rtz1x
    Delta Fan
    pi_17864108
    Delerium - After all met Jael of Lunik enne Delerium - Fallen met Rani.
    Trieste muziek, maar erg mooi om te horen.
    De beste realitysoap in tijden: Duif! http://duif.ben-thuis.nl
    pi_17864899
    muziek zijn klanken, trillingen in de lucht die je oor binnengaan en zo een weg door je hersenen afleggen waardoor je lichaamscellen meevibreren op de luchttrillingen.. de klanken zijn voortgekomen uit een mooie ziel die voor schoonheid openstond, als die klanken als een echo uit het verleden (of heden natuurlijk) jouw ziel aanraken weet je opeens waar je ziel is, scheelt een hoop "soulsearching" zegmaar

alsof de trillingen je ziel omgeven, waardoor die even zichtbaar wordt voor je bewustzijn...

anyway, "What a wonderful world" - Louis Armstrong raakt mijn zielsnaren
    pi_17865168
    quote:
    Op zondag 21 maart 2004 14:31 schreef The_Shining het volgende:
    muziek zijn klanken, trillingen in de lucht die je oor binnengaan en zo een weg door je hersenen afleggen waardoor je lichaamscellen meevibreren op de luchttrillingen.. de klanken zijn voortgekomen uit een mooie ziel die voor schoonheid openstond, als die klanken als een echo uit het verleden (of heden natuurlijk) jouw ziel aanraken weet je opeens waar je ziel is, scheelt een hoop "soulsearching" zegmaar

alsof de trillingen je ziel omgeven, waardoor die even zichtbaar wordt voor je bewustzijn...
    Dat is wel een mooie omschrijving vind ik . Maar hoe werkt dat dan dat sommige mensen enorm door een stuk geraakt worden en anderen helemaal niet? Bestaat er universele muziek die iedereen raakt?
    pi_17865169
    Funk werkt meestal wel op mn bass chackra (Sly stone ,Bootsy ,etc) even als rock
    Soul als Marvin Gaye, Gladis Knight en de ballads van Rose Royce op mn hart chacra (die stem krijg ik echt kippevel van)
    Klassiek even als zweverige triphop (100th window van massive attack) en Pink Floyd werken op mn kruin chackra geloof ik.

Elk genre heeft in ieder geval zo zn eigen eigen vibes (positive vibrations - Bob Marley)
    100% Funk
    pi_17865625
    quote:
    Op zondag 21 maart 2004 14:43 schreef ReCreative het volgende:

[..]

Dat is wel een mooie omschrijving vind ik . Maar hoe werkt dat dan dat sommige mensen enorm door een stuk geraakt worden en anderen helemaal niet? Bestaat er universele muziek die iedereen raakt?
    Er bestaat zeker Universele muziek, maar alleen voor hen die het willen "horen" ... Bach of Mozart bijvoorbeeld maar ook Lisa Gerrard, Hans Zimmer, Ofra Haza, Secret Garden, Chicane. Het is maar net met welke "oren" je ernaar luistert.
    Zelf ben ik een zeer grote muziekliefhebber met zeer brede interesses. Toch kunnen maar een aantal muziekstuken me tot diep in mijn ziel raken. Bijvoorbeeld Lacrimosa uit het Requiem van Mozart of Secret Garden met Song for Tears, Lisa Gerrard met Deniz Pregent met het nummer Gortoz A Ran, Within Temptation met Perfect Harmony, nuja ik kan zo nog wel even doorgaan....

kHeb veel in mn computer staan trouwens, en steeds op zoek naar nieuwe muziek die mij kan raken.
      zondag 21 maart 2004 @ 15:05:34 #16
    30464 Marcus977
    sodemieters
    pi_17865741
    Kristin Hersh - Your ghost
      zondag 21 maart 2004 @ 15:12:14 #17
    69147 Zzyzx
    Wie dit leest is gek.
    pi_17865927
    Radiohead heeft muziek die eerder een sfeer creeeren dan dat ze leunen op een bepaalde basslijn of melodie. Hun album Kid A staat vol met nummers die zo zijn. Vooral deze nummers zou ik aanraden:

Radiohead - Everything In It's Right Place
    Radiohead - How To Disappear Completely
    Radiohead - Where I End And You Begin
    Radiohead - Pyramid Song
    Radiohead - Like Spinning Plates

Gewoon gaan zitten, ogen dicht, en dan doen alsof je in de muziek zit. Maar ik hoop eigenlijk dat er geen vaste formule voor is. Ik kan Bach wel waarderen, maar ik zal nooit echt compleet het gevoel krijgen dat ik bij veel modernere nummers krijg. Het is gewoon een kwestie van smaak, je pense.
    pi_17865941
    quote:
    Op zondag 21 maart 2004 15:05 schreef Marcus977 het volgende:
    Kristin Hersh - Your ghost
    Jaaaaaaaahh helemaal vergeten, met die zanger van REM.

Idd een nummer dat van alles bij je losmaakt terwijl het harmonisch ontzettend eenvoudig is (ik geloof maar drie accoorden). Tekst is trouwens ook mooi .

Een prachtig voorbeeld. Eenvoudig en zo complex .
    pi_17866230
    Kolere, dat zinnetje wat jij als titel gebruikt, gebruik ik heel erg vaak.

The sins of thy beloved - "all alone" en "My love"
    Theatre Of Tragedy - "Venus", "Lorelei" en "Cassandra"....totdat ik ze echt GRIJS gedraaid had!
    Nightwish - "Wishmaster"

Klassiek vind ik ook super, maar er mist gewoon iets....het duistere, het contrast.
    Iets raakt mijn ziel pas echt als het meerdere facetten van mijn gevoel verwoordt:
    liefde, haat, wanhoop, intens verdriet, geluk...
    Het moet me ontroeren en ook weer kracht geven.
    pi_17866347
    quote:
    Op zondag 21 maart 2004 13:42 schreef Starfish het volgende:
    Hans Zimmer + Lisa Gerrard combinaties doen het ook wel vrij goed ..
    Inderdaad, maar ik had het ook al toen Lisa nog bij Dead Can Dance zat. Als ik haar muziek draai voel ik een soort 'herkenning'.
      zondag 21 maart 2004 @ 15:28:29 #21
    62215 qu63
    ..de tijd drinkt..
    pi_17866369
    muse - con-science (is eenniet uitgebracht liedje, geen tekst, alleen muziek..)
    Gary Jules - Mad world

Queen - innuendo
    Queen - Who wants to life forever
    Queen - no-one but you (only the good die young)
    Queen - It's a hard life
    Queen - I'm going slightly mad (vooral vanwege de ironie van t nummer, freddie was toen nl gek aan t worden..)
    Queen - '39
    Queen - Is this the world we created?
    en zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan maar vind dit nu wel ff genoeg!!
    It's Time To Shine
    [i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
      zondag 21 maart 2004 @ 15:29:49 #22
    62215 qu63
    ..de tijd drinkt..
    pi_17866413
    quote:
    Op zondag 21 maart 2004 15:22 schreef ToT het volgende:
    Klassiek vind ik ook super, maar er mist gewoon iets....het duistere, het contrast.
    Iets raakt mijn ziel pas echt als het meerdere facetten van mijn gevoel verwoordt:
    liefde, haat, wanhoop, intens verdriet, geluk...
    Het moet me ontroeren en ook weer kracht geven.
    probeer dan ff muse met con-science te zoeken..
    It's Time To Shine
    [i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
    pi_17866572
    quote:
    Op zondag 21 maart 2004 15:12 schreef Zzyzx het volgende:
    Radiohead - Everything In It's Right Place
    Radiohead - How To Disappear Completely
    Radiohead - Where I End And You Begin
    Radiohead - Pyramid Song
    Radiohead - Like Spinning Plates
    en natuurlijk Street Spirit!
    pi_17866640
    Ohhja, RC....... je hebt een goede smaak voor muziek trouwens
    pi_17866977
    Wat d8 je van Clair de Lune en het nummer Ebb Tide met een heel orkest, dat is pas echt mooi.

En het nummer Bach - Air on a G String, vind ik ook geweldig om naar te luisteren.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')