Leanne, ik deel je opinie, post, Volledig 100%. God, is inderdaad een woord dat vaak verbonden word met een mannetje welke hoog in de lucht zit, met zijn scepter te regeren over het universum. Dit is juist niet zoals ik het bovenstaande heb bedoelt, moge dat duidelijk zijnquote:Op dinsdag 16 maart 2004 15:25 schreef Leanne het volgende:
Ik denk dat er wel zeker een zeer hoge intelligentie heerst, niet alleen voor wat betreft ons eigen 'menselijke lichaam' maar ook voor wat betreft de natuur om ons heen. De precisie waarmee ons lichaam werkt en zich ontwikkelt, zo is dat ook om ons heen te zien met alles wat men onder 'natuur'kan worden verstaan. Ik heb ooit eens in eenboek gelezen dat 'God" ook vaak (te vaak?) wordt gezien als een man die boven in de hemel zit en op de aarde neerkijkt. Maar het zou ook heel goed zo kunnen zijn dat de intelligentie overal om ons heen, en zich in ons bevindt. Dat wij allemaal een stukje van die intelligentie bezitten (waarmee de een meer doet dan de ander, maar dat terzijde) en zo onze plaats op aarde bezettten met wat we dan ook doen. Dat wij vanuit deze hogere macht handelen en ons (voor velen misschien onbewust) ontwikkelen aan de hand van het element intelligentie wat wij mee hebben gekregen door een God, hogere macht, universum, of hoe je het dan ook wilt zien.
Als je je dan afvraagt hoe dat zit met het vele geweld en dergelijke, zie ik dat als personen die zich (vrijwillig) afkeren van die innerlijke rust en intelligentie en zich gaan storten op hun eigen ideeen en daardoor ook maar al te vaak falen (omdat ze zich domweg niet durven over te geven aan dingen als het lot en zich laten beinvloeden door aardse ziekelijkheden als geld, macht, trots en egoisme.)
Het hele universum bestaat uit chaos, dus dat atomen/moleculen in ons lichaam elkaar niet bewust maar slechts "toevallig" tegenkomen is niet erg...quote:Op dinsdag 16 maart 2004 14:28 schreef Choices het volgende:
Is er een verborgen wereld, onstoffelijk, waar toevallig alles ook 1 is, waar die intelligentie zich kan schuilhouden, een wereld waar de fysieke wereld opgebouwd is? Dat zou kunnen, het zou ook een goede verklaring zijn dat elke molecuul op de hoogte is van elke proces die zich in het lichaam plaats vind op elk moment. Dit moet ook wel, want anders wordt het een chaos.
[serieus bedoeld; niet om te dissen]quote:Dus hoe kan een cel precies weten hoe of wat hij moet doen? Kan dit duiden op intelligentie?
IMHO denk ik dat de structuur die mensen (/dieren) hebben ons in staat stelt te denken. Het is deze structuur bij mensen die dusdanig gevormd is dat de structuur (de hersenen/ de mens/ het persoon) zich kan afvragen: hoe komt het toch dat ik denk... (mooie vorm van cirkel redenatie van de natuur). Ik denk dus niet dat er een appart "straal"lichaam (oid) nodig is voor intelligentie (al verwerp ik het idee van een geest niet direct...)quote:Maargoed, terug naar het grote verhaal. We hebben nu inmiddels hoop ik kunnen vaststellen dat het lichaam een intelligentie heeft.
--> Hmmm, ik denk dat het placebo effect zeer veel invloed heeft op mensen en dat er dus idd voorbeelden te vinden zijn waarbij positief denken idd beter maakt maar overhet algemeen geloof ik hier niet in.quote:transcendente meditatie, en nog wat andere adviezen, kwamen er spontane genezingen naar voren.
Orginele gedachte-sprong; In eerste instantie ben ik van mening om nee te zeggen maar ik zal het even wat meer tijd geven. Al vermoeid ik dat ik persoonlijk het (het bewustzijn van het universum) dan in een andere hoek zal zoeken dan de redenering die je hier uit een zet.quote:zou het dan kunnen, dat het het universum, bewust is van zichzelf?
Zie mijn vergelijking met een tandwiel; het is een proces. Het proces mag dan er ontzettend ingewikkeld in elkaar steken het is en blijft een proces. het zal dat foefje (zich delen) geperfectioneert hebben, maar that's it meer kan die niet. Dat de A zich aan de C bindt kan liggen aan de vorm/ aantrekkings mogelijkheden op atoom/moleculair niveau (het feit dat een rond blok door een rond gat gaat en een vierkant blokje door een vierkant gat... ?waarom het zo is:? omdat bijde op elkaar zijn afgesteld)quote:Op dinsdag 16 maart 2004 15:54 schreef Leanne het volgende:
Ik ben dit niet met je eens. Hoe kan het toch dat een A zich ogenschijnljik willekeurig maar altijd automatisch aan de C bindt, de T zich op de G (om het alleen maar even over de celdelingen te hebben in het DNA verhaal), hoe kan het dat dezelfde eiwitten zich ontwikkelen tot verschillende lichaamscellen (ja, zij worden aangestuurd, maar hoe is het besef aanwezig van de juiste aanmaak?)
bewijs nee, maar hoe zit het met speculaties welke wijzen naar een bewust universum?quote:Op dinsdag 16 maart 2004 23:33 schreef NiteSpeed het volgende:
Ik geloof dat er geen bewijs is dat er een god bestaat.
Aan speculaties heb je niets.quote:Op dinsdag 16 maart 2004 23:36 schreef Choices het volgende:
[..]
bewijs nee, maar hoe zit het met speculaties welke wijzen naar een bewust universum?
Mede door speculaties zijn wij als mensheid ontwikkeld tot wat wij nu zijn.quote:Op dinsdag 16 maart 2004 23:39 schreef NiteSpeed het volgende:
Aan speculaties heb je niets.
Speculatie is de drijfveer van ons organisme, zelfbewustzijn, onze identiteit.quote:Op dinsdag 16 maart 2004 23:40 schreef Choices het volgende:
[..]
Mede door speculaties zijn wij als mensheid ontwikkeld tot wat wij nu zijn.
Deze apparaten weten helemaal niets. Wij hebben goed naar de natuur gekeken en natuurprocessen "voor ons karretje' gespannen, op zodanige wijze dat er voor ons iets zinvols uitkomt bijv. een TV beeld. Zelfs als de natuur of de TV iets zou "weten", dan alleen op het nivo van "nu moet ik dat electron naar die plaats op de buis sturen, omdat het electomagnetisch veld mij dit voorschrijft". Er kan dus geen sprake zijn van een besef dat hierdoor een zinvol beeld wordt opgebouwd.quote:Op dinsdag 16 maart 2004 23:31 schreef Choices het volgende:
Marvin, alle vergelijkingen die jij nu aan ons, lopen stuk op een detail dat je weglaat:
Een tv weet wat het moet doen, doordat wij, mensen, het ontworpen hebben. Hetzelfde geld voor het tandwiel.
De microbiologie, biochemie heeft al een aantal antwoorden op deze vragen.quote:Zoals alles heeft het een input nodig om te leren. Een Celdeling niet, het begint slechts, zo is dat ogenschijnlijk zo het geval. Waarom het begint met delen, weet niemand. Hoe het weet in hoeverre de celdeling al is gevorderd weet niemand.
Als een celdeling zich al tig keer heeft plaatsgevonden, dan moet de laatst gecreëerde cel hiervan bewustzijn, en de eerste cel moet hier ook van bewustzijn. Kortom, het moet bewustzijn van elkaars processen. ookal is het bewustzijn anders dan dat wij het hebben.
Nee, dat elke cel alle DNA informatie bevat ligt aan de ontwikkeling van organismen uit eencelligenquote:Elke cel moet alles weten in het lichaam. Dit zou dan ook meteen de verklaring zijn waarom er DNA in elke cel aangetroffen kan worden, want elke cel moet een volledige blauwdruk hebben van het lichaam welke telkens weer up-to date gebracht wordt.
DNA kan wel nieuwe infomatie opslaan als je per sé dit beeld wilt gebruiken.quote:De mensen die denken dat het DNA geen nieuwe informatie kan opslaan, hebben het volgens mij, en mijn bronnen (arts deepak chopra, schrijver van het boek) fout. Het is Dynamisch, het 'moet' dingen in het DNA opslaan want anders zal er nooit en te nimmer een genezing plaatsvinden van een ziekte die genetisch bepaalt is. Want een genezing, als deze niet in het DNA wordt ingebracht, zal de ziekte terugkeren, in het geval van kanker bijvoorbeeld.
Dit zou waar kunnen zijn, hoe geheugen opslag plaats vind is nog duisterquote:Je moet je goed beseffen, dat 'het uiten van een herrinering, of het ophalen van een herrinering' niet hetzelfde is als het opslaan van herrineringen in het DNA. DNA is niet voor ons direct te gebruiken, via onze hersenen kunnen wij inderdaad herinneringen oproepen. Net zoals dat wij via onze geest, de hersenen kunnen beinvloeden, waardoor wij spontane remissie kunnen laten optreden, placebo, nocebo, etc.
Gedachten die neuronen scheppen ? Welk proces, hoe ?quote:Het is misschien juist om te zeggen dat gedachten neuronen scheppen, maar het is niet minder juist om te zeggen dat gedachten neuronen scheppen. Met andere woorden, we kunnen direct bewijs zien dat onze geest verantwoordelijk is voor schepping van materie in onze eigen hersenen.
God, is, in deze context zoals ik het bedoel, niet 1 ding, fysiek gezien. Het is alles wat wij zien, zelfs jij en ik, passen in het grotere geheel dat heet god. En god, is dan het bewust universum, vergeet niet, wij bewandelen dit universum.quote:Op woensdag 17 maart 2004 00:09 schreef Ruubster het volgende:
[..]
Speculatie is de drijfveer van ons organisme, zelfbewustzijn, onze identiteit.
Wat me wel opvalt, is dat er veelal gespeculeerd wordt over eenvoud, één Universum, één God, wat ik overigens als irreël ervaar. Ik denk dat we een onderdeel zijn van een veel groter geheel, denk aan een parallel universum, waarvan wij deel uitmaken. Ook vraag ik me af waarom veel mensen een "meester" van het universum oftewel een architect verwachten, die dit voor ons mogelijk heeft gemaakt, een soort verbeterde versie van Philips oid.
Juistem, met die gedachte in het hoofd, en logisch beredenerend is er dus ook geen begin, en geen eind. Dat doet alsnog niet af aan de creatie-schepper verhaal.quote:Logisch beredeneert zou elke creatie een schepper moeten hebben, maar dit is een proces wat nooit ophoudt, want ergens moet er dan een begin zijn (wie heeft het begin dan gecreerd), als je die theorie voor waarheid aanneemt.
Zou je een antwoord kunnen geven op een vraag die niet bestaat?
Dat ligt eraan waar de uiteindelijke antwoord op deze vragen zich bevind. Voor zover ik nu weet geeft de wetenschap en geneeskunde nou niet echt graag een voorkeur aan onstoffelijke zaken. Wat ik denk is dat de bouwstenen van het fysieke, het quantumveld dus, in ieder geval een bepaalde rol speelt bij de intelligentie ervan.quote:Op woensdag 17 maart 2004 00:10 schreef Oud_student het volgende:
De microbiologie, biochemie heeft al een aantal antwoorden op deze vragen.
Het is hier een kwestie van tijd
Het mechaniek is een miljard jaar oud, maar nog steeds niet volledig begrepen.quote:Nee, dat elke cel alle DNA informatie bevat ligt aan de ontwikkeling van organismen uit eencelligen
pak je biologie boek en zoek op Volvox, dan zie je hoe primitieve eencelligen gaan samenwerken
Hier begint dus het proces van de celdifferentiatie. Dit mechaniek is dus al meer dan een miljard jaar oud.
Sorry, mijn fout; I.p.v. neuronen bedoelde ik zenuwcellen.quote:Gedachten die neuronen scheppen ? Welk proces, hoe ?
Dat de mens meer is dan een berg gekoppelde neuronen, daar ben ik het wel mee eens.
De oorzaak van deze vragen, is het verkeerd toepassen van een analogie, inquote:Op woensdag 17 maart 2004 00:09 schreef Ruubster het volgende:
[..]. Ook vraag ik me af waarom veel mensen een "meester" van het universum oftewel een architect verwachten, die dit voor ons mogelijk heeft gemaakt, een soort verbeterde versie van Philips oid.
Logisch beredeneert zou elke creatie een schepper moeten hebben, maar dit is een proces wat nooit ophoudt, want ergens moet er dan een begin zijn (wie heeft het begin dan gecreerd), als je die theorie voor waarheid aanneemt.
quote:Op dinsdag 16 maart 2004 16:18 schreef Oud_student het volgende:
Een lepel kan niet zo maar ontstaan, dat klopt. Maar naast naast de onwaarschijnlijk kleine kans dat die vanzelf ontstaat, is er wel een waarnemer nodig om de lepel ook als zodanig te herkennen
Voor een intelligent wezen zonder mond, zou het vinden van een lepel een andere verwondering oproepen dan bij ons, hij vraagt zich eerder af hoe de speciale legering is ontstaan, voor hem is de vorm een toevallige bijzaak.
Wat ik hiermee wil zeggen, is dat wij bij het vinden van zoiets als een lepel al de intentie vooronderstellen dat deze is gecreëerd met een bepaald doel.
Door deze denkwijze toe te passen op het heelal (als ding), zeggen we:
Dit kan niet zomaar ontstaan er moet een bedoeling mee zijn en bedoeling vooronderstelt een maker met een bepaalde intentie. (dus we creeëren op dat moment zelf "god")
Een andere verwarrende analogie is om het heelal al een ding voor te stellen, dat er eerst niet was en via een proces (intentioneel of niet) is ontstaan.
Logisch gezien is de hele redening dubbel fout.
Dit bijvoorbeeld... je hebt niet goed opgelet tijdensj je biologielessen. DNA is niet dynamisch. DNA verandert alleen bij spontane mutaties of als de cel is geïnfecteerd met een virus. Er wordt nooit nieuwe informatie opgeslagen in DNA, daar is het niet voor gemaakt, daar is het niet voor bedoelt en dat kan gewoon niet.quote:De mensen die denken dat het DNA geen nieuwe informatie kan opslaan, hebben het volgens mij, en mijn bronnen (arts deepak chopra, schrijver van het boek) fout. Het is Dynamisch, het 'moet' dingen in het DNA opslaan want anders zal er nooit en te nimmer een genezing plaatsvinden van een ziekte die genetisch bepaalt is. Want een genezing, als deze niet in het DNA wordt ingebracht, zal de ziekte terugkeren, in het geval van kanker bijvoorbeeld.
To Choices Oud_student heeft al aardig goed (IMO) verwoord wat ik zou willen reargeren dus laat ik het hier bij tenzij je specifiek mijn formulering wil zien... maar anders wordt het zo'n heerlijke dubbelpost... daarnaast studeer ik geen biologie dus als je TE diep daarin gaat raak je me kwijt.quote:Op dinsdag 16 maart 2004 15:44 schreef Marvin-THE-MARTiAN het volgende:
[..]
Orginele gedachte-sprong; In eerste instantie ben ik van mening om nee te zeggen maar ik zal het even wat meer tijd geven. Al vermoeid ik dat ik persoonlijk het (het bewustzijn van het universum) dan in een andere hoek zal zoeken dan de redenering die je hier uit een zet.
![]()
Het is leuk om de ideen van R. Penrose te lezen, bijv, "Shadows of the mind".quote:Op woensdag 17 maart 2004 00:21 schreef Choices het volgende:
Dat ligt eraan waar de uiteindelijke antwoord op deze vragen zich bevind. Voor zover ik nu weet geeft de wetenschap en geneeskunde nou niet echt graag een voorkeur aan onstoffelijke zaken. Wat ik denk is dat de bouwstenen van het fysieke, het quantumveld dus, in ieder geval een bepaalde rol speelt bij de intelligentie ervan.
een voorbeeld van de dynamiek is dat het antistoffen kan bedenken, totaal nieuwe stoffen. Een stof die nog nooit eerder in de plattegrond van het Lichaam voorkwam, en toch uiteindelijk is aangemaakt.quote:Op woensdag 17 maart 2004 00:40 schreef P-Style het volgende:
Choices... ik heb al meerdere topics van je gelezen en ik heb gemerkt dat jij iemand bent die overal voor open staat... wat opzich een goeie eigenschap is, maar wat ik altijd een beetje jammer vind is dat je vaak dingen beweert die helemaal niet waar zijn.
[..]
Dit bijvoorbeeld... je hebt niet goed opgelet tijdensj je biologielessen. DNA is niet dynamisch. DNA verandert alleen bij spontane mutaties of als de cel is geïnfecteerd met een virus. Er wordt nooit nieuwe informatie opgeslagen in DNA, daar is het niet voor gemaakt, daar is het niet voor bedoelt en dat kan gewoon niet.
bedankt, zal mn ogen openhoudenquote:Op woensdag 17 maart 2004 00:59 schreef Oud_student het volgende:
Het is leuk om de ideen van R. Penrose te lezen, bijv, "Shadows of the mind".
Daar speculeert hij dat bewustzijn gekoppeld is aan bepaalde quantum toestanden in bepaalde delen van de neuronen. Of quantumvelden onstoffelijk zijn ?
Dat zie je inderdaad fout!quote:Op woensdag 17 maart 2004 01:02 schreef Choices het volgende:
een voorbeeld van de dynamiek is dat het antistoffen kan bedenken, totaal nieuwe stoffen. Een stof die nog nooit eerder in de plattegrond van het Lichaam voorkwam, en toch uiteindelijk is aangemaakt.
Of zie ik dit fout? if so, please say so.
Hier heb je helemaal gelijk in. En geloof het of niet... de informatie om de miljoenen verschillende antistoffen te kunnen maken is al aanwezig in... jawel... het DNA! Een kleine correctie overigens... het zijn de B-cellen (niet T) die uiteindelijk de antistoffen maken. Iedere B-cel maakt 1 soort antistof. Iedere B-cel weet dus wáár in het DNA "hij" de informatie moet zoeken om de desbetreffende antistof te maken. Net als dat bijv. een pigmentcel weet waar hij in hetzelfde DNA de informatie zit, de genen dus, om pigmentkorrels te maken. Het zijn dus de cèllen die dynamisch zijn. Niet het DNA.quote:Op woensdag 17 maart 2004 01:13 schreef Choices het volgende:
oke, dan heb ik een vraagje voor je:
De t-cellen zijn een productie van het DNA, immers daar ligt onze blauwdruk. De t-killercellenmaken op hun beurt dan antistoffen aan. Oke. Ik was mij er bewust, van de t-killercellen en zijn functie, maar nu hetvolgende:
Als de t-cellen nieuwe stoffen kan bedenken, kan het DNA het dan ook niet, indirect welliswaar. Maar sinds de blauwdruk van de t-cel in het DNA ligt..
Whatever merk je het verschil?quote:Op woensdag 17 maart 2004 01:37 schreef Marvin-THE-MARTiAN het volgende:
sorry mij raken jullie kwijt door die hoeveelheid biologie... maarum over bewustzijn gesproken: hebben mensen een bewustzijn; of is het een illusie?
wie een gooi wil doen -be-my-guest-![]()
om dit topic ONtopic tehouden zal ik um beantwoorden als je um ff kunt herhalen in hebben mensen een bewustzijn; of is het een illusie?quote:Op woensdag 17 maart 2004 01:38 schreef zhe-devilll het volgende:
[..]
Whatever merk je het verschil?
Volg deze link (klik hier) voor een mooie uitleg!quote:Op woensdag 17 maart 2004 01:29 schreef Choices het volgende:
Whoa, hier moet ik bevestiging over krijgen, informatie om de miljoenen verschillende antistoffen waarvan het DNA ze nooit nog heeft gekend, is al aanwezig in het DNA.
Iemand anders toevallig hier informatie over?? want hoe zeer ik je wil geloven p-style, het klinkt een beetje ongeloofwaardig, zoals je je vast kan inbeelden. Maar ik zal het even op me laten inwerken, ik kom er morgen op terug.truste
.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |