abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 28 december 2005 @ 04:56:23 #26
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_33461397
Het kennisplatform wil maar niet echt van de grond komen.
Het blijft een onsamenhangend verhaal van waar we goed in zijn, en in welke richting we door zouden moeten groeien. Neemt niet weg dat door overdreven overheidsbemoeienis en Brussel het spoor helemaal bijster zijn.
Want 40 % EU subsidies (van al het geld) voor het landbouwbeleid waarin we via marktprotectionisme de deur op slot proberen te houden is geen goede drijfveer om te kunnen spreken van een op-en-top kennisbeleid.

En wat heb je aan kennis als de productie producerende bedrijven hun heil in Azie gaan zoeken.
Zoals altijd is het een spel tussen vraag en aanbod. Maar we hebben onszelf uit de marktgeprijst.
En de weg weer terugzoeken is er eentje van water bij de wijn doen (met een deregulerende overheid voorop). Maar die kans schat ik somber in.
pi_33465006
Uiteindelijk komt alles terecht bij beleid en dat is het grote probleem in NL; dat zwalkt alle kanten uit en het ontbreekt aan een eenduidige visie. Lekker dom roepen van kenniseconomie dit kenniseconomie dat, maar het zijn slechts loze woorden. Kennis importeren zie ik niet als oplossing; mensen stimuleren om zelf die richtingen te kiezen lijkt mij veel beter.

Wil je echt iets op het gebied van kennis doen, dan moet je het volgende doen:
- Ervoor zorgen dat het aanzien van techneuten en andere hoger opgeleiden beter wordt. Hedentendage moet je vooral manager worden; dat verdient meer en je hoeft er weinig capciteiten voor te hebben.
- Minder salaris afpakken van mensen die er voor werken. Het huidige belasting en subsidieklimaat stimuleert mensen niet om verder te leren. Ook huisvesting en de bureaucratie belemmeren mensen die wel initiatief willen nemen.
- Meer perspectief bieden op het gebied van wetenschappelijk onderzoek. Waarom zou je nog de wetenschap ingaan als bedrijven research gaan doen in andere landen en je weinig kans hebt op een baan binnen de universitaire wereld? Ook als post-doc is de kans op een baan in NL niet bijster groot. Zo jaag je juist mensen waarin je hebt geinvesteerd weg.
- Consequent beleid, als je iets wilt bereiken dan moet je er echt voor staan en niet steeds gaan zwalken. Daar kots ik van in NL; altijd maar weer uitzonderingen, subsidiefratsen en dergelijke, houdt het eens simpel en duidelijk.
- Trots/zelfvertrouwen, op de een of andere manier is het in NL kennelijk niet de bedoeling dat er eens wat positiefs mag worden gemeld of dat men eens flink laat zien wat we wel kunnen. Al dat gejank over veranderingen en minima dit, armoede dat en allerlei ander negatief gedoe, sodemieter op. We hebben in NL ook bedrijven en mensen waar we trots op mogen zijn. Zo heeft Philips nog steeds een grote R&D tak in Nederland; daar komt innovatie vandaan.

Eigenlijk komt het er op neer dat de overheid moet zorgen voor betere randvoorwaarden en vervolgens er van af moet blijven. Iedere vorm van creativiteit en ontwikkeling wordt door ambtenaren toch direct om zeep geholpen.
  woensdag 28 december 2005 @ 11:39:14 #28
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_33465128
Tja
Dat is ons stelsel in europa.
De hoogopgeleidenen trekken naar noord amerika, de laagopgeleidenen naar Europa.
Ons migratiebeleid van "gastarbeiders" was natuurlijk in principe als zo racistisch als de pest, voor vuil werk werden mensen hier naar toe gehaald, daar waren onze eigen proleten te goed voor.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_33468946
quote:
Op woensdag 28 december 2005 11:39 schreef Pietverdriet het volgende:
Tja
Dat is ons stelsel in europa.
De hoogopgeleidenen trekken naar noord amerika, de laagopgeleidenen naar Europa.
Ons migratiebeleid van "gastarbeiders" was natuurlijk in principe als zo racistisch als de pest, voor vuil werk werden mensen hier naar toe gehaald, daar waren onze eigen proleten te goed voor.
Sorry Piet, maar die werden gehaald door de werkgevers omdat ze zo een paar centen konden besparen. Had men in de jaren zestig gewoon salarissen betaald die marktconform waren dan had dat niet gehoeven. Want weinig animo voor schoonmaken betekent dat het aanbod laag is en dus dat het loon omhoog had gemoeten. Basis kapitalisme.

On topic: Importeren van kennis veroorzaakt braindrain in andere landen en is niet wenselijk.
pi_33469205
quote:
Op woensdag 28 december 2005 13:50 schreef Ulx het volgende:

[..]

Sorry Piet, maar die werden gehaald door de werkgevers omdat ze zo een paar centen konden besparen. Had men in de jaren zestig gewoon salarissen betaald die marktconform waren dan had dat niet gehoeven. Want weinig animo voor schoonmaken betekent dat het aanbod laag is en dus dat het loon omhoog had gemoeten. Basis kapitalisme.

On topic: Importeren van kennis veroorzaakt braindrain in andere landen en is niet wenselijk.
Grote kans dat de ingenieur in een ontwikkelingsland taxichauffeur is. Die kan zowel voor hemzelf als voor zijn land het beste emigreren
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
  woensdag 28 december 2005 @ 13:59:29 #31
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_33469237
quote:

[..]

Ik had het over het beleid, maw, de rol van de overheid in deze.
quote:
Het probleem is dat er hier braindrain is.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_33469536
quote:

[..]

de werkgevers moesten wel, aangezien ze concurrentie kregen van Zuid-Europese landen die goedkoper konden produceren, dat kon men dus tegengaan door arbeiders te halen uit armere landen die wel gemotiveerd waren te werken voor de lage lonen, uiteindelijk moesten de bedrijven in de massatextiel ed. toch het loodje leggen eind jaren 70 begin jaren 80 toen de oliecrisis er ook nog eens bijkwam
pi_33470764
Waarom zou je indiers hierheen halen om in de IT te werken? Deze mensen zijn misschien qua niveau goed maar hebben een totaal andere moraal. Een collega van mij heeft veel met indiers gewerkt in een outsource project, maar die mensen vallen niet te managen. 10 dagen voor deadline: hoe gaat het, ja goed baas, alles loopt goed. 5 dagen erna precies zelfde verhaal. 1 dag voor deadline: sorry baas we lopen 2 maanden achter. Bovendien zijn de echt goede indieers allang weggeplukt.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_33472793
Heb je een geschikter ander volk dan?
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_33472847
quote:
Op woensdag 28 december 2005 14:51 schreef raptorix het volgende:
Waarom zou je indiers hierheen halen om in de IT te werken? Deze mensen zijn misschien qua niveau goed maar hebben een totaal andere moraal. Een collega van mij heeft veel met indiers gewerkt in een outsource project, maar die mensen vallen niet te managen. 10 dagen voor deadline: hoe gaat het, ja goed baas, alles loopt goed. 5 dagen erna precies zelfde verhaal. 1 dag voor deadline: sorry baas we lopen 2 maanden achter. Bovendien zijn de echt goede indieers allang weggeplukt.
zouden ze alle 1 miljard zo zijn?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Gemiddeld reactieniveau op de FP:
[quote]Ben benieuwd wanneer Bin Laden zelf met een boek komt![/quote]
Buzzz: Wat, gebundelde grot tekeningen??? >:)
pi_33472944
quote:
Op woensdag 28 december 2005 15:55 schreef fernando_redondo het volgende:
Heb je een geschikter ander volk dan?
Nee, bovendien heeft men in nederland genoeg potentieel in huis, bedrijven zouden mijn inziens zelf meer moeten opleiden.
pi_33473036
Opleiden is duurder
pi_33473120
Joh, ik werk volgend jaar 10 jaar in de IT, en kan je zeggen dat ik HEEL weinig goede ervaringen heb met buitenlandse werknemers, behalve dat ze maar matige capaciteiten hebben, zit je ook nog met een taalprobleem, bovendien is opleiden belastingtechnisch goedkoop. Daarnaast kan je ook opleiden in de praktijk, dat werkt niet alleen motiverend, maar je kan mensen ook nog eens "tunen" naar je bedrijf.
pi_33473360
Met Indiers heb je alvast geen taalprobleem en ik weet niet wat het gemiddelde loon is van een Indier na 5 jaar werkervaring maar ik vermoed dat het toch een stuk lager ligt dan bij een Nederlander en verder is die Indier belastingtechnisch een stuk goedkoper voor de werkgever
pi_33473451
quote:
Op woensdag 28 december 2005 16:13 schreef fernando_redondo het volgende:
Met Indiers heb je alvast geen taalprobleem en ik weet niet wat het gemiddelde loon is van een Indier na 5 jaar werkervaring maar ik vermoed dat het toch een stuk lager ligt dan bij een Nederlander en verder is die Indier belastingtechnisch een stuk goedkoper voor de werkgever
Hoezo geen taalprobleem? Of dacht je dat al onze klanten zomaar bereid zijn om hun documentatie in het engels aan te gaan leveren? Bovendien denk ik dat je geen enkel besef hebt van lonen in de IT.
pi_33473585
Jij wel, dus dan kan je het me mooi vertellen
pi_33473645
Ja en ik kan je zeggen dat 95% van onze klanten grote nederlandse bedrijven zijn die echt geen zin hebben alles in het engels te doen. Bovendien verdien je als nederlands internet bedrijf meer geld door je projecten efficieent te doen, NIET door te besparen op personeel.
pi_33473674
Verdient een Indier met 5 jaar werkervaring net zoveel als een Nederlander met 5 jaar werkervaring?
pi_33473728
Dat hangt helemaal van ze expertise af, of dacht je dat me baas iemand meer gaat betalen omdat ie uit india komt?
pi_33473773
quote:
Op woensdag 28 december 2005 16:27 schreef raptorix het volgende:
Dat hangt helemaal van ze expertise af, of dacht je dat me baas iemand meer gaat betalen omdat ie uit india komt?
Nee, minder.

Het gaat natuurlijk om vergelijkbare expertises
pi_33473802
En jij denkt dat die Indier gek is? Dacht je nou echt dat een indieer in nederland voor minder aan de slag gaat als een nederlander? Die lui zijn echt niet dom hoor.
pi_33473871
Een Poolse chauffeur verdient ook minder dan een Nederlandse.
pi_33473939
Omdat bij chauffeurs de loonkosten het gros van de winst van een bedrijf uitmaakt. Een software engineer wordt voor 75 a 100 euro per uur bij een klant gefactureerd, op maandbasis is dat zo rond de 160k bruto, op een salaris van 4k bruto is de salaris factoor dus minder belang. Internet bedrijven verdienen vooral hun geld met hoge rendabiliteit.
pi_33474006
Zelfs als de Indier en de Nederlander netto het zelfde overhouden is de Indier een stuk goedkoper
pi_33474015
Nou met zo'n hoog opgeleide indier komen al snel 7 kinderen mee....dus van mij mag het zo blijven.

We hebben heus wel mensen genoeg die dit soort banen kunnen doen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')