abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 17 maart 2004 @ 13:15:43 #1
1197 DiEr
inspiratieloos
pi_17774656
Gezien het feit dat in de dagen direct na de aanslag heel wat onjuiste info in de media is verschenen over Baskenland, wil ik hierbij nog even de aandacht vestigen op een organistatie/site in Nederland die een ander geluid uit en over Baskenland laat horen. En wel het Baskenland informatiecentrum (BIC), http://www.baskinfo.org

Mij is wederom opgevallen dat zelfs Nederlandse journalisten slechts het standpunt van de regering overnamen en bijvoorbeeld zelfs de gematigde nationalistische partij tot extremisten benoemde, een krant (Gara) tot ETA-krant etc... Veel Nederlanders weten weinig tot niets over de slechte (mensenrechten) situatie in Spanje/Baskenland. Zo weten weinig mensen dat politieke gevangen in Spanje worden gemarteld, zoals Amnesty en de VN telkens weer vaststellen.
Aldus is het voor een ieder die hierin geïinteresseerd is een aanrader om eens op de site te kijken. Of kom naar het seminar in de Balie te Amsterdam (er wordt o.a. een documentaire vertoond) aanstaande zaterdag.

[ Bericht 0% gewijzigd door DiEr op 17-03-2004 13:54:18 ]
"They that can give up essential liberty to obtain a little temporary safety deserve neither liberty nor safety." Benjamin Franklin
  Moderator woensdag 17 maart 2004 @ 13:20:34 #2
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_17774753
probleem is denk ik dat het voor Nederlanders gewoonweg niet interessant is

mij zal het iig een worst wezen
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  woensdag 17 maart 2004 @ 13:24:15 #3
1197 DiEr
inspiratieloos
pi_17774861
quote:
Op woensdag 17 maart 2004 13:20 schreef sp3c het volgende:
probleem is denk ik dat het voor Nederlanders gewoonweg niet interessant is

mij zal het iig een worst wezen
Wel, mijn eerste gedachte toen ik bijvoorbeeld hoorde dat er gemarteld werd in Spanje, was ongeloof. Ik had toch nimmer verwacht dat er in ons nette europa gemarteld zou worden.
Groter probleem vind ik eigenlijk dat het ook de politiek niets kan schelen. Zowel niet in Nederland, maar ook niet in andere landen die ik als nette landen beschouwde, zoals Duitsland ofzo. Ontluisterend.
"They that can give up essential liberty to obtain a little temporary safety deserve neither liberty nor safety." Benjamin Franklin
  Moderator woensdag 17 maart 2004 @ 13:33:08 #4
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_17775049
ja daar heb je dan ook weer gelijk in ... als ik er over na ga denken vind ik het idd verbazingwekkend dat niemand er wat van zegt

maar wordt er door bv Amnesty ook gemeld op welke manier er gemarteld wordt?
ik bedoel, het licht aan laten bij Volkert werd door sommige mensen ook al als een marteling gezien
  woensdag 17 maart 2004 @ 13:37:08 #5
1197 DiEr
inspiratieloos
pi_17775127
Op de site is dergelijke info te vinden daaromtrent. Ook idd verwijzingen naar de rapporten van Amnesty en de VN.

Gangbaar en berucht is bijvoorbeeld een plastic zak over het hoofd totdat de verdachte (bijna) buiten bewustzijn raakt.
  Moderator woensdag 17 maart 2004 @ 13:39:42 #6
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_17775175
mjaaaaaaaaaaa bij martelen verwacht ik eerlijk gezegd dat er naast die plastic zak over het hoofd ook met een loden pijp tegen de knieschijven wordt gemept.

ik weet het niet hoor ...
  woensdag 17 maart 2004 @ 13:53:15 #7
1197 DiEr
inspiratieloos
pi_17775471
Kijk eens op de site onder Shop.

Daar staat een foto op de voorkant van een rapport (Torture in bask country) van een gemartelde man. Wellicht voldoet dat wel aan jouw idee van marteling (als er iets te zien is dus?).
  Moderator woensdag 17 maart 2004 @ 13:56:28 #8
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_17775535
ik zie nix?
  woensdag 17 maart 2004 @ 17:43:32 #9
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_17781054
quote:
Wat vindt het BIC van ETA? Waarom wil BIC ETA niet veroordelen

Uit het feit dat deze vraag ons telkenmale gesteld wordt, uit het feit dat het vaak de enige vraag is die ons wordt gesteld, blijkt een - naar onze bescheiden mening – onjuiste kijk op het politieke conflict in Baskenland, Spanje en Frankrijk. De eenzijdige focus op ETA, haar aanslagen en de regen van veroordelingen die daar steevast op volgt doet vergeten dat ETA het gevolg is van een onderliggend politiek conflict tussen (een deel van) de Baskische bevolking en – met name – de Spaanse staat.
ETA bestaat. Dat is een realiteit waar veroordelingen weinig verandering in hebben kunnen brengen. Er zijn mensen die dit een goede zaak vinden en er zijn mensen die dit een slechte zaak vinden. Wijzelf, van het BIC, kunnen het er onderling maar niet over eens worden. Wat evenwel duidelijk is, is dat het er niet zoveel toe doet wat wij van ETA vinden. Wij richten onze aandacht op het politieke conflict en de onderdrukking van Baskenland.
Over ondrukking valt te twisten. Er zijn weinig regio's in Europa die zoveel zelfbetuur hebben als Baskenland.
quote:
ETA is daar een gevolg van, geen oorzaak. Het veroordelen en vervolgen van ETA is niet meer dan symptoombestrijding.

Wat ernstig is, is dat degenen die hun mond zo vol hebben van veroordelingen, de Spaanse politieke partijen, donders goed weten dat veroordelingen niets oplossen.
ETA lijkt op de laatste benen te lopen.
quote:
Toch ontkennen zij dat er van een politiek conflict sprake is, dat het probleem groter is dan ETA alleen. In de visie van de “veroordelers” is er slechts sprake van een kleine groep intolerante fanatici die met geweld hun wil op willen leggen aan de rest. Dit is een bewuste verdraaiing van de werkelijkheid. De werkelijkheid is dat een groot deel der Basken naar onafhankelijkheid streeft en een nog groter deel vindt dat zij recht heeft op zelfbeschikking. De werkelijkheid is dat tal van organisaties opkomen voor deze wens zonder geweld te gebruiken, door het organiseren van demonstraties, het meedoen aan verkiezingen, het geven van informatie etc. De werkelijkheid is dat deze organisaties net zo hard worden aangepakt als ETA, waarmee duidelijk wordt dat het niet zozeer de middelen van ETA als wel diens doelen zijn die men tegen probeert te gaan.

Onder deze omstandigheden is het naar onze mening goed voor te stellen dat tal van organisaties weigeren zich aan te sluiten bij het steriele en tot niets leidende “veroordelen” door diegenen die tegelijkertijd niets anders doen dan olie op het vuur gooien door elke vorm van protest keihard te onderdrukken, organisaties te verbieden, activisten te martelen en zelfs vreedzame demonstraties tot terroristische actie te benoemen, met alle consequenties van dien.

Het Baskische conflict vraagt, ongeacht het bestaan van ETA, om een oplossing. Zolang degenen die zich het drukst maken over het al dan niet veroordelen van ETA zich daar niets aan gelegen laten en blijven ontkennen dat überhaupt van een conflict sprake is zal ook BIC zich niet aansluiten bij de “veroordelers” en ziet BIC de leden van ETA, die immers allen in de gevangenis belanden, alsmede hun familie en vrienden, als even zovele slachtoffers van het voortbestaan van het conflict.
Hoezo goedpraten, het doet me denken aan moslim-organisaties die Al-Qaeda-aanslagen "begrijpelijk" vinden. Bah.
  donderdag 18 maart 2004 @ 13:11:16 #10
1197 DiEr
inspiratieloos
pi_17798910
quote:
Op woensdag 17 maart 2004 17:43 schreef freako het volgende:

Over ondrukking valt te twisten. Er zijn weinig regio's in Europa die zoveel zelfbetuur hebben als Baskenland.
Tja, of een buitenstaander denkt dat er over te twisten valt is niet zo relevant, meer of de Basken vinden dat ze ondrukt worden (hetgeen overigens ook gewoon objectief blijkt, doch dat terzijde) . In naam is er relatief veel autonomie, in de praktijk niet. Denk aan de geschetste omstandigheden in hetgeen je hebt gequote. Daaruit blijkt al onderdrukking. Het bestrijden van vreedzame organistatie bv. Feitelijk is er dus nog steeds weinig autonomie. Denk bijvoorbeeld ook aan het strafrechtelijk verbieden van de Spaanse regering van een referendum in Baskenland. Is dat democratie? De Basken zijn niet vrij en hebben geen eigen vrije beslissingsbevoegdheid.
quote:
Hoezo goedpraten, het doet me denken aan moslim-organisaties die Al-Qaeda-aanslagen "begrijpelijk" vinden. Bah.
Tja, het is maar wat je wil lezen he. Ze praten nl. helemaal niks omtrent de ETA goed. Ze zetten de belangen en wensen van de Basken in het juiste perspectief. En dat is het.
  vrijdag 19 maart 2004 @ 13:35:44 #11
1197 DiEr
inspiratieloos
pi_17823213
Gisteren middag was er op 747 AM het programma Desmet (geloof ik) over de huidige Spaanse democratie aan de hand van de vraag of er nog invloed bestaat vanuit het Franco tijdperk. Was wel een aardig programma. Wellicht is het nog wel ergens na de luisteren op internet. Was van IKON.
pi_17824711
Dit is gewoon SPAM van Marc De Graaf (of Jeroen Bosch of Jeroen Maarten Hanenbergh...beetje schizofreen is hij) en z'n vriendjes...
FC Den Bosch | Standard Liege | Atletico Madrid | Lazio Roma | Alianza Lima | Chelsea | Dinamo Kiev
Corazón Alianza Lima Corazón para ganar a La Victoria volveremos para verte campeonar.
  zondag 21 maart 2004 @ 20:26:21 #13
1197 DiEr
inspiratieloos
pi_17872785
quote:
Op vrijdag 19 maart 2004 14:39 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Dit is gewoon SPAM van Marc De Graaf (of Jeroen Bosch of Jeroen Maarten Hanenbergh...beetje schizofreen is hij) en z'n vriendjes...
Fout geraden.

Wel overigens typisch dat je denkt dat ik iemand van BIC ben. Je kan het je dus niet voorstellen dat er nog meer mensen in NL geïnteresseerd zijn in de situatie in Baskenland, dan wel dat er nog Nederlanders zijn die anti-mensenrechtenschendingen zijn. Tekenend.
pi_17873773
quote:
Op zondag 21 maart 2004 20:26 schreef DiEr het volgende:

[..]

Fout geraden.

Wel overigens typisch dat je denkt dat ik iemand van BIC ben. Je kan het je dus niet voorstellen dat er nog meer mensen in NL geïnteresseerd zijn in de situatie in Baskenland, dan wel dat er nog Nederlanders zijn die anti-mensenrechtenschendingen zijn. Tekenend.
De beste manier om de mensenrechten te beschermen is het terroristentuig en hun handlangers voorgoed op te sluiten. Inclusief de mensen die graag een echte ETA held in hun kraakpandje hebben, want dat doet het goed in het aksiekafee.
pi_17875819
quote:
Op zondag 21 maart 2004 20:26 schreef DiEr het volgende:

[..]

Fout geraden.

Zo typisch is dat niet. Ik heb hier nog nooit wat van je vernomen en opeens kom je de site van BIC spammen.
FC Den Bosch | Standard Liege | Atletico Madrid | Lazio Roma | Alianza Lima | Chelsea | Dinamo Kiev
Corazón Alianza Lima Corazón para ganar a La Victoria volveremos para verte campeonar.
  zondag 21 maart 2004 @ 22:16:26 #16
70256 Baklap
it's true,I ate your flag
pi_17875891
Vitoria
Look who's here everyone! It's Zoidberg, the lovable tramp!
  maandag 22 maart 2004 @ 13:06:11 #17
1197 DiEr
inspiratieloos
pi_17885525
quote:
Op zondag 21 maart 2004 22:13 schreef CherrymoonTraxx het volgende:

Zo typisch is dat niet. Ik heb hier nog nooit wat van je vernomen en opeens kom je de site van BIC spammen.
Ik ben pas zo'n viereneenhalf jaar user van dit forum. Ongeveer. O, zaterdag 23 oktober 1999 heb ik me geregistreerd zie ik.

Verder is het niet de bedoeling om te spammen, maar is dit topic slechts ingegeven door mijn onvrede met de berichtgeving omtrent Spanje en de situatie in Baskenland. Een en ander past volgens mij precies in nieuws en achtergronden en is dus volgens mij zeker geen spam.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')