abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_40541257
Kon nergens ook maar een leuk science fiction topic vinden, en slechts deze kwam in de buurt Dus ik post er maar in.

Mijn favoriete science fiction boek (en ook favoriete "alltime" boek) is bij uitstek Dune. Heb nog niet willen beginnen aan de vervolgen omdat ik het eind van Dune een beetje te religieus vond worden, maar zal die zeker nog eens lezen.

Heb net Rendezvous with Rama gelezen en dat was echt het eerste boek sinds Dune wat ik met zo'n ongelooflijk interesse heb gelezen (Dune had ik 3 jaar geleden of zo gelezen)...Geweldig boek, fantastische pageturner...En perfecte balans tussen de details die Clarke wel geeft en welke hij niet geeft...Vervelend boek om te lezen want er blijft zoveel onduidelijk maar dat maakt het juist goed...

Ben begonnen aan het vervolg Rama II, en dat valt me tot nu toe echter erg tegen jammergenoeg...Waarschijnlijk door het co-schrijverschap van Gentry Lee is er in dit boek veel cliché en ben ik tot noch toe zwaar teleurgesteld...

Ik hoop de topic nieuw leven ingeblazen te hebben, want kennelijk is Science-fiction niet zo heel populair op dit forum >)
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_40541534
quote:
Op vrijdag 26 maart 2004 22:58 schreef doemaardrie het volgende:
Is er dan helemaal niemand die RA Lafferty kent?
Tuurlijk wel. Enige nadeel is dat hij te weinig boeken geschreven heeft.

Ik mis hier Ray Bradbury btw.
How beautiful they are - the trains you miss..
Would you like to watch tv? Or get between the sheets? Or contemplate a silent freeway?
The angle of the dangle is inversely proportional to the heat of the beat
pi_40541771
Eens kijken, ik ben wel fan van SF heb nogal wat boeken gelezen mijn toppertjes zijn:

- The Ultimate Hitchikers Guide van Douglas Adams
- Eon van Greg Bear
- Snowcrash van Neal Stephenson
- Dune van Frank Herbert (heb alleen de eerste 3 boeken gelezen)
- de Deathworld trilogie van Harry Harrison
- Neuromancer van William Gibson

SF Cyberpunk FTW...

[ Bericht 1% gewijzigd door HostiMeister op 06-08-2006 15:15:58 ]
All you know about me is what I've sold you, dumb fuck
pi_40559562
Hoe is Neuromancer? Ik heb die in mijn handen gehad maar ik had al iets van 10 boeken liggen dus heb die nog even achterwege gelaten
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_40600897
quote:
Op maandag 7 augustus 2006 00:43 schreef Norrage het volgende:
Hoe is Neuromancer? Ik heb die in mijn handen gehad maar ik had al iets van 10 boeken liggen dus heb die nog even achterwege gelaten
Hij wordt beschreven als 'eerste in zijn genre' . Dus als je van Cyberpunk houdt kun je het (ook in mijn ogen) niet laten liggen.

Goed boek, zorg dat je de engelse krijgt nederlandse vertalingen zijn IMO meestal een beetje slecht, en probeer het niet meteen na de eerste 50 pagina's helemaal te begrijpen, dat komt nog wel. En houd in je achterhoofd dat het boek dik 20 jaar geleden is geschreven.
pi_41840905
Heb nu Foundation in huis...(kadootje) maar het is niet het eerste deel? Daarvoor komt nog prelude to foundation...Moet ik die eerst lezen of maakt de volgorde niet uit?

Heb bovendien (sinds mijn laatste post in dit topic) de hele Odyssey serie gelezen...A Space Odyssey Series., welke ook geweldig is....
pi_41841312
Ik zou gewoon eerst met Foundation beginnen. Dan ben je hooked.
Later is er een hoop bij en omheen geschreven.
De eerste drie boeken van de foundation lees je aan een stuk door uit. Je kan gewoon niet stoppen (ik kon het in elk geval niet).
quote:
Op vrijdag 15 september 2006 18:30 schreef Norrage het volgende:
Heb nu Foundation in huis...(kadootje) maar het is niet het eerste deel? Daarvoor komt nog prelude to foundation...Moet ik die eerst lezen of maakt de volgorde niet uit?

Heb bovendien (sinds mijn laatste post in dit topic) de hele Odyssey serie gelezen...A Space Odyssey Series., welke ook geweldig is....
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_41968011
Ik ben al jaren een fan van Clifford D. Simak, zijn bekendste verhaal is misschien wel Ruimtestation op Aarde of in het Engels Waystation.
Vrijwel al zijn verhalen beginnen in het heden maar hebben toch wel een bijzonder tintje.
Simak schrijft zo overtuigend dat hij je vanhier meeneemt in de meest bizarre avonturen met veel tijdreizen, zelfstandig denkende robots en alternatieve werelden.
Waar ik ook maar kom kijk ik in tweedehands boekwinkels om nog dat ene resterende verhaal te vinden dat ik nog niet heb.
Helaas is de schrijver overleden en worden zijn boeken niet meer uitgegeven.
  vrijdag 22 september 2006 @ 18:43:50 #109
85169 Zhenar
Thundercatz, Ho
pi_42053431
quote:
Op zaterdag 13 maart 2004 19:01 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Julian May - Het Veelkleurig Land.
Ik vind die vervolgboekenreeks veel toffer: Het Galactisch Bestel

Mijn favoriet is toch de Dune reeks van Frank Herbert. Ik moet overigens bekennen dat ik die prequels die zijn zoon heeft geschreven ook wel leuk vind Ben benieuwd wat hij met deel 7 doet... is die al uit eigenlijk?
[b]Op maandag 12 december 2005 22:25 schreef MissBliss het volgende:[/b]
Ik sta in niemands sig ;(
pi_42054753
Julian May heeft vele leuke boeken geschreven.
de veelkleurigland trilogy is eigenlijk een opvolger van het galactisch milieu en niet andersom.

Daarnaast ook Perseus spoor een leuke serie.
Boreal moon trilogie vind ik minder.
  vrijdag 22 september 2006 @ 19:39:10 #111
85169 Zhenar
Thundercatz, Ho
pi_42055013
quote:
Op vrijdag 22 september 2006 19:30 schreef merry77 het volgende:
Julian May heeft vele leuke boeken geschreven.
de veelkleurigland trilogy is eigenlijk een opvolger van het galactisch milieu en niet andersom.

Daarnaast ook Perseus spoor een leuke serie.
Boreal moon trilogie vind ik minder.
Veelkleurigland is toch eerder geschreven? En speelt officieel ook eerder in de tijdlijn. (Niet vanuit het perspectief van de hoofdrolspelers, maar toch)
pi_42071064
De hoofdpersoon Marc is veroordeelt voor het proberen van een revolutie en als straf moet hij door de poort naar de tijd van het veelkleurig land. Marc probeert echter met zijn kinderen weer terug te komen naar het huidige tijdperk.
Het is wel zo dat de boeken eerder geschreven zijn, maar voor de logische verhaal volgorde en te begrijpen waarom Marc verbannen is is het zinvoller om eerst het galactisch milieu te lezen.
Ik heb alle boeken van beide series gelezen en dit is echt het meest logisch.

The Saga of Pliocene Exile
The Many-Colored Land (Boston: Houghton Mifflin, 1981). ISBN 0-395-30230-7.
The Golden Torc (Boston: Houghton Mifflin, 1982). ISBN 0-395-31261-2.
The Nonborn King (Boston: Houghton Mifflin, 1983). ISBN 0-395-32211-1.
The Adversary (Boston: Houghton Mifflin, 1984). ISBN 0-395-34410-7.

The Galactic Milieu Series
Intervention: A Root Tale to the Galactic Milieu and a Vinculum between it and The Saga of Pliocene Exile (Boston: Houghton Mifflin, 1987). ISBN 0-395-43782-2. (Released in mass market paperback as two volumes: Surveillance and Metaconcert)
Metaconcert (Intervention no. 2) Separate paperback. ISBN 0-345-35524-5 Publisher: Del Rey (January 13, 1989)
Jack the Bodiless (New York: Knopf, 1991). ISBN 0-679-40950-5.
Diamond Mask (New York: Knopf, 1994). ISBN 0-679-43310-4.
Magnificat (New York: Knopf, 1996). ISBN 0-679-44177-8.

The Rampart Worlds
Perseus Spur (New York: Ballantine, 1999). ISBN 0-345-39510-7. (First published 1998 in UK.)
Orion Arm (New York: Ballantine, 1999). ISBN 0-345-39519-0.
Sagittarius Whorl: An Adventure of the Rampart Worlds (New York: Ballantine, 2001). ISBN 0-345-39518-2.
  zaterdag 23 september 2006 @ 12:28:11 #113
85169 Zhenar
Thundercatz, Ho
pi_42073119
quote:
Op zaterdag 23 september 2006 10:40 schreef merry77 het volgende:
De hoofdpersoon Marc is veroordeelt voor het proberen van een revolutie en als straf moet hij door de poort naar de tijd van het veelkleurig land. Marc probeert echter met zijn kinderen weer terug te komen naar het huidige tijdperk.
Het is wel zo dat de boeken eerder geschreven zijn, maar voor de logische verhaal volgorde en te begrijpen waarom Marc verbannen is is het zinvoller om eerst het galactisch milieu te lezen.
Ik heb alle boeken van beide series gelezen en dit is echt het meest logisch.
Ik denk niet dat het de bedoeling van de schrijver was, toen zij het Veelkleurig land uitbracht in 1981, om de lezers tot 1987 te laten wachten om eerst het Galactisch Bestel te kunnen lezen.
pi_42105827
Michael Marshall Smith

Niet zeuren maar lezen.
pi_42119311
Zhenar, heb je misschien wel gelijk in denk ik. Maar kan ook ziets als Star wars zijn. Eerst delen 4,5,6 en pas 30 jaar later 1,2,3. Ze;fde soort iets.
Ik vind zelf het logischer in de volgorde die ik suggereerde. Ook ik heb door toeval eerst veelkleurig land gelezen en achteraf de andere. Achteraf gezien vind ik het jammer dat ik ze niet andersom heb gelezen. In Galactisch bestel vind ik een veel mooiere opbouw zitten.

is er trouwens ook zo'n thread als deze voor Fantasy boeken?
Daar heb ik ook nog wel aanraders en bovendien pik ik daar ook weer wat leuks it op.
pi_45002586
IK ben nu halverwege Hyperion van Dan Simmons, ik heb zojuist The Fall of Hyperion en Endymion ook besteld op bol.com. Ik kan het bijna niet wegleggen, heel mooi geschreven!
  donderdag 4 januari 2007 @ 14:24:57 #117
85169 Zhenar
Thundercatz, Ho
pi_45004737
quote:
Op maandag 25 september 2006 19:12 schreef merry77 het volgende:

is er trouwens ook zo'n thread als deze voor Fantasy boeken?
Daar heb ik ook nog wel aanraders en bovendien pik ik daar ook weer wat leuks it op.
Als die er niet is maak je hem toch gewoon zelf?
pi_45004889
Naast een aantal van de meesters (waaronder uiteraard ook Lafferty ) heb ik recentelijk door een vriendin op de Deventer Boekenmarkt Evolution van Stephen Baxter in handen gedrukt gekregen. Verreweg de beste harde SF en sowieso (met Stephenson) de beste schrijver die ik de afgelopen paar jaar ben tegengekomen.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_45004958
Dune mèèèèn, Dune mèèèn!
pi_45004986
Overigens: Ik snap niet: Waarom dit in TTK (de k staat voor kunst) staat.
pi_45005431
Hey het topic is weer tot leven gekomen...
Ben bijna op het eind van Foundation...Erg sterk geschreven en een erg goed verhaal. Het eind van het boek gaat wat lastiger want ik vind het een beetje complex(en daardoor vervelend) worden met de Merchant Princes en zo, maar ik ga zeker die vervolg boeken lezen...

Foundation past absoluut in mijn favoriete SF-series boeken, waar de Space Odysseys en Dune en zo ook tot behoren (Alhoewel ik er bij blijf dat ik alleen deel #1 van Dune echt goed vind).
pi_45104933
Het laatste wat ik gelezen heb zijn wat korte verhalen uit de bundel "The Past Through Tomorrow" van Heinlein, o.a. "The Man Who Sold The Moon", over een zakenman die de eerste reis naar de maan mogelijk maakt. Van Heinlein vond ik erg goed "Stranger in a Strange Land" (wat een cult boek is geworden voor de hippies), "The Moon Is a Harsh Mistress" (liberatische shit) en "Time Enough For Love" (over een gast die 2000 jaar oud is in een soort omgekeerde Sheherazade vertelling). Verder lees ik af en toe wat van Asimov, vooral uit de Foundation- and Robots serie of van Orson Scott Card de Ender-serie, maar ook de Alvin Maker boeken zijn erg goed (maar die behoren meer tot het fantasy genre).
pi_45111164
quote:
Op donderdag 4 januari 2007 13:15 schreef HostiMeister het volgende:
IK ben nu halverwege Hyperion van Dan Simmons, ik heb zojuist The Fall of Hyperion en Endymion ook besteld op bol.com. Ik kan het bijna niet wegleggen, heel mooi geschreven!
Wat een goed boek, wel flauw einde, maar ik kan niet wachten op The Fall ... hopelijk schiet bol een beetje op
pi_45165978
misschien dat jullie SFers mij kunnen helpen. mijn paps is helemaal verslaafd aan wat ik de ouderwetse SF boeken noem, de ruimteschepen en dergelijke. en helaas kan hij dus geen engels. misschien dat jullie nog goede, recentie SF boeken voor hem weten? want het enigste wat hij nu kan lezen is 1 keer in de week de perry rhodan.
verveling, op de juiste momenten gevoeld, is een teken van intelligentie
  dinsdag 9 januari 2007 @ 13:29:59 #125
85169 Zhenar
Thundercatz, Ho
pi_45175355
Kunnen de Deathgate boeken ook tot scifi gerekend worden? Het gaat over de toekomst
pi_45185934
quote:
Op dinsdag 9 januari 2007 00:17 schreef gothic-blackie het volgende:
misschien dat jullie SFers mij kunnen helpen. mijn paps is helemaal verslaafd aan wat ik de ouderwetse SF boeken noem, de ruimteschepen en dergelijke. en helaas kan hij dus geen engels. misschien dat jullie nog goede, recentie SF boeken voor hem weten? want het enigste wat hij nu kan lezen is 1 keer in de week de perry rhodan.
Recente oude SF boeken? Nee, die zou ik zo snel niet weten.
pi_45189096
quote:
Op dinsdag 9 januari 2007 18:53 schreef the_mind het volgende:

[..]

Recente oude SF boeken? Nee, die zou ik zo snel niet weten.
nee geen oude sf boeken, maar wel de zoals ik het noem oude stijl. dus in de ruimte en zow. (nu ze zelfs lord of de rings in de boekhandels tot sf hebben gebombardeerd)
pi_45189460
quote:
Op dinsdag 9 januari 2007 20:06 schreef gothic-blackie het volgende:

nee geen oude sf boeken, maar wel de zoals ik het noem oude stijl. dus in de ruimte en zow. (nu ze zelfs lord of de rings in de boekhandels tot sf hebben gebombardeerd)
Ah, op die manier. Tja, je zou eens bij De Slegte kunnen kijken. Daar hebben ze soms nog wel oude Nederlandse vertalingen van SF oude stijl (dan denk ik aan Asimov, Heinlein en Clarke).
pi_45190222
quote:
Op dinsdag 9 januari 2007 20:15 schreef the_mind het volgende:

[..]

Ah, op die manier. Tja, je zou eens bij De Slegte kunnen kijken. Daar hebben ze soms nog wel oude Nederlandse vertalingen van SF oude stijl (dan denk ik aan Asimov, Heinlein en Clarke).
ja maar die heeft tie al en ik wil hem dit jaar maar weer eens een nieuw boek geven. dat probeer ik eigenlijk elk jaar wel. maar het laatste jaar lukte dat al niet, en mijn vader is er al zown lastpost mee. daarom begin ik nu ook in het begin van het jaar alvast te zoeken, dan heb ik in september toch vast wel een boek voor hem
pi_47108107
quote:
Op dinsdag 8 augustus 2006 10:12 schreef HostiMeister het volgende:

[..]

Hij wordt beschreven als 'eerste in zijn genre' . Dus als je van Cyberpunk houdt kun je het (ook in mijn ogen) niet laten liggen.

Goed boek, zorg dat je de engelse krijgt nederlandse vertalingen zijn IMO meestal een beetje slecht, en probeer het niet meteen na de eerste 50 pagina's helemaal te begrijpen, dat komt nog wel. En houd in je achterhoofd dat het boek dik 20 jaar geleden is geschreven.
Ik ga er morgen in beginnen! Ik ben benieuwd wat ik er van ga vinden. Even een afwisseling tussen de Foundations door

Want daar ben ik de laatste weken zoet mee geweest...Bij vlagen vind ik het een beetje saai, maar de technische/wetenschappelijke achtergrond die erachter zit is echt fenomenaal. Beetje dezelfde reden als dat Clarke zo goed vind..maar dan anders (Asimov veel psychologischer ingesteld. Welkomstige afwisseling)..
Asimov is dus ook gewoon een held

En wat was het eind van Foundation & Empire geweldig zeg. Heb denk ik zelden zo'n goed eind gezien...Zag het echt níet aankomen. Echt super!
pi_47112785
De Apenplaneet wil ik gaan kopen
Children of the night. What music they make.
pi_47118628
Ik lees nauwelijks S&F maar heb eens deel 1 gelezen van The Riverworld Saga by Philip Jose Farmer.
To Your Scattered Bodies Go
Echt heel goed.

( en de princes of amber maar dat is fantasy)
pi_48815405
Ben nu bezig in Second Foundation..(dus weer doorgegaan met de foundations) en het is erg goed. Heel veel vragen roept het bij me op, en tot nu toe vind ik de serie vooral cool omdat ze juist beantwoord worden...

Neuromancer kon ik trouwens niet doorheen komen, maar dat ook vast te maken met de hoeveelheid SF die ik op dat moment al achter de kiezen had. Was toe aan wat nieuws.
Nu 2 maanden later ben ik weer terug beland bij de SF
pi_69578088
Ik ga een poging doen dit topic nieuw leven in te blazen. Ik wilde al bijna een SF topic openen, maar toen vond ik deze.

Ik ben nog niet zo lang thuis in het Genre. Ik hield op zich wel van SF, maar ik ben er niet erg actief in geweest (liever films). Mijn eerste (echte) aanraking was Philip K. Dick - VALIS. Inmiddels heb ik ook Ubik en The Three Stigmata of Palmer Eldritch van hem gelezen. En er staan nog veel meer boeken van hem op m'n verlanglijstje. (In dit topic kwam ik zijn naam niet echt tegen).

Na hier en daar wat rondgeneusd te hebben en na het lezen van dit topic heb ik veel nieuwe schrijvers en titels gevonden.

Ik ben vooral benieuwd naar "onconventionele" thema's (zoals gnostiek en "psychisch verval" in VALIS en religie in The Three Stigmata). Ik vind het ook interessant als de schrijver op dergelijke gebieden dingen hebben meegemaakt en/of afwijkende (levens)visies hebben.

Is er misschien iemand die Battlefield Earth - the Saga of the year 3000 heeft gelezen van L. Ron Hubbard? Die wil ik deze zomer gaan lezen. De film staat wel bekend als de slechtste SF boekverfilming ooit, maar het boek schijnt toch best goed te zijn.

Schrijvers van wie ik binnenkort iets wil lezen:
- Iain M. Banks | Consider Phlebas
- Kurt Vonnegut
- Heinlein
- C.S. Lewis | Space trilogy
"Everything we are, we are when we're alone."
pi_69588622
keeping alive:

ben bezig in het laatste deel van de "Saga of the seven suns" van Kevin J Anderson. Niet heel sterk en een beetje versplinterd doordat elke persoon steeds een eigen hoofdstukje heeft van 2 tot 4 bladzijden. Maar goed, leest lekker weg.

Verder laatst best wel wat fantasy gelezen.
pi_69596078
leuk om te zien dat er nog leven in dit topic zit
Ben momenteel bezig met het laatste boek van Arthur C Clarke , the last theorem. Ben nog niet zo ver, maar belooft heel wat te worden.
  maandag 1 juni 2009 @ 12:17:29 #137
85169 Zhenar
Thundercatz, Ho
pi_69598598
Wat ik zelf heerlijke SciFi vind, is de trilogie van het Galactisch Bestel van Julian May. Probeer al heel lang die boeken bijeen te krijgen (want ze worden niet echt meer verkocht) en mis er nu nog maar eentje.
Normaal gesproken prefereer ik de oorspronkelijke taal, maar in dit geval is de vertaling erg goed (en anders moet ik opeens op zoek naar de Engelse versies en dat lijkt me helemaal een drama ).
Maar de boeken zelf vind ik heerlijke thema's hebben: genetica, terrorisme, ubermenschen, enz. Alles is ook op een prachtige brede schaal.

Gek genoeg geef ik niets om "Het Veelkleurig Land", terwijl die boeken toch wel sterk gelinkt zijn aan het Galactisch Bestel...

[edit] Ik zie nu pas dat ik het eerder over deze boeken heb gehad in deze thread Maar dat is dan wel weer een paar jaar geleden
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')