Dat is ook wel iets vind ik waardoor de geloofwaardigheid van de alternatieve geneeskunde soms in het geding komt. Jomanda die zegt over Millecam dat ze geen kanker had. Op zich heb ik daar geen problemen mee en ongetwijfeld heeft zij haar redenen gehad om te zeggen dat het geen kanker was. (wellicht zag ze iets 'anders' wat zij niet als kanker zag, hoewel, even dodelijk) Maar dan denk ik ook; bezig (of bediscussier) nou niet de woorden die bij uitstek worden gebruikt in de reguliere geneeskunde om te diagnosticeren.quote:Op vrijdag 27 februari 2004 17:46 schreef iteejer het volgende:
Hoewel een iets nauwkeuriger formuleren de alternatieve hoek zeker ook geen kwaad zou doen...
Candida is normaal gesproken een schimmel de zich in rust in de darm bevind, nu kan deze actief worden al tijdens je leven en daar word je ziek van.quote:Op vrijdag 27 februari 2004 20:13 schreef fokje het volgende:
[..]
Dat is ook wel iets vind ik waardoor de geloofwaardigheid van de alternatieve geneeskunde soms in het geding komt. Jomanda die zegt over Millecam dat ze geen kanker had. Op zich heb ik daar geen problemen mee en ongetwijfeld heeft zij haar redenen gehad om te zeggen dat het geen kanker was. (wellicht zag ze iets 'anders' wat zij niet als kanker zag, hoewel, even dodelijk) Maar dan denk ik ook; bezig (of bediscussier) nou niet de woorden die bij uitstek worden gebruikt in de reguliere geneeskunde om te diagnosticeren.
Zo ook een term; 'Candida-infectie'. Wordt veel gebruikt door alternatieven om een bepaald darmprobleem mee aan te geven. Hoewel verwant, lijkt dit iets anders te zijn dan wat reguliere artsen ermee bedoelen. Erg verwarrend ook.
Ik ga dr even voor zittenquote:Op vrijdag 27 februari 2004 21:07 schreef erodome het volgende:
lap tekst
Ware het niet dat reiki zo niet werkt....quote:Op vrijdag 27 februari 2004 21:05 schreef Rasing het volgende:
Hier is een anecdote: mijn opa heeft zn hele leven gerookt, en hij is 80 geworden! Dan kan roken toch niet slecht zijn? Sterker nog, iedereen moet gaan roken, want mijn opa is 80 geworden.
Dat mag toch ook niet? Dan moet eerst onderzocht worden of mensen die roken ook echt ouder worden dan mensen die niet roken. Dat blijkt niet het geval (obviously, zou je zeggen), dus raadt men roken af.
Zo moet dat met alles gebeuren: iemand wordt beter na een reikitherapie gevolgd te hebben. Dan moet gekeken worden of dat inderdaad komt door die reiki, of dat het toeval was. Als het geen toeval was, moet het toch herhaald kunnen worden? En dus bewezen, en dan hebben wij er een mooie nieuwe behandelmethode bij.
Van wat ik heb begrepen is dat de reguliere geneekunde spreekt van een candida-infectie als deze in het bloed wordt aangetroffen -niet in alternatieve methodes als levend-bloed-analyse oid, maar in "regulier"(?) bloedonderzoek. Overigens ben je dan op sterven na dood.quote:Op vrijdag 27 februari 2004 21:02 schreef erodome het volgende:
[..]
Candida is normaal gesproken een schimmel de zich in rust in de darm bevind, nu kan deze actief worden al tijdens je leven en daar word je ziek van.
Dit is wat de reguliere geneeskunde ook erkent....
Nu is het zo dat candida dus ook in de bloedsomloop terrecht kan komen, dit geeft een enorme lijst aan klachten, chronische vermoeidheid e.d. en is ontzettend moeilijk op te lossen.
Dit word zo goed als niet erkent door de reguliere geneeskunde, maar na een bepaald bloedonderzoek blijkt dat candida zich wel degelijk in de bloedbaan kan bevinden.
Iets dat hard bewezen kan worden, iets dat toch redelijk vaak voorkomt, maar iets is dat door de reguliere geneeskunde meestal opzij geschoven word.
Lees deze site maar eens heel zorgvuldig door.... http://www.soe.nl/candi1.htmquote:Op vrijdag 27 februari 2004 21:48 schreef fokje het volgende:
[..]
Van wat ik heb begrepen is dat de reguliere geneekunde spreekt van een candida-infectie als deze in het bloed wordt aangetroffen -niet in alternatieve methodes als levend-bloed-analyse oid, maar in "regulier"(?) bloedonderzoek. Overigens ben je dan op sterven na dood.
Verder hebben heel veel mensen candida waar je niet perse ziek van hoeft te worden naar ik heb begrepen. enfin, ik ben geen arts noch geneeskundige, maar volgens mij klopt jouw verhaal niet helemaal. Wat ik wel weet is dat veel artsen dit verhaal als complete nonsens af zullen doen. Dat maakt het allemaal zo verwarrend.
"Het overgrote gedeelte heeft er baat bij" is een loze opmerking niet gehinderd door enig wetenschappelijk inzicht. Als het gaat om werkzaamheid van middelen aan te tonen zul je met harde cijfers moeten komen. Dat betekent dat er onderzoeken moeten zijn die meer dan een placebo effect aantonen, die zijn er niet dat moet je voor de volledigheid er wel bij vermelden. Dat geldt overigens voor ALLE alternatieve geneeswijze, anders zou het niet meer een alternatieve geneeswijze zijn. Een arrogante bewering? Bewijs het tegendeel maar.quote:Op vrijdag 27 februari 2004 21:26 schreef erodome het volgende:
Reiki heeft zichzelf al dubbel en dwars bewezen, voor de 2de wereldoorlog waren er in japan ziekenhuizen die geheel op reiki draaide, met zeer veel succes(note erbij, een reiki opleiding is daar ietje anders als de reiki opleiding hier, "master" worden is daar een uitzondering die een enkeling ten deel valt na een leven lang reiki, de opleiding voor "reiki 1" duurt een jaar of 3 tot 5 en is erg ntensief).
Er zijn een paar miljoen reiki beoefenaars op de wereld, het overgrote gedeelte heeft er baat bij.
Dezelfde loze opmerking waar je niets mee kan, noch iets bewijst. Dat mensen er baat bij kunnen hebben ontkent niemand, ook de "reguliere" artsen niet. Maar dat betekent niet dat daarmee bewezen is dat het meer dan een placebo effect is. Als dat wel zo was, dan was dat kinderlijk simpel in de ettelijke onderzoeken aan te tonen, dat kun je niet ontkennen.quote:De bewijzen stapelen zich op in ervaringen, mensen die minder pijnklachten hebben waardoor medicatie omlaag kan, mensen die beter in hun vel zitten waar de reguliere kant niets mee kon, wonden helen sneller enz enz enz enz
Het werkt ongetwijfeld bij sommige mensen, maar dat kan dus gewoon komen door hun eigen geloof erin en de positieve werking die de hersens op het lichaam hebben. Aangetoonde chemische processen. Ook veel reguliere middelen zijn geen wondermiddelen en hoeven niet voor iedereen te werken. Van belang is of werking aangetoond kan worden in onderzoeken op grote groepen mensen met gebruik van een controlegroep. Bij de meeste reguliere middelen is de werking overigens ook aan te tonen onder de microscoop, zonder dat er placebo effecten bij betrokken kunnen zijn. Dat kun je van GEEN EEN alternatief geneesmiddel zeggen.quote:Je kan er gewoon niet omheen dat het werkt, alleen is het niet waterdicht, het is geen wondermiddel, wat niet genezen kan worden kan ook niet door reiki genezen worden.
Met alle respect voor je ervaring, een enkele ervaring bewijst natuurlijk niks. Meerdere, niet verifieerbare, op zichzelf staande ook niet, zolang statistisch geen werking aangetoond kan worden.quote:Ik kreeg een reiki behandeling, had er niet bijster veel vertrouwen in, maar ach proberen kon altijd...
Ik ben "out" gegaan tijdens die behandeling, pas na een minuut of 10 toen hij al klaar was kwam ik weer bij, ik had nog nooit zoiets gevoeld.
Ik ben die dag goed ziek geweest, echt goed ziek, de volgende dag weer behandeld en vanaf dat moment gng het beter.
Ik had altijd met kou erge pijn in de gewrichten van mijn handen, sinds ik zelf reiki heb heb ik nooit meer last gehad...
Anekdotes zijn niet relevant, toont niks aan.quote:Ik heb samen met iemand een vrouw behandeld met scheve rugwervels, vrouw kon amper lopen, dagelijks pijnstillers en spierverslappers, na die behandeling heeft ze een week lang geen medicatie nodig gehad....
Ze word nu behandeld door een master die vlak bij haar woont, ze loopt er tot op de dag van vandaag goed bij, helemaal weg is het niet, maar ze kan lopen en heeft amper nog medicijnen nodig, iets wat 10 jaar regulier niet voor haar heeft kunnen doen...
Onmogelijk te bewijzen dat het zonder die behandelingen ook niet precies zo gegaan zou zijn. Het noemen van individuele succesvolle gevallen is manipluatie van de werkelijkheid. Je moet dan ook alle gevallen noemen waarin reiki NIET geholpen heeft bij dieren om zo een realistisch beeld te creëeren, anders betekenen deze 3 gevallen niets. Anders kan je 100 dagen lang één keer in je handen klappen onder de appelboom in je achtertuin en dan alleen de 3 dagen noemen dat er precies op dat moment een appel uit de boom viel en dan beweren dat dat klappen de appel beinvloedt door de 97 niet succesvolle dagen te verzwijgen.quote:Kat met abces ter grote van een kwartje, 3 dagen reiki en totaal genezen...
Hond op het randje van de dood ivm hartklachten, binnen een paar dagen van een levensverwachting van 2 maanden naar een levensverwachting van 2 jaar, artsen stonden versteld van zijn herstel.
Stom onwetend foutje, reiki geven tijdens een operatie, hond werd wakker op de tafel, internist verbaast, vond hij erg vreemd, was hem nog nooit gebeurt....
Oude hond reiki geven, hond was oud en stram, dagen na de behandeling liep hij weer als een kieviet, geen problemen met opstaan, geen stramheid....
Natuurlijk kan het voor ontspanning zorgen, maar beweren dat het dan dus door energie/magnetische velden komt zonder een schrijntje bewijs, is terug naar de middeleeuwen. Je kunt ook beweren dat positief denken ervoor zorgt dat wij op de aarde blijven, het lijkt immers te werken, maar je negeert dan dat het gewoon door zwaartekracht komt. Dat draagt dus niet bij aan wetenschappelijk onderzoek en de vooruitgang van de mens.quote:Reiki is niet zaligmakend, het is niet overal de oplossing voor, het is niet beter dan de reguliere kant....
Maar het kan wel een grote hulp zijn, voor ontspanning, pijnbestrijding, beter door een reguliere behandeling heenkomen, stervenbegeleiding, goed voor het immunsysteem, klachtenvermindering tot aan totale genezing aan toe.....
Het willen/kunnen begrijpen van een werking is helemaal niet relevant. Aantoonbare werking is een eerste vereiste voor iedereen die de middeleeuwen ontgroeid is. Dat sommige dingen nu anders begrepen worden dan over 100 jaar is een open deur. Maar dat wil niet zeggen dat we nu zomaar allemaal dingen moeten aannemen die niet in duidelijke experimenten aan te tonen zijn, de vermeende resultaten veranderen namelijk NIET in 100 jaar. Als peniciline 300 jaar geleden geintroduceerd zou worden via een tijdmachine, dan was het heel gemakkelijk geaccepteerd omdat iedereen zou kunnen zien dat het resultaat boekt. Zonder dat ook maar iemand in die tijd zou begrijpen hoe het werkt. Wat overigens ook precies het geval was toen het per ongeluk ontdekt werd.quote:Op vrijdag 27 februari 2004 21:07 schreef erodome het volgende:
Om een wetenschappelijke theorie over de werking van reiki te kunnen begrijpen, moet je je in de magneetvelden verdiepen die elk levend wezen opwekt.De arts Dr. James Oschman beschrijft dit fascinerende thema in zijn onlangs verschenen boek: Energy Medicine, the scientific basis.
...
We weten een boel, maar we weten nog lang niet alles, ook dingen die wij nu als compleet en normaal beschouwen kunnen over 100 jaar weleens heel anders blijken te zijn als we verder zijn met onderzoek....
Waar het om gaat is dit: wat je gelooft zal waar zijnquote:[b]veel typen
Dat is dus niet waar, waarom zou het dan op dieren werken?quote:Op zaterdag 28 februari 2004 01:47 schreef Spliffunk het volgende:
[..]
Waar het om gaat is dit: wat je gelooft zal waar zijn
Amen....quote:Op zaterdag 28 februari 2004 09:43 schreef ToT het volgende:lap tekst...
Oh Ja?quote:Op zaterdag 28 februari 2004 12:31 schreef Natalie het volgende:
Vat je homeopathie ook onder een alternatieve geneeswijze?
Hiervan is nl. reeds aangetoond dat het werkt.
klein denkende mensen ook, alles moet aangetoont worden voor dat we iets geloven.quote:Op zaterdag 28 februari 2004 19:20 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Oh Ja?
Stop de persen!!
Waar is dit aangetoont?
Wil je nou werkelijk beweren dat jij anekdotes belangrijker vindt dan aantoonbare werking in een reageerbuis? Gebruik jij peniciline omdat je er veel anekdotes over gehoord hebt? Nee, anekdotes tonen niks aan, ik begrijp niet dat je je dat nog afvraagt. Het is vrijwel onmogelijk een anekdote te bedenken, waar geen anekdote waarin het tegenovergestelde gebeurt tegenover staat. Anekdotes zijn precies dat: een voorbeeld van een geval. Heeft niets met wetenschap te maken en er kan per definitie geen conclusie aan verbonden worden. (van dale: "amusant kort verhaal"). Het is natuurlijk wel zo dat een anekdote kan leiden tot nader onderzoek dat dan kan aantonen dat iets wel of niet werkt, precies wat gebeurt is toen peniciline per ongeluk ontdekt werd. Dat werd vanzelf meer dan een anekdote omdat schimmel die per ongeluk in een schaaltje gekomen was opeens bacterieen bleek te doden. Wat daarna oneindig herhaalbaar bleek.quote:Op zaterdag 28 februari 2004 09:43 schreef ToT het volgende:
Anekdotes zijn niet relevant, tonen niks aan? Het zijn ervaringen van mensen. Dingen die in het echte leven gebeurd zijn, niet in een reageerbuisje in een laboratorium.
Je verdraait mijn woorden, het hoeft helemaal niet in een klinische omgeving gerepliceerd te kunnen worden. Het gaat erom dat in experimenten met ECHTE patienten in de echte wereld statistisch werking aangetoond wordt die een placebo ontstijgt. (dus 50 mensen het echte alternatieve middel geven en 50 mensen een nepmiddel, zonder te vertellen wie wat krijgt). Wat ik zei was dat ALS het ook nog eens in een klinische omgeving -een reageerbuis- gerepliceerd kan worden, de werking nog overtuigender is, wat bij veel reguliere middelen het geval is. Maar BEIDE methodes worden gebruikt door reguliere geneeskunde: experimenten met echte patienten en laboratorium onderzoek.quote:Ik begrijp je skepsis wel en het is altijd gezond om daar een gezonde portie van te hebben, maar deze uitspraken gaan me allemaal wel erg ver. Eigen ervaringen van mensen zijn dus totaal waardeloos, zolang het niet in een klinische omgeving gerepliceerd kan worden?
Die regels zijn er om een reden, zoals veiligheid en voorkoming van kwakzalverij en dat is iets wat bij de moderne mens past. Eerst zien dan geloven, beter dan in de middeleeuwen toch?quote:Persoonlijk vind ik dat heel erg beperkend dat mensen zo denken. Alles volgens de regeltjes van de wetenschap of van de maatschappij enzo. Geen plaats meer voor je eigen ideeën of ervaringen.
Dus dan kon iemand iets aantonen. Precies wat de wetenschap eist. Wat is daar mis mee? Ik ben het met je eens dat het ook gebeurt dat iets genegeerd wordt omdat het niet aannemelijk klinkt, maar de hedendaagse wetenschap besteedt wel degelijk veel tijd aan experimenten met alternatieve geneeswijzes, dat was inderdaad vroeger wel anders.quote:Natuurlijk zit er wel IETS in, want anders word het ook een zooitje, maar het kan je echt enorm belemmeren. In het verleden zijn veel wetenschappelijke theoriën door extreme skepsis van de gevestigde orde de prullenbak in verdwenen om vele jaren later herontdekt te worden door iemand die het wel kon aantonen of het net iets aannemelijker uit kon leggen aan mensen die iets minder skeptisch waren, waarna er duidelijke bewijzen gevonden zijn.
Ik heb er moeite mee dat je dat een "feit" noemt. Wat is jouw definitie van een feit? Het is in ieder geval niet aangetoond dat het meer effect dan een placebo (=je eigen geloof erin) heeft. Voor veel alternatieve genezers eindigt daarmee het verhaal: als het maar effect heeft bij sommige mensen. Terwijl je dan dus een placebo als bewijs van een filosofie ziet. Als je dan niet verder kritisch onderzoekt, draag je niets bij aan de geneeskunde, noch aan mogelijke echte werking van Reiki.quote:Natuurlijk heb je gelijjk met je uitspraak dat je eigenlijk ook zou moeten weten hoe het gegaan zou zijn zonder een behandeling. Feit is wel dat veel (vaak ook overduidelijk zichtbare) klachten veel sneller over gaan met Reiki dan zonder.
Dat heb ik nooit gezegd, natuurlijk zijn er veel oprechte persoonlijke positieve ervaringen. Het gaat erom dat zonder onderzoek op grote groepen mensen je onmogelijk kan weten of het echt werkzaam is als je je alleen maar baseert op de positieve ervaringen. My point: zeggen dat 10 mensen baat hebben bij Reiki, betekent NIETS als je niet ook vertelt bij hoeveel mensen diezelfde behandeling niet gewerkt heeft. En nogmaals: bij hoeveel mensen het ook gewerkt lijkt te hebben terwijl ze alleen maar een placebo-Reiki behandeling ontvingen.quote:Je hoort zo veel persoonlijjke ervaringen van mensen. En tja natuurlijk zegt de skepticus dat het fantasie kan zijn of misinterpretaties of regelrechte leugens, maar dat er ZO veel mensen ZO keihard zouden zitten te liegen, gaat er bij mij niet in.
Met alle respect voor je ervaring, het bewijst niks, we zullen nooit weten of het zonder je chatsessie niet ook zo gegaan zou zijn. Bovendien kan er nog wel degelijk sprake zijn van een placbo effect, als je gechat hebt dan heb je dus al dingen gehoord die je hoop hebben kunnen geven, die je hersens gestimuleerd hebben om je lichaam zelf te genezen. Dat dat kan is allang bewezen, maar dat betekent niet dat daar onzichtbare energiebanen bij betrokken zijn.quote:Ik weet wel dat een paranormaal genezer mijn been heeft gered, en ik weet ook dat een bepaalde Reiki master mijn nekpijn binnen no time weg kan halen, terwijl een manueel therapeut( mijn nekwervels zitten vaak scheef) er meerdere maanden over doet. Niks placebo effekt; ik wist niet eens dat die master mij een afstandsbehandeling zou geven. Ik zei alleen op een avond via MSN dat ik naar bed ging omdat mijn nek zo idioot veel pijn deed en binnen een paar seconden was het echt volledig over! Ik zei: "WHAT THE FUCK?!?!?"
Ik zeg niet dat dat niet zo is, ik zeg dat niet aan te tonen is dat het zo is. Je spreekt over subjectieve gevoelens. Je hersens kunnen je prima tintelende gevoelens geven op allerlei plekken. Suggestie is een krachtig middel, je kent toch ook wel het voorbeeld dat iemand jou echt kriebelgevoelens kan geven door lang te praten over spinnen die over je heen lopen?quote:Maar nog eens even iets; met Reiki merk je daadwerkelijk wel dat er energie door j handen naar buiten stroomt, en overtollige energie via je voeten wegstroomt. Het is een overduidelijke tinteling die echt niet valt te negeren of te verklaren valt met bloedsomloop of placebo effekt of wat dan ook.
Ik zal nooit zeggen dat mensen hierover liegen,. ik ben ervan overtuigd dat vrijwel alle patienten echt die gevoelens hebben. Ik denk ook dat als ik een behandeling onderga ik dingen kan voelen, maar daarme is niet aangteoond dat dat meer dan suggestie is. Als iemand jou kietelt voel je dat ook alleen maar omdat je hersens dat na een vertaling vertellen. Als je hersens een verkeerd signaal geven kan dat gevoel exact hetzelfde zijn als dat het echt gebeurt. We dromen immers allemaal toch? Dan zie je ook dingen die er niet zijn, maar je wel ziet en (meestal) van overtuigd bent dat het echt is.quote:Je handen worden ook heel erg warm, en tijdens een behandeling voel je ook vaak veel dingen van degene die je behandelt. Dat zijn mijn eigen ervaringen. Nu kun je zeggen dat het allemaal psychisch is of dat ik lieg of dat mijn ervaringen weer niet relevant zijn omdat het niet te bewijzen valt, maar in dat geval zou je zelf een keer een inwijding moeten ondergaan; dan heb je jouw eigen persoonlijk niet aantoonbaar bewijs.
Je kan 100 jaar voor het heden en 100 jaar na het heden niet echt met elkaar vergelijken 100 jaar geleden was er meer ruimte voor speculatie. tegenwoordig ook, maar alleen als het in combinatie gaat met aantoonbaar resultaat op meerdere patienten. Verder is over 100 jaar het zien van de vermeende resultaten echt niet anders dan nu, of iemand geneest of niet. Dus waarom kan er vandaag dan geen werking aangetoond worden? Betere tests zijn niet nodig, je kan toch nu al zien of iemand genezen is? Als je bezig bent met je testmethode aan te passen omdat het niet het gewenste resultaat oplevert, is er iets mis. Het gaat om het resultaat niet de test zelf.quote:Ik denk ook dat men het over 100 jaar beter zal begrijpen en beter zal accepteren; tegen die tijd zullen er ongetwijfeld veel meer tests mee gedaan zijn enzo. Het zal alleen wel lastig aantoonbaar zijn; bij de ene slaat het beter aan dan bij een ander, net zoals met veel dingen in de reguliere geneeskunde. Lastig, maar absoluut niet onmogelijk.
Het klinkt leuk "overduidelijke effecten", als dat zo is, waarom zijn er dan geen onderzoeken die het aantonen? Is Reiki meting-schuw? Ik heb het niet over meten van exacte getallen, maar gewoon over het meten van mensen die wel en niet genezen zijn. Dat Reiki zelf lastig te meten zou zijn is dan geen argument meer.quote:Ten slotte nog dit: als Reiki echt nep zal zijn, waarom zijn er dan zo veel ziekenhuizen die Reiki masters van harte verwelkomen om de patiënten te behandelen? Waarom staat er in een folder van de nierafdeling van het Amsterdams ziekenhuis dat je na een niertransplantatie GEEN Reiki mag ontvangen, omdat Reiki het zelfgenezend vermogen van je lichaam zo versterkt dat het de kans op afstoting vergroot? Reiki bewijst zich steeds meer, en het wordt steeds meer geaccepteerd en steeds meer mensen geloven er in omdat het overduidelijke effekten heeft, of skeptici dat nou leuk vinden of niet.
Als dat zo is, kun jij persoonlijk wereldwijd aantonen dat Reiki werkt. Waarok heb je dat nog niet gedaan?quote:Op zaterdag 28 februari 2004 11:10 schreef erodome het volgende:
Dat is dus niet waar, waarom zou het dan op dieren werken?
Ik ben nog nooit een dier tegengekomen die niet op reiki reageerde, tot een slang aan toe die op mijn handen jaagde om erin te kunnen liggen...
Het gaat niet om vaste resultaten, dat heeft de regulire geneeskunde ook niet, maar om meer resultaten dan iemand die een placebo-reike behandling uitvoert. Dat is nog nooit aangetoond in een onderzoek, waarom niet? Dat iedereen zegt energie te voelen, kan net zo goed suggestie zijn. Dat betekent niet dat ze het niet echt voelen, maar ook niet dat het echt energiebanen zijn.quote:Het werkt op iedereen, je kan alleen geen vaste resultaten halen, iedereen voelt de energie, ik ben echt nog nooit iemand tegen gekomen die niets voelde, maar ik kan niet beloven dat iets overgaat, of dat een bepaalde klacht word aangepakt, dat ligt gewoon niet in mijn handen...
Pertinent niet waar. Toegegeven: er zijn afzonderlijke onderzoeken die meer dan een placebo-effect aantonen, maar daar staan ALTIJD meerdere onderzoeken tegenover met vergelijkbare gevallen en middelen waaruit dat NIET blijkt. Je geeft dan voorang aan onderzoeken met een positief resultaat, terwijl je de onderzoeken moet middelen. Tenminste als je oprecht objectief statistisch werkzaamheid wilt aantonen.quote:Op zaterdag 28 februari 2004 12:31 schreef Natalie het volgende:
[quote]
Vat je homeopathie ook onder een alternatieve geneeswijze?
Hiervan is nl. reeds aangetoond dat het werkt.
Je bent blijkbaar niet op de hoogte van de basisfilosofie van homeopathie. Die heeft NIETS te maken met "kruiden", maar met oneidige verdunning totdat er geen molecuul meer in het middel terug te viden is. Een druppeltje in de oceaan en dan een fles uit de oceaan nemen is een correcte vergelijking. MIddelen die WEL meetbare kruiden bevatten en zich toch "homeopathisch" noemen zijn nog dubieuzer omdat het dan dus niets met de filosofie van homeopathie te maken heeft. Als homeopathie je interesseert kun je eventueel mijn posts op homeopathie in 2002..? Dank aan Mw Borst. lezenquote:Op zaterdag 28 februari 2004 19:36 schreef ToT het volgende:
Ik snap niet dat mensen zo skeptisch tegenover homeopatie zijn; vroeger gebruikte men toch ook kruiden om kwalen te genezen?
Veel reguliere medicijnen bevatten ook kruiden/planten of een synthetische vorm ervan, dus niemand beweert dat planten geen effect kunnen hebben.quote:Willen jullie dan ECHT zeggen dat plantjs slechts plantjes zijn en helemaal geen werking op het menselijk lichaam kunnen hebben behalve hooguit een giftige?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |