abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_17167269
quote:
Inburgeren, doe je dat zo?

Ayaan Hirsi Ali (VVD) en Ahmed Aboutaleb (PvdA) behoren tot de meest vooraanstaande allochtonen in de politiek. Zij vindt hem een 'totaal ongeschikte' knuffelallochtoon, hij zet haar neer als profiteur. Een moddergevecht tussen de mascottes van links en rechts.

Geen goed woord hebben VVD-Kamerlid Ayaan Hirsi Ali en de nieuwe Amsterdamse PvdA-wethouder Ahmed Aboutaleb voor elkaar over. Zij noemt hém 'totaal ongeschikt' en 'de knuffelallochtoon van de PvdA'. Hij verwijt háár zich aangesloten te hebben 'bij een politieke beweging die de deur op slot wil', zegt hij vandaag in een interview in deze krant.

De twee hebben ook in het verleden, toen de Marokkaan Aboutaleb directeur was van het multiculturele instituut Forum en de Somalische Hirsi Ali nog geen Kamerlid was, felle discussies gevoerd over het integratiebeleid en de islam. Maar de twee spraakmakendste allochtone politici van het moment sparen elkaar nu helemaal niet meer.

''Ik vind het heel flink om als vluchteling alles te benutten wat een land biedt aan opvang en ondersteuning en vervolgens aansluiting te zoeken bij een partij die de facto de grenzen wil sluiten,'' zegt Aboutaleb over Hirsi Ali. ''Ik zou in gewetensproblemen komen.''

Hirsi Ali reageert: ''Ik ben heel nijdig dat hij het geweten erbij haalt en zich morele perfectie toe-eigent. Zijn moraal is de mijne niet.'' Ze vindt het bespottelijk dat hij de VVD de partij noemt die de grenzen wil sluiten. ''De nieuwe Vreemdelingenwet is door zijn eigen PvdA-burgemeester opgesteld.''

Hirsi Ali snapt niet waar Aboutaleb zijn benoeming aan verdiend heeft. ''Wat heeft hij voor elkaar gekregen met de miljoenensubsidies voor Forum? Een parlementaire commissie heeft geconcludeerd dat het integratiebeleid van de overheid heeft gefaald. Forum is daar indirect medeverantwoordelijk voor. Deze meneer heeft heel wat te verantwoorden. Hij heeft helemaal niets bereikt. Dat is beloond met een wethouderschap.''

Voordat ze Kamerlid werd, grapte ze eens dat ze de subsidie van Forum zou afpakken. Ze heeft het idee niet opgegeven. Ze wil inventariseren wat er met subsidies voor integratieprojecten is gedaan en die zonodig terugdraaien.

Aboutalebs benoeming is volgens haar gebaseerd 'op uiterlijke kenmerken, niet op geschiktheid'. ''De PvdA wil zich profileren met allochtonen. Hij is hun knuffelallochtoon.'' Ze wijst erop dat hij 'een van de meest complexe banen van Nederland' krijgt met zijn portefeuilles Integratie, Onderwijs en Sociale Zaken in een 'stad met grote multi-etnische problemen'. Haar conclusie: Aboutaleb is 'totaal ongeschikt'.

Hirsi Ali mag vinden wat ze vindt, zegt Aboutaleb. ''Maar wat moet ik ermee? Moet ik nu gaan zeggen dat Hirsi Ali de knuffelallochtoon van de VVD is? Of dat ik wél heel wat kan? Het slaat gewoon nergens op. Het is goedkoop.'' Volgens hem heeft de commissie die de integratie onderzocht juist gezegd dat er alle reden is te stellen dat het goed gaat met de integratie. ''Dus waar heeft ze het over? Ik kan het niet rijmen.''

De PvdA-wethouder vraagt zich af of het VVD-Kamerlid zich niet beter over andere zaken druk kan maken.

''Ik meen dat discussies over vervelende dingen binnen de migrantengemeenschappen het best gediend zijn met mensen van gezag uit die kringen zelf. Dat is beter voor het zelfreinigende vermogen van die gemeenschappen dan iemand die van buitenaf roept hoe het moet. Zo zou Hirsi Ali zich beter kunnen blijven richten op zaken als het voorkomen van vrouwenbesnijdenis.''

Volgens Hirsi Ali is juist Aboutaleb 'ongelooflijk ongeloofwaardig' in discussies over integratie. ''Hij was een van de mensen die de problemen versluierden, door steeds te spreken over discriminatie en uitbuiting. Die iedereen die zei dat er problemen waren, het etiket racist opplakte. Hij chanteerde het nationale geweten en heeft zaken doodgezwegen.''

''Nooit heeft hij gewezen op de belabberde situatie van vrouwen van Marokkaanse en Turkse afkomst en de gebrekkige opvoeding in Marokkaanse gezinnen. Plotseling, na de komst van het eerste kabinet-Balkenende, veranderde hij 180 graden van mening en had hij het over de eigen verantwoordelijkheid van Marokkanen.''

Ze kan er niet bij dat Aboutaleb triomfantelijk werd binnengehaald na de val van Rob Oudkerk. ''We zijn gek geworden in Nederland. Aboutaleb is een politiek-correcte profeet. Hij zal een onbetrouwbare partner zijn bij het oplossen van de problemen van de sociale dienst, het onderwijs en de integratie.''

Aboutaleb gelooft het allemaal wel: ''Ik ben onder de indruk van het voorspellende vermogen van Hirsi Ali. Zo ver vooruitzien kan ik niet. De tijd zal leren of er in Amsterdam sprake is van knuffelen. Voorlopig wil ik eerst maar eens aan de slag.''

http://www.parool.nl/artikelen/NIE/1076738438470.html


Het probleem met Hirsi Ali is dat ze iedereen die niet voor de volle 100 procent haar totale afwijzing van de Islam steunt beschouwt als moslimknuffelaar of moslimfundamentalist, helemaal als de persoon in kwestie zelf uit 'moslimkringen' afkomstig is. Maar het geeft naar mijn mening geen pas om al op voorhand deze karaktermoord op Ahmed Aboutaleb te plegen.

Hij is moslim, en trouw moskeeganger, maar heeft in het verleden aangetoond kritiek op de eigen kring niet te schuwen. Daarbij was hij als rechterhand van Rob Oudkerk bij uitstek de persoon om Oudkerk tussentijds op te volgen.

Enkele uitspraken van Aboutaleb van 4 jaar geleden, dus voor de politieke opkomst van Fortuyn en ver voordat Hirsi Ali en Wilders naar boven kwamen drijven...

quote:
"Allochtonen moeten hun eigen verantwoordelijkheid nemen. Als er bijvoorbeeld iets fout zit met Marokkaanse jongeren, moeten die ouders van die kinderen niet bang zijn om naar de politie te stappen."

"Migranten moeten veel meer in de eigen omgeving naar oplossingen zoeken. Het harde verhaal moet ook verteld worden. Voordat je de buitenwereld of de overheid aanspreekt op discriminatie of ongelijkheid, moet je zelf stevig in je schoenen staan en gekwalificeerd zijn."

"De eerste generatie heeft de boot gemist. Hun uitgangspunt was: we gaan terug. Ze zijn te afwachtend geweest. Ze hebben geen Nederlands geleerd en daarmee hebben ze een forse fout gemaakt. Ze kunnen niet alleen de Nederlandse regering verwijten maken."

"Fysiek geweld is iets van deze tijd. Je komt het op allerlei plaatsen en onder allerlei bevolkingsgroepen tegen. Maar onder allochtonen is het disproportioneel."

"Ik was in het Oude Noorden in Rotterdam. Je ziet er jongetjes op Franse drugstoeristen wachten. Marokkanen van eenentwintig jaar die in een vette BMW rondrijden. De lokale overheid weet dat die jongens ook nog eens een uitkering hebben. Tegen die jongens moet gewoon streng, keihard en rechtvaardig worden opgetreden."

"Het aantal zedenmisdrijven door Marokkaanse jongeren is de laatste jaren toegenomen. (..) Dit kan zo niet langer. De eerbaarheid van de vrouw is heel belangrijk."

"Het moet zo zijn, dat als een migrant opgepakt is voor een misdaad, je de politie daarin moet steunen. Ik heb uitgelegd dat het geen zin heeft om kwaad op hen te worden. Je moet de politie juist zien als partner en samen naar een oplossing zoeken voor dit probleem."

[over "Het Multiculturele Drama" van Paul Scheffer]

"Ik heb het één keer gelezen, twee keer gelezen, drie keer gelezen. Het is knap geschreven, een analyse die er mag zijn. (..) Scheffer heeft gelijk. Als we niets doen komt die onderklasse eraan."

Vrij Nederland, 19 februari 2000


Persoonlijk denk ik dat Aboutaleb de juiste man op de juiste plaats is, en als moslim ook een bruggenbouwer kan zijn tussen verschillende bevolkingsgroepen in Amsterdam. Maar laten we vooral de man beoordelen op zijn daden, en kijken in hoeverre hij zijn uitspraken van toen nu in de praktijk brengt.

[Dit bericht is gewijzigd door Kozzmic op 14-02-2004 11:56]

pi_17167298
edit: offtopic

[Dit bericht is gewijzigd door sizzler op 14-02-2004 14:03]

pi_17167341
Aboutaleb is mij te behoudend.
Ik heb recentere uitspraken ven hem gezien waardoor mijn beeld van hem in 1 keer veranderd is.

Slachtofferisme is ook hem niet vreemd, bleek toen.

[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
  zaterdag 14 februari 2004 @ 12:01:08 #4
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_17167382
ze heeft wel gelijk met het terugtrekken van die subsidies!
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_17167398
Die harde bewoordingen van Hirsi Ali zijn leuk, maar totaal niet onderbouwt. Het is dezelfde manier die ze altijd al hanteert, en hoewel een select groepje mensen haar enorm toejuichen voor dit soort gebral, komt haar boodschap niet aan bij politieke tegenstanders. Ze maakt haarzelf alleen maar meer ongeloofwaardig.

Ik ben wel benieuwd wat Forum is, ik had daar tot voor kort niets over gehoord eigenlijk.

A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_17167433
Aboutaleb noemt iemand als Hafid Bouazza al een nestbevuiler .

Blijkbaar mag je als Marokkaan en voormalig moslim geen kritiek uiten op de Islam, de manier waarop men het praktiseert.

Je hebt de Islam de rug toegekeerd en dan moet je je mond houden.

Erg intelligente man, dus

[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
pi_17167553
Aboutaleb was ook een keer in het nieuws vanwege zijn ferme taal over integratie en allochtonen, maar Aboutaleb ontkent dat...
quote:
Aboutaleb: Marokkanen treft blaam

In de Marokkaanse sociaal-democratische partijkrant Al Ittihad al Ichtiraki haalt Ahmed Aboutaleb, ex-directeur van multicultureel instituut Forum, stevig uit naar de Marokkaanse gemeenschap in Nederland. 'Veel Marokkanen leven hier op provocerende wijze.' Aboutaleb zegt evenwel van geen vraaggesprek te weten.

De ruk naar rechts in Nederland, legt Aboutaleb uit in het interview van 6 september, heeft vooral te maken met de aanslagen in de VS en de angst voor moslims. 'Het slechte imago van moslims hebben migranten ook aan zichzelf te wijten', stelt hij. 'Het zijn slechte ambassadeurs van de islam.'

Ook zet Aboutaleb vraagtekens bij de wijze waarop Marokkanen omgaan met het Palestijns-Israëlische conflict. 'Het staat ver van de Nederlandse beleving. En wij hebben geen methode ontwikkeld om dat verschil te overbruggen.'

Opzienbarende uitspraken, vooral daar Aboutaleb in Nederland regelmatig hamert op een respectvolle en eerlijke benadering van migranten. 'Shocktherapie helpt niet', stelde hij vorige week in de Volkskrant; dat zou migranten alleen verder in het defensief drukken.

In de Marokkaanse partijkrant slaat hij een andere toon aan. 'Marokkanen hebben ook schuld aan de invoering van de identificatieplicht', zegt Aboutaleb. 'Er zijn mensen die niet willen werken, mensen die onterecht een WAO-uitkering ontvangen en velen die nog steeds de illusie koesteren dat ze tijdelijk in Nederland verblijven.'

Racisme en haat bestaan ook in Nederland, geeft Aboutaleb toe. 'Maar veel Marokkanen leven hier op provocerende wijze. Dan mag je niet van Nederlanders verwachten dat ze een positief beeld krijgen. Ons onbeschaafde gedrag is daar debet aan.' Bovendien noemt hij het overdreven te stellen dat het Nederlandse masker van tolerantie is weggevallen, dat het make-up was, zoals sommige Marokkanen beweren.

'Kolder', reageert Ahmed Aboutaleb geschokt, 'ik heb dit interview nooit gegeven'. Wel herinnert hij zich een deelnemer van een recente delegatie van het Marokkaanse ministerie van Onderwijs en Nationale Opvoeding aan Forum in Utrecht. 'Tijdens het voorstellingsrondje liet een ambtenaar weten ook als verslaggeefster werkzaam te zijn.'

Aboutaleb ontkent de opgetekende uitspraken te hebben gedaan. 'Mijns inziens dragen migranten eenderde van de schuld, omdat zij na het besluit in Nederland te blijven niet in zichzelf hebben geïnvesteerd. Werkgevers en overheid zijn verantwoordelijk voor de rest.'

Mohamed Nabzar, chef van journaliste Nazia Batal die het interview schreef: 'Ik kan me niet voorstellen dat zij een hele pagina over Aboutaleb volschrijft zonder zijn toestemming. Maar mocht er aanleiding zijn tot rectificatie, dan zijn we daartoe bereid.' Aboutaleb zegt daar op te zullen aandringen.

Ondertussen is Jamal Ftieh, voorzitter van het Komitee van Marokkaanse Arbeiders Nederland (KMAN) boos. 'Waar haalt Aboutaleb in godsnaam vandaan dat onze houding onbeschaafd is? Hij stelt in dit interview dat wij Marokkanen de ruk naar rechts aan onszelf te wijten hebben, en dat wij ons moeten aanpassen aan de Nederlandse attitude in het Palestijns-Israëlische conflict. Dit is de grootste onzin! Het wordt tijd dat hij afstand neemt van de titel Mr. Allochtoon.'

Aboutaleb werkt sinds 1 oktober voor de gemeente Amsterdam.

Bron: Democrates.net


Hij lijkt me een beetje dubbelzinnig overkomen.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_17167575
Aboutaleb is wellicht een beter politicus. Hirsi Ali kan misschien wel gelijk hebben, uiteindelijk gaat het erom dat we een beetje normaal naast elkaar kunnen wonen en werken. Mgoed dat moddergooien heeft misschien ook wel een positieve uitwerking, elkaar scherp houden in deze. Ze hebben allebei de achtergond die een of meer minderheden vertegenwoordigt die hun eigen problematiek kent, dus koesteren zulke mensen.
pi_17167579
quote:
Op zaterdag 14 februari 2004 12:03 schreef milagro het volgende:
Aboutaleb noemt iemand als Hafid Bouazza al een nestbevuiler .

Blijkbaar mag je als Marokkaan en voormalig moslim geen kritiek uiten op de Islam, de manier waarop men het praktiseert.

Je hebt de Islam de rug toegekeerd en dan moet je je mond houden.

Erg intelligente man, dus


Ik weet niet precies op welke uitspraken je doelt, maar vond via Google de volgende 'analyses'...
quote:
Mijn inschatting is dat de groep moslims die de Nederlandse vrijheid koestert en in de schaduw daarvan gedijt, de overhand heeft. Het is op de keper beschouwd intellectueel gemakkelijker uit de groep te stappen en ertegenaan te schoppen. Dat levert een innige omhelzing door mensen die toch al dachten dat moslims een gevaarlijke en niet te vertrouwen groepering is. Ik gun iedereen zijn of haar persoonlijke keuze. Ik geloof niet dat opgelegde revoluties ooit zijn geslaagd. Mensen zijn evenmin bereid op commando van columnisten en politici collectief het boetekleed aan te trekken omdat een of enkele leden van de groep zich hebben misdragen. Jammerlijk vind ik het feit dat de weg van de geleidelijkheid geen kans krijgt en dat mensen die van binnenuit veranderingen in gang proberen te zetten geen openlijke steun krijgen. Daarmee zeg ik niet dat beschouwingen van bijvoorbeeld Hafid Bouazza van mevrouw Hirshi Ali zinloos zijn. Echter, indien zij bedoeld zijn om moslims in Nederland te dwingen tot nadenken over de wijze waarop zij hun geloof beleven, is er sprake van een onjuiste verwachting. De deur gaat eerder dicht. Mensen schieten in de verdediging.

http://www.frieschdagblad.nl/artikel.asp?artID=7996

,,Het is moeilijk om binnen de groep te blijven en de discussie aan te gaan. Het is makkelijker je uit de groep te trekken en vervolgens stevig te pissen in de groep en toch te willen meedebatteren'', zegt de 'beroepsallochtoon'. Hij noemde schrijver Hafid Bouazza met naam, maar doelde vooral op Hirsi Ali die veel kritiek uitte op de 'achterlijke' islam.

http://www.benjebangvoormij.nl/threadid653session.html


Ik kan me hierin eigenlijk wel vinden.
pi_17167606
quote:
Op zaterdag 14 februari 2004 12:01 schreef Sidekick het volgende:
Die harde bewoordingen van Hirsi Ali zijn leuk, maar totaal niet onderbouwt. Het is dezelfde manier die ze altijd al hanteert, en hoewel een select groepje mensen haar enorm toejuichen voor dit soort gebral, komt haar boodschap niet aan bij politieke tegenstanders. Ze maakt haarzelf alleen maar meer ongeloofwaardig.

Ik ben wel benieuwd wat Forum is, ik had daar tot voor kort niets over gehoord eigenlijk.


http://www.forum.nl/
pi_17167698
Ik niet.

In de jaren zestig en zeventig werd er niet anders gedaan dan schoppen tegen heilige huisjes, de kerk, het geloof.

Juist "links" progressief Nederland was daar niet vies van.
Gelukkig maar, het heeft alleen maar positieve dingen opgeleverd.

Maar als het om de Islam gaat, dan inene moet je het met beleid doen, de dialoog aangaan en is schoppen uit den boze.

Nestbevuilen, dat woord heb ik nog nooit gebezigd gezien bij hen de katholieke kerk of de protestantse lieten voor wat het was en daarover hun verhaal deden, de reden waarom, de kritiek die ze hadden.

Ik vind het gebruik van dat woord een dooddoener, je breekt juist dan iedere discussie af.

[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
  zaterdag 14 februari 2004 @ 12:26:50 #12
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_17167817
Nog een leuk informatief stukje over Aboutaleb van enkele jaren geleden.
Hirsi Ali kennen we nu wel.
quote:
Forum-directeur loopt hard voorop bij integratie Marokkanen

Ahmed Aboutaleb wil een generaal zijn

Door Bas Blokker en Hans Moll

Voor Nederlanders is Forum-directeur Ahmed Aboutaleb de ideale vertegenwoordiger van de islamitische gemeenschap, nu de spanning tussen moslims en niet-moslims in Nederland toeneemt. Al gaat hij voor zijn achterban nogal eens ,,te snel''.

Aan de muur van zijn ruime werkkamer, op het `instituut voor multiculturele ontwikkeling' Forum in Utrecht, hangt een grote kleurenfoto. Bruingele bergen met lemen hutjes ertegen, helemaal onderin wat struiken. ,,Zoiets'', was het geboortedorp van Ahmed Aboutaleb, ,,maar dan zonder het groen.'' Aboutaleb is geboren in 1961 in Beni Sidel, in het oostelijk deel van het Marokkaanse Rifgebergte. Als hij eraan terugdenkt, ziet hij ,,een koe, een ezel, een waterput en heel veel stenen''.

Tegen de andere muur van de kamer staat de televisie ,,permanent aan''. In stilte voltrekt zich op CNN voor de zoveelste keer de aanslag op de torens van het World Trade Center. Amerika is getroffen, maar de scheuren lopen door tot in de bodem onder veelkleurig Nederland. De spanningen tussen moslims en niet-moslims lopen op. En wie kan ze wegnemen? Wie wast de Marokkaantjes de oren die in Ede om Bin Laden juichen? Wie bezweert tegelijkertijd de `kleine terreur' van opgewonden Nederlanders die hun wantrouwen jegens moslims nu de vrije teugel laten?

Voorlopig is Ahmed Aboutaleb het Nederlandse antwoord. De Forum-directeur (sinds 1998) heeft direct publiekelijk het gejuich in Ede veroordeeld. Voortdurend treedt hij op in discussieprogramma's om geduldig uit te leggen dat de islam geen religie van louter extremisten is.

Aboutaleb is ,,de ideale vertegenwoordiger van de Nederlandse islam in de ogen van de Nederlandse beleidsmakers'', zegt Hugo Fernandes Mendes. Die had als directeur Integratiebeleid op het ministerie van Binnenlandse Zaken tot ruim een jaar geleden regelmatig met de Forum-directeur te maken. ,,Hij is, ook door zijn verleden als voorlichter en journalist, bij uitstek geschikt voor zo'n bindende functie. En hij is zo Nederlands als wat.''

,,Hij is wel geïntegreerd, maar niet geassimileerd'', preciseert Ali Eddaoudi, schrijver van onder meer Marokkaanse jongeren, daders of slachtoffers (1998). Volgens hem hebben Kamerleden van Marokkaanse afkomst, zoals Arib of Cherribi, geen wortels meer in de Marokkaanse gemeenschap. ,,Als je assimileert, lever je je eigen identiteit in, je cultuur en religie. Dan sta je bijna gelijk aan een witte Nederlander.''

Voor Hedy d'Ancona is Aboutaleb de vleesgeworden wereldburger. Hij was haar persvoorlichter toen ze in het derde kabinet-Lubbers minister van Welzijn Volksgezondheid en Cultuur was. Zij luisterde altijd naar hem, want waarover het ook ging, ,,zijn oordeel was interessant''. Zij noemt Ahmed (nadrukkelijk corrigeert zij de uitspraak Ach-med) hét voorbeeld van `een volstrekt geslaagde integratie'. ,,Hij is islamiet en doet vol overtuiging aan de Ramadan, maar daarnaast is hij ontzettend ingeburgerd.''

In stemmig grijs en met zijn beheerst rode das oogt Aboutaleb kosmopolitisch. Toch is hij al kent hij er zo gauw geen equivalent voor in zijn taal, het tamazight, de taal van de Berbers ,,uit de klei getrokken''. Zonder enige ironie zegt hij: ,,Ik was een boerenkinkel''.

Tot zijn twaalfde, dertiende moest Ahmed iedere dag, met de muilezel, zo'n vijf kilometer buiten het dorp water halen. Vader was imam en werd eens per jaar `uitbetaald' met een deel van de oogst: graan of olie.

Aboutaleb was niet zo lang geleden met zijn gezin in zijn geboortedorp. Zijn oudste dochter, Yasmina (14), vroeg `papa, wat was jouw kamer?' ,,Maar ik had geen kamer. We hadden een gastenvertrek, daar rolde ik een mat uit en ging slapen.'' Daar luisterde hij naar de radio. Zijn favoriete programma: een hoorspel over een goedaardig spook dat ten strijde trok tegen het Kwade.

Aboutaleb, die na het schooltje in Beni Sidel naar een internaat `voor de allerarmsten' ging, heeft zich in de armoede van zijn jeugd staande gehouden met studeren. Naar eigen zeggen heeft hij altijd alles wat met school te maken had, serieus genomen. Zo kent Ahmed Moktari hem ook. Toen hij hem ontmoette in 1979 in Den Haag waar Moktari groepsleider was, viel Ahmed hem al op. ,,Hij was jong, pas drie jaar in Nederland en al zo actief.'' Moktari, nu voorlichter bij de gemeente Rotterdam, vond Aboutaleb `volwassen voor zijn leeftijd'. ,,Ik ging nog de jongere uithangen, Ahmed was altijd serieus.''

Dat is ook het beeld dat Aboutaleb zijn dochter graag voorspiegelt: `De jongens op het schoolplein waren altijd bezig met stoer doen en hun brommers laten zien. Daar deed ik nooit aan mee. Ik was altijd aan het leren.' Hahaha, zegt Yasmina in het Algemeen Beschaafd Jeugd-Nederlands, waarin de r als een w klinkt en de ij als een ai: ,,Hij zegt ook dat hij nooit meedeed aan de mode. Nou, ik heb foto's gezien waar hij toch behoorlijk modieus opstond.''

Het resultaat is hoe dan ook een indrukwekkende lijst van activiteiten en banen, variërend van zijn technische opleiding tot werk als journalist en voorlichter. Ieder baantje is van betrekkelijk korte duur. Hij ging vaak ,,na twee jaar weer een deur verder kijken'', zoals een van zijn werkgevers het uitdrukt. Oud-PvdA-voorzitter Felix Rottenberg, die hem kent uit één van de tientallen commissies of werkgroepen waar Aboutaleb in gezeten heeft, zegt: ,,Ahmeds cv is het resultaat van een gedisciplineerdheid, een zelfinzicht en een volharding die bijna vooroorlogs is. Wat zeg ik, de groep waar hij uit komt, ís qua positie en emancipatie vooroorlogs. Ik word blij als ik naar zulke mensen kijk.''

Het huis van Ahmed en Khaddouj Aboutaleb staat in een van die nieuwe wijkjes in de Randstad, waar de bomen tegelijk worden geplant met de kunstwerken. In hun wijk zijn het bessenboompjes, in dubbele rijen op een tiental perkjes, elk perkje afgezoomd met een sokkel en een hel kunstwerk erop. Een bordje zegt dat je hier je hond niet mag uitlaten. Het huis zelf ziet geel en blauw.

Vroeger, zegt Khaddouj (`Kadoesj') Aboutaleb, woonden we in Kijkduin, tegen de duinen aan. Liepen we 's avonds naar zee. Dat mist ze wel, ze is opgegroeid in Tanger, aan de Middellandse-Zeekust. En het is ook wel een erg witte buurt, vergeleken met Kijkduin. Er wonen welgeteld twee Marokkaanse gezinnen. Maar dit hebben we ervoor teruggekregen, zegt Khaddouj terwijl ze naar de bessenboompjes gebaart. ,,Je moet niet achteruit kijken.''

De telefoon gaat. ,,Ik bel je zo'', zegt ze in het apparaat. Nederlands, met een licht maar onmiskenbaar Haags accent. ,,Dat was mijn zuster.'' En met háár spreekt ze Nederlands? ,,Ja, jammer hè? Dat is steeds meer zo gegaan. Ook met mijn kinderen. Met mijn oudste, Yasmina, sprak ik in het begin bewust Arabisch. Tot ik hoorde dat je kind daar leerachterstanden van oploopt.''

Khaddouj (36) studeert pedagogiek en werkt twintig uur per week in overgangshuis voor kinderen die uit een psychiatrisch ziekenhuis komen. Daarbij is zij de huisvrouw. Want ,,Ahmed is altijd druk, altijd weg. Hij ziet de kinderen soms dagen achter elkaar helemaal niet. Ik draai er thuis alleen voor op. Ahmed begint vaak wel aan klusjes dingen repareren, daar is hij handig in maar hij legt ze meestal halverwege weer terzijde en zegt: dat doe ik later wel. En dan doet hij het dus nooit.''

Zijn werk bij Forum moet, volgens Khaddouj, wel een roeping zijn. ,,Hij staat altijd klaar voor anderen. Is hij net thuis, gaat de telefoon. Een vereniging van moslim-studenten die vraagt of hij een lezing wil geven. Dan kijkt hij in zijn agenda en zegt: ja, het kan. Moet dat nou? `Ze vinden dat ik het goed doe', zegt hij dan. Ik denk alleen maar: kunnen ze nou nooit eens een ander vragen?''

Nee, want Aboutaleb is zich uitermate bewust van zijn voorbeeldfunctie als dé Multiculturele Nederlander. Hoewel hij naar eigen zeggen vroeger enthousiast voetbalde, heeft hij het zijn zoon Nadir (13) verboden, vertelt zijn vrouw. Dit onder het motto `voetbal is voor a-socialen'. Ze geeft nog een voorbeeld. Een keer kwam een neefje langs. Het regende, maar zijn haar was niet nat. Hij was met de auto van zijn moeder gekomen, terwijl hij zijn rijbewijs nog niet had. ,,Ik zei: begrijp je niet hoe gevaarlijk dat is? Je had wel een ongeluk kunnen maken.'' Later kwam Ahmed het te weten en die was nog bozer en om een andere reden, vertelt ze. ,,`Dat kun je niet maken', zei hij. `Als de politie je had aangehouden! Je draagt mijn naam!'''

Hoge bomen vangen veel wind. Dat voelt Aboutaleb, zegt Rabiaa Bouhalhoul, beleidsmedewerker bij de gemeente Rotterdam. Ahmed komt uit een deel van Marokko dat slecht bekend staat, zegt Bouhahoul. ,,Het is alsof hij met zichzelf heeft afgesproken om te laten zien dat het ook ánders met je kan aflopen als je uit die streek komt. Hij moet altijd strijd leveren met zichzelf.''

Fernandes Mendes vergelijkt Aboutaleb met andere migranten die zich een comfortabele positie verwerven en vervolgens ,,geen enkele verantwoordelijkheid nemen als ze zien dat jongeren met dezelfde achtergrond de verkeerde kant opgaan''. Aboutaleb neemt die verantwoordelijkheid wél, volgens Fernandes Mendes, ,,ook omdat hij zelf merkte toen hij pas in Nederland was, hoe gemakkelijk het is om van het goede pad af te raken.''

Als een Marokkaan vanuit zijn eigen `netwerken' overstapt naar de Nederlandse beleidsbolwerken, krijg je weerstand, zegt Bouhalhoul. ,,Vanuit de eigen omgeving voelen mensen zich tekortgedaan. Er zijn mensen die vinden dat hij te weinig van zichzelf laat zien. Dat hij zakelijk is, een harde.'' En het is waar, zijn zachte kanten slikt hij in, zegt Bouhalhoul. ,,Hij probeert zijn kwetsbaarheden te verbergen. Dat geeft een bepaalde spanning tussen hem en de Marokkaanse bevolking, maar ook tussen hem en de Nederlanders.''

De spanning tussen hem en sommige Marokkanen kwam vorig jaar tot uitbarsting toen Aboutaleb lid werd van de Hoge Raad voor Economische Ontwikkeling en Planning, een adviesorgaan voor het bewind in Marokko. De Marokkaanse overheid heeft een soms bedenkelijke traditie van het in de gaten houden van onderdanen in Europa. Vandaar dat deze stap niet overal in de Marokkaanse gemeenschap even goed viel.

Halim el Madkouri, coördinator van het Samenwerkingsverband van Marokkanen en Tunesiërs, verweet het Aboutaleb heftig in de Volkskrant van juni vorig jaar: ,,Dit staat haaks op het Nederlandse beleid. Dit streeft naar volledige integratie van etnisch-culturele minderheden (Marokkanen ook) in de Nederlandse samenleving. Forum moet de Nederlandse overheid bijstaan middels advies en projecten om dit doel te realiseren. (..) Ik (vrees) dat door deze belangenverstrengeling de bestuurlijke loyaliteit in het geding komt.''

Ahmed antwoordde dat hij twee keer per vijf jaar in de genoemde raad iets mag zeggen over zaken als infrastructuur, onderwijs en mensenrechten. Een relatie met integratievraagstukken van Marokkanen is niet aan de orde. Zijn gezicht verstrakt nog als hij er weer naar wordt gevraagd. Hij zegt dat hij, voor hij toetrad tot de raad, eerst overal ook in Nederland advies heeft ingewonnen. Pas nadat alle politieke gevangenen waren vrijgelaten, nadat de families van de slachtoffers een schadeloosstelling hadden gekregen en de verantwoordelijke minister weg was, zegt hij, is hij toegetreden. Nu is zijns inziens de weg vrij om `de trein die vooruitgang heet vooruit te duwen'. ,,En dan zou ik me nu niet meer kunnen inzetten voor integratie van Marokkanen in Nederland?''

Soms waarschuwde topambtenaar Fernandes Mendes Aboutaleb, juist voor dit soort zaken: `Je gaat te snel voor je achterban. Je loopt te snel.' ,,Ahmed probeert een brug te slaan tussen Nederlanders en nieuwe Nederlanders. Hij heeft daar ook een visie op. Die wil hij uitdragen. De keerzijde is dat hij te uitgesproken is om een echte bruggenbouwer te kunnen zijn. Hij wil generaal zijn.''

Hij schuwt confronterende uitspraken niet. In een interview met deze krant, twee jaar geleden, zei hij over de eerste generatie Marokkanen: ,,Je moet zeggen, ook al klinkt het hard, we schrijven deze ouders af als het gaat om betrokkenheid bij het onderwijs.'' Fernandes Mendes had het ook gemerkt: Aboutaleb kiest nadrukkelijk voor de jongere generatie.

Bouhalhoul vergelijkt Aboutaleb met Mohamed Rabbae, voormalig directeur van het Nederlands Centrum Buitenlanders en voormalig `gezicht' van multicultureel Nederland. ,,Mohamed komt veel toegankelijker over dan Ahmed, is flexibeler. En hij geeft niet het idee verre ambities te koesteren. Ahmed wel.''

Khaddouj Aboutaleb: ,,O, dit is nog maar het begin. Ahmed zou, denk ik, wel burgemeester willen worden.''

Felix Rottenberg: ,,Hij kan zo in de eredivisie worden opgesteld als topspeler: minister, burgemeester van Amsterdam.''

Khaddouj: ,,Ik geloof niet dat Nederland daar al klaar voor is. Misschien duurt het nog wel twintig jaar eer iemand als Ahmed burgemeester van Amsterdam kan worden.''

24 september 2001

Bron: NRC


Hij lijkt me wel een model-migrant qua inburgering. En hij ziet ook goed hoe andere Marokkanen de reputatie van alle Marokkanen verpesten, daar lijkt zijn grootste motivatie te zijn als het gaat om zijn uitspraken.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_17167818
quote:
Op zaterdag 14 februari 2004 12:19 schreef milagro het volgende:
Ik vind het gebruik van dat woord een dooddoener, je breekt juist dan iedere discussie af.
Hij gebruikt het woord dan ook niet eens, tenminste niet in de stukjes die ik hierboven aanhaal.
pi_17167901
quote:
Op zaterdag 14 februari 2004 12:26 schreef Kozzmic het volgende:

[..]

Hij gebruikt het woord dan ook niet eens, tenminste niet in de stukjes die ik hierboven aanhaal.


Dat doet hij wel, hij noemt het pissen in het nest..de groep.
quote:
Het is moeilijk om binnen de groep te blijven en de discussie aan te gaan. Het is makkelijker je uit de groep te trekken en vervolgens stevig te pissen in de groep en toch te willen meedebatteren
[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
  zaterdag 14 februari 2004 @ 12:32:13 #15
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_17167908
quote:
Op zaterdag 14 februari 2004 12:26 schreef Kozzmic het volgende:

[..]

Hij gebruikt het woord dan ook niet eens, tenminste niet in de stukjes die ik hierboven aanhaal.


Stevig in de groep pissen lijkt mij hetzelfde.

Maar voorafgaande van die "kreet", heeft hij wel een degelijk onderbouwing waarom hij dat vaak als negatief beschouwd.

A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_17167932
De integratie is mislukt, dat mag je van Aboutaleb ook niet zeggen, dat vindt hij stigmatiserend naar allochtonen toe.

Geef mij maar die lang slanke meneer die hem opgevolgd heeft bij Forum, ik weet niet hoe hij heet.
Die vind ik vele malen beter.

Kritiek op de Islam is blijkbaar alleen done als je nog praktiserend moslim bent, uit je exact dezelfde kritiek als ex moslim dan ineens ben je een nestbevuiler en moet je je mond houden, kan je niet serieus genomen worden, omdat je zogenaamd rancuneus zou zijn.

Wat een kolder.
Je hebt je geloof de rug toegekeerd juist omdat je als praktiserend moslim dus ook al die kritiek had en je je er niet meer met je geloof kon verenigen, zodoende ben je uit de groep gestapt.

En dan zou je ineens niet meer diezelfde kritiek mogen uiten

[Dit bericht is gewijzigd door milagro op 14-02-2004 12:40]

[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
  zaterdag 14 februari 2004 @ 12:41:34 #17
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_17168103
quote:
Op zaterdag 14 februari 2004 12:33 schreef milagro het volgende:
De integratie is mislukt, dat mag je van Aboutaleb ook niet zeggen, dat vindt hij stigmatiserend naar allochtonen toe.


Blijf je holle kreten roepen, of ga je nog je statements verduidelijken?

Ik las wel iets dat hij het niet kan rijmen dat de integratie totaal mislukt was, maar dat er tegelijkertijd de commissie Blok iets anders zegt.

En Aboutaleb heeft recht van spreken over een deels gelukte integratie, gezien zijn integratie.

Nog een recent stukje over de aanstelling van Aboutaleb als wethouder:

quote:
Wethouderschap voor Aboutaleb vanzelfsprekend

De opvolger van Rob Oudkerk, Ahmed Aboutaleb, kwam op 16-jarige leeftijd uit Marokko naar Nederland. Hij begon aan een flitsende carrière. Als wethouder zal hij zich als kosmopoliet moeten manifesteren. 'Hij kan vertrouwen herstellen in witte politiek' Buitengewoon ambitieus, bloedserieus, een tikkeltje arrogant en de vleesgeworden polderallochtoon: dat zijn de eigenschappen die het vaakst worden genoemd door mensen die de afgelopen jaren met Ahmed Aboutaleb (42) hebben samengewerkt. Het Amsterdamse wethouderschap - vandaag stemt de raad over de voordracht van de PvdA-fractie - lag als vanzelfsprekend op zijn weg. Dat 'de ongekroonde allochtonenkoning', die op 16-jarige leeftijd vanuit een Marokkaans Rif-dorpje naar een Haagse achterstandswijk verhuisde, in Nederland een flitsende carrière aan het opbouwen is, verbaast niemand. Blinde ambitie toonde Aboutaleb al vroeg. Op 17 oktober 1976 kwam hij, samen met zijn ongeletterde moeder en broers en zussen, op Schiphol aan. Het was miezerig koud. De familie kocht jassen, Ahmed een boekje om Nederlands te leren. Hij leerde fietsen, volgde vrijwilligers die in buurthuizen taalles gaven en vergrootte zo op eigen kracht zijn Nederlandse vocabulair. Hij knokte zich de Nederlandse samenleving binnen, via lts en hts, een baan als verslaggever bij RTL4, voorlichter van minister Hedy d'Ancona van WVC naar (in 1998) het directeurschap van het multiculturele instituut Forum en (sinds zomer 2002) van MEC (Maatschappelijke, Economische en Culturele Ontwikkeling van de gemeente Amsterdam).

'Polderallochtoon met ambitie'

In het grimmiger klimaat werd zijn spagaat tussen behoud van eigen identiteit en identificatie met de Nederlandse samenleving lastiger. Jonge Marokkanen, vooral sympathisanten van de AEL, noemden hem een 'bounty', zwart van buiten, wit van binnen. Hij was 'een professionele opportunist' die de witte machthebbers naar de mond sprak. Andere critici, onder wie voorzitter Abdou Menebhi van de Amsterdamse Stedelijke Marokkaanse Raad, veroordeelden zijn stevige banden met de Marokkaanse regering. Op voorspraak van koning Mohammed VI werd Aboutaleb in 2000 benoemd tot lid van de Marokkaanse adviesraad voor planning en nationale ontwikkeling, vergelijkbaar met de Sociaal Economische Raad in Nederland.
'Hij heeft twee petten op. Je kunt niet het belang van de Marokkaanse regering verdedigen en verantwoordelijkheid dragen voor de integratie van Nederland', fulmineerde Menebhi . Nu oordeelt Menebhi milder. 'Ik zou hem adviseren dat adviseurschap op te geven.' Blijdschap over Aboutalebs wethouderschap overheerst. Menebhi: 'Eindelijk is een kut-Marokkaan positief in het nieuws. Veel Marokkanen hebben geen vertrouwen meer in de witte politiek. Dat vertrouwen kan Aboutaleb, een echte bruggenbouwer, herstellen.'

Veel mensen in Aboutalebs omgeving verkeren in de veronderstelling dat hij de Marokkaanse regering nog altijd actief adviseert, blijkt uit een belronde. Zo raadt Hedy d'Ancona, die hem schetst als een integer leider die 'zijn dossiers goed kent, nauwgezet is en heel studieus', de nieuwe wethouder aan 'een dergelijk politiek beladen nevenfunctie' op te geven. Dat het Marokkaans adviseurschap nog steeds aan hem kleeft, ergert Aboutaleb. 'Het was een klus van welgeteld drie dagen. In Marokko bekleed ik al jaren geen enkele adviseursfunctie meer.'

Zal wethouder Aboutaleb boven zijn Marokkaanse achtergrond uitstijgen en, zoals een Amsterdams wethouder betaamt, zich als een kosmopoliet manifesteren? Zowel zijn critici als zijn sympathisanten geven hem vooralsnog het voordeel van de twijfel.

Bron: De Volkskrant


A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_17168123
quote:
Op zaterdag 14 februari 2004 12:33 schreef milagro het volgende:
De integratie is mislukt, dat mag je van Aboutaleb ook niet zeggen, dat vindt hij stigmatiserend naar allochtonen toe.


Dat is het toch ook ? Er zijn talloze allochtonen die wel geïntegreerd zijn. Door de integratie als mislukt af te doen schets je geen beeld van de werkelijkheid.

Overigens vind ik deze man een veel betere bruggenbouwer dan Ali. Waar Ali de verschillen tussen de Islam en de westerse wereld alleen maar benadrukt, laat Aboutaleb zien dat we meer gemeen hebben dan dat we verschillen.

Een brug bouw je niet door naar de overkant te roepen "Als je je niet aanpast help ik niet mee !". Je kunt beter eerst de brug bouwen zodat je wat dichter bijelkaar zit en je niet hoeft te schreeuwen maar op een normale manier kunt praten.

  zaterdag 14 februari 2004 @ 12:42:45 #19
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_17168128
quote:
Op zaterdag 14 februari 2004 12:33 schreef milagro het volgende:
Kritiek op de Islam is blijkbaar alleen done als je nog praktiserend moslim bent, uit je exact dezelfde kritiek als ex moslim dan ineens ben je een nestbevuiler en moet je je mond houden, kan je niet serieus genomen worden, omdat je zogenaamd rancuneus zou zijn.
Bron?
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
  zaterdag 14 februari 2004 @ 12:45:20 #20
82910 Duritz
Tellende Kraai
pi_17168182
Tja, Aboutaleb heeft bij Forum vind ik niet zo veel klaargespeeld. Ik las ooit eens dat bij Forum ook een voormalig CPN-raadslid zat. Dus dan weet je wel wat voor zooi daar zat.

Misschien was het belang van Forum ook te onduidelijk. Laten we eens kijken hoe hij het doet in Amsterdam. Hij verdient op zijn minst een kans (ik bedoel: waarom hij niet, maar een willekeurige Pippeau wel?)

"We hebben een systeem dat in toenemende mate werk belast en inactiviteit subsidieert." (Milton Friedman)
pi_17168192
quote:
Op zaterdag 14 februari 2004 12:42 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Bron?


Wat nu bron?
Dat zie ik steeds gebeuren.
Geen zin om nu het hele internet af te struinen naar zogenaamd bewijs.

Er zijn moslims die kritiek uiten op importhuwelijken (de man van Forum)
Er zijn ex moslims die dat doen (zoals Bouazza)

De laatste wordt dan nestbevuiler genoemd, de eerste niet.

[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
pi_17168196
quote:
Op zaterdag 14 februari 2004 12:33 schreef milagro het volgende:

Wat een kolder.
Je hebt je geloof de rug toegekeerd juist omdat je als praktiserend moslim dus ook al die kritiek had en je je er niet meer met je geloof kon verenigen, zodoende ben je uit de groep gestapt.


Logisch toch ook ? Ik heb ook een gruwelijke hekel aan ex-rokers die mij nu vertellen hoe slecht het wel niet is. Die neem ik ook niet serieus.
pi_17168228
quote:
Op zaterdag 14 februari 2004 12:33 schreef milagro het volgende:
De integratie is mislukt, dat mag je van Aboutaleb ook niet zeggen, dat vindt hij stigmatiserend naar allochtonen toe.

Geef mij maar die lang slanke meneer die hem opgevolgd heeft bij Forum, ik weet niet hoe hij heet.
Die vind ik vele malen beter.

Kritiek op de Islam is blijkbaar alleen done als je nog praktiserend moslim bent, uit je exact dezelfde kritiek als ex moslim dan ineens ben je een nestbevuiler en moet je je mond houden, kan je niet serieus genomen worden, omdat je zogenaamd rancuneus zou zijn.

Wat een kolder.
Je hebt je geloof de rug toegekeerd juist omdat je als praktiserend moslim dus ook al die kritiek had en je je er niet meer met je geloof kon verenigen, zodoende ben je uit de groep gestapt.

En dan zou je ineens niet meer diezelfde kritiek mogen uiten


Je roept maar wat, je pikt er een woordje uit en verzint er vervolgens een heel eigen verhaal bij...

Aboutaleb zegt bijvoorbeeld "daarmee zeg ik niet dat beschouwingen van bijvoorbeeld Hafid Bouazza van mevrouw Hirshi Ali zinloos zijn", maar hij geeft tegelijk aan dat van buitenaf "in de groep pissen" minder effectief is dan de discussie van binnenuit aangaan. Ik denk dat hij daarin gelijk heeft. Waar lees je dat mensen hun mond moeten houden? En kom svp ook even met de quote waarin Aboutaleb zegt dat je niet mag zeggen dat integratie mislukt is.

pi_17168292
quote:
Op zaterdag 14 februari 2004 12:46 schreef gelly het volgende:

[..]

Logisch toch ook ? Ik heb ook een gruwelijke hekel aan ex-rokers die mij nu vertellen hoe slecht het wel niet is. Die neem ik ook niet serieus.


Oh dus je mag als ex Christen geen kritiek hebben?
Dat neem jij ook niet serieus.

Ex Scientology leden ook niet, die kritiek uiten?

Het gaat erom dat de mensen hun geloof verlieten OMDAT ze de kritiek hadden en zich niet meer happy voelden.

[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
  zaterdag 14 februari 2004 @ 12:54:11 #25
82910 Duritz
Tellende Kraai
pi_17168375
quote:
Op zaterdag 14 februari 2004 12:50 schreef milagro het volgende:

Oh dus je mag als ex Christen geen kritiek hebben?


In de Koran hebben joden, honden en homo's het nog beter dan afvalligen. Genoeg strofen gaan hierover. Deze mag je zelfs doodmaken, maar negeren is het beste. Dat is natuurlijk wel een punt die je niet vergeten moet bij gelovige moslims.

Geen enkel ander geloof is zo hard tegen afvalligen.

"We hebben een systeem dat in toenemende mate werk belast en inactiviteit subsidieert." (Milton Friedman)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')