abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_17459333
quote:
'Ik schaam mij voor integratiedebat'

PvdA-Kamerlid Duivesteijn ergert zich aan niveau van debat in Kamer en in eigen partij

DEN HAAG - Adri Duivesteijn heeft lang gezwegen. Maar nu houdt het kritische PvdA-Kamerlid zich niet meer in. 'Als de politiek op deze manier afglijdt, is het terecht dat het hoofddoekje een symbool van protest wordt.'

Het is mooi geweest, vindt Adri Duivesteijn. Genoeg gezwegen. Twee jaar was het PvdA-Kamerlid te druk met wonden likken en met een speurtocht naar zijn, leek het, verloren gegane idealen. Als adjudant van Ad Melkert maakte hij de val van de PvdA mee. Als gewoon Kamerlid onder Wouter Bos ziet hij nu vanuit de oppositie hoe een nieuwe wind door Nederland blaast.

Gedwongen integratie, een stop op immigratie, het tweede kabinet-Balkenende regeert met harde hand. Radeloos wordt Duivesteijn als hij het debat volgt .
'Waar is de zelfbeheersing? Wij als PvdA hebben fouten gemaakt. Oké, op sommige punten waren we te soft. Maar dit rechts-moralisme is belemmerend, beangstigend. Zo bont hebben zelfs wij als sociaal-democraten het niet gemaakt. We zijn beland in het maakbaarheidsideaal van conservatief Nederland. Ze willen de straat, de school en het huis controleren. Hun houding is: wij autochtone Nederlanders willen dat die allochtonen zich disciplineren in die wereld van ons.'

'Het gaat hier om de loyaliteitsvraag naar de niet-westerse mens. Over oudkomers wordt gepraat op een manier alsof ze hier net zijn. Kinderen van 30, hier geboren, worden nu plotseling allochtoon genoemd. Het is zo generaliserend, diskwalificerend en stigmatiserend. Dit is integreren met het pistool in de rug. De analyses zijn van een platheid! VVD'er Wilders zegt over radicale moslims: ik lust ze rauw. Mirjam Sterk van het CDA: ze kunnen niet van twee walletjes eten.'

'Hoe is het mogelijk dat de politiek zich tot dit niveau verlaagt? Ik zit er middenin en ik vind dat ik er wat van moet zeggen. Ik schaam me voor de kwaliteit van dit debat.'

Het komt niet vaak voor dat een parlementariër zo tegen zijn collega's tekeergaat. Is het zo erg in de Kamer? Ja, vindt Duivesteijn. 'Een fatsoenlijk debat is niet meer mogelijk. Ik vond de commissie-Blok bemoedigend. Er werd in haar rapport Bruggen Bouwen eindelijk gekeken naar de feiten. Maar het rapport werd afgeschoten. Door CDA en VVD. Ook wij binnen de PvdA hebben het niet omarmd. En daarvoor is maar één dominante electorale reden: dit onderwerp laten we ons niet afnemen. De een komt met nog hardere maatregelen dan de ander. Het heeft niets van doen met wat aan de hand is.

'Politiek behoort mensen een kader te geven waarbinnen ze hun emotie kunnen ordenen. Maar in de Tweede Kamer is het debat versmald tot one-liners. One-liners zetten het denken stop, het zijn commercials. Als de politiek op deze manier afglijdt, is het terecht dat het hoofddoekje een symbool van protest wordt.'

Nu wordt het tijd voor een kritische tegenvraag. Waar is zijn eigen PvdA eigenlijk in dit debat? Duivesteijn erkent dat het in eigen kring stil is. En al snel gaat het over 'de diepe depressie waarin links en ikzelf na Fortuyn zijn beland'.

'Fortuyn heeft de mores veranderd, ook van de gevestigde orde. Links moralisme was van 1968 tot voor kort de dominante denkrichting. Die is in een klap weggevaagd. Daarvoor in de plaats kwam: zeg wat je denkt en voelt. Het leek wel alsof iedereen leegliep. Alle drempels waren weg, ook die van het fatsoen.

'Melkert had daar op geen enkele manier antwoord op, omdat hij zo'n enorme weerzin tegen het type Fortuyn had. Alles in de ring gooien, dat vond hij weerzinwekkend. De nederlaag van 6 maart 2001 en het drama daarna hebben links, Melkert, mij en anderen in een ideologische leegte gebracht. De vaste grond werd onder onze voeten weggeslagen. Ik heb lang rondgelopen met de vraag: ben ik nou echt achterlijk geweest? Is de multiculturele samenleving een achterlijk ideaal? Hebben we nou met zijn allen fout gezeten?'

Hebt u het antwoord al?

'Ja, ik geloof nog in de multiculturele samenleving. Er moet respect voor andere culturen zijn.'

Heeft de partij nog niet genoeg tijd gehad om een visie te ontwikkelen?

'Na de nederlaag van 2002 konden we met een inhoudelijke revival beginnen. Maar nog voordat ons denken op gang was gekomen kwam de PvdA op eclatante wijze terug bij de verkiezingen van januari 2003. Dat verlamde alles.'

U bedoelt?

'Natuurlijk kregen we eerst een klap doordat we uiteindelijk toch niet gingen meeregeren. Maar door de gunstige peilingen nu is het debat in de PvdA er nog steeds nauwelijks. We koesteren de situatie waarin we zitten. We zitten gevangen in de peilingen, zoals we altijd gevangen hebben gezeten in de polls. Kok en Melkert ook al. We hebben jaren in de regering gezeten. Dan moet je beslissingen nemen en is er weinig tijd voor ontwikkeling op cruciale gebieden. Nu zitten we in de oppositie en is het ook een vacuüm.'

Dat klinkt als een degelijk verwijt naar uw partijgenoten.

'Dat ga ik niet zeggen. Iedereen wacht nu op de commissie-Patijn (eigen PvdA-commissie, red). Ik heb goede hoop dat daar iets verstandigs uitkomt. Ik vind dat de PvdA haar eigen idealen niet moet gaan verloochenen. De PvdA kan vertrouwen hebben in zijn eigen sociaal-democratische gedachtegoed en hoeft zich niet te schamen. Er moet een tegendruk ontstaan tegen die conservatieve hoofdstroom.'

http://www.volkskrant.nl/denhaag/1078120975695.html
Duivesteijn had destijds de kans om het tegen Bos op te nemen, en maakte vermoedelijk meer kans dan de uiteindelijke uitdagers Van Nieuwenhoven en De Vries. Hij liet die kans aan zich voorbij gaan. Dat betekent niet dat hij nu dan maar zijn mond moet houden, integendeel, maar de richting die de partij opgaat is een andere dan hijzelf voor ogen heeft. Ik denk ook dat een groot deel van de achterban van de PvdA niet zit te wachten op een langdurig ideologisch debat, maar een partij wil die pragmatisch aan de weg timmert.

Overigens snap ik niet dat Duivesteijn 'al die tijd' heeft gezwegen (wat hij zelf toegeeft in het artikel). Er is genoeg ruimte om de discussie aan te gaan, deze klaagzang komt als mosterd na de maaltijd. Ik mis in zijn betoog ook ideeën hoe het volgens hem dan wel moet, het komt op mij teveel over als 'hakken in het zand zetten'.
pi_17459526
quote:
'Ja, ik geloof nog in de multiculturele samenleving. Er moet respect voor andere culturen zijn.'
:') Ik heb eerlijk gezegd eigenlijk wel genoeg gehad van al die eerwraken, het uithuwelijken en de haat prekende imams.

Op naar de monoculturele Nederlandse samenleving.

:') :' ) : ')

:') =

[ Bericht 3% gewijzigd door Tikorev op 02-03-2004 12:24:46 ]
De grote steden veranderen in sociaal compleet geruïneerde multiculturele getto's. Een blijvende herinnering aan falend links beleid....
pi_17459536
Vroegah...
"Ik heb geen tijd voor leuk,... ik maak alleen tijd voor episch! - Chocobo
pi_17459644
quote:
Op dinsdag 2 maart 2004 12:04 schreef Kozzmic het volgende:

[..]

Duivesteijn had destijds de kans om het tegen Bos op te nemen, en maakte vermoedelijk meer kans dan de uiteindelijke uitdagers Van Nieuwenhoven en De Vries. Hij liet die kans aan zich voorbij gaan. Dat betekent niet dat hij nu dan maar zijn mond moet houden, integendeel, maar de richting die de partij opgaat is een andere dan hijzelf voor ogen heeft. Ik denk ook dat een groot deel van de achterban van de PvdA niet zit te wachten op een langdurig ideologisch debat, maar een partij wil die pragmatisch aan de weg timmert.

Overigens snap ik niet dat Duivesteijn 'al die tijd' heeft gezwegen (wat hij zelf toegeeft in het artikel). Er is genoeg ruimte om de discussie aan te gaan, deze klaagzang komt als mosterd na de maaltijd. Ik mis in zijn betoog ook ideeën hoe het volgens hem dan wel moet, het komt op mij teveel over als 'hakken in het zand zetten'.
Je kunt toch niet ontkennen wat twee jaar geleden gebeurt is? Omdat Pim Fortuyn weg is, en de PvdA zijn zeteltjes terugheeft, zijn de problemen voor de partij weg? Zonder ook maar een heldere ideologische verandering binnen de partij? Wat Duivestijn nu juist probeert aan te geven, is dat er geen grondige herbezinning bezig is uit angst zetels te verliezen, en dat komt naar voren in een slappe, onzichtbare en onduidelijke oppositiestijl. Kijk maar naar de terugkeer van Femke, die wel kiest voor een duidelijk tegengeluid, maar daarvoor wordt afgestraft. Bij de PvdA durven ze niet eens de discussie aan te gaan, laat staan een nieuw en krachtig tegenbeleid te ontwikkelen. Dapper van Adri dat hij dit aan de kaak stelt.
gratis en voor niet
  dinsdag 2 maart 2004 @ 12:25:39 #6
51985 Robert_Jensen
Tiger anti-jihadpanzer
pi_17459704
Ik erger mij aan Duivesteijn.

En de onzin die hij uitkraamt: mensen die hier al 30 jaar zijn worden als nieuwkomer behandeld! Ja! Als ze geen woord NLs spreken na 30 jaar wel ja! .
Onder bepaalde moslims heeft de droom van een triomf van de islam zorgelijke vormen aangenomen. De droom is verworden tot een hysterisch verlangen naar bloedige strijd, een Armageddon, waarin Amerika en Europa het onderspit moeten gaan delven.
pi_17459771
quote:
Op dinsdag 2 maart 2004 12:25 schreef Robert_Jensen het volgende:
Ik erger mij aan Duivesteijn.

En de onzin die hij uitkraamt: mensen die hier al 30 jaar zijn worden als nieuwkomer behandeld! Ja! Als ze geen woord NLs spreken na 30 jaar wel ja! .
Je kunt je ergeren aan de inhoud van zijn verhaal, het gaat er meer om dat hij zijn kop uitsteekt om een tegengeluid te laten horen. De rest van de PvdA hoor je namelijk niet, in ieder geval niet waar je ze zou moeten horen, in de kamer.
gratis en voor niet
  dinsdag 2 maart 2004 @ 12:34:39 #8
51985 Robert_Jensen
Tiger anti-jihadpanzer
pi_17459858
quote:
'Fortuyn heeft de mores veranderd, ook van de gevestigde orde. Links moralisme was van 1968 tot voor kort de dominante denkrichting. Die is in een klap weggevaagd. Daarvoor in de plaats kwam: zeg wat je denkt en voelt. Het leek wel alsof iedereen leegliep. Alle drempels waren weg, ook die van het fatsoen.
Ze geven het zelf toe .
Onder bepaalde moslims heeft de droom van een triomf van de islam zorgelijke vormen aangenomen. De droom is verworden tot een hysterisch verlangen naar bloedige strijd, een Armageddon, waarin Amerika en Europa het onderspit moeten gaan delven.
pi_17460123
Ik heb het nooit zo op die zurige Duivestein maar ik heb dit interview met genoegen gelezen. Hij zegt een paar heel zinvolle dingen, hij durft intern ook de vinger op de zere plek te leggen en ik vind het heerlijk en dapper om te horen dat iemand gewoon hardop voor de multiculturele samenleving uitkomt.

Ik snap de kritiek van Kozzmic niet zo goed. Maar misschien is hij het soort PvdA-er waar Duivestein zich zo tegen verzet: de kop in het zand PvdA-er. Je verwijt Duivestein een paar zeer onterechte dingen en het komt er op neer dat iemand die kritiek heeft (nog vrij mild eigenlijk) vrij direct daarop wordt afgerekend. Ik vind het klasse, kritiek is goed en verfrissend. Daar kunnen ze bij het CDA nog wat van leren.

Bovendien is een groot deel van de kritiek van Duivestein op de brede politiek gericht.
pi_17460387
quote:
Op dinsdag 2 maart 2004 12:48 schreef SCH het volgende:
Ik heb het nooit zo op die zurige Duivestein maar ik heb dit interview met genoegen gelezen. Hij zegt een paar heel zinvolle dingen, hij durft intern ook de vinger op de zere plek te leggen en ik vind het heerlijk en dapper om te horen dat iemand gewoon hardop voor de multiculturele samenleving uitkomt.

Ik snap de kritiek van Kozzmic niet zo goed. Maar misschien is hij het soort PvdA-er waar Duivestein zich zo tegen verzet: de kop in het zand PvdA-er. Je verwijt Duivestein een paar zeer onterechte dingen en het komt er op neer dat iemand die kritiek heeft (nog vrij mild eigenlijk) vrij direct daarop wordt afgerekend. Ik vind het klasse, kritiek is goed en verfrissend. Daar kunnen ze bij het CDA nog wat van leren.

Bovendien is een groot deel van de kritiek van Duivestein op de brede politiek gericht.
Precies, in plaats van Duivestijn nu weer af te branden, moet je toejuichen dat 'ie de PvdA probeert wakker te schudden, en een discussie opstart die keihard nodig is. Dat is ook niet raar of zo, binnen de VVD wordt altijd discussie gevoerd over de te volgen lijn. En als er een partij is die wat zelfreflectie nodig heeft is dat de PvdA.
gratis en voor niet
pi_17461001
quote:
Op dinsdag 2 maart 2004 12:22 schreef TomBombadil het volgende:

[..]

Je kunt toch niet ontkennen wat twee jaar geleden gebeurt is? Omdat Pim Fortuyn weg is, en de PvdA zijn zeteltjes terugheeft, zijn de problemen voor de partij weg? Zonder ook maar een heldere ideologische verandering binnen de partij? Wat Duivestijn nu juist probeert aan te geven, is dat er geen grondige herbezinning bezig is uit angst zetels te verliezen, en dat komt naar voren in een slappe, onzichtbare en onduidelijke oppositiestijl. Kijk maar naar de terugkeer van Femke, die wel kiest voor een duidelijk tegengeluid, maar daarvoor wordt afgestraft. Bij de PvdA durven ze niet eens de discussie aan te gaan, laat staan een nieuw en krachtig tegenbeleid te ontwikkelen. Dapper van Adri dat hij dit aan de kaak stelt.
Ik zeg niet dat de problemen voor de PvdA met de verkiezingsoverwinning weg zijn, maar ik zeg dat de oplossing niet in het oppoetsen van de ideologie moet worden gezocht. Ideologie is iets voor kleine getuigenispartijen, de ideologische boodschap vind je momenteel bij geen van de grote politieke stromingen nog terug. Ik heb trouwens een duidelijke bijdrage van Klaas de Vries gehoord in het debat rond de asielzoekers en bijvoorbeeld een duidelijke bijdrage van Staf Depla in het debat rond de bouwfraude. Een voorstel van hem werd nota bene aangenomen. Hoezo angst om je uit te spreken, hoezo angst om zetels kwijt te raken? En waaruit blijkt eigenlijk dat 'duidelijke tegengeluid' van Femke en hoezo is ze daarom afgestraft?
pi_17461018
quote:
Op dinsdag 2 maart 2004 12:48 schreef SCH het volgende:

Ik vraag me af wie er meer de kop in het zand steekt, Duivesteijn of ik. Hij ageert tegen one-liners van rechts, maar komt zelf niet verder dan one-liners als 'dit rechts-moralisme is belemmerend, beangstigend' en 'het is zo generaliserend, diskwalificerend en stigmatiserend'. Hij zet er geen eigen ideeën tegenover. Het debat over de multi-culturele samenleving is er niet voor niets, als de PvdA er niets beter tegenover weet te stellen dan 'kom niet aan de multi-culturele samenleving' kunnen ze beter de partij meteen opheffen dan nog wachten op de volgende verkiezingen. Maar ja, de PvdA is gelukkig meer dan Duivesteijn...
pi_17461580
quote:
Op dinsdag 2 maart 2004 13:37 schreef Kozzmic het volgende:

[..]

Ik zeg niet dat de problemen voor de PvdA met de verkiezingsoverwinning weg zijn, maar ik zeg dat de oplossing niet in het oppoetsen van de ideologie moet worden gezocht. Ideologie is iets voor kleine getuigenispartijen, de ideologische boodschap vind je momenteel bij geen van de grote politieke stromingen nog terug.
Nee en dat is ook een groot probleem. Als je nergens meer voor staat en dus geen duidelijke identiteit hebt dan blijf je zwalken en afhankelijk van het functioneren van anderen. Zoals de PvdA nu doet en waar jij mee instemt. We worden toch wel weer groot, dus we hebben niet echt een eigen verhaal nodig. Dat is imo een foute inschatting en dat heeft Duivestein, en hij niet alleen binnen de PvdA, goed in de gaten. De PvdA zou wel degelijk haar sociaal-democratische wortels moeten herijken en toetsen aan de huidige praktijk. Doet ze dat niet dan heeft ze feiteljik geen ander bestaansrecht dan dat ze ooit is opgericht en er nou eenmaal mensen op stemmen. Daar kun je toch geen genoegen meenemen?
pi_17461694
quote:
Op dinsdag 2 maart 2004 13:38 schreef Kozzmic het volgende:

[..]

Ik vraag me af wie er meer de kop in het zand steekt, Duivesteijn of ik.
Jij denk ik want jij wil meegaan in de flow en niet een serieus debat voeren. Waarom eigenlijk niet? Waar ben je bang voor?
quote:
Hij ageert tegen one-liners van rechts, maar komt zelf niet verder dan one-liners als 'dit rechts-moralisme is belemmerend, beangstigend' en 'het is zo generaliserend, diskwalificerend en stigmatiserend'. Hij zet er geen eigen ideeën tegenover.
Dat die in dit interview niet al te uitgebreid ter sprake komen, wil het dan meteen zeggen dat hij ze niet heeft? Hij vertolkt gewoon zijn gevoel over het huidige debat. Zeer legitiem.
quote:
Het debat over de multi-culturele samenleving is er niet voor niets, als de PvdA er niets beter tegenover weet te stellen dan 'kom niet aan de multi-culturele samenleving' kunnen ze beter de partij meteen opheffen dan nog wachten op de volgende verkiezingen. Maar ja, de PvdA is gelukkig meer dan Duivesteijn...
Wat een denigrerende toon. Dit is precies wat er mis is binnen de PvdA. De partij lijkt een beetje op Ajax wat dat betreft. Stug en regentesk en heel erg arrogant. Lever vooral geen kritiek want dat is nergens voor nodig en het zou eens lastige gesprekken kunnen opleveren............. Dit is nou precies de reden waarom ik de PvdA vaarwel heb gezegd. Als het er op aan komt gaat het om de macht en nergens anders om. En dat is voor mij niet genoeg.

En die opmerkingen die je maakt over de multi-culturele samenleving zijn erg flauw en beneden de gordel. Duivestein plaatst in dit interview enkele dingen in hun perspectief, relativeert en spreekt ergernissen uit en daaruit concludeer je dat hij zegt: "Kom niet aan de multiculturele samenleving". Dat zegt hij nergens, hij zegt: het debat is bruut en wordt op een onverstandige en te harde manier gevoerd.

Je suggereert ook alsof Duivestein een soort dolende eenling zou zijn. Dat is altijd al een beproefde tactiek geweest om mensen af te serveren: door ze te isoleren en ze de gekke henkie van de fractie te maken. Nou reken maar dat Adrie heel veel gelijkgezinden in de fractie heeft.

dat ik het nog eens zo voor die man op zou nemen
pi_17462697
quote:
Op dinsdag 2 maart 2004 12:04 schreef Kozzmic het volgende:
Gedwongen integratie, een stop op immigratie, het tweede kabinet-Balkenende regeert met harde hand. Radeloos wordt Duivesteijn als hij het debat volgt .
'Waar is de zelfbeheersing? Wij als PvdA hebben fouten gemaakt. Oké, op sommige punten waren we te soft. Maar dit rechts-moralisme is belemmerend, beangstigend. Zo bont hebben zelfs wij als sociaal-democraten het niet gemaakt. We zijn beland in het maakbaarheidsideaal van conservatief Nederland.
Het CDA is inderdaad erg conservatief, maar VVD en D'66 kan ik moeilijk conservatief noemen. Het punt is dat veel zogenaamde progressieven niet snappen dat sommigen juist willen dat immigranten assimileren, om hun veelal conservatieve denkbeelden de wereld uit te helpen.
quote:
Ze willen de straat, de school en het huis controleren. Hun houding is: wij autochtone Nederlanders willen dat die allochtonen zich disciplineren in die wereld van ons.'
Ze verwachten van allochtonen niets meer of minder, dan van autochtonen, dus wat zeurt hij?
quote:
Het gaat hier om de loyaliteitsvraag naar de niet-westerse mens. Over oudkomers wordt gepraat op een manier alsof ze hier net zijn.
Zal dat niet meer liggen aan die oudkomers zelf? Een oudkomer in soepjurk met een Osama-baard zal misschien wel gezien worden als een immigrant, maar eentje in een strak pak met een verzorgd uiterlijk toch echt niet hoor.
quote:
Een fatsoenlijk debat is niet meer mogelijk. Ik vond de commissie-Blok bemoedigend. Er werd in haar rapport Bruggen Bouwen eindelijk gekeken naar de feiten. Maar het rapport werd afgeschoten. Door CDA en VVD. Ook wij binnen de PvdA hebben het niet omarmd. En daarvoor is maar één dominante electorale reden: dit onderwerp laten we ons niet afnemen.
Hij heeft gelijk. Er zijn helemaal geen problemen met allochtonen, die oververtegenwoordigd zijn in de criminaliteit, met 500.000 mensen in dit land die geen Nederlands spreken, met moslims die radicale uitspraken doen. Waar maken we ons druk om?
quote:
De nederlaag van 6 maart 2001 en het drama daarna hebben links
2002. Ik vraag me af hoe serieus een politicus te nemen is, als hij niet eens weet wanneer de gemeenteraadsverkiezingen gehouden zijn.
quote:
De PvdA kan vertrouwen hebben in zijn eigen sociaal-democratische gedachtegoed en hoeft zich niet te schamen. Er moet een tegendruk ontstaan tegen die conservatieve hoofdstroom.
Sociaal-democratie kan heel goed samengaan met een kritisch beleid tav allochtonen en moslims. Waren het niet de socialisten en sociaal-democraten, die in de jaren 60 zo tegen het christelijke geloof aanschopten? Maar nu het over de islam gaat, mag het opeens niet van onze sociaal-democraten.
Op zaterdag 5 maart 2005 19:55
Moet je je voorstellen dat zo'n beetje een kwart van de criminelen 'Jezus' zou heten. Werkelijk een schande voor je religie :D.
  dinsdag 2 maart 2004 @ 17:50:47 #16
44857 Rechtse_Mensen
zijn ook mensen
pi_17465663
Ik vind het eigenlijk vrij evident. Duijvestein staat voor de linkervleugel van de PvdA, heeft dat altijd al gestaan. Hij zou het liefst regeren met GL, SP en d66. Hij vergeet echter dat de PvdA aan de linkerzijde weinig toe te voegen heeft aan GL en de SP. De PvdA moet het juist heel specifiek hebben van de 'links-van-het-midden' positie. Als ze naar links schuiven, verliezen ze stemmen aan het CDA en verliezen ze uiteindelijk ook de strijd om de linkerflank met GL en de SP, die zich op die flank veel beter thuisvoelen.

Dat ie zich schaamt voor het integratiebestand is niets unieks. Stef Blok (VVD) van de gelijknamige cie schaamt zich er ook voor. En met reden. Het debat ging (net als de post hierboven) over incidenten en one-liners en niet over de feiten en het rapport van de cie.
Wie ben jij om ons cultuurgoed te verdedigen tegen vreemde smetten als je niet eens weet hoe je een werkwoord vervoegd?
  dinsdag 2 maart 2004 @ 19:10:49 #17
51985 Robert_Jensen
Tiger anti-jihadpanzer
pi_17467152
quote:
Op dinsdag 2 maart 2004 14:20 schreef SCH het volgende:

[..]

[quote]
Wat een denigrerende toon.Stug en regentesk en heel erg arrogant.
quote:
Jij denk ik want jij wil meegaan in de flow en niet een serieus debat voeren. Waarom eigenlijk niet? Waar ben je bang voor?
pi_17469124
Wat denk je te bereiken met zo'n selectief verknipt quootje? Maar wel verrassend dat je het zo opneemt voor de PvdA, jij vindt ze niet stug, regentesk en arrogant?

[ Bericht 46% gewijzigd door SCH op 02-03-2004 21:48:25 ]
  woensdag 3 maart 2004 @ 15:40:43 #19
6484 ExTec
<subtitle here>
pi_17482369
Als er 1 apostel was die met verve de politiek correcte trom beroerde, was het Duivesteijn wel.

Zelfs nu, heeft'ie niks inhoudelijks behalve 'het moet anders'.
&lt;signature here&gt;.
  woensdag 3 maart 2004 @ 16:38:40 #20
35279 Parabola
Sapere aude
pi_17483432
quote:
Op dinsdag 2 maart 2004 14:20 schreef SCH het volgende:

[..]

[..]

etc...
Niet helemaal mijn woorden, maar de strekking spreekt mij wel aan. De gevestigde orde in de PvdA is nogal bangig voor discussie. Waarom is dat toch? En waarom loopt zo'n groot deel van de weldenkende achterban (daar reken ik Kozz ook onder) daar zo blindelings achteraan?

Is het, zoals SCH suggereert, de angst om uit het centrum van de macht te raken? Wordt de partij gedomineerd door carriere politici? Is er een natuurlijke reflex tot (links) conservatisme? Kan een van de weldenkende PvdA-ers van Fok! (er zijn er zat) daar zijn licht eens over laten schijnen?

edit: Duyvesteijn's ge-OH over 'de progressieve beweging' kan me trouwens gestolen worden. Voor echt progressieven is de PvdA helemaal geen aantrekkelijke partij.
Slaapt winter
en zomer
  woensdag 3 maart 2004 @ 16:51:22 #21
6484 ExTec
<subtitle here>
pi_17483668
quote:
Links moralisme was van 1968 tot voor kort de dominante denkrichting.
Dat is een mooie benaming voor de alles verstikkende, discussie onmogelijkmakende politieke correctheid.

Kozz heeft een leuke als'ie zegt dat 'duivesteijn niet alleen de PvdA is'.

Zou ik een end komen als ik zo'n drogreden neer probeer te zetten met Dhr M. Smit en NR, of niet?

Ik beschouw die partij nog steeds tot op het bot rot, zolang de PvdA zelf geen afstand neemt van dit soort apostelen, die nog steeds geen verantwoordelijkheid willen nemen.
&lt;signature here&gt;.
  woensdag 3 maart 2004 @ 19:54:40 #22
51985 Robert_Jensen
Tiger anti-jihadpanzer
pi_17486599
quote:
Op dinsdag 2 maart 2004 20:45 schreef SCH het volgende:
Wat denk je te bereiken met zo'n selectief verknipt quootje? Maar wel verrassend dat je het zo opneemt voor de PvdA, jij vindt ze niet stug, regentesk en arrogant?
Waar neem ik het op voor de PvdA dan?
pi_17486785
1 x is wel genoeg. Je suggereert dat de quote waar ik de PvdA stug, regentesk en arrogant noem een voorbeeld van niet serieus debatteren is.
pi_17487389
Duijvesteins kritiek gaat vooral over het niveau van het debat,
terwijl hij het volgens mij het niet eens is met _de inhoud_
van de standpunten van zijn politieke tegenstanders.
Nou Duijvestein, ga daar dan inhoudelijk op in. Toon dan aan dat het
het onjuist is wat ze zeggen. Of onvolledig.

Waarom spreekt Duijvestein zich niet gewoon duidelijk uit:

Bijv:
- tegen elke inperking huwelijksmigratie
- voor meertaligheid overheid in grote steden
- voor OALT
- tegen verbod op vrouwenbesnijdenis
- tegen eisen stellen aan immigranten
- etc.

Kortom: Duijvestein moet gewoon zeggen wat hij (niet) zou
doen als hij het voor het zeggen had. Dan kan de kiezer
kiezen of hij Duijvesteins Nederland wil. En de PvdA leden
voor de volgende verkiezingen of ze Duijvestein willen.

Aanvulling: Waarom doet Adri dat eigenlijk niet?

[ Bericht 3% gewijzigd door rroloff op 03-03-2004 20:49:42 ]
pi_17487602
[offtopic]
[ Bericht 3% gewijzigd door rroloff op 03-03-2004 20:49 ]

Uitstekende nieuwe feature!
[/offtopic]

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')