Ik was vergeten in de laatste post
The Hudsucker Proxy te zetten.
Het verhaal gaat over het bedrijf Hudsucker. De baas, Waring Hudsucker, springt van het torenhoge gebouw af omdat hij het allemaal niet meer ziet zitten. De rest van de top van het bedrijf krijgt dan te horen dat het hele bedrijf openbaar geveild zal worden wat voor hun waarschijnlijk betekent dat ze failliet raken. Dit willen ze natuurlijk niet laten gebeuren en daarom zoeken ze een nieuwe directeur die zo dom en sullig is dat de prijzen en belangstelling voor het bedrijf enorm zullen dalen zodat zij alles voor 'n prikie kunnen overkopen. Ondertussen is de ogenschijnlijk sullige Noville Barnes (gespeeld door Tim Robbins) op zoek naar een baantje en vindt dat bij de afdeling 'Post' bij Hudsucker. Als hij op een dag een brief moet bezorgen bij de nu hoogste man, Sidney Mussburger (gespeeld door Paul Newman) wordt hem de baan van directeur aangeboden. Wat Sidney alleen niet beseft is dat er meer schuilt achter Norville dan hij bij het begin dacht..
De film had ik al meerdere malen gezien (in een diep verleden) en zal dat ook blijven doen omdat het een leuke en simpele komedie is. Het feit dat Tim Robbins er in mee speelt (en dat zeer goed doet) maakt het alleen maar een betere film
![]()
. Newman speelt ook erg goed maar tipt bij lange na niet aan Robbins. De film zit vol van leuke grapjes en verwijzingen en daarom maakt het het een genot om te kijken.
Cijfer: 7.5.
Eergister heb ik
Hurlyburly gekeken.
Het verhaal gaat over Eddie (gespeeld door Sean Penn), Mickey (gespeeld door Kevin Spacey), Phil (gespeeld door Chazz Palmenteri) en Artie (gespeeld door Gary Shanding) maar voornamelijk over Eddie. Deze vier mannen doen niets meer dan een beetje werken en de rest van de dag samen hangen terwijl ze bergen drugs opdrinken, snuiven en doorslikken. Dit resulteert in een film van een dikkie twee uur waarin je eigenlijk alleen maar vier man drugs ziet gebruiken en ruzie hoort maken terwijl ze babbelen over hun relaties of over het meisje wat als een soort huisdier bij ze gebracht is (Anna Paquin) en wie haar mag neuken.
De film slaat helemaal nergens op, laten we dat even voorop stellen. Zoals ik hierboven al zei zie je niet meer dan snuivende mensen wat soms afgewisseld wordt door een bezopen Meg Ryan of flippende Robin Wright (future Penn). Maar een film bestaat natuurlijk niet alleen uit verhaal.. maar zeker ook uit acteerprestaties. En dat is bij deze film dik in orde. Penn acteert echt ge-wel-dig als junkie met teveel geld en ik genoot dan ook telkens weer om hem half vallend door het gebouwtje te zien lopen terwijl hij enorme monologen afstak over hoe moeilijk hij 't wel niet had. Maar Spacey doet het ook geweldig als charmante, foute (zie vooral z'n zilvere haar), kalme en idiote Mickey. En dan heb ik het nog niet eens gehad over
![]()
Anna Paquin
![]()
. gehad. Hoe geweldig goed moet je kunnen acteren als je op zestien jarige leeftijd naast Sean Penn staat met de vraag of 'ie je nu nog of morgen wil neuken. Al met al zeker vermaak
![]()
.
Cijfer: 7.5.
Gisterochtend heb ik
Thirteen Days gekeken.
Het verhaal gaat over de Cuba-crisis, om het simpel te zeggen. Eigenlijk gaat het voornamelijk over hoeveel invloed de Special Assistant (Kevin Costner) heeft om president Kennedy (Bruce Greenwood). Aangezien iedereen wel weet wat er ongeveer rond die periode gebeurd is ga ik hier niet nogmaals het hele verhaal neerkalken.
De film is, zonder het verhaal, vrij slecht. Als je je weet te beheersen om je televisie kapot te gooien als ze weer 'ns over God of het geweldige Amerika beginnen kan je deze film best wel kijken. Costner speelt natuurlijk weer 'ns bagger en jammergenoeg is er geen andere acteur die zijn prestaties weet te overschaduwen. Eigenlijk alleen het feit dat het geschiedenis is en over de Cubacrisis gaat maakte het voor mij interessant. Sorry Califo, maar nee
![]()
.
Cijfer: 6.
En gisteren heb ik dan 'eindelijk'
Big Fish gezien.
Het verhaal gaat over het leven van Edward Bloom (de jonge versie gespeeld door Ewan McGregor en de oude door Albert Finney). Al zijn hele leven heeft hij namelijk verhalen opgehangen over z'n fantastische acties en heroische daden waarna nu eindelijk zijn zoon Will (gespeeld door Billy Crudup) hem compleet niet meer gelooft. Als Edward dan op een dag op sterven ligt probeert Will uit alle macht zijn vader over te halen eindelijk eens de waarheid te vertellen over zijn leven.
De film is weer eens typisch Burton maar wordt ook afgewisseld met 'normale' scenes. In de flashbackscenes zie je Edward (als geweldige Ewan) de meest gekke mensen tegenkomen.. van reuzen tot weervolven terwijl je in de scenes van het zogenaamde heden Finney ziet schitteren als halfdode vader. Ik denk dat het afhangt of je die mix van twee verschillende stijlen kan waarderen of je deze film als goed of slecht bestempelt. Persoonlijk kon ik dat wel en vind deze film daarom geweldig
![]()
. Alleen mocht Ewan bij 't begin wel even wat knapper
![]()
.
Cijfer: 9.