Bij zijn komst doorbrak de bolle, grappige gelijnde Mazda 121 het patroon van saaie, strakke autos. Inmiddels zijn de ronde, vriendelijke vormen gemeengoed aan het worden. Daardoor moet de 121 het niet meer alleen van zijn uiterlijk hebben.
Zijn olijke aanblik is toch nog steeds een grote charme van dit goedmoedig ogende, vreemd gebolde autootje, dat als originele kermisattractie geen slecht figuur zou slaan. Dat er in dat pretpak een prima autootje verscholen zit, spreekt bijna vanzelf. De 121 heeft de aanzet gegeven tot meer afwisseling in de kleine klasse. En dat was maar goed ook, want ons eenvormige wagenpark kon best wat variatie gebruiken. Kijk maar wat er sindsdien is verschenen, zoals de Renault Twingo, de Opels Corsa en Tigra, de Subaru Vivio. Dáárom is dat vreemde bolletje van Mazda zo verfrissend. Oké, het is geen schoonheid, maar lelijk is hij ook niet. Het geheim van de 121 is, dat hij nog steeds op geen enkele andere hedendaagse auto lijkt. Hij heeft iets Bommeligs, iets vertederends.
De 121 is dus duidelijk een persoonlijkheidje, dat zich opvallend onderscheidt van het merendeel van de grauwe massa. Het gaat daarbij niet alleen om uiterlijkheden. Natuurlijk is het elektrische, aan de voor- én achterkant openschuivende vouwdakje nogal bijzonder en inmiddels door vele fabrikanten geďmiteerd. Maar de 121 GLX heeft nog wel wat meer in huis dan een verzameling aardige details. Het zestienkleps motortje is bijvoorbeeld goed voor een vermogen van 73 pk en dat is heel wat voor 1,3 liter cilinderinhoud. De levendige vier-cilinder brengt de 835 kilo wegende Cabrio Top behoorlijk snel op gang: van 80 tot 120 km/h in 12 seconden is een tijd waarmee je heel wat grotere autos achter je laat. Bij flink doortrekken kan je goed horen dat er onder de motorkap heel wat onderdelen aan het werk zijn; bij de meer gebruikelijke toerentallen is de zestienklepper echter behoorlijk stil. Het brandstofverbruik is natuurlijk evenredig met de prestatie: de EG-cijfers zien er goed uit, maar als je de motor voortdurend op zijn vermogens aanspreekt, zakt het verbruik toch wel onder de 1:13. De overbrengingsverhoudingen passen goed bij de motorkarakteristiek: in 5 moet je natuurlijk geen flitsende acceleratie meer verwachten, maar ten opzichte van het overige verkeer hoeft de 121 GLX op de snelweg echt niets toe te geven.
Over de snelweg gesproken: als het flink waait, merk je wel dat de bolle rug van de 121 GLX aërodynamisch niet bijzonder gunstig is. Vooral bij een pittige kruissnelheid moet je tijdens het passeren van windvangende obstakels een beetje oppassen, want dan voel je de zijwind echt wel even rukken. Voor het overige is de stabiliteit prima, dus voor heuse stappen opzij hoeft niet te worden gevreesd.
Lekker opschieten
Op bochtige provinciewegen is het met de 121 GLX lekker opschieten: door zijn consequente onderstuurkarakter brengt hij ook minder ervaren bestuurders niet gauw in de problemen. Zelfs als het gas in een schrikreactie bruusk wordt losgelaten is de automatische instuurreactie heel gematigd. Met een beetje meer zelfbeheersing gaat het helemáál goed. Dan zeilt de 121 met minimale stuurbewegingen en bescheiden gaspedaalcorrecties strak en gehoorzaam door het bochtenparcours.
Ook in stadsverkeer komt hij tot zijn recht. Parkeren is een fluitje van een cent en de overzichtelijkheid van de carrosserie komt in de drukte goed van pas. Achter het stuur zit je heel fatsoenlijk en met zijn vier portieren is de GLX ook vriendelijk voor de medereizigers. Het vrij sobere nogal lege dashboard met zijn vloeiende lijnen sluit heel harmonisch aan bij de rest van het interieur. De bagageruimte heeft een verrassing in petto; de vorm is erg gunstig en mede daardoor biedt hij plaats aan zeker drie koffers.
Tot slot moet er natuurlijk nog iets worden gezegd over het vouwdak waaraan deze uitvoering van de 121 de ambitieuze naam Cabrio Top heeft te danken. Met een cabriolet heeft het natuurlijk niets te maken, maar het is wel amusant dat je met deze auto ook achter open kunt rijden. Het elektrisch bediende mechaniek werkt prima, de bedieningsknopjes achterin kunnen kinderveilig geblokkeerd worden en - wat het belangrijkste is - het dakje sluit in dichte toestand goed af. Voor het overige is dat dak een kwestie van smaak: het maakt op de autosnelweg nogal wat lawaai, maar op een zonnige dag is het natuurlijk wel erg leuk.
quote:inruilen voor je cuore
Op vrijdag 6 februari 2004 15:16 schreef MutZ het volgende:
Er kwam maar geen nieuwe, dus ik heb nu zelf maar ff wat in elkaar gegooid...
Hier weer verder dus...
quote:M'n cuore doet het voorlopig nog prima... Ik ga nu gewoon sparen voor de volgende auto...
Op vrijdag 6 februari 2004 15:16 schreef slashme het volgende:[..]
inruilen voor je cuore
en
quote:Start google op, zoek op 121... dan komt dit eruit...
Op vrijdag 6 februari 2004 15:57 schreef PeuRac het volgende:
Dit is weer zo'n topic waarvan ik 2 dingen denk:HOW THE FUCK kom je bij zo'n auto en
Kan t nog erger
quote:Het zal me aan me reet roesten.
Op vrijdag 6 februari 2004 15:57 schreef PeuRac het volgende:
Dit is weer zo'n topic waarvan ik 2 dingen denk:HOW THE FUCK kom je bij zo'n auto en
Kan t nog erger
quote:Foto's...
Op vrijdag 6 februari 2004 16:02 schreef ook_gek het volgende:[..]
Het zal me aan me reet roesten.
Want ik heb m,n ipaq 3970
quote:* PeuRac slaps ook_gek with a large piece of wood
Op vrijdag 6 februari 2004 16:02 schreef ook_gek het volgende:[..]
Het zal me aan me reet roesten.
Want ik heb m,n ipaq 3970
quote:damm hij is offline
Op vrijdag 6 februari 2004 15:15 schreef slashme het volgende:
kreun, zucht....
wanneer is karbonade weer online
quote:Toch geen MS pocket PC?
Op vrijdag 6 februari 2004 16:02 schreef ook_gek het volgende:[..]
Het zal me aan me reet roesten.
Want ik heb m,n ipaq 3970
quote:
Op vrijdag 6 februari 2004 16:45 schreef slashme het volgende:[..]
Toch geen MS pocket PC?
quote:Vanavond
Op vrijdag 6 februari 2004 16:07 schreef MutZ het volgende:[..]
Foto's...
quote:
Op vrijdag 6 februari 2004 17:10 schreef ook_gek het volgende:[..]
Vanavond
quote:Het is een kut avond ja
Op vrijdag 6 februari 2004 17:46 schreef StephanL het volgende:
Het is al vanavond hoor
ik mis m'n bus, waardoor ik een bus later moet nemen,waardoor ik mijn trein net wel/ net niet ga halen. Uiteraard net niet. Na dus een minuut of 25 gewacht te hebbne op de volgende trein is die stervensdruk en zit ik tussen 4 lollige nieuwe militairtjes. Kom je bij arnhem, blijf je wat langer staan, is er een wisselstoring... geen bussen, geen trein, geen reeele omweg
ik heb over een stukkie waar ik van deur tot deur normaal 2 uur over doe, 4 uur gedaan
quote:iedereen schrikt van topic titel
Op vrijdag 6 februari 2004 19:20 schreef jacco het volgende:
Nog wat te doen hier?
quote:
Op vrijdag 6 februari 2004 19:21 schreef ThaFreak het volgende:[..]
iedereen schrikt van topic titel
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |