quote:aragorntje - dinsdag 25 mei 2004 @ 23:49
hallo mensen
een vriendin van me heeft zgn. spastische colon, ofwel prikkelbaar-darm-syndroom, het komt er op neer dat ze veel buikpijn heeft en vaak moet overgeven. dat is natuurlijk erg zielig en ze wilde graag weten of bepaalde voeding, of juist bepaalde voeding niet, kan helpen.
zijn hier mensen met ervaring over dat syndroom, of stoere dieetisten ? bij voorbaat dank![]()
Dat is een snelle diagnosequote:Op vrijdag 10 september 2004 14:11 schreef Petra76 het volgende:
Ik heb al 1 week last van opgeblazen gevoel rechtsonder in mijn buik, winderigheid etc. Toch maar naar de dokter geweest en idd ook prikkelbare darm syndroom. Veel drinken helpt heel goed heb ik gemerkt. Dokter raadde mij aan om veel vezels te eten, oppassen met uien, kool, bonen etc. Ik heb er wel eerder last van gehad, maar altijd heel kort, dan was het na een paar uur over. Ik heb er niet echt pijn van, eerder een vervelend gevoel.
Te snel naar mijn mening, maar goed.....quote:Op donderdag 23 september 2004 08:57 schreef marchien het volgende:
[..]
Dat is een snelle diagnose
heeft niet iedereen wel eens een weekje buikpijn?quote:Op donderdag 23 september 2004 09:34 schreef vdo28 het volgende:
[..]
Te snel naar mijn mening, maar goed.....
Ja daarom.quote:Op vrijdag 24 september 2004 09:50 schreef marchien het volgende:
[..]
heeft niet iedereen wel eens een weekje buikpijn?![]()
maar ik ben geen arts....
De eis voor PDS is dat je tenminste 12 weken klachten moet hebben gehad, hoeft niet aaneengesloten.quote:Op vrijdag 24 september 2004 09:50 schreef marchien het volgende:
[..]
heeft niet iedereen wel eens een weekje buikpijn?![]()
maar ik ben geen arts....
Mijn moeder zit nu in de overgang (hoera, dubbel zoveel feest..) en die is van ellende (en onder het mom ik-ben-50-en-wil-toch-geen-kinderen-meer) de pil aan het doorslikken. We merken wel dat nu iets beter gaat, vooral rond de tijd dat ze zou moeten menstrueren.quote:Op maandag 7 februari 2005 08:06 schreef Randa_v het volgende:
***schopje
Ik loop al 8 jaar met PDS rond. Vorig jaar september is mijn maag ook een grote rol gaan spelen door maagzuur wat op kwam. Nu ben ik sinds 31 december gestopt met de pil, om zwanger te raken natuurlijk maar ook met de hoop dat PDS klachten ook zouden verminderen. Niets is minder waar.
Sinds begin dit jaar weet ik niet meer waar ik moet blijven van de pijn, misselijkheid en dan ook nog het zo slecht kunnen slapen. Iedere morgen met pijn wakker worden maakt ook dat ik er tegen op zie om te gaan werken. Af en toe als ik in de auto zit, waar toch niemand mij hoort, gil ik een keer omdat het weer zo verdomde krampt.
Herkenbaar, vlak voor mijn menstruatie heb ik meer last, ervoor vaak diarree en tijdens vaak verstopping en pijn.quote:Op maandag 7 februari 2005 11:50 schreef Evil-Cherry het volgende:
[..]
Mijn moeder zit nu in de overgang (hoera, dubbel zoveel feest..) en die is van ellende (en onder het mom ik-ben-50-en-wil-toch-geen-kinderen-meer) de pil aan het doorslikken. We merken wel dat nu iets beter gaat, vooral rond de tijd dat ze zou moeten menstrueren.
Ook tijdens en na haar zwangerschap van mij heeft ze er geen (geen!) last van gehad.
Je zou denken dat hormonen toch wel een rol spelen, maar in welke mate?!
Mijn moeder heeft geloof ik alles ondergaan wat een mens maar kán ondergaan. En ze is nergens gekomen.quote:Op maandag 7 februari 2005 16:48 schreef Randa_v het volgende:Heeft iemand ook baat gehad bij andere dingen dan voedsel? Zoals hypnotherapie, yoga of iets anders?
quote:Op woensdag 25 mei 2005 15:42 schreef Shira het volgende:
Mijn zusje heeft het ook al jaren, in extreme mate.
Op advies van de huisarts eet ze al een tijdje geen koolsoorten (bloemkool, rode kool ect) meer en ook andere dingen zoals uien, prei en bepaalde merken chocolademelk eet/drinkt ze niet meer.
Dit lijkt heel goed te gaan, ze heeft nu al een tijdje geen extreme aanvallen meer gehad. In tijden van stress komt het wel terug, maar veel minder.
Ze slikt alleen medicijnen als ze een aanval heeft/voelt opkomen.
Probeer eens om bepaalde soorten eten te vermijden, zoals de koolsoorten en uien. Misschien helpt het (het kan nooit kwaad)
Hou wel een vast eetpatroon en drink genoeg water.
Goed vezelrijk eten en op tijd naar het toilet, als je moet moet je. Verder is het lastig en eigenlijk makkelijk gezegt niet stressen, als dat beinvloedt. Probeer je te ontspannen, belangrijk hoor!!quote:Op woensdag 25 mei 2005 15:48 schreef kruimel_20 het volgende:
ik heb er o.a met stress ook last van. en nu gaan we in oktober vliegen en ik heb nog nooit gevlogen.
ik weet dat ik ervoor ga stressen.... en dus ook last van mn darmen ga krijgen ...
weet iemand wat kan ik doen om dit niet mn vakantie te laten verpesten?
Klinkt niet goed hoor, ga binnenkort naar HA, die kunnen je beter helpen. Ik ken deze klacht niet als PDS klachten.quote:Op woensdag 25 mei 2005 15:56 schreef rena het volgende:
Ik had laatst trouwens ook heel erg diarree, en zelfs toen mijn lijf allang "leeg" was bleef de aandrang komen, zat ik op de wc en kwam er niks uit behalve slijm![]()
Vet kan zeker voor problemen zorgen, denk dan niet alleen aan vet eten als gefrituurd voedsel, volvette kaas, slagroom, chocolade etc. maar ook gezonde vetten (olijfolie en vette vis bijvoorbeeld) kunnen - helaas - klachten geven.quote:Op donderdag 26 mei 2005 22:19 schreef rena het volgende:
Ik zal in ieder geval eens gaan letten op wat ik gegeten heb, ik heb zelf het idee als ik er over nadenk dat ik erg op vetten reageer. Dus ik zal me daar eens op gaan letten.
Over alternatieve geneeswijzen: hynpotherapie wordt de laatste tijd nog al eens ingezet als remedie tegen PDS. Moet nog even uitzoeken hoe ik hier een link plaats - lurker doet ook eindelijk eens meequote:Op donderdag 26 mei 2005 22:57 schreef Merisse het volgende:
Ik ben toen het altenatieve circuit ingegaan en heb acupunctuur geprobeerd wat enigzins heeft geholpen en daarna osteopathie en samen met het slikken van probiotica als voedingssupplement (Kruidvat Darmflora balans, stuk goedkoper als Yakult) heeft het me nu 90% van mijn klachten afgeholpen
Het blijft een zwakke plek en als het minder met me gaat op andere vlakken dan merk ik dat aan mijn buik/stoelgang maar gelukkig heb ik zelden meer die krampen van toen.
quote:Op vrijdag 27 mei 2005 00:49 schreef five_years het volgende:
[..]
Vet kan zeker voor problemen zorgen, denk dan niet alleen aan vet eten als gefrituurd voedsel, volvette kaas, slagroom, chocolade etc. maar ook gezonde vetten (olijfolie en vette vis bijvoorbeeld) kunnen - helaas - klachten geven.
Bij mij hielp het geen ruk helaasquote:Op donderdag 8 juni 2006 10:17 schreef VinnyTheDuke het volgende:
Ik heb ook al vanaf mijn 18e last van PDS, ik had gisteren gelezen dat Yakult weleens een oplossing zou kunnen zijn.
Dus gisterenavond gelijk voor 2 weken Yakult gekocht en vanmorgen het 1e flesje gedronken ik ben benieuwd naar het resultaat.
Iemand meer ervaring met PDS en Yakult ?
intressantquote:Op donderdag 8 juni 2006 10:33 schreef Vodka_Lime het volgende:
Bij mij is na 2 jaar onderzoekjes en regelmatig bij de dokter PDS geconstateerd, als het de rest niet is, moet het wel PDS zijn. medicijnen gehad in die tijd. soms ging het goed soms niet.
maar...
ik ben weggegaan bij de dokter en naar een kinesioloog gegaan. dus met energiebanen enzo alternatief. en dit wertke! ! echt paar maanden geen last gehad. ik had een hoop rust hierdoor. want door die PDS ga je je toch onzeker voelen en beetje depri. alles wordt getriggerd daardoor.
nu ga ik eens in de 7 weken op controle. en gaat het echt een stuk beter. wel af en toe last maar maak me er minder druk om.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |