abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_46034524
Het weten en het ook zo ervaren gaat vaak niet tegelijk idd. Dat is met eigenlijk iedere situatie zo. Gevoel en verstand hebben de neiging los van elkaar te handelen.
pi_46035811
Beetje off-topic, maar heeft iemand hier de film The War Zone gezien? Die behandeld dit onderwerp namelijk, op een normale niet-Hollywoodse manier. Vreselijke film (in de positieve zin des woords), dat wel.
  dinsdag 6 februari 2007 @ 12:50:26 #153
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_46037212
Nee. Mysterious Skin is overigens ook een goeie film op dat vlak.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_46039742
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 10:38 schreef BabblingBrook het volgende:

[..]

Aha op die fiets. Ja dat kan. Maar jij hebt zelf geen deuk opgelopen door seksueel misbruik, dus jouw eigen ervaringen zullen niet meewegen in die beslissingen. Of zie ik dat verkeerd?
Ik doe alsof ik geen deuk opgelopen heb....
burgerweeshuis
"de mens heeft geen smaak, tenzij hij opgegeten wordt."
woensdag 26 mei 2010 12:26 schreef Kluts het volgende: Een vicieuze cirkel heeft idd geen invalshoeken.
pi_46040187
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 14:20 schreef zwaaibaai het volgende:

[..]

Ik doe alsof ik geen deuk opgelopen heb....
Jouw ouders zijn niet seksueel misbruikt, jij ook niet, maar je opa en oma wel. Zoiets begreep ik uit je verhaal. Waar komt die deuk dan vandaan?
pi_46040672
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 14:36 schreef BabblingBrook het volgende:

[..]

Jouw ouders zijn niet seksueel misbruikt, jij ook niet, maar je opa en oma wel. Zoiets begreep ik uit je verhaal. Waar komt die deuk dan vandaan?
Omdat het mezelf is overkomen. Maar ik wijd daar niet over uit.
burgerweeshuis
"de mens heeft geen smaak, tenzij hij opgegeten wordt."
woensdag 26 mei 2010 12:26 schreef Kluts het volgende: Een vicieuze cirkel heeft idd geen invalshoeken.
pi_46043645
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 14:53 schreef zwaaibaai het volgende:

[..]

Dan snap ik het nu beter, ik zal er verder niet opin gaan dan
  dinsdag 6 februari 2007 @ 16:33:19 #158
136 V.
pi_46044014
Wat wel opvallend is, overigens, is dat wanneer je zover bent dat je je niet meer schaamt om erover te praten, en er dus ook over praat, dat je wel weer het verwijt voor je kiezen kunt krijgen dat je ermee kokketeert.

Da's mij op Fok! al een paar keer overkomen. Waren wel randdebielen, maar toch.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_46044126
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 14:53 schreef zwaaibaai het volgende:

[..]

Maar je wilde het ons wel even laten weten?
  dinsdag 6 februari 2007 @ 16:39:28 #160
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_46044238
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 16:33 schreef Verbal het volgende:
Wat wel opvallend is, overigens, is dat wanneer je zover bent dat je je niet meer schaamt om erover te praten, en er dus ook over praat, dat je wel weer het verwijt voor je kiezen kunt krijgen dat je ermee kokketeert.

Da's mij op Fok! al een paar keer overkomen. Waren wel randdebielen, maar toch.

V.
Tja, dat is Fok.
  dinsdag 6 februari 2007 @ 16:40:16 #161
136 V.
pi_46044274
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 16:39 schreef Alicey het volgende:

[..]

Tja, dat is Fok.
Inderdaad. Een bovengemiddeld aantal randdebielen

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_46067213
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 16:39 schreef Alicey het volgende:

[..]

Tja, dat is Fok.
Die ervaring deel ik ook....
Ik vind het juist best fijn dat hier ook lotgenoten zijn en dat er wel over gepraat kan worden.
dat moet toch kunnen !
  woensdag 7 februari 2007 @ 10:37:55 #163
156178 angelfist
ik ben niet gek
pi_46067545
quote:
Op maandag 5 februari 2007 17:02 schreef RPG het volgende:

Het heeft bij mij denk ik mijn hele leven beinvloed. Het heeft mij gevormd en ben daardoor ook anders tegenover bepaalde dingen gaan staan. Ik heb daarentegen helemaal geen contact meer met familie behalve een neef en mijn zus. Rest van de familie heb ik geen enkele band meer mee. Ik zal dus ook nooit kunnen begrijpen hoe je met iemand in 1 kamer kan zitten die ook mensen misbruikt heeft en je dat weet.
Maar als je het nou NIET zeker weet?
Ik zou me ongelooflijk schuldig voelen als ik zou breken met iemand om die reden en later zou uitkomen dat hij/zij helemaal niets heeft gedaan, vertrouwen hebben in iemand om wie je veel geeft is toch niet zo raar?

Ik ben verkracht toen ik 16 was, door iemand die ik heel goed kende.
Een jaar later hoorde ik van een vriend van me dat een meisje(dat ik overigens niet ken) hem beschuldigde van verkrachting, hij zei dat dat niet was wat er gebeurd was en legde me min of meer uit wat er wel gebeurd was.(zijn versie)
Later hoorde ik van dat meisje wat er volgens haar gebeurd was(ze was toen nogal boos, kwam langs bij het zwembad waar ik en die jongen zwommen en begon tegen me te vertellen wat hij haar aan had gedaan)

Ik ben met die jongen om blijven gaan(inmiddels zie ik hem niet meer, het is gewoon verwaterd)omdat ik dus geen idee had wie er nu gelijk had, ik vond niet dat ik genoeg wist om hem te laten vallen, ik kende haar niet, kon niet beoordelen of ze de waarheid sprak...Moeilijk dan hoor, en zeker als het om iemand gaat die dichter bij je staat dan "een vriend".
Als je van iemand houdt, wil je toch graag de goede dingen van die persoon zien.
hallo luitjes.
pi_46069096
Het gaat ook meer om het feit dat het aangetoont is. Er worden (Jammer genoeg voor de mensen die het wel echt meegemaakt hebben) nog genoeg valse aangiftes gedaan omtrent misbruik. Maar op het moment dat het echt aangetoond is.

Weet je wat het rottigste is. Als je slachtoffer bent van misbruik door bijv. je oom of vader. En je hebt het verteld tegen je familie. Als ze dan nog op een normale manier met hem om gaan krijg je als slachtoffer heel snel ook het idee dat je niet geloofd wordt.

Kijk zolang het niet zeker is dat die persoon dat gedaan heeft snap ik dat je hem niet meteen je leven uit schopt. Maar maak dan ook aan de slachtoffer duidelijk waarom.
- - = |randommusicvideos | = - - | - - = | prettyendless | = - -
  woensdag 7 februari 2007 @ 11:36:39 #165
72039 Pappie_Culo
Spelen is leuk
pi_46069211
quote:
Op woensdag 18 februari 2004 17:05 schreef snakelady het volgende:
Seksueel misbruik is voor veel mensen moeilijk om over te praten, ik vind dat dit veranderd moet worden.
Slachtoffers hoeven hun eigen niet te schamen, de dader moet zich schamen.
Juist door die schaamte hebben daders meer zekerheid dat ze niet gepakt worden, omdat het slachtoffer er niet over wil praten.
Juist door er over te praten breng je het mensen onder de aandacht en beseffen ze dat er veel zieke geesten rondlopen waar iets tegen gedaan moet worden.
Of het nu om incest, verkrachting of om welke vorm dan ook gaat.
Ik heb me lang geschaamd maar nu niet meer, ik heb me genoeg geschaamd in mijn leven, ik ben het zat.
Ik zoek geen medelijden maar duidelijkheid.
Voor alle meiden en jongens die iets hebben meegemaakt, schaam je er niet voor, het was niet jouw fout wat de dader ook mag zeggen, dit heb je absoluut niet verdiend.
Het moet stoppen dat pedo's en verkrachters vrij spel hebben.
Wil alleen maar even toevoegen doet de psychische problemen die een hoop mensen ondervinden meer te maken hebben met de maatschappelijke perceptie van seks tussen familieleden (vooral ouders en kinderen) of ouderen en jongeren, en niet zozeer met de handeling op zich.

De zieke geesten waar jij het over hebt zijn enkel en alleen ziek, omdat de maatschappij ons geconditioneerd heeft zo te denken.

Er zijn maatschappijen geweest waarin e.e.a. vrij normaal was.

Mensen vergeten dat nog wel eens. Maakt verder ook niet uit, maar wou het effe gezegd hebben.
Dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams...
pi_46069463
quote:
Op woensdag 7 februari 2007 11:36 schreef Pappie_Culo het volgende:

[..]

Wil alleen maar even toevoegen doet de psychische problemen die een hoop mensen ondervinden meer te maken hebben met de maatschappelijke perceptie van seks tussen familieleden (vooral ouders en kinderen) of ouderen en jongeren, en niet zozeer met de handeling op zich.

De zieke geesten waar jij het over hebt zijn enkel en alleen ziek, omdat de maatschappij ons geconditioneerd heeft zo te denken.

Mensen vergeten dat nog wel eens. Maakt verder ook niet uit, maar wou het effe gezegd hebben.
noem eens zo'n maatschappij dan, waar het normaal was om met je eigen dochter of zoon sexuele handelingen te plegen?

ik weet er zo gauw geen, hoor
[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
  woensdag 7 februari 2007 @ 12:19:26 #167
136 V.
pi_46070425
quote:

Maakt verder ook niet uit, maar wou het effe gezegd hebben.
Waarom wou je dat?

De maatschappij heeft ons mannen inmiddels ook zo geconditioneerd dat wij vrouwen niet meer aan de haren onze grot binnenslepen als wij zin hebben om te neuken. Ga je nou aan een vrouw die dat wel overkomt vertellen dat zij daar problemen mee heeft omdat de maatschappij tegenwoordig vindt dat dat niet hoort (en impliciet dat ze het misschien op een ander niveau wel prettig had kunnen vinden, ware het niet dat die vermaledijde maatschappij haar inmiddels heeft opgezadeld met een onnatuurlijk wereldbeeldd?

V.
Ja inderdaad, V. ja.
  woensdag 7 februari 2007 @ 12:26:37 #168
72039 Pappie_Culo
Spelen is leuk
pi_46070639
quote:
Op woensdag 7 februari 2007 11:45 schreef milagro het volgende:

[..]

noem eens zo'n maatschappij dan, waar het normaal was om met je eigen dochter of zoon sexuele handelingen te plegen?

ik weet er zo gauw geen, hoor
Ik had het niet alleen over incest he?

Maar de Grieken hadden een handje van dat soort zaken, zoals meerdere oude beschavingen. En er was ook een eiland ergens in de 18e eeuw geloof ik, waar een Brits schip gestrand was. Die mensen zijn daar tientallen jaren gebleven en daar deed ook alles het met alles, zonder enig probleem.

Tot hun landgenoten ze kwamen redden en volgens mij het gros aan de galg heeft gehangen vanwege bovenstaande. Maar dan moet ik eerlijk zeggen dat ik dat van heel diep moet halen. Dus precies weet ik het niet meer. Dat van de ultravrije sex weet ik wel heel zeker.
  woensdag 7 februari 2007 @ 12:27:55 #169
72039 Pappie_Culo
Spelen is leuk
pi_46070673
quote:
Op woensdag 7 februari 2007 12:19 schreef Verbal het volgende:

[..]

Waarom wou je dat?
Omdat het zo is.
quote:
De maatschappij heeft ons mannen inmiddels ook zo geconditioneerd dat wij vrouwen niet meer aan de haren onze grot binnenslepen als wij zin hebben om te neuken. Ga je nou aan een vrouw die dat wel overkomt vertellen dat zij daar problemen mee heeft omdat de maatschappij tegenwoordig vindt dat dat niet hoort (en impliciet dat ze het misschien op een ander niveau wel prettig had kunnen vinden, ware het niet dat die vermaledijde maatschappij haar inmiddels heeft opgezadeld met een onnatuurlijk wereldbeeldd?

V.
Nee. Consensual sex hebben we het hier over. Had ik wel iets duidelijker moeten vermelden idd.
  woensdag 7 februari 2007 @ 12:29:34 #170
136 V.
pi_46070712
quote:
Op woensdag 7 februari 2007 12:27 schreef Pappie_Culo het volgende:

Nee. Consensual sex hebben we het hier over.
O, ik dacht dat dit topic over misbruik ging, my bad

Wat is in jouw ogen consensual sex met een minderjarige? De minderjarige wil het zelf? Verzet zich niet, en wil dus of geeft impliciet toestemming? Hoe zie je dat?

V.
Ja inderdaad, V. ja.
  woensdag 7 februari 2007 @ 12:32:51 #171
72039 Pappie_Culo
Spelen is leuk
pi_46070814
quote:
Op woensdag 7 februari 2007 12:29 schreef Verbal het volgende:

[..]

O, ik dacht dat dit topic over misbruik ging, my bad
Maar misbruik is dus een relatief iets.

Er zijn genoeg gevallen bekend van 'misbruik' waarbij het 'slachtoffer' feitelijk weinig problemen had met hetgeen gebeurde. Het was wel spannend en best lekker eigenlijk.

Maar goed, nu zal ik het wel helemaal gedaan hebben en zal ik overstroomd worden door mensen die denken dat ik hiermee zeg dat misbruik niet bestaat.
quote:
Wat is in jouw ogen consensual sex met een minderjarige? De minderjarige wil het zelf? Verzet zich niet, en wil dus of geeft impliciet toestemming? Hoe zie je dat?

V.
Bijvoorbeeld.
  woensdag 7 februari 2007 @ 12:38:15 #172
136 V.
pi_46070978
quote:
Op woensdag 7 februari 2007 12:32 schreef Pappie_Culo het volgende:

[..]

Maar misbruik is dus een relatief iets.
Verkrachting dan ook. En diefstal. En moord. Eigenlijk is alles relatief. Eén haar op je hoofd is weinig, in je soep is het te veel.
quote:
Er zijn genoeg gevallen bekend van 'misbruik' waarbij het 'slachtoffer' feitelijk weinig problemen had met hetgeen gebeurde. Het was wel spannend en best lekker eigenlijk.
Er zijn veel te veel gevallen bekend van 'misbruik' waar het tot bergen schade heeft geleden voor het 'slachtoffer'. En dit is nou zo'n kwestie van 'err on the side of caution'. Dus zijn er wetten en regels en zo, die zeggen dat de verhouding volwassene-kind een ongelijkwaardige is, en dat dus het kind daartegen beschermd moet worden.
quote:
Maar goed, nu zal ik het wel helemaal gedaan hebben en zal ik overstroomd worden door mensen die denken dat ik hiermee zeg dat misbruik niet bestaat.
Niet zo peeuwen. Jij wilde graag iets kwijt, daar mag dan over gediscussieerd worden.
quote:
Bijvoorbeeld.
Aha. Maar hoe weet je dat een kind niet wil als het niet de ogen van de volwassene eruit krabt? Of wil het kind dan per definitie wel?

V.
Ja inderdaad, V. ja.
  woensdag 7 februari 2007 @ 12:43:23 #173
72039 Pappie_Culo
Spelen is leuk
pi_46071131
quote:
Op woensdag 7 februari 2007 12:38 schreef Verbal het volgende:

[..]

Verkrachting dan ook. En diefstal. En moord. Eigenlijk is alles relatief. Eé'n haar op je hoofd is weinig, in je soep is het te veel.
Nee, ik bedoel dat wat door mensen misbruik wordt genoemd niet definitief 'mis'bruik hoeft te zijn zoals het bedoeld wordt.
quote:
Er zijn veel te veel gevallen bekend van 'misbruik' waar het tot bergen schade heeft geleden voor het 'slachtoffer'.
Absoluut. Maar ik ben er dus niet 100% van overtuigd dat de genoemde schade in al die gevallen het rechtstreekse en exclusieve gevolg is van de handeling an sich.

Dat is een beetje de kern van m'n verhaal.
quote:
En dit is nou zo'n kwestie van 'err on the side of caution'. Dus zijn er wetten en regels en zo, die zeggen dat de verhouding volwassene-kind een ongelijkwaardige is, en dat dus het kind daartegen beschermd moet worden.
En dat lijkt me verder ook een prima zaak.

Alleen vanaf welke leeftijd is die relatie dan wel gelijkwaardig?
quote:
Niet zo peeuwen. Jij wilde graag iets kwijt, daar mag dan over gediscussieerd worden.
Jep. Alleen wel lastig discussieren met iemand die (begrijpelijkerwijs) 100% bevooroordeeld de discussie ingaat.
quote:
Aha. Maar hoe weet je dat een kind niet wil als het niet de ogen van de volwassene eruit krabt? Of wil het kind dan per definitie wel?

V.
Ja, een kind kan zich alleen uiten door wel of geen ogen uit te krabben.
  woensdag 7 februari 2007 @ 12:46:57 #174
70844 Marietje_34
neuronennetwerkster
pi_46071239
tvp.
Het enige wat ik zeker weet, is dat ik niets zeker weet...denk ik.
  Moderator woensdag 7 februari 2007 @ 12:50:48 #175
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_46071342
quote:

[..]

Pff ik ben "alleen" maar betast toen ik 11 was en ik had geen andere mensen nodig om mij te vertellen dat ik het bedreigend en intimiderend vond hoor, wat een onzin
Laat staan hoe dat moet zijn voor mensen die daadwerkelijk verkracht zijn.
De tijd van de maatschappij waar jij naar refereert was ook niet zo ingesteld dat er ruimte was om je ellende uit te spreken.
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
  woensdag 7 februari 2007 @ 12:53:14 #176
72039 Pappie_Culo
Spelen is leuk
pi_46071406
quote:
Op woensdag 7 februari 2007 12:50 schreef senesta het volgende:

[..]

Pff ik ben "alleen" maar betast toen ik 11 was en ik had geen andere mensen nodig om mij te vertellen dat ik het bedreigend en intimiderend vond hoor, wat een onzin
Maar jouw situatie is en blijft jouw situatie.
quote:
Laat staan hoe dat moet zijn voor mensen die daadwerkelijk verkracht zijn.
De tijd van de maatschappij waar jij naar refereert was ook niet zo ingesteld dat er ruimte was om je ellende uit te spreken.
Dat is misschien wel zo ja. Maar het was sowieso een totaal andere tijd waarin de taboes ook heel anders waren dan tegenwoordig.
  Moderator woensdag 7 februari 2007 @ 12:55:47 #177
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_46071461
quote:
Op woensdag 7 februari 2007 12:46 schreef Marietje_34 het volgende:
tvp.

We zijn er weer

Ontopic:
quote:
quote:Niet zo peeuwen. Jij wilde graag iets kwijt, daar mag dan over gediscussieerd worden.
Jep. Alleen wel lastig discussieren met iemand die (begrijpelijkerwijs) 100% bevooroordeeld de discussie ingaat
.

Oké, maar jij mag dus zonder ervaringen op dit gebied (neem ik aan) wel gaan vertellen waardoor slachtoffers getraumatiseerd zijn?
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
  woensdag 7 februari 2007 @ 12:56:02 #178
70844 Marietje_34
neuronennetwerkster
pi_46071465
quote:
Op woensdag 7 februari 2007 12:53 schreef Pappie_Culo het volgende:

[..]

Maar jouw situatie is en blijft jouw situatie.
[..]

Dat is misschien wel zo ja. Maar het was sowieso een totaal andere tijd waarin de taboes ook heel anders waren dan tegenwoordig.
Toch heb ik het idee dat vooral mensen die zelf nooit in aanraking zijn geweest met sexueel misbruik/intimidatie deze 'theorie' aanhangen. Klopt dat in jouw geval ook?

Ik heb zelf nog nooit een slachtoffer gehoord die het eigenlijk best leuk en lekker en spannend vond.
  woensdag 7 februari 2007 @ 12:58:33 #179
136 V.
pi_46071522
quote:
Op woensdag 7 februari 2007 12:43 schreef Pappie_Culo het volgende:

[..]

Nee, ik bedoel dat wat door mensen misbruik wordt genoemd niet definitief 'mis'bruik hoeft te zijn zoals het bedoeld wordt.
Maar ook dat geldt voor de dingen die ik heb genoemd. Verkrachting of consensual sex, diefstal of lenen, moord of zelfverdediging.
quote:
Absoluut. Maar ik ben er dus niet 100% van overtuigd dat de genoemde schade in al die gevallen het rechtstreekse en exclusieve gevolg is van de handeling an sich.
Zou kunnen, zaken zijn nooit 100% zwartwit en niet alle zaken zijn hetzelfde. Maar ik denk dat jij de invloed van de maatschappij een grotere rol toedicht dan het geval is.
quote:
En dat lijkt me verder ook een prima zaak.
Dan blijft mijn vraag dus staan. Waarom wil je dat zo graag kwijt, en als het al zo is, waarvan ik dan het gehalte betwijfel, doet het ertoe? Die regels zijn er om kinderen te beschermen, en als die worden getreden, dan is het toch niet raar dat dat problemen geeft? En die problemen zijn reëel, hebben een duidelijke directe aanleiding, dus wat is dan het probleem?
quote:
Alleen vanaf welke leeftijd is die relatie dan wel gelijkwaardig?
Daar kun je over discussiëren. Een twintigjarige met een 17-jarige doet minder wenkbrauwen omhoog gaan dan een 50-jarige met een 17-jarige. Of dan een 20-jarige met een 14-jarige.
quote:
Jep. Alleen wel lastig discussieren met iemand die (begrijpelijkerwijs) 100% bevooroordeeld de discussie ingaat.
Is het zo lastig discussiëren met mij? En kom ik zo bevooroordeeld over?
quote:
Ja, een kind kan zich alleen uiten door wel of geen ogen uit te krabben.
Now you're being sarcastic

V.
Ja inderdaad, V. ja.
  woensdag 7 februari 2007 @ 12:59:25 #180
72039 Pappie_Culo
Spelen is leuk
pi_46071541
quote:
Op woensdag 7 februari 2007 12:55 schreef senesta het volgende:
Oké, maar jij mag dus zonder ervaringen op dit gebied (neem ik aan) wel gaan vertellen waardoor slachtoffers getraumatiseerd zijn?
Het feit dat het mogelijk is dat volwassenen en niet-volwassenen er sexuele relaties op nahouden zonder ernstige gevolgen is wat mij betreft reden om aan te nemen dat de zaken wellicht iets genuanceerder liggen dan ze vaak worden voorgesteld.

Niets meer en niets minder.
  woensdag 7 februari 2007 @ 13:02:51 #181
72039 Pappie_Culo
Spelen is leuk
pi_46071623
quote:
Op woensdag 7 februari 2007 12:58 schreef Verbal het volgende:

[..]

Maar ook dat geldt voor de dingen die ik heb genoemd. Verkrachting of consensual sex, diefstal of lenen, moord of zelfverdediging.
Ach so
quote:
Zou kunnen, zaken zijn nooit 100% zwartwit en niet alle zaken zijn hetzelfde. Maar ik denk dat jij de invloed van de maatschappij een grotere rol toedicht dan het geval is.
Ik denk van niet.
quote:
Dan blijft mijn vraag dus staan. Waarom wil je dat zo graag kwijt, en als het al zo is, waarvan ik dan het gehalte betwijfel, doet het ertoe? Die regels zijn er om kinderen te beschermen, en als die worden getreden, dan is het toch niet raar dat dat problemen geeft? En die problemen zijn reëel, hebben een duidelijke directe aanleiding, dus wat is dan het probleem?
Het gaat er dus om of het probleem de handeling an sich is, of de kijk die de maatschappij op de handeling heeft? Ik denk dat het er ergens tussen in ligt.
quote:
Is het zo lastig discussiëren met mij? En kom ik zo bevooroordeeld over?
Daarnet wel in elk geval.
  woensdag 7 februari 2007 @ 13:07:22 #182
136 V.
pi_46071728
quote:
Op woensdag 7 februari 2007 13:02 schreef Pappie_Culo het volgende:

[..]

Ach so
Ja, so
quote:
Ik denk van niet.
En ik van wel. Lekkur puh.
quote:
Het gaat er dus om of het probleem de handeling an sich is, of de kijk die de maatschappij op de handeling heeft? Ik denk dat het er ergens tussen in ligt.
Ik ook, maar dan zeker niet in het midden.
quote:
Daarnet wel in elk geval.
Want? En dan nog, als empirisch deskundige ben ik volgens mij niet bevooroordeeld, want ik heb een mening op basis van mijn ervaringen, en niet op een vooringenomen gedachte. In dat opzicht ben jij wellicht eerder bevooroordeeld (al is de gebruikelijke connotatie natuurlijk vaker in zwang voor standaard gedachtegangen en niet voor 'tegendraadse' geluiden zoals jij die nu produceert )

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_46073479
quote:
Op woensdag 7 februari 2007 12:26 schreef Pappie_Culo het volgende:

[..]

Ik had het niet alleen over incest he?

Maar de Grieken hadden een handje van dat soort zaken, zoals meerdere oude beschavingen. En er was ook een eiland ergens in de 18e eeuw geloof ik, waar een Brits schip gestrand was. Die mensen zijn daar tientallen jaren gebleven en daar deed ook alles het met alles, zonder enig probleem.

Tot hun landgenoten ze kwamen redden en volgens mij het gros aan de galg heeft gehangen vanwege bovenstaande. Maar dan moet ik eerlijk zeggen dat ik dat van heel diep moet halen. Dus precies weet ik het niet meer. Dat van de ultravrije sex weet ik wel heel zeker.
Sorry, bij de Grieken en Romeinen werd het ook als pervers beschouwd, hoor, en zeker niet als normaal. Dat het gebeurde klopt, maar dat maakt het geen regel in die cultuur, net zoals het nu gebeurt maar geen regel is.

Bovendien, wat hebben we te maken met wat er ooit eens wel als 'normaal' beschouwd werd
In India werden vroeger weduwen samen met hun overleden man verbrand, levend dus.
En dus? Is het mogen blijven leven na het overlijden van je man geconditioneerd gedrag sinds het verbod daarop?
Wat hebben we te maken met wat er elders als normaal beschouwd wordt? Wie bepaalt wie er nu geconditioneerd bezig is?
Zo kun je alles wel relativeren in zekere zin, want alles is geconditioneerd tenslotte uiteindelijk.

Bovendien, als er sprake is van sex tussen broer en zus bv, omdat beide dat willen, beide daar om de een of andere reden behoefte aan hebben, dan is dat heel wat anders , ondanks dat het niet 'hoort', dan wanneer een vader beslist dat zijn dochtertje van 12 of jonger door hem ontmaagd moet worden.
Het is beiden abnormaal, het is beiden pervers, alleen komt er bij een ouder nog een machtsverschil, een compleet ontbrekende vrijwilligheid of initiatief van het kind bij kijken, plus een ontbrekende vergelijking "alle papa's doen dat" icm "ons geheimpje", dus zo'n kind voelt ws wel dat het niet klopt, maar kan het niet vergelijken met andere gezinnen.

het enige wat je zou kunnen stellen ms is dat een kind door de reactie vd omgeving (paniek, woede, ongeloof) zou kunnen gaan denken dat zij of hij zelf iets heel fouts en smerigs gedaan heeft.

maar zeggen dat het allemaal geconditioneerd gedrag is in feite, als een soort van relativering is gewoon kul, want vrijwel alles is geconditioneerd, en wie bepaalt wat geconditoneerd is ten opzichte van wat.
  woensdag 7 februari 2007 @ 14:21:32 #184
72039 Pappie_Culo
Spelen is leuk
pi_46073958
quote:
Op woensdag 7 februari 2007 14:05 schreef milagro het volgende:

[..]

Sorry, bij de Grieken en Romeinen werd het ook als pervers beschouwd, hoor, en zeker niet als normaal. Dat het gebeurde klopt, maar dat maakt het geen regel in die cultuur, net zoals het nu gebeurt maar geen regel is.
Sorry, maar de griekse orgies waren normaal en geaccepteerd. Niet zo gek, aangezien de mensen die er aan meededen de absolute top van de samenleving was.
quote:
Bovendien, wat hebben we te maken met wat er ooit eens wel als 'normaal' beschouwd werd
Het toont alleen aan hoe veranderlijk moraliteit, zeden en taboes zijn.
quote:
En dus? Is het mogen blijven leven na het overlijden van je man geconditioneerd gedrag sinds het verbod daarop?
Wat hebben we te maken met wat er elders als normaal beschouwd wordt? Wie bepaalt wie er nu geconditioneerd bezig is?
Zo kun je alles wel relativeren in zekere zin, want alles is geconditioneerd tenslotte uiteindelijk.
Niet alles hoor. Maar een hoop wel inderdaad.
quote:
het enige wat je zou kunnen stellen ms is dat een kind door de reactie vd omgeving (paniek, woede, ongeloof) zou kunnen gaan denken dat zij of hij zelf iets heel fouts en smerigs gedaan heeft.
Bijvoorbeeld. En ik denk dat daar dus ook de meeste schade wordt aangericht.
quote:
maar zeggen dat het allemaal geconditioneerd gedrag is in feite, als een soort van relativering is gewoon kul, want vrijwel alles is geconditioneerd, en wie bepaalt wat geconditoneerd is ten opzichte van wat.
Dus is het absoluut geen kul. Dank je wel
pi_46074583
quote:
Op woensdag 7 februari 2007 14:21 schreef Pappie_Culo het volgende:

[..]

Sorry, maar de griekse orgies waren normaal en geaccepteerd. Niet zo gek, aangezien de mensen die er aan meededen de absolute top van de samenleving was.
[..]
Orgies, ja, sex met jan en alleman, maar sexueel contact tussen ouders en kinderen was niet normaal.
Dat het voorkwam , klopt, dat komt het nu ook tenslotte, maar ook in die tijd werd dat als pervers en not done beschouwd.
  woensdag 7 februari 2007 @ 15:03:23 #186
72039 Pappie_Culo
Spelen is leuk
pi_46075209
quote:
Op woensdag 7 februari 2007 14:41 schreef milagro het volgende:

[..]

Orgies, ja, sex met jan en alleman, maar sexueel contact tussen ouders en kinderen was niet normaal.
Dat het voorkwam , klopt, dat komt het nu ook tenslotte, maar ook in die tijd werd dat als pervers en not done beschouwd.
Nee, maar daarvoor heb ik ook een ander voorbeeld genoemd.

Overigens was sex tussen volwassen mannen en jonge jongens daarbij iets vrij normaals. Om maar eens wat te noemen.
pi_46075712
quote:
Op woensdag 7 februari 2007 15:03 schreef Pappie_Culo het volgende:

[..]

Nee, maar daarvoor heb ik ook een ander voorbeeld genoemd.

Overigens was sex tussen volwassen mannen en jonge jongens daarbij iets vrij normaals. Om maar eens wat te noemen.
ja, je noemt maar een eind weg, maar we hebben het over sexueel misbruik, waarbij er dus sprake is van ongewenste sexuele handelingen van 1 'partij' en dat staat dus los van taboe, cultuur, tijdscontext, en het al dan niet aanwezige taboe zodra het familie betreft.

het gaat om de schaamte, en die is er net zo wanneer het gaat om verkrachting door een wildvreemde, of een bekende.
er wordt nogal eens tussen de regels al dan niet bewust gesuggereerd dat jij ms aanleiding gaf, door kleding, gedrag, lichaamstaal, of doordat je niet je met alle macht verzette.
of de dader praat je dat aan, en als die dader iemand is waar tegen je op keek, tja... dan wil je dat nog wel eens geloven helaas.

daar waar het om een vader of moeder , een volwassene gaat die een kind sex opdringt is er ook nog eens sprake van een scheve machtsverhouding, dat heeft niets met taboe te maken, of cultuur/tijdcontext.

de schaamte is er , omdat jou iets overkomen is, wat je niet wilde, wat je verafschuwde, waar je je , die kronkel maak je dan in je hoofd, "niet genoeg tegen verzet hebt" , je hebt het "laten gebeuren" etc. , dát en de reacties die je denkt te gaan krijgen áls je het vertelt, en die te vaak ook komen.

mensen leggen de schuld niet zozeer bij jou, maar ik denk dat je toch voelt dat er sindsdien 'anders' naar je gekeken wordt, en ook ms anders gereageerd wordt, ik bedoel sex wordt ineens heel beladen, ook voor de omgeving in kontakt met jou, terwijl ms dat niet nodig is.
dan heb je nog te maken, in geval van incest, met de partner (ms je moeder) van de dader, de andere kinderen, de ouders , de hele familie, alles is messed up, omdat "jij zonodig het moest vertellen"

ik heb er geen ervaring mee,, gzd, maar ik stel me er zoiets bij voor.
  woensdag 7 februari 2007 @ 15:23:26 #188
72039 Pappie_Culo
Spelen is leuk
pi_46075806
quote:
Op woensdag 7 februari 2007 15:20 schreef milagro het volgende:

[..]

ja, je noemt maar een eind weg, maar we hebben het over sexueel misbruik, waarbij er dus sprake is van ongewenste sexuele handelingen van 1 'partij' en dat staat dus los van taboe, cultuur, tijdscontext, en het al dan niet aanwezige taboe zodra het familie betreft.
En ik stel dus dat de samenleving soms iets te stellig is in het opplakken van het predikaat ongewenst. Dat klinkt als een uitzonderlijk gedurfde en hele foute stelling, maar dat valt best mee volgens mij.
quote:
het gaat om de schaamte, en die is er net zo wanneer het gaat om verkrachting door een wildvreemde, of een bekende.
er wordt nogal eens tussen de regels al dan niet bewust gesuggereerd dat jij ms aanleiding gaf, door kleding, gedrag, lichaamstaal, of doordat je niet je met alle macht verzette.
of de dader praat je dat aan, en als die dader iemand is waar tegen je op keek, tja... dan wil je dat nog wel eens geloven helaas.

daar waar het om een vader of moeder , een volwassene gaat die een kind sex opdringt is er ook nog eens sprake van een scheve machtsverhouding, dat heeft niets met taboe te maken, of cultuur/tijdcontext.

de schaamte is er , omdat jou iets overkomen is, wat je niet wilde, wat je verafschuwde, waar je je , die kronkel maak je dan in je hoofd, "niet genoeg tegen verzet hebt" , je hebt het "laten gebeuren" etc. , dát en de reacties die je denkt te gaan krijgen áls je het vertelt, en die te vaak ook komen.

mensen leggen de schuld niet zozeer bij jou, maar ik denk dat je toch voelt dat er sindsdien 'anders' naar je gekeken wordt, en ook ms anders gereageerd wordt, ik bedoel sex wordt ineens heel beladen, ook voor de omgeving in kontakt met jou, terwijl ms dat niet nodig is.
dan heb je nog te maken, in geval van incest, met de partner (ms je moeder) van de dader, de andere kinderen, de ouders , de hele familie, alles is messed up, omdat "jij zonodig het moest vertellen"

ik heb er geen ervaring mee,, gzd, maar ik stel me er zoiets bij voor.
Helemaal mee eens verder.
  woensdag 7 februari 2007 @ 16:12:15 #189
70844 Marietje_34
neuronennetwerkster
pi_46077309
quote:
Op woensdag 7 februari 2007 15:23 schreef Pappie_Culo het volgende:

[..]

En ik stel dus dat de samenleving soms iets te stellig is in het opplakken van het predikaat ongewenst. Dat klinkt als een uitzonderlijk gedurfde en hele foute stelling, maar dat valt best mee volgens mij.
[..]
volgens valt dat niet zo mee. In bijna ieder topic dat over sexueel misbruik gaat komt er wel iemand vertellen dat het allemaal maar relatief is en dat er zoveel voorbeelden zijn van relaties tussen volwassenen en kinderen die wel gewenst zouden zijn door beide partijen en worden de griekse schandknaapjes er weer bij gehaald.

Vertel dat maar aan mensen die hier mee te maken hebben gehad en dat de rest van hun leven met zich mee moeten dragen, die zijn het niet met je eens hoor.
  woensdag 7 februari 2007 @ 16:14:36 #190
136 V.
pi_46077401
quote:
Op woensdag 7 februari 2007 14:21 schreef Pappie_Culo het volgende:

Het toont alleen aan hoe veranderlijk moraliteit, zeden en taboes zijn.
Dat zijn ze, en daar heb je natuurlijk voor een deel zeker gelijk in. Maar het is gewoon te abstract. Misbruikslachtoffers hebben meer behoefte aan wat steun en begrip, en de abstracte discussie, hoewel op zich niet oninteressant, doet gewoon niet zo ter zake.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
  woensdag 7 februari 2007 @ 16:20:05 #191
136 V.
pi_46077588
quote:
Op woensdag 7 februari 2007 15:20 schreef milagro het volgende:

Dat vooral, ja. Zo heb ik de 13- en 14-jarige Verballetje tot nog niet zo heel lang geleden ontzettend verweten dat hij niet van zich af heeft geslagen. Maar dat zat nou eenmaal niet in dat joch.

De schaamte en de verwarring, dat je, ondanks dat je weet wat er gebeurt compleet verstijft (no pun intended ) en, nu het woord toch is gevallen, ondanks dat je het niet wilt, en elke cel in je lichaam inwendig 'NEENEENEENEENEE!!!' brult, een stijve krijgt en klaarkomt. Wat meneer de pedo (ja ik weet het, efebofiel) weer mooi als psychische duimschroef kan gebruiken 'zie je wel dat je het lekker vindt?'.

Even voor Culo... daar heb ik geen maatschappij voor nodig gehad, hoor.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_46078086
quote:
Op woensdag 7 februari 2007 16:20 schreef Verbal het volgende:

[..]

Dat vooral, ja. Zo heb ik de 13- en 14-jarige Verballetje tot nog niet zo heel lang geleden ontzettend verweten dat hij niet van zich af heeft geslagen. Maar dat zat nou eenmaal niet in dat joch.

De schaamte en de verwarring, dat je, ondanks dat je weet wat er gebeurt compleet verstijft (no pun intended ) en, nu het woord toch is gevallen, ondanks dat je het niet wilt, en elke cel in je lichaam inwendig 'NEENEENEENEENEE!!!' brult, een stijve krijgt en klaarkomt. Wat meneer de pedo (ja ik weet het, efebofiel) weer mooi als psychische duimschroef kan gebruiken 'zie je wel dat je het lekker vindt?'.

Even voor Culo... daar heb ik geen maatschappij voor nodig gehad, hoor.

V.
terwijl een lichaam nu eenmaal gewoon reageert op aanrakingen ongeacht de intentie vd aanrakingen, of wie ze praktiseert
dat weet je dan ms nog niet want jong en/of onervaren, en tegen de tijd dát je het weet, is het gevoel al 'ingesleten' en helpt het rationaliseren niet meer, denk ik zo.

bij een arts of een fysiotherapeut , dan reageer een lichaam ook nogal eens op de beroepsmatige aanrakingen in mindere mate, maar net zo "onbedoeld" en schiet er ws door je heen "omg, als hij/zij maar niet denkt, dat...etc".

en wat betreft het "laten gebeuren" , passief blijven, mensen begrijpen dat vaak niet "waarom deed je dan niets, waarom schreeuwde je niet, waarom sloeg je niet om je heen" en dat weet je zelf eigenlijk niet, zoals niemand van te voren weet hoe ze zullen reageren in bedreigende situaties.

dat onbegrip is best te begrijpen, je snapt het zelf achteraf ms ook niet, alleen het vertaalt zich helaas dus naar schuldgevoel en dat dus weer naar schaamte.
pi_46096417
Ik was 6....
En dacht lang dat ik nog steeds een baby in mn buik had en later dacht ik dat ik geen kinderen kon krijgen....

Mijn hele leven is hier door beïnvloed,en nu ik erachter kom wat er met mn kids is gebeurd,komt alles weer naar boven...
Ik heb nooit nee durven zeggen,zelf niet toen mn baas me verleidde....

Inmiddels ben ik 34 en staat mn leven op zn kop !
Waarom heb ik niet gezien wat er met mn kinderen gebeurde !
Ik voel me zo schuldig dat ik niks heb kunnen doen....en dat ik nooit iets gemerkt heb....

Donderdag word mn zoontje gehoord,het is nu 18 weken geleden dat ik jeugdzorg heb ingeschakeld.
Die willen het niet inzien omdat mn ex (niet de dader)alles in de doofpot probeerd te stoppen.
Ik ben zelf voor detective gaan spelen en ben erachter dat zowel hij als zijn zusje een misbruik verleden hebben.
Ik was 12 1/2 jaar lang in die familie en ik heb het nooit ingezien....
Ze zijn zo slim !en zetten mensen onder druk en tegenelkaar op....
Hopelijk komt er nu een einde aan doordat ik me er in vast heb gebeten !

Inmiddels loop ik zelf bij de GGZ en mn jongste ook,we hebben nog een lange weg te gaan....
Mijn oudste is weggelopen(18 weken gelden) naar het huis van de daders en word daar zo onder druk gezet,ik maak me vreselijke zorgen..
Hij is nu degene die het familie geheim moet bewaren en kan geen kant op !

Misbruik neem je je hele leven lang mee.....
Het laat diepe krassen achter in je ziel....
pi_46101039
quote:
Op woensdag 7 februari 2007 16:12 schreef Marietje_34 het volgende:

[..]

volgens valt dat niet zo mee. In bijna ieder topic dat over sexueel misbruik gaat komt er wel iemand vertellen dat het allemaal maar relatief is en dat er zoveel voorbeelden zijn van relaties tussen volwassenen en kinderen die wel gewenst zouden zijn door beide partijen en worden de griekse schandknaapjes er weer bij gehaald.
En die situaties bestaan ook.
quote:
Vertel dat maar aan mensen die hier mee te maken hebben gehad en dat de rest van hun leven met zich mee moeten dragen, die zijn het niet met je eens hoor.
Nogmaals, wat ik zeg is waar. Er zijn gevallen waarin er feitelijk geen sprake van misbruik en waar feitelijk ook weinig ernstigs aan de hand is.

Tot het uitkomt en er een leger aan jeugdzorg en god weet wat bij komt.

Nergens zeg ik dat deze gevallen de norm zijn. Dus gelieve de nuance op te pikken of gewoon niet te reageren op wat ik zeg.
pi_46101079
quote:
Op woensdag 7 februari 2007 16:14 schreef Verbal het volgende:

[..]

Dat zijn ze, en daar heb je natuurlijk voor een deel zeker gelijk in. Maar het is gewoon te abstract. Misbruikslachtoffers hebben meer behoefte aan wat steun en begrip, en de abstracte discussie, hoewel op zich niet oninteressant, doet gewoon niet zo ter zake.

V.
Okee.

Maar vergeef me als ik zeg dat ik me daarvoor in dit topic geenszins verantwoordelijk voel.
  donderdag 8 februari 2007 @ 12:16:45 #196
70844 Marietje_34
neuronennetwerkster
pi_46101409
quote:
Op donderdag 8 februari 2007 12:05 schreef Pappie_Culo het volgende:

[..]

[..]

Nogmaals, wat ik zeg is waar. Er zijn gevallen waarin er feitelijk geen sprake van misbruik en waar feitelijk ook weinig ernstigs aan de hand is.

Nergens zeg ik dat deze gevallen de norm zijn. Dus gelieve de nuance op te pikken of gewoon niet te reageren op wat ik zeg.
Zal allemaal wel, dat dat waar is. Maar dit topic gaat over sexueel misbruik. Vandaar mijn reactie op die van jou.
pi_46101520
quote:
Op donderdag 8 februari 2007 12:16 schreef Marietje_34 het volgende:

[..]

Zal allemaal wel, dat dat waar is. Maar dit topic gaat over sexueel misbruik. Vandaar mijn reactie op die van jou.
Oh, vandaar.

Volgens mij was ik hartstikke on-topic, maar goed.
pi_46101686
quote:
Op donderdag 8 februari 2007 12:05 schreef Pappie_Culo het volgende:

[..]

[..]

Maar hoe beslis je dat er niets aan de hand is? Als dus bijv. een 20 jarige het met een 14 jarige doet. Hoe weet jij dan als instantie of die 14 jarige dat wilt? Want het kan net zo makkelijk dat die 14 jarige het doet omdat ze bang is haar vriendje te verliezen. Of door andere dingen onder druk gezet wordt.

Een kind is makkelijk beinvloedbaar en daarom is het al snel misbruik. Logisch ook je maakt namelijk misbruik van de kennis van een kind. En iemand die volwassen is zou dan standaard al beter moeten weten. En natuurlijk is dit erg zwart-wit maar er zijn niet voor niks regels voor afgesproken. Dit ter bescherming van de kinderen.
- - = |randommusicvideos | = - - | - - = | prettyendless | = - -
pi_46101768
quote:
Op donderdag 8 februari 2007 12:26 schreef RPG het volgende:

[..]

Maar hoe beslis je als er niets aan de hand is? Al dus bijv. een 20 jarige het met een 14 jarige doet. Hoe weet jij dan als instantie of die 14 jarige dat wilt? Want het kan net zo makkelijk dat die 14 jarige het doet omdat ze bang is haar vriendje te verliezen. Of door andere dingen onder druk gezet wordt.

Een kind is makkelijk beinvloedbaar en daarom is het al snel misbruik. Logisch ook je maakt namelijk misbruik van de kennis van een kind. En iemand die volwassen is zou dan standaard al beter moeten weten. En natuurlijk is dit erg zwart-wit maar er zijn niet voor niks regels voor afgesproken. Dit ter bescherming van de kinderen.
Je zult mij ook niet horen zeggen dat er een betere manier is. Alleen lijkt het me helemaal niet zo slecht om eens te onderzoeken waar de meeste psychologische schade vandaan komt. De handeling an sich, of de wijze waarop de maatschappij er mee omgaat?
  donderdag 8 februari 2007 @ 12:57:02 #200
136 V.
pi_46102636
quote:
Op donderdag 8 februari 2007 12:06 schreef Pappie_Culo het volgende:

[..]

Okee.

Maar vergeef me als ik zeg dat ik me daarvoor in dit topic geenszins verantwoordelijk voel.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')