abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_17465564
Deze topic heb ik geopend naar aanleiding van de discussie die onstond in de topic over respect voor gelovigen. Graag hier de argumenten voor of tegen een oppermachtig wezen.
enkele regels: GEEN gebash, heb respect voor elkaar's meningen
niet offtopic (dus geen temporaal kwab epilepsie oid)

discussie over bijv de evolutietheorie mag wel, zolang het maar functioneel blijft.

mijn oordeel? Ik vind niet dat er een oppermachtig wezen bestaat, ook al weten we nog niet alles. Ik geloof in de wetenschap, en de methodische manier waarop het feiten bewijst.
argumenten geef ik later nog wel.

PS. willen de moderators hier een erg scherp oogje op houden? Niet meteen op slot, eerder een ban oid dergelijks voor mensen die al te erg offtopic gaan, en/of bashen ze zijn al gewaarschuwd bij deze openingspost
For every fact, there is an equal and opposite opinion.
Twitch.tv/bensel15
  dinsdag 2 maart 2004 @ 17:47:38 #2
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_17465609
quote:
Op dinsdag 2 maart 2004 17:45 schreef Bensel het volgende:
Deze topic heb ik geopend naar aanleiding van de discussie die onstond in de topic over respect voor gelovigen. Graag hier de argumenten voor of tegen een oppermachtig wezen.

discussie over bijv de evolutietheorie mag wel, zolang het maar functioneel blijft.

mijn oordeel? Ik vind niet dat er een oppermachtig wezen bestaat, ook al weten we nog niet alles. Ik geloof in de wetenschap, en de methodische manier waarop het feiten bewijst.

PS. willen de moderators hier een erg scherp oogje op houden? Niet meteen op slot, eerder een ban oid dergelijks voor mensen die al te erg offtopic gaan, en/of bashen ze zijn al gewaarschuwd bij deze openingspost
Tja, ik ben het met je eens.

Een opperwezen lijkt me niet echt logisch, laat staan dat ik er ook nog eens in ga geloven.
When it comes to being Plug 1, it's just me, myself and I
  dinsdag 2 maart 2004 @ 17:50:52 #3
48870 Abbadon
Gevallen Engel
pi_17465668
quote:

....
Ik vind niet dat er een oppermachtig wezen bestaat
....
jij 'vindt' niet? beetje rare manier van stellen...

definieer oppermachtig eens
Give a man a fire and he'll be warm for a day. Set a man on fire and he'll be warm for the rest of his life.
pi_17465771
oppermachtig wezen: een wezen die alles geschapen heeft, alles en iedereen in de gaten kan houden, enz enz

vraag te stellen aan oppermachtig wezen: kun je een steen maken die zo zwaar is dat je hem zelf niet kunt tillen?
Twitch.tv/bensel15
pi_17465810
Heb je een schepper nodig om een illusie te creeeren?
That never existed
pi_17465828
quote:
Op dinsdag 2 maart 2004 17:50 schreef Abbadon het volgende:

[..]

jij 'vindt' niet? beetje rare manier van stellen...
Hoe zou jij het stellen? als ik zeg dat ik niet geloof.. naja, kun je zelf wel raden... better safe than sorry
Twitch.tv/bensel15
pi_17465835
Nee, natuurlijk bestaat er geen oppermachtig wezen. Er is totaal geen bewijs voor, dus geloof ik er niet in.
Op zaterdag 5 maart 2005 19:55
Moet je je voorstellen dat zo'n beetje een kwart van de criminelen 'Jezus' zou heten. Werkelijk een schande voor je religie :D.
  dinsdag 2 maart 2004 @ 18:01:55 #8
48870 Abbadon
Gevallen Engel
pi_17465922
quote:
Op dinsdag 2 maart 2004 17:58 schreef Bensel het volgende:

[..]

Hoe zou jij het stellen? als ik zeg dat ik niet geloof.. naja, kun je zelf wel raden... better safe than sorry
ik zou zeggen: ik 'denk' niet dat er een oppermachtig wezen bestaat....net iets neutraler
Give a man a fire and he'll be warm for a day. Set a man on fire and he'll be warm for the rest of his life.
pi_17465932
quote:
Op dinsdag 2 maart 2004 17:55 schreef Bensel het volgende:
oppermachtig wezen: een wezen die alles geschapen heeft, alles en iedereen in de gaten kan houden, enz enz

vraag te stellen aan oppermachtig wezen: kun je een steen maken die zo zwaar is dat je hem zelf niet kunt tillen?
Als je ophoudt met eea te ridiculiseren, kan er misschien een serieuze discussie gevoerd worden.
  dinsdag 2 maart 2004 @ 18:02:40 #10
48870 Abbadon
Gevallen Engel
pi_17465936
quote:
Op dinsdag 2 maart 2004 17:57 schreef Mondo_Generator het volgende:
ja, maar niet noodzakelijk een oppermachtig wezen
pi_17465981
quote:
Op dinsdag 2 maart 2004 17:58 schreef Dora_van_Crizadak het volgende:
Nee, natuurlijk bestaat er geen oppermachtig wezen. Er is totaal geen bewijs voor, dus geloof ik er niet in.
Jij bent er het bewijs van. Ontken je je eigen bestaan?
pi_17465988
quote:
Op dinsdag 2 maart 2004 17:57 schreef Mondo_Generator het volgende:
[oftopic]
ik schep meestal mijn eigen illusies -betekend dit-....
[/oftopic]

Het bestaan van een oppermatig wezen ... Wat dacht je van ons mensen zelf? Onze huidige kennis inzage geneeskunde (+allerlij scan apparatuur), onze mogelijkheid om andere planeten aan te doen, we zijn in staat zeer kleine dingen (microprocessors) te bouwen maar ook zeer grote dingen (steden/ bruggen/ tunnels) en tot slot: We zijn meer dan prima om onszelf te vernietiggen met kernwapens...

Machtig -Ja-; opppermachtig -binnenkort-
"Mijn" fotoalbum...
--> creationisme _O- --> http://en.wikipedia.org/wiki/Panspermia *O* evolutie & Darwin O+
  dinsdag 2 maart 2004 @ 18:08:03 #13
64288 Bensel
Ladderzat
pi_17466041
ach een beetje minder serieus mag toch wel? Trouwens, die vraag is wel een goeie. De ultieme schepper kan door deze paradox al niet bestaan. God (enige oppermachtig wezen, waar ik het een en ander over weet) is echter niet per definitie foutloos. Misschien tor ik nu een beetje aan de fundering van het geloof, maar waarom een soort creeren die voor zoveel ellende zorgt, dat er uiteindelijk een apocalyps moet komen, om te zuiveren?

[ Bericht 0% gewijzigd door Bensel op 02-03-2004 18:09:46 (was een reactie op KirmiziBeyaz) ]
Twitch.tv/bensel15
pi_17466073
quote:
Op dinsdag 2 maart 2004 18:04 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Wat een onzin zeg.
Ik heb nog nooit een god gezien, ben niet door hem geschapen, hoe kan ik dan een bewijs van zijn bestaan zijn?
Moet je je voorstellen dat zo'n beetje een kwart van de criminelen 'Jezus' zou heten. Werkelijk een schande voor je religie :D.
  dinsdag 2 maart 2004 @ 18:11:54 #15
64288 Bensel
Ladderzat
pi_17466110
@KirmiziBeyaz: je kunt ook andersom redeneren: waarom besta je? ik denk zelf niet als bewijs van het bestaan van een hogere macht
Twitch.tv/bensel15
pi_17466166
quote:
Op dinsdag 2 maart 2004 18:04 schreef KirmiziBeyaz het volgende:

[..]

hee, de oude cirkelredenatie. ik besta, dus bestaat de schepper !
fokschaap
pi_17466239
quote:
Op dinsdag 2 maart 2004 17:58 schreef Dora_van_Crizadak het volgende:
Dat er geen bewijs voor is wilt niet automatisch dat het niet bestaat.

Zelk zou ik niet weten of er een 'iets' is. Denk ook niet dat er iemand is op deze planeet die daar wel het antwood op kan geven. Misschien wel, misschin niet. Wie weet.
JD was hier
pi_17466297
quote:
Op dinsdag 2 maart 2004 18:19 schreef JackDaniels het volgende:

[..]

Dat er geen bewijs voor is wilt niet automatisch dat het niet bestaat.
Dat zeg ik ook niet. Ik geloof er niet in, omdat er nul komma nul bewijs voor is. Bovendien zal ik nooit zo'n wrede, moordzuchtige god aanhangen, als die in bv de bijbel staat beschreven.
  dinsdag 2 maart 2004 @ 18:23:55 #19
64288 Bensel
Ladderzat
pi_17466337
net gezegd...
Twitch.tv/bensel15
pi_17466406
http://www.kuran.gen.tr/html/nederland/

Ik vond het mijn plicht om deze mooie site met jullie te delen. Voor alle andere talen kun je terecht op het domein.
pi_17466442
quote:
Er is op dit moment ook een wetenschappelike publikatie in omloop (ben de link ff kwijt post hem wel als ik hem vind; ga hem vanavond ff zoeken) die de stelling onderschrijft dat het bestaan van Jezus zeer onwaarschijnlijk is...

[de-essentie-zo-ongeveer]
De verhalen van Jezus zijn +/- 50 jaar na zijn dood begonnen; er tijdens het leven van "Jezus" is er niet 1 geshrift die gaat over een knakker die Jezus heet en die met 12 volgelingen allerlij womderen verricht. Terwijl er wel van een dozijn andere knakkers (die dus anders heten) zijn met volgelingen die claimen wonderen te verrichten, welke verdacht veel overeenkomen met de wonderen die "Jezus" allemaal verricht... De kans bestaat dat iemand om zijn geloof lekker te verkopen aan anderen is begonnen met het creeeren van een messias (die dus nooit bestaan heeft) die allerlij wonderen heeft verricht. Deze "messias" is dus een bundeling van alle verhalen van al die andere knakers waarvan iedereen allang de naam was vergeten maar de "wonders" nog niet... zodoende leek het in een keer of er idd een messias is geweest
[/de-essentie-zo-ongeveer]
"Mijn" fotoalbum...
--> creationisme _O- --> http://en.wikipedia.org/wiki/Panspermia *O* evolutie & Darwin O+
pi_17466500
quote:
Op dinsdag 2 maart 2004 18:27 schreef KirmiziBeyaz het volgende:

Ik vond het mijn plicht om deze mooie site met jullie te delen. Voor alle andere talen kun je terecht op het domein.
12. Toen uw Heer aan de engelen openbaarde: "Ik ben met u; versterkt de gelovigen. Ik boezem ontzag in de harten der ongelovigen. Slaat daarom hun hoofd af en slaat alle toppen van hun vingers af."

13. Dit is, omdat zij zich tegen Allah en Zijn boodschapper hebben verzet. En wie tegen Allah en Zijn boodschapper strijdt, (wete) Allah is voorzeker streng in vergelding.

14. Dat is (uw straf), ondergaat haar daarom en weet dat er voor de ongelovigen de straf van het Vuur is.

http://www.kuran.gen.tr/html/nederland/008.php3

.
pi_17466516
quote:

Alles uit de natuur kun je afleiden vanuit bron, en ja ook de sterrestelsels etc.
Een bron is een punt waaruit iets anders is voortgekomen. Elke bron in het heelal is tot zoverre zelf een gevolg, wat ons dus tot de volgende term leidt. Oneindigheid. Dit kan de mens niet bevatten. Ga maar eens bij jezelf na. Je kan er natuurlijk heel interessant over filosoferen etc. maar alles waar wij ons in bevinden oogt eindig. Zo stellen wij dat we door toeval zijn ontstaan omdat wij juist niet verder kunnen denken (lees: bevatten) dan eindigheid.

De vraag is dus niet of er 1 macht is. Maar tot hoever kunnen wij het heelal (zowel materieel als spiritueel) door spitten. Tot hoever kunnen wij doorhebben dat sommige nogal interessante onderdelen van het heelal niet gewoon een afgeleide is van iets anders?

Er is sprake van tweekamp, de mensen die denken dat er eindigheid is, en de mensen die denken dat er oneindigheid is. En dat bedoel ik dus in het opzicht naar de bron toe.

Is er ergens dus een soort start? Of is er nooit een start geweest? Of is die start voor ons een start maar was er voor ons allang al wat? En dan spreek ik over bronnen, niet over materiele entiteiten.
pi_17466539
quote:
Op dinsdag 2 maart 2004 18:27 schreef KirmiziBeyaz het volgende:

bedankt !

ik voel het niet als mijn plicht, maar nu we toch aan het delen zijn:

http://www.statenvertaling.net
http://www.willibrordbijbel.nl
fokschaap
pi_17466559
quote:
Op dinsdag 2 maart 2004 18:33 schreef Dora_van_Crizadak het volgende:

[..]

...

14. Dat is (uw straf), ondergaat haar daarom en weet dat er voor de ongelovigen de straf van het Vuur is.

http://www.kuran.gen.tr/html/nederland/008.php3

.
Als je er toch niet in gelooft, waarom maak je je er dan zo druk om? Dan heb je toch niets te vrezen?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')