blup | vrijdag 12 maart 2004 @ 03:31 |
* Vorige topics: Wie heeft er mooie treinpics? Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 2. Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 3 Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 4 ![]() Plan-U. Foto was gemaakt bij Wierden btw. ![]() Hele interresante site met heel veel fotos van treinen door heel europa: http://mercurio.iet.unipi.it/pix/ [ Bericht 38% gewijzigd door blup op 12-03-2004 03:36:30 ] | |
Steijn | vrijdag 12 maart 2004 @ 03:32 |
Dus toch. Het blijft een mooi lijntje tussen Enschede en Zwolle. Ik maak er een enkele keer gebruik als de intercity tussen Enschede en Amersfoort niet rijd. Op station Zwolle staat altijd wel leuk spul. | |
blup | vrijdag 12 maart 2004 @ 03:37 |
OMG.. wat een kut site.. ![]() Daar rechts bij 't rode pijltje kuste ik haar voor de eerste keer.. :'). ![]() Elke keer ook als ik er langs rijd krijg ik toch wel weer een brok in me keel.. ![]() | |
Steijn | vrijdag 12 maart 2004 @ 03:53 |
quote:Apeldoorn toch? ![]() | |
blup | vrijdag 12 maart 2004 @ 03:56 |
quote:Yep.. ![]() ![]() Tegenwoordig kom je er met de IC alleen langs op spoor 2 geloof ik.. Op 3 stopt altijd een stoptrein oid. | |
TheMax | vrijdag 12 maart 2004 @ 07:30 |
Tot straks station Apeldoorn! ![]() | |
Xtreem | vrijdag 12 maart 2004 @ 09:03 |
Apeldoorn is sowiezo een bagger station ![]() Maar wat is het verschil tussen plan U, V en T? alleen de aandrijving? (U is diesel?) | |
Quidos | vrijdag 12 maart 2004 @ 09:08 |
![]() En hier pak ik dan elke morgen om 7:40 de trein.. Home sweat home.. Station Oss West | |
Xtreem | vrijdag 12 maart 2004 @ 09:10 |
quote:En daar knal ik 2x per week full speed door heen ![]() ![]() | |
thatsme | vrijdag 12 maart 2004 @ 09:55 |
quote:plan U, 3 bakken, diesel en een stuk lager dat plan V en T geen details kunnne vinden van plan U -------- plan V, 2 bakken, elektrisch Number series: 401-483, 801-965 Number built: 246 Number in service: 229 (January 2004) Introduced: 1966-1976 Axle arrangement: 2'Bo'+Bo'2' Continuous power rating: 4x138 = 552kW Maximum speed: 140km/h Weight in working order: 85/88 tonnes Length: 52.140m Wheel diameter (new): 950mm Builder mechanical part: Werkspoor and Talbot (Germany) Builder electrical part: Smit Passenger seating: 24 first, 104 second class (441-483 118 2nd) --------- plant T, 4 bakken, elektrisch: Number series: 501-531 Number built: 31 Number in service: 29 (January 2003) Introduced: 1961, 1964-1965 Axle arrangement: 2'2'+Bo'Bo'+Bo'Bo'+2'2' Continuous power rating: 8x175 = 1400kW Maximum speed: 140km/h Weight in working order: 167 tonnes Length: 102.000m Wheel diameter (new): 950mm Builder mechanical part: Werkspoor Builder electrical part: Smit Passenger seating: 42 first and 260 second class ------- bron: http://mercurio.iet.unipi.it/ns/ns-reizigers.html [ Bericht 0% gewijzigd door thatsme op 12-03-2004 10:02:21 ] | |
MREn | vrijdag 12 maart 2004 @ 13:04 |
quote:Nee hoor, zowel IC's als stoptreinen gebruiken sp 2 en 3. IC uit Enschede komt binnen op 2, stoptrein komt dan binnen op 3. IC uit Amersfoort komt binnen op 3 wat inhoudt dat het stoppertje weer van 2 vertrekt. | |
Larry101 | vrijdag 12 maart 2004 @ 13:44 |
quote:Je verhaal klopt, alleen is het 3 en 4 ![]() En de stoptrein naar Zutphen rijdt idd een rondje, komt binnen op 4 en vertrekt weer van 3. | |
Klonk | vrijdag 12 maart 2004 @ 13:46 |
Ik las net in de krant (de Limburger) dat er in het Duitse Wildenrath (in de buurt van Monchengladbach en Roermond) een testcentrum voor treinen is, kent iemand dit, is daar nog wat leuks te zien ? | |
MREn | vrijdag 12 maart 2004 @ 14:13 |
Dat is de Siemens ICE-testbaan, maar het lijkt me niet dat hier elke dag op gereden wordt. | |
Klonk | vrijdag 12 maart 2004 @ 14:24 |
Ik heb eens ff gezocht en ben te weten gekomen dat het idd een test centrum van Siemens is, hierbij wat pics Allereerst de link naar de homepage: www.irtc.de En dan de bedrijfsinfo in *pdf formaat www.irtc.de/index_engl.htm Algemene foto's ![]() ![]() ![]() De cargomover ![]() ![]() Een link naar een 3d view kan niet ontbreken http://www.irtc.de/Lageplan/pano11.htm En een overzicht, lijkt wel een modelspoorbaan ![]() [ Bericht 4% gewijzigd door Klonk op 12-03-2004 14:29:57 ] | |
blup | vrijdag 12 maart 2004 @ 18:28 |
quote:De overeenkomst kan ik je wel vertellen, ze zijn allemaal lelijk als hell. Ik zat een tijdje terug in een plan T of V, en die was helemaal vernieuwd met halogeen verlichting en weet ik het allemaal.. Kunnen ze dat geld niet beter besparen voor nieuwe treinstellen ofzo? ![]() | |
Xtreem | vrijdag 12 maart 2004 @ 18:49 |
quote:Niet alleen lelijk.. die lawaaige schud dingen zijn de reden dat ik een hekel aan treinen heb/had.... in een fatsoenlijke ICM/IRM (goed, ik probeer jargon te leren, ik bedoel uiteraard die 'nieuwe' dubbeldekkers en die IC rijtuigen met nieuwe, lichte bekleding) is het prima zitten lezen, ouwehoeren, reizen... | |
MREn | vrijdag 12 maart 2004 @ 19:21 |
quote:Bedoel je geen sprinter? In Plan T en V zit geen halogeen. Sprinter ook niet, maar is wel recent verbouwd. [ Bericht 2% gewijzigd door MREn op 12-03-2004 19:34:55 ] | |
MREn | vrijdag 12 maart 2004 @ 19:33 |
quote:ICM = koploper(rode of oranje bekleding) ICR = IC-rijtuig (rode of oranje bekleding) ICRm = gemoderniseerd ICR (bruin of donkerrode bekleding) IRM = interregiomaterieel (dubbeldekkers) | |
Xtreem | vrijdag 12 maart 2004 @ 19:39 |
quote: ![]() ![]() Rijst de volgende vraag: Waarom al die loc's, en geen koplopers of die andere gemoderniseerde ICRm eindstukken? | |
MREn | vrijdag 12 maart 2004 @ 19:47 |
Wat bedoel je met eindstuk? Wellicht een ICRm BDs? (BDs = tweede klas, bagareruimte en stuurstand) De ICM, of koploper is een treinstel bestaande uit drie of vier bakken, deze: De reden dat ze de BDs'en niet overal gebruiken, is dat ze nog gemaakt worden en er nog lang niet genoeg zijn. Reden dat de koplopers niet op alle IC-trajecten gebruikt worden is ook dat er maar een paar (rond de 150 geloof ik) van zijn. | |
Xtreem | vrijdag 12 maart 2004 @ 19:48 |
quote: ![]() ![]() | |
blup | zaterdag 13 maart 2004 @ 00:05 |
quote:Nee, ik weet zeker een T, of V.. Ik stapte erop bij Den bosch, ik weet niet meer precies waar ik heen ging. | |
sweek | zaterdag 13 maart 2004 @ 11:27 |
Ik wou deze openen... had de hele openingspost, die er nu gewoon helemaal niet in staat, bijgewerkt... en dat ook al mooi gemeld. ![]() | |
sweek | zaterdag 13 maart 2004 @ 11:32 |
![]() ![]() Hij stond heel mooi in het midden van perron 6B... en toen kwam ineens dit ding er voor. ![]() ![]() Dan ben ik maar een stukje doorgelopen, en toen kon ik hem toch nog mooi fotograferen vanachteren. ![]() Van voren ging het dus ietsje minder: ![]() | |
blup | zaterdag 13 maart 2004 @ 12:39 |
Ik mag me post nog editten. ![]() | |
sweek | zaterdag 13 maart 2004 @ 14:36 |
quote:http://users.pandora.be/s(...)ost/Treinentopic.txt ![]() | |
Taurus1978 | zaterdag 13 maart 2004 @ 23:17 |
Heb vandaag de 'Tour du livre' gefotografeerd op diverse plaatsen in het land. De rit werd gereden met Thalys PBKA stel 4345. Het weer liet helaas veel te wensen over, veel bewolking al was het af en toe toch ook wat lichter in de lucht. In Amersfoort is het mooi gelukt. De Thalys kwam hier aan op spoor 4 waar ik hem mooi van alle kanten kon fotograferen. Boven op de traverse heb ik Youp van 't Hek en Philip Freriks ook nog gezien en gefotografeerd ![]() Daarna ben ik met de trein naar Deventer gegaan. Hier was het erg druk. Het fotograferen van de Thalys is in Deventer jammer genoeg niet zo mooi gelukt. De Thalys stond op een moeilijk plek om te fotograferen en het stel is ook nog een tijd afgerangeerd geweest op Deventer Goederen waar hij achter een containertrein verdween. Bovendien was het vrij donker in Deventer ![]() Van Deventer ben ik naar Dieren geweest om het stel een paar km ten zuiden van het station bij Ellecom te fotograferen. Hier ging het gelukkig een stuk beter met het licht en het stel reed vrij langzaam. In Nijmegen was het echter weer knudde, het stel stond hier erg beroerd opgesteld, dus ben ik maar verder gegaan naar Oss waar ik hem voor de laatste keer mooi in de boog heb kunnen fotograferen. Ook hier ging het vrij goed met het licht. Daarna ben ik nog even in Arnhem en Ede-Wageningen geweest voor de 419 en de Blokkendoos (Mat '24) maar dit was geen succes. Dankzij de aanwezigheid van dikke wolken was het erg donker en bovendien kwam te Ede de 419 met een flinke gang door, de Blokkendoos idem dito. Foto's volgen t.z.t. | |
Larry101 | zondag 14 maart 2004 @ 21:10 |
quote:Goed bezig!! ik heb zelf vrijdag wat foto´s gemaakt op apeldoorn en deventer. Niet bijzonder, maar zal ze hier zo even neerzetten... | |
Larry101 | zondag 14 maart 2004 @ 21:46 |
Oke! Bij deze een aantal foto´s van treinen die ik tegen kwam... Het kan zijn dat ze niet mooi zijn, want de treinen rijden ook langs het perron sneller als mijn camera... ![]() De 1619 komt langsrijden op station Apeldoorn De intercity naar Amersfoort komt binnen op station Apeldoorn De stoptrein uit Zutphen komt binnen op station Apeldoorn Wagons die staan weg te roesten bij station Apeldoorn De stoptrein naar Zwolle komt binnen op station Deventer | |
blup | zondag 14 maart 2004 @ 21:49 |
Geen fotos van station Apeldoorn!! ![]() ![]() | |
Larry101 | zondag 14 maart 2004 @ 21:58 |
quote:Sorry... daar woon ik... ![]() Ik zal de volgende keer rekening houden met je gevoelens... ![]() ![]() | |
sweek | zondag 14 maart 2004 @ 22:00 |
Foto's van mij van een tijdje geleden. ![]() ![]() ![]() Erg leuk station, vind ik. ![]() | |
Taurus1978 | zondag 14 maart 2004 @ 22:08 |
Amersfoort is idd een leuk station met goede spotmogelijkheden en lekker veel goederenvervoer van o.a. ACTS. | |
Alexxxxx | maandag 15 maart 2004 @ 14:16 |
Ik heb op Amersfoort ooit samen met een klasgenoot een film gedraaid over treinen.. eerst drie uur in de kou gestaan te wachten op een goederentrein.. En toen het eindelijk zover was schemerde het, en waren er twee tegelijk :| | |
Larry101 | maandag 15 maart 2004 @ 15:12 |
quote:Zien! ![]() | |
neversleeper | maandag 15 maart 2004 @ 15:38 |
quote:Ach, de mooiheid van het generatieverschil. Amersfoort is een vreselijk station geworden. ik hobby sowieso al niet op stations, maar Amersfoort al helemaal niet. Kale, kille, tochtige betonzooi, alles wit en grijs, overal palen. Geen sfeer enzovoort. Als dat ene goede spotmogelijkheid is, wat is dat een slechte spotmogelijkheid? Vroegah (ik ben lichting 1975 zegmaar) was Amersfoort pas leuk, met het gezellige oude stationsgebouw, de oude perronoverkappingen en luchtbruggen en de vele goederensporen waar buiten de spits continu gerandgeerd werd. En toen reden er nog "veel" goederentreinen.... | |
2cv | maandag 15 maart 2004 @ 18:44 |
Vraagje in het algemeen: als je een foto plaatst, wil je dan ook melden waar en waneer die genomen is? Dus treinstation of treinnummer en datum + (eventueel) (vertrek) tijd. | |
sweek | maandag 15 maart 2004 @ 19:04 |
quote:Zal er proberen aan te denken... als ik iets submit op TERS doe ik het ook wel altijd, hier niet echt... treinnummer weet ik sowieso bijna nooit, daar let ik niet echt op. | |
sweek | maandag 15 maart 2004 @ 19:05 |
Ow ja, wat ik eigenlijk wou vragen... is een ICE toeslagkaartje maar voor een enkele reis geldig? | |
Friebo | maandag 15 maart 2004 @ 20:33 |
quote:Officieel wel volgens mij. Heb alleen nog nooit meegemaakt dat ze kwamen controleren in Nederland. | |
MREn | maandag 15 maart 2004 @ 20:46 |
quote:Ik lees net op de NS site dat voor jaar/maandkaarthouders geen toeslag (meer) geldt voor binnenlande ICE reizen. Of ook retouren verkocht worden weet ik niet, maar op mijn kaartje zie ik idd staan dat het voor een enkele reis is. | |
sweek | maandag 15 maart 2004 @ 21:40 |
Geldt dat ook voor een Studenten-OV? Die vind ik dan weer niet op hun site... Ik vraag het anders morgen wel even na op het station ergens. | |
CasB | maandag 15 maart 2004 @ 22:48 |
Studenten krijgen 25% korting hoorde ik...maar dat weet ik ook niet 100% zeker. | |
CasB | maandag 15 maart 2004 @ 22:54 |
Hmmz treintjes ![]() Trein op station Ruurlo: ![]() Zoek de fout ![]() ![]() CityPendel @ Leidschendam/Voorburg ![]() Koploper @ rtd ![]() | |
sweek | maandag 15 maart 2004 @ 23:07 |
Leuke foto's! Vooral de Koploper, maargoed, dat vind ik dan ook de leukste trein. ![]() En Rotterdam Bergweg past er niet echt bij, die staat er nog van de trein naar Rotterdam Hofplein... toch? ![]() quote:Ja, maar ik ga maar van Amsterdam tot Arnhem, en ik heb OV. ![]() | |
Friebo | maandag 15 maart 2004 @ 23:22 |
quote:Voor je SOV moet je nog gewoon een toeslag kaartje kopen... (helaas ![]() | |
CasB | dinsdag 16 maart 2004 @ 01:42 |
quote:Hmmja die is idd van de Hofpleinlijn, maar hij was blijven hangen ofzo, want ik mis Leidsewallen, Seghwaert, Palensteijn nog ![]() quote:Maar dan nog ![]() | |
sweek | dinsdag 16 maart 2004 @ 01:54 |
Ik vond het ook al redelijk weinig stations ja... maar ik kom bijna nooit op die lijn, dus ik kon het niet echt zeggen. ![]() Morgen ga ik denk ik naar Amsterdam (misschien maar tot Utrecht), dan naar Arnhem, en dan weet ik het nog niet... proberen een leuke stad te bezoeken ofzo. ![]() | |
BloodhoundFromHell | dinsdag 16 maart 2004 @ 10:21 |
Toen ik kind was waren er van die groene en rode treinen (ik noemde ze "boze treinen" met van die kleine ruitjes voor en zo;n lantaarn.. wat waren dat voor soort? weet iemand dat? Ik vond ze als kind er altijd "eng" uitzien en heb er jaren nachtmerries van gehad. | |
hooibaal | dinsdag 16 maart 2004 @ 10:33 |
quote:Tja. Lantaarn??? Was het misschien... ![]() of... ![]() En die rooie liepen dan op diesel... ![]() of... ![]() Maar die lantaarn??? | |
BloodhoundFromHell | dinsdag 16 maart 2004 @ 11:02 |
ja die treinen herken ik we uit mn jeugd!! leuk!l! ja ik herinner me een lantaarn achtige lampen, dat zie ik ook niet terug op deze foto's, misschien zou een nachtfoto de boel verduidelijken?? , maar die bovenste treinen herken ik wel als de boze!! Volgens mij waren de voor en achterverlichting ook anders gekleurd, groen/rood MET een witte lamp.. ik heb het als lantaarn in mn hoofd (dat je van die gloeidraden zag) maar bovenstaande treinen waren de treinen die toen voornamelijk reden ja! (half-eind jaren 70) die intercity hondekop heeft ook een stuk agressiever uiterlijk als de normale gele trouwens valt me nu op.. vandaar dat ik zo bang was van treinen.. ![]() | |
hooibaal | dinsdag 16 maart 2004 @ 14:12 |
Nog een gokje: de "bloedneus"![]() | |
laffer | dinsdag 16 maart 2004 @ 14:19 |
BHFH, die treinen werden ook wel de "blauwe engel" en de "rode duivel" genoemd http://www.nicospilt.com/Dieseltreinstellen3.htm http://www.homepages.hetn(...)geschiedenis_be2.htm | |
sexylexy | dinsdag 16 maart 2004 @ 19:18 |
ik zag pas die groene plan v rijden, wat is dat voor een? (langs woerden) en ik zag ook int treinen rijden langs woerden (die rode) en die rijden er normaal nooit zijn ze omgeleid ofzo? | |
MREn | dinsdag 16 maart 2004 @ 19:37 |
'die rode' kunnen er zo veel zijn...railion 232? mP? De groene plan V, is niets anders dan een gele, alleen dan groen ![]() | |
laffer | dinsdag 16 maart 2004 @ 20:20 |
quote:grappig, ik zag hem gisteren rijden langs het bijlmerstation richting utrecht ![]() | |
Taurus1978 | dinsdag 16 maart 2004 @ 21:20 |
Heb de groene 419 afgelopen zaterdag gezien te Ede-Wageningen. Jammer genoeg was het op dat moment aardedonker en kwam hij met een noodvaart langs, dus waarschijnlijk geen goede foto. | |
sweek | dinsdag 16 maart 2004 @ 22:38 |
Weer geen Railhoppers op Zwolle-Emmen vandaag... ![]() Nouja, paar nieuwe lijntjes gedaan: Apeldoorn - Ede Wageningen Gooiboog Weesp - Duivendrecht En een nieuwe trein... de ICE... je zit echt geweldig lekker moet ik zeggen! ![]() | |
MREn | dinsdag 16 maart 2004 @ 22:53 |
quote:Die voorspelling had ik ook wel aangedurft, er werd afgelopen zondag weer driftig met railhoppers gezeuld bij NedTrain. Al is het een tijd geleden dat alles aan de kant stond. Maar verder is in Zwolle wel leuk foto's te schieten ![]() (hint ![]() | |
sweek | dinsdag 16 maart 2004 @ 22:55 |
quote:Foto's komen morgen online... heb nu geen zin om naar beneden te gaan en m'n camera te pakken. ![]() | |
spectrumanalyser | dinsdag 16 maart 2004 @ 23:02 |
dan zal ik toch maar eens gaan loeren bij arnhem berg. als daar zoveel materiaal opgesteld staat... | |
MREn | dinsdag 16 maart 2004 @ 23:19 |
als je er bij kan komen? Geen idee hoe goed het bereikbaar is, Zwolle Goederen is niet te doen ben ik een tijdje geleden achtergekomen, terwijl je bij NedTrail aldaar wel overal aardig bij kan zonder al te veel zoom. | |
sweek | woensdag 17 maart 2004 @ 12:18 |
Allemaal gemaakt op 16-03-2004. Sneltrein Rotterdam - Arnhem te Utrecht ![]() ![]() M'n ICE reisje van Utrecht naar Arnhem ![]() ![]() ![]() Stoptrein naar Tiel (Buffel) op Arnhem ![]() Regiorunners als IC naar Den Helder als ik het goed heb, ook op Arnhem ![]() 2 Lintjes in Arnhem, die net terugkomen van Winterswijk (of ze zijn maar tot Doetinchem gegaan, kan ook) ![]() T'tje in Arnhem, geen idee waar 'ie naar toe ging. ![]() Koplopers in Zwolle... heel wat. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Koplopers in Amersfoort... het ziet er echt heel mooi uit om ze tegelijk te zien wegrijden. ![]() ![]() DD'AR op weg naar Lelystad, op de plaats waar de Gooiboog aansluit op Weesp - Lelystad. We moesten wachten op hem, en dat leverde best wel een mooie foto op vond ik. ![]() ![]() Weer een DD-AR, maar nu op Almere Centrum. Ik klikte net iets te vroeg eigenlijk, maar ik vind hem nog steeds mooi met die zon zo. Hij gaat trouwens naar Amsterdam Centraal, en dan verder naar Schiphol - Hoofddorp. ![]() Op Duivendrecht... metro 50 naar Gein. ![]() Regiorunner, komende uit Nijmegen, onderweg naar Den Helder... mooie plaats voor een foto daar, maar hij is jammergenoeg niet helemaal scherp. ![]() En dit een trein die datzelfde traject aflegt, maar dan andersom... richting Nijmegen dus. Weer een dubbele regiorunner. ![]() En nog 2 regiorunners, waarschijnlijk de IC Maastricht/Heerlen - Haarlem. ![]() [ Bericht 3% gewijzigd door sweek op 18-03-2004 00:02:35 ] | |
Larry101 | woensdag 17 maart 2004 @ 14:12 |
Coole foto's! | |
Alexxxxx | woensdag 17 maart 2004 @ 16:58 |
Bedoel je waar je apeldoorn zegt geen amersfoort? Over dat filmpje: dat was voor school, en daar zijn ze het kwijt geraakt ![]() | |
sweek | woensdag 17 maart 2004 @ 17:08 |
quote:Ja, kut, die twee plaatsen gooi ik gewoon altijd door elkaar. ![]() | |
contra | woensdag 17 maart 2004 @ 23:46 |
Mooie foto's inderdaad (maar even, dat t-je staat niet in zwolle) | |
sweek | donderdag 18 maart 2004 @ 00:02 |
quote:Dan is het nog Arnhem... ![]() ![]() | |
laffer | donderdag 18 maart 2004 @ 00:57 |
grappig, ik zat vandaag nog in datzelfde metrostel, met die kapotte rechter koplamp![]() ![]() | |
blup | donderdag 18 maart 2004 @ 07:55 |
Die metro's zijn echt geen porum. ![]() | |
blup | donderdag 18 maart 2004 @ 08:07 |
quote: ![]() Vrijvervoer tot 2007.. 1e klas.. Ook geldig in het weekend. ![]() Ja, ik heet A.A.R.S. ![]() | |
Xtreem | donderdag 18 maart 2004 @ 09:59 |
AARS ![]() vrijvervoer tot 2007... ![]() | |
sweek | donderdag 18 maart 2004 @ 11:36 |
Wow, die wil ik ook wel hebben! ![]() Mogen we je vanaf nu AARS noemen? ![]() | |
Jerruh | donderdag 18 maart 2004 @ 11:53 |
quote:sweek toch coole fotos!!! die ene T die je bedoelt bij arnhem gaat richting winterswijk (althans, toen ik naar doetinchem ging, moest ik daarin) | |
Kolkie | donderdag 18 maart 2004 @ 12:07 |
quote: Die dingen staan volgens mij echt overal met bosjes tegelijk weg te roesten ![]() ![]() | |
Alexxxxx | donderdag 18 maart 2004 @ 14:53 |
Vandaag even met mn digicammetje op Leeuwarden CS geweest ![]() ![]() Merk en type: Wadloper (DH2) Eigenaar: Noordned Land van herkomst: Nederland Locatie: Leeuwarden CS Datum: 18-3-2004 Fotograaf/Bron: Alex Miedema Verdere Bijzonderheden: Hij is groen ![]() Merk en type: Wadloper (DH1) Eigenaar: Noordned Land van herkomst: Nederland Locatie: Leeuwarden CS Datum: 18-3-2004 Fotograaf/Bron: Alex Miedema Verdere Bijzonderheden: treinnummer 3108; stond klaar voor vertrek naar Sneek CS Merk en type: Wadloper (DH1) Eigenaar: Noordned Land van herkomst: Nederland Locatie: Leeuwarden CS Datum: 18-3-2004 Fotograaf/Bron: Alex Miedema Verdere Bijzonderheden: treinnummer 3104 Merk en type: Wadloper (DH1) Eigenaar: Noordned Land van herkomst: Nederland Locatie: Leeuwarden CS Datum: 18-3-2004 Fotograaf/Bron: Alex Miedema Verdere Bijzonderheden: treinnummer 3109 Merk en type: Koploper (ICM3) Eigenaar: NS Land van herkomst: Nederland Locatie: Leeuwarden CS Datum: 18-3-2004 Fotograaf/Bron: Alex Miedema Verdere Bijzonderheden: treinnummer 4084 Merk en type: Koploper (ICM3) Eigenaar: NS Land van herkomst: Nederland Locatie: Leeuwarden CS Datum: 18-3-2004 Fotograaf/Bron: Alex Miedema Verdere Bijzonderheden: treinnummer 4039 | |
RubberDuckey | donderdag 18 maart 2004 @ 16:15 |
quote:Plan U is rood geweest, Plan V is groen geweest tot 1973 (zoals de 419 nu is). En de bekende hondekoppen waren ook groen, blokkendozen zijn/waren er ook nog. Hier wat foto`s die ik heb gevonden om het beter uit te leggen, zijn niet mijn eigen foto`s: De 419, speciaal voor mcn`s voor de wegleerritten: ![]() De blokkendoos van NSM: ![]() bron: http://www.phlex.net | |
RubberDuckey | donderdag 18 maart 2004 @ 16:53 |
Mijn foto`s 11-3-2004 genomen op Rtd: de 1613 met een sleep containers. ![]() De Thalys PBKA met onbekend nummer komt rtd binnen rijden en nog net een stukje van de 1613. ![]() Nog een keer de Thalys PBKA: ![]() Hopelijk is het volgende week een beetje droog weer, lekker naar Ede-Wageningen ![]() | |
hooibaal | donderdag 18 maart 2004 @ 17:58 |
quote:Lijkt me stug dat een T'tje naar Winterswijk cq. Doetinchem rijdt. Bij mijn weten hangen daar geen draadjes boven de rails ![]() In Arnhem staat trouwens een Plan V (of T, ik kon de staart niet zien) tegen de helling op, door het stootblok geschoten blijkbaar (helemaal aan het einde van het opstelterrein, ri. Oosterbeek). Iemand info? | |
Alexxxxx | donderdag 18 maart 2004 @ 18:49 |
Is dat niet de trein die op Den Haag CS de bonbonshop in is gereden? Dat was ook een V of T... | |
sweek | donderdag 18 maart 2004 @ 18:52 |
quote:Nee, ik denk dat het eerder de stopper naar Zuthpen ofzo is.... | |
sweek | donderdag 18 maart 2004 @ 18:53 |
quote:Nee, dat was een Sprintertje, oude stijl. (SGM3) http://www.railserver.net/achtergrond/sgmgvc.htm | |
Razzerr | donderdag 18 maart 2004 @ 19:29 |
In Zwolle is het altijd mooi foto's maken vanaf de spoorbrug, een selecitie van mij:![]() Een leeg station: ![]() ![]() ![]() ![]() En eentje een eindje verderop: ![]() | |
sweek | donderdag 18 maart 2004 @ 19:36 |
Mooie foto's, zeg! Ik moet in Zwolle toch eigenlijk eens wat verder gaan dan alleen het station. ![]() | |
Larry101 | donderdag 18 maart 2004 @ 19:58 |
Zwolle komen idd leuke treintjes bij elkaar... Ik zat daar aan het spoor op school en daar komen ook allerlei leuke dingen langs.. | |
Lucske | donderdag 18 maart 2004 @ 20:14 |
quote:Heij huij, sjtrue is langer! Dat waren twee IRM'en contra de wannabe-V. | |
Razzerr | donderdag 18 maart 2004 @ 22:11 |
quote:Doe dat! Vooral bij de ijssel kan je ook mooie plaatjes maken. Ik zal er nog wel eens een paar uitzoeken om te laten zien. quote:Zeker! Als je rond 5 of 35 minuten over het uur boven op die brug gaat staan komen in 5 minuten tijd zo 5 of meer treinen langs ![]() | |
Larry101 | vrijdag 19 maart 2004 @ 10:14 |
Jep... Ook veel goederentreinen daar... Afgelopen zomer heeft er ook nog een tijdje een militair transport stil gestaan. Was wel humor met als die (gewapende) beveiliging erbij... | |
JMT | vrijdag 19 maart 2004 @ 14:24 |
quote:Op de mailinglist OVL was woensdagmiddag dit te lezen: "Zojuist verneem ik dat de 8498+9402 op de 528 zijn ingereden te Ahb. 528 schijnt met 1 bak geheel door het juk te staan en 1 draaistel eronderuitgedrukt. (welke Bk? de ex 424?) Nadere gegevens ontbreken nog Het is om ca 12.15 gebeurd." Dat zal deze dus wel zijn geweest. (Heb zelf helaas geen verdere info gevonden op t moment hierover..) | |
Razzerr | vrijdag 19 maart 2004 @ 15:14 |
Nog een paar foto's: Bij de IJsselbrug: ![]() ![]() Een of andere meettrein op het rangeerterrein: ![]() ![]() ![]() ![]() En wat doet deze in Zwolle? ![]() | |
thatsme | vrijdag 19 maart 2004 @ 16:22 |
reparatie misschien? | |
Taurus1978 | vrijdag 19 maart 2004 @ 16:27 |
Denk eerder de kuilwielenbank. | |
Lucske | vrijdag 19 maart 2004 @ 22:05 |
quote:Als je die paar cargo's veel goederen noemt, moet je maar eens langs Ddr-Zlw gaan staan, dan heb je het vervoer naar België, Moerdijk, Venlo en Sittard en een deel van het vervoer naar Emmerich. | |
Lucske | vrijdag 19 maart 2004 @ 22:08 |
quote:Klopt, stel 33 als het goed is. | |
Razzerr | vrijdag 19 maart 2004 @ 23:42 |
quote:Voor Noord-Nederlandse begrippen veel ![]() | |
Duvel | maandag 22 maart 2004 @ 18:43 |
quote:Dat zijn twee motorposten, door Railion verhuurd aan ProRail om proeven te doen met het nieuwe beveiligingssysteem ERTMS: European Rail Traffic Management System, of iets dergelijks. Dat beveiligingssysteem gaat toegepast worden op de Betuweroute en ook op Amsterdam - Utrecht, ergens rond 2006. In Sittard staan er ook nog twee. | |
sweek | maandag 22 maart 2004 @ 19:37 |
quote:In Sittard staan die al een hele tijd ja... zie er er altijd staan. Maar ik wist nooit wat het waren, bij deze dus wel... bedankt. ![]() | |
Larry101 | maandag 22 maart 2004 @ 19:44 |
quote:Ach, ik woon zelf in Apeldoorn en in vergelijking komen er dus in Zwolle veel langs.. ![]() Maar je hebt vast en zeker gelijk! ![]() | |
spectrumanalyser | maandag 22 maart 2004 @ 21:18 |
EINDELIJK een plaat gevonden van de motor van een trein. ik ga zeker de data's in de gaten houden van open dagen, lijkt me erg interesant om dit eens echt dichtbij te bekijken.![]() | |
QyRoZ | maandag 22 maart 2004 @ 23:44 |
quote:Ik vind die groene DH2 echt geen porum. Net een clown. ![]() | |
blup | dinsdag 23 maart 2004 @ 10:39 |
quote:Nee. ![]() | |
Lucske | dinsdag 23 maart 2004 @ 11:45 |
quote:Als je opendagenen in de gaten gaat houden: een van de open dagenen dit jaar is Tilburg, 9 oktober 2004. | |
Tom_Tom- | dinsdag 23 maart 2004 @ 20:22 |
Ik zag afgelopen zaterdag in Utrecht een vreemdsoortige trein op het perron staan, en volgens sweek wist iemand hier wel wat het was. Het was 1 wagon waar in het midden geen ramen zaten, alleen aan de voor- en achterkant. Wat er precies opstond weet ik niet meer, alleen weet ik dat er een mobiel nummer op stond. En dat was van de NS. Het was in ieder geval geen graffiti ofzo. En het stond daar maar zo bij het perron te staan. En ik wil gewoon weten wat het was en waarom. | |
QyRoZ | dinsdag 23 maart 2004 @ 21:04 |
quote:Was het geen locomotief? | |
Taurus1978 | dinsdag 23 maart 2004 @ 21:18 |
Ik denk dat het mP Jules is geweest. | |
KGBBeria | dinsdag 23 maart 2004 @ 21:56 |
de nieuwe afwerkplek van Henk? ![]() Ik denk ook een mP van Eurailscout oid ![]() | |
Tom_Tom- | dinsdag 23 maart 2004 @ 22:00 |
quote: ![]() En het was ook geen Mp Jules. Als ik die foto's zo zie. | |
KGBBeria | dinsdag 23 maart 2004 @ 22:03 |
Wellicht een antiek slaaprijtuig? couchette? Discorijtuig? Even kijken hoeveel pagina's we volkrijgen zonder goed antwoord :p | |
Tom_Tom- | dinsdag 23 maart 2004 @ 22:14 |
Het was geen personentrein, geloof ik. Het was gewoon een gele trein met niet veel ramen en een mobiel nummer erop. | |
hooibaal | dinsdag 23 maart 2004 @ 23:12 |
Dit ding?![]() | |
JMT | woensdag 24 maart 2004 @ 01:08 |
quote:Van OVL geplukt: "De volgende opendagen zijn tot op heden bekend van NT: - 12 juni 2004: Rb Haarlem - 9 oktober 2004: Rb Tilburg Voor beide dagen geld van 10 tot 16 uur." Dus Haarlem ook eindelijk eens ![]() | |
Lucske | woensdag 24 maart 2004 @ 14:58 |
Meer dan de mP Jules (zie foto hieronder), de UST 96 (hierboven gepost) en de UFM 120 (zie foto hieronder) is er in dit land niet in de aanbieding. Alleen enkele gele loccen van Strukton blijven dan over, maar dat zal het niet zijn als ik je beschrijving lees. Het spul is dus niet van NS. mP Jules (foto van home.hetnet.nl/~marctiny) ![]() UFM 120 ![]() | |
Tom_Tom- | woensdag 24 maart 2004 @ 17:36 |
quote:Ja, die was het! | |
Lucske | woensdag 24 maart 2004 @ 18:13 |
quote:De UST 96 dus. Dat is een ultrasoontrein. M.b.v. trillingen wordt de staat van het spoor gemeten. | |
RubberDuckey | woensdag 24 maart 2004 @ 19:46 |
nog een spot van afgelopen maandag (22-3) op Barendrecht, geheel onverwacht over het "personenspoor".![]() Het is de Strukton "José" (302328) met zo`n werkgedoe erachter. Ik heb die dag wel meer vreemde dingen gezien: - IC vanuit Brabant met de 1737 en de 1838 ervoor... - 2x een icm als IC (bestemming niet bekend) [ Bericht 0% gewijzigd door RubberDuckey op 24-03-2004 23:33:20 (typo :p) ] | |
Thetallguy | woensdag 24 maart 2004 @ 19:52 |
Mooi station trouwens, Barendrecht | |
Lucske | woensdag 24 maart 2004 @ 19:54 |
IC met twee loccen is niet zo heel gek en ICM als vervangend mat. ook niet ![]() Voor wat betreft Strukton-2200'en: vanaf zondag loopt er eentje een kleine week met mP Jules door het hele land te crossen. [ Bericht 14% gewijzigd door Lucske op 24-03-2004 20:27:15 ] | |
RubberDuckey | woensdag 24 maart 2004 @ 23:32 |
quote:Ben erbij vergeten te zetten dat ik die zag op Rotterdam Lombardijen. Dat is wel een uitzondering.... Aangezien de ICM`s meestal nie verder komen dan Rotterdam Centraal. 2 Locs voor een IC zie je anders nie zo vaak, wel een trek-trek combinatie, het is iig nie dagelijks. | |
Lucske | donderdag 25 maart 2004 @ 07:43 |
quote:Duidelijk, maar vervangend ICM in een IC-dienst komt wel eens vaker voor dus. quote:Niet dagelijks (en dat zei ik ook niet), maar een opzendloc is geen spectaculaire, zeldzame gebeurtenis. | |
Taurus1978 | donderdag 25 maart 2004 @ 09:36 |
quote:Nu Barendrecht overkapt is vind ik er weinig meer aan. De oude situatie was leuk spotten. Vanaf het noodperron had je zowel zicht op de goederensporen en de reizigerssporen die bovendien nog voorzien waren van de laatste driescharnierportalen. Heb ik nog heel wat foto's gemaakt. | |
Alexxxxx | donderdag 25 maart 2004 @ 14:34 |
Herinner ik me ineens dat ik nog een zooi foto's heb gemaakt van mijn eend in de trein tijdens een aantal treinreizen ![]() Met mijn vrouw en mezlef weerspiegeld in het raam ![]() Arthur Eend is stoer ![]() Het uitzicht vanuit de trein vanaf station Grou-Jirnsum De friese conducteurs wilden neit met Arthur op de foto ![]() ![]() ![]() Is dit niet de nijmeegse spoorbrug? Of is deze alleen voor auto's/ Mn geheugen laat me een beetje in de steek ![]() Station Arnhem Een toilet op station Arnhem | |
Larry101 | donderdag 25 maart 2004 @ 16:46 |
Volgens mij is het iig niet de nijmeegse spoorbrug.. die is groen geloof ik... als deze in nijmegen is, is hij voor de auto's en genomen vanaf de waalkade, met de rug richting spoorbrug! Coole eend ![]() | |
Frederic | donderdag 25 maart 2004 @ 18:01 |
Even wat nieuws uit België: De federale regering heeft het licht op groen gezet voor het Gewestelijk ExpressNet (GEN) rond Brussel. Om het verkeer naar de hoofdstad te ontlasten worden er speciale GEN-treinstellen ingezet vanuit 6 steden naar Brussel. Bij het begin van het project, in 2006, zullen nog traditionele treinen worden ingezet. Tegen december 2008 worden die geleidelijk aan vervangen door nieuwe GEN-treinstellen. De regering heeft de NMBS de opdracht gegeven om alvast 250 treinstellen te bestellen. Meer info hier | |
sweek | donderdag 25 maart 2004 @ 18:12 |
Mooi, eindelijk een aantal goede en frequente verbindingen in België. Ik vind het wel nog steeds een beetje stom overkomen dat de laatste treinen op de stations maarliefst tussen 22.00 en 23.00 vertrekken. ![]() Maar ze weten nog niet wat voor treinen daar gaan rijden? Ik heb het maar snel even doorgekeken, maar ik kan er in ieder geval geen foto's van vinden. | |
Lucske | donderdag 25 maart 2004 @ 19:43 |
quote:Dat is die van Culemborg in de oude uitvoering geloof ik. | |
Larry101 | donderdag 25 maart 2004 @ 19:47 |
Iemand die wel precies weet welke brug dit is? | |
sweek | donderdag 25 maart 2004 @ 21:40 |
quote:Volgens mij niet, als ik dit zie: http://home.tiscali.nl/~t776448/spoorbrug.htm . | |
ultra_ivo | donderdag 25 maart 2004 @ 21:47 |
quote:Vanuit Brussel kun je althans nog rond middernacht nog naar Luik en Eupen afreizen. Ivo | |
sweek | donderdag 25 maart 2004 @ 21:49 |
quote:Ja, er zijn wel enkele van die dingen ja.... maar in Nederland kan je echt van zoat ieder station nog wel weg na 23.30, bij grotere stations vaak tot een uur of 1... en dan heb je tussen de echt grote steden nog de hele nacht door treinen. | |
ultra_ivo | donderdag 25 maart 2004 @ 21:58 |
quote:Dat is althands een van de belangrijkste verbindingen. Wel gaat in Luik alles op slot als de laatste reiziger van die trein de deur uit is. Ik mis eigenlijk nog een aansluitende stoptrein naar huis. Nu moet ik de fiets meenemen, en dan vanuit Luik op de fiets naar huis, dat betekent dan tegen 3 uur 's nachts thuiskomen ![]() Ivo | |
sweek | donderdag 25 maart 2004 @ 22:04 |
quote:Euh, als ik naar je profiel kijk lijkt het dus alsof je vanuit Luik naar Maastricht fietst helemaal? ![]() Of studeer je in Maastricht maar wonen je ouders in de buurt van Luik ofzo? | |
QyRoZ | donderdag 25 maart 2004 @ 22:08 |
quote:In Enschede gaat de laatste IC toch echt om 22:30 weg hoor. ![]() | |
sweek | donderdag 25 maart 2004 @ 22:14 |
quote:Ja, dat is een IC die best ver gaat ook... Komt pas in Schiphol aan om 00.41. Maar andere treinen rijden er nog wel langer, toch? | |
QyRoZ | donderdag 25 maart 2004 @ 22:24 |
quote:23:05 de laatste stoptrein naar Zwolle En 23:36 gaat de laatste stoptrein naar Münster (Westfahlen) | |
sweek | donderdag 25 maart 2004 @ 22:25 |
quote:Mja... niet echt laat nee. ![]() ![]() De laatst aankomende trein zal zeker wel redelijk laat zijn... even zoeken. ![]() | |
sweek | donderdag 25 maart 2004 @ 22:28 |
http://212.108.13.35/dtw/dtwClient.jsp Hey, hij is er! ![]() | |
QyRoZ | donderdag 25 maart 2004 @ 22:31 |
quote:01:36 komt de laatste Intercity uit het westen aan. Die om 23:36 vertrekt uit Amsterdam. Nou ja, met overstap. ![]() | |
sweek | donderdag 25 maart 2004 @ 22:34 |
quote:Ik denk dat je daar veel meer aan hebt dan er laat weg kunnen gaan. ![]() | |
ultra_ivo | donderdag 25 maart 2004 @ 22:48 |
quote:Dat lijkt het niet alleen, dat is ook zo ![]() Om te studeren had ik andere treinen nodig, meestal de IC Maastricht-Amsterdam, een jaar lang de IC Maastricht-Gent (bestond toen noch), en een half jaar lang om de andere maand via Berlijn naar Warschau, en dan de bus naar Vilnius. Ivo | |
Lucske | donderdag 25 maart 2004 @ 23:03 |
quote:Ook VTG'en staan er bij. | |
sweek | donderdag 25 maart 2004 @ 23:17 |
quote:Ja, ik zie het nu ja. Het is op zich hetzelfde als op de blauwe televisieschermen in de grotere stations. Hopen dat er binnenkort nog wat meer stations op zitten, ze staan er nog lang niet allemaal bij. ![]() | |
hooibaal | vrijdag 26 maart 2004 @ 01:56 |
Die brug is de Nijmeegse Waalbrug, verkeersbrug dat is. Ofwel de A325. En dat mag u van me aannemen, aangezien ik er nog geen kilometer vandaan woon. Waarom staat die eend niet op die foto? ![]() | |
Lucske | vrijdag 26 maart 2004 @ 07:52 |
![]() | |
Larry101 | vrijdag 26 maart 2004 @ 10:42 |
quote:Dank u! | |
sweek | vrijdag 26 maart 2004 @ 22:35 |
Ik zie trouwens meer en meer Koplopers op Den Haag CS - Eindhoven / Venlo... zitten ze nog steeds niet gewoon in de dienstregeling? En klopt het ook dat de Regiorunners op Maastricht / Heerlen - Haarlem eigenlijk alleen naar Heerlen rijden? Ik kom ze eigenlijk nooit in Maastricht tegen. | |
Lucske | vrijdag 26 maart 2004 @ 23:06 |
quote:Nee. quote:Nee. Dan nogmaals: de serie 800 (Hlm-Mt) en de serie 900 (Hlm-Hrl) keren in Hlm op elkaar, dus wat in Hrl komt, komt ook in Mt. De serie 1900 (Gvc-Vl) en de serie 2500 (Gvc-Ehv) keren in Gvc op elkaar, dus wat in Vl komt, komt ook kerend in Ehv. | |
sweek | vrijdag 26 maart 2004 @ 23:09 |
Aah, dat laatste wist ik niet... wel leuk om te weten. ![]() | |
SevenWonders | zaterdag 27 maart 2004 @ 16:26 |
Ik zat gisterenavond (26-3) naar een vage film op Nederland 3 te kijken en daarin kwam een Duitse stad voor, waarin door de stad heen een 'baan' was gebouwd, waaronder een soort kabelbaan/tram hing. Geen echte monorail, maar meer een tram onder de rails. Heeft iemand een idee welke stad of dat kan zijn? | |
SevenWonders | zaterdag 27 maart 2004 @ 16:37 |
Ik weet het al", ws. de Schewebahn in Wuppertal: http://195.8.232.220:2080/schwebebahn-de/ | |
NiXz | zaterdag 27 maart 2004 @ 18:02 |
vandaag gemaakt:![]() ![]() ![]() ![]() | |
JDude | zaterdag 27 maart 2004 @ 18:34 |
quote:N325 ![]() | |
Lucske | zaterdag 27 maart 2004 @ 20:39 |
quote:De Schwebebahn, niet de Schewebahn hè. | |
sweek | zaterdag 27 maart 2004 @ 20:53 |
NS dreigen Hofpleinlijn te schrappen Ruim jaar voor RandstadRail begint De Nederlandse Spoorwegen overwegen volgend jaar geen treinen meer te laten rijden op de Hofpleinlijn (Den Haag-Rotterdam via Pijnacker) en de Zoetermeer Stadslijn (Den Haag-Zoetermeer via Leidschendam/Voorburg). De lijnen zijn te verliesgevend, vinden de NS. Utrecht - Dat blijkt uit een vertrouwelijke brief van de NS-directie aan het personeel. Het bedrijf neemt uiterlijk eind mei een besluit. Als de NS besluiten de lijnen af te stoten, rijden daar vanaf 1 april 2005 geen treinen meer.De twee lijnen worden onderdeel van het nieuwe RandstadRail, waarover snelle trams gaan rijden. Dit vervoer start echter pas per 1 juli 2006. Duizenden treinreizigers hebben daardoor mogelijk ruim een jaar geen treinverbinding. ,,We willen graag mensen vervoeren,'' zegt een NS-woordvoerder, ,,maar niet tegen elke prijs.'' De vertrouwelijke NS-brief meldt in bedekte termen dat óf de overheidsbijdrage omhoog moet óf de dienstverlening moet versoberen om de spoorlijnen tot 2006 in stand te houden. Eind mei moet duidelijk zijn 'of het verantwoord is de exploitatie onder de huidige voorwaarden voort te zetten', schrijft de directie. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat erkent het probleem. ,,Het kan zijn dat niemand het ziet zitten om daar een trein te laten rijden. Daar moeten we dan een oplossing voor vinden.'' Naast de Zoetermeerlijn en de Hofpleinlijn worden ook de lijnen Arnhem-Tiel en Dordrecht-Geldermalsen bedreigd. Ze behoren tot 17 onrendabele lijnen die het rijk komende jaren in de verkoop doet. Ze vallen buiten het winstgevende intercity-net, waar de NS tot 2015 jaar het monopolie krijgen. De verliezen op de vier lijnen zijn zo groot dat de directie het contract eind vorig jaar al wilde opzeggen. Na overleg met het ministerie is dat uitgesteld tot eind mei. Per 2006 zijn de NS sowieso van de Hofpleinlijn en Zoetermeerlijn af. De exploitatie van RandstadRail komt in handen van de vervoersbedrijven RET en HTM. Euh, ik snap het niet echt, wat betreft de Hofpleinlijn... de keren dat ik daar reed, gewoon overdag, zat de trein daar ontzettend vol. Hoe kan die lijn nou zo niet-winstgevend zijn? De Zoetermeer Stadslijn is ook best wel druk... Maar daar zijn misschien heel veel zwartrijders? En ook op Arnhem - Tiel en Dordrecht - Geldermalsen zit ik iedere keer in best drukke treinen... | |
Alexxxxx | zaterdag 27 maart 2004 @ 21:35 |
quote:Ik heb die foto inderdaad vanaf de waalkade genomen ![]() Sorry, ik had mn eend toen nog niet gekocht ![]() | |
Alexxxxx | zondag 28 maart 2004 @ 19:27 |
Welk type heb ik hier trouwens op de foto? Plan V? | |
Fence | zondag 28 maart 2004 @ 20:27 |
quote:Wat ik nooit begrepen heb, is dat de NS nooit treinen heeft laten rijden over die aftakkingen bij Rotterdam Kleiweg. Dus die van de Hofpleinlijn naar Rotterdam Noord, van de Hofpleinlijn richting R'dam CS, en dat gedeelte van Rotterdam Noord naar Schiedam Centrum. Ze hadden bijvoorbeeld treinen kunnen laten rijden van bijv. Gouda naar Vlaardingen en Hoek van Holland, waarbij R'dam CS dus gepasseerd wordt. Of van Rotterdam Alexander naar Den Haag CS via de Hofpleinlijn. Dat scheelt reizigers al gauw een kwartier. En natuurlijk ook de gehele dag treinen van R'dam CS naar Den Haag CS via de Hofpleinlijn, i.p.v. alleen in de avond. Dat had best wel eens een goudmijn kunnen worden voor NS. Maar ja, al die verbindingen zijn opgebroken, en komen dus niet meer terug. Gemiste kans. | |
Alexxxxx | zondag 28 maart 2004 @ 20:57 |
![]() | |
Lucske | zondag 28 maart 2004 @ 22:02 |
quote:Die halve is een plan V, die voorste een plan T. | |
sweek | zondag 28 maart 2004 @ 22:16 |
quote:Ja, dat vond ik dus ook raar, ja... aangezien de meeste reizigers van die lijn sowieso in Rotterdam Centraal willen zijn, en niet op Hofplein... Maargoed, het wordt uiteindelijk allemaal opgelost door Randstadrail, maar misschien dus een jaartje geen Hofpleinlijn.... | |
blup | maandag 29 maart 2004 @ 03:31 |
quote:Me chips, wat doe je. ![]() | |
2cv | maandag 29 maart 2004 @ 13:52 |
Ik had nog wat vraagjes over treinen. rails, stations en de treintaxi. Ik denk dat ik die hier het beste neer kan pleuren. - Ik heb gehoord dat de treintaxidienst per 1 april dit jaar opgeheven wordt. Klopt dat? - Zijn er nog rails in NL die niet meer gebruikt worden (en dan heb ik het niet over rails die parralel liggen aan rails die wel gebruikt worden, maar echt rails in the middle of nowhere) ? Zo ja: waar liggen die rails dan ? - Zijn er nog voormalige treinstations in NL die niet meer gebruikt worden (in ieder geval niet als treinstation) maar waar nog wel treinen langs rijden? Zo ja: waar staan die voormalige stations dan ? - Zijn er nog voormalige treinstations in NL die niet meer gebruikt worden (in ieder geval niet als treinstation) en waar ook geen treinen langs rijden? Zo ja: waar staan die voormalige stations dan ? Die laatste 3 vragen komen doordat ik ooit eens een boek heb gezien met daarin een plaatje van 2 gebouwen (voormalige treinstations? ze zagen er iig uit als (oude) treinstations) maar waar geen rails meer tussen lag (alleen gras). Het bijschrift had te maken met treinen en stations enzoo ... | |
Larry101 | maandag 29 maart 2004 @ 14:00 |
1. Volgens mij niet overal 2. Ja, een heleboel lijnen, denk ook aan de oude "IJzeren Rijn" in Limburg e.d. 3 en 4. check www.stationsweb.nl staat dit allemaal wel! Succes | |
2cv | maandag 29 maart 2004 @ 14:03 |
quote:Thanx voor de info. Ik zal eens op google en de genoemde link verder zoeken (google nog niet gehad ![]() | |
Alexxxxx | maandag 29 maart 2004 @ 14:28 |
quote:In Friesland zijn een heleboel verlaten sporen en stationnetjes. Mn dode haas is bijvoorbeeld op de lijn Stiens-leeuwarden genomen. In zo'n beetje elk Fries dorp is nog wel een oud station, vaak zonder spoor. | |
2cv | maandag 29 maart 2004 @ 14:32 |
www.stationsweb.nl <--- Toplink ! ![]() quote:Je dode haas ... ![]() ![]() Maarruh, ik woon zelf in Fryslân en ik ken geen enkel oud/verlaten station of rails die niet meer in gebruik zijn. Dankzij statinsweb.nl komt dat wel goed ![]() | |
Alexxxxx | maandag 29 maart 2004 @ 14:36 |
Ken ik je? ![]() Ik doel op de foto van de dode haas die je ziet als je nar boven scrollt... Maar vooral in het Noorden van Friesland was veel treinbedrijvigheid. Met name door de ZPC (aardappeltjes). Ik had laatst in de bieb een boek over de geschiedenis van treinen in het Bildt ![]() | |
2cv | maandag 29 maart 2004 @ 15:41 |
quote:Geen idee. Mail eens, zou ik zeggen. quote:Oeps ... quote:Heb je ook een tittel o.i.d.? | |
sweek | maandag 29 maart 2004 @ 15:49 |
http://foestrum.student.utwente.nl/diggelfjoer/index.htm Leuke pagina over verlaten lijntjes... maar hij is nu (even?) down. | |
sweek | maandag 29 maart 2004 @ 16:06 |
http://www.spoorzoeker.nu/ Deze vind je vast ook leuk. ![]() | |
2cv | maandag 29 maart 2004 @ 16:16 |
quote:Jups. Maar ik hou hem in de peiling. Wanneer deed ie het voor het laatst? En van wanneer zijn de laatste updates? quote:Jups, mooie site op zich en leuke info ![]() Merci iig ![]() | |
sweek | maandag 29 maart 2004 @ 16:30 |
http://home.deds.nl/~dgf/ De Engelstalige versie werkt wel. ![]() | |
Alexxxxx | maandag 29 maart 2004 @ 17:04 |
quote:Ik bedenk me ineens dat ik geen mensen met 2cvs uit Friesland ken (tenij je Mark van den Akker bent, maar dan woon je niet in Friesland) quote:Nee ![]() | |
sweek | dinsdag 30 maart 2004 @ 23:46 |
Sprinters op Zoetermeer Stadslijn voorzien van camera's 26 maart 2004 Met ingang van vandaag zijn alle treinen op de Zoetermeer Stadslijn uitgerust met camera's. Een proef met camera's aan boord van acht Sprinters heeft aangetoond dat het veiligheidsgevoel van treinreizigers en NS-medewerkers door deze maatregel toeneemt. Daarnaast zijn de kosten van vandalisme met meer dan de helft verminderd. Voor NS voldoende reden om nog eens 10 treinstellen met een camerasysteem uit te rusten. De proef Vanaf het voorjaar van 2001 is op de Zoetermeer Stadslijn ervaring opgedaan met camera's in acht treinstellen. Deze proef leerde dat er een duidelijk preventieve werking uitgaat van de maatregel: agressie en vandalisme komen veel minder voor. De schade door vandalisme liep in ruim een jaar terug van ¤140.000 naar ¤80.000. Nog belangrijker is dat 60% van de reizigers zich veiliger is gaan voelen in de treinen. Op basis van de evaluatie is daarom besloten om alle 18 Sprinters op deze lijn te voorzien van een video-registratiesysteem. Het inbouwen van de apparatuur is deze week afgerond, zodat er vanaf vandaag in alle treinen op de Zoetermeer Stadslijn cameratoezicht is. De camera's Iedere Sprinter is voorzien van 14 camera's om alle compartimenten en balkons goed te kunnen overzien. De gemaakte opnamen kunnen ook gebruikt worden voor daderherkenning, waardoor de politie een extra middel in handen heeft om delicten op te lossen. Zo kwam de Spoorwegpolitie eind vorig jaar, dankzij de camerabeelden, vier verdachten op het spoor van brandstichting in een trein op station Den Haag Centraal. Bron Ben er erg blij mee... voel ik me daar ook weer eens veilig. ![]() | |
Alexxxxx | woensdag 31 maart 2004 @ 17:04 |
Gister speciaal voor de vaste lezer en posters in dit topic naar Zwolle geweest ![]() Merk en type: Railhopper Eigenaar: NS Land van herkomst: Nederland Locatie: Zwolle CS Datum: 30-3-2004 Fotograaf/Bron: Alex Miedema Verdere Bijzonderheden: treinnummer 2105, trein richting Emmen Merk en type: Railhopper Eigenaar: NS Land van herkomst: Nederland Locatie: Zwolle CS Datum: 30-3-2004 Fotograaf/Bron: Alex Miedema Verdere Bijzonderheden: treinnummer 2109, trein richting Emmen Merk en type: Plan V Eigenaar: NS Land van herkomst: Nederland Locatie: Zwolle CS Datum: 30-3-2004 Fotograaf/Bron: Alex Miedema Verdere Bijzonderheden: treinnummer 816; richting Emmen Merk en type: Spijkstaal Eigenaar: ISS Land van herkomst: Nederland Locatie: Zwolle CS Datum: 30-3-2004 Fotograaf/Bron: Alex Miedema Verdere Bijzonderheden: Koploper op de achtergrond | |
MREn | woensdag 31 maart 2004 @ 17:44 |
Vanaf de voergangers/fietsersbrug aan de noordzijde kan je ook mooie foto's maken, bij het opstelterrein achter de busstalling ook, evenals aan de zuidoost kant bij het NedTrain-hok. Voor de mensen met SG-toegang op Gathering of Tweakers: daar loopt momenteen een inventarisatie naar intresse en deelnemers voor een treinentopic-meeting, wellicht ook liefhebbers alhier? quote: | |
sweek | woensdag 31 maart 2004 @ 18:32 |
Ik heb alleen leestoegang daar via iemand anders account, maar zou best meewillen gaan. ![]() | |
QyRoZ | woensdag 31 maart 2004 @ 18:42 |
quote: ![]() | |
Alexxxxx | woensdag 31 maart 2004 @ 18:46 |
quote:Wat is daar zo leuk aan? Ik ben niet zo'n meeter ![]() | |
spectrumanalyser | donderdag 1 april 2004 @ 23:20 |
er wordt al flink wat weggeflikkerd aan n.s. materieel he, als ik kijk op railserver zie ik dat vandaag een zooitje 2200 loc's naar de sloop gegaan is.![]() | |
spectrumanalyser | donderdag 1 april 2004 @ 23:21 |
lampies hebben ze er maar uitgehaald, die konden ze vast nog goed gebruiken ? (?)![]() | |
Sander_Prinsen | donderdag 1 april 2004 @ 23:48 |
Dat doet toch pijn om die locomotieven afgevoerd te zien worden. Ik vond het altijd een mooi gezicht om 3 à 4 van die 2200'en voor een lange goederentrein te zien staan. | |
RubberDuckey | donderdag 1 april 2004 @ 23:52 |
quote:Misschien een keer de VSM liev aankijken, ze hebben er nu drie, ze willen er nog 1.... Alleen nu nog ff ergens een lange goederentrein vandaan toveren. | |
Lucske | vrijdag 2 april 2004 @ 07:52 |
quote:Dat is de laatste voorraad loccen die Railion opruimt. Het afgelopen jaar zijn er boten met sikken, 600'en, afgelopen week zelfs motorposten en nu opnieuw 2200'en vertrokken naar de sloper. | |
Lucske | vrijdag 2 april 2004 @ 07:53 |
quote:Tjingeling, vier, want de Zeeuws-Vlaanderse 2203 gaat ook naar de VSM. | |
hooibaal | vrijdag 2 april 2004 @ 11:55 |
In Belgie rijden die dingen toch ook nog rond (7600-7625) of zijn die ook al gesloopt? [Vraag me wel af of die in vierspan rijden] | |
Lucske | vrijdag 2 april 2004 @ 12:28 |
quote:Die rijden allemaal niet meer. | |
2cv | vrijdag 2 april 2004 @ 16:45 |
Ik heb 1,5 jaar tussen Heerenveen en Roosendaal op en neer getreind en af en toe wat nummertjes van de treinstellen genoteerd. Misschien hebben jullie er wat aan. 4071 8453 8226 4224 4087 9407 4045 4240 4244 4213 4201 4075 7444 4070 8636 4075 4081 8647 4038 863 418 7426 4078 4049 4086 8446 926 4050 4203 7822 4045 4048 4028 9422 520 8672 4063 4003 4049 4015 4018 8624 4248 4005 4064 8649 4038 4066 4089 9409 8475 4072 4038 4039 8490 4068 4058 8474 4075 4056 4019 4041 9514 9504 4225 4005 4017 8492 4036 4079 4094 4055 8492 8713 4036 4213 4025 4080 9416 7473 4015 4095 8642 7452 4092 4249 8439 7431 4022 4226 4045 4058 9434 7455 4238 4024 4225 9403 7835 4046 Ze staan in volgorde van notatie. Zitten er ook treinstellen tussen waar wat bijzonders mee is (of mee gebeurd is)? Bijvoorbeeld die treinkaping door die Molukkers? | |
Alexxxxx | vrijdag 2 april 2004 @ 16:47 |
Als je zo vaak van H'veen naar Roosendaal rijdt heb je vast wel een keer in de Mendini gezeten... | |
2cv | vrijdag 2 april 2004 @ 16:48 |
quote:Mendini ? Wasda ? | |
Alexxxxx | vrijdag 2 april 2004 @ 17:06 |
De 'er gaat niets boven Groningen' trein met de witte deuren en het afgrijselijke interieur....![]() ![]() Mendini Screensaver Maar zo te zien heb jij daar niet ingezeten, want ik zie net dat die treinstelnummer 4023 heeft... ![]() | |
QyRoZ | vrijdag 2 april 2004 @ 17:17 |
Ik blijf dit een mooie combi vinden:![]() | |
QyRoZ | vrijdag 2 april 2004 @ 17:17 |
quote:Dat was Mat'54 en dat rijdt niet meer. ![]() | |
2cv | vrijdag 2 april 2004 @ 17:25 |
quote:Jammer. Wanneer zijn die van de rails gehaald ? | |
QyRoZ | vrijdag 2 april 2004 @ 17:36 |
quote:In 1996 de laatsten. Dat waren deze treinen dus: ![]() ![]() | |
2cv | vrijdag 2 april 2004 @ 17:43 |
Ik vindt ze niet echt mooi, maar had er graag eens in meegereden. Bedankt voor de pics ![]() | |
RubberDuckey | zondag 4 april 2004 @ 00:07 |
quote:Zeg ik, ze hebben er 3 en ze willen er nog 1. Volgens insiders willen ze alle 2200-ers bruin hebben, dus de 2207 en de 2203 zoals je zegt gaan een ander kleurtje krijgen, nemen ze gelijk Bisschop wel mee voor de bruine kleur, die gaat ook van lila naar bruin. | |
RubberDuckey | zondag 4 april 2004 @ 00:17 |
quote:De 4003 en de 4005 zijn prototypes van de Koplopers, de 4005 is door de 1302 naar de sloop gebracht op 25-1-2004. | |
Lucske | zondag 4 april 2004 @ 10:37 |
quote:De 4005 is door de 1302 naar Amersfoort Bokkeduinen gebracht, t.b.v. splitsing van het stel voor Stator en het Spoorwegmuseum. | |
Alexxxxx | zondag 4 april 2004 @ 17:13 |
en de 4004 dan? ![]() ![]() | |
Lucske | zondag 4 april 2004 @ 17:19 |
quote:Die is uiterlijk 14 december 2003 buiten dienst gegaan. | |
JMT | maandag 5 april 2004 @ 16:15 |
Idd, alle 7 de prototypes (4001-4007) zijn inmiddels alweer een poosje uit dienst ![]() | |
sweek | maandag 5 april 2004 @ 18:56 |
![]() Deze constructie in Geleen Oost gaat vast nog wel eens fout, ondanks die dingen denk ik... hebben ze dit op meerdere plaatsen? Wat foto's in Breukelen ![]() DB ICE3 naar Amsterdam Centraal. ![]() DD-AR stoptrein uit Rotterdam Centraal, gaande naar Amsterdam Centraal. ![]() Sprintertje als stoptrein van Amsterdam Centraal naar Utrecht CS. ![]() ![]() Sneltrein Roosendaal - Zwolle, in Etten-Leur. ![]() Plan V'tjes in de zon in Maastricht, gaande naar Maastricht Randwijck. ![]() NMBS AM'86, stoptreintje Maastricht - Liëge-Guillemins. | |
Steijn | maandag 5 april 2004 @ 19:34 |
quote:Ja, ik vind het ook gevaarlijk. Voor zover ik weet hebben de station Borne en Rijssen hebben dit ook. En de intercity jaagt daar met 140 doorheen. | |
Lucske | maandag 5 april 2004 @ 20:10 |
quote:Niks gevaarlijks aan. De overwegbomen sluiten gewoon. Daarnaast heeft men ogen, niet voor iedere scheet hoeft veel te veel geld worden uitgeven in dit van veiligheidsmanie aan elkaar hangend land. | |
Frederic | maandag 5 april 2004 @ 20:14 |
Gruwelijk treinongeluk: BRUSSEL - In het Brusselse Centraal Station is zondagavond een 29-jarig lid van de bewakingsdienst (B-Security) van de NMBS om het leven gekomen. Dat gebeurde nadat een agressieve reiziger hem onder een trein had geduwd. De dader is opgepakt en aangehouden. Of hij beschuldigd wordt van moord of van doodslag, is nog niet duidelijk. Rond 23 uur kreeg B-security, de bewakingsdienst van de NMBS, een oproep om een agressieve reiziger te komen kalmeren. Een 49-jarige man bedreigde personeelsleden die op het perron van de trein Antwerpen-Amsterdam aan het werk waren en schold hen uit. Twee leden van B-security probeerden de reiziger te kalmeren en zetten hem op een bank op het perron. Toen de trein Antwerpen-Amsterdam vertrok, sprong de man echter recht en duwde hij één van de veiligheidsmensen op de sporen. Dat blijkt uit de verklaringen van verschillende getuigen. Het slachtoffer kwam tussen het perron en de trein terecht. De trein sleurde de jongeman 35 meter mee. Hij overleed ter plaatse. Volgens de dader kreeg de veiligheidsagent slechts een klein duwtje, maar struikelde hij en belandde hij zo op de sporen. Het parket van Brussel kwam ter plaatse en startte meteen een onderzoek. Het perron waar het ongeval plaatsvond, werd afgezet. De rest van het station bleef gewoon open. 05/04/2004 - belga | |
Steijn | maandag 5 april 2004 @ 20:18 |
quote:Zeg ik dat er wat aan gedaan moet worden? ![]() | |
2cv | maandag 5 april 2004 @ 21:50 |
quote:Waaraan is te zien dat het proto's zijn (behalve aan het nummer dan) ? | |
MREn | maandag 5 april 2004 @ 22:23 |
quote:Ander interieur, deuren binnen werken anders, kopdeuren hebben afwijkend systeem. | |
ultra_ivo | maandag 5 april 2004 @ 22:26 |
De Morgen rapporteert: Reiziger die NMBS-bewaker onder trein duwt, aangehouden (17:56) (Belga) De man die eerder werd opgepakt omdat hij gisterenavond een 29-jarig lid van de bewakingsdienst van de NMBS onder een trein duwde in Brussel-Centraal, is aangehouden. Dat bevestigt het parket van Brussel. Of de man op het moment van de feiten onder invloed was, is nog niet duidelijk. "Het verhoor is afgelopen, we weten nog niet of de man beschuldigd is van moord of doodslag", aldus een medewerker van het parket. De 49-jarige Petrus uit Wezembeek-Oppem bedreigde zondagavond personeelsleden die op het perron van de trein Antwerpen-Amsterdam aan het werk waren en schold hen uit. Toen twee leden van het B-security-team de man probeerden te kalmeren, duwde hij een van hen op de sporen. Het slachtoffer, Kurt uit Erembodegem, kwam tussen het perron en de trein terecht. De trein sleurde de jongeman 35 meter mee. Hij overleed ter plaatse. Het parket startte meteen een onderzoek en liet een bloedstaal nemen van de man om te onderzoeken of hij onder invloed was. De resultaten zijn momenteel nog niet bekend. (LOR) (Belga) | |
Lucske | maandag 5 april 2004 @ 22:26 |
quote:En andere plaats van de koersrollen en uitsteeksels aan de neus. | |
MREn | maandag 5 april 2004 @ 22:29 |
Op 24 maart: Vandaag samen met de vrouw een wandeltochtje in de omgeving: te voet naar Glanerbrug via de Eschmarke, en met de trein terug. Hier de trein-foto's van vandaag... | |
QyRoZ | maandag 5 april 2004 @ 22:33 |
Leuk lijntje, Enschede - Gronau. ![]() | |
MREn | maandag 5 april 2004 @ 22:34 |
Nog wat dieselgedoe, afgelopen vrijdag te Lw: de groene 3222 en de wadfietser 3106. | |
MREn | maandag 5 april 2004 @ 22:39 |
quote:Leuke wandelroute ook als het zonnetje schijnt, van Enschede-Oost langs de spoorlijn naar De Eschmarke, daar via de nieuwe wijk langs het Zuiden naar Glanerbrug, en vanaf daar met de trein weer terug. | |
Duvel | maandag 5 april 2004 @ 22:40 |
quote:Die uitsteeksels zaten er al een tijdje niet meer aan (als je die pukkels in de kopdeuren bedoelt). Wel kon je altijd van een afstandje horen als er een proto tussen zat. Het geluid werd door een collega van me ooit treffend beschreven als zou er "op ieder draaistel een emmer spijkers" staan. Ze waren ook wat slapper geveerd dan de nieuwere. Wiegt je heerlijk in slaap, als je er als conducteur doorheen moest lijkt me dat een nadeel... | |
QyRoZ | maandag 5 april 2004 @ 22:47 |
quote:Ik heb het stuk tot Gronau vaak gefietst bij de heraanleg van de lijn. Ook leuk om langs te fietsen, je kan een groot deel parallel aan de lijn fietsen, via de Oosterstraat e.d. | |
Kolkie | maandag 5 april 2004 @ 22:55 |
Kan iemand mij vertellen wat ik vandaag gezien heb!? Station Almelo een soort trein die veel lijkt op die dieselloks (voor goederentreinen dus, van die vaaloranje/grijze dingen) maar veel korter (stond op dat ie 10.07 m lang was ofzo) maar kabine was dus precies hetzelfde. Verder zat er een heel uitgebreid aankoppelsysteem op; naast de conventionele ook een soort trekhaak die je vaak op landbouwtractoren ziet, uitgevoerd in het geel (die haak dus). Laatste kenmerk is dat ie in heel opvallende kleuren was uitgevoerd, een kleurencombinatie die ik sowieso bij de NS nog niet eerder gezien heb, uit m'n hoofd lichtblauw of groen (ben ik vergeten ![]() | |
MREn | maandag 5 april 2004 @ 23:05 |
Zal wel een 700 van NedTrain geweest zijn. | |
sweek | maandag 5 april 2004 @ 23:30 |
Hoe groot is de kans dat er overmorgen Railhoppers rijden tussen Zwolle en Emmen? ![]() Ik heb geen zin om 3 uur en een kwartier te reizen om ze voor de derde keer niet te zien. | |
QyRoZ | maandag 5 april 2004 @ 23:57 |
quote:Redelijk groot gok ik, gisteren waren ze nog in dienst. ![]() | |
Lucske | dinsdag 6 april 2004 @ 08:45 |
quote:Nee, dat bedoel ik niet, ik ga geen kwatsj verkondigen ![]() | |
Lucske | dinsdag 6 april 2004 @ 08:46 |
quote:Dat was de overbrenging van Nedtrains 713 verder het land in. quote:Waarom begint iedereen steeds over "NS"? Er staat toch echt een logo van een bedrijf op dat ding hoor. | |
QyRoZ | dinsdag 6 april 2004 @ 09:43 |
Het is toch een trein? Dat is toch NS? ![]() [/ironic mode] | |
XcUZ_Me | dinsdag 6 april 2004 @ 09:54 |
Ik denk dat heel veel mensen zich niet beseffen dat er naast NS nog veel meer bedrijven op en rondom het spoor werkzaam zijn. Zeker de leek niet. Die zal alles toch inderdaad snel op het hoopje "NS" gooien... Ik vind niet dat je dat iemand kwalijk kan nemen. Ik was zelf ook zo tot ik een treinenfan als vriend kreeg. Ik ben zelf toen meer gaan "zien" en bepaalde dingen gaan je ook veel meer opvallen! En als ik nu iets niet weet of snap, dan vraag ik het gewoon. Ik snap dat dit topic voornamelijk voor trein-addicts is, maar iets meer begrip voor de onwetende leek zou sommigen niet misstaan. Je moet immers ergens beginnen, niet? ![]() | |
JMT | dinsdag 6 april 2004 @ 12:45 |
quote:O.a. ook in Heerenveen en Helmond hebben ze zoiets. quote:He cool, had je deze niet toevallig afgelopen donderdag gefotografeerd? Ik zat nl in deze trein (3651) van Deventer naar Den Bosch, vertrek 13:44 en toen ook getrokken door de 1747 ![]() | |
sweek | dinsdag 6 april 2004 @ 14:14 |
quote:Nee, deze foto's zijn vorige zondag genomen, en die uit Maastricht gisteren (maandag). | |
spectrumanalyser | dinsdag 6 april 2004 @ 14:24 |
hoe zou dit er nou van binnen uit zien ![]() het raam boven de deur ? | |
Alexxxxx | dinsdag 6 april 2004 @ 15:14 |
MRen: vrijdag was ik daar ook ![]() dat Geleense oversteeksysteem is er ook in Sneek... quote:Ik herinner me ineens iets ![]() ![]() Ik kan me nog wel herinneren dar er koplopers met andere deuren waren.. en inderdaad, het was te mekren dat ze wat ouder waren als de rest, of in ieder geval anders.. Best jammer dat ze weg zijn ![]() Als alles goed gaat ga ik morgen in Utrecht stad wat foto's maken van treintjes en donderdag in Groningen provincie ![]() | |
Lucske | dinsdag 6 april 2004 @ 19:23 |
quote:Daar heb je best gelijk in, maar het lijkt ook vaak zat of men het niet wíl begrijpen. Je moet voor de aardigheid eens in de ICT-wereld kijken hoe men daar reageert als men ten onrechte ergens van wordt beschuldigd. | |
Lucske | dinsdag 6 april 2004 @ 19:25 |
quote:Na het ontpluizen van de foute code waardoor je afbeelding niet zichtbaar is en de melding "this site is temporarily unavailable." geef ik het maar op. Dus.... | |
2cv | dinsdag 6 april 2004 @ 23:07 |
quote:Jammer dat me die verschillen niet zijn opgevallen ... | |
MREn | dinsdag 6 april 2004 @ 23:30 |
quote:Sja, een andere werking van de binnendeuren lijkt me ook niet iets dat echt opvalt ![]() Iets dat wel opviel was dat het in die dingen altijd zo gruwelijk warm was. Nou staan Koplopers er wel om bekend dat het daar niet al te koud is meestal, maar die proto's waren regelmatig een meer dan comfortabele 25 graden volgens mij. 't Slaapt wel lekker ![]() | |
MREn | dinsdag 6 april 2004 @ 23:33 |
quote:Hoe laat? Ik was er van 19:40 tot 20:15 zo'n beetje. quote:Ach, dat hebben ze op bijna alle station met eilandperrons. Niets gevaarlijks aan zolang je netjes wacht tot je lampjes uit zijn. quote:Ik nog in de IC+, een stuk fijner vanwege de geblindeerde ramen, zowel binnen als buiten ![]() | |
QyRoZ | dinsdag 6 april 2004 @ 23:53 |
quote:In Almelo hebben ze geen spoorbomen. Dat is veel interessanter. Alhoewel ik in Apeldoorn wel eens een oud vrouwtje heb gered voor een aanstormende EC. | |
sweek | dinsdag 6 april 2004 @ 23:59 |
Ik was trouwens eigenlijk een stuk banger dat mensen uit de trein naar beneden flikkerden, omdat je eigenlijk gewoon in 1 beweging die deur open doet en naar buiten stapt, tenminste, ik toch. | |
MREn | woensdag 7 april 2004 @ 00:07 |
quote:...nee: een tunnel ![]() Net als het eerder genoemde voorbeeld van Heerenveen of Apeldoorn, al hebben ze daar zowel een overgang als een tunnel, in Almelo alleen een tunnel (overgang is alleen voor personeel, net als in Venlo). Maar sommige flut-stations is dat gewoon te duur. | |
TradeMarkie | woensdag 7 april 2004 @ 08:43 |
In Obdam hebben ze trouwens wel een overgang zonder bomen om op het perron te komen. Nu rijdt daar ook alleen en stoptreintje langs, en waar je over moet steken rijdt de trein pas overheen bij het wegrijden, dus dat is ook niet eens zo gevaarlijk. | |
Lucske | woensdag 7 april 2004 @ 09:59 |
quote:Die gele borden zitten precies voor de ramen, dus dat zie je wel. | |
sweek | woensdag 7 april 2004 @ 20:40 |
Eindelijk zat ik in een Railhopper. ![]() Vandaag genomen, in Emmen, treinstel 2105. ![]() ![]() Ietsje verder dan het station, maar nog steeds in Emmen. ![]() ![]() Wat een kutaansluiting richting Almelo in Mariënberg als je vanuit Emmen komt zeg, en ook vanuit Zwolle. En het regende best wel hard. ![]() Het Wadlopertje kwam op spoor 2 aan ipv. spoor 3. ![]() Aangekomen in Almelo. ![]() | |
Duvel | woensdag 7 april 2004 @ 22:21 |
quote:Gefeliciteerd ![]() ![]() quote:Ja, die aansluiting is extreem bagger. Ik heb d'r ook eens gestaan met twee vrienden en mistig zeikweer. Dan is het ècht niet leuk. En het wachthok is ook niets waard op dat station. ![]() | |
sweek | woensdag 7 april 2004 @ 22:34 |
Het was wel oké... ik vond hem toch wel erg op de Buffel lijken qua stoelen en pseudo-tafeltje. Bij het optrekken maakte die een beetje een raar geluidje, maar tijdens de rit zelf was 'ie redelijk stil. | |
MREn | woensdag 7 april 2004 @ 23:03 |
quote:Raar geluid? Is bijna het zelfde als van IRM. | |
sweek | woensdag 7 april 2004 @ 23:11 |
quote:Het viel me alleen op toen we uit Zwolle vertrokken... kan toeval zijn geweest. ![]() Die CTA's in Emmen (en op plaatsen tussen Emmen en Zwolle, indien aanwezig) geven niet eens de tijd aan, en ik zie ook geen plaats voor mogelijke vertraging... dat zou toch wel handig zijn. | |
QyRoZ | woensdag 7 april 2004 @ 23:22 |
quote:Hij is ook behoorlijk familie van de IRM. ![]() | |
MREn | donderdag 8 april 2004 @ 00:33 |
quote:Eigenlijk andersom, zowel IRM als Buffel zijn van de Raihopper afgeleid. Jammer dat ze niet bepaald storingsvrij zijn, ik had ze graag als opvolger van mat64 gezien. Het schijnt trouwens dat er meer electronica in een Railhopper zit dan in een TGV-stel. | |
Duvel | donderdag 8 april 2004 @ 11:36 |
De Railhopper was niet alleen proto voor de aandrijving van IRM, maar ook voor een compleet diagnostisch systeem. Helaas had dit meer kuren dan voordelen. Zo kreeg de machinist op een scherm een woud van storingsmeldingen te zien, terwijl de trein gewoon reed. Het systeem kon ook vastlopen. Er heeft een keer een Railhopper stilgestaan ergens in het weiland: ging niet meer vooruit, ging niet meer achteruit, panto wilde niet meer omlaag en als klap op de vuurpijl wilden ook de deuren niet open. Heerlijk treintje. Ik dacht trouwens dat ze inmiddels wel redelijk storingsvrij waren, maar niet dus... Jammer! De naam Railhopper komt trouwens voort uit een prijsvraag die de NS (toen nog wel) had uitgeschreven in zijn personeelsblad "de Koppeling". Ik had "platkop" of "windbeuker" een toepasselijkere naam gevonden. ![]() Overigens heeft het proefbedrijf en het vallen en opstaan met de Railhopper er wel toe geleid dat de instroom van IRM redelijk probleemloos is geweest. Daar is het diagnostisch systeem dan ook voor het grootste deel niet opgenomen. Nu met de verlenging van de IRM'en zie je het weer terugkomen, maar dan tien jaar later en waarschijnlijk dus ook tien jaar wijzer. [ Bericht 0% gewijzigd door Duvel op 08-04-2004 11:37:41 (lap tekst gesplitst) ] | |
2cv | donderdag 8 april 2004 @ 13:03 |
quote:Wat bedoel je hiermee precies? Dat je de deur aan de kant war geen perron is gewoon open kan doen en naar buiiten kan stappen? Of dat je tijdens het rijden uit kan stappen? | |
Duvel | donderdag 8 april 2004 @ 13:55 |
quote:Ik denk dat ie het volgende bedoelt: er zit daar een gat in het gewone perron, dus je kunt aan die kant uitstappen, maar op die plek is het niet verstandig. Je kunt dus gewoon voor de deur staan, het perron voorbij zien schuiven, en met je blinde kop de deur open doen en naar buiten stappen. Dan flikker je dus een stuk naar beneden. Luckske heeft aangegeven dat die borden op ooghoogte zitten en je dus blind moet zijn om dan nog naar buiten te stappen. Je zult maar blind zijn... | |
2cv | donderdag 8 april 2004 @ 14:31 |
quote:Ow, een (soort) gat in het perron. Handig ... | |
Larry101 | donderdag 8 april 2004 @ 17:33 |
Volgens mij is dit goed nieuws voor de treingekken hier... ![]() Uit De Stentor: Groen licht voor aanleg Zuiderzeelijn 8 APRIL 2004 - DEN HAAG - De Zuiderzeelijn, een supersnelle treinverbinding tussen Amsterdam en Groningen met stations in Almere, Lelystad, Emmeloord, mag vanaf 2010 worden aangelegd. Dat principebesluit heeft het kabinet genomen. Het miljardenproject wordt op 23 april wereldkundig gemaakt, tegelijk met de ‘Nota Ruimte‘ van minister Dekker van volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en milieu. De ongeveer 150 kilometer lange magneetzweefbaan krijgt waarschijnlijk vijf tussenstations: Almere, Lelystad, Emmeloord, Heerenveen en Drachten. Het tracé is in de Nota Ruimte opgenomen en ligt daarmee goeddeels vast. De grondverwerving kan naar verwachting vanaf 2008 beginnen, melden betrokkenen. De aanleg van de magneetbaan zal naar verwachting zes jaar vergen. Het kabinet draagt 2,8 miljard bij in de kosten. Circa 1,1 miljard moet komen van de betrokken provincies en gemeenten met de halteplaatsen. Het consortium dat het project weet binnen te slepen moet de rest (2 tot 3 miljard) op tafel leggen. De zweeftrein, die in varianten al in China en Japan operationeel is, kan snelheden bereiken van meer dan 400 kilometer per uur.De nieuwe verbinding is van groot belang voor de ontsluiting van de noordelijke provincies. Het economisch nut wordt verder vergroot als de Zuiderzeelijn zou worden doorgetrokken naar Hamburg en eventueel Berlijn. | |
sweek | donderdag 8 april 2004 @ 18:03 |
Wow, dat klinkt ERG mooi. ![]() | |
Thetallguy | donderdag 8 april 2004 @ 18:11 |
Gemiddeld om de 30 kilometer een station, haalt dat ding dan ooit zn top ![]() En dan nog afgezien van het feit wat voor een druk station Emmeloord zal worden ![]() | |
sweek | donderdag 8 april 2004 @ 18:37 |
quote:Er zouden IC's en stoptreinen over gaan rijden, waarbij die eerste niet stopt in Almere of Lelystad (weet het even niet meer), Drachten en Emmeloord geloof ik. De reistijd zou van 145 minuten naar 50 minuten gaan met zo'n IC. (60 minuten met het stoptreinsysteem) Maargoed, het is allemaal erg duur en waarschijnlijk pas na hele lange tijd winstgevend... ben benieuwd. Een lijntje Groningen - Lelystad via Drachten lijkt me ook wel wat. | |
QyRoZ | donderdag 8 april 2004 @ 18:47 |
quote:Het is slecht nieuws voor iedereen die belasting betaald in Nederland. Ik raad iedereen aan http://www.sp.nl/nieuws/tribune/200207/zweeftrein.stm even te lezen. | |
Larry101 | donderdag 8 april 2004 @ 19:25 |
Ik blijf toch positief, omdat ik het gewoon een stoer ding vind! ![]() | |
QyRoZ | donderdag 8 april 2004 @ 19:45 |
quote:Ik blijf liever realistisch, omdat ik niet graag zie dat nederland (nog meer) geld in bodemloze putten gaat gooien. MIJN belastinggeld. | |
Alexxxxx | donderdag 8 april 2004 @ 20:41 |
quote:Begin van de middag.. zoals bijna elke werkdag quote:Op het balkom zie je niet veel ![]() Sweek: ik was gister ook in Emmen ![]() ![]() Woonplaats-Leeuwarden in streekbus Leeuwarden-Heerenveen in Intercity (koploper) Binnen Heerenveen wta heen en weer gecrossed met bussen om naar school te gaan en andere onbelangrijke dingen ![]() Heerenveen-Groningen: Q-liner Berkhof (in Drachten de zweeftrein nog zien staan, helaas geen foto) Groningen-Emmen: Q-liner Berkhof (een blauwe) Emmen-Zwolle: railhoppertje Zwolle-Leeuwarden: IC (koploper) Leeuwarden-Stiens: streekbus Stiens-woonplaats: streekbus meteen maar 40 foto's gemaakt ![]() ![]() Vandaag alweer getrein: Leeuwarden-Gronngen vv heenweg: wadloper3224 (stoptrein) terugweg: buffel 3448 (sneltrein) van beide een interieurfoto gemaakt, die nog volgt ![]() | |
Razzerr | donderdag 8 april 2004 @ 20:54 |
quote:Ik vraag me ook af of dit nou wel zo'n goed idee is. Who the fuck wil er nou van Emmeloord naar Drachten reizen met 400 km/h ![]() | |
Lucske | donderdag 8 april 2004 @ 21:34 |
quote:Hoe wil je het anders doen? Het gaat om een overweg die bezet is als er een IC staat, dus je kunt er wel een muurtje langs bouwen maar dan is je overweg weg. | |
Lucske | donderdag 8 april 2004 @ 21:35 |
quote:Het wordt leuker als er, als al het ICRm is afgeleverd, in treinstelbedrijf wordt gereden: dan zijn de deuren alleen aan de perronkant ongrendeld. | |
RubberDuckey | donderdag 8 april 2004 @ 21:51 |
quote:Over die prototypes van de koplopers: Ik heb ergens gelezen dat de ventilatie voor de mcn telkens problemen gaf en door de jaren heen zijn de luchtinlaten veranderd, ik weet niet of dit de laatste tijd nog afweek van de andere koplopers. Misschien iemand die dat wel weet? Ik heb nog wat van de 4005 gevonden in SpoorwegJournaal 138 (de nieuwste): "De middenbak van de 4005 is bestemd voor het NSM, de kopbakken gaan voor oefening naar Stator in Utrecht." Nou vraag ik mij af, wat voor oefeningen dan? | |
QyRoZ | donderdag 8 april 2004 @ 21:52 |
quote:Nou euh.... niemand? | |
Alexxxxx | donderdag 8 april 2004 @ 21:55 |
quote: ![]() Ikke! Lekker naar de vuilniswagenfabriek in Emmeloord ![]() ![]() | |
Lucske | donderdag 8 april 2004 @ 22:43 |
quote:Rampenbestrijding. | |
Friebo | donderdag 8 april 2004 @ 23:20 |
Snel vraagje... Kan ik met een gewoon kaartje in de Duitse IC trein (Dv-Amf) | |
MREn | donderdag 8 april 2004 @ 23:30 |
quote:Ja. Als je het met de middagtrein van 13:40 doet, zit je bij mij in de trein. Ik zit in de eerste 1.5 wagon ergens ![]() (althans, morgen dan toch) | |
MREn | donderdag 8 april 2004 @ 23:32 |
quote:Dat is een van de redenen dat ze voor een soort IC+ over nieuw spoor moeten kiezen, met stops in Amsterdam, Almere, Heerenveen, Groningen -> Duitsland. Voor het wat lokalere verkeer naar Emmeloord, Lelystad en Drachten kan er dan nog een normale IC met 160 over heen. | |
Friebo | donderdag 8 april 2004 @ 23:34 |
quote:Helaas... staat gepland om 9:36. ![]() | |
Alexxxxx | zaterdag 10 april 2004 @ 12:29 |
OV-jaarkaart mag ook in de internationale trein zolang ik maar in Nederland blijf? | |
sweek | zaterdag 10 april 2004 @ 12:32 |
quote:Ja, en zolang het niet om de ICE of Thalys gaat... bij de ICE kun je een toeslagkaartje kopen (2 euro), bij de Thalys moet je reserveren. | |
Eveli | zaterdag 10 april 2004 @ 17:02 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() De Thalys op station Deventer ter gelegenheid van de Boekenweek. (Sorry voor de data rechtsonderin) | |
Alexxxxx | zaterdag 10 april 2004 @ 17:20 |
Heeft iemand meer informatie over onderstaande twee treintjes? Op station Zwolle op de foto gezet, helaas met zoomlens en een brakke digicam, dus excuses voor de kwaliteit ![]() ![]() ![]() [ Bericht 1% gewijzigd door Alexxxxx op 10-04-2004 17:21:49 (ik was nog een lapje text vergeten) ] | |
Sander_Prinsen | zaterdag 10 april 2004 @ 19:23 |
Die roze 6511 is volgens mij origineel rood (NS-Cargo) en is nooit geel/grijs geweest. De eerste x aantal van die 6400-serie is geel/grijs geleverd, de rest rood. De verf was alleen niet echt denderend, aangezien ze dus allemaal roze zijn geworden. Inmiddels zijn er een aantal opnieuw geverfd met hopelijk een betere soort verf. Aangezien NS-Cargo is overgegaan in Railion, zijn ze voorzien van Railion logo's. De onderste is volgens mij een rangeerlocomotiefje van NedTrain, het bedrijf dat treinen onderhoudt, reviseert, ombouwt en meer van dat soort zaken.. | |
Alexxxxx | zaterdag 10 april 2004 @ 21:19 |
Weet je het type ook van die onderste? | |
Lucske | zaterdag 10 april 2004 @ 22:20 |
Fabrikant is BEMO. | |
Lucske | zaterdag 10 april 2004 @ 23:35 |
quote:Nu ja, de 6401 t/m 6510 zijn geel/grijs afgeleverd, de 6511 t/m 6520 in NS Cargo-rood. De 6404, 6430, 6443 en 6454 zijn later overgespoten in NS Cargo-rood met andere verf, waardoor die er nog wat beter uitzien. De 6405, 6408, 6473, 6491, 6494 t/m 6499 en 6508 zijn Railion-rood. [ Bericht 0% gewijzigd door Lucske op 11-04-2004 00:14:16 ] | |
2cv | zondag 11 april 2004 @ 00:10 |
quote:Okee, ik snap, logies ![]() Maarruh, ik zat vandaag in treinstel 4023, van Zwolle naar Utrecht. Eindelijk ![]() | |
MREn | maandag 12 april 2004 @ 02:27 |
Dan nog maar een aardige berg foto's (slechts een selectie) van afgelopen vrijdag - en ja, dat was een druk dagje: | |
QyRoZ | maandag 12 april 2004 @ 12:30 |
Leuke serie MRen! | |
sweek | maandag 12 april 2004 @ 14:12 |
Zitten een paar hele leuke foto's bij waarvan enkelen van voor mij totaal onbekende treinen. ![]() | |
Alexxxxx | dinsdag 13 april 2004 @ 18:51 |
Vandaag in Apeldoorn eindelijk de Mendini op de foto gezet ![]() De rest is in Arnhem op de foto gezet: Een Syntus Buffeltje ![]() ![]() Een Plan nogwat. Bestaat uit 4 stellen. Zo'n foto hoort er ook bij als je in Arnhem bent geweest voor treinenfoto's ![]() Het interieur van zo'n trein waar tijdens het rijden de deur vanaf buiten open gemaakt kan worden ![]() Dubbeldekker 8498, met op de zijkanten de text "Proef Reisinformatie". Wat houdt deze proef in? [ Bericht 9% gewijzigd door Alexxxxx op 13-04-2004 18:54:14 (nog een foto toegevoegd) ] | |
MREn | dinsdag 13 april 2004 @ 19:29 |
quote:Met NS loge nog op de voorkant ![]() quote:Plan T is dat dan. quote:Niet, dat is ICK, op je foto staat ICRm. quote:TV's in de trein met vertraging van de trein, aansluitende treinen. bij geen vertraging wat NS-nieuws, NOS-nieuws enzo. | |
Lucske | dinsdag 13 april 2004 @ 19:33 |
quote:En dat deuren openen was een gefaked verhaal. Je krijgt die deur niet zomaar 123 open. | |
sweek | dinsdag 13 april 2004 @ 19:39 |
quote:In die trein krijg je volgens mij tussen Gouda en Den Haag (daar in de buurt in ieder geval) informatie op het scherm zoals het volgende station, overstapmogelijkheden en storingen maar in principe kunnen ze ook gewoon nieuws doorgeven via dat ding. Heb er nog nooit in gezeten, dus kan niet zeggen wat ze nou ook echt laten zien. | |
Lucske | dinsdag 13 april 2004 @ 20:50 |
quote:Gvc-Ah(-Nm) quote:Reisroute, vertraging, weer, mededelingen, dat het om een proef gaat e.d. | |
Larry101 | woensdag 14 april 2004 @ 10:59 |
Dat klinkt iig als een interessante proef, mogen ze van mij, als het werkt overal invoeren! | |
MREn | woensdag 14 april 2004 @ 11:23 |
quote:Dat is natuurlijk ook het idee achter een proefbedrijf ![]() | |
Larry101 | woensdag 14 april 2004 @ 11:48 |
Nou, veel proeven worden uiteindelijk niet ingevoerd en dat zou in dit geval jammer zijn... | |
MREn | woensdag 14 april 2004 @ 11:50 |
quote:Dan zijn daar natuurlijk redenen voor. Werkt niet volgens verwachting, invoering te duur, noem maar op. | |
MREn | woensdag 14 april 2004 @ 20:10 |
Nog een raadplaatje voor de liefhebbers... Welke type rijtuig is dit? | |
Lucske | woensdag 14 april 2004 @ 20:52 |
Ik denk een DD-AR'etje. | |
MREn | woensdag 14 april 2004 @ 21:05 |
quote:-daar kunnen de ramen niet van open -daar is geen 2+1 indeling (beetje slecht te zien op foto) -daar hebben de stoelen groene (2e) danwel blauwe (1e klas) stof. Helaas geen koelkast voor onze deelnemer uit 't zuiden! | |
Bleh | woensdag 14 april 2004 @ 21:13 |
Is het er eentje uit de proefserie ICM? | |
MREn | woensdag 14 april 2004 @ 21:18 |
quote:nope, foto is heden middag gemaakt van mat in de reizigersdienst. | |
mvt | woensdag 14 april 2004 @ 21:26 |
quote:Vandaag zag ik hem ook opeens op spoor 10 staan op Amsterdam CS | |
Mardoek | woensdag 14 april 2004 @ 21:34 |
Oh god, een treingekkentopic | |
MREn | woensdag 14 april 2004 @ 22:05 |
quote:Och, ik wil ook wel ergens in een bos langsfietsende studentes gaan verkrachten als je dat een zinvoller tijdsverdrijf vind. | |
Lucske | woensdag 14 april 2004 @ 22:10 |
quote: ![]() | |
MREn | woensdag 14 april 2004 @ 22:13 |
quote:kom kom, dat antwoord zou te gemakkelijk zijn. ICR en ICM A-bakken hebben de rookzones in de coupe's. | |
Lucske | woensdag 14 april 2004 @ 22:14 |
quote:En doe geen moeite: volk wat hetzelfde geluid maakt wanneer het nadenkt als wanneer het tegen een muur loopt, hoeft alleen maar iets te zaniken te hebben. | |
Lucske | woensdag 14 april 2004 @ 22:15 |
quote:Jammer dat je een loc ziet ![]() |