Veel leesplezier.quote:Op woensdag 28 april 2004 19:11 schreef Volano het volgende:
ff een leken vraag.. hoe zit dat met die HO, N ,Z, K minitrix maten?
En ik heb ooit is een marklin baan gehad.. maar je had nog een bekend merk Freitling zoiets? k weet het niet meer maarre.. kan dat allemaal op elkaar? hoe zit dat?
oja.. en hoe zit dat met die tijdsperiodes? *schaam*
maar t begint weer te kriebelen nu ik dit lees
JAquote:Op woensdag 28 april 2004 20:18 schreef webfreaky het volgende:
Freitling? bedoel je Fleischman?
Dankquote:-link
Als de brug erin zit,dan volgen er weer een paar piccies....quote:Op woensdag 5 januari 2005 00:08 schreef SHERMAN het volgende:
Ziet er goed uit
Ik hoop dat je nog meer zult posten over je voderingen
Het is bij marklin niet anders,hier vind je ook weinig NS materieel.Volgens mij maakt ROCO nog het meeste van de NS modellen,voorheen deed LIMA dat,maar die zijn helaas op de fles.quote:Op woensdag 5 januari 2005 00:27 schreef LennyKravitz het volgende:
Vind het jammer dat bv. Fleischmann weinig treinen fabriceerd uit het buitenland... meestal alleen Duits materieel...
Nederlands materieel op H0 wordt dan wel 'ns door andere fabrieken gemaakt, maar die zijn dan weer van een bedenkelijke kwaliteit... of zien er niet uit...
Jonges jongens jongens....quote:Op woensdag 5 januari 2005 10:30 schreef Herr.Flick het volgende:
[..]
Het is bij marklin niet anders,hier vind je ook weinig NS materieel.Volgens mij maakt ROCO nog het meeste van de NS modellen,voorheen deed LIMA dat,maar die zijn helaas op de fles.
Maar ROCO is toch niet van slechte makelij?
Jonges jongens jongens....quote:Op woensdag 5 januari 2005 10:30 schreef Herr.Flick het volgende:
[..]
Het is bij marklin niet anders,hier vind je ook weinig NS materieel.Volgens mij maakt ROCO nog het meeste van de NS modellen,voorheen deed LIMA dat,maar die zijn helaas op de fles.
Maar ROCO is toch niet van slechte makelij?
Hartstikke mooi! Ben jaloersquote:Op woensdag 5 januari 2005 11:25 schreef thatsme het volgende:
Ik post hier wat foto's van een modelbaan die ik nu inmiddels in dozen heb zitten.
het was een zwisters georienteerd baantje van m'n Opa, m'n Opa wou er vanaf en ik heb de baan overgenomen.
[afbeelding]
M'n Opa was al begonnen voordat ik er was, maar gelukkig ligt het grootste deel ernog voor het archief
[afbeelding]
[afbeelding]
dezelfde hoek als de foto erboven alleen nu in het donker
[afbeelding]
beetje vage foto maar wel een leuk dorpje
[afbeelding]
van de andere kant, met in de berg een heuze keerlus.
Ben erg benieuwd naar het eindresultaatquote:Op woensdag 5 januari 2005 00:03 schreef Herr.Flick het volgende:
Update.
Ik ben een tijdje geleden weer begonnen met m'n baan op te bouwen,hier gaat lekker veel tijd (en geld ) in zitten,en helaas is er niet elke week een grote vooruitgang.
Maar nu heb ik toch iets te melden nl. m'n tafels staan,de draaischijf en rails zijn functioneel,en m'n brug is gebouwd,maar moet nog in m'n baan getransformeerd worden.
Hier een paar piccies :
[afbeelding]
Hier is de brug,een dubbelsporige van Faller,lengte 1.10 mtr,hij zit al in z'n bak waar een ravijn in gemaakt zal gaan worden,om zo toch iets van diepte te krijgen op m'n baan.De kamer is te klein om het spoor fatsoenlijk van hoogte te laten wisselen(3 cm per mtr).,vandaar dat we maar omlaag gaan.
[afbeelding]
Hier zie je waar de brug moet gaan komen,de tafel word gewoon weggezaagd,en de bak incl. brug word op de aangegeven plaats vastgeschroefd.Er is een overgang gemaakt van C-rail naar K-rail omdat het niet echt reeel is om bedding te hebben op een opengewerkte brug.
[afbeelding]
Op deze foto is de draaischijf met lokloods te zien(Vollmer),een station moet nog gebouwd worden.
Later gaan we misschien nog onder de baan door,incl een schaduwstation,maar eerst wil ik boven op de baan eerst wat vorderingen zien.Bijna de hele baan word voorzien van Vollmer bovenleiding.
Leg me dat marklin/trix kwaliteit verhaal eens aub uit....quote:Op woensdag 5 januari 2005 18:17 schreef Lucske het volgende:
[..]
Jonges jongens jongens....
Op Lima en Märklin/Trix na allemaal goede kwaliteit. Die rommel van Lima is echt waardeloos in vergelijking met wat Roco en Mehano produceren. Qua rijtuigen spant LSM de kroon qua kwaliteit.
Voor marklin wel volgens mijquote:Op donderdag 6 januari 2005 12:22 schreef Fixers het volgende:
Ik heb niet de tijd, ruimte en geduld voor treinbaantjes. Maar wel altijd leuk om naar te kijken bij anderen.
Even een vraag zomaar bestaat er werkende bovenleiding voor modelspoor?
Ja die bestaat,zoals hierboven vermeld heeft marklin die,maar ook andere merken leveren bovenleiding die functioneert.quote:Op donderdag 6 januari 2005 12:22 schreef Fixers het volgende:
Ik heb niet de tijd, ruimte en geduld voor treinbaantjes. Maar wel altijd leuk om naar te kijken bij anderen.
Even een vraag zomaar bestaat er werkende bovenleiding voor modelspoor?
Heb je een paar jaartjes?quote:Op woensdag 5 januari 2005 18:32 schreef UncleFunk het volgende:
[..]
Ben erg benieuwd naar het eindresultaat
Ja... het is een sneeuwlandschap (of je moet eens wat afstoffen)....quote:Op donderdag 6 januari 2005 14:42 schreef legovogel het volgende:
Heb zelf ook een modelspoorbaan (fleischmann). Ligt op dit moment stil door tijdgebrek (ziet er niet uit nu), maar wil er wel weer tijd en geld in gaan investeren. Eigenlijk ook te weinig ruimte nu. Of ik moet gewoon v. Gansewinkel bellen voor de enorme zooi op zolder.
[afbeelding]
[afbeelding]
Märklin is voor drierail wisselspanning, vroeger had je daarnaast Märklin Hamo dat voor tweerail gelijkspanning was. Trix was in die tijd ook tweerail gelijkspanning. Märklin heeft Trix overgenomen en alles wat voorheen onder Märklin Hamo werd uitgebracht, dus Märklin-modellen voor tweerail gelijkstroom, worden nu uitgebracht onder Trix .quote:Op donderdag 6 januari 2005 12:12 schreef Herr.Flick het volgende:
[..]
Leg me dat marklin/trix kwaliteit verhaal eens aub uit....
Dat weet ik, maar je vond de kwaliteit van marklin niet goed,ik ben wel benieuwd wat daar mis mee is(ik kan het nl. niet ontdekken,alleen zo fuckin' duur... )quote:Op donderdag 6 januari 2005 18:22 schreef Lucske het volgende:
[..]
Märklin is voor drierail wisselspanning, vroeger had je daarnaast Märklin Hamo dat voor tweerail gelijkspanning was. Trix was in die tijd ook tweerail gelijkspanning. Märklin heeft Trix overgenomen en alles wat voorheen onder Märklin Hamo werd uitgebracht, dus Märklin-modellen voor tweerail gelijkstroom, worden nu uitgebracht onder Trix .
Stroomafname via de bovenleiding is waardeloos, zeker als je digitaal rijdt. Veel te bedrijfsonzeker.
De prijs/kwaliteit-verhouding is bij Märklin en Trix waardeloos. Zoals je al zegt maakt het veel herrie, slechte aandrijving in vergelijking met bv. Roco en Mehano (zie een 6400 eens rijden, om te huilen!), niet altijd goede detaillering (meegegoten handgrepen, wie doet dat nog in 1:87?) en ze prutsen af en toe maar wat aan (in 1:87 een loc even een centimeter inkorten, geen nieuwe draaistellen maken voor een ander loctype maar oude er onder plaatsen die dan schaal 1:111 zouden zijn, en meer van dat soort waardeloze zooi.). En dat voor ongeveer 200 euro! Een vergelijkbare Roco- of Mehano-loc van goede kwaliteit kost 130-150 euro, van Mehano heb je loccen digitaal, met geluid voor 250 euro (de geluidsdecoders kosten zo'n 100 euro).quote:Op donderdag 6 januari 2005 21:27 schreef Camickaeze het volgende:
Prijs/kwaliteit van Märklin is NIETS over te zeggen.. Misschien 10 jaar geleden, maar tegenwoordig net zo goed als de rest van de aanbieders ( de goedkope, plastic merken daargelaten ).. Ik ben totaal geen fan van het 3-rail-system, dat staat voorop.. Ik vind dat et herrie maakt en je bent gebonden aan 1 merk..
Toch wel gek dat een onafhankelijke test een heel ander beeld schetst op je verhaal,zie bijv. hier :quote:Op donderdag 6 januari 2005 22:27 schreef Lucske het volgende:
[..]
De prijs/kwaliteit-verhouding is bij Märklin en Trix waardeloos. Zoals je al zegt maakt het veel herrie, slechte aandrijving in vergelijking met bv. Roco en Mehano (zie een 6400 eens rijden, om te huilen!), niet altijd goede detaillering (meegegoten handgrepen, wie doet dat nog in 1:87?) en ze prutsen af en toe maar wat aan (in 1:87 een loc even een centimeter inkorten, geen nieuwe draaistellen maken voor een ander loctype maar oude er onder plaatsen die dan schaal 1:111 zouden zijn, en meer van dat soort waardeloze zooi.). En dat voor ongeveer 200 euro! Een vergelijkbare Roco- of Mehano-loc van goede kwaliteit kost 130-150 euro, van Mehano heb je loccen digitaal, met geluid voor 250 euro (de geluidsdecoders kosten zo'n 100 euro).
Dat is mn nieuwste aanwinst van een paar maanden terug Die gaat dus zeker niet weg (net als de rest )quote:@legovogel, mocht je ooit eens wat weg doen.. *ziet een groen treinstel staan, die volgens mij een nieuwe baasje kan gebruiken --> HINT HINT!
Stof is goedkoper dan 5 minuten creatief zijn met een poederblusserquote:Op donderdag 6 januari 2005 15:45 schreef LennyKravitz het volgende:
[..]
Ja... het is een sneeuwlandschap (of je moet eens wat afstoffen)....
Wel leuke treinen (die groene!)
Dat is niet gek, ik beperk me slechts tot het Nederlandse materieel.quote:Op donderdag 6 januari 2005 23:05 schreef Herr.Flick het volgende:
Toch wel gek dat een onafhankelijke test een heel ander beeld schetst op je verhaal,zie bijv. hier :
Inderdaad, gelukkig! Losse onderdelen zijn veel gedetailleerder te maken dan wanneer ze worden meegegoten. Losse onderdelen hebben nog andere voordelen: wanneer je een koppelingshaak op de bufferbalk plaatst, kan de koppeling niet meer vrij bewegen. Wanneer je maar aan één zijde een koppeling hebt, zoals veel mensen doen, kun je het andere front van de loc opvullen met de goede onderdelen. Märklin giet dat een hobbeltje mee aan de bufferbalk en dat is natuurlijk heel wat anders dan een koppelingshaak van enkele millimeters breed en hoog.quote:Roco heeft hier bijv. echt een handje van om dit te doen.
Dan doe je iets fout met digitale Roco's. Ik heb elf digitale Roco-loccen en ze rijden allemaal perfect, met ESU LP's.quote:De digitale Roco's vind ik bar slecht,ze zijn wel digitaal, maar daar heb je ook alles mee gezegd.De marklin lok trekt veel beter(maar wel meer geluid...),dat hoogvermogen gedoe is echt .
quote:Het 3-rails systeem maakt niet veel meer herrie dan de 2 rail systeem,wel maakt de "beddingrail" meer herrie.Ik heb zelf C en K rail liggen,zodra de lok over de K rail rijd, hoor je echt een groot verschil(stiller),mij stoort het niet,maar ik kan me wel voorstellen dat anderen dit niet zo leuk vinden.
M(metaal) en C rail(nieuwe kunstofbedding) hoor je goed, K(zoals 2-rail,maar dan met middengeleider) is gewoon stil.
Klopt.quote:Marklinloks maken meer geluid dan de andere merken,dit hebben we te danken aan de metalen tandwielen,gewoonweg onverwoestbaar,dit geldt dus niet voor de C-sinus.
Ik hoef een loc nooit aan te duwen hier, kwestie van met name de baan goed schoonhouden. Je kunt dat gewicht wel als pluspunt aanvoeren, maar als het niet noodzakelijk is ....quote:Het grote voordeel van de marklinlok is gewoon z'n kracht,het gewicht is vaak zwaarder,daardoor trekt hij beter de last,ook kan ie beter tegen een stootje(al is dat niet de bedoeling! ).Vooral de hoogvermogenmotoren trekken goed,helemaal als ze in dubbeltraktie rijden.
Het grote nadeel : meer geluid,dit vaak bij de oudere modellen,C-sinus is bijv. superstil,en kan echt vooruit kruipen.Ook worden verschillende loks voorzien van 2 motoren,dus heb je ook dubbel "herrie".
Het grote voordeel van de 3-rail systeem is de bedrijfszekerheid,een lok blijft bijna nooit staan,de rails en wielen hoeven lang niet zo schoon te zijn als bij het 2 weg systeem.
Het grote nadeel : niet echt reeel,in het echt hebben we ook geen stroompuntjes op de bielzen.
Ach ieder z'n voorkeur,vroeger heb ik altijd fleischmann gehad,maar daarvan moest ik vaker de lok aanduwen als bij m'n marklin.Reden omdat ik over gestapt ben is het overlijden van m'n schoonvader,hij had veel marklin,ik weinig fleischmann,toen ik eenmaal de marklin had ben ik overgestapt naar digitaal,destijds was marklin #1 in digitaal(misschien nog wel....)
Mooi zo'n hobby!quote:Op vrijdag 7 januari 2005 07:59 schreef Lucske het volgende:
[..]
Dat is niet gek, ik beperk me slechts tot het Nederlandse materieel.
[..]
Inderdaad, gelukkig! Losse onderdelen zijn veel gedetailleerder te maken dan wanneer ze worden meegegoten. Losse onderdelen hebben nog andere voordelen: wanneer je een koppelingshaak op de bufferbalk plaatst, kan de koppeling niet meer vrij bewegen. Wanneer je maar aan één zijde een koppeling hebt, zoals veel mensen doen, kun je het andere front van de loc opvullen met de goede onderdelen. Märklin giet dat een hobbeltje mee aan de bufferbalk en dat is natuurlijk heel wat anders dan een koppelingshaak van enkele millimeters breed en hoog.
[..]
Dan doe je iets fout met digitale Roco's. Ik heb elf digitale Roco-loccen en ze rijden allemaal perfect, met ESU LP's.
[..]
De sleper maakt ook lawaai, om van die ellende af te zijn worden er tegenwoordig zelfs fluisterslepers gemaakt.
[..]
Klopt.
[..]
Ik hoef een loc nooit aan te duwen hier, kwestie van met name de baan goed schoonhouden. Je kunt dat gewicht wel als pluspunt aanvoeren, maar als het niet noodzakelijk is ....
Ik ben op dit moment bezig met het maken van een grote baan zonder scenery , dus gewoon viersporig rond met veel rangeermogelijkheden en de hele santenkraam. Als dat over enkele weken klaar is, maak ik wel een aantal plaatjes, ik zal straks eentje van de vitrine opduiken.quote:Op vrijdag 7 januari 2005 08:18 schreef Herr.Flick het volgende:
Plaats eens wat fotootjes, ben wel benieuwd naar je baan/collectie.
en je kunt flick toch alles wijs maken over NL-materieel,daar heb ik net helemaal geen verstand van
Heb ook behoorlijk wat Marklin spul (doe er momenteel niets mee, maar komt wel weer). Zit er wel aan te denken om al m'n M-Rails weg te doen en C-Rails aan te schaffen. De connectie tussen de rails onderling van C is volgens mij duurzamer en beter dan bij M rails. K rails vindt ik het mooiste maar dit is nogal kwetsbaar.quote:Op donderdag 6 januari 2005 23:05 schreef Herr.Flick het volgende:
Het 3-rails systeem maakt niet veel meer herrie dan de 2 rail systeem,wel maakt de "beddingrail" meer herrie.Ik heb zelf C en K rail liggen,zodra de lok over de K rail rijd, hoor je echt een groot verschil(stiller),mij stoort het niet,maar ik kan me wel voorstellen dat anderen dit niet zo leuk vinden.
M(metaal) en C rail(nieuwe kunstofbedding) hoor je goed, K(zoals 2-rail,maar dan met middengeleider) is gewoon stil.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |