wopwop maar ff een WFL topique gaan voorbereiden
Al die mensen die op een hart wachten of een nier. Zodra dat mogelijk is is het fantastisch.
Overigens waren het geen embryo's maar nog een stap daarvoor, waarbij het een onzichtbaar kleine verzameling cellen is.
quote:http://www.vpro.nl/wetenschap/index.shtml?3626936+4257491+16449742
Voor het eerst is het écht gelukt om een mens te klonen. Zuid-Koreaanse onderzoekers zijn erin geslaagd om gekloonde menseneitjes op te kweken tot een primitief embryo van een week oud en daar vervolgens ‘stamcellen’ uit te halen, cellen die nog allerlei soorten weefsel kunnen worden. De onderzoekers benadrukken dat het ze gaat om nieuwe geneesmiddelen, níét om gekloonde baby’s.
Mens kloont mens
Koreanen oogsten stamcellen uit gekloond mensenembryo
donderdag 12 februari 2004
Gekloonde embryo’s kunnen in theorie op den duur leiden tot nieuwe behandelingen voor aandoeningen uiteenlopend van Parkinson en Alzheimer’s tot dwarslaesies en suikerziekte. De sleutel daartoe zijn de stamcellen waarmee embryo’s vol zitten: ‘oercellen’ die zich nog tot allerlei celtypes kunnen ontwikkelen. Bij muizen is het met hulp van stamcellen al gelukt om dwarslaesies te verhelpen en beschadigd hersenweefsel te repareren.
De Koreanen slaagden erin menselijke stamcellen uit hun gekloonde vrucht op te kweken tot botcellen, spiercellen en primitieve zenuwcellen. Op een dag kunnen dergelijke cellen wellicht ook bij mensen worden gebruikt om schade aan het lichaam te repareren. Het grote voordeel is dat een patiënt dan geen last heeft van afstotingsverschijnselen, omdat de cellen waarmee hij wordt behandeld afkomstig zijn uit zijn eigen lichaam.
Diverse excentrieke artsen beweren al jaren dat ze mensen hebben gekloond. Maar elk bewijs hiervan ontbreekt. Serieuze onderzoekers slaagden er in 2001 - en waarschijnlijk al in 1998 - wel in om mensencellen te klonen. Maar de gekloonde cellen gingen na een paar weken dood, zonder dat ze stamcellen hadden voortgebracht. Het blad Science, dat de Koreaanse vondst morgen wereldkundig maakt, spreekt dan ook van een ‘opmerkelijke en onvermijdelijke’ stap.
Bij het klonen wordt het erfelijk materiaal uit een gewone, volwassen lichaamscel gehaald en geïmplanteerd in een ‘verse’ eicel. Die eicel wordt vervolgens opgekweekt tot een nieuw embryo. Hoewel het alweer acht jaar geleden is dat ’s werelds eerste gekloonde zoogdier, het schaap Dolly, werd geboren, bleek het klonen van mensen en apen onverwacht moeilijk. Gekloonde eicellen van mensen stierven steevast al na een paar celdelingen. Vorig jaar stelden onderzoekers daarom zelfs vast dat het klonen van mensen met de toenmalige techniek onmogelijk was.
Waarom het de Koreanen nu wél is gelukt, is nog niet helemaal duidelijk. Zelfs denken de onderzoekers dat het komt door hun nieuwe, subtielere methode om het erfelijk materiaal naar de eicel over te brengen. Normaal wordt bij klonen de celkern hardhandig met een pipet uit de cel gezogen. De Koreanen maakten een gaatje in de cel en drukten de kern er heel voorzichtig uit.
Maar misschien komt het ook wel gewoon omdat de Koreanen zo veel menseneitjes tot hun beschikking hadden: 242 stuks, afkomstig uit zestien vrijwilligsters. Opvallend genoeg lukte de bevruchting bij slechts dertig eitjes lukte. Na een week hielden de onderzoekers slechts één embryo over dat groot genoeg was om er stamcellen uit te halen. De embryo’s – niet meer dan een onzichtbaar klein klontje cellen dat officieel nog niet eens embryo, maar ‘blastocyst’ heet – werden vervolgens vernietigd.
Nadelen heeft kloontechniek ook. Zo is het nog steeds zeer de vraag of een gekloond wezen wel naar behoren werkt. Er zijn aanwijzingen dat een kloon in genetisch opzicht even ‘oud’ is als het origineel – Dolly het schaap stierf bijvoorbeeld veel te vroegtijdig.
En uiteraard is een ander probleem de ethische kant, erkent Jose Cibelli, een van de Amerikanen die meedeed aan het onderzoek en zelf een tot voor kort omstreden kloonpionier van het bedrijf Advanced Cell Technology. “Ik vermoed dat op drift geraakte vruchtbaarheidsartsen dit ook gaan proberen. Al denk ik niet dat het ze snel zal lukken. Ik verwacht niet dat ze onze techniek gemakkelijk kunnen nadoen.”
Maarten Keulemans
Er zijn idd aanwijzingen dat ook DNA oud wordt en dat er hierdoor problemen kunnen ontstaan. Weet iemand hier iets meer over?
quote:Natuurlijk kan je mensen wel klonen.
Op donderdag 12 februari 2004 16:25 schreef basset het volgende:
Mensen klonen kan idd niet, maar dit soort klonen is fantastisch voor het kweken van "onderdelen"Al die mensen die op een hart wachten of een nier. Zodra dat mogelijk is is het fantastisch.
Overigens waren het geen embryo's maar nog een stap daarvoor, waarbij het een onzichtbaar kleine verzameling cellen is.
quote:Daar bedoelde ik dus mee dat ik dat geen goede zaak vind
Op donderdag 12 februari 2004 16:29 schreef Kaalhei het volgende:[..]
Natuurlijk kan je mensen wel klonen.
quote:Ik hoop voor je dat je daar meer moeite insteekt dan in deze OP.
Op donderdag 12 februari 2004 16:09 schreef Bosbeetle het volgende:
http://www.vpro.nl/wetenschap/index.shtml?3626936+4257491+16449742wopwop maar ff een WFL topique gaan voorbereiden
Nieuwsdumps zonder zinnige toevoeging zijn niet gewenst. Zie de FAQ.
quote:Sorry hiervoor zijn er in andere topics discussies geweest over dit onderwerp.
Op donderdag 12 februari 2004 16:44 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:[..]
Ik hoop voor je dat je daar meer moeite insteekt dan in deze OP.
Nieuwsdumps zonder zinnige toevoeging zijn niet gewenst. Zie de FAQ.
En ik dacht dat dit wel een goede toevoeging was om bijvoorbeeld de discussie weer wat opgang te krijgen.
Ook vond ik dit eigenlijk best groot nieuws vadaar dat ik dacht ik dump het hier (geen tijd om een groot stuk te typen) en kan er later wel op in gaan.
quote:Of ze lang blijven leven is een tweede ...
Op donderdag 12 februari 2004 16:29 schreef Kaalhei het volgende:[..]
Natuurlijk kan je mensen wel klonen.
quote:Ik weet hier wel iets meer over. Het menselijk DNA bestaat uit een zogenaamde dubbele alfa-helix. Dit zijn twee in elkaar gedraaide strengen die een beetje op een wenteltrap lijken. Tot zover denk ik dat de meeste het wel weten.
Op donderdag 12 februari 2004 16:26 schreef Kaalhei het volgende:[..]
http://www.vpro.nl/wetenschap/index.shtml?3626936+4257491+16449742
Er zijn idd aanwijzingen dat ook DNA oud wordt en dat er hierdoor problemen kunnen ontstaan. Weet iemand hier iets meer over?
quote:Die verzameling cellen zou normaal gesproken wel uitgroeien tot een normaal embryo. En in theorie zouden die cellen dus bij plaatsing in een baarmoeder uit kunnen groeien tot een mens.
Op donderdag 12 februari 2004 16:25 schreef basset het volgende:
Mensen klonen kan idd niet, maar dit soort klonen is fantastisch voor het kweken van "onderdelen"Al die mensen die op een hart wachten of een nier. Zodra dat mogelijk is is het fantastisch.
[Dit bericht is gewijzigd door MasterPeace op 12-02-2004 23:57]
quote:Dit is dus een van de verschillende claims die niet gestaafd wordt met bewijs. Als je het mij vraagt is die dokter dus ook een echte opschepper. De Koreanen hebben wel een bewijs geleverd. Dat is al af te leiden uit het feit dat het blad Science hun artikel wil publiceren.
Op donderdag 12 februari 2004 23:51 schreef MasterPeace het volgende:
Doctor's claim to have cloned embryo met with revulsion
quote:Laten zoals het is? Haren niet meer knippen en stoppen met levensreddende operaties?
Op donderdag 12 februari 2004 16:11 schreef Mister_T het volgende:
Ze moeten mensen niet klonen, gewoon laten zoals het is en niet met genen kloten
quote:
Op donderdag 12 februari 2004 23:31 schreef Teng het volgende:[..]
Ik weet hier wel iets meer over. Het menselijk DNA bestaat uit een zogenaamde dubbele alfa-helix. Dit zijn twee in elkaar gedraaide strengen die een beetje op een wenteltrap lijken. Tot zover denk ik dat de meeste het wel weten.
Op de einden van elke streng zitten stukken DNA (deze heten telomeren) waarvan we de functie niet precies kennen, maar waarvan bekend is dat ze te maken hebben met het optreden van bepaalde ouderdomsverschijnselen. Deze stukken DNA worden namelijk bij elke deling een beetje korter. En er is blijkbaar een bepaalde lengte die perse nodig is voor het goed functioneren van de mens. Als je cellen dus allemaal te kleine telomeren krijgen dan "houd je er mee op".
Normaal worden de telomeren weer tot een goede lengte terug gebracht bij een bevruchting en zijn ze lang genoed om je hele leven cellen te kunnen delen. Bij klonen wordt er echter een stuk DNA in een eicel gebracht met al verkorte telomeren. Deze cel is dus genetisch even oud als de donorcel. Zou het DNA dus komen van iemand die 40 is, dan heeft het nieuwe embryo ook cellen van 40 jaar oud. Met een gemiddelde levensverwachting in Nederland tegen de 80 jaar aan zou je dus al een half leven kwijt zijn.
Wil je nog meer weten, geef dan een seintje dan zal ik eens in mijn leerboeken duiken en kijke of ik nog wat info kan opduiken.
Maar doe geen moeite met verder de boeken induiken, dit is al lastig, nog technischer kunnen mijn cellen niet aan
quote:Ja maar deze blastocyst is gemaakt uit een gekloonde cel. Als donor zijn idd blastcyst cellen gebruikt maar dat is natuurlijk geen pluripotente cellijn. Ook is de tweede donor cel niet gemeldt (als dit ook een bastocyst cel is dan is het idd een iets minder groot feit als ik dacht, maar het feit is dus dat het ze is gelukt om een blascyst te groeien uit cellen die gekloond zijn door de somatische nucleus transfer techniek, en dat is voor het eerst dat het lukt met een mens ( een schaap poes muis en konijn was al gelukt, maar een aapachtige nog nooit) (maar dit is meer voor het WFL topic dat ik hierover heb geopend)
Op donderdag 12 februari 2004 23:34 schreef Teng het volgende:[..]
Die verzameling cellen zou normaal gesproken wel uitgroeien tot een normaal embryo. En in theorie zouden die cellen dus bij plaatsing in een baarmoeder uit kunnen groeien tot een mens.
Het maken van een hart of nier oid uit stamcellen zal nog wel even duren. Dat staat echt nog in de kinderschoenen. Maar wie weet lukt het ooit.
eerste mens gekloond (publicatie uit science) (hier staat ook de abstract)
Trouwens over die orgaankweek het is ze al gelukt om steriel een blaas te groeien uit stamcellen. En men is druk bezig met aderen (in enschede word hier veel aan gedaan)
[Dit bericht is gewijzigd door Bosbeetle op 13-02-2004 09:25]
quote:Ja precies.
Op donderdag 12 februari 2004 23:31 schreef Teng het volgende:[..]
Ik weet hier wel iets meer over. Het menselijk DNA bestaat uit een zogenaamde dubbele alfa-helix. Dit zijn twee in elkaar gedraaide strengen die een beetje op een wenteltrap lijken. Tot zover denk ik dat de meeste het wel weten.
Op de einden van elke streng zitten stukken DNA (deze heten telomeren) waarvan we de functie niet precies kennen, maar waarvan bekend is dat ze te maken hebben met het optreden van bepaalde ouderdomsverschijnselen. Deze stukken DNA worden namelijk bij elke deling een beetje korter. En er is blijkbaar een bepaalde lengte die perse nodig is voor het goed functioneren van de mens. Als je cellen dus allemaal te kleine telomeren krijgen dan "houd je er mee op".
Normaal worden de telomeren weer tot een goede lengte terug gebracht bij een bevruchting en zijn ze lang genoed om je hele leven cellen te kunnen delen. Bij klonen wordt er echter een stuk DNA in een eicel gebracht met al verkorte telomeren. Deze cel is dus genetisch even oud als de donorcel. Zou het DNA dus komen van iemand die 40 is, dan heeft het nieuwe embryo ook cellen van 40 jaar oud. Met een gemiddelde levensverwachting in Nederland tegen de 80 jaar aan zou je dus al een half leven kwijt zijn.
Wil je nog meer weten, geef dan een seintje dan zal ik eens in mijn leerboeken duiken en kijke of ik nog wat info kan opduiken.
quote:Dat klopt. Die naam was ik even kwijt. Tnx voor de aanvulling.
Op vrijdag 13 februari 2004 18:09 schreef Dodec het volgende:[..]
Ja precies.
Alleen wanneer er een nieuw mens (of ander organisme) wordt geboren wordt het langer gemaakt door telomerase, een enzym.
hoe wil jij een hart clonen (zonder embyo eromheenquote:Op zaterdag 14 augustus 2004 12:13 schreef HeyFreak het volgende:
complete mensen klonen zou verboden moeten worden/blijven....
echter onderdelen klonen, daar zou ik wel helemaal mee eens zijn. Toch geweldig dat iemand een nieuw hart krijgt die perfect bij zijn/haar lichaam past? Of nieuwe nieren of andere organen.
ja hallo, ik ben geen dokterquote:Op zaterdag 14 augustus 2004 12:16 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
hoe wil jij een hart clonen (zonder embyo eromheen) alleen bij een blaas lukt dat (want dat is niet meer dan een ballonnetje) maar bij andere organen is dat nog niet zo makkelijk
maar mag je een levend wezen met een bewustzijn gebruiken als een reserve onderdelen magazijn.quote:Op zaterdag 14 augustus 2004 12:19 schreef Megumi het volgende:
Ik vindt klonen een prima idee.Je laat je klonen op je 20e. En bij de tijd dat je 40 bent en het zooitje uit elkaar begint te donderen. Ligt er een bak met reserve onderdelen klaar.
niet ?quote:Op zaterdag 14 augustus 2004 12:20 schreef HeyFreak het volgende:
[..]
ja hallo, ik ben geen dokter
quote:Op zaterdag 14 augustus 2004 12:22 schreef HeyFreak het volgende:
zolang de kloon niet een eigen bewustzijn krijgt vind ik het best. Het zal wat wezen zeg: "ja, jouw origineel wil graag jouw hart hebben, dus als je even op deze tafel wil gaan liggen snijden we 'm er even uit"
Klonen zonder brein natuurlijk.quote:Op zaterdag 14 augustus 2004 12:21 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
maar mag je een levend wezen met een bewustzijn gebruiken als een reserve onderdelen magazijn.
En zijn de reserve onderdelen van dezelfde kwaliteit (dan moet je je kloon laten trainen enzo) en hoe 'oud' zijn de organen uit je kloon...
ja of zelfs laten groeien in je eigen lichaam. Een kleine hoeveelheid stamcellen implanteren en die zo stimuleren dat ze het weefsel gaan herstellenquote:Op zaterdag 14 augustus 2004 12:24 schreef HeyFreak het volgende:
maar misschien dat ze wel met stamcellen iets kunnen fabriceren wat bijvoorbeeld een nier moet worden, dat in je eigen lichaam laten implanteren en als je hem nodig hebt sluiten ze hem aan.
dat zou idd ideaal zijn. ook goedkoper want er is dan niet iemand die de hele tijd een glazen potje met jouw alvleesklier in de gaten moet houden en voeden etc...quote:Op zaterdag 14 augustus 2004 12:25 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
ja of zelfs laten groeien in je eigen lichaam. Een kleine hoeveelheid stamcellen implanteren en die zo stimuleren dat ze het weefsel gaan herstellen
Eughm, ik zal niet teveel van het process verklappen maar een korte uitleg geven. Als een lichaam woirdt aangemaakt (ongeacht natuurlijk of artificieel) wordt er auto en matisch een nieuwe ziel aangemaakt voor het lichaam. Vandaar ook het gebrek aan reincarnatie, een nieuw lichaam is al bezet door een nieuwe geest. Er is natuurlijk een achterdeurtje hierin, maar die ga ik natuurlijk niet verklappen.quote:Op zaterdag 14 augustus 2004 21:53 schreef BansheeBoy het volgende:
Ze kunnen misschien wel een mens klonen, maar kunnen ze hem een ziel geven ? Denk het niet
Wat een hoop vaagheid bij elkaar geschraapt zeg. Kun je hetzelfde nog eens typen maar dan zo dat anderen het ook begrijpen ?quote:Op zaterdag 14 augustus 2004 22:00 schreef pomtiedom het volgende:
[..]
Eughm, ik zal niet teveel van het process verklappen maar een korte uitleg geven. Als een lichaam woirdt aangemaakt (ongeacht natuurlijk of artificieel) wordt er auto en matisch een nieuwe ziel aangemaakt voor het lichaam. Vandaar ook het gebrek aan reincarnatie, een nieuw lichaam is al bezet door een nieuwe geest. Er is natuurlijk een achterdeurtje hierin, maar die ga ik natuurlijk niet verklappen.
quote:Op zaterdag 14 augustus 2004 23:24 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Wat een hoop vaagheid bij elkaar geschraapt zeg. Kun je hetzelfde nog eens typen maar dan zo dat anderen het ook begrijpen ?
nouja, een ééneiïge tweeling is ook een kloon in principequote:Op zaterdag 14 augustus 2004 21:53 schreef BansheeBoy het volgende:
Ze kunnen misschien wel een mens klonen, maar kunnen ze hem een ziel geven ? Denk het niet
Kijk dat iets verboden is, dat betekent nog niet dat het niet gebeurt. Die gekke korean treedt nu wel leuk naar buiten en misschien shokkeert hij zelfs wel een aantal mensen op de wereld met zijn onderzoek.quote:Op zaterdag 14 augustus 2004 12:13 schreef HeyFreak het volgende:
complete mensen klonen zou verboden moeten worden/blijven....
echter onderdelen klonen, daar zou ik wel helemaal mee eens zijn. Toch geweldig dat iemand een nieuw hart krijgt die perfect bij zijn/haar lichaam past? Of nieuwe nieren of andere organen.
goed, voor de complete leken. Nieuw lichaam betekend nieuwe ziel. En hoe dat lichaam tot stand is gekomen maakt niet zo heel veel uit.quote:Op zaterdag 14 augustus 2004 23:24 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Wat een hoop vaagheid bij elkaar geschraapt zeg. Kun je hetzelfde nog eens typen maar dan zo dat anderen het ook begrijpen ?
Het zal heus niet op grote schaal gebeuren hoor, dat is veel te duur.quote:Op zaterdag 14 augustus 2004 21:29 schreef Balthar het volgende:
Klonen van mensen ben ik het niet mee eens. Er zijn er al veel teveel.
Tuurlijk wel.quote:Op zaterdag 14 augustus 2004 21:53 schreef BansheeBoy het volgende:
Ik vind het anders een makkelijke oplossing voor iemand met een dubbelleven.quote:Op zondag 15 augustus 2004 15:33 schreef HarigeKerel het volgende:
He bah, nog zo'n vervelende makelaar![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |