abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_40753628
Met:

2001: A Space Odyssey

2010: Odyssey Two

2061: Odyssey Three

3001: The Final Odyssey

---------------------

Ik was uitermate verbaasd dat ik geen enkele topic kon vinden in TTK die gewijd is aan de waanzinnige Odyssey serie van Arthur C. Clarke. Heel TV staat vol van de filmversie van 2001: A Space Odyssey, maar de boeken zouden net zo veel respect moeten krijgen.

De ongelooflijke visie van Clarke die hij in de boeken heeft weten te verwerken en die decennia later zelfs waar schijnen te zijn, op vlakken van kunst, muziek en de ruimtevaart zelf vind ik persoonlijk bijna ongeloofwaardig.
Zo schreef hij natuurlijk het eerste boek, het albekende 2001: A Space Odyssey, wat zo ongeveer tegelijkertijd geschreven werd als het filmscript (of juist op het script gebaseerd is), zelfs nog voor de eerste echte voeten gezet werden op een ander hemellichaam dan de aarde.
Ook de muziek uit de film wordt zelfs nu nog gebruikt als stimulans in moderne ruimtevluchten, alsmede bepaalde schilderijen van de artiest en cosmonaut waar het ruimteschip van het tweede deel naar is vernoemd (Leonov).
Om nog maar niet te spreken over de schitterend beschreven beelden van de ruimte die zo knap overeen komen met de werkelijkheid zoals die wij pas later echt hebben leren kennen.
Een frapante overeenkomst tussen boek en werkelijkheid is dit (geciteerd uit de proloog van deel 2):
"Immediatly after te loss of power in the Apollo 13 Jack Swigert radioed back to Mission Control: "Houston, we have a problem."
The words that Hal used to astronaut Frank Poole on a similar occasion were: "Sorry to interrupt the festivities, but we have a problem."
After the publishing of the Apollo 13 mission NASA administrator Tom Paine sent me (Clarke) a copy and noted: "Just as you always said it would be, Arthur."

En zo waren er nog een paar!

Arthur C. Clarke is werkelijk een fenomeen en wat zijn boeken ook echt zo goed maakt is de balans tussen souplesse, technologische praat, filosofische ideeën en duidelijke thrillerelementen.
Ik vind deze serie, samen met een aantal andere boeken van Clarke, echt de moeder van de Science Fiction. (Waar Isaac Asimov misschien de vader is ) Je kan je geen science-fiction fan noemen als je deze boeken niet gelezen heb.
Bovendien als je de film te saai vond of totaal niet snapt zijn deze boeken natuurlijk ook een grote aanrader.

Zo, hierbij eindigt mijn ode aan de Odyssey serie (en Clarke). Ik vond dat dat in dit subforum wel even nodig was

[ Bericht 1% gewijzigd door Norrage op 13-08-2006 00:36:56 ]
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
  zondag 13 augustus 2006 @ 00:29:52 #2
155342 The_Martian
Katze von der Feldweg
pi_40753646
Ik bezit ze alle vier, uiteraard de Engelstalige versies
when the Drone ceases to become a sound and becomes corporeal
when one ventures beyond the physical to metempsychosis
when dream into Drone and Drone into dream
when I am there and nothing else matters, when will I stay forever?
pi_40753788
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het laatste deel nog niet eens gelezen heb. Ga ik binnen een aantal dagen dan wel aan beginnen
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_40764885
Ik heb alleen 2001 en 2010 gelezen, de andere 2 heb ik ook liggen en moet ik nog aan beginnen.

Zijn ze de moeite waard?!
pi_40764982
Natuurlijk. Heb zelf 3001 nog niet gelezen maar 2061 komt qua geniaalheid zeker overeen met 2001 en 2010.
pi_40765168
quote:
Op zondag 13 augustus 2006 15:17 schreef Norrage het volgende:
Natuurlijk. Heb zelf 3001 nog niet gelezen maar 2061 komt qua geniaalheid zeker overeen met 2001 en 2010.
Dan ga ik er binnenkort toch maar eens aan beginnen.

Vond de eerste 2 delen trouwens geweldig, dus dat moet helemaal goed komen.
pi_40765370
Sowieso is het uitlezen van de serie wel bevredigend omdat er een hoop duidelijk wordt...(tenminste in 2061)..ben benieuwd wat 3001 te bieden heeft
pi_41254700
ik bump mijn eigen topicje maar hoor...het mag wel wat actiever!!
  FOK!fotograaf maandag 28 augustus 2006 @ 18:17:25 #9
17893 Forno
pi_41263359
Ik heb alleen deel 3001 gelezen, en de verfilming van 2001, 2001: A Space Odessey gezien. Leest lekker moet ik zeggen.
pi_41407348
Moet toch zeggen dat 2001 en 2010 wel de twee meesterwerkjes zijn...2061 en 3001 zijn toch iets te modern. (qua feit dat Clarke gewoon wat commerciëler is gaan schrijven zo vanaf de jaren 80...)
pi_41451985
Is er buiten deze serie nog meer werk van hem dat de moeite waard is?!
pi_41454699
Ohja...Heel veel zelfs. Het beste science-fiction boek ooit (qua awards tenminste), "Rendezvous with Rama" is naar mijn mening nog beter dan de Odyssey serie (het is dat de vervolgen zo slecht zijn anders had ik daar ook wel een topic van gemaakt )..
Verder is zo ongeveer het beroemdste science-fiction boek ooit "Childhood's End", een boek waarin aliens de aarde aanvallen (boek komt uit jaren 50) en wat eindeloos gekopieerd is in sciencefiction verhalen nadien.
Dan heb je nog wat mindere klassiekers als "Imperial Earth en "The Songs Of Distant Earth"...DIe ik zelf persoonlijk nog niet gelezen heb maar wel hoog aangeschreven zijn.
Hij heeft in ieder vele andere boeken geschreven, ook samen met andere SF-schrijvers (Belangrijkste is denk ik toch Stephen Baxter) en ze verschillen per stuk nog best wel veel, maar feit is is dat de technologische grondslag achter de boeken ontzettend waarheidsgetrouw is en dat Clarke gewoon ongelooflijk relaxed schrijft. Zijn boeken vanaf de jaren '90 zijn jammer genoeg wel wat commercieler geworden (Meer kwade karakters en "goed en slecht" en buitenechtelijke kinderen en zo
pi_41519174
Aardlicht (earthlight) is mijn favoriet. Eigenlijk vind ik alle boeken van Clarke altijd wel leuk om te lezen (de vervolgen van Rama zijn gelukkig niet door hem geschreven), alleen de korte verhalen zoals die in de verhalenbundels vind ik maar niks.
pi_41521184
Ok, zal er eens naar op zoek gaan binnenkort
pi_41840990
Zo. Heb nu de hele serie uit....2061 en 3001 hebben niet de magie en mysterieusheid als de eerste twee delen, maar zijn op hun eigen manier ook erg goed....Alleen een klein beetje té cliché.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')