Zo blijft de kunst alleen toegankelijk voor de happy few.
Ik heb nu slechts 2 etsen van een Dordtse kunstenares en verder heb ik helemaal niets, nou ja op eigen rommel aan de muur na dan, dat is onbetaalbaar spul of course
Wat heb jij?
Ik ben er een beetje dubbel in. Ik vind bedragen tot zo'n 10000 gulden absoluut niet te veel voor kunst (ik moet het dan wel héél mooi vinden) maar op dit moment kies ik er toch voor om mijn geld aan andere dingen te besteden.
om exact te zijn, deze:
heb ook een nog niet ingelijste repro van Marlene Dumas liggen, heb ik nu even geen ruimte voor en zat te wachten op een echte
verdors mijn eigen dingen en kunstuitleen gevallen, je weet wel van de bieb, maar die hebben mijn ouders gehaald...
zo hebben wij een geweldige steengrafure (schrijf je dat zo?)met BB king! geweldig!
Een Rob Vermeer weliswaar.
Tis de helft van een 2 luik genaamd : "Landschap"
Persoonlijk noem ik het "Landmijn in Yugoslavie"
Prijskaartje achterop van de kunstuitleen geeft 983,82 (en dat in 1983)
Idiote prijs trouwens. Zowel op centen als op hoeveelheid gezien.
Ik zal ff het schilderijke capturen , komt ie :
[Dit bericht is gewijzigd door Guus op 14-07-2001 18:03]
quote:Ken 'ie het nie omdraaien???
Op zaterdag 14 juli 2001 18:04 schreef Guus het volgende:
Ik ben toch niet enige die het een hoere lelijk ding vind he ?
Hiero een in gelimiteerde opgave uitgebrachte litho van Peter Pontiac, genaamd Dinosaur Sr. (origineel hè). Is het kunst? Kweenie. Ik vind het hardstikke mooi. Al waren er twee miljoen ipv 200 van geweest had ik 'm net zo mooi gevonden.
Helaas geen plaatje van te vinden op i-net.
op de voorkant van een autobiografie... en nog een paar binnenin het boek...
quote:Nee zeker niet!
Op zaterdag 14 juli 2001 18:04 schreef Guus het volgende:
Ik ben toch niet enige die het een hoere lelijk ding vind he ?
Ik heb wel een seriecell aan de muur van WB met bugs bunny, een gesigneerde ook nog. Misschien niet echt kunst, toch leuk (en toch nog wel wat waard...) Ook heb ik 4 parodieen op kuifje albums uit de VN gesneden en ingelijst (Dat is van... ik kan niet op z'n naam komen...). (ED ben je stripfreak? Nou een beetje )
Ik denk er wel over een eigen werk in grotere uitvoering te maken, in te lijsten en op te hangen. En anders kan ik altijd nog goedkoop aan (lees: alleen lijst kopen) werk van mijn vader komen, dat ik zelf wel goed vind.
Tot ik echt werk heb of echt een buitenkansje dus geen dure kunst voor mij...
quote:*lol*
Op maandag 16 juli 2001 12:04 schreef Ringo het volgende:
Ik heb een poster van Bert & Ernie aan de muur hangen.
Ik ga steeds meer geloven dat je net zou oud bent als het jongetje van die foto.
Leuk ventje trouwens!
Ik heb een hekel aan van die kunstposters, die heb ik dan ook niet hangen. Bij mij hangen wel wat ingelijste zwart/wit foto's aan de muur, die mijn vriendje (mijn eigen amateur-fotograafje) vorig in Parijs heeft gemaakt. Originele en mooie foto's. Verder heb ik wat oude prentjes aan de muur (afkomstig van de antiek- en boekenmarkt op het Lange Voorhout in Den Haag), onder andere 1 prentje van een stel kolonisten die voet aan wal zetten in Indonesië. Gekke lijstjes erom heen, staat wel aardig. Ook al is het natuurlijk geen echte Kunst (met een hoofdletter )
quote:Leuk hè? Het is mijn neefje, zo'n 15 jaar geleden. Helaas zit-ie nu in de gevangenis, vanwege handel in drugs, wapens en weet-ik-veel wat nog meer. Dat lieve is er wel een beetje af...
Op maandag 16 juli 2001 12:49 schreef Kimmie het volgende:
Ik ga steeds meer geloven dat je net zou oud bent als het jongetje van die foto.
Leuk ventje trouwens!
quote:Meestal vind ik mezelf ook veeeel slechter als dat andere mensen mijn werk vinden... Maar ja af en toe moet je het gewoon maar eens proberen en dan is het toch niet echt onaardig. Maar ja idd, zelf weet je altijd precies wat er vaud is...
Op maandag 23 juli 2001 12:14 schreef fokje het volgende:
Een zeefdruk van een oud-medestudente en een schilderij van mijzelf. Eik heb ik de pest aan om eigen werk op te hangen, ik zit me altijd te ergeren aan foutjes die me elke keer weer opvallen. Eigen werk hangt ook in een onopvallende hoek.
BTW, wat voor werk maak je?
quote:Tis al ruim een jaar geleden dat ik voor 't laatst wat gemaakt heb, dat was ehm.... semi-abstract noem het maar. Beetje melancholisch. Ik ben eik de laatste jaren altijd bezig geweest met sferen.
Op maandag 23 juli 2001 12:18 schreef ThE_ED het volgende:
BTW, wat voor werk maak je?
quote:Heb je ook een voorbeeld online staan of niet?
Op maandag 23 juli 2001 12:40 schreef fokje het volgende:[..]
Tis al ruim een jaar geleden dat ik voor 't laatst wat gemaakt heb, dat was ehm.... semi-abstract noem het maar. Beetje melancholisch. Ik ben eik de laatste jaren altijd bezig geweest met sferen.
quote:nope.:P
Op maandag 23 juli 2001 13:14 schreef ThE_ED het volgende:[..]
Heb je ook een voorbeeld online staan of niet?
quote:Jammer.
Op maandag 23 juli 2001 13:20 schreef fokje het volgende:[..]
nope.:P
tekeningetje ofzo zou wel kunnen, verder wens ik m'n anonimiteit te behouden.
Bij mij is het meer van: 'ik ben te lui om te scannen' en de drie tekeningen die online staan zijn dan nog het voorbeeld van 'ik begon net met iets nieuws' ... (staan op http://glas.its.tudelft.nl/~gyurka/) Dus die zijn niet echt om over naar huis te schrijven...
quote:Wanneer je zoiets moeilijks als modeltekenen echt een beetje goed kan, zijn er al een stuk of 100 aan voorafgegaan, soms meer soms minder. Gebouwen zijn in de regel wat makkelijker. Anyway, tis een beetje off-topic allemaal. Keep on going, 't wordt alleen maar beter!
Op maandag 23 juli 2001 13:24 schreef ThE_ED het volgende:[..]
Jammer.
Bij mij is het meer van: 'ik ben te lui om te scannen' en de drie tekeningen die online staan zijn dan nog het voorbeeld van 'ik begon net met iets nieuws' ...
(staan op http://glas.its.tudelft.nl/~gyurka/) Dus die zijn niet echt om over naar huis te schrijven...
In de wallpapers zitten overigens best leuke tussen.
quote:Maar dat is dan ook met de compu spelen
Op maandag 23 juli 2001 13:43 schreef fokje het volgende:[..]
In de wallpapers zitten overigens best leuke tussen.
Ontopic: Gmbl. waarschijnlijk nog steeds geen nieuwe kamer, zo heb ik nog niet eens plek voor kunst. Waar ik nu zit is de muur eigenlijk net wat te klein om iets mooi op te hangen. (Essentieel om je 'art' mooi uit te laten komen.)
Maar kvind posters toch niet zo geslaagd en hou van een sober interieur, dus nu is ie alweer een tijd weg.
Verder kan ik nog putten uit een collectie schilderijen die op hoogstvage wijze in handen van mijn vader zijn gekomen. Zijn zonder uitzondering gruwlijk ranzige schilderijen, maar daarom niet minder minder interessant.
Verder een vel van een montmartre-bloc met een 'droedel' van Herman Brood uit begin jaren '80.
Ook nog een stilleven in olieverf, geschilderd door mijn vader.
Mijn moeder heeft dit origineel in huis hangen:
Titel: Kaartspel, 88X111 cm.
quote:Geen idee. Post eens wat...
Op zaterdag 13 oktober 2001 02:23 schreef OtherOther het volgende:
Ik heb hier een heel huis vol hangen met kunst , het is alleen wel allemaal mijn eigen werk , mag dat ook ?
Voor de rest geen echte echte kunst.
Wel foto-collage's van vrienden etc.
Komen nog 2 nieuwe schilderijen bij of 1 grote...
Zodra we een beetje verbouwd en geverfd hebben.
Het is niet deze:
Maar qua sfeer en kleurstelling komt hij wel enigszins overeen.
Daarnaast nog enkele luxe posters van Miro en 2 schilderijen van mijn zwager die de kunstacademie heeft gedaan (dus is het kunst toch???)
[Dit bericht is gewijzigd door Da hopman op 26-03-2002 13:24]
quote:mooi!
Op dinsdag 26 maart 2002 13:18 schreef Da hopman het volgende:
Ik heb een schilderij van Toos van Poppel in de woonkamer hangen.Het is niet deze:
[afbeelding]
Maar qua sfeer en kleurstelling komt hij wel enigszins overeen.Daarnaast nog enkele luxe posters van Miro en 2 schilderijen van mijn zwager die de kunstacademie heeft gedaan (dus is het kunst toch???)
ik zou de 2 helften niet zo snel naast elkaar hangen.
quote:Daarbij hebben we ook nog een lithografie van Lazlo Dus hangen. Die heb ik ooit eens gewonnen in een "raffle" (hoewel ik vermoed dat dat doorgestoken kaart was, maar dat terzijde). En natuurlijk ook mijn "user-icon" (van Joseph Linsner) uitgeprint op A3. Na de verhuizing moet daar ook maar eens een lijstje omheen komen...
Op vrijdag 20 juli 2001 18:41 schreef Lord Dreamer het volgende:
kunst aan de muur .. nou hier hangt een echte op A4 uitgeprint stukje werk van Luis Rojo ik heb het ingelijst gewoon omdat ik het mooi vind , ik ben namelijk wel een beetje een fan van Luis Rojo
quote:De onze is 1 geheel. 120x120. Ik kon alleen op haar site zo snel niet iets anders vinden wat qua indruk overeenkwam.
Op dinsdag 26 maart 2002 16:24 schreef Kimmie het volgende:[..]
mooi!
ik zou de 2 helften niet zo snel naast elkaar hangen.
IllOgical heeft wel al eens nagedacht over de Kunstuitleen? Net als bij de bieb leen je een werk voor een bepaalde tijd. Kun je kijken of het ook echt iets is voor thuis. En je hebt dan alsnog de optie om te kopen
quote:In Groningen ligt de Kunstuitleen vol met BKR shit, liefdeloze en ongeinsireerde meuk, slechts gemaakt om aan de quota voor individuele subsidie te voldoen. Na 12 manden zijn we ermee gekapt.
Op woensdag 27 maart 2002 09:35 schreef IllOgical het volgende:
IllOgical heeft alleen maar repro's hangen (Dali is niet echt goedkoop)![]()
IllOgical heeft wel al eens nagedacht over de Kunstuitleen? Net als bij de bieb leen je een werk voor een bepaalde tijd. Kun je kijken of het ook echt iets is voor thuis. En je hebt dan alsnog de optie om te kopen
P.
quote:Ik heb deze...
Op zaterdag 14 juli 2001 15:26 schreef Kimmie het volgende:
Okee wie heeft er echte kunst in huis? Ik vraag het me af omdat ik erg graag wat werk wilde kopen van mijn favoriet Marlene Dumas en ik mezelf helemaal overtuigd had om het te doen, totdat ik hoorde dat het werkje waar ik weg van was (een tekening/aquarel) 20.000 gulden moest gaan kosten, ik had zelf max. 10.000 in mijn hoofd...balen dus.Zo blijft de kunst alleen toegankelijk voor de happy few.
Ik heb nu slechts 2 etsen van een Dordtse kunstenares en verder heb ik helemaal niets, nou ja op eigen rommel aan de muur na dan, dat is onbetaalbaar spul of course
Wat heb jij?
[Dit bericht is gewijzigd door USAmannetje op 31-03-2002 23:50]
ff cut en paste van BN/de Stem (beetje lange tekst ik weet het en veel geciteerd):
Advocaat van de kunst
Door Annelies Vlaanderen
Vrijdag 05 april 2002 - Henri Swagemakers uit Oosterhout verzamelt hedendaagse kunst, en niet zo'n klein beetje. Inmiddels heeft de advocaat ruim zeshonderd kunstwerken in zijn bezit. De Beyerd in Breda toont daar de komende maanden - in Swagemakers' woorden - 'zestig dingetjes' van. De collectioneur: 'Tegenover de last van het betalen staat de lust van het overige.'
De meeste mensen stoppen met het kopen van kunst als de schilderijen het behang overbodig maken. Henri Swagemakers (1946, Werkendam) niet. Verkassen naar een grotere woning schiet in zijn geval ook niet op. Al bewoonde hij een 34-kamerappartement, dan nog kon hij zijn verzameling niet kwijt. Tot boven de printer van zijn aanpandige kantoor hangen de uitverkoren werken die het daglicht mogen zien. In donkere kelders onder zijn huis en sinds kort zelfs in een enorme ruimte van een bedrijfspand liggen of staan nog om en nabij zeshonderd kunstwerken van de advocaat op en tegen elkaar. Schaadt hier de overdaad niet? Swagemakers maakt zich daar niet druk om. Hij kent de reacties. "De een let op wat het gekost heeft, de ander verklaart je voor gek en een derde is enthousiast. Och ja." Hij is een genieter, een kunstgenieter van het zuiverste water.
"Tegenover de last van het betalen staat de lust van het overige." Zijn ronde gezicht, met de priemende pretoogjes, staat ernaar; denk daarbij de stropdas met de olifantjes erop, de bretels met de golfers. Hij koopt wat hij mooi vindt, meer kan hij er niet over zeggen. "Een rode draad is er niet. Het moet me raken, dat is alles." Er is veel dat Swagemakers raakt, heel veel: hedendaags, nationaal en internationaal - maar niet conceptueel: wel Jan Fabre, Henk Visch, Robert Mapplethorpe, Rineke Dijkstra, René Daniëls, Inez van Lamsweerde en nog een heleboel meer. Ja, hij heeft veel. "Maar ook heel veel niet", repliceert zijn documentaliste, Will Mooij. Da's een goeie. "Weet je dat ik al sinds november niks gekocht heb? De laatste was een Bismuth, bij Diana Stigter." Zij, vol begrip: "En je hebt sindsdien zo veel mooie dingen gezien." De pijn straalt van zijn gelaat. "O ja! Maar even niet kopen, even pauze. Heel erg, maar het moet." Wél alle catalogi doorpluizen, openingen bijwonen, elke zaterdag de galeries en de beurzen afstruinen met Will, maar al vier maanden met lege handen thuiskomen... Je zou bijna medelijden met hem krijgen. Misschien is jaloezie meer op haar plaats, gezonde jaloezie dan. Zijn collectie, opgebouwd sinds 1973, nog tijdens zijn studententijd, doet elke liefhebber van kunst watertanden en knarsetanden. Nee, er is geen 'oud geld' in het spel. En nee, hij is geen Spong of Moszkovicz maar een 'gewone advocaat' die toch 'heel lang in tweedehands autootjes' naar de rechtbank in Breda karde. Die de liefde voor kunst ook niet van huis uit heeft meegekregen, als boerenzoon. "Al hield mijn moeder wel van mooie dingen." Het komt er gewoon op neer dat de Oosterhouter een feilloze neus heeft voor goede kunst, zoals een speciaal opgeleide hond in Italië of Frankrijk truffels diep in de grond kan opsporen. Hoeveel zijn collectie nu waard is, daar durft hij zelfs met een Franse slag niet naar te slaan. En dat is niet uit prudence. "Weet je wat het is? Ik koop altijd vroeg. Ik móet wel. In veel gevallen zijn de kunstwerken die ik in de loop der jaren heb gekocht, inmiddels toch wel een veelvoud waard. Zo'n foto als van Helen van Menen hier, die heb ik een paar jaar geleden gekocht voor 1200 gulden. Die kost nu 3400 dollar. Da's natuurlijk leuk, als bevestiging: je zit goed. Maar het is tegelijkertijd een beperking: je kunt minder van haar kopen." Minder, wat is minder? Moeilijk te bepalen, maar bij Swagemakers ligt de bovengrens bij 50.000 gulden, een kleine 23.000 euro dus. En dat bedrag geeft hij natuurlijk niet wekelijks uit. Er is ook nog een lieve echtgenote, Marie-Anne, er zijn ook nog twee opgroeiende dochters die het nest de komende jaren zullen verlaten. Toch wel iets belangrijker in zijn leven. De verzamelaar legt de bewijzen op tafel. "De kunstwerken waar ik het meest aan gehecht ben, zijn de portretfoto's die Rineke Dijkstra van mijn dochters heeft gemaakt. Die hangen ook hier, in de woonkamer. Mooi, hè? Het unieke daarvan is dat Rineke nooit in opdracht werkt; voor mij heeft ze een uitzondering gemaakt.
En ook ben ik gehecht aan dit werkje van de opa van Marie-Anne, Isidore van Mens, geboren in 1890. Schitterend, niet?" Deze werken - 'mijn eigen handtekening voor de tentoonstelling, zal ik maar zeggen' - maken deel uit van de 'zestig dingetjes' die vanaf op de tentoonstelling Iets wat zoveel kost, is alles waard/ Tien Nederlandse privécollecties in De Beyerd te Breda te bewonderen zijn. De negen andere collecties zijn van Nederlanders die in tegenstelling tot de Oosterhouter met hun waardevolle collecties meer in de anonimiteit willen blijven. Je zou verwachten dat het maken van een selectie voor de tentoonstelling in Breda, waar hij de grootste zaal tot zijn beschikking krijgt, de trotse bezitter moeite had gekost. Ongeveer alles is hem immers even lief en van geen enkele aankoop heeft hij spijt; hij verkoopt ook nooit iets, dat zegt genoeg. In overleg met samenstelster Renée Steenbergen, die in mei hoopt te promoveren op het onderwerp kunstverzamelaars in Nederland, is de nadruk komen liggen op zijn verzameling Zuid-Amerikaanse kunstwerken (Bedia, Varejaõ). "Omdat je die niet gauw in Nederland ziet. Dat vind ik toch spannender dan bij wijze van spreken te komen met Dumas, Van Balen en Zandvliet, hoe graag ik die ook zie. Maar die kom je hier wel vaker tegen." Ter illustratie wijst hij op een geschilderd landschap. "Kijk, deze Zandvliet is net terug uit het Stedelijk in Amsterdam. En dit Daniëlsje, deze Job Koelewijn, deze twee Neshats, deze twee Ofili's en deze Ahtila's hebben gehangen op de tentoonstelling The Beauty of Intimacy." De catalogus van deze net verstreken, ook in het buitenland getoonde expositie doorbladerend, krijg je het gevoel dat tentoonstellingen van hedendaagse kunst behoorlijk afhankelijk zijn van privé-collecties. Swagemakers is de eerste om dat te bevestigen.
"Als er geen privé-collecties bestonden, was er ook geen Kröller-Müller, Van Abbe of De Pont. Laat ik het nog sterker brengen: musea zijn allemaal ontstaan uit particulier initiatief. Toch krijgt een verzamelaar vaak negatieve reacties. Sommige galeries willen iets niet aan je verkopen omdat je geen museum bent. Zodoende heb ik mijn Zandvliet uit Wenen moeten halen, mijn Van Warmerdam uit Bazel en mijn Dumas uit Londen. Dat is toch raar?" En een Nederlandse museumdirecteur -Swagemakers wil geen naam noemen - haalt zijn neus op voor particulieren als hij: 'Jezus, wat moet die advocaat met zo'n mooi schilderij?' "Heeft ie echt gezegd tegen iemand anders. Ongelooflijk." Ondertussen geniet de Oosterhouter gewoon door. Elke aankoop, door niemand dan hemzelf ingefluisterd ('hoor ze wel, maar luister nooit naar galeries!'), is hem heilig; waar en wanneer het kunstwerk is gekocht, en onder welke omstandigheden: hij onthoudt alles. Elke aanwinst is 'een avontuur' en een aanvulling van zijn 'geestelijke bagage'. Marie-Anne gaat ver met hem mee, maar in hun huis komen alleen de werken die zij ook mooi vindt. Geld, dat is toch een vies woord voor de gedreven collectioneur. "Ik denk daar alleen over na op het moment van aankoop. En daarna weet je het nooit." Geen haar op zijn hoofd overweegt om bij wijze van spreken tien werken ('nou ja, daar zijn er wel wat meer voor nodig') te verkopen in ruil voor een Van Gogh, die aan zijn verzameling ontbreekt. Schouderophalend: "Wie nú een Van Gogh koopt, laat alleen maar zien dat hij geld heeft. Ik vind het veel interessanter om te zien welk museum een jaar of tachtig geleden een Van Gogh heeft gekocht. Dáár blijkt pas smaak en durf uit. Musea moeten meer het jaar van verwerving melden." De kans dat Swagemakers ooit verzadigd raakt van het verzamelen, is gering. De opslagruimte is immers nog lang niet vol. "Verzamelen heeft zoveel leuke kanten. Zo kan ik ervan genieten dat ik bijvoorbeeld eerder een werk van Berlinde de Bruyckere heb gekocht dan dat de kunstenares een tentoonstelling kreeg in De Pont. Toen het eenmaal zover was, kon ik de opmerking maken: 'Het werd tijd.' Snap je?" En dan is er, behalve dan nog meer kunst van nog meer kunstenaars, voor de verzamelaar nog één wens over. Swagemakers, zuchtend: "Ik zou wel een collectiecatalogus uit willen geven. Maar daar heb ik geen geld voor." Een verzamelaar heeft het altijd zwaar.
'Iets wat zoveel kost, is alles waard'
tentoonstelling van tien particuliere - kunstverzamelingen. Van 7 april t/m 26 mei.
Centrum voor beeldende kunst De Beyerd,
Boschstraat 22, Breda.
lezing op 23 mei door gastconservator Renée
Steenbergen over de uitgangspunten van
haar onderzoek en de samenstelling van de
tentoonstelling. Toegang: 3 euro.
Reserveren: 076 529 9900.
quote:hee , kijk , dat vind ik nou interessant !! ..ga ik zeker zien.. dank voor deze info
Op vrijdag 05 april 2002 12:23 schreef Kimmie het volgende:..een boel tekst..
drie tot vier mensen om samen in Brussel uit het Koninklijk museum der schone kunsten alle werken van Magritte te stelen, naar Nederland te brengen en tot nader besluit in mijn kelder te plaatsen.
Daarna kunnen we verder praten over welke kunst ik aan de muur heb hangen.
Magritte Magritte
die man die zei
"wat niets betekent,betekent juist mysterie"
nee , die Magritte
die ken ik niet
En nog een van de Pablo, al kan ik die op het net nergens vinden: Man en vrouw, allebei naakt, hij staat, speelt fluit. Zij, ligt, luistert. Geel en rood zijn de voornaamste kleuren.
quote:ey! vorig weekend 'live' aanschouwd, vond er geen zak'an
Op zondag 07 april 2002 11:39 schreef qube808 het volgende:
Deze:
[afbeelding]En nog een van de Pablo, al kan ik die op het net nergens vinden: Man en vrouw, allebei naakt, hij staat, speelt fluit. Zij, ligt, luistert. Geel en rood zijn de voornaamste kleuren.
tis mijn kunst niet
quote:In
Op zondag 07 april 2002 18:46 schreef Kimmie het volgende:[..]
ey! vorig weekend 'live' aanschouwd, vond er geen zak'an
quote:Picasso helemaal niet?
tis mijn kunst niet
Ik vind het geweldig..
quote:Ik was in de veronderstelling dat het La Guernica was, dat zag ik in het reina Sophia in Madrid.
Op zondag 07 april 2002 18:49 schreef MeneerTim het volgende:[..]
In
, Barcelona,
?
[..]Picasso helemaal niet?
Ik vind het geweldig..
Idd Picasso helemaal niet..naja een enkel ding wel.
Denk alleen niet dat het slim is om dat hier te laten zien
quote:
Op zondag 07 april 2002 18:52 schreef Kimmie het volgende:[..]
Ik was in de veronderstelling dat het La Guernica was, dat zag ik in het reina Sophia in Madrid.
Ik dacht dat die in het Picasso museum in Barcelona hing.
ps nu (3 jaar later ) ruim 6000 gulden waard, want hij heeft zijn doorbraak!!
quote:Tja, kan gebeuren. Hetzelfde had ik met de Mona Lisa. Totaal niet boeiend!
Op zondag 07 april 2002 18:46 schreef Kimmie het volgende:[..]
ey! vorig weekend 'live' aanschouwd, vond er geen zak'an
tis mijn kunst niet
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |