quote:aragorntje - dinsdag 25 mei 2004 @ 23:49
hallo mensen
een vriendin van me heeft zgn. spastische colon, ofwel prikkelbaar-darm-syndroom, het komt er op neer dat ze veel buikpijn heeft en vaak moet overgeven. dat is natuurlijk erg zielig en ze wilde graag weten of bepaalde voeding, of juist bepaalde voeding niet, kan helpen.
zijn hier mensen met ervaring over dat syndroom, of stoere dieetisten ? bij voorbaat dank![]()
Dat is een snelle diagnosequote:Op vrijdag 10 september 2004 14:11 schreef Petra76 het volgende:
Ik heb al 1 week last van opgeblazen gevoel rechtsonder in mijn buik, winderigheid etc. Toch maar naar de dokter geweest en idd ook prikkelbare darm syndroom. Veel drinken helpt heel goed heb ik gemerkt. Dokter raadde mij aan om veel vezels te eten, oppassen met uien, kool, bonen etc. Ik heb er wel eerder last van gehad, maar altijd heel kort, dan was het na een paar uur over. Ik heb er niet echt pijn van, eerder een vervelend gevoel.
Te snel naar mijn mening, maar goed.....quote:Op donderdag 23 september 2004 08:57 schreef marchien het volgende:
[..]
Dat is een snelle diagnose
heeft niet iedereen wel eens een weekje buikpijn?quote:Op donderdag 23 september 2004 09:34 schreef vdo28 het volgende:
[..]
Te snel naar mijn mening, maar goed.....
Ja daarom.quote:Op vrijdag 24 september 2004 09:50 schreef marchien het volgende:
[..]
heeft niet iedereen wel eens een weekje buikpijn?![]()
maar ik ben geen arts....
De eis voor PDS is dat je tenminste 12 weken klachten moet hebben gehad, hoeft niet aaneengesloten.quote:Op vrijdag 24 september 2004 09:50 schreef marchien het volgende:
[..]
heeft niet iedereen wel eens een weekje buikpijn?![]()
maar ik ben geen arts....
Mijn moeder zit nu in de overgang (hoera, dubbel zoveel feest..) en die is van ellende (en onder het mom ik-ben-50-en-wil-toch-geen-kinderen-meer) de pil aan het doorslikken. We merken wel dat nu iets beter gaat, vooral rond de tijd dat ze zou moeten menstrueren.quote:Op maandag 7 februari 2005 08:06 schreef Randa_v het volgende:
***schopje
Ik loop al 8 jaar met PDS rond. Vorig jaar september is mijn maag ook een grote rol gaan spelen door maagzuur wat op kwam. Nu ben ik sinds 31 december gestopt met de pil, om zwanger te raken natuurlijk maar ook met de hoop dat PDS klachten ook zouden verminderen. Niets is minder waar.
Sinds begin dit jaar weet ik niet meer waar ik moet blijven van de pijn, misselijkheid en dan ook nog het zo slecht kunnen slapen. Iedere morgen met pijn wakker worden maakt ook dat ik er tegen op zie om te gaan werken. Af en toe als ik in de auto zit, waar toch niemand mij hoort, gil ik een keer omdat het weer zo verdomde krampt.
Herkenbaar, vlak voor mijn menstruatie heb ik meer last, ervoor vaak diarree en tijdens vaak verstopping en pijn.quote:Op maandag 7 februari 2005 11:50 schreef Evil-Cherry het volgende:
[..]
Mijn moeder zit nu in de overgang (hoera, dubbel zoveel feest..) en die is van ellende (en onder het mom ik-ben-50-en-wil-toch-geen-kinderen-meer) de pil aan het doorslikken. We merken wel dat nu iets beter gaat, vooral rond de tijd dat ze zou moeten menstrueren.
Ook tijdens en na haar zwangerschap van mij heeft ze er geen (geen!) last van gehad.
Je zou denken dat hormonen toch wel een rol spelen, maar in welke mate?!
Mijn moeder heeft geloof ik alles ondergaan wat een mens maar kán ondergaan. En ze is nergens gekomen.quote:Op maandag 7 februari 2005 16:48 schreef Randa_v het volgende:Heeft iemand ook baat gehad bij andere dingen dan voedsel? Zoals hypnotherapie, yoga of iets anders?
quote:Op woensdag 25 mei 2005 15:42 schreef Shira het volgende:
Mijn zusje heeft het ook al jaren, in extreme mate.
Op advies van de huisarts eet ze al een tijdje geen koolsoorten (bloemkool, rode kool ect) meer en ook andere dingen zoals uien, prei en bepaalde merken chocolademelk eet/drinkt ze niet meer.
Dit lijkt heel goed te gaan, ze heeft nu al een tijdje geen extreme aanvallen meer gehad. In tijden van stress komt het wel terug, maar veel minder.
Ze slikt alleen medicijnen als ze een aanval heeft/voelt opkomen.
Probeer eens om bepaalde soorten eten te vermijden, zoals de koolsoorten en uien. Misschien helpt het (het kan nooit kwaad)
Hou wel een vast eetpatroon en drink genoeg water.
Goed vezelrijk eten en op tijd naar het toilet, als je moet moet je. Verder is het lastig en eigenlijk makkelijk gezegt niet stressen, als dat beinvloedt. Probeer je te ontspannen, belangrijk hoor!!quote:Op woensdag 25 mei 2005 15:48 schreef kruimel_20 het volgende:
ik heb er o.a met stress ook last van. en nu gaan we in oktober vliegen en ik heb nog nooit gevlogen.
ik weet dat ik ervoor ga stressen.... en dus ook last van mn darmen ga krijgen ...
weet iemand wat kan ik doen om dit niet mn vakantie te laten verpesten?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |