Ik weet niet alles, dat weet niemand nog, lees het stuk de zoektocht naar een wetenschappelijke verklaring voor reiki die ik in dit topic hb geplaats, die legt het zoveel als het kan uit....quote:Op vrijdag 5 maart 2004 10:12 schreef Rasing het volgende:
[..]
OK, je hebt gedeeltelijk gelijk. Ik heb toch nog wat te zeiken: deze alfa- en thetagolven worden in de hersenen gezien, niet in de handen. Daar lopen nl maar een paar zenuwen, geen grote hoeveelheden als in de hersenen. En zo die golven al te zien zijn in de handen, waarom denk je dat dat genezende werking heeft? Hou dan je hoofd bij een patiënt, in plaats van je handen: daar is de electrische (en dus magnetische) werking een stuk sterker. Maar dat ziet er weer zo gek uit.
Die plantjes van mij krijgen bepaald geen reiki - ik kan zelfs wel zeggen dat ik ze verwaarloos, eens in de twee, drie weken mik ik er een plons water bij, en desondanks doen ze het heel wat beter dan die graftakken van vrienden van me die met perfect afgemeten hoeveelheden water en pokon de plantjes toch om kroosjes weten te zenden.quote:Op vrijdag 5 maart 2004 22:20 schreef ToT het volgende:
Shit ja, planten! Daar dacht ik laatst ook nog aan!
Ikzelf en kennissen van mij hebben ook met succes plante nbehandeld.
Eentje had 2 planten. De ene plant kreeg Reiki en de andere niet. Verder kregen ze precies evenveel licht en voeding en water, maar die wel Reiki kreeg, werd 2X zo groot als die andere.
@ Skeptici: ja, Reiki is kunstmest. *Zucht* En plantjes zijn inderdaad ook gevoelig voor placebo's.
Ik heb het ook bekeken, maar al die onderzoeken waar jij het nu over hebt, kan ik daar niet vinden. Zelf noemde ik wel een experiment met Reiki, vrijwel het enige, en dat leverde niets op.quote:Op vrijdag 5 maart 2004 20:57 schreef erodome het volgende:
mike_another,
Doe me een plezier en lees de site's even door die ik gegeven heb over reiki, dan zie je dat er wel degelijk officiele onderzoeken zijn gedaan met verrassende resultaten, met nep behandelingen waar bleek dat geen enkele patient die een nep behandeling kreeg er baat bij had, onderzoeken waar patienten niet eens wisten dat ze reiki kregen en er erg veel baat bij hadden, onderzoeken met planten waar bleek dat de plant die reiki kreeg het vele malen beter deed....
Lees die site's eens door, lees de stukken uit onderzoeken die k geplaats heb door dan zie je dat ik gelijk heb, het werkt en is aangetoont....
Ik beschouw zulke wonderverhalen niet als feiten. Ze tonen alleen aan dat je sterk in Reiki gelooft.quote:Op zaterdag 6 maart 2004 00:30 schreef ToT het volgende:
Echter, er zijn ook dingen die je als Reiki geïnitieerde gewoon overduidelijk voelt en wat dus niet op een geloof is gebaseerd. Je voelt gewoon die energie keihard door je handen stromen en je voelt vaak overduidelijk de kwalen van anderen als je je er voor open stelt, ook als ze niet zeggen wat hen mankeert. Mensen die je een afstandsbehandeling geeft zonder een tijd of datum af te spreken merken vaak ook exact tot op de seconde nauwkeurig wanneer je met ze bezig bent.
Acupunctuur heeft per definitie NIETS te maken met aantoonbare zenuwbanen. Als kiespijn nekkramp veroorzaakt dan zijn daar aantoonbare, verklaarbare en aangetoonde redenen voor zoals iemand die z'n spieren verkrampt als hij pijn heeft, of infecties die nabijgelegen plekken kunnen aantasten. Acupunctuur is gebaseerd op onaantoonbare, fictieve energiebanen. Zeggen dat er "heel erg veel reguliere artsen" zijn is een verdraaing van het feit dat 95% van de reguliere artsen er fel tegen gekant is.quote:Op vrijdag 5 maart 2004 09:44 schreef ToT het volgende:
Er zijn echt HEEL erg veel reguliere artsen die zelf wel aan acupunctuur doen en die vinden het ook hartstikke logisch; alles staat met elkaar in contact. Kijk alleen maar naar je hoofd: als je kiespijn hebt, trekt het vaak naar je oor toe en soms je hals. Toen ik een tattoo heb laten zetten op mijn bovenarm, schoot er ook een pijnscheut naar mijn nek toe toen er blijkbaar een grote zenuw geraakt werd of zo.
Fantoompijn onstaat omdat je hersens nog denken dat er ergens nog een lichaamdeel is wat er niet meer is. Mensen voelen dan pijn in delen die er niet zijn, per definitie dus fictieve pijn omdat je hersens in de war zijn, immers het lichaamsdeel is er niet meer. Acupunctuur heeft dus niets te maken met het prikkelen van zenuwen, maar met het stimuleren met fictieve energiebanen.quote:Denk ook maar eens aan fantoompijn; doordat een stel zenuwen op een bepaalde plaats afgesneden zijn en ze soms daar geprikkeld worden, voel je echt pijn in je niet meer bestaande been. Is het dan zo moeilijk voor te stellen dat het dan ook andersom werkt? Als er ergens een kwaal is, dat je dan een paar zenuwen zo gaat prikkellen dat de pijn over gaat?
Je hebt het placebo-argument niet goed begrepen. Het is niet een makkelijke verklaring dat onbegrepen therapieën werkzaam lijken te zijn: het gaat erom dat je in een onderzoek moet aantonen dat de beweerde methode meer effect heeft dan als je de methode op een nep-manier toepast zonder te vertellen aan de patient wie de echte krijgt. Alleen zo kan je de subjectiviteit van de patient uitschakelen.quote:Ik vind dat er te veel gehamerd wordt op placebo effekten; die zijn slechts marginaal. Misschien dat het bij lichte kwaaltjes als even een hoofdpijntje of zo veel meer effekt heeft, maar bij ernstigere kwalen is het nagenoeg te verwaarlozen, ZEKER bij zichtbare dingen als brandwonden of huidziektes of wat dan ook.
Wat is nou precies je bezwaar tegen het kritisch bekijken van gevallen waarbij je onmogelijk kan weten of zonder die behandeling of zonder dat je een ECHTE reiki behandeling kreeg, het ook zo gegaan zou kunnen zijn? Jij wilt toch ook dat de medische wetenschap (alternatief of niet) op waarheid en gedegen onderzoek gebaseerd is?quote:Reiki werkt wel bij dat soort zaken. Ikzelf heb een brandwondje gehad die na een behandeling nagenoeg helemaal verdwenen was, maar ik ken ook mensen die veel indrukwekkende ervaringen hebben. Maar ja; dat valt natuurlijk weer niet keihard te bewijzen zo en jij zult natuurlijk weer zeggen dat ik verkeerd gekeken had of dat het brandwondje in mijn herinnering groter was dan dat hij in werkelijkheid was enzo.
Je vergist je wederom in de basistheorie van acupunctuur. Die beweert helemaal niet zenuwen te stimuleren, maar heeft het altijd over het prikkelen van onbewezen -niet feitelijk zenuwgerelateerde- energiebanen. Er bestaan geen homeopathische middelen waarvan ooit bewezen is dat het de bloedvaten wijder maakt, omdat ECHTE homeopathische middelen altijd suikerwater zijn, zover verdund dat er geen molecuul van de oorspronkelijke "werkzame" stof meer in terug te vinden is.quote:En over dat acupunctuur: het is een prikkel die aan een zenuw gegeven wordt zodat er iets gebeurt. Zo heb je ook homeopatische (maar ook reguliere) medicijnen die in grote doses zeer schadelijk zijn, maar bij lagere doses bijvoorbeeld je bloedvaten wijder maken.
Het gaat er niet om dat iets 100% bewezen is. Bijna geen enkel regulier middel is 100% bewezen. Het gaat erom dat er een procentueel aantoonbare werking is. 50 mensen geef je een "regulier" geneesmiddel 50 mensen een nep-middel, zonder te vertellen wie wat krijgt. 30 van de mensen die het echte middel krijgen genezen, 2 van degenen die het nepmiddel kregen genezen. DAT zijn statistieken (maar dan met nog meer onderzoeken) waar je iets aannemelijk mee maakt, niet met per se 100%. Je argument gaat volledig mank omdat het zou betekenen dat de reguliere wetenschap elk geneesmiddel wat ook maar 1% van de gevallen niet geneest ook zou verwerpen? Je bent toch met mee eens dat dat niet het geval is?quote:Maar even een serieuze vraag, en deze is voor alle skeptici: is er echt absoluut niets in het alternatieve circuit of niets wat niet officieel erkend is waar jullie WEL in geloven? Geloven jullie allemaal pas iets als het zich 100% onomstotelijk heeft bewezen? Jij zegt al dat je voorzichtig bent als het om je gezondheid gaat, maar sta je werkelijk nergens voor open?
Nu leg je de vinger op de zere plek, mensen die wanhopig zijn zullen alles proberen, daarbij is het van belang om ervoor te zorgen dat kwakzalvers daar uit financieel belang, geen misbruik van maken. Ik heb geen kritiek op patienten die het alternatieve circuit opzoeken, maar wel op alternatieve genezers die financieel beter worden van het uitbuiten van die patienten terwijl elke logica werking onaannemelijk maakt.quote:En wat als de reguliere medische wereld zegt dat aan jouw kwaal niets meer te doen is, weiger je dan pertinent naar de alternatieve circuit te gaan?
Uiteraard. Maar dat is geen bewijs dat het in het algemeen werkzaam is en er geen toeval of plcebo-effectt bij betrokken is.quote:Op vrijdag 5 maart 2004 11:56 schreef ToT het volgende:
Ik zie toch zelf wel wat ik voel en zie en meemaak?
Het is wetenschappelijk niet interessant of JIJ iets voelt, het gaat erom of je het kan aantonen op grote groepen mensen, zonder te vertellen wie de ECHTE behandeling krijgt. Vertel mij eens wat het bezwaar is tegen deze rationele benadering?quote:Ik merk de energie duidelijk door mij heen stromen sinds de inwijdingen en nee: dat is niet psychisch. Ik was er eerst ook ZEER skeptisch over en verklaarde iedereen voor gek die het deed.
Middelen die nog extracten bevatten en toch beweren homepathisch te zijn, zijn nog belachelijker dan de verdunningstheorie zelf. Ze ontlenen geloofwaardigheid door zich "homeopathisch" te noemen, wat helaas enigszins geloofwaardigheid suggereert, terwijl het dan niets, maar dan ook NIETS met de basistheorie van homeopathie te maken heeft, dat moet je toch zorgen baren?quote:Nog even een gewone vraag tussendoor: ikzelf geloof er ook niet in dat iets sterker wordt als je het verdunt, maar die middeltjes van Dr. Vogel zijn toch ook homeopatisch en daarbij gaat het volgens mij gewoon wel om de stoffen die er in zitten. Die middeltjes hebben wel een aantoonbare werking. Kruiden hebben zeer zeker wel effekt op het menselijk lichaam. Veel moderne chemische geneesmiddelen zijn gebaseerd op werkzame stoffen die in kruiden zitten.
Daarbij heb je tegenwoordig heel veel cosmetishe middeltjes met allerlei kruiden en zooi er in zoals Aloë Vera enzo, wil je zeggen dat dat allemaal om een placebo effect draait?
Homeopathie is nog veel gekker dan ze je wijsgemaakt hebben, het gaat niet om verdunde werkzame genezende plantenextracten, maar om stoffen die dezelfde SYMPTOMEN als de ziekte verwekken, oneindig verdund. Geloof het of niet, voor misselijkheid wordt ARSENICUM (rattegif) voorgeschreven omdat dat ook misselijkheid veroorzaakt. Dat mag toch niet? Zal je misschien zeggen, het mag wel omdat het dus zo oneindig verdund wordt toegediend dat er geen arsenicum in het uiteindelijke middel meer aanwezig is. Lees mijn posts op homeopathie in 2002..? Dank aan Mw Borst. maar als je werkelijk wilt weten wat de filosofie van homeopathie is. Het is onvoorstelbaar maar onomstotelijk waar dat het allemaal gebaseerd is op een allergische reactie van de oprichter van homeopathie (Hahnemann) die een uitzonderlijke allergische reactie had op kinine (hoge koorts) die ook malaria geneest. Omdat je bij malaria ook hoge koortst krijgt concludeerde hij dat ALLE ziektes genezen kunnen worden door stoffen die dezelfde symptromen veroorzaken, terwijl kinine aantoonbaar de parasiet doodt die malaria veroorzaakt en HELEMAAL niet geneest als je het verdunt toepast. Waanzin, toch is het de basistheorie van homeopathiequote:Ik neem aan dat men met de homeopatie zoals jij het omschrijft het volgende bedoelt: als je een bepaalde plantenextract in water oplost, krijgt het wat er de eigenschappen van dat stofje. Het krijgt de trilling er van mee. Bachbloesemremedie werkt daar ook mee. Kleuren schijnen ook een werking op de menselijke psyche (en dat is bewezen) en lichaam te hebben, en volgens sommigen krijgt water die werking ook als je het met een lamp met die kleur instraalt. Persoonlijk geloof ik dus niet in die dingen, maar dat wil niet zeggen dat ik denk dat het onmogelijk is. Ik sta er alleen een vrij skeptisch tegenover, maar blijf open-minded genoeg om het een keer uit te proberen als niets anders helpt.
Je verzwijgt nu voor het gemak dat nog bewezen moet worden dat welke alternative therapie dan ook magnetisme of energie kan opwekken. Of bepaalde "energie" (welke bedoel je precies?) ook echt iets geneest heeft niets te maken met therapieën waarvan je niet kan aantonen dat die die energie opwekken.quote:Op vrijdag 5 maart 2004 12:15 schreef sniker het volgende:
en dat magnetisme en andersoortige enrgien chemische processen bevorderen is een bewezen feit. ook in laberatoria deelden cellen zich sneller als ze blootstaan aan bepaalde energieën.
Laten we eerlijk zijn, als het "vast" zou staan, hadden wij nu deze discussie niet. Als iets onomstotelijk bewezen kan worden kan de reguliere geneeskunde op z'n kop gaan staan maar kunnen ze het niet ontkennen. Als het "vast" zou staan zou het niet zo moeilijk zijn om het aan te tonen toch? Excuses als "de meetmethodes zijn nog te beperkt" zouden dan toch niet geldig zijn? Als jij zegt dat vast staat, dan is het dus aan te tonen, naar welk onderzoek verwijs je?quote:dus dat het effect heeft staat vast. alleen het twistpunt is of dit als genezend of als ondersteunend moet worden gezien. zou iets met alleen reiki genezen en niet genezen zonder reiki.
Dat de hartslag te controleren is door de hersens en meditatie is inderdaad bewezen. Maar dat bewijst niet dat daar onbekende energievelden bij betrokken zijn? De hersens en je lichaam controleren je hartslag, het is logisch dat je erop concenteren (meditatie) dat kan beinvloeden. Waarom is dat bewijs van iets paranormaals? En waarom is dat bewijs dat er "ook andere dingen mogelijk zijn"? Je zou logischer moeten denken en je afvragen waarom erkend is dat de hartslag te beinvloeden is en al die andere dingen niet? Het antwoord is kinderlijk simpel het één is aantoonbaar in herhaalbare experimenten het andere niet. Als iemand een actiefilm kijkt gaat aantoonbaar de hartslag omhoog, makkelijk meetbaar en onbetwist.quote:dit is ook al eerder aangetoond bij fakirs en bloedstroom kun je wel meten dus.
als je dus dat soort dingen kunt puur door het sturen/manipuleren van energie(velden)
is het dan niet enigszins aannemelijk dat er andere dingen ook wle mogenlijk zijn.
Zelf dingen ervaren is geenzins bewijs. Op grond van persoonlijke ervaringen kan je alles wel of niet "bewijzen".quote:ow en btw ik studeer "MBRT"oftewel medische beeldvormende en radiotherapeutische technieken" ik ben dus niet iemand die maar klakkeloos gelooft wat er gezegd wordt maar als ik zelf de dingen ervaar dan sta ik er wel voor open.
.quote:dit laatste is een van de belangrijkste dingen zowel in de reguliere als de alternatieve. want vroeger wist men ook zeker dat bloed aftappen genezend werkte. en dat ratten zomaar ontstonden als je vuiligheid laat liggen.
De opmerking "Alternatieve geneeswijzen werken zeer zeker ook wel voor ernstigere kwalen", is een minachting voor de logica. Als dat zo was, waarom kan het dan nooit bewezen worden? Sowieso scheer je alle alternatieve geneeswijzes over één kam en daag ik je uit een plausiblele verklaring te geven waarom werking nog nooit aangetoond is, zonder complottheorieen van stal te halen.quote:Op vrijdag 5 maart 2004 13:17 schreef ToT het volgende:
Alternatieve geneeswijzen werken zeer zeker ook wel voor ernstigere kwalen. Dat je "duidelijk kunt zien dat het niet werkt" vind ik weer zo'n heerlijk minachtende opmerking.
Ook niet dat het wel bestaat en meer dan toeval of placebo effect is.quote:Het feit dat het niet te bewijzen of te verklaren valt, betekent nog niet dat het niet bestaat.
De wetenschap noch ik beweer dat iets onmogelijk is. Maar beiden achten het redelijk dat werkingzaamheid aangetoond moet worden voordat het als waar aangenomen wordt.quote:Je haalt er kristallen bij in je voorbeeld. Mja, persoonlijk heb ik ook een beetje moeite met geloven in de genezende werking van stenen, maar wederom wil ik niet zeggen dat het onmogelijk is.
Ik ook, maar geloof van wanhopige patienten en financieel belanghebbende genezers zijn tegengestelde dingen. Geloof heeft sowieso geen plaats in feitelijke wetenschap. Aantoonbare resultaten (niet per se hoe het werkt) wel.quote:Respect voor andermans geloof vind ik heel erg belangrijk.
Dus sites/onderzoeken die belang hebben bij werking van Reiki zijn onbetwistbaar betrouwbaar en "reguliere" onderzoeken hanteren bij voorbaat verkeerde meetmethodes en zijn onbetrouwbaar? Toon mij een onafhankelijk onderzoek dat werking aantoont. Bestaat niet, hoe zou dat toch komen?quote:Op vrijdag 5 maart 2004 20:57 schreef erodome het volgende:
mike_another,
Doe me een plezier en lees de site's even door die ik gegeven heb over reiki, dan zie je dat er wel degelijk officiele onderzoeken zijn gedaan met verrassende resultaten, met nep behandelingen waar bleek dat geen enkele patient die een nep behandeling kreeg er baat bij had, onderzoeken waar patienten niet eens wisten dat ze reiki kregen en er erg veel baat bij hadden, onderzoeken met planten waar bleek dat de plant die reiki kreeg het vele malen beter deed....
Lees die site's eens door, lees de stukken uit onderzoeken die k geplaats heb door dan zie je dat ik gelijk heb, het werkt en is aangetoont....
Als het aantoonbaar werkzaam zou zijn op plantjes (inderdaad geen placebo effect) waarom is het dan nog niet aangetoond in een experiment? Ik ben werkelijk benieuwd naar je verklaring? Die moet makkelijker zijn dan het bewijs dat zwarte gaten bestaan, wat 99% van de kosmologen aannemen.quote:Op vrijdag 5 maart 2004 22:20 schreef ToT het volgende:
Shit ja, planten! Daar dacht ik laatst ook nog aan!
Ikzelf en kennissen van mij hebben ook met succes plante nbehandeld.
Eentje had 2 planten. De ene plant kreeg Reiki en de andere niet. Verder kregen ze precies evenveel licht en voeding en water, maar die wel Reiki kreeg, werd 2X zo groot als die andere.
@ Skeptici: ja, Reiki is kunstmest. *Zucht* En plantjes zijn inderdaad ook gevoelig voor placebo's.
Er zijn inderdaad ook mensen die, als ze er mee geconfronteerd worden, er nader in gaan duiken en het wel serieus nemen.quote:Op zondag 7 maart 2004 12:05 schreef ToT het volgende:
Wat ik overigens wel erg sportief en opvallend vond was dat de professor die mijn onderbeen wilde amputeren meteen de telefoonnummer en het adres van die paranormaal genezer wilde hebben, omdat hij een samenwerkingsverband met hem wilde aangaan: patiënten die hij niet meer kon helpen, wilde hij dan naar die paranormaal genezer doorsturen, ZO erg was hij onder de indruk! (Sorry dat ik dit niet eerder gezegd heb, schiet me nu pas weer te binnen dankzij jouw verhaal.)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |