quote:Het moet niet gekker worden jongens!
Door Jean Dohmen en Jaap JansenIn de fractievergadering van de VVD zijn gisteravond harde woorden gevallen over Kamerlid Geert Wilders, dat zich in een interview onbarmhartig uitlaat over de islam, imams, Turken en collega-Kamerleden. De VVD-top vindt dat Wilders te ver is gegaan, melden bronnen in de partij.
Fractieleden konden hun ogen niet geloven toen zij gisteren de jongste editie van het weekblad HP/De Tijd opensloegen. Op een Fortuyn-achtige toon pleit de Limburger voor het 'per direct' terugsturen van imams die oproepen tot een heilige oorlog 'naar hun hol in Saoedi-Arabië'. Criminele allochtonen moeten van Wilders 'in een kamp' om hen 'dwangarbeid te laten verrichten'.
De fractie besteedde 2,5 uur aan de bespreking van een integratienota van Wilders en Hirsi Ali, die binnenkort verschijnt. Uit het interview blijkt dat integratie voor Wilders een gepasseerd station is: ,,Niks integratie. Assimilatie!''Aan het einde van de vergadering werd afgesproken dat de fractieleden zwijgen over de kritiek op Wilders. Alleen fractievoorzitter Van Aartsen mag erover het woord voeren, maar wilde niets zeggen. Volgens betrokkenen was hij aangeslagen door de soloactie van het Kamerlid.
Wilders geldt als kampioen van de rechtervleugel die onder geen beding een sociaal-liberale koers wil, zoals sommige VVD'ers bepleiten. ,,Ik vrees dat Van Aartsen ook op de sociaal-liberale lijn zit, dus het kan penibel worden voor mij en de partij'', zei hij gisteren. ,,Het zou goed zijn als Wilders bij Van Aartsen een knieval maakt'', vindt een collega.
Het Kamerlid zei gisteravond laat geen excuses te zullen aanbieden. ,,Wat ik wel zeer betreur is dat mijn woordkeuze in het interview de aandacht van de inhoud heeft afgeleid.''
,,Men heeft zich in de fractie aan mijn woorden gestoord. Velen waren er niet blij mee. Maar het gaat mij om de inhoud en daar sta ik pontificaal achter'', aldus Wilders.
Het interview is een opeenstapeling van krasse uitspraken. Als hij minister was, zou Wilders meteen een verbod op hoofddoekjes invoeren. ,,En laat daarna de hoofddoekjes maar wapperen op het Malieveld. Ik lust ze rauw.''
Hij noemt de islam een achterlijke cultuur en wil zo scherp varen om 'rassenrellen' te voorkomen. ,,Mocht het ooit tot rellen komen, wat ik dus echt niet wil, dan hoeft daarvan niet bij voorbaat een negatieve werking uit te gaan. Met die rellen schudt de samenleving de politiek wakker en dwingt haar alsnog daadkrachtig in te grijpen, voordat het echt te laat is en er misschien een revolte uitbreekt.''
Wilders noemt zijn collega's laf: ,,De grijze muizen zitten overal. Doe de deur van mijn werkkamer open en in het hele Kamergebouw zie je ze wegschieten en in hun holletjes kruipen.''
Dat hij drie harde interviews op rij gaf, is verkeerd gevallen. Zijn relatie met Van Aartsen staat er door onder druk, klinkt in de fractie. Zelf heeft Wilders die indruk niet. De 40-jarige Venlonaar is ook bekend om zijn opvallende, geblondeerde kapsel. Adviezen van onder anderen vice-premier Zalm om de peroxidestaaf voortaan te laten liggen, sloeg hij in de wind.
quote:Pffffff, je in de politiek verdiepen is zooooo passé.
Op donderdag 5 februari 2004 22:47 schreef pro_jeex het volgende:[..]
1) Sterke Leider zijn
2) Solide politieke wereldbeschouwing
quote:Volgens mij trek je er een ladinkje extra stemmen mee. Vooral als de rest van de VVD het niet met de uitspraken eens is, maar er verder niets mee doet.
Op donderdag 5 februari 2004 22:59 schreef kingmob het volgende:
Wat ik niet begrijp, met dit soort uitspraken trek je ook echt precies de verkeerde stemmers, dezelfde als die zich in de die-hard kringen van de fortuynisten bevonden. Met dat als aanhang veroordeel je jezelf eigenlijk al tot de marge. Lijkt me niet echt een verstandige zet, als het een zet is...
Het kunnen er dan mischien wel veel zijn, maar geloofwaardig wordt je er nooit mee.
quote:Sorry
Op donderdag 5 februari 2004 23:04 schreef Kozzmic het volgende:
titel gewijzigd, was te ludiek
quote:Bam! Zo was ik zomaar ineens totaal van de tafel geluld. Excuseer mij, for I go bier sûpen mei me matuh.
Op donderdag 5 februari 2004 23:08 schreef sanniejj het volgende:
Gewoon een man die in duidelijke taal zegt hoe de situatie in elkaar steekt. De TS en bondgenootjes doen het uiteraard weer af als onzin, racisme etc. terwijl ze weten dat hij 100% gelijk heeft.
quote:Gelukkig heb jij en andere ingewijden inzicht op ons diepere bewustzijn. ik voel mij dan ook nederig in uw buurt en hoop dat u, als baken in de duisternis, mij naar De Waarheid toe leid.
Gewoon een man die in duidelijke taal zegt hoe de situatie in elkaar steekt. De TS en bondgenootjes doen het uiteraard weer af als onzin, racisme etc. terwijl ze weten dat hij 100% gelijk heeft.
quote:Het is duidelijk. Het is ook niet eens zozeer racisme, maar gaat het helpen, dit soort taalgebruik en extreme ideeen?
Heb je echt het gevoel dat hij iets gaat bereiken? Afgezien van een verhitte discussie hier op fok! dan.
quote:Meestal is dit politieke zelfmoord.
Op vrijdag 6 februari 2004 00:18 schreef Sidekick het volgende:[..]
Het is duidelijk. Het is ook niet eens zozeer racisme, maar gaat het helpen, dit soort taalgebruik en extreme ideeen?
Heb je echt het gevoel dat hij iets gaat bereiken? Afgezien van een verhitte discussie hier op fok! dan.
quote:Mhaw, Fortuyn heeft het wel voor elkaar gekregen dat dit soort uitspraken meer geaccepteert zijn; zie ook de bejubelingen door sommige users hier.
Op vrijdag 6 februari 2004 00:36 schreef DrWolffenstein het volgende:[..]
Meestal is dit politieke zelfmoord.
quote:Wat was de titel nu dan? De titel is nogal verschillend, lol. Maar dit lijkt me de meest objectieve tot nu toe.
Op donderdag 5 februari 2004 23:04 schreef Kozzmic het volgende:
titel gewijzigd, was te ludiek
Oh ja: Wilders heeft gelijk.
quote:Valt te bezien. De VVD heeft op dit moment geen echte inhoud. Het staat op rechtse atheïsten, ondernemers en (quasi-)liberalen die nergens anders heen kunnen. De VVD heeft geen ziel. De discussie die gevoerd wordt over de identiteit is een juiste discussie. Dit draagt daaraan, in mijn opinie, bij. Al vrees ik dat de VVD het niet op z'n Cohens bij elkaar kan houden. En dat juich ik toe. Laat het linkse, of 'sociale', deel zich voegen bij D66, en laat het restant een echte rechtse, liberale volkspartij worden.
Op vrijdag 6 februari 2004 00:42 schreef Sidekick het volgende:[..]
Mhaw, Fortuyn heeft het wel voor elkaar gekregen dat dit soort uitspraken meer geaccepteert zijn; zie ook de bejubelingen door sommige users hier.
. Het is daarentegen wel enorm dom om de eigen fractie te schofferen, daar kan hij nog wel erg veel last mee krijgen. En het repertoire van Wilders is ook wel berucht, dus het is afwachten wat er gaat gebeuren in de VVD-fractie.
quote:Laten we maar zeggen onorthodoxe ideen.. maargoed is hard nodig voordat dit hele geval voor echt grote problemen gaat zorgen
Het is duidelijk. Het is ook niet eens zozeer racisme, maar gaat het helpen, dit soort taalgebruik en extreme ideeen?
quote:De VVD heeft wel inhoud, maar een duidelijke koers ontbreekt een beetje.
Op vrijdag 6 februari 2004 00:48 schreef Duritz het volgende:[..]
Valt te bezien. De VVD heeft op dit moment geen echte inhoud. Het staat op rechtse atheïsten, ondernemers en (quasi-)liberalen die nergens anders heen kunnen. De VVD heeft geen ziel. De discussie die gevoerd wordt over de identiteit is een juiste discussie. Dit draagt daaraan, in mijn opinie, bij. Al vrees ik dat de VVD het niet op z'n Cohens bij elkaar kan houden. En dat juich ik toe. Laat het linkse, of 'sociale', deel zich voegen bij D66, en laat het restant een echte rechtse, liberale volkspartij worden.
Je hebt het over een VVD die toch nog liberaal moet zijn. In dat liberale zit gewoon wat sociale, linkse aspecten. Dus dat kan je dan niet zomaar wegwuiven.
De VVD als echte rechtse conservatieve volkspartij is niet slecht, maar de VVD kan zeker een goede combinatie vinden liberalisme en conservatisme. De LPF is meer de partij die voor jou en types als Wilders geschikt is.
Ik vraag me af hoe de LPF hierop gaat reageren eigenlijk.
quote:Ik zie niet in hoe een grotere polarisatie zoals Wilders dat wenst gaat bijdragen tot een vermindering van problemen met integratie. Polarisatie is funest voor integratie/assimilatie.
Op vrijdag 6 februari 2004 00:53 schreef sanniejj het volgende:[..]
Laten we maar zeggen onorthodoxe ideen.. maargoed is hard nodig voordat dit hele geval voor echt grote problemen gaat zorgen
Het duidelijk verschil maken tussen allochtonen en autochtonen (of beter gezegd moslims en niet moslims) is per defintie het tegenovergestelde van integratie/assimilatie.
quote:Ik ook.
Op vrijdag 6 februari 2004 00:59 schreef Sidekick het volgende:[..]
De VVD heeft wel inhoud, maar een duidelijke koers ontbreekt een beetje.
De discussie die Rutte en Schultz begonnen is zeker goed, maar als ik sommige hooggeplaatste VVD'ers hoor, dan moet ik nog bezien of dat wel een goede discussie wordt. Maar dat terzijde.Je hebt het over een VVD die toch nog liberaal moet zijn. In dat liberale zit gewoon wat sociale, linkse aspecten. Dus dat kan je dan niet zomaar wegwuiven.
De VVD als echte rechtse conservatieve volkspartij is niet slecht, maar de VVD kan zeker een goede combinatie vinden liberalisme en conservatisme. De LPF is meer de partij die voor jou en types als Wilders geschikt is.
Ik vraag me af hoe de LPF hierop gaat reageren eigenlijk.
De LPF is qua standpunten zeker een adequate partij voor mij. Opkomend voor de arbeider, maar toch rechts. Dat is wat ik zoek. Echter, het aantal snuggere types bij de LPF is met een vinger te tellen. En bij de VVD lopen er genoeg rond, al worden die gekneveld door de partij zelf. Wilders probeert er doorheen te breken.
In het Klassiek Liberale zitten meer sociale aspecten verborgen dan linkse partijen. Iedereen gaat ervan uit dat klassiek liberalen mensen zonder hart zijn, wat een gelul, het enige dat wij willen is dat wij zelf bepalen wat er met ons geld gebeurd.
De discussie is in ieder geval wel interessant. Ik denk dat het aantal partijen in Nederland op dit moment te groot is, en dat er nog zeker plaats is aan de rechterkant. Maar de idiote entiteit die de VVD nu aanneemt is gewoon geen juiste. Je kunt niet Dijkstalletjes en Wildertjes bij elkaar zetten. Da pas nie.
quote:Tja, als er allerlei Moslimraden moeten komen, dat moslims het per definitie voor elkaar opkomen (ook voor criminelen), dat ze zich eerst moslim en dan Nedrlander noemen. Dat is slecht voor de integratie. En ik weet dat je dat niet goedkeurt hoor, maar het is toch wel goed om daar op te letten.
Op vrijdag 6 februari 2004 01:02 schreef Sidekick het volgende:[..]
Polarisatie is funest voor integratie/assimilatie.
Het duidelijk verschil maken tussen allochtonen en autochtonen (of beter gezegd moslims en niet moslims) is per defintie het tegenovergestelde van integratie/assimilatie.
quote:Natuurlijk, maar 'ze' als apart behandelen heeft daarin geen positief effect.
Op vrijdag 6 februari 2004 01:12 schreef Duritz het volgende:[..]
Tja, als er allerlei Moslimraden moeten komen, dat moslims het per definitie voor elkaar opkomen (ook voor criminelen), dat ze zich eerst moslim en dan Nedrlander noemen. Dat is slecht voor de integratie. En ik weet dat je dat niet goedkeurt hoor, maar het is toch wel goed om daar op te letten.
quote:Daar zorgen ze zelf dus voor.
Op vrijdag 6 februari 2004 01:17 schreef Sidekick het volgende:[..]
Natuurlijk, maar 'ze' als apart behandelen heeft daarin geen positief effect.
quote:Nee. Ze = een klein groepje allochtonen. Regelgeving om allochtonen anders te behandelen dan autochtonen wanneer iemand de wet overtreedt, gaat over alle allochtonen. Ook de allochtonen die niet zo zijn zoals jij "ze" beschrijft.
Op vrijdag 6 februari 2004 01:19 schreef Duritz het volgende:[..]
Daar zorgen ze zelf dus voor.
quote:En ze hebben al helemaal weinig met de Islam van doen denk ik.
Op vrijdag 6 februari 2004 01:25 schreef DennisMoore het volgende:
De meeste problemen zullen er zijn met derde generatie 'allochtonen'. En volgens mij zijn dat volgens de gangbare definitie niet eens meer allochtonen.
quote:Dat valt wel tegen hoor.
Op vrijdag 6 februari 2004 01:27 schreef gelly het volgende:[..]
En ze hebben al helemaal weinig met de Islam van doen denk ik.
Kijk, hoe je het wendt of keert, hoe je het ook probeert goed te praten, we hebben een probleem. Sommige mensen schatten dat probleem wat ernstiger in dan anderen, maar ik neem aan dat we allemaal erover eens zijn dat we op deze voet niet verder kunnen.
En als dan scherpe uitspraken, zoals onze Limburgse vriend placht te maken, dit proces van strengere eisen kan bespoedigen, prima.
We moeten dus stoppen om te onderhandelen met elke organisatie die Turks, Marokkaans of moslim in de naam heeft. Dat helpt alleen de zij/wij verhouding groter te maken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |