abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_17230716
quote:
Malaysia is beginning a new programme of national service, with thousands of teenagers reporting for duty.

Some 85,000 youngsters, who turn 18 this year, have been called up for three months of training.

Recruits will study physical education and community service

It starts with a month of physical education followed by lessons in nation-building, character-development and a period of community service.

The move is intended to foster national unity in the multi-racial and multi-cultural country.
Over the next three months, they will have to make their own beds, take cold showers and live under military style discipline, though they will not receive military training.

Instead they will complete a programme of physical education and community service with exercises designed to develop character and promote national unity.

The hope is that the teenagers will face adversity together and form firm friendships outside their own racial groups.

The scheme was prompted by fears that the country's Malay, Chinese, Indian and tribal communities are drifting apart.

The growth of conservative Islam and 30 years of race-based economic discrimination are both blamed.

Bron: BBC World

Ik hoorde hierover op de radio, en besloot het artikel op te zoeken en hier te posten. Kort samengevat komt het erop neer dat in Maleisië sociale dienstplicht voor jongeren is ingevoerd. Tijdens hun dienstplicht wordt men onderwezen op het socio-politieke vlak, krijgt men lessen lichamelijke opvoeding en voert men werkzaamheden uit ten bate van de gemeenschap.

Nu lijkt sociale dienstplicht mij sowieso al een goed idee, om betrokkenheid bij de samenleving te kweken en personeelstekorten/bezuinigingen in o.a. de zorg enigzins op te vangen, maar ik heb dit nooit gezien als een middel om de integratie te bevorderen.

Naar aanleiding van bovenstaand artikel zou ik hier graag een discussie over starten. Ik vind dit namelijk een erg goed initiatief van de Maleise autoriteiten en denk dat dit ook in Nederland voor positieve ontwikkelingen zou kunnen zorgen. Zo raken zowel 'autochtone' als 'allochtone' Nederlanders meer betrokken bij de Nederlandse samenleving en leren zij welke maatschappelijke problemen Nederland kent, door aan de oplossing hiervan te werken. Hiernaast leren zij elkaar beter kennen, waardoor wellicht meer begrip voor elkaars cultuur en standpunten onstaat.

Wat is jullie mening hierover?

[Dit bericht is gewijzigd door kLowJow op 16-02-2004 18:46]

pi_17230752
Ik ben hier altijd al voor geweest, enige probleem is dat die mensen die dan bv in een ziekenhuis gaan werken begeleid moeten worden. En daar zijn weer geen mensen voor!
  maandag 16 februari 2004 @ 18:53:18 #3
17153 DeWaasheid
Gematigd extremist
pi_17230998
Vraag me af of dit in Nederland mogelijk is, cq zomaar in te voeren.
/-=]
|o-0
~~~`
pi_17231044
quote:
Op maandag 16 februari 2004 18:45 schreef _The_General_ het volgende:
Ik ben hier altijd al voor geweest, enige probleem is dat die mensen die dan bv in een ziekenhuis gaan werken begeleid moeten worden. En daar zijn weer geen mensen voor!
Dit lijkt mij geen onoverkomelijk probleem. Natuurlijk kost zoiets veel tijd en geld, maar met een professionele (en commerciële) aanpak moet het toch mogelijk zijn. Het gaat er niet om dat deze jongeren bijvoorbeeld leren verpleger te worden, maar gewoon de simpele taken uitvoeren waar weinig begeleiding voor nodig is.

(Militaire?) discipline is natuurlijk belangrijk en goed toezicht (vooral in ziekenhuizen e.d.) is ook erg belangrijk, maar het is uiteindelijk de bedoeling dat dit de mensen in de ziekenhuizen werk uit handen neemt, waardoor deze mensen dus tijd over zouden houden om groepen jongeren te begeleiden.

Ik vind zelf dat ook al zou zoiets (veel) geld kosten, de problemen die hiermee concreet aangepakt worden, worden door de gemiddelde Nederlander als zo belangrijk ervaren, dat deze kosten makkelijk te verantwoorden zijn. Als de Nederlandse overheid zoveel kan bezuinigen als ze dit jaar hebben gedaan, moet het toch ook mogelijk zijn geld te vinden voor een dergelijk project?

pi_17231065
quote:
Op maandag 16 februari 2004 18:53 schreef DeWaasheid het volgende:
Waarom? Wat is het probleem behalve dat 90% te gemakzuchtig is om iets te doen?
60% of what you say is crap.
Donner 1
Donner 2
Streng!
pi_17231090
quote:
Op maandag 16 februari 2004 18:53 schreef DeWaasheid het volgende:
Waarom zou dit in Nederland niet ingevoerd kunnen worden?
  maandag 16 februari 2004 @ 18:57:36 #7
17153 DeWaasheid
Gematigd extremist
pi_17231135
quote:
Op maandag 16 februari 2004 18:56 schreef kLowJow het volgende:

[..]

ingevoerd, geen probleem. of et hetzelfde effect zal hebben als hierboven, nee, denk et toch niet.
/-=]
|o-0
~~~`
  maandag 16 februari 2004 @ 18:58:53 #8
26417 Dovenwereld
Ingenieur Informatica
pi_17231183
quote:
Op maandag 16 februari 2004 18:56 schreef kLowJow het volgende:

[..]

Sociale dienstplicht kost wel miljarden euro. daarom hebben ze gekozen dat sociale dienstplicht nog niet ingevoerd.
pi_17231335
quote:
Op maandag 16 februari 2004 18:58 schreef Dovenwereld het volgende:

[..]

Sociale dienstplicht kost wel miljarden euro. daarom hebben ze gekozen dat sociale dienstplicht nog niet ingevoerd.

Daarom moet ook naast overheidsgelden gezocht worden naar alternatieve bronnen van inkomsten. Sponsering door bedrijven? Een (kleine) financiële bijdrage van de organisaties waar deze jongeren ingezet worden? Noem maar op, gewoon creatief zijn.

Daarbij zijn er enorm veel potjes voor en wordt er vreselijk veel geld uitgegeven aan honderden (duizenden?) projecten die deelprobleempjes op moeten lossen die samenhangen met de bredere problematiek die hiermee aangepakt zou worden. Dit geld zou mijns inziens ook hierheen gesluisd moeten worden.

pi_17231359
quote:
Op maandag 16 februari 2004 18:57 schreef DeWaasheid het volgende:

[..]

ingevoerd, geen probleem. of et hetzelfde effect zal hebben als hierboven, nee, denk et toch niet.

Leg dan eens uit wat volgens jou de problemen/bezwaren zouden zijn.
pi_17231370
Dit doen ze ook dichter bij huis, namelijk Duitsland.
Schijnt super te werken, en geldt (i.t.t. militaire dienstplicht destijds) zowel voor de heren als voor de dames.
...ik wil geen begrafenisverzekering, ik wil graag dat iedereen echt treurig is wanneer ik overlijd
pi_17231438
Ronduit belachelijk

Hiermee verander je echt niet de mentaliteit van luie d*nders in deze maatschappij.

mentaliteit
Heb zelf van jongs af aangeleerd hoe mij te gedragen en de schouders er onder te zetten. Als alle ouders dat hun kinderen eens bij zouden brengen, dan zou zo'n sociale dienstplicht helemaal niet nodig zijn.

Aantasting vrijheid
Overigens vind ik het ook een aantasting van mijn vrijheid, namelijk mijn bewegingsvrijheid. Dit klinkt dat natuurlijk weer ego etc etc, maar ik wil niet dat een overheid bepaald hoe ik een X percentage van de tijd van mijn leven ga indelen.

pi_17231450
Maar even los van de sociale dienstplicht in de vorm zoals wij deze kennen, en waar veel over gesproken is in Nederland, hoe denken jullie over het aspect integratie in deze context. Dit is de voornaamste reden van Maleisië om hiermee te beginnen. De bevordering van de integratie, dit is toch ook en erg actueel onderwerp in Nederland?
en veel positiever dan "terugsturen die allochtonen" wat je ook steeds vaker hoort
pi_17231538
Ik vind het geen goed idee.
Ik bepaal zelf wel wat ik doe met mijn leven. Hoe ik mijzelf inpas/aanpas aan de maatschappij. Ik wil zoveel mogelijk als vrij mens mij door het leven bewegen. Alles wat mij ergens toe verplicht steekt mij.
Voorts lijkt het mij geen goede zaak om ongemotiveerde jongeren verplicht te werk te stellen in instellingen die hele,maal geen tijd hebben om dit soort jongelui op te voeden.
Als je inteligente jongelui, in de bleoi van hun studie verveelt met dit soort maatschappelijke dienstplicht, ontstaat er in mijn ogen meers chade aan de studerende populatie en daardoor de economie dan de sociale dienstplicht goed kan maken. voor militaire dienst was er ook een uitzondering voor studerenden.

Het maatschappelijke aspect is een zelf oplossend probleem. Als "deze generatie" de maatschappij "verneukt", zal ons nageslacht ander gedrag vertonen. Peilingen onder jongeren wijzen nu al uit dat er meer behoefte is aan normen en waarden.

Als ik naar mijzelf kijk, maar ook naar mensen in mijn directe omgeving, wordt er genoeg gedaan "voor de maatschappij". Vrwijilligerswerk etc. ten overvloede. Dat dit niet overal zo is weet ik ook wel.
Die mensen leven in hun eigen sores en zijn direct de dupe van hun eigen sociale falen. Omdat zij geen vrijwilligers werk wilen doen in bijvoorbeeld een jeugdvereniging, is er geen jeugdvereniging voor hun kinderen. Ik ben geenszins van plan om mijn belastingcenten te spenderen aan dit soort praktijken.

Maar het grootste tegenargument: revoluties komen van onderuit. Die worden niet van bovenaf opgelegd.
Als de maatschappij moet veranderen, komt dat van binnenuit. Niet door overheidsbemoeienis.

pi_17231600
quote:
Op maandag 16 februari 2004 19:07 schreef stay_fun het volgende:
Ronduit belachelijk

Hiermee verander je echt niet de mentaliteit van luie d*nders in deze maatschappij.

mentaliteit
Heb zelf van jongs af aangeleerd hoe mij te gedragen en de schouders er onder te zetten. Als alle ouders dat hun kinderen eens bij zouden brengen, dan zou zo'n sociale dienstplicht helemaal niet nodig zijn.

Inderdaad, maar zo werkt het blijkbaar niet. Waarom zou je dan geen alternatieven proberen? Mijn commentaar hieronder gaat hier verder op in.
quote:
Aantasting vrijheid
Overigens vind ik het ook een aantasting van mijn vrijheid, namelijk mijn bewegingsvrijheid. Dit klinkt dat natuurlijk weer ego etc etc, maar ik wil niet dat een overheid bepaald hoe ik een X percentage van de tijd van mijn leven ga indelen.
Hier ben ik het niet mee eens. We kennen in Nederland toch ook bijvoorbeeld de leerplicht? Zie jij dit ook als een aantasting van jouw vrijheid, of meer als een in het systeem ingebouwde zekerheid voor kinderen, die ervoor het recht op onderwijs garandeert? Ik zie dit meer als een verlengstuk van de leerplicht.
pi_17231659
quote:
Op maandag 16 februari 2004 19:08 schreef kLowJow het volgende:
Maar even los van de sociale dienstplicht in de vorm zoals wij deze kennen, en waar veel over gesproken is in Nederland, hoe denken jullie over het aspect integratie in deze context. Dit is de voornaamste reden van Maleisië om hiermee te beginnen. De bevordering van de integratie, dit is toch ook en erg actueel onderwerp in Nederland?
en veel positiever dan "terugsturen die allochtonen" wat je ook steeds vaker hoort
Ook in dat opzicht ben ik het er totaal niet mee eens.
Het mag niet zo zijn dat de mensen die wel gewoon volgens het Nederlandse sociale systeem leven de dupe worden van een kleine groep onaangepaste, waar dan een heel systeem voor wordt ingevoerd

True voor integratie zullen alle partijen mee moeten werken, (waar ik me overigens totaal niet mee bezig ga houden)
maar dat mag niet in de verhouding 50/50.

Ik zeg nog steeds, zorg dat de ouders snappen hoe Nederland werkt, en laat ze hun kids wijzen op dit sociale gedrag. Doe je dat niet dan weet je dat er straffen op je gedrag staan.

pi_17231793
quote:
Op maandag 16 februari 2004 19:11 schreef beerten het volgende:
Ik vind het geen goed idee.
Ik bepaal zelf wel wat ik doe met mijn leven. Hoe ik mijzelf inpas/aanpas aan de maatschappij. Ik wil zoveel mogelijk als vrij mens mij door het leven bewegen. Alles wat mij ergens toe verplicht steekt mij.
Voorts lijkt het mij geen goede zaak om ongemotiveerde jongeren verplicht te werk te stellen in instellingen die hele,maal geen tijd hebben om dit soort jongelui op te voeden.
Als je inteligente jongelui, in de bleoi van hun studie verveelt met dit soort maatschappelijke dienstplicht, ontstaat er in mijn ogen meers chade aan de studerende populatie en daardoor de economie dan de sociale dienstplicht goed kan maken. voor militaire dienst was er ook een uitzondering voor studerenden.

Het maatschappelijke aspect is een zelf oplossend probleem. Als "deze generatie" de maatschappij "verneukt", zal ons nageslacht ander gedrag vertonen. Peilingen onder jongeren wijzen nu al uit dat er meer behoefte is aan normen en waarden.

Als ik naar mijzelf kijk, maar ook naar mensen in mijn directe omgeving, wordt er genoeg gedaan "voor de maatschappij". Vrwijilligerswerk etc. ten overvloede. Dat dit niet overal zo is weet ik ook wel.
Die mensen leven in hun eigen sores en zijn direct de dupe van hun eigen sociale falen. Omdat zij geen vrijwilligers werk wilen doen in bijvoorbeeld een jeugdvereniging, is er geen jeugdvereniging voor hun kinderen. Ik ben geenszins van plan om mijn belastingcenten te spenderen aan dit soort praktijken.

Maar het grootste tegenargument: revoluties komen van onderuit. Die worden niet van bovenaf opgelegd.
Als de maatschappij moet veranderen, komt dat van binnenuit. Niet door overheidsbemoeienis.

Eerst zeg je dat jongeren ongemotiveerd zijn, en vervolgens noem je juiste de motivatie onder jongeren om de samenleving te veranderen als argument om te stellen dat de problemen zichzelf wel op zullen lossen.

Verder weet ik niet of je het hele artikel gelezen hebt, maar hierin staat dat het gaat om een periode van drie maanden. Of dit langer zou moeten weet ik niet, maar het lijkt mij nou niet schadelijk voor de studie. Verder zou het onderwijsstelsel natuurlijk hierop afgestemd kunnen worden.

Als bijvoorbeeld iedereen in het 4e leerjaar (middelbare school) hieraan deel zou moeten nemen, zou het vijfde jaar (indien van toepassing) gewoon 1 of twee maanden later beginnen. verder staat ook in het artikel dat de jongeren onderwezen worden.

[Dit bericht is gewijzigd door kLowJow op 16-02-2004 19:32]

pi_17231846
quote:
Op maandag 16 februari 2004 19:13 schreef kLowJow het volgende:

[..]

Inderdaad, maar zo werkt het blijkbaar niet. Waarom zou je dan geen alternatieven proberen? Mijn commentaar hieronder gaat hier verder op in.
[..]

Hier ben ik het niet mee eens. We kennen in Nederland toch ook bijvoorbeeld de leerplicht? Zie jij dit ook als een aantasting van jouw vrijheid, of meer als een in het systeem ingebouwde zekerheid voor kinderen, die ervoor het recht op onderwijs garandeert? Ik zie dit meer als een verlengstuk van de leerplicht.

Oneens, de leerplicht, die had ik inderdaad ook al in mijn achterhoofd.

Ik zie het meer als een dienstplicht *potentiele weiger yup meldt*
Deze tijd wil ik invullen zoals ik dat wil, ik voel mij niet geroepen om de leerschool te zijn voor een groep mensen die ontspoort omdat zij zich niet kunnen aanpassen aan een dichtbevolkt land.

Ik wil mijzelf verder ontwikkelen inplaats van andere te helpen ontwikkelen

Is dat egoistisch??? ik vind van van niet, als andere (of de overheid) mij belemmert om mijzelf verder te ontwikkelen, omdat ik mij in dienst moet stellen van de ontwikkeling van anderen.....

Dat zou ff zonde zijn van mijn ontwikkeling

pi_17231976
quote:
Op maandag 16 februari 2004 19:15 schreef stay_fun het volgende:

[..]

Ook in dat opzicht ben ik het er totaal niet mee eens.
Het mag niet zo zijn dat de mensen die wel gewoon volgens het Nederlandse sociale systeem leven de dupe worden van een kleine groep onaangepaste, waar dan een heel systeem voor wordt ingevoerd

True voor integratie zullen alle partijen mee moeten werken, (waar ik me overigens totaal niet mee bezig ga houden)
maar dat mag niet in de verhouding 50/50.

Ik zeg nog steeds, zorg dat de ouders snappen hoe Nederland werkt, en laat ze hun kids wijzen op dit sociale gedrag. Doe je dat niet dan weet je dat er straffen op je gedrag staan.

Integratie is dus één van de problemen die hiermee aangepakt worden. Maar vind je het argument dat dit niet 50/50 zou moeten zijn, belangrijk genoeg om een dergelijk project geen kans te geven?

Dit lijkt mij nou niet echt schadelijk voor diegenen onder de jeugd waarmee het toch wel goed zou gaan. Voor hen lijkt mij dit ook een goede ervaring. Verder lijken deze jongeren mij zelfs nodig om het goede voorbeeld te geven aan anderen, of in ieder geval hun visie op zaken op anderen over te brengen.

Natuurlijk is het belangrijk ook ouders bij de problematiek te betrekken, maar zouden kinderen van ouders die dit niet wensen/kunnen/belangrijk genoeg vinden, hier onder moeten lijden als het ook anders kan?

pi_17232123
quote:
Op maandag 16 februari 2004 19:20 schreef stay_fun het volgende:

[..]

Oneens, de leerplicht, die had ik inderdaad ook al in mijn achterhoofd.

Ik zie het meer als een dienstplicht *potentiele weiger yup meldt*
Deze tijd wil ik invullen zoals ik dat wil, ik voel mij niet geroepen om de leerschool te zijn voor een groep mensen die ontspoort omdat zij zich niet kunnen aanpassen aan een dichtbevolkt land.

Ik wil mijzelf verder ontwikkelen inplaats van andere te helpen ontwikkelen

Is dat egoistisch??? ik vind van van niet, als andere (of de overheid) mij belemmert om mijzelf verder te ontwikkelen, omdat ik mij in dienst moet stellen van de ontwikkeling van anderen.....

Dat zou ff zonde zijn van mijn ontwikkeling

Nogmaals, het gaat hier slechts om een periode van een paar maanden (3!) niet om een paar jaar. Wanneer dit de maatschappij en het land waarin jij woont op een (zeer?) positieve manier kan beïnvloeden, zoals je zelf al aangaf, zou jij hier dan niet die drie maanden voor over hebben? Daar heb je zelf toch voordeel bij, dus doe je het eigenlijk voor jezelf?
pi_17232144
quote:
Op maandag 16 februari 2004 19:24 schreef kLowJow het volgende:

[..]
Dit lijkt mij nou niet echt schadelijk voor diegenen onder de jeugd waarmee het toch wel goed zou gaan. Voor hen lijkt mij dit ook een goede ervaring. Verder lijken deze jongeren mij zelfs nodig om het goede voorbeeld te geven aan anderen, of in ieder geval hun visie op zaken op anderen over te brengen.

Degene waar het toch wel goed mee gaat gaan lekker bij de Mac of Free werken, doen ze ongeveer hetzelfde (met mensen omgaan, sociaal gedrag , hard werken, etc) en krijgen ze er nog voor betaald ook. Waarmee ze hun eigen leven kunnen opleuken.

Wat betreft hun visie overbrengen, dat bedoelde ik dus net:
ipv hun visie over te brengen, vind ik het nuttiger als deze mensen hun eigen visie uitbreiden.

pi_17232276
quote:
Op maandag 16 februari 2004 19:30 schreef kLowJow het volgende:

[..]

Nogmaals, het gaat hier slechts om een periode van een paar maanden (3!) niet om een paar jaar. Wanneer dit de maatschappij en het land waarin jij woont op een (zeer?) positieve manier kan beïnvloeden, zoals je zelf al aangaf, zou jij hier dan niet die drie maanden voor over hebben? Daar heb je zelf toch voordeel bij, dus doe je het eigenlijk voor jezelf?

Nee hoor dit doe je dan absoluut niet voor jezelf.... Ik althans niet. Ik ben niet op de wereld gezet om ongemanierd gedrag te corrigeren.

Daarom hoef ik ook geen kinderen, en als je kinderen neemt, neem dan je verantwoordelijkheid en voed ze op.

Zo niet en ze overtreden de wet: De harde hand.

pi_17232277
-te laat-
pi_17232353
quote:
Op maandag 16 februari 2004 19:34 schreef stay_fun het volgende:

[..]

Nee hoor dit doe je dan absoluut niet voor jezelf.... Ik althans niet. Ik ben niet op de wereld gezet om ongemanierd gedrag te corrigeren.

Daarom hoef ik ook geen kinderen, en als je kinderen neemt, neem dan je verantwoordelijkheid en voed ze op.

Zo niet en ze overtreden de wet: De harde hand.

Natuurlijk doe je dit voor jezelf, of je dit nu beseft of niet. Als dit op een positieve manier jouw omgeving, stad, provincie, land beïnvloedt heb jij hier toch baat bij? Tenzij je van plan bent te emigreren natuurlijk.
pi_17232409
quote:
Op maandag 16 februari 2004 19:37 schreef kLowJow het volgende:

[..]

Natuurlijk doe je dit voor jezelf, of je dit nu beseft of niet. Als dit op een positieve manier jouw omgeving, stad, provincie, land beïnvloedt heb jij hier toch baat bij? Tenzij je van plan bent te emigreren natuurlijk.

Emigreren de spijker op zijn kop, maar das een andere verhaal.

Maaruh heb jij dan de illusie dat in die drie maanden recht gezet wordt wat deze kids in hun (zeg) 16 jaar opvoeding hebben gemist?

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')