abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 23 maart 2004 @ 16:25:43 #201
2889 Zander
He's gone
pi_17915826


Tappa Zukie - In Dub (1976)

Nog meer fijne dubreggae met diepe bassen waar de vullingen van uit je tanden trillen en drums die door alle echo klinken alsof ze onderwater zijn opgenomen. Vind het ook wel grappig hoe fris deze muziek nog klinkt na meer dan vijfentwintig jaar, op Jamaica waren ze met primitieve apparatuur hun tijd ver vooruit.
Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
pi_17915935
Return of Peer Gynt / Peer Gynts Heimkehr van Grieg! Prachtig! Heel spannend. Ben vandaag even in een Grieg buitje Nu draait dus de cd met Iincidental music van Peer Gynt. En straks komt de Lyrische Suite
Ekki-Ekki-Ekki-Ekki-PTANG! Zoom-Boing! Z'nourrwringmm
  dinsdag 23 maart 2004 @ 23:43:33 #203
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_17927728


Best of Toyah

Verzamelaar van Toyah Wilcox uit de jaren 79-83. En haar andere cd's uit die tijd moeten ook maar weer eens uitgebracht worden, want die stem van Toyah klinkt toch wel erg goed.
"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 24 maart 2004 @ 00:46:47 #204
2057 Tokus
whale oil beef hooked
pi_17928909


Blind Guardian - Nightfall In Middle-Earth

Op eerdere albums had Blind Guardian al diverse nummers over het werk van Tolkien geschreven, maar in 1998 kwamen ze met een compleet album, gebaseerd op The Silmarillion. Ze zijn dan inmiddels aardig ver geweken van de speedmetal koers die ze t/m Somewhere Far Beyond voeren, en zijn een stukje symfonischer en progressiever geworden (zonder echt in het prog of symf-metal genre te vallen). De nummers zitten uitstekend in elkaar, al kan ik me voorstellen dat sommige mensen de zang van Hansi Kürsch niet helemaal kunnen waarderen.
Nothing lasts forever but the certainty of change
pi_17940558
sulpher - one of us.
Degenen die vorig jaar bij de sisters of mercy in HMH geweest zijn kennen ze wel, dit was het voorprogramma. Veel te hard en een arrogante houding. Dit nummer klinkt (net zoals hun meeste werk) als een poor man's Nine Inch Nails. Dezelfde syntesizer geluiden, gitaar klinkt hetzelfde en ook de distorted zang en teksten zijn bijna identiek.
Wel hebben ze goed werk gedaan op hybrid van gary numan maar hun eigen werk is niet aan te raden....
Semi0n is dead, long live Stress Techniques. New project: LLB - JG
http://http://llbinc.bandcamp.com/
pi_18006890
Andy Williams - Music to watch girls by
Vergelijkbaar met crooners als Tony Bennett en Frank Sinatra, maar nooit zo succesvol in Nederland. Dit nummer is vooral bekend als de tune van Kletskop, een programma dat Annette van Trigt in de jaren '80 op woensdagmorgen presenteerde voor Veronica. In de tijd dat Hilversum 3 nog de best beluisterde zender was, had Veronica op woensdag de meeste luisteraars op Hilversum 2. Dit kwam vooral doordat 3 met de EO en de VPRO weinig tegenstand bood.
I intend to live forever, or die trying.
pi_18007758
Shakira - Ciega sordomuda
Speciaal voor Tokus, hij vindt dit een geweldig nummer. Voor de meesten de eerste kennismaking met Shakira, met (geverfd) rood haar, in een merkwaardige videoclip. Naast de typerend schelle stem van de zangeres gaat de meeste aandacht in dit nummer uit naar een nerveuze trompet.
I intend to live forever, or die trying.
pi_18008020
Flipper – Album Generic Flipper (1982)



Wrakke, dreinende pré-grunge uit San Francisco. Tien jaar haar tijd vooruit. Vergeleken bij deze misantropische geluidsbrij klonken Joy Division als vrolijke knaapjes. De cultsong Sex Bomb staat er ook op!

Of zoals iemand op Amazon opmerkt: “every loser should own this album. it really speaks to you in a way that nothing else can”



[ Bericht 7% gewijzigd door plugger op 27-03-2004 20:39:53 (Stoned) ]
  zondag 28 maart 2004 @ 11:24:51 #209
11502 nipeng
The last ride is free
pi_18018038
George Gershwin's Porgy & Bess, uitgevoerd door Miles Davis en Gil Evans.
Een van de beste uitvoeringen volgens de kenners.

Later heeft Davis met Evans Sketches of Spain gemaakt, ook al een topper.


Lekkere plaat om mee wakker te worden. Zacht spel van Davis gecombineerd met een relaxte big band.
  zondag 28 maart 2004 @ 12:12:08 #210
11502 nipeng
The last ride is free
  zondag 28 maart 2004 @ 12:47:12 #211
11502 nipeng
The last ride is free
pi_18018928
Boris - amplifier worship



Dit is iets voor de doom liefhebbers.
Dit album is een stuk toegangelijker dan Absolutego.

Slugde fuzz doom, lekker heavy riffs met psychedelica hier en daar. I love it.
Wat mooi aan dit album is dat alle nummers naadloos op elkaar aansluiten maar toch van elkaar te onderscheiden zijn.

Track no2
quote:
1. Huge
2. Ganbow-Ki
3. Hama
4. Kuruimizu
5. Vomitself
  zondag 28 maart 2004 @ 13:14:07 #212
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_18019391
Edgard Varèse - Ionisation

In The Real Frank Zappa book beschrijft Zappa hoe hij als 14 jarige knul een recentie van deze plaat leest :

"This album is nothing but drums - it's dissonant and terrible ; the worst music in the world". De reactie van Zappa : "Ahhh! Yes! That's for me !"

Na enige tijd vond hij de plaat ("We've been using that record to demonstrate hi-fi's with, but nobody ever buys one when we use it.") en draait hem thuis op de "lo-fi record player (it had all 3 speeds, but it had never been set to 33 1/3 before)"

"I turned the volume all the way up in order to get the maximum amount of 'fi' , and carefully placed the all-purpose osmium-tipped needle on the lead-in spiral to "Ionisation" . I have a nice Catholic mother who likes to watch Roller Derby. When she heard what was comming out of that little speaker on the bottem of the Decca, she looked at me like I was out of my fucking mind. It had sirens and snare drums and base drums and a lion's roar and all kind of strange sounds on it. She forbade me to play it in the living room ever again. I told her that I thought it was really great, and I wanted to listen to it all the way through. She told me to take the record player into my bedroom."

"All through highschool, whenever people came over, I would force them to listen to Varèse-because I thought it was theultimate test of their intelligence. They also thought I was out of my fucking mind."
"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
  zondag 28 maart 2004 @ 13:26:59 #213
6536 dwerg
chagrijn
pi_18019642
Raphael Saadiq & Q-Tip - Get involved
Raphael Saadiq is misschien niet de bekendste naam in de muziekbusiness, maar hij mag zeker niet onderschat worden. Tijdens de Parade-tour werkte hij samen met zijne koninklijke paarsheid Prince, en hij was één van de oprichters van arrenbie trio Tony! Toni! Tone!. Ook schreef hij nummers voor Erykah Badu en D'Angelo, en met Dawn Robinson en Ali Shaheed Muhammad (net als Q-Tip afkomstig uit A tribe called quest) vormde hij Lucy Pearl. In 1999 maakte Saadiq dit laidback nummertje met Q-Tip.
I intend to live forever, or die trying.
  zondag 28 maart 2004 @ 14:02:10 #214
11675 Beathoven
pi_18020271
Enigma - The Cross of Changes

quote:
Cretu being no fool, he figured if it worked the first time, no need to change things much for the second. But he also knew not to simply go ahead and just rehash his debut for Cross of Changes, resulting in a just different enough effort along the same overall lines. The usual air of tasteful middle-of-the-road spirituality takes precedence, right down to the cover art and appropriately pantheistic quote from Persian mystic poet Rumi in the CD booklet. Needless to say, the music attempts to match the same throughout, and often succeeds. Things kick off with more of the synth-whale song noises and atmospherics from MCMXC, however there aren't any monks to be found this time around, but what sounds like the same whispering woman talking about "clearing the debts of many hundred years" and the like. From there, Cretu merrily takes the same plunge -- some of his sample choices this time around show he's got a decent record collection, including parts from Songs From the Victorious City, the striking fusion of Egyptian and Western musics from Anne Dudley and Jaz Coleman. His work with beats and loops noticeably shows a more developed edge -- while hardly an innovator, there's a bit more grime and loud in his rhythms, which in combination with extra electric guitar make a reasonable contrast to the smoother elements. Consider the rampaging conclusion to "I Love You...I'll Kill You," which while sharing some cheese with the title itself still works surprisingly well, right down to a clever Robert Plant vocal sample at the end. "Return to Innocence" was the big single from this one, not quite up there with "Sadeness" in the popular culture in the U.S. but almost inescapable elsewhere. There's another Led Zeppelin sample (this time John Bonham) and a haunting male vocal providing oomph under the fuzzy-headed greeting card philosophy of the main lyrics. It's an impressive effort, showing Cretu had a definite something in his own way. -- Ned Raggett
Zelf niet veel aan toe te voegen omdat ik op de top 40 hit "Return to Innocence" nog niet echt bekend ben met Enigma, dus dan maar ff een AMG review.

Mooie videoclip was dat ook trouwens
  zondag 28 maart 2004 @ 22:36:05 #215
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_18030295


Ornette Coleman and Prime Time - Virgin Beauty

Destijds nogal bekritiseerd omdat de plaat uit 1988 (naar Coleman normen) nogal commercieel zou zijn. The Penguin Guide To Jazz schrijft bijvoorbeeld :
quote:
Dull, MOR jazz-funk in which the outlines of tougher material (3 Wishes, Desert Players, Healing The Feeling) are smothered in a clotted rock mix and further compromised by Denardo's bland keyboard washes. Grateful Dead man Garcia was a controversial inclusion, but does nothing to merit all the fuss, spinning out inoffensively countrified figures that merely take their place in the queue. Only the haunting title-track wakens memories of what Ornette was once capable of as a pure melodist.
Nogal overdreven vind ik , het is nog steeds niet bepaald David Sanborn. Maar in vergelijking met andere Coleman platen luistert het redelijk makkelijk weg.

Prime Time bestond toen naast Coleman ( op altsax, trompet en viool ) uit 2 drummers, 2 bassisten en 2 gitaristen. En met zo'n bezetting kun je een stevig stukje muziek neerzetten.l
"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
  zondag 28 maart 2004 @ 23:01:45 #216
65012 amr_diab
pi_18030910
Ik ben nu bij een vriendin en we luisteren nu Yalla Bina yalla van Alabina, dat is Latin-Arabische muziek waarop je kunt buikdansen. Heerlijk! Nu draait Shouf Shouf, het gaat steeds om vocal belly dance. Orientaalse muziek hebben we allebei hoog in het vaandel.
  zondag 28 maart 2004 @ 23:27:59 #217
2408 MuadDib
Getrouwd!
pi_18031448


Tis een DVD, dus behalve luisteren kijk ik er ook nog met een half oog naar. Geen visueel hoogstandje, deze DVD, maar gewoon 4 heren die muziek maken. Mede door zanger Chris Martin doet Coldplay het uitermate goed bij de bakvissen (en terecht zou ik bijna zeggen ) maar feit is dat de man gezegend is met prettig stemgeluid en dat de heren de gave hebben om aanstekelijke en heerlijk in het gehoor liggende liedjes te maken.
In dat Spaanse cafe danste wij ole, Maria Magdalena
Met je ogen zo zwart stal je heel mijn hart, Maria Magdalena
Sinds ik jou heb gekust vind ik nergens rust, Maria Magdalena
Ja, jou alleen wil ik steeds om mij heen, Jou en anders geen
  zondag 28 maart 2004 @ 23:59:29 #218
9613 Seborik
I, Voyager
pi_18032072


Ayreon - Into The Electric Castle

Ayreon is het kindje van de Nederlander Arjen Lucassen. Ik draai hem nu, omdat ik sterk zit te twijfelen over het aanschaffen van zijn nieuwste creatie die binnenkort uit zal komen. Het probleem is een beetje dat het allemaal wel goed, is maar dat het ook iedere keer weer typisch klinkt als Arjen Lucassen. Beetje bang dat het nieuwe album dus snel weer in de kast zal verdwijnen.

Het klinkt wel heel erg goed en de producties zijn erg mooi. Helder e.d. Hij gebruikt goede musici. Zangers als Sir Russell Allen (Symphony X), Fish, Damian Wilson en Sharon den Adel zingen hier op mee. Het is een dubbel-cd uit 1998 die tegenwoordig te verkrijgen is in een geile digipack.
  maandag 29 maart 2004 @ 00:16:02 #219
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_18032321


Thelonious Monk - Underground

Als ik dit soort platen zie, dan mis ik toch wel die oude vertrouwde lp-hoezen.
De hoestekst van de plaat gaat ook voornamelijk over de foto op de voorkant :
quote:

A word about the cover photograph . . .

Although the illustration on the album cover may seem a trifle bizarre to the uninitiated, knowing intimates of Monk will recognize the setting as that of his studio, an important part of his Manhattan apartment. In this atelier are the memorabilia of an adventurous and richly rewarding life. Most noticeable, perhaps, is the Nazi storm trooper. As real as he looks, he is stuffed, a trophy of Monk's forays as a member of the French Resistance movement in World War II, the famed FFI.With a cry of "Take that, you honkie Kraut!" Capitaine Monk shot him cleanly and truly through the heart. He weighed 187 pounds, dressed. Thelonious' only pet is the cow who answers to the name Jellyroll and has the run of the apartment. It is interesting to know that Capitaine Monk had access to a piano throughout the combat and would never go on a mission without warming up with some forty or fifty choruses of "Darkness on the Delta." The field telephone on the wall, a memento of Normandy, now serves as a direct line to Le Pavillon in the event he wishes to order a delivery of French soul food. The rest of the objects are really almost self explanatory - the Nazi battle flag he captured at Nuremburg, the dynamite he used so often on key objectives in Germany, the grenades, machine pistol, the .45 automatic - all of them bring tears of nostalgia to Monk's eyes as he thinks of action-packed years gone by. He was part of the underground then - for years in post-war America his piano was part of the underground of jazz. Now, and indeed for the past few years, this jazz giant is emerging as the great artist he has always been, one of the most inventive jazzmen in history.

Actually, the title of this album, UNDERGROUND is something of a misnomer - Monk surfaced long ago! He has been committing thelonious assaults on certain hidebound enclaves of jazz since the mid-Forties, and the attacks are beginning to tell. Oh yes, about the girl with the firearm in the background. No explanation was asked, nor was one forthcoming.
Opvallend is verder het laatste nummer van de cd, In Walked Bud, gezongen door Jon Hendricks.
"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
  maandag 29 maart 2004 @ 12:13:49 #220
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_18037174
Jag Panzer - Ample Destruction


Over cult-klassiekers gesproken: in 1984 deed deze plaat hoegenaamd niets, maar ik kan er nog elke dag naar luisteren. Een beetje te druk nu, dus de recensie laat ik aan iemand anders over:

The band's first full-length release (following a 5-song EP), this was a surprising Power Metal offering for 1984. It should have established the band alongside Iron Maiden (who they were closest to in sound) and Judas Priest, but instead they inexplicably disappeared from the scene for a number of years. It would be a full decade until the next official release from the band. (One album was recorded but never released through a label.)
Again, the music is both very bottom-heavy and power-related for the day, which makes it all the more puzzling as to why they didn't make a bigger splash at the time. In fact, when they finally recaptured that magic (in 1997), there was a much lower commercial acceptance for that type of metal music than back in 1984. Harry Conklin, a very overlooked gem of a vocalist, makes his first appearance here.
Numerous cuts stand out as being solid fare. "Symphony of Terror" displays the sound that would eventually resurrect the group in the late '90s, which shows how ahead of their time they were. "Warfare," "Licensed to Kill," "Harder Than Steel," and "The Watching" are all good, with the semi-epic "The Crucifix" being a weighty closer.

TRACK LIST: Licensed to Kill/Warfare/Symphony of Terror/Harder Than Steel/Generally Hostile/The Watching/Reign of the Tyrants/Cardiac Arrest/The Crucifix
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
  maandag 29 maart 2004 @ 14:22:32 #221
49901 PogueMahone
Yapo N'Guema - Honé
pi_18039692


Leuke om te luisteren, tot Fear Of The Dark. M'n cd-speler wenste zulks niet te draaien en hield er mee op

Verder goeie plaat hoor
De Narcis van Gabon
  maandag 29 maart 2004 @ 23:16:56 #222
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_18053322


King Crimson - Heavy ConstruKction

Een 3 dubbel live cd van de tour uit 2000 (waarbij Nederland helaas werd overgeslagen ) . Ik heb nu de 3e cd opstaan, een met wat knip-en-plakwerk uit improvisaties samengesteld geheel. Of , zoals het boekje fijntjes opmerkt :
quote:
"A cohensive presentation out of a series of incoherent events". Imagine a series of KC improvisations, complete with rogue flash photographers.
"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
  maandag 29 maart 2004 @ 23:34:21 #223
90624 The_Crippler
The Guru of Greatness
pi_18053711
HIM - And Love Said No (Best Of 1997 - 2004)

Dit album staat gewoon vol prachtige nummers
(when love and death embrace, close to the flame, wicked game, join me in death)
"Hi I'm John Morrison, and The Catholic church omitted me from the bible because they thought I'd outshine Jesus"
  dinsdag 30 maart 2004 @ 20:55:13 #224
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_18070736


Tangerine Dream - Sorcerer

De soundtrack van de film Sorcerer uit 1977.

Deze soundtrack werd gemaakt door de klassieke TD lineup ( Peter Baumann, Christopher Franke en Edgar Froese) aan de hand van het film-script, nog voordat de film gemaakt was. Het was de eerste in een lange reeks soundtracks die de groep zou maken.

De film werd overigens gemaakt door William Friedkin, die ook The Exorcist maakte. In het cd boekje verteld Friedkin dat als hij Tangerine Dream wat eerder had leren kennen, dat zij dan de soundtrack voor The Excorcist hadden mogen maken. Dan was Mike Oldfield vast niet zo bekend geworden.
"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
  donderdag 1 april 2004 @ 21:15:34 #225
11342 Z
pi_18117213


Iron and Wine - Our Endless Numbered Days.

Mooie plaat. Hier staat een review. Het doet me een beetje aan Nick Drake denken. Ietwat zwaar en melancholisch, eigenlijk meer een herfst plaatje misschien. Maar ja, als je van Drake houdt, moet je dit ook maar een luisteren!
Aldus.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')