Alles even terzijde... Als er RFID chips in geld wordt gestopt zonder dat het verteld wordt, dan heeft iemand er een bedoeling mee om het niet te vertellen. Het is geen paranoia om achter iemands bedoelingen te komen, dat is gewoon voorzichtigheid.
Feit is dat het steeds makkelijker wordt voor groepen als regeringen om je gangen na te gaan, om je in de gaten te houden. De geschiedenis bewijst wel dat uitvindingen *altijd* gebruikt zullen worden, ten goede en ook ten kwade. Het is dus niet meer dan voorzichtigheid om je af te vragen waar het heen gaat en in wat voor toekomst jij over 10 jaar leeft. 10 jaar is niet zo lang hoor, de meeste mensen worden wel minstens 70 jaar.
Nou het 'probleem'... Het probleem kennen jullie allemaal, zeker degene die nog geen 18 zijn en thuis wonen. Het grootste probleem van jullie is 'hoe kom ik onder de bepalingen van mijn ouders uit'. Je wil bijvoorbeeld zaterdag tot 2:00 door blijven feesten, terwijl je ouders willen dat je om 23:00 thuis komt, op straffe van weet ik veel wat (in ieder geval een preek). Jullie leven naar het punt toe dat je het huis uit mag en mag doen wat je wilt (binnen grenzen, natuurlijk, daar heb je normen en waarden voor gekregen).
Wel, wat zou je er nu van vinden als je eindelijk het huis uit gaat, maar de overheid de taak van je ouders overneemt? Dwz. dat de overheid je gaat zeggen dat je om 23:00 thuis moet zijn op straffe van een rechtszaak (een preek voor volwassenen, zeg maar)? Dan ben je het huis uit, maar is er niks veranderd in je leven en kun je NOG niet doen wat je wil. En dat nog voor de rest van je leven ook.
Als je geidentificeerd kan worden, heeft de overheid de macht om zoiets te doen. En in Engeland gebeurt dat ook al enigszins, waar je in London ook loopt, er is altijd wel een camera op je gericht en ze kunnen dus altijd terugzien of jij op een bepaald moment op een bepaalde plek was.
Maar ja, uren van videobanden doorkijken is eigenlijk best moeilijk. RFID chips maken het dan stukken makkelijker. Je zet gewoon overal poortjes neer en waar je ook loopt, het wordt opgeslagen in een computersysteem. Stel je voor, je wordt tot je 21e door je ouders gevolgd waar je ook gaat, en van je 21e tot je dood wordt je door een regering gevolgd waar je ook gaat.
Je wordt van je bed gelicht omdat je met een meid in een achteraf steegje hebt staan n*ken en de regering niet wil dat jij dat doet. Of je bent met een omweg van je werk naar je huis gegaan en je valt daardoor binnen een bepaald zoekpatroon van de computer en wordt daarom aangehouden om uit te leggen waarom je niet de kortste weg naar je huis nam.
Als de overheid eenmaal die gegevens *heeft*, is er niemand meer die ze tegen kan houden om gebruik te maken van die gegevens zoals het hen goeddunkt. Ze kunnen van alles verzinnen en geen burger die het tegen kan houden. En de gegevens blijven natuurlijk alleen toegankelijk voor een select groepje, en er zal geen enkele burger zijn die in dat selecte groepje zit.
Niks geen paranoia, 1984 was voorspellend en het gaat daar naartoe als niemand tegengas geeft. De techniek is te mooi om waar te zijn voor alle controlerende instanties.
Wie van jullie heeft 1984 van George Orwell eigenlijk ECHT gelezen?
Edit:
Ik geef hier een algemeen verhaal aan de hand van jullie reacties. Ik zou niet kunnen zeggen of het een hoax is of niet.
Een RFID chip heeft een antenne en wat electronica, er is dus een stroomkring en een magnetron levert heel wat vermogen (700Watt b.v.). Als er genoeg stroom door de chip loopt, zal die gaan gloeien en dan zal het papier in de fik vliegen.
Maar er zijn natuurlijk best andere redenen waarom het biljet in de fik vloog (metalen stripje b.v.), en zomaar een website geloven doe ik niet. Maar het '1984' verhaal is niet zomaar uit de lucht komen vallen. George Orwell heeft dat verhaal niet zomaar uit zijn duim gezogen.
[ Bericht 4% gewijzigd door RetepV op 02-03-2004 16:22:44 ]