abonnement Unibet Coolblue
  maandag 23 juni 2008 @ 12:46:31 #176
6536 dwerg
chagrijn
pi_59623509
Afgelopen zaterdag heb ik drie cd's van Miles Davis gekocht, en ik ga dit topic eens doorlezen om te zien wat anderen van deze cd's vinden.
I intend to live forever, or die trying.
  maandag 23 juni 2008 @ 13:33:14 #177
11502 nipeng
The last ride is free
pi_59624624
Welke drie heb je gekocht dwerg?
  maandag 23 juni 2008 @ 14:34:59 #178
6536 dwerg
chagrijn
pi_59625957
Round about midnight, Kind of blue en Birth of the cool. Geen ingewikkelde cd's, gewoon om een beeld te krijgen. Geselecteerd aan de hand van allmusic.com en naar aanleiding van een etentje bij vrienden.
I intend to live forever, or die trying.
  maandag 23 juni 2008 @ 14:37:03 #179
51679 Mar10Segovia
Interspectacular
pi_59626005
Die box heb je inmiddels al, Nipeng? Ik heb 'm onlangs namelijk zien staan bij de Sounds in Rotterdam voglens mij. Just in case...
  maandag 23 juni 2008 @ 15:18:52 #180
11502 nipeng
The last ride is free
pi_59627035
quote:
Op maandag 23 juni 2008 14:34 schreef dwerg het volgende:
Round about midnight, Kind of blue en Birth of the cool. Geen ingewikkelde cd's, gewoon om een beeld te krijgen. Geselecteerd aan de hand van allmusic.com en naar aanleiding van een etentje bij vrienden.
Zijn mooie albums.

Miles heeft diverse periodes gehad waarbij soms behoorlijk wat verschil tussen zat.
Hier heb je een overzicht: http://en.wikipedia.org/wiki/Miles_Davis

Mijn favoriete periode: Electric Miles (1968-1972).
quote:
Op maandag 23 juni 2008 14:37 schreef Mar10Segovia het volgende:
Die box heb je inmiddels al, Nipeng? Ik heb 'm onlangs namelijk zien staan bij de Sounds in Rotterdam voglens mij. Just in case...
Die Complete "On the Corner" Sessions box? Ja die heb ik al weer een tijdje.

[ Bericht 4% gewijzigd door nipeng op 23-06-2008 15:24:10 ]
  zaterdag 20 december 2008 @ 22:55:03 #181
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_64191542
straks om 23:35 op Canvas ( belgie 2) de film L’ascenseur pour l’échafaud , met muziek van Miles Davis


"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
pi_64193855
Ja ik had hem ook al ontdekt....beetje oubollige film als je het mij vraagt, maar (mede dankzij Miles) met prima sfeer!
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
  zondag 21 december 2008 @ 01:23:29 #183
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_64196401
50 jaar oud alweer
"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
pi_64216598
quote:
Op zaterdag 20 december 2008 22:55 schreef fripper het volgende:
straks om 23:35 op Canvas ( belgie 2) de film L’ascenseur pour l’échafaud , met muziek van Miles Davis



Ik heb 'm op dvd en daarop staat ook een interview met René Untreger, de pianist van het Miles Davis kwinten, die uitlegt hoe de samenwerking tot stand kwam en wat de overeenkomsten zijn tussen de muziek van Miles Davis en de Nouvelle Vague; zeer de moeite waard .
God gaf de mens vrijheid en we kunnen dus al met al aannemen dat hij niet verantwoordelijk is voor menselijke misdaden. Alleen hij die de mens heeft geschapen draagt echter de volle verantwoordelijkheid voor de stront.
pi_64252413
Deze blijf ik subtiel vinden:
  woensdag 24 december 2008 @ 10:50:32 #186
75466 Hankster
weest optimistisch!
pi_64317812
Dat ik dit topic niet volgde

tvp dan maar...
pi_87518367
Misschien wel de grootste artiest allertijden, en er is 658 dagen niet in zijn topic gepost? Ongelooflijk....

Daarom even een lijstje van albums van Miles die ik heb (en tegelijkertijd ook goed vind, want ik heb wel 50 tot 60 albums van hem, die ga ik niet allemaal opschrijven :D)

In chronologische volgorde, en ik probeer een beetje de meeste stijlen van hem erin te betrekken:

Charlie Parker & Miles Davis - Bird & Miles
Heerlijk jazzalbum, zoals jazz behoort te zijn. Veel trompetwerk van Miles en zeer de moeite waard!

Birth of the Cool
Klassieke Miles Davis plaat. Een van zijn eerste, en terwijl ik niet weet of het nou zijn echte doorbraak was, is dit toch wel het eerste werk van hem dat echt de moeite waard is om te luisteren.

'Round About Midnight
Persoonlijk vind ik dit zijn beste straight-forward jazzplaat. Het titelnummer, waanzinnig vaak gecovered, origineel van Thelonius Monk, is echt ongelooflijk goed vertolkt door Miles. En ook Bye Bye Blackbird en Dear old Stockholm kennen hier hun beste versies ooit!

Miles Ahead
Een andere vorm van jazz neemt hij in deze reeks albums aan, beginnende bij Miles Ahead. Samen met Gil Evans heeft hij een paar bijzonder gelikte bijna orchestrale jazz albums gemaakt. De sound zit een beetje tussen de bovenstaande jazz en fusion in. Erg fijn album.

Porgy & Bess
Zelfde stijl als Miles Ahead, weer met Gil Evans opgenomen, maar dit keer wordt het beroemde theaterstuk vertolkt. En daar slaagt ie bijzonder goed in. Het album is een geheel met allemaal waanzinnige nummers. Erg veel absolute jazzklassiekers staan er op dit album

Kind of Blue
Aan dit album hoef ik denk ik geen aandacht te besteden. Het beroemdste jazz-album allertijden.

Sketches of Spain
Weer een samenwerkingsplaat met Gil Evans, en weer erg bijzonder en uniek. Dit keer worden Spaanse muziekstijlen in de plaat verwerkt. Een must-listen, weer een album dat volledig uniek is in zijn soort.

Nefertiti
Rond deze tijd zat Miles een beetje in een overgangsperiode. Hiervan getuigt het werk dat hij met Gil Evans heeft gedaan, maar ook de rits albums die hij gemaakt heeft waaronder Nefertiti. Het is noch fusion, noch echte rauwe jazz maar het is een zeer ontroerend emotionele plaat.

Bitches Brew
Het begin van de jazz-rock. Ofwel: fusion. Wellicht een erg ontoegankelijke plaat, maar dat neemt niet weg dat dit het begin is van een volledig nieuwe genre binnen de jazz, en Miles is er mee begonnen. Ongekend. Ga er eens echt voor zitten en probeer de samenhang tussen de verschillende delen van de muziekstukken te horen. ik deed er zelf een tijd over, maar het is me dan toch echt gelukt. Meesterlijk album.

In A Silent Way
Ook een vernieuwend album, in de jazzrock stijl van Bitches Brew. Wel heel wat toegankelijker en dit album is dan ook een erg relaxed album dat je altijd kan luisteren. Maar dat maakt het niet "makkelijk" of "simpel". Het is een pracht van een plaat en een van mijn absolute alltime favorieten. De trompet van Miles is hier slechts op hele subtiele wijze aanwezig, maar domineert volop!

A Tribute to Jack Johnson
In (wat mij betreft) exact dezelfde stijl als In A Silent Way. Maar waar bovenstaand album misschien een ballad zou kunnen voorstellen is A Tribute meer een absolute rocker. Heerlijk gitaarwerk van John McLaughlin en een groove waar menig rockster jaloers op zal zijn. En dat op een jazzalbum. Heb ik al eens gezegd dat Miles een fenomeen is? Ik vind dit misschien niet het beste Miles album, maar wel het indrukwekkendste.

Get Up With It
Toegankelijke fusion. Het zet een volledige op zichzelf staande atmosfeer neer. Het rockt een beetje, heeft invloeden van vele verschillende muziekgenres en is een van zijn meest hypnotiserende albums. Met Herbie Hancock, Keith Jarrett en alle beroemde jazz giganten.

Amandla
Ik maak even een sprong naar de jaren 80. Puur om nog even aan te tonen dat hij ook later in zijn carriere nog pareltjes heeft uitgebracht. Amandla is een soort van eclectisch, fusion achtig jazz album en vind ik ook een mustlisten in Miles zijn oeuvre. Weer volstrekt anders dan al het andere werk. Ik vind Miles dan ook een van de weinige die zich, zelfs na zijn hoogtepunt, nog heeft durven ontwikkelen en nog verbijsterend overtuigend en nieuw werk heeft weten te produceren. Ik zal het over zijn hiphop albums (waar hij zelf niet op rapt hoor) maar niet gaan hebben.

Ik hoop hier een kleine samenvatting gemaakt te hebben van mijn favoriete Miles platen. Maar er zijn er natuurlijk nog heel veel meer, en die mogen de andere users wel even gaan posten hier! Mijn respect voor hem is in ieder geval groot!
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_87519866
In A Silent way is ook mijn favoriet ja
  donderdag 14 oktober 2010 @ 14:21:20 #189
150363 Wii-Style
Ba-Lue Bolivar Ba-Lues-Are
pi_87532652
quote:
Op maandag 23 juni 2008 14:34 schreef dwerg het volgende:
Round about midnight, Kind of blue en Birth of the cool. Geen ingewikkelde cd's, gewoon om een beeld te krijgen. Geselecteerd aan de hand van allmusic.com en naar aanleiding van een etentje bij vrienden.
Geen ingewikkelde CD's? Round About heb ik een tijdje over gedaan. _O-

quote:
Op woensdag 13 oktober 2010 23:46 schreef Norrage het volgende:

[...]

:Y _O_

Birth of the Cool is heel mooi... swingt lekker en klinkt helemaal goed. Heel subtiel soms, dat vind ik mooi. En ja Dear Old Stockholm klinkt echt te gek. :9 Je vergeet soms dat er ook andere jazz muziek is dan alleen Miles Davis. :D
Linkse theedrinkende criminelenknuffelaar.
pi_87539984
Ja dat is het bizarre van Miles Davis, hij heeft vrijwel elk genre binnen de Jazz gedaan en ontdekt, alle andere jazz-giganten hebben allemaal met hem opgetreden..dus als je jazz wilt luisteren en een goed beeld wilt krijgen hoef je eigenlijk alleen maar Miles te luisteren :P
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_87544907
Vandaag mijn eerste Miles Davis LP binnen. Kind of Blue, remastered. Leuke bijkomstigheid: Limited Edition (# 924/3000) en hij is op blauw vinyl. O+

Heb hem nu op staan en wat een geweldige plaat. ^O^
We all go a little mad sometimes. Haven't you?
pi_87555372
quote:
Op woensdag 13 oktober 2010 23:46 schreef Norrage het volgende:
Misschien wel de grootste artiest allertijden, en er is 658 dagen niet in zijn topic gepost? Ongelooflijk....
John Coltrane is beter. :7

Zonder gekheid, Miles Davis is zeker niet mijn favoriet. Kan er mijn vinger niet op liggen maar weet maar nooit tot in mijn core te raken. Al zijn cd's die ik goed vind daar vind ik meestal iemand anders (meestal John Coltrane) de show stelen.
"If you want to present to be different from the past, study the past." - Spinoza
pi_87555743
quote:
Op donderdag 14 oktober 2010 23:29 schreef Os__ het volgende:

[..]

John Coltrane is beter. :7

Zonder gekheid, Miles Davis is zeker niet mijn favoriet. Kan er mijn vinger niet op liggen maar weet maar nooit tot in mijn core te raken. Al zijn cd's die ik goed vind daar vind ik meestal iemand anders (meestal John Coltrane) de show stelen.
:'( :(
Ik heb dan weer niks met John Coltrane, maar dat komt vooral omdat ik niks heb met een alt- of tenor-saxofoon...Vind dat geluid zo nasaal, en zenuwachtig.. En je kan van alles zeggen, maar Miles heeft voor de jazz toch meer ontwikkelt en meer verschillende stijlen verkend dan Coltrane...Maar alle respect voor hem hoor, ik probeer hem hier niet af te kraken. Ik hou gewoon van Miles O+
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_87557088
Kan John het helpen dat hij nogal wat jaren eerder doodging.

Laat ik het anders stellen. Miles Davis zijn creatieve brein is inderdaad van wereldklasse, geen twijfel over mogelijk. Maar zijn trompetspel... is het nou echt zoveel beter dan een Clifford Brown, een Lee Morgan, een Christian Scott van nu? Waarschijnlijk wel, maar ik kan het alleen niet zien.

Denk overigens dat jij Christian Scott wel heel erg kan waarderen. Vooral als jij zo'n fan bent van crossovers tussen jazz en rock. (Youtube maar is op Litany Against Fear).
"If you want to present to be different from the past, study the past." - Spinoza
pi_87557469
quote:
Op vrijdag 15 oktober 2010 00:19 schreef Os__ het volgende:
Kan John het helpen dat hij nogal wat jaren eerder doodging.

Laat ik het anders stellen. Miles Davis zijn creatieve brein is inderdaad van wereldklasse, geen twijfel over mogelijk. Maar zijn trompetspel... is het nou echt zoveel beter dan een Clifford Brown, een Lee Morgan, een Christian Scott van nu? Waarschijnlijk wel, maar ik kan het alleen niet zien.

Denk overigens dat jij Christian Scott wel heel erg kan waarderen. Vooral als jij zo'n fan bent van crossovers tussen jazz en rock. (Youtube maar is op Litany Against Fear).
Haha, daar dacht ik ook aan toen ik het postte. RIP Coltrane :( Heeft het niet lang volgehouden. En ik vind Miles zijn trompetspel er inderdaad meestal niet helemaal tussenuit springen. Een paar uitzonderingen zijn er wel te maken, zo vind ik zijn Sketches of Spain spel wel erg fenomenaal. En ook bij Round about Midnight en In A Silent Way krijg ik er wel kriebels van. Maar ik begrijp ten zeerste wat je bedoelt. Hij is vooral een muzikaal genie en een fantastisch bandleider. En ik heb sowieso een zwak voor trompet :)

Persoonlijk vind ik Dizzy Gillespie trouwens ook een indrukwekkend trompetspeler, ook misschien wel beter dan Miles, maar ook niet altijd. het verschilt vaak...Ik vind het sowieso lastig om kwaliteit van jazz te beoordelen. Ben niet zo'n detailfreak. :)

Enne, ik zal eens Christian Scott uitproberen. Heb wel wat van hem liggen, maar ik heb zoveel jazz dat ik veel niet luister. :)
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_87590277
quote:
Op vrijdag 15 oktober 2010 00:19 schreef Os__ het volgende:
Kan John het helpen dat hij nogal wat jaren eerder doodging.

Laat ik het anders stellen. Miles Davis zijn creatieve brein is inderdaad van wereldklasse, geen twijfel over mogelijk. Maar zijn trompetspel... is het nou echt zoveel beter dan een Clifford Brown, een Lee Morgan, een Christian Scott van nu? Waarschijnlijk wel, maar ik kan het alleen niet zien.

Denk overigens dat jij Christian Scott wel heel erg kan waarderen. Vooral als jij zo'n fan bent van crossovers tussen jazz en rock. (Youtube maar is op Litany Against Fear).
Die Christian Scott is inderdaad alleraardigst! Heb dat album Anthem gehaald, en dat is zeker vermakelijk! Dank voor de tip :)
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_105749678
Ja mensen, het is wel heel lang geleden dat hier gepost is. Het zou toch zonde zijn als dit topic ineens dichtvalt!
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_105752995
Dit jaar is er nog een reissue geweest van een concert uit 1967.
http://rateyourmusic.com/(...)otleg_series_vol__1/

Zelf nog niet geluisterd maar wel een hele mooie uitgebreide setlist dus misschien iets voor kerst.
"If you want to present to be different from the past, study the past." - Spinoza
pi_121112120
Miles *O*
Even een bump voor 2013 *O*
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
  vrijdag 4 januari 2013 @ 13:26:14 #200
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_121148844
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2011 00:08 schreef Os__ het volgende:
Dit jaar is er nog een reissue geweest van een concert uit 1967.
http://rateyourmusic.com/(...)otleg_series_vol__1/

Zelf nog niet geluisterd maar wel een hele mooie uitgebreide setlist dus misschien iets voor kerst.
Deel 2 komt er ook aan , concerten uit 1969 !
http://rateyourmusic.com/(...)otleg_series_vol__2/
"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')