Volgens Redfield is dit een teken dat jullie heel dringend eens rond de tafel moeten gaan zitten.quote:Op zaterdag 20 maart 2004 20:36 schreef Barbamama het volgende:
Choices, je opent dit topic net op de dag dat ik er zelf veel over nadenk en een topic over wilde starten. Ik was het al aan het uitstellen.. dus bedankt
Nu even geen tyd, maar ik kom by je terug
Er staan erg veel wijze zaken in jesus' zijn leren. En in mijn optiek is de boodschap ook van die leren; Liefde..quote:Op zaterdag 20 maart 2004 23:07 schreef nanalune het volgende:
mooi topic!
ik persoonlijk ben Christen ( dat wil zeggen : ik geloof in Jezus en zijn leer , en ik ben aangesloten bij een kerk die dat ook doet) , en wat hij ooit heeft gezegd over vergeving is mij altijd bijgebleven en is deel gaan uitmaken van mijn levenshouding.
"Heb een ander lief als jezelf ", en daaraangekoppeld " wijs een ander niet op de splinter in zijn oog, maar verwijder eerst de balk uit je eigen ogen ", en daaraan gekoppeld het verhaal van de vrouw die overspel pleegde, en dreigde gestenigd te worden. Jezus zei hierbij dat Hij haar vergaf, en dat ze kon gaan.
als die verhalen tezamen, en mijn zicht ( voor zover mogelijk) op mijn eigen kleinheid heeft mij doen inzien dat Ik niet mag veroordelen ( wie ben ik om een ander te veroordelen),
dat vergeving ontzettend belangrijk is, want Ik wil ook graag vergeven worden...
als iemand iets doet waar ik boos van wordt, is dat MIJN emotie, niet de zijne/hare.. ik voel iets negatiefs, en dat is MIJN probleem.
Ik zou daarentegen eigenlijk moeten vergeven voor wat diegene gedaan heeft, omdat als ik niet vergeef, ik die ander met zijn daad alleen laat. Dan erken ik in het niet vergeven dat ik oordeel over deze daad, en dat heeft geen zin, daar komt de persoon niet verder in, en ik creeer geen opening om deze persoon te helpen, of in ieder geval vrij maak uit die daad.
Ik geloof dat vergeving verlossend kan zijn voor een ander, en deze persoon kan helpen, maar vooral getuigt het van LIEFDE.
Liefde is vergeving, vraagt niet, neemt niet.
ik loop er bijna dagelijks tegen aan, en dus dagelijks tegen mijn eigen wroegingen en vooroordelen.
jouw oefening is heel mooi, en kan inderdaad die bewustwording van liefde ( zoals ze voor iedereen vergevend kan zijn) losmaken.Als je inderdaad eerst jezelf vergeeft ben je in staat dat aan een ander te geven.
Hoe ontstaat het in de hersenen?quote:Op zondag 21 maart 2004 00:04 schreef Colour het volgende:
Je onderschat de kracht van herhaling. Zeg gewoon tegen jezelf dat je vergevingsgezind bent en je zal ondertussen allerlei manieren door het leven aangereikt krijgen om dit tot uiting te brengen (leer uiteraard eerst wat vergevinsgezindheid betekent en wanneer je het als beste kan toepassen). Het is je doel geworden door het jezelf als opdracht te geven. Waar zou het anders vandaan komen dan uit je hersenen?
quote:Op zondag 21 maart 2004 00:06 schreef Ifyafeelme het volgende:
vergeving heeft te maken met inzicht en niet met een paar keer in en uit zuchten.
jij , daarentegen, vergeet je hart, denk ik.quote:Op zondag 21 maart 2004 00:04 schreef Colour het volgende:
Je onderschat de kracht van herhaling. Zeg gewoon tegen jezelf dat je vergevingsgezind bent en je zal ondertussen allerlei manieren door het leven aangereikt krijgen om dit tot uiting te brengen (leer uiteraart eerst wat vergevinsgezindheid betekent en wanneer je het als beste kan toepassen). Het is je doel geworden door het jezelf als opdracht te geven. Waar zou het anders vandaan komen dan uit je hersenen?
quote:Op zondag 21 maart 2004 00:06 schreef Ifyafeelme het volgende:
vergeving heeft te maken met inzicht en niet met een paar keer in en uit zuchten.
Akkoord, maar dan niet letterlijk 3 seconden in, 5 seconden uit, dat 3x, etc.quote:Op zondag 21 maart 2004 00:13 schreef Choices het volgende:
[..]
.. Die 2 zitten meer met elkaar verbonden dan jij misschien denkt
, je moet toch eerst rustig worden, wil je iets kunnen vergeven.
(...)
Die techniek is een techniek vaak gebruikt voor mediteren, en yoga. En ja het is letterlijk 5 sec in 3 sec pauze, 5 sec uit.quote:Op zondag 21 maart 2004 00:17 schreef FritsVanEgters het volgende:
Akkoord, maar dan niet letterlijk 3 seconden in, 5 seconden uit, dat 3x, etc.
Maar, ik vergeef het je
![]()
Ik heb het even uitgeprobeerd en 5 seconden uitblazen duurt mij toch echt te lang. De verhouding in- en uitademen is bij mij bij 1 op 1 het fijnst. Bovendien gaat het nou puur over rustig worden als basis voor vergeving, dat vind ik simplisties. Lijkt ook wel erg veel op het welbekende "tot 10 tellen".quote:Op zondag 21 maart 2004 00:22 schreef Choices het volgende:
[..]
Die techniek is een techniek vaak gebruikt voor mediteren, en yoga. En ja het is letterlijk 5 sec in 3 sec pauze, 5 sec uit.
Moet namelijk een bepaalde structuur in zitten, waardoor het gevoel van rust intenser wordt.
tja als mensen dát nou eens wat vaker dedenquote:Op zondag 21 maart 2004 00:33 schreef FritsVanEgters het volgende:
Lijkt ook wel erg veel op het welbekende "tot 10 tellen".
![]()
Dat is het ;m juist.quote:Op zondag 21 maart 2004 09:22 schreef Pleun het volgende:
Als je iemand,of jezelf, gaat vergeven, betekent het dat je al geoordeeld hebt. Immers, zonder beoordeling over goed en kwaad valt er toch niets te vergeven? Want dan is er geen goed en kwaad.
Omdat dat is wat liefde doet. Liefde kan het meest verschrikkelijke vergeven omdat het anders niet liefde zou zijn. Het is onvoorwaardelijk.quote:Op zondag 21 maart 2004 10:48 schreef Barbamama het volgende:
Maar myn vraag dus, waarom zou ik hem vergeven?
Under construction hequote:En wanneer bovenstaande vraag behoorlyk en geloofwaardig beantwoord kan worden, HOE???
Ik snap het, G-art, ik snap je hele verhaal. Maar dan maak ik de case nog even wat moeilykerquote:Op zondag 21 maart 2004 13:54 schreef Geartsjuh het volgende:
Omdat dat is wat liefde doet. Liefde kan het meest verschrikkelijke vergeven omdat het anders niet liefde zou zijn. Het is onvoorwaardelijk.
Daar heb je gelijk in, als het om 1 geïsoleerd persoon gaat. Maar dat is vaak niet het geval. Vaak hangt er een heel netwerk van vrienden, bekenden en familie aan de te vergeven persoon vast. En dan kan jij diegene wel vergeven en voor even of voor altijd uit je leven bannen, maar zo eenvoudig ligt dat meestal gewoon niet.quote:Op zondag 21 maart 2004 14:53 schreef Geartsjuh het volgende:
De ander vergeven wil niet zeggen dat je nog steeds met mensen moet omgaan die 'slecht' voor je zijn. Dan komt ook liefde voor jezelf om de hoek kijken. Je kan iemand vergeven en daarna zeggen dat jullie wegen zich hier scheiden. Je kan dan zonder rancune terug kijken.
Het is voor mij een erg herkenbaar verhaal. Niet dat ik een "moetje" ben, maar ik heb wel een soortgelijke moeder, en dat zie ik pas sinds kort. Ik zie nu hoe haar eigen behoeftes de opvoeding hebben beinvloed. Ook de relatie met m'n (wijlen) vader was erg vreemd, hij stootte iedereen af om de meest futiele redenen. His way or the highway, zeg maar.quote:Op zondag 21 maart 2004 14:15 schreef nanalune het volgende:
misschien dat ik mijn verhaal kan vertellen waarin ik misschien an uitleggen hoe ik tot vergeving ben gekomen ( zal het kort houden:)
(...)
ben nu erg persoonlijk geweest, beetje eng...
mijn zusje noemde me vroeger "nana"omdat ze mijn naam nog niet kon uitspreken ( Diana).quote:Op zondag 21 maart 2004 14:22 schreef Choices het volgende:
[offtopic]
Nanalune, ik vind die naam erg mooi, waar komt het ookalweer vandaan? ik heb het op meerdere plekken gehoord.
Geartsjuh,quote:[b]
Trouwens Barbamama en nanalune: dat jullie je herinneren wie jullie werkelijk zijn wil nog niet zeggen dat de andere mensen zich dat ook herinneren. Als dat niet zo is zullen ze jullie vergeving en liefde (nog) niet begrijpen. Maar uiteindelijk leiden alle wegen naar Rome![]()
Erg dapper van jullie dat jullie je verhaal hier durven te vertellen!
Topic is opgeschoond.quote:Op zondag 21 maart 2004 13:49 schreef Choices het volgende:
jammer van het topic in ieder geval.. Mods, van mij mag ie op slot in ieder geval. of bepaalde posts verwijderd. Dit was in ieder geval niet de bedoeling.
En wat nou als dit haar gewone manier van posten is?? Dus niet denigrerend bedoeld??quote:Op maandag 22 maart 2004 00:13 schreef MUUS het volgende:
[..]
Topic is opgeschoond.
Hierbij even een (laatste) waarschuwing voor Barbamama : nokken met die denigrerende posts. Ik zie je net even te vaak anderen de les lezen en dat terwijl ik veel users je erg vaak en geduldig antwoord heb zien geven als je weer eens over je problemen begon. Anderen 'adviezen' geven en dat op zo'n nare manier is not done.
Kappen hiermee.
Niemand heeft het over een ban, dat is geheel niet aan de orde.quote:Op dinsdag 23 maart 2004 00:36 schreef Psyche2003 het volgende:
En wat nou als dit haar gewone manier van posten is?? Dus niet denigrerend bedoeld??
Dat betekend dus dat ze maar een rol moet gaan spelen om de mensen hier te behagen.. Of gewoon niet meer op discussies reageren anders loopt ze de kans een ban te krijgen gok ik zo...
Er staat anders wel "laatste waarschuwing"quote:Op dinsdag 23 maart 2004 16:55 schreef iteejer het volgende:
Niemand heeft het over een ban, dat is geheel niet aan de orde.
En niemand staat erby stil dat TS zelf die reactie uitlokt door zelf op een manier op míj te reageren die ik als negatief ervaarquote:Ook heeft niemand het over een bedoeling. We gaan er van uit dat het zo níet bedoeld is.
Wat aan de orde kwam, was de manier van posten an sich, die door TS bij herhaling als negatief werd ervaren. En daar werd iets van gezegd.
ik snap wat je bedoeltquote:Op zaterdag 20 maart 2004 19:56 schreef seriewoordenaar het volgende:
Vergeven is het bereiken van een gevoel van rust, het bereiken van harmonie in een innerlijke storing. Eén worden met jezelf door alleen jezelf te behandelen in plaats van anderen om je heen.
ademt in, ademt uit.
wat betrefd die nuances ben ik het met je eens,maar om je voorbeeld te nemen,quote:Op zondag 21 maart 2004 09:52 schreef nanalune het volgende:
[..]
Dat is het ;m juist.
Zodra je als mens zwart wit gaat denken in termen van geod en kwaad, wordt het inderdaad heel moeilijk om te vergeven.
Er is niet zoiets als een eendimensionaal begrip als goed of kwaad, het is een veelzijdig aspect, op elk moment anders te belichten.
"De moordenaar handelde uit doodsangst, en kniprt zijn klachtoffer in 20 stukjes",
de verkarchter hielp zijn oma met haar verdriet nadat hij een meisje verkracht had.."
overal zitten nuances, als je dat ziet, en je eigen kleinheid daarin, want wie ben JIJ om over een mens te oordelen, daty zou betekenen dat je goed en kwaad beheerst, terwijl je net zo'n mens benta ls degeen die je wilt veroordleen.
Er is goed, en er is kwaad, er is Ying en er is Yang, etc etc.
je kan een ander wijze op het foute aspect in zijn gedrag, en hem daarin vergeven, en helpen door te gaan met zijn goede aspecten. Hem/haar laten inzien dat Hij/zij die heeft, en dat de liefde heel belnagrijk is.![]()
Ik vind het nog niet eens zwelgen in zelfmedelijden als iemand een bepaald iets niet kan vergeven. Soms kan het gewoon niet, maar dan heb je het er niet over.quote:Op vrijdag 26 maart 2004 11:20 schreef werty het volgende:
[..]
ik snap wat je bedoelt
maar als er nou dingen zijn gebeurt die je niet KAN vergeven?
er zijn dingen die op den duur moet accepteren, naast je neer moet leggen, omdat het anders je leven gaat beheersen,
maar er zijn best veel mensen die op den duur moegestreden zijn, en bij wie het gebeurde dat wel doet,
wat moeten zij?
er zijn mensen die zeggen dat ze niet zo moeten zwelgen in zelfmedelijden,
maar waar ligt de grens?
wanneer kan een mens niet meer?
vergeven is niet simpel,
het is het moelijkste dat er is
Afsluiten?? Er zal altijd een bepaald gevoel blijven hangen!! Het ligt wel aan de aard van "het probleem" lijkt me. Je kunt misschien wel vergeven maar dat "onderbuikgevoel" blijft zitten. Soms kun je zo enorm gekwetst worden dat dat gevoel van onbestendigheid gewoonweg blijft hangen. Je hoeft dan idd niet meer de persoon om te gaan die je zo gekwetst heeft maar soms kun je niet anders wanneer het je eigen familie betreft. Oke, afstand is er dan wel maar toch................ Het is en blijft dan........ familie.quote:Op vrijdag 26 maart 2004 15:26 schreef Oblivion het volgende:
Ben ik het niet mee eens MUUS, je kan wel degelijk vergeven, je hoeft NIET te VERGETEN.![]()
Dus als je een vriendinnetje hebt gehad die je niet juist behandeld heeft, (lees:mes in 't ruggetje) Kan je haar wel vergeven, maar je hoeft het niet te vergeten. En daarom hoef je ook niet meer met iemand om te gaan.![]()
Maar als je die persoon vergeeft, kan je door, is het afgesloten.
Dan heb je dus niet "echt" vergeven.....quote:Op vrijdag 26 maart 2004 15:40 schreef Syl68 het volgende:
Afsluiten?? Er zal altijd een bepaald gevoel blijven hangen!! Het ligt wel aan de aard van "het probleem" lijkt me. Je kunt misschien wel vergeven maar dat "onderbuikgevoel" blijft zitten. Soms kun je zo enorm gekwetst worden dat dat gevoel van onbestendigheid gewoonweg blijft hangen. Je hoeft dan idd niet meer de persoon om te gaan die je zo gekwetst heeft maar soms kun je niet anders wanneer het je eigen familie betreft. Oke, afstand is er dan wel maar toch................ Het is en blijft dan........ familie.
Kan jij dat echt?quote:Op vrijdag 26 maart 2004 15:26 schreef Oblivion het volgende:
Ben ik het niet mee eens MUUS, je kan wel degelijk vergeven, je hoeft NIET te VERGETEN.![]()
Dus als je een vriendinnetje hebt gehad die je niet juist behandeld heeft, (lees:mes in 't ruggetje) Kan je haar wel vergeven, maar je hoeft het niet te vergeten. En daarom hoef je ook niet meer met iemand om te gaan.![]()
Maar als je die persoon vergeeft, kan je door, is het afgesloten.
Ja, dat kan ik echt. Kan zelfs naar de persoon glimlachen.quote:Op vrijdag 26 maart 2004 16:29 schreef MUUS het volgende:
Kan jij dat echt?.
Als iemand mij bewust wat geflikt heeft, is het voor mij einde verhaal. Dag, have a nice life en kom vooral niet terug..
En ja, ik ben heel erg haatdragend, maar ik vind dat minder erg dan het feit dat men anderen bewust wat aandoet eigenlijk.
Ik snap je hoor.quote:Op vrijdag 26 maart 2004 17:30 schreef Oblivion het volgende:
[..]
Ja, dat kan ik echt. Kan zelfs naar de persoon glimlachen.![]()
Let wel!! Ik ben iemand kwijtgeraakt die niet goed voor mij was, maar zij/hij is een goede en lieve vriendin kwijt geraakt. Wie verliest er dan? (ik weet wel dat in dit geval er 2 verliezen) Maar in feite is mijn verlies opeens niet meer zo groot...![]()
Je begrijpt het denk ik niet, ik zou ook niet meer met die persoon willen omgaan.
Maar vergeven kan ik. And then get steppin' move on, doorgaan, deurtje dicht, ander deurtje open.
Haat vreet aan je....
Met de kracht van je geest "ont-barst" je dat glas toch zo?quote:Op zondag 28 maart 2004 11:00 schreef iteejer het volgende:
Wat mij betreft is vergeven een vorm van accepteren.
Vergelijk het met en glas dat omgestoten is. Ondanks die acceptatie kan het toch zijn dat er een barst in het glas gekomen is, en wat je ook doet, die barst zit er, en bij een volgende 'iets' kan die barst doorscheuren.
het feit dat je die woede en onmacht niet meer voelt, hoeft niet te betekenen dat je de regie weer in handen neemt/hebt genomen.quote:Op vrijdag 26 maart 2004 16:33 schreef sweetgirly het volgende:
Mijn definitie (van dit moment even) van vergeven, het klinkt makkelijk, het begin-proces (beseffenis) is echter vooral moeilijk denk ik.
(H)erkennen -> eraan werken/ondergaan -> 'loslaten (van..)' -> vergeven -> verder gaan
En opzich zou je dit schema, ligt aan het individu denk, in verschillende volgordes of zonder sommige begrippen en/of ipv andere begrippen (zoals woede, angst, jaloezie etc), kunnen hebben. En bij dat verdergaan, zou je dan eigenlijk niet meer (zo) gevoelig moeten zijn ervoor, anders heb je niet echt losgelaten en dus vergeven in die zin.
Ik denk dus dat vergeven, begint bij het loslaten en vandaaruit het verder gaan.
Volgens mij zag ik iets voorbij komen van een film. Ik denk dat je jezelf dan niet meer gaat zien als hoofdrolspeelster of -speler in die nare film (slachtofferrol). Je kijkt ernaar en je kan ernaar kijken, maar het doet je niets meer, je voelt er niets (woede, onmacht etc) meer bij. Waardoor je eigenlijk uiteindelijk de regie van jouw film in jouw handen hebt genomen en je je niet meer laat leiden, laat bespelen, door (f)actoren (acteurs, settings etc) die eigenlijk jouw film hebben bepaald.
JIJ bent degene die jouw film maakt en niet een ander! Hoe naar je film ook is, hoe hopeloos je film ook overkomt, hoe onwijs verrot het eind ook lijkt ... Het is jouw film en JIJ bent en blijft de regisseur of regisseuse, dus jouw film kan nog alle kanten opgaan. Of simpelweg zorg er ook voor dat JIJ de film leidt en niet de film jou! Want ook al is jouw film in handen (geweest) van verschillende, vervelende (f)actoren, je verliest (de oscar) als je dat nog steeds laat gebeuren. Je wint de oscar als JIJ de film in jouw handen neemt! En welke hoofdrolspeelster je dan zijn wilt, dat is ten tweede, it's your movie! Als jij je er maar gelukkig bij voelt en voor die oscar wil gaan!
hoeze dramatisch, het drama-queen gehalte onbreekt iig niet in mijn film![]()
![]()
Hoe ga jij dan met dat verdriet om? Dat is waar ik zoveel moeite mee heb...quote:Op zondag 28 maart 2004 16:16 schreef Mirage het volgende:
Vergeving
Vergeving is voor mij een noodzakelijke "handeling" om verder te gaan.
Ik ben heel vergevingsgezind.
Er zijn bergen mensen die mij heel verdrietig hebben gemaakt in mijn leven.
Ik zie altijd waaróm iemand mij verdrietig heeft gemaakt.
Dat kan variëren tot een gemis aan vaardigheden ( inlevingsvermogen, psychologisch inzicht... noem maar iets ) tot dingen die die persoon zelf mee heeft gemaakt waardoor hij/zij is zoals die is.
Mijn ouders leven bijvoorbeeld naar ongeschreven wetten, ze trekken zich ontzettend veel aan van wat ze DENKEN dat de buurman zal DENKEN als........
Dit soort dingen maken het verdriet niet minder, maar maken wel dat je het " begrijpt ".
Het is dus gelijk ook vergeven voor mij.
Als ik op dat punt zit. "begrijpen" en vergeven..
Dan ga ik beslissen of ik wel of niet langer met dit soort dingen geconfronteerd wil worden.
Zo niet... dat ga ik mijn eigen weg. Zónder wrok gevoelens.
Het is haast een zakelijk genomen beslissing dan.
Het verdriet wat er dan nog zit is een ander verhaal, dat staat los van wrok/vergeving.
Hm, je vergeet de tussenschakels denk. Je 'kan' de regie weer in handen nemen dan. Mijn film-stukje was en is meer een bijstukje, een stukje wat iets zou kunnen laten zien. Eigenlijk gewoon om te laten zien, dat mensen verantwoordelijk kunnen zijn voor hun eigen geluk, je kan het zo slecht en zo goed maken als je zelf wilt. Maar dan moet je wel willen (loslaten), kom ik op terug. En dit zijn hele makkelijke woorden, dat besef ik me terdege. Echter gaf ik dus ook met het stukje aan dat sommige factoren jou kunnen beïnvloeden op de manier waar je eigenlijk niet prettig bij voelt en (belangrijk) waar je niet mee vooruit (verder) komt.quote:Op zondag 28 maart 2004 18:29 schreef werty het volgende:
[..]
het feit dat je die woede en onmacht niet meer voelt, hoeft niet te betekenen dat je de regie weer in handen neemt/hebt genomen.
Tja, gevoelens onderdrukken is dus not done. Vandaar 'erkennen/ondergaan' etc. Ben het trouwens helemaal eens met je stukje hoor. Zie trouwens dat je een spw'ertje bent, krijg ik die nog achter mijn broek aanquote:ik weet niet goed hoe ik het uit moet leggen, ik probeer het toch maar:
ken je het effect van een opgeblazen strandbal? als je hem onder water houdt je merkt op den duur niet meer dat je hem tegen houdt (lees je gevoelens onderdrukt, en hier zo mee bezig zijn dat je andere gevoelens afvlakken). maar dan komt hij toch weer omhoog en knalt hij keihard in je gezicht , (lees je gevoelens komen terug, en het enige wat je voelt is verdriet en boosheid en pijn).
Nee, je moet (naja, moet niks), het is verstandig(er) laat ik het zo zeggen om de film, jouw film juist met beide handen goed aan te pakken. Juist geen toeschouwer, publiek worden van je eigen film, geen slachtofferrol (gaan) vervullen, niks..nada! JIJ staat in die film, ondanks dat jouw film geen slechter scenario had kunnen hebben. Maar je film kan alleen maar (nog) slechter worden als je toegeeft eraan, dat jij maar een toeschouwer bent en dat al die ellende je is overkomen (woede, machteloosheid etc).quote:als je nou te veel vanaf een afstandje naar je"eigen film kjikt" heb je kans dat je de rest (anderdmans films) de vreugde en blijdschap niet meer ziet/kan voelen. en je ellende groter word dan jezelf
Ik begrijp en snap wat je bedoelt, maar dat is mijn bedoeling iig allerminst. En eigenlijk vind ik stiekem deze gedachte gevaarlijk dat je die gedachte gevaarlijk vindt. Al snap ik het wel gezien hoe je die gedachte zag, maar dan zie (of zag) je het wat verkeerd denk ik.quote:ik zeg niet dat het voor iedereen zo is maar voor sommigen is deze gedachte gevaarlijk
als je begrijpt awt ik bedoel.
Hoe ik omga met mijn verdriet wil ik best vertellen ( of proberen ), maar dat is voor mij een heel ander hoofdstuk. ( naar mijn idee offtopic dus ).quote:Op zondag 28 maart 2004 18:34 schreef Pleun het volgende:
[..]
Hoe ga jij dan met dat verdriet om? Dat is waar ik zoveel moeite mee heb...
maar als oorlogskind (omje voorbeeld aan te houden) OVERkomt een hele boel wat boven zijn macht gaat, hierdoor word het kind veel te snel volwassen, en heeft een "verkeerde/beschermende" denkwijze opgebouwd,quote:Op zondag 28 maart 2004 21:12 schreef sweetgirly het volgende:
een heel erg lang verhaal
Heb ik gezegd dat het diegene 'niet' overkomt? Neequote:Op maandag 29 maart 2004 11:32 schreef werty het volgende:
[..]
maar als oorlogskind (omje voorbeeld aan te houden) OVERkomt een hele boel wat boven zijn macht gaat,
Ja of dat zo is, denk wel wat meer nog eigenlijk. Het is voor mij geen ver-van-mijn-bed-show, vandaar.quote:hierdoor word het kind veel te snel volwassen, en heeft een "verkeerde/beschermende" denkwijze opgebouwd,
That's my point. Ik neem helemaal niemand iets kwalijk, alsjeblieft, vooral geen oorlogskinderen. Vandaar (h)erkennen, beseffenis, vergeven etc etc.quote:dit kan je hem niet kwalijk nemen als hij deze denkwijze doorgeeft aan zijn kinderen, want zo dnekt hij: dan zijn ze mischien bangmaar wel ltijd allert, snap je het is bescherming,
Ja leuk en informatief verhaaltje.quote:net als een dissiociatieve identiteit stoornis (kortweg DIS), het isa een bescherming, deze ziekte houd in dat je als kind langdurig traumatische dingen meemaakt en dat deze "ervaringen" dan apparte delen/ personen worden met hun eigen identiteit hun eigen kracht en lichaamservaring en meningik ken iemannd die heeft 150 (of nog veel meer) hiervan, dat houd dus in dat ze de ene dag de kracht heeft dat ze met kasten kan jongleren maar het andere moment de kracht heeft van een jong meisje en de boodschappen niet kan tillen.
ze heeft er nog best wel last van en veel dingen zijn erg confronterend, soms kunnen we er ook om lachen, dan heeft ze bijv een ervaring dat ze even kijkt wat er in de voorraadkast staat en dan krijgt ze een reactie van : owh wat spannend zo'n kastje"
Woede (en natuurlijk ook verdriet en vooral verliefdheid jaaaquote:daarbij denk ik dat woede niet zo'n verspilde emotie, het is een hele intense emotie net als verliefdheid, en verdriet,
Is dit van het nieuws ofzo? Heb ik wat gemist of gewoon een voorbeeldje?quote:maar het is wel een verspilde emotie als je het niet in iets positiefs omzet
zoals die kennis de personen die haar dit hebben aangedaan zijn allemaal dood!!!! (gelukkig)
ze zegt nu zelf dat haar wraak is dat ze al die gevolgen in het openbaar brengt en er voor zorgt dat mensen eerder aande bel trekken bij mishandelingen, ze gaat al die dames en heren die zo'n goede reputatie buiten dea deur hebben ,maar binnenshuis ontiegljkie klootzakken zijn compleet voor gek zetten, haar wraak is dat mensen die doorhebben dat dit gebeurd er wat van gaan zeggen, zodat anderen haar lot niet hoeven te ondergaan
Hm ken het ook en snap het wel (alleen waar ben je nou 'precies' zo bang voor eigenlijk?). We komen er samen wel uit! En we hebben elkaar iig goed aangevuld, dus als iemand het nou nog verkeerd interpreteert dan weet ik het niet meer hoor (alhoewel, ik heb (soms) veel geduld).quote:je bedoeling is anders dan ik hem interpreteerde, want dit is wat ik van heel dichtbij meemaak en wwaar ik bang voor ben
snap je nu waarom ik er zo op reageerde??
ik toen ik je menign las had ik het verkeerd geintrepeteerd, dus legde ik uit hoe ik het zag en ook een aantal met mij maar nu ik begrijp dat je het niet zo bedoeld heb dus...quote:Op maandag 29 maart 2004 14:22 schreef sweetgirly het volgende:
,
[..]
Hm ken het ook en snap het wel (alleen waar ben je nou 'precies' zo bang voor eigenlijk?). We komen er samen wel uit! En we hebben elkaar iig goed aangevuld, dus als iemand het nou nog verkeerd interpreteert dan weet ik het niet meer hoor (alhoewel, ik heb (soms) veel geduld).
Snap hetquote:Op maandag 29 maart 2004 15:02 schreef werty het volgende:
[..]
ik toen ik je menign las had ik het verkeerd geintrepeteerd, dus legde ik uit hoe ik het zag en ook een aantal met mij maar nu ik begrijp dat je het niet zo bedoeld heb dus...
ik was bang dat je bedoelde (zoals sommigen in me omgeving) daat je er vooral niet meer aan moest denken en gewoon doorgaan (en het op die manietr erger maken) in de trant van kijk naar je film accepteer het en vergeef het. punt. geen discusssie. en dat is precies wat er bij die kennis is gebeurd, (en wat ze mij bij de riagg geprobeerd hebben door de neus te boren
hier zat ik dus vout. ik moet wel zeggen dat ik het erg op prijs stel dat je het uit wilde leggen enzo. ook namens die kennis ze heeft hier heel fel op gereageerd namelijk,
en eerlijk gezegd was ik daar bang voor dat meer mensen zo zouden instorten snappie?
Nee hoorquote:Op dinsdag 30 maart 2004 03:36 schreef Czech het volgende:
Ik vergeef bewust niet, omdat door te vergeven ik daarmee het gebeurde goed keur.
Als jij iemand vergeeft zal die persoon misschien inzien dat zijn daden geen invloed op iemand hebben en daarom juist niet in herhaling vallen. Als jij iemand wilt straffen of op een andere manier tegenwicht bieden, zal de persoon zien dat hij invloed op jou heeft, en mogelijk dezelfde daad nogmaals begaan.quote:Als ik niet dat tegenwicht of straf geef wat ik denk dat mijn niet-vergeven biedt,
zal de ander weer in dezelfde fout vervallen.
Vergeven is mijns inziens geen goedkeuring.quote:Op dinsdag 30 maart 2004 03:36 schreef Czech het volgende:
Ik vergeef bewust niet, omdat door te vergeven ik daarmee het gebeurde goed keur.
Als ik niet dat tegenwicht of straf geef wat ik denk dat mijn niet-vergeven biedt,
zal de ander weer in dezelfde fout vervallen.
lange gesprekken gehad met de kennis en het gaat wel goed met haar (zoals ze zelf zegt: het gaat z'n eigenwijze slakkengangetje)quote:Op maandag 29 maart 2004 20:58 schreef sweetgirly het volgende:
[..]
[knip]
Maar als ik het goed begrijp hebben ze dat (vergeten en doorgaan, alsof er niks aan de hand is) dus wel bij het Riagg gezegd? Zoja, tjonge zeg..lekkere benadering. En hoe gaat het nou met die kennis?
ja ik bedoelde idd dat het een stuk rustiger is nu die mensen dood zijn omdat 1 van hen haar "moeder" was, en ze toch het gevoel had verantwoordelijk te zijn voor haar die weer aan hun vader had gezworen voor hun moeder te zorgen,quote:-edit- vraag van 'gelukkig'. Oh, ik denk dat ik het al weet. De mensen die dit je kennis hebben aangedaan zijn (nu) dood. En aangezien dat waarschijnlijk klotemensen waren omdat ze dat haar hebben aangedaan, je woorden gelukkig..I presume. Jee.. wens je kennis sterkte iig! En klote zeg, ze blijft er ook nog eens zo achter mee dan (met die gevoelens). Sterkte nogmaals!
quote:Op dinsdag 30 maart 2004 10:44 schreef werty het volgende:
[..]
lange gesprekken gehad met de kennis en het gaat wel goed met haar (zoals ze zelf zegt: het gaat z'n eigenwijze slakkengangetje)
Tjonge, een soort van zwijgbeleidquote:wat de riagg betreft ze schijnen een aantal verschillende soort4en beleiden te hebben oa dat je er vooral niet over moet hebben enzo
Ja misschien inderdaad, verwijt het jezelf maar niet (misschien doe je dat ook niet, maar tochquote:als ik in een andere periode was geweest hadden ze mischien meer gedaan
Phoe haar moeder nog wel, jee. Zo te horen heeft ze heel wat op haar schouders (toe- en) neergekregen. Hopelijk vindt ze de rust (nu een beetje) in haarzelf.quote:ja ik bedoelde idd dat het een stuk rustiger is nu die mensen dood zijn omdat 1 van hen haar "moeder" was, en ze toch het gevoel had verantwoordelijk te zijn voor haar die weer aan hun vader had gezworen voor hun moeder te zorgen,
Redelijk denk (en hoop) ik. De situatie is natuurlijk en waarschijnlijk vol van emoties, wat zich soms moeilijk in een aantal zinnen laat vatten. Maar juist de onderliggendheid ervan is aanwezig, heb ik zo het gevoel.quote:kan je het nog volgen? ik gedeeltelijk
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |